Spring naar bijdragen

De waarheid over Kerstmis


De waarheid over kerst?  

  1. 1. De waarheid over kerst?

    • Voor mij geen kerstboom meer
      0
    • Ja een bijbels feest
      3
    • Geen bijbels feest
      18
    • Afgodenrij
      3


Aanbevolen berichten

Quote:

Hmm...de poll geeft 72,7 % aan dat Kerst geen bijbels feest is!verrassend.

Nu nog de daad bij het woord voegen...begin alvast maar met al jullie rood witte pinnemutsen te elimineren en al die inbrekende degoutante kerstmannetjes van jullie huisgevel te verwijderen.
idea8.gif

Laten we wel wezen, het grootste deel van de bijbel is ook niet christelijk rofl.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 199
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

1. Mijn verjaardag is evenmin een bijbels of christelijk feest, die vier ik ook.

2. Er zijn voldoende argumenten gegeven waarom wij als Christenen de geboorte van Christus mogen gedenken.

3. Kerst vieren hoeft niet per se te paard tegaan met puntmutsen en kerstmannetjes.

4. Zelfs al doe ik dat wel, dan nog aanbid ik geen puntmutsen of hecht er enige religieuze betekenis aan.

5. Problem solved.

Van mij moogt gij zelfs een -KNIP- pakje aantrekken of u verkleden in een komkommer ...

Admod note: Beledigende opmerking verwijderd!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kerstmis is een christelijk feest, geen bijbels feest, dus ja in de poll kun je niet anders stemmen. Ik zie nog steeds niet wat er mis is met te gedenken dat Jezus ooit geboren is. Dat je dat op de datum van het vroegere midwinterfeest doet, daar zie ik ook geen probleem. Alleen kinderen denken dat het echt de geboortedag van Jezus is. Het is m.i. zelfs een goede zet om Jezus extra te gedenken in een tijd dat de mens toch al geneigd is tot somberheid. Welke tijd is er beter om je in herinnering te brengen dat hij ooit op de wereld kwam,met een prachtige boodschap.

Daarom wens ik een ieder een fijne kerst en voor de gelovigen onder ons veel tijd om over Jezus en zijn betekenis voor jou te denken en te verheugen, met of zonder boom, alleen of met familie, met boerenkool of kerstdiner, met of zonder kerststress (ik wens je weinig stress en veel gezelligheid), al dan niet in goede gezonheid en met veel licht in hart en ziel en geest (en in de kerstboom en op tafel of bij je huisaltaar of wat dan ook)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Kerstmis is een christelijk feest...

De kerstgebruiken zijn niet christelijk.

De datum van Jezus geboorte is een leugen.

Een van de grootste tegenstrijdigheden van Kerstmis is hoe weinig ervan werkelijk christelijk is. Wanneer we de voorchristelijke elementen eenmaal hebben verwijderd, is het merendeel van wat overblijft nachristelijk in plaats van authentiek christelijk van oorsprong.

nb. Wel vind ik het een must dat families bij elkaar komen en het gezellig hebben,toch stel ik mij de vraag : Bij hoeveel families er werkelijk op deze avond een zinnig woord over Jezus Christus gesproken wordt?

Bij de meesten blijft Jezus een klein stukje kunstof onder de denneboom.En mensen die in die dagen aan de deur aanbellen met de woorden die hij heeft gesproken laten ze in de kou staan of lachen ze uit, of brandmerken ze als antichristen.

(Mattheüs 25:40)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

De kerstgebruiken zijn niet christelijk.

De datum van Jezus geboorte is een leugen.

Een van de grootste tegenstrijdigheden van Kerstmis is hoe weinig ervan werkelijk christelijk is. Wanneer we de voorchristelijke elementen eenmaal hebben verwijderd, is het merendeel van wat overblijft nachristelijk in plaats van authentiek christelijk van oorsprong.

nb. Wel vind ik het een must dat families bij elkaar komen en het gezellig hebben,toch stel ik mij de vraag : Bij hoeveel families er werkelijk op deze avond een zinnig woord over Jezus Christus gesproken wordt?

Bij de meesten blijft Jezus een klein stukje kunstof onder de denneboom.En mensen die in die dagen aan de deur aanbellen met de woorden die hij heeft gesproken laten ze in de kou staan of lachen ze uit, of brandmerken ze als antichristen.

(Mattheüs 25:40)

Tja, dat is een natuurlijk verschijnsel als je deur aan deur parels voor de zwijnen loopt te gooien puh2.gif

Maar ik wens jou en de jouwen een gezellige tijd de komende dagen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi allemaal,

Straks zijn er weer de kerstdagen en als je een beetje oplet zie je veel fouten die mensen maken. Ik zal er een paar opnoemen:

Een 2de kerstdag bestaat eigenlijk niet, dit is gewoon door Nederland ingevoerd en heeft niks met het Christedom te maken.

Je ziet in Christelijke huizen en zelfs in kerken de zogenaamde kerststallen, maar dit is niet toegestaan aangezien Christenen geen beelden van schepsels mogen maken.

Je ziet in Christelijke huizen versierde kerstbomen, dit heeft niks met het Christendom te maken en is overgenomen van Heidenen en dit is dus niet toegestaan in het Christendom.

En zo kan ik wel doorgaan, dus weet goed hoe je je feestdagen doorbrengt en maak deze fouten niet...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Een 2de kerstdag bestaat eigenlijk niet, dit is gewoon door Nederland ingevoerd en heeft niks met het Christedom te maken.

Eerste kerstdag heeft ook vrij weinig met het Christendom te maken maar bestond gewoon al als een 'feestdag' in verschillende culturen.. met een 2e kerstdag is dus niets meer 'fout'.

Quote:
Je ziet in Christelijke huizen en zelfs in kerken de zogenaamde kerststallen, maar dit is niet toegestaan aangezien Christenen geen beelden van schepsels mogen maken.

In de bijbel staat dat het niet toegstaan is om 'beelden te vereren' dat iets anders betekent dan 'beelden van schepsels maken'.. wat sowieso een rare uitspraak is nosmile.gif.. daarbij wordt een kerststal ook niet 'vereerd' of 'aanbeden' maar dient het als decoratie.

Quote:
Je ziet in Christelijke huizen versierde kerstbomen, dit heeft niks met het Christendom te maken en is overgenomen van Heidenen en dit is dus niet toegestaan in het Christendom.

Waarom is het gelijk 'niet toegestaan' als het een andere oorsprong heeft dan het Christendom?

Quote:
En zo kan ik wel doorgaan, dus weet goed hoe je je feestdagen doorbrengt en maak deze fouten niet...

Je bedoeld, dingen die jij als 'fout' ziet?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Ik vind het wel een bijbels feest. We vieren immers een gebeurtenis die in de bijbel beschreven staat.
puh2.gif

Goed gelezen! Alleen is de zesde maand, niet juni, want de gregoriaanse kalender bestond toen nog niet smile.gif

link

Omgerekend met de joodse kalender, is Jezus rond augustus september geboven.

Nemen we Lukas nauwkeurige tijdsankers serieus, dan is Jezus in 6 voor Christus geboren.

(Want Herodus de Grote stierf 4 vGT)

Omdat Jezus dus volgens lukas ----ongeveer---- 30 was, toen hij begon met zijn bediening, bij zijn doop in de Jordaan, is Jezus dus rond 26 AD begonnen, en gestorven in 29.

Hoe -men- aan het jaar 32 komt, weet ik niet. Waarsch. denkt men dat Jezus in het jaar NUL (0) geboren is, maar het jaar 0 bestaat niet. De jaartelling bedenkers, waren DUS niet op de hoogte van de feiten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op zondag 23 december 2007 10:51:27 schreef Aimé het volgende:

Quote:
]De kerstgebruiken zijn niet christelijk.

De datum van Jezus geboorte is een leugen.

Het christelijk kerstfeest berust op een totoaal onjuiste uitleg van het verhaal van de geboorte van Jezus. Dat blijkt o.a. met name uit het meest onbijbelse lied: Stille nacht, heilige nacht. Davids zoon, lang verwacht,die miljoenen eens zaligen zal, werd geboren in Bethlelems stal.

Is de Redder der wereld werkelijk een mens? Als wij Johannes 3.16 lezen, waar staat:

Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opat een ieder die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe…… moeten wij die dan zien als de zoon van David?? En moeten dan alle mensen, die ooit geleefd hebben en nog zúllen leven, eerst in dit zogenaamde historische feit geloven? Benevens in de os en de ezel?In een kribbe en in een stal? In de engelenzang? Zag die eniggeboren Zoon van God dan op een bepaalde dátum het levenslicht, maar dan als zoon van David? Is het verháál (met nadruk op: verháál) niet uit de context gelicht, waardoor het eigenlijk een aandoenlijk/bespottelijk leven is gaan lijden?

-KNIP-

Admod note: Deel van post verwijderd die ingaat op de "christusgeest" in ons. Dit topic gaat over de waarheid van Kerstmis, niet over de Christusgeest of het ontkennen van Zijn heilswerk, zoals we dat opgenomen hebben in de FAQ.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Kerstmis is rond de zonnewende ----> licht komt weer in de wereld ----> Dat is mi de link naar Jezus.

Indeed! Net zoals de oude christelijke gebedsrichting (nog in zwang in RK-kerkgebouwen van >40 jaar oud en volgens mij ook in de Oosters-orthodoxe kerken) het oosten is, richting opgaande zon als symbool voor de verrezen Christus. Dat is natuurlijk, oppervlakkig bezien, te zien als zonneaanbidding ... so be it smile.gif

Quote:
Niet dat het mij uitmaakt want ik kies sowieso voor de hedonistische benadering van kerst. Champagne en overdadige maaltijden.

Het één sluit het ander niet uit hè knipoog_dicht.gif (Kerst is eigenlijk de enige dag in het jaar dat ik een hele fles wijn in m'n eentje soldaat maak ... wel verdeeld over middag en avond, maar dan nog bloos.gifknipoog_dicht.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

De kerstgebruiken zijn niet christelijk.

De datum van Jezus geboorte is een leugen.

Een van de grootste tegenstrijdigheden van Kerstmis is hoe weinig ervan werkelijk christelijk is. Wanneer we de voorchristelijke elementen eenmaal hebben verwijderd, is het merendeel van wat overblijft nachristelijk in plaats van authentiek christelijk van oorsprong.

nb. Wel vind ik het een must dat families bij elkaar komen en het gezellig hebben,toch stel ik mij de vraag : Bij hoeveel families er werkelijk op deze avond een zinnig woord over Jezus Christus gesproken wordt?

Bij de meesten blijft Jezus een klein stukje kunstof onder de denneboom.En mensen die in die dagen aan de deur aanbellen met de woorden die hij heeft gesproken laten ze in de kou staan of lachen ze uit, of brandmerken ze als antichristen.

(Mattheüs 25:40)

Aimée, Mooi gesproken maar waarom moeten Jehovah's Getuigen zoveel BESLISSEN over wat iemand zelf tegenover God moet beslissen?

Paulus voorspelde dat er onderdrukkende wolven zouden komen, die allerlei dingen zouden verbieden.

Als iemand vreugde heeft in een feest met lichten LAAT hem/haar dan!

Jezus deed ook niet moeilijk over Chanoeka terwijl dat feest NIET door Mozes was ingesteld!

Ten tweede begrijp ik niet helemaal, waarom Jehovah's Getuigen zo bol staan van: "Dit is niet Christelijk!"

Want zijzelf, vinden het gebod om mensen niet te volgen, maar alléén Jezus, niet zo belangrijk, wantzodra 'die mens' zegt: "Wij zijn een besturend lichaam" dan is het ineens geen afgoderij. Terwijl IEDERE uitspraak van het besturende lichaam, verplichte kost is, als jij daaraan twijfelt, wordt je in de hoek van afvalligen gezet of verlies je je voorrechten.

Hoeveel krommer kan men denken!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eerste kerstdag is volgens mij ingesteld omdat de avond tevoor er een nachtmis is puh2.gif, dan is het prettig de volgende dag wat te kunnen slapen.

Dat mensen deze vrije dag uitbundig vierden lijkt me logisch, in die tijd kende men de "vakantiedagen" als onderdeel van de arbeidsovereekomst niet, dus zo'n vrije dag, dat was toch wel iets bijzonders....

Tja, en dan zit je met het probleem dat, omdat men die dag zo uitbundig viert ze de volgende dag niet in staat zijn tot enig zinnig werk, dus een tweede dag erbij, niet om te vieren, maar om te ontnuchteren widegrin.gif

Over beelden verering is overigens vast een ander topic om verder te praten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Een waarheid van Kerst is ook dat het voor veel personen "de verplichte geschenkjesdag" is.

Is dat een waarheid van Kerst (dus van het geboortefeest van Jezus) of een waarheid over de invulling van Kerst naar wereldse maatstaven?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op zaterdag 29 december 2007 21:52:53 schreef HenkG het volgende:

Quote:
Is dat een waarheid van Kerst (dus van het geboortefeest van Jezus) of een waarheid over de invulling van Kerst naar wereldse maatstaven?

Zou je mij eens aan willen wijzen, HenkG, waar het woord Kerst (en dan nog wel met een hoofdletter) in de bijbel voorkomt? En dan ook nog graag de plaats in de bijbel, waar Kerst geidentificeerd wordt met de geboorte van Jezus?Ik heb het tot op heden nog niet kunnen vinden, maar misschien heb ik er overheen gekeken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid