Spring naar bijdragen

Bevrijding van homo-zijn


Aanbevolen berichten

Quote:

tuurlijk!!! maar dat wil niet zeggen dat hij geen macht meer heeft. hij kan nog steeds heel goed mensen bedriegen en verleiden tot zonden ed. hij is verslagen, maar dat wil niet zeggen dat hij er niet meer is...

satan is behoorlijk ervaren en als iemand hem de macht geven, kan hij/zij niet uit eigen kracht tegen satan op. Met God daarentegen... Betekent niet dat satan niet vervelend kan zijn en niks kan, wel dat hij verslagen is en we hem ook niet te groot moeten maken...

Quote:

het zijn dingen die ik niet weet. het zou met mijn vader te maken kunnen hebben, alleen zeg ik dat liever niet. stel je voor dat hij er niets mee te maken heeft... maar het zou (goed) kunnen.

Het is goed dat je niet vergaande conclusies trekt. Maar als je het idee hebt dat het iets met je vader te maken kan hebben is dat wel een aanknopingspunt voor jou. Veroordeel hem alleen niet voor je het ook zeker weet...

Quote:

ok, in dat geval zal ik mijn profiel even aanpassen.

ik heb namelijk 00/00/1989 ingevuld. daar is dat dus uitgekomen. in werkelijkheid ben ik bijna 19.

en ja, ik heb getwijfeld aan mn geaardheid. ik heb namelijk een relatie gehad met een meisje toen ik 13-14 was. dat alles liep voor geen meter. tijdens die relatie heb ik voor het eerst aan mijzelf toegegeven dat ik toch echt niet op meisjes, maar op jongens val.

ik heb homofiele gevoelens, of ik dat nou leuk vind of niet; het is zo. geen twijfel. echt niet.

tnx voor je reactie(s), keep going on!
knipoog_dicht.gif

Helder. Ik wou het alleen even checken, maar het lijkt me duidelijk dat je homofiele geaardheid meer is dan pre-pubertijd twijfels. Zo krijgen we ook stukje bij beetje een beter beeld van de situatie.

En nogmaals, ik geloof dat God almachtig is en je ook kan "bevrijden". Ik geloof dat God zeker persoonlijke aandacht voor je heeft en je gebeden hoort. Dat hij ontzagwekkend veel van je houdt. Maar met betrekking tot je homofiele geaardheid ben ik terughoudend conclusies te trekken en te zeggen wat God al dan niet gaat doen. Dat is niet aan mij maar aan God.

En dan wil ik niet een beeld schetsen van God als een wispelturige Heerser. God is Zijn woord trouw en is allerminst wispelturig. Maar over dit onderwerp zie ik gewoon niet keiharde, duidelijke beloften van God in Zijn woord staan. Dus ik weet het gewoon niet. Wel hoop ik met je mee.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 312
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

stel, je hebt honger. je krijgt een heel lekker gebakje, maar je mag het niet eten. alleen ruiken en zien.

is dat niet erg gemeen?

ik ben het dan ook niet met je eens...

Nee, dat is het niet, want het is niet vergelijkbaar. Het punt is dus dat je je aandrang tot geilheid gewoon moet uitzitten, en dan komt er een veel mooier gevoel voor in de plaats.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En dan wil ik niet een beeld schetsen van God als een wispelturige Heerser. God is Zijn woord trouw en is allerminst wispelturig. Maar over dit onderwerp zie ik gewoon niet keiharde, duidelijke beloften van God in Zijn woord staan. Dus ik weet het gewoon niet. Wel hoop ik met je mee.

dankjewel!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

"We" hebben helemaal geen topics volgekalkt over celibaat en kuisheid, iig niet in de context van homoseksualiteit. Jij en HJ misschien, maar ik niet. En Push ook niet. Dus komt wat je nu schrijft "makkelijk" over. Als je dat wilt beantwoorden met een "leest u mijn boeken maar", prima. Maar daar hebben de meeste mensen geen tijd voor, en dus weten we niet wat je vindt. Mij best.

Nou probeer het zelf eens uit dan, heb eens een jaar geen sex met je vrouw, ook niet stiekem masturberen. Kijk gewoon eens wat er gebeurt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik geloof best dat dat mooi is, ik beschouw het celibaat als iets prachtigs. Maar... wat als ik dat niet kan? Wat als ik gewoon te zwak ben om zoiets vol te houden? Celibaat is een roeping, een gave, niet iets wat je gewoon even doet voor een jaartje als test wat er dan zal gebeuren.

En wat verschilt het huwelijk nu van het celibaat, behalve dat het een zijweg is? Het is toch de bedoeling dat je uiteindelijk op hetzelfde punt uitkomt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat heeft daar niks mee te maken: praktijk wijst al millennia lang uit dat niet iedereen het trekt om celibatair te leven. Blijkbaar is dat iets wat niet iedereen gegeven is. Maar alle homo's dus wel?

Iedereen mag toch met een vrouw trouwen als 'ie wil?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Vreemde discussie. Berichten worden allemaal samengevoegd. Inhoud van de discussie past niet bij een 19-jarige jongen. Zwart-witte, felle discussie. Begrijp het niet. Sorry.

wat is er mis met samenvoegen van reacties in een discussie?

en wat bij iemand past hangt niet zo zeer van zn leeftijd af, maar van zn karakter; zn eigenschappen en alles wat ie heeft meegemaakt. dat is bij PUSH waarschijnlijk, iig op dit vlak, meer dan de gemiddelde jongen van zijn leeftijd.

en dat zwart-witte valt ook nog best mee als je t mij vraagt.

en wie ben jij om aan de TS te twijfelen? laat dat lekker aan hem zelf over. als je er niets nuttigers over te zeggen hebt dan 'jij bent niet wat je zegt dat je bent' reageer dan gewoon NIET. danku.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Dostojevski,

Quote:
[...]

Ik ben het met Levi eens dat je het vriendelijk verwoordt, als in: je doet alsof er een gelijkwaardige situatie is, terwijl als je kijkt welke regels voor wie van toepassing zijn, er toch iets scheef gaat. Want een hetero zal nooit met iemand van hetzelfde geslacht willen trouwen - dus interesseert het hem geen reet dat dat niet mag. En diezelfde leuke regel waar een hetero totaal niks mee te maken heeft,
verplicht
homo's tot het celibaat. Dat is nogal wat.

Je hebt ook enkele regels van mijn post over het hoofd gezien. Een paar regels die nogal essentieel zijn en die ik er niet voor niets heb bijgezet.

Quote:
Je zei dat wel vaker mensen geroepen worden door God, ondanks hun kwaliteiten. Dat is waar. Maar ik kan zo gauw geen voorbeeld verzinnen van waar God mensen met een bepaald aangeboren kenmerk (een moedervlek, een zwarte huidskleur, een geaardheid) roept tot één specifieke taak. Dat kán ook helemaal niet, want mensen die een moedervlek hebben, zwart zijn, of homo, zijn net zo verschillend als andere mensen. Dus zoals je ook niet alle hetero's kunt roepen tot het celibaat, omdat ze daar simpelweg lang niet allemaal toe in staat zijn, zo kan je ook niet alle homo's roepen tot het celibaat.

Klopt. Het was ook een algemene reactie van mij op de stelling dat God op capaciteiten zou roepen. Hoe dat nu precies zit met homo's, dat weet ik niet en, zoals ik al zei, daar moeten we voorzichtig in zijn.

Quote:
Hieruit blijkt iig al wat jij als de definitie van seks beschouwt: datgene waarvan je kindjes krijgt.

Mwah, het was een stijlmiddel om te benadrukken dat een gedachte nog altijd iets anders is dan een daad. Niet voor niets is ook binnen de Kerk de gedachte aan een moord nog geen doodzonde, maar het daadwerkelijk plegen van een moord reden om eens dringend met de priester te spreken.

Quote:
Dus ook zoenen is seks. En elkaar strelen en betasten. Maar daar krijg je dan weer geen kindjes van.
knipoog_dicht.gif

Ligt eraan of je daarmee de spanning opbouwt en tot een climax werkt of niet. En in hoeverre je dat met welke handeling doet, dat verschilt heel erg bij elk stel. Bij het ene stel liggen de grenzen hoger dan bij het andere stel, en je kunt daarin ook ontwikkeling doormaken.

Quote:
Mee eens. Maar wat is nu seks volgens jou? Het is me compleet onduidelijk.

Mijns inziens dus de daad zelf, en alles wat daarnaar toewerkt. De daad zelf, dat lijkt me wel duidelijk. Hoe je ernaar toewerkt, dat verschilt dus per stel. Bij het ene stel wordt met zoenen de spanning al opgebouwd, bij het andere stel kunnen ze halfnaakt naast elkaar liggen en is er nog niets aan de hand.

Quote:
Nu nog een kleine opmerking richting jou, maar vooral ook richting Pius: je mag als homo een "relatie" aangaan met iemand van hetzelfde geslacht, zeg je. Wat houdt zo'n relatie concreet in, als je niet aan elkaar mag zitten, niet samen mag wonen, niks mag doen wat naar geslachtsgemeenschap leidt? Dat is dan toch geen relatie meer, maar eerder een soort "boezemvriendschap" zoals ook hetero's die met mensen van hetzelfde geslacht hebben.

Mijn ex-vriendin en ik hebben, toen we nog een relatie hadden, geen seks met elkaar gehad en zeer scherp onze grenzen bewaakt. Maar onze relatie was diepgaander, intenser en rijker dan ik ooit had kunnen verwachten. Zowel op geestelijk als op lichamelijk vlak. Ik heb ook nergens gezegd dat je niet aan elkaar zou mogen zitten. Want dan zouden hetero's ook niet eens met elkaar mogen zoenen.

Quote:
Tot twee keer toe wordt aan Pius de vraag gesteld hoe hij hier tegenaan kijkt (door Levi en door Push). Wat hij schrijft klinkt heel makkelijk "je mag wel vriendjes zijn, alleen geen seks hebben". Push wist op vrij duidelijke manier te formuleren dat dit toch iets complexer ligt, maar Pius gaat er niet op in. Ik zou toch graag een antwoord zien.

(Het moge inmiddels wel duidelijk zijn dat ik, hoewel ik als ik grote moeite doe achter het homo-standpunt van de katholieke Kerk kan staan, alles behalve blij ben met de manier waarop de katholieke Kerk dit standpunt brengt. Veel te "makkelijk", een beetje zoals Pius het doet.)

Theologie kan heel gemakkelijk uit de mond rollen, maar pastoraal liggen dingen inderdaad nu eenmaal heel moeilijk. Daar komen veel emoties bij kijken. Echter, in discussies over theologie is het zaak dat deze emoties niet een al té grote leidraad gaan vormen. Je moet wel gewoon op heldere wijze kunnen zeggen wat je gelooft, zonder uiteraard mensen moedwillig te kwetsen. Voor pastorale zorg en voor die emoties komt meer het pastorale werk om de hoek kijken.

Een goede priester is op de ambo een leeuw en in de biechtstoel een lam, zo heb ik mijn priester weleens horen zeggen. Ik denk dat je dat ook breder moet trekken, en niet alleen voor priesters. De Waarheid moet verteld worden, vooral in dialogen en discussies zoals hier plaatsvinden. Maar in persoonlijk contact behoor je je te laten leiden door tact, liefde en daaruit voortkomende pastorale bewongenheid.

De christelijke leer is zeer hoogstaand, soms bijna onmogelijk na te leven en voor sommige mensen zelfs bijzonder onmogelijk. Maar er is altijd die andere kant: Gods genade en Gods hulp. En ik weet één ding wel, namelijk dat Gods wil je nergens heenbrengt waar Gods genade je niet kan dragen. Hoe zwaar iemands kruis ook kan zijn, en kruizen kunnen inderdaad echt loeizwaar zijn, voor God is niets onmogelijk en zijn barmhartigheid is oneindig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nou probeer het zelf eens uit dan, heb eens een jaar geen sex met je vrouw, ook niet stiekem masturberen. Kijk gewoon eens wat er gebeurt.

Ik denk dat als hij gehoor zou geven aan die oproep, je binnen no-time zijn vrouw op je dak hebt smile.gif

Sorry wel een beetje offtopic

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Amen, jij zegt 't wat vriendelijker dingo.

Tijd om weer ontopic te gaan ook. Ik heb allesbehalve zin om over dit soort kwesties ruzie te hebben met Pius (waarvoor excuses) en dit is een uitstekend moment om naar bed te gaan, voor ik me nog verder laat opnaaien.
knipoog_dicht.gif

Same here. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Iedereen mag toch met een vrouw trouwen als 'ie wil?

Sjaloom Pius_XII,

Voor een mannelijke homo is trouwen met een vrouw precies net zo aantrekkelijk als voor jou trouwen met een man zou zijn. Daarin zit dus wel de hele moeilijkheid. Je hebt gelijk: homo's mogen niet meer of minder dan hetero's. Maar ik heb ook gelijk: homo's kúnnen veel minder dan hetero's en hebben dus wel dat kruis te dragen. Dostojevski heeft die disclaimer van mij misschien over het hoofd gezien, maar dat is iets wat ik ook maar even wilde zeggen.

Het is dan wel weer waar dat elk mens een kruis te dragen heeft en van bepaalde vrijheden om wat voor reden geen gebruik kan maken. Of zeer veel moeite zal hebben met bepaalde geboden. Maar een kruis blijft een kruis, en als een homo zijn kruis en zijn pijn met heel veel moeite slechts kan dragen, dan moeten we dat denk ik dus niet bagatelliseren, maar hem (of haar natuurlijk) daarbij helpen. Zie hier dus de pastorale kant van het verhaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Daar heb je gelijk in. Ik zou et misschien beter 'bevrijding' kunnen noemen.

Het zal denk ik een minder negatieve lading hebben om het woord genezing te veranderen in bevrijding. Dit om een positievere insteek neer te zetten.

Admod note: titel aangepast

Verder denk ik dat het goed is om in het achterhoofd te houden dat homo zijn een bestaan is en geen aangeleerd gedrag. Je bent homo net zoals je hetro kan zijn. Vanuit die gedachten denk ik dat je met meer respect kunt posten, dat je rekening kunt houden met iemands zijn en niet iemands aangeleerde gedrag.

Heb je een totaal afwijkende mening en wil je die ventileren, bedenk dan dat het zeer belangrijk is, bij een gevoelig onderwerp als deze, je onderbouwing geeft waarom. Bij een onderbouwing denk ik niet aan "omdat ik dat zo vind"... maar waar je die gedachten op baseerd. Je kunt daarbij op een christelijk forum denken aan o.a. de bijbel, studies van mensen, maar ook aan wetenschappelijke onderzoeken.

Diana

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Sjaloom Levi,

Dat zeg ik helemaal niet. Ik zeg juist dat voor homo's dezelfde geboden, en dus ook vrijheden gelden als voor hetero's. Homo's kunnen dus gewoon relaties aangaan, vriendschappen afsluiten, elkaar liefkozen, etc. Alleen mannen kunnen niet met mannen trouwen en vrouwen niet met vrouwen, of ze nu hetero of homo zijn. En seksualiteit is besloten in het huwelijk.

Ik vraag me dan af wat jij onder seks verstaat. Ik kan daar niet "denken aan seks" onder verstaan, want dan zou een gedachte al genoeg zijn om kindjes te verwekken. En dat is niet zo, daarvoor heb je toch echt seks nodig. Seks is, kort door de bocht, de daad zelf, en alle handelingen die daarnaar toewerken. Een gedachte over seks hoeft dus nog lang geen seks te zijn, omdat het niet naar die climax hoeft te leiden.

Jezus zegt helemaal nergens dat als je aan seks denkt, dat je dan al seks hebt gehad. Hij zegt dat als je iemand vurig begeert, dat je in je hart al overspel hebt gepleegd. En dat betekent: je bent in je hart al ontrouw aan je partner geworden.

Overspel en ontrouw staan echter niet meteen gelijk aan seks. Beiden houden in dat je vrouw bij jou niet meer de unieke plaats inneemt die ze zou moeten hebben. Als je een ander meisje vurig begeert, en dat gaat wat verder dan een vluchtige fantasie, dan neemt je vrouw die unieke plaats al niet meer in, en pleeg je dus al overspel.

Leuke post, maar in feite zeg je nog steeds dat een homo geen relatie zou mogen aangaan. Je hebt het weliswaar prachtig verwoord, maar graag zou ik zien op welke bijbelse gronden je dat kan zeggen.

En ook zou ik wel van je willen weten waarom de Eeuwige, gezegend zij Hij, zegt: 'Het is niet goed dat de mens alleen is'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid