Spring naar bijdragen

De waarheid over Kerstmis


De waarheid over kerst?  

  1. 1. De waarheid over kerst?

    • Voor mij geen kerstboom meer
      0
    • Ja een bijbels feest
      3
    • Geen bijbels feest
      18
    • Afgodenrij
      3


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 199
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Over kerstbomen gesproken,

Wat vinden de crediblertjes hier van het plaatsen een kerstboom in de kerk rond kerst, wat bepaalde kerken doen?

Dat is zo'n beetje dé toeristentrekker in de kerk waar ik opgegroeid ben. Een levensgrote kerststal omringd door kerstbomen (meestal wordt hier de Mariakapel voor gebruikt, bij gebrek aan plek widegrin.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Over kerstbomen gesproken,

Wat vinden de crediblertjes hier van het plaatsen een kerstboom in de kerk rond kerst, wat bepaalde kerken doen?

Een no-no. Een kerstboom heeft niets te maken met het kerstfeest zoals dat in de kerk gevierd wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn boom thuis staat er voor de sfeer.

In een kerk vind ik het om die reden ook wel kunnen. Het heeft inderdaad niet veel met de geboorte van Jezus te maken, maar daarom vind ik nog niet dat een kerstboom in de kerk perse fout is (net als dat ik bloemstukken in de kerk ook niet fout vind).

Aan de andere kant: Als mensen een bepaalde associatie bij die kerstboom hebben (iets met kerstmannen en vreetfestijnen :P) dan kan je hem maar beter weglaten denk ik....

Ik ben er dus nog niet helemaal uit :P

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Over kerstbomen gesproken,

Wat vinden de crediblertjes hier van het plaatsen een kerstboom in de kerk rond kerst, wat bepaalde kerken doen?

ik vind dat altijd een beetje jammer. Kennelijk moet de "sfeer" van kerst zelfs in de kerk nog met een boom bereikt worden.

Zelf zie ik geen principiele bezwaren tegen een kerstboom, maar het heeft feitelijk niks met de ware betekenis van kerst te maken, en het is met name een leuk volksritueel (wat al dan niet een heidense afkomst heeft).

Persoonlijk heb ik wel een hekel aan kerstbomen, en zie dan ook met grote hoop uit naar de dag dat ze verbrand worden devil.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Over kerstbomen gesproken,

Wat vinden de crediblertjes hier van het plaatsen een kerstboom in de kerk rond kerst, wat bepaalde kerken doen?

Heb ik geen problemen mee. Velen zullen waarschijnlijk wel begrijpen dat het voor de sfeer bedoeld is en niet ergens anders voor.

Bovendien is het samen versieren altijd erg leuk smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nergens in de bijbel is sprake van een geboortefeest. Ik heb ooit eens gelezen, dat een Boeddhist schreef:Christenen hebben de eigenaardige gewoonte om hun bijbel tijdens de maaltijd te bestuderen Iets dergelijks is gaande met het zogenaamde geboortefeest. Waar halen we toch al die onzin van kerstvieringen vandaan? Eigenlijk gaat het nergens over, want het is finaal uit de context gelicht!En we kunnen weten wat er met de bijbelverhalen gebeurt, als zij een eenzijdig leven lijden!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nergens in de bijbel is sprake van een geboortefeest. Ik heb ooit eens gelezen, dat een Boeddhist schreef:
Christenen hebben de eigenaardige gewoonte om hun bijbel tijdens de maaltijd te bestuderen
Iets dergelijks is gaande met het zogenaamde geboortefeest. Waar halen we toch al die onzin van kerstvieringen vandaan? Eigenlijk gaat het nergens over, want het is finaal uit de context gelicht!En we kunnen weten wat er met de bijbelverhalen gebeurt, als zij een eenzijdig leven lijden!

Volledig eens !

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nergens in de bijbel is sprake van een geboortefeest.

Zoals je wellicht in dit topic hebt kunnen lezen is dat algemeen bekend en boeit het degene die kerstmis vieren, zoals ik, ook helemaal niets.

Wat een Boeddhist er trouwens van vindt boeit me evenmin wat.

Quote:

Eigenlijk gaat het nergens over, want het is finaal uit de context gelicht!En we kunnen weten wat er met de bijbelverhalen gebeurt, als zij een eenzijdig leven lijden!

Schreef de gnosticus. Eerlijk gezegd hecht ik daar even veel waarde aan als dat ik aan de opvatting over kerst van een Boeddhist hecht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Over kerstbomen gesproken,

Wat vinden de crediblertjes hier van het plaatsen een kerstboom in de kerk rond kerst, wat bepaalde kerken doen?

Wij hebben een kerstboom in de kerk. Een grote, maar wel in de hoek, niet dat de predikant vanaf de kansel zijn hoofd door de boom moet steken ofzo. :P

Ik snap de voors en tegens die hier gegeven zijn voor een boom in de kerk. Ik denk dat ik mee ga in de reactie over bloemstukken. In die zin is de boom dan een groot bloemstuk rond kerst. Het heeft geen christelijke betekenis, maar kerst in de kerk draait om de geboorte van Christus, dus in die zin staat elk kerst attribuut in zekere zin er wel mee in verband.

Maar ik snap de tegens opzich ook wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Over kerstbomen gesproken,

Wat vinden de crediblertjes hier van het plaatsen een kerstboom in de kerk rond kerst, wat bepaalde kerken doen?

Op het Sint Pietersplein zal wel weer een joekel van een kerstboom komen te staan, als die er nu al niet staat. Ook zullen in vele parochies wel een kerstboom plus grote kerststal worden neergezet. Het leuke is dat de oorspronkelijk heidense kerstboom eerst (maar bepaald niet meteen) door de protestanten werd omarmd. Pas ergens in de jaren vijftig gingen ook katholieken zo'n versierde spar plaatsen; daarvóór hield de vrome katholiek het bij slechts een keurige kerststal.

De abstractere kerstboom was bij de protestanten bedoeld als vervanging van de kerststal, want voor protestanten was de kerststal natuurlijk not done, het beeldverbod in gedachtenis. Het eeuwige groen (nou ja, relatief dan) stond voor het eeuwige leven, de lichtjes voor het Licht, de piek misschien voor de ster der wijzen, dat soort dingen. De katholieke Kerk zag later in de driehoekige vorm van de kerstboom nog een verwijzing naar de Drie-eenheid. De kerstboom is dus een prima stuk symboliek als je geen beelden maar wél kerstsfeer in je kerk wilt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

is een kerststal katholiek? Mijn moeder heeft vroeger een kerststal gemaakt en ze had alle poppetjes van stof genaaid en opgevuld en geborduurd. Dat was echt supercool. Die poppetjes zijn nu een kerstkrans.......want nu hebben we een kerstboom. De katten wandelen iets te graag door de kerststal heen en mollen iets te graag de poppetjes van de kerststal. Het is een beetje jammer om het kindje jezus onthoofd terug te vinden onder de verwarming. Dat is ook blasfemie he widegrin.gif. En mijn moeder heeft toch liever dat ze de kerstballen van de kerstboom mollen ipv de zelfgemaakte kerststal.

Wist je dat er kerstballen zijn, met een mini-kerststal erin? widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Zoals je wellicht in dit topic hebt kunnen lezen is dat algemeen bekend en boeit het degene die kerstmis vieren, zoals ik, ook helemaal niets.

Ik denk dat hij nog iets anders bedoeld. Naast het feit dat we helemaal niet weten wanneer Jezus dus geboren werd, staat er ook nergens in de bijbel dat je het feit dat Jezus geboren werd elk jaar opnieuw op een vast tijdstip, alsof het zijn geboortedag is, moet herdenken.

Ik vind het zo schokkend dat jullie hier zo luchtig over zijn. Eigenlijk zeg jij gewoon; het boeit me niks als het niet in de bijbel staat.. ik verzin het er gewoon zelf bij. Hoe geloofwaardig is het Christendom dan nog?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Nee oke, dus dan zou je ook niet zomaar kunnen zeggen; het mag niet want dat staat ook niet in de bijbel.. Alleen met Kerst doet iedereen wel net alsof we er God mee eren, en gaan we naar de kerk, dus dan verzin je wel wat bij het Christendom.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik denk dat hij nog iets anders bedoeld. Naast het feit dat we helemaal niet weten wanneer Jezus dus geboren werd, staat er ook nergens in de bijbel dat je het feit dat Jezus geboren werd elk jaar opnieuw op een vast tijdstip, alsof het zijn geboortedag is, moet herdenken.

Net zomin als ergens staat dat wij zijn kruisiging moeten herdenken, zijn opstanding, pinksteren en welke dag dan ook. Op z'n best zijn het afgeleide feestdagen. Wij vieren die dagen omdat wij het gebeurtenissen vinden die zo belangrijk zijn dat ze een speciale dag verdienen om herdacht te worden. Ik kan geen gegronde bezwaren daartegen zien, zeker omdat Christus centraal blijft staan.

Quote:

Ik vind het zo schokkend dat jullie hier zo luchtig over zijn. Eigenlijk zeg jij gewoon; het boeit me niks als het niet in de bijbel staat.. ik verzin het er gewoon zelf bij. Hoe geloofwaardig is het Christendom dan nog?

Och, als de geloofwaardigheid van het Christendom afhangt van kerstfeest, dan mag de stekker er uitgetrokken worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Gegronde bezwaren; God zegt nergens dat we Hem moeten herdenken op die dagen. Op die manier verzin je iets en denk je eigenlijk voor God. Als Hij wou dat we Hem op die manier eren, dan had Hij dat toch wel gezegd?

Nou niet perse van het kerstfeest, maar als ik lees dat mensen dit er eigenlijk bij kunnen verzinnen en dat toch veel mensen denken dat het helemaal bij het Christendom hoort, dan is een logische vraag op zich; wat is er nog meer verzonnen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nergens in de bijbel is sprake van een geboortefeest. Ik heb ooit eens gelezen, dat een Boeddhist schreef:
Christenen hebben de eigenaardige gewoonte om hun bijbel tijdens de maaltijd te bestuderen
Iets dergelijks is gaande met het zogenaamde geboortefeest. Waar halen we toch al die onzin van kerstvieringen vandaan? Eigenlijk gaat het nergens over, want het is finaal uit de context gelicht!En we kunnen weten wat er met de bijbelverhalen gebeurt, als zij een eenzijdig leven lijden!

Heerlijk deze reactie.

RADICAAL!!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Gegronde bezwaren; God zegt nergens dat we Hem moeten herdenken op die dagen. Op die manier verzin je iets en denk je eigenlijk voor God. Als Hij wou dat we Hem op die manier eren, dan had Hij dat toch wel gezegd?

Het is blind toeval dat de geboorte van Jezus in de bijbel staat of zou dat toch enige functie kunnen hebben? God heeft niets tegen feestdagen lees maar na, elke nieuwe maan, het pascha, het loofhuttenfeest, oogstfeest,grote verzoendag, chanoeka etc. Alleen het passcha en het loofhuttenfeest zijn door Mozes ingesteld, zijn nu al die andere feesten afgeleiden van heidense feesten en daarom fout of erbij verzonnen?

Quote:
Nou niet perse van het kerstfeest, maar als ik lees dat mensen dit er eigenlijk bij kunnen verzinnen en dat toch veel mensen denken dat het helemaal bij het Christendom hoort, dan is een logische vraag op zich; wat is er nog meer verzonnen?

Het feit dat mensen ergens een stuk symboliek in zien wil nog niet zeggen dat het "verzonnen" is. Mensen associeëren nu eenmaal dingen met elkaar of zien dingen in een patroon van grotere zaken. Daarmee is het nog niet correct.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid