Spring naar bijdragen

Stakende scholieren


van 1040 naar 960 uur?  

  1. 1. van 1040 naar 960 uur?

    • Ja, ik staak er voor!
      5
    • Ja, maar niet op deze manier
      10
    • nee, is niet nodig
      8
    • nee, scholieren zijn al zo lui
      14


Aanbevolen berichten

Ik vind het werkelijk waar te idioot voor woorden wat ik vandaag allemaal op het nieuws zag. Even dacht ik: Nou moet je helemaal die 1040 uren regel er door heen douwen, al is het alleen maar om te zorgen dat die lui geen tijd meer hebben om op straat rond te hangen dood.gif

Ik snap dat veel uren op school, zeker als je nog jong bent, vervelend is. Maar aan de andere kant: Ik studeer op het HBO en ik schreeuw juist al jaren om meer lesuren. Ik betaal me blauw en ik heb het sterke vermoeden dat al dat geld naar de roltrap van de school gaat die iedere maand weer kapot is. Ik heb nu welgeteld 1,5 uur les (jaja, het is om te janken) per week!

Maar goed. Ik denk dat er minder gekeken moet worden naar de kwaniteit en dat kwaliteit weer belangrijk moet worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 82
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Ik snap dat veel uren op school, zeker als je nog jong bent, vervelend is. Maar aan de andere kant: Ik studeer op het HBO en ik schreeuw juist al jaren om meer lesuren. Ik betaal me blauw en ik heb het sterke vermoeden dat al dat geld naar de roltrap van de school gaat die iedere maand weer kapot is. Ik heb nu welgeteld 1,5 uur les (jaja, het is om te janken) per week!

Behalve die roltrap zit ik in precies dezelfde situatie. Ik zou juichend rondjes rennen met mijn armen in de lucht als ik meer contacturen zou krijgen met docenten op het HBO.

Ik denk dat de omschakeling even vervelend is voor de scholieren. Als ik ze hoor zeggen dat ze niks te doen hebben in hun uren vraag ik me altijd af of ze wel het maximale uit zichzelf halen. Als ik terugkijk en heel eerlijk ben, zat iedereen altijd wel lekker te zeuren op tussenuren en kwt's, maar waren dat achteraf leuke tijden. Maargoed het is ook maar net wat je gewend bent, zelf vond ik de omschakeling naar stage erg zwaar. Voornamelijk omdat je als scholier/student niet gewend bent van 8 tot 5 volop bezig te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik moet zeggen dat ik op stage al heel snel aan het van 8 tot 4 ritme gewend was. Heerlijk, de hele dag aan het werk (en als je werk leuk is, dan vlíégt de tijd echt voorbij) en als je thuis kwam dan ook echt kláár zijn. Geen huiswerk, maar de hele avond en het hele weekend helemaal voor jezelf. Nee, ik mocht dat wel, zo'n werkritme.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ach dat het hele onderwijs sucks ben ik het best mee eens.. maar dat is al sinds de invoering van de Tweede Fase.. Leraren zijn opgehouden met lesgeven.. leerlingen moeten het zelf maar uitzoeken.. Het gaat niet meer om kennisoverdracht maar om werkstukjes in elkaar knippen en plakken..

Het merendeel van de scholieren die je op tv ziet heeft volgens mij geen benul waarom ze eigelijk staken.. ze doen mee met de massa..

en dat stelletje aankomende criminelen wat het vervolgens nodig vindt om autoruiten in te slaan mogen ze meteen opsluiten..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Idd, 't merendeel weet gewoon niet waar het over gaat.

en zelfs als ze het weten doen ze het omdat de rest 't ook doet. En wat heeft de concierge er aan dat er overal eiersmeer ligt, een deurpost kapot is en het hek om het schoolplein gesloopt? Hij kan toch ook weinig tegen die urennorm doen? Net als de schoolleiding zelf. Ze kunnen niet anders dan van die stomme oplossingen verzinnen, ze moeten wel anders hebben ze een nog groter probleem dan chagrijnige leerlingen!

Link naar bericht
Deel via andere websites

In de andere vestiging van mijn school waren er wel leerlingen die aan het staken gingen (15 leerlingen ofzo puh2.gif) En toen was de conrector er dus heen gegaan om ze in de gaten te houden en ze wilde dus niet meer naar binnen. Dus toen kreeg er een het koud en die wilde naar binnen dus meneer de conrector "nee buiten blijven, jij bent aan het staken" en een ander had een fietspomp nodig ofzo "nee je bent aan het staken, dat heb je nergens voor nodig"

Om er maar eens een grappig verhaaltje in te gooien puh2.gif Daarna mochten ze wel weer naar binnen hoor. Een uurtje extra ook nog volgens mij...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

In de andere vestiging van mijn school waren er wel leerlingen die aan het staken gingen (15 leerlingen ofzo
puh2.gif
) En toen was de conrector er dus heen gegaan om ze in de gaten te houden en ze wilde dus niet meer naar binnen. Dus toen kreeg er een het koud en die wilde naar binnen dus meneer de conrector "nee buiten blijven, jij bent aan het staken" en een ander had een fietspomp nodig ofzo "nee je bent aan het staken, dat heb je nergens voor nodig"

Om er maar eens een grappig verhaaltje in te gooien
puh2.gif
Daarna mochten ze wel weer naar binnen hoor. Een uurtje extra ook nog volgens mij...

Haha dat is dan wel weer grappig om te horen inderdaad!

Verder vindt ik het vrij overdreven allemaal. Ik denk dat het overgrote deel (98%) staakt om geen les te hebben, rotzooi te trappen op school of gewoon om mee te doen met de anderen.

Oke, en als je dan staakt doe het dan ook goed en haal dr dan meer uren per week af als je echt ongelukkig ervan wordt verder.

Wat ik hoorde dat scholieren met de brandslang zijn gespoten vond ik dan weer wat overdreven van de andere kant gezien...

Link naar bericht
Deel via andere websites

jaja, wikipedia. Waardoor 90% van de werkstukken ctrl C control V wordt smile.gif

Niet bij mij hoor, maar steeds meer docenten 'verbieden' het gebruik van Wikipedia als bron. De meeste leerlingen weten niet (meer) hoe ze een boek als bron moeten gebruiken. "Ben je gek, ga niet een heel boek lezen als ik 1 regeltje misschien kan gebruiken" etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Gorthaur je spreekt weer eens wijze woorden (duh, historicus...), maar anderzijds: alles wijst uit dat het vroeger echt beter was. En vroeger was school ook schoolser. Blijkbaar werkt dat systeem voor pubers en is het vervolgens geen probleem om over te schakelen op een meer zelfstandige manier van werken als je gaat studeren.

Klopt. Maar als ik aan mijn VO tijd terug denk had ik voldoende huiswerk te doen. Alle uren waren lesuren. Af en toe had ik tussenuren, bij uitval.

De situatie in het onderwijs nu ligt anders. De uren daar zijn lang niet allemaal lesuren, maar zijn opvuluren om te voorkomen dat scholen geen boetes krijgen.

Quote:
Ik vraag me af, hoe de kwaliteit toch zo laag komt. Blijkbaar zijn er wel veel lesuren, maar weinig effectiviteit. Het lijkt me, dat het hoge aantal vakken ook zorgt dat leerlingen niet meer echt grondige kennis ontwikkelen: alles oppervlakkig. En je leert zelfstandig werken, dus wat je wilt weten, zoek je op in wikipedia. De voornaamste uitdaging van deze tijd is leren omgaan met internet en dat ten goede benutten. Deze rellen laten wel zien dat we met het huidige systeem niet op de goede weg zitten en het zure is dat iedereen dat bij invoering eigenlijk al wist.

Niet alleen de effecticiteit, maar die uren zijn geen les uren. Waren het werkelijk lesuren, dan viel was het minder erg geweest. Ik hoorde trouwens op tv dat het ministerie ook nog eens rekenfouten gemaakt heeft, door vakanties als gewone schoolweken mee te rekenen in hun berekening voor de minimale uren.

Probleem is dat er waarschijnlijk gewoon onvoldoende docenten zijn om voldoende les te geven.

Van het hoge aantal vakken vraag ik me af, volgens mij was vroeger het aantal juist veel hoger, maar ben niet zo thuis in het les systeem van die tijd.

Ik vind dat je helemaal gelijk hebt met dat zelfstandig werken, waar oa. het nieuwe leren ook onder valt. Ook ligt de nadruk bij onderwijskundigen teveel bij de competenties en vaardigheden en te weinig bij echte vakinhoud. Tevens ben ik niet blij met het fuseren van bepaalde vakken (geschiedenis, aardrijkskunde en economie -> mens en maatschappij. Dat is pas vervlakking). Al die onderwijsvernieuwingen werken gewoon voor geen meter, wat docenten trouwens ook al voorspeld hadden. En daarbij heb je natuurlijk het leraren tekort. Dat gaat verder dan gebrek aan docenten: Volgen BON is 1/3 van de docenten onbevoegd! Onderwijsassistenten, stagiaires en zij instromers worden steeds vakervoor de klas gezet. En vervolgens weten ze het onderwijs weer onaantrekkelijk te maken voor academici.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn probleem met een overdreven nadruk op zelfstandig werken is dat men vaak lijkt te vergeten dat je eerst een degelijke bagage nodig hebt om daar zelfstandig iets mee te kunnen aanvangen. Als je iemand heel z'n leven maar zelfstandig laat werken zonder ooit iets aan te leren komt er niemand nog voorbij het kleuterstadium.

Trouwens, hier in België verloopt alles een pak traditioneler dan bij jullie blijkbaar het geval is: vaste lessenroosters zonder tussenuren, een vrij uitgebreid pakket algemene vorming (waar bijvoorbeeld geschiedenis ook gewoon zo heet en twee uur per week verplicht gevolgd wordt), drie keer per jaar examens voor iedereen, en regelmatig huiswerk en toetsen. Toch houdt dat leerlingen niet tegen om naar de hogeschool of universiteit te gaan, waar ze plots een pak zelfstandiger moeten werken. Het is even wennen, maar het lukt, en in mijn ogen lukt dat mede doordat we tot ons 18de verplicht een degelijke opleiding krijgen.

(Ok, bij ons klagen ze ook wel dat leerlingen niet meer genoeg leren en niet goed genoeg voorbereid zijn op het hoger onderwijs en te veel vaardigheden leren zonder kennis enzovoort, het is zeker niet ideaal bij ons, maar uit jullie beschrijvingen heb ik toch het gevoel dat het bij ons wat minder los is.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

No way zeg, doe normaal.

Bij ons op school is een debat georganiseerd, om te voorkomen dat de leerlingen de straat op gaan én zodat de MR & de LR en de "weet ik wat voor raad" kunnen horen wat de leerlingen nou werkelijk denken en vinden. Ook is de school aangesloten bij 'n landelijke groep die een gezamenlijk brief hebben gestuurd.

Dat rellen vind ik belachelijk, maar die urennorm is net zo belachelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Staken is een ander woord voor een hoop trieste kindertjes die niet naar school willen en stoer willen gaan ''relluh''. Verhoog de lesuren maar naar 1200.

Je gaat mij niet vertellen dat jij op de GSR nooit geklaagd hebt over je rooster.

1040 uur les...goed, geen probleem, maar dan wil ik ook les!!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Staken is een ander woord voor een hoop trieste kindertjes die niet naar school willen en stoer willen gaan ''relluh''. Verhoog de lesuren maar naar 1200.

Dat was het (vooral) vrijdag en maandag wel ja, toen wist volgens mij niemand waar het nou eigenlijk omging. Maar zoals het nu vandaag georganiseerd is door LAKS gaat het al een stuk beter en weet men ook waar het omgaat. Helaas zullen er zoals het altijd zo is wel weer kleine groepen zijn die het weer verpesten, maar om nou te zeggen dat alle lesuren omhoog moeten naar 1200 is een beetje te snel en ongenuanceerd gezegd engel.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Als dit de enige manier is om rellen te voorkomen, dan lijkt me dat we die scholieren sowieso niet serieus hoeven te nemen. Een van de basisvoorwaarden is toch wel dat je kunt demonstreren/ staken en je fatsoen bewaren tegelijk.

Zo is dat, voetballers die wel gewoon normaal naar een voetbalwedstrijd willen kijken moeten ook hun mond gewoon maar houden, omdat er een groep is die alleen maar komt te rellen i.p.v. voor de wedstrijd.

Quote:

Wat de urennorm betreft: die is duidelijk niet goed. Maar het toontje van leerlingen is af en toe alsof ze het zo zwaar hebben, en dat klopt niet. Mijn indruk is dat ze zich eerder vervelen dan dat ze overspannen raken.

Maar dat zeggen ze ook niet hoor smile.gif Het gaat er meer om dat er krampachtig geprobeerd wordt 1040 uren te geven en dat je daardoor langer op school moet zitten, terwijl je daarvoor niet alle uren les krijgt. Die staking is ook niet tegen het aantal uren opzich, maar hoe ze worden ingevuld.

En als er te weinig docenten zijn om die uren op te vullen, is het beter om gewoon 960 nuttige te hebben i.p.v. nog 80 nutteloze uren erbij smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

1040 uren zijn klokuren, dus met eventjes rekenen kom je uit op 6,2 lesuren per dag. Als er dan 1 keer een uurtje uitvalt, moet je dat uur inhalen om op de 1040 te komen/blijven en als je projectdagen wil, oef, dan mis je wat uren. Toetsweken zijn ook afgeschaft nu, omdat de school anders niet de 1040 uur haalt. Dan kom je dus algauw dat je van het eerste tot het achtste uur op school moet zitten, en dat is gewoon vervelend, laten we eerlijk zijn. En als je dan in die lessen gaat zitten om huiswerk te maken, sorry hoor, maar dat vind ik onwijs stom.

Ik geef het LAKS daarom groot gelijk dat ze daar voor demonstreren!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het eigenlijk wel een beetje een vreemde uitspraak dat het vervelend is om van het eerste tot het achtste uur op school te zitten, dat lijkt me eigenlijk maar eum, normaal. Ok, dat die lessen dan goed ingevuld moeten worden is uiteraard een redelijke eis, maar op zich vind ik er niks mis mee dat scholieren gewoon elke dag de hele dag school hebben, 'vervelend' vind ik niet bepaald een argument.

Trouwens, nu worden de scholieren hier ook al opgeroepen om mee te staken. Compleet belachelijk aangezien het grootste deel van het land geen flauw idee heeft waarom er in Nederland eigenlijk gestaakt wordt en vaak nog niet eens wist dat er überhaupt stakingen waren. Maar ja, zoals mijn broertje zei, het is leuker dan les. Zucht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het een hype, als scholier heb je naar mijn weten gewoon een volledige werkweek van 40 uur (of misschien 32) misschien heb je dan geen les maar dan kun/moet je die tijd gebruiken voor het huiswerk wat je hebt liggen.

Er zijn scholen waar je van 8 tot 5 les hebt en dan geen huiswerk. Het overgrote deel van de scholen heeft veel minder les, maar komt met het huiswerk gemiddeld ook niet aan de 32 of 40 uur. Ik vind het niet meer dan belachelijk dat kinderen gaan protesteren omdat er beleid wordt gemaakt zodat scholen verplicht worden een minimaal aantal uren les te geven.

Ik vind daarnaast nog eens verschrikkelijk asociaal om te gaan staken (ook voor werknemers of volwassenen) er zijn veel mensen die op geen enkele manier naar school kunnen, omdat ze geen geld hebben, omdat ze een andere huidskleur hebben of omdat hun ouders het niet belangrijk vinden. En dan stoppen kinderen hier met het volgen van lessen om te gaan staken, omdat ze het niet geheel eens zijn met de oplossing van sommige scholen om die norm te halen.

Ga praten met dat bestuur in plaats van te staken. Alleen al omdat een christen niet hoort te staken. Wees gewoon eens blij met wat je nog krijgt. Want (o.a.) beste Frique hoe vaak heb jij in een lokaal huiswerk zitten maken met een concierge als ordebewaker? Ik durf de stelling aan dat de meest scholieren niet eens weten waar ze het over hebben en als een stelltje kalveren gezellig loopt te rellen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid