Spring naar bijdragen

De waarheid over Kerstmis


De waarheid over kerst?  

  1. 1. De waarheid over kerst?

    • Voor mij geen kerstboom meer
      0
    • Ja een bijbels feest
      3
    • Geen bijbels feest
      18
    • Afgodenrij
      3


Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Ik heb het niet eens gehad over afgeleid van heidense feesten, maar gewoon over het feit dat het nergens is ingesteld, en dat God niks tegen feestdagen heeft zoals pascha, loofhuttenfeest etc, betekent niet dat wij zelf maar allerlei feestdagen mogen inrichten en doen alsof we daar God mee eren.

Het is verzonnen dat wij elk jaar moeten herdenken dat jezus geboren is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 199
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Ik heb het niet eens gehad over afgeleid van heidense feesten, maar gewoon over het feit dat het nergens is ingesteld, en dat God niks tegen feestdagen heeft zoals pascha, loofhuttenfeest etc, betekent niet dat wij zelf maar allerlei feestdagen mogen inrichten en doen alsof we daar God mee eren.

Het is verzonnen dat wij elk jaar moeten herdenken dat jezus geboren is.

Daar is niets verzonnen aan, je MAG ieder jaar herdenken dat Jezus geboren is. En als je dat niet wilt, prima maar onthoud je van een oordeel over mensen die het wel willen vieren en die blij zijn dat hij gekomen is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik denk dat hij nog iets anders bedoeld. Naast het feit dat we helemaal niet weten wanneer Jezus dus geboren werd, staat er ook nergens in de bijbel dat je het feit dat Jezus geboren werd elk jaar opnieuw op een vast tijdstip, alsof het zijn geboortedag is, moet herdenken.

Precies. Zoals ik schreef, dat is mij bekend en boeit mij dus helemaal niet. Dus sluit wat ik schreef er prima op aan.

Quote:
Ik vind het zo schokkend dat jullie hier zo luchtig over zijn. Eigenlijk zeg jij gewoon; het boeit me niks als het niet in de bijbel staat.. ik verzin het er gewoon zelf bij.

Klopt, dat zeg ik. Of nee, ik zeg het niet, want kerst heb ik niet verzonnen, die eer komt niet aan mij toe.

Quote:
Hoe geloofwaardig is het Christendom dan nog?

Even geloofwaardig als anders. Waarom zou het er ongeloofwaardiger op worden?

Is het feit dat Jezus geboren werd zo in strijd met het christendom volgens jou? Als dat niet zo is, waarom zou het feit dat wij dat vieren dat de geloofwaardigheid aantasten? We vieren het al bijna 2000 jaar...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

zoals ik al eerder zei; als het Christenen gelukt is om een feest zo Christelijk te maken en te doen alsof dat daadwerkelijk zo moet volgens God, dan vind ik dat wel beangstigend. Wie zegt dan dat er niet veel meer verzonnen is? Als het zo makkelijk is...

@Dingo; ik oordeel niet, dat wordt er altijd bijgehaald in discussies.. Op die manier kan je niks meer zeggen. Laat ik het dan zo zeggen; Het is verzonnen dat het goed is en tot Gods eer om elk jaar met Kerstmis de geboorte van jezus te herdenken. smile.gif

Gorthaur zegt trouwens wel dat het verzonnen is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Het kruis van Jezus richt zich op naar boven, naar de hemelen, het omgekeerde kruis richt zich naar beneden naar de afgrond, de plek van verdoemenis, Hel ect. Over het algemeen wordt het omgekeerde kruid gebruikt in satantische bewegingen.

We gaan in de kerken toch ook geen kruis op zijn kop zetten omdat Petrus zo aan het kruis hing.

Wat ik toch vreemd vind is dat je in deze post weer totaal anders redeneert. Het omgekeerde kruis vindt zijn oorsprong in de kerk, maar omdat het tegenwoordig ook door satanisten wordt gebruikt is het fout.

Kerst heeft zijn oorsprong in een heidens gebruik, maar dat het tegenwoordig door miljoenen mensen over de hele wereld gevierd wordt als geboorte van Jezus is niet belangrijk...?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Gorthaur zegt trouwens wel dat het verzonnen is.

Vooral wat zeg uit zijn verband rukken...vooral doen...

Volgens mij ben jij de nuance helemaal kwijt en lijk je alleen maar in uitersten te kunnen denken.

Je maakt een karikatuur van de werkelijkheid en van de opvattingen van anderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Niet zo gepikeerd asjeblieft. Ik heb het goed gelezen, je zegt; Klopt, dat zeg ik. Of nee, ik zeg het niet, want kerst heb ik niet verzonnen, die eer komt niet aan mij toe.

Dus daaruit maakte ik op; die eer komt aan iemand anders toe. smile.gif Maar goed, als je dat niet zo bedoelde, sorry..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je schreef dit:

Quote:
Het is verzonnen dat het goed is en tot Gods eer om elk jaar met Kerstmis de geboorte van jezus te herdenken.

Vervolgens schrijf jij daar onder:

Quote:
Gorthaur zegt trouwens wel dat het verzonnen is.

Dat is teksten uit hun verband rukken.

Tuurlijk raak ik daarvan gepikeerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

en doen alsof we daar God mee eren.

En wie ben jij dan dat je kan beoordelen dat iemand 'alsof doet'? Zie jij het hart aan?

Besef je wel dat je hiermee vrij grote woorden spreekt en wat je zegt over je medemens?

Ik snap dat niet alles zoals we nu kerst vieren te herleiden is tot God, maar dat wil niet per definitie zeggen dat het fout is. Ik ben het ermee eens dat je bewust moet zijn van je handelen en hoe en waarom je dat doet. Dat wil echter niet zeggen dat als jij iets vind, het zo is en de ander dus fout is. Mensen kunnen nou eenmaal van mening verschillen en daar is niets mis mee.

Daarbij denk ik niet dat je als groep een dag kan claimen en kan bepalen wie en op welke manier die dag ingevuld moet worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dan zie je maar dat radicaal soms/vaak radicaal fout kan zijn.

Dat weet ik nog niet.Je hebt mensen die zich graag christelijk noemen maar bij wie alles kan en alles gerationaliseerd wordt.Deze waren indertijd zelfs goed om de wereldoorlogen uit te vechten (Balkan,Ruanda,...).

Toch zijn er berichten dat juist tijdens 'Kerst'de wapens even zwegen. 'n beetje hypocriet vind je niet?

Niet dat ik die jonge arme soldaten de vinger wijs,integendeel zij gaan mij heel erg ter harte,omdat ik eens een overeenkomstige situatie heb meegemaakt.

De geestelijkheid treft hier de meeste schuld.Zij moeten hun schapen leren God meer te gehoorzamen dan mensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op vrijdag 14 december 2007 22:27:02 schreef Machiavelli het volgende:

Quote:
Net zomin als ergens staat dat wij zijn kruisiging moeten herdenken, zijn opstanding, pinksteren en welke dag dan ook. Op z'n best zijn het afgeleide feestdagen. Wij vieren die dagen omdat wij het gebeurtenissen vinden die zo belangrijk zijn dat ze een speciale dag verdienen om herdacht te worden. Ik kan geen gegronde bezwaren daartegen zien, zeker omdat Christus centraal blijft staan.

Godsdiensten die zich op historische gebeurtenissen beroepen, zijn over het algemeen zeer autoritair. Een historische gebeurtenis wordt immers gezien als het eind van alle tegenspraak?

Quote:
Och, als de geloofwaardigheid van het Christendom afhangt van kerstfeest, dan mag de stekker er uitgetrokken worden.

Inderdaad!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Je schreef dit:

[...]

Vervolgens schrijf jij daar onder:

[...]

Dat is teksten uit hun verband rukken.

Tuurlijk raak ik daarvan gepikeerd.

Zo tuurlijk is dat niet, je kan op zich ook anders reageren. Maar goed, met 'het' bedoelde ik kerst en dat leidde ik dus af doordat je iets zei als; ik heb het niet verzonnen, die eer komt niet aan mij toe.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

En wie ben jij dan dat je kan beoordelen dat iemand 'alsof doet'? Zie jij het hart aan?

Besef je wel dat je hiermee vrij grote woorden spreekt en wat je zegt over je medemens?

Nee dat besef ik niet. Ik ben namelijk gewoon bezig met een discussie en dan let ik niet op elk woordje wat verkeerd kan vallen. Ik bedoelde dat we doen alsof we zeker weten dat we God eren door kerst te vieren. Maar zolang het niet in Zijn Woord staat kun je dat eigenlijk niet zeker weten.

Quote:

Ik snap dat niet alles zoals we nu kerst vieren te herleiden is tot God, maar dat wil niet per definitie zeggen dat het fout is. Ik ben het ermee eens dat je bewust moet zijn van je handelen en hoe en waarom je dat doet. Dat wil echter niet zeggen dat als jij iets vind, het zo is en de ander dus fout is. Mensen kunnen nou eenmaal van mening verschillen en daar is niets mis mee.

Daarbij denk ik niet dat je als groep een dag kan claimen en kan bepalen wie en op welke manier die dag ingevuld moet worden.

In mijn ogen is het dus fout en ik weet dat mensen van mening kunnen verschillen en met die mening is dan in mijn ogen iets mis mee. Zo werkt het op zich altijd, jij vindt het ook fout dat ik zogenaamd oordeel toch? Maar goed, iedereen moet natuurlijk wel zelf kiezen. smile.gif En dat mensen een andere mening hebben respecteer ik ook.

Waarom denk je dat dat niet kan? Dat gebeurt nu toch ook?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ontzettend interessant om te lezen! Het is goed om bewust te worden van de oorsprong van de vele 'tradities' die bij het hedendaagse kerstfeest worden betrokken.

Aan de andere kant, de kerstboom en de kaarsjes hebben niet meer als doel om de 'god' Nimrod te vereren. Staan de boom en de kaarsjes en alle tierelantijntjes nu niet voor sfeer en gezelligheid? Ik vind er niks mis mee.

Ook vind ik het goed dat er een dag is waarop we Jezus' geboorte herdenken, omdat dat de dag is waarop onze Verlosser kwam. En daar mogen we blij en dankbaar om zijn en dat is zeker een feestje waard. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dan zie je maar dat radicaal soms/vaak radicaal fout kan zijn.

Als je radicaal bent op grind van Gods woord en radicaal wil zijn in de waarheid dan kan ik dat niet fout noemen.

En inderdaad er zijn ook mensen die radicaal zijn maar dan op een foute manier.

Ik vindt het best radicaal om te zeggen dat Kerst niets te maken heeft met de geboorte van Jezus. Tja oke dat heeft de mens er wel van gemaakt, maar ik zie nergens in Gods woord terug dat we de geboorte van Jezus moeten gaan vieren en dat we met zijn allen een kerstboom moeten gaan kopen en vette kalkoen moeten gaan eten en zogenaamde kerst liederen gaan zingen. Dat kan ik geen aanbidding meer noemen. Ik denk dat Jezus zich meer vereerd zou voelen als de mensheid radicaal hun leven omkeerde van alle onreinheid en een ieder zijn knieën zou buigen voor onze Koning.

Dan is het iedere dag Kerstfeest!


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Als je radicaal bent op grind van Gods woord en radicaal wil zijn in de waarheid dan kan ik dat niet fout noemen.

En inderdaad er zijn ook mensen die radicaal zijn maar dan op een foute manier.

Ik vindt het best radicaal om te zeggen dat Kerst niets te maken heeft met de geboorte van Jezus. Tja oke dat heeft de mens er wel van gemaakt, maar ik zie nergens in Gods woord terug dat we de geboorte van Jezus moeten gaan vieren en dat we met zijn allen een kerstboom moeten gaan kopen en vette kalkoen moeten gaan eten en zogenaamde kerst liederen gaan zingen. Dat kan ik geen aanbidding meer noemen. Ik denk dat Jezus zich meer vereerd zou voelen als de mensheid radicaal hun leven omkeerde van alle onreinheid en een ieder zijn knieën zou buigen voor onze Koning.

Dan is het iedere dag Kerstfeest!

Grind = grond

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je viert kerst omdat je vindt dat de komst van Jezus iets is om te vieren. Dat allerlei heidense gebruiken geneutraliseerd zijn met die viering daar kun je een mening over hebben maar dat neemt niet weg dat op het moment dat je daar nu heidense vereringen en krachten aan toekent dat je zelf een afgod aan het creeëren bent. Dat je vervolgens met die afgod in de hand andere christenen veroordeeld omdat die een "heidens" feest vieren zegt dat meer over jezelf dan over die christenen.

Daarmee zeg ik niet dat je kerst moet verlagen tot een vreet en zuipfestijn maar dat geldt voor alle feestdagen niet alleen voor kerst.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Je viert kerst omdat je vindt dat de komst van Jezus iets is om te vieren. Dat allerlei heidense gebruiken geneutraliseerd zijn met die viering daar kun je een mening over hebben maar dat neemt niet weg dat op het moment dat je daar nu heidense vereringen en krachten aan toekent dat je zelf een afgod aan het creeëren bent. Dat je vervolgens met die afgod in de hand andere christenen veroordeeld omdat die een "heidens" feest vieren zegt dat meer over jezelf dan over die christenen.

Daarmee zeg ik niet dat je kerst moet verlagen tot een vreet en zuipfestijn maar dat geldt voor alle feestdagen niet alleen voor kerst.

Simone de Beauvoir, Frans schrijfster en filosoof schreef:

In zekere zin herhaalt het mysterie van menswording zich in iedere vrouw; elk kind dat geboren wordt, is een god, die mens wordt.

Het verhaal van de geboorte van Jezus gaat nergens anders over! Door het te vieren als een eenmalige gebeurtenis van tweeduizend jaar geleden, wordt de ware betekenis van dit verhaal helaas juist niet in zijn ware betekenis onderkend!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als we Jezus goed hebben leren kennen, hoeven we ons niet langer af te vragen hoe hij zou willen dat we hem gedenken.

Zou dat zijn door te eten, te drinken en cadeautjes te geven op dezelfde datum als die van een oud heidens feest?

Dat lijkt onwaarschijnlijk.

De nacht voordat Jezus stierf, zei hij tegen zijn discipelen wat hij liever wilde. „Wie mijn geboden heeft en ze onderhoudt, die is het die mij liefheeft. En wie mij liefheeft, zal door mijn Vader bemind worden, en ik zal hem liefhebben.†— Johannes 14:21.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als we Jezus goed hebben leren kennen, hoeven we ons niet langer af te vragen hoe hij zou willen dat we hem gedenken.

Zou dat zijn door te eten, te drinken en cadeautjes te geven op dezelfde datum als die van een oud heidens feest?

Dat lijkt onwaarschijnlijk.

[...]

Je viert Jezus verjaardag op die datum omdat dat oude heidense feest afgedaan heeft omdat hij gekomen is. Jezus heeft niets tegen feesten, hij bezoekt bruiloften gaat naar Jeruzalem met de grote feesten en viert het pascha met zijn discipelen en verandert nota bene water in wijn op een bruiloft. Als we Jezus werk willen gedenken (dus niet zijn geboorte) vieren we het Heilig Avondmaal of eucharistie.

Maar nogmaals als jij het niet vieren wil omdat je bijgelovig bent en bang bent voor oude heidense goden dan laat je het. Vind je dit een zure reactie, realiseer je dan dat miljoenen kerst vierende christenen Jezus goed hebben leren kennen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar nogmaals als jij het niet vieren wil omdat je bijgelovig bent en bang bent voor oude heidense goden dan laat je het.

Dat vind ik wel een sterke reactie, want als je er goed bij nadenkt, is het eigenlijk een summum van kleingelovigheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Ik wou juist zeggen dat ik het een wat rare reactie vindt. Ten eerste omdat het lijkt alsof je zoiets hebt van; iedereen moet het zelf maar weten en we moeten vooral geen commentaar op elkaar hebben. Ten tweede omdat het niet zozeer angst voor heidense goden an sich is, maar ook het feit dat het niet in de bijbel staat dat het gevierd moet worden en wanneer. Dan hebben mensen zelf wat verzonnen, wat al dubieus is, maar dan valt het ook nog op een dag dat vroeger een heidens feest was. Aimé vraagt zich dan, naar mijn mening, terecht af of God dit gewild zou hebben. Dat heeft dus niet zoveel te maken met angst voor oude heidense goden of bijgeloof. Jij viert iets terwijl niet in de bijbel staat dat je dat moet vieren, en de mensen die daar iets op tegen hebben noem je bijgelovig?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid