Spring naar bijdragen

Gefascineerd door het kwaad


Aanbevolen berichten

Maar Melkor is gebonden.

Ik vind trouwens Sauron uiteindelijk machtiger dan Melkor. Melkor verloor langzaam maar meer zijn krachten. Uiteindelijk was hij nog maar een schaduw van wat hij ooit was geweest.

Sauron, on the other hand, verloor zie krachten niet, sterker nog, hij werd sterker en machtiger.

Gandalf is trouwens mijn favoriet. Een machtig persoon (moet ook wel, voor degene die weten wie hij is) met een ongelooflijke lading aan sarcasme. Een ware held.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 77
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Is het ook niet zo dat wij altijd de meeste belangstelling hebben voor dingen die we eigenlijk niet mogen?

Zo wordt een kind altijd aangetrokken door iets wat hij niet mag en gaat dan de grenzen opzoeken.

Is dat ook niet vaak zo met ons. We weten ergens dat het 'kwaad' slecht is en we willen er eigenlijk toch ook wel vandaan blijven, maar stiekem vinden we het wel leuk als een ander dat kwaad wel vertegenwoordigd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ja, voor alle nerds<3.

Overigens, is het kwaad ook fascinerend als het zielig, halfslachtig en 'klein' kwaad is? Als het niet gaat om de man achter de schermen, maar om de dealer op de hoek van de straat? Als het gaat om een autodief die al vier keer gepakt is?

Dat ligt er een beetje aan vanuit welk perspectief je het bekijkt. Ik zou zeggen dat het vooral zielig is, maar dat heb ik met zoveel dingen zo gauw je op een afstandje staat. Voor andere autodiefjes is hij misschien wel een voorbeeld.

Vergelijk het met pubers bijvoorbeeld die overmatig stoer of bitchy doen, onder elkaar kan dat kennelijk heel indrukwekkend zijn, maar als ik het zie, dan vind ik het vooral schattig omdat je de onzekerheid er vanaf ziet stralen. puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ja, voor alle nerds<3.

De SF-geek in mij wil ook een Dune-topic! puh2.gif

Quote:
Overigens, is het kwaad ook fascinerend als het zielig, halfslachtig en 'klein' kwaad is? Als het niet gaat om de man achter de schermen, maar om de dealer op de hoek van de straat? Als het gaat om een autodief die al vier keer gepakt is?

Hmmm, goede vraag. Ergens is het minder spectaculair natuurlijk, maar anderzijds is net dat 'alledaagse kwaad' ineressant omdat het geen stereotype van het ultieme kwaad is zoals pakweg een Sauron, maar net reëel en ook een pak complexer. Sauron is een slechterik, maar die drugsdealer of die tasjesdief of zelfs gewoon die man die prutst met z'n belastingsbrief kan je niet zonder meer definiëren als slecht. Dat maakt dit soort kwaad ook een pak confronterender omdat we duidelijk zien dat het begaan wordt door mensen die niet eens zo verschillend zijn van ons, misschien behouden mensen liever een gezonde afstand tot het kwaad door te kijken naar figuren die zo eenzijdig slecht zijn dat we er onszelf niet in moeten herkennen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Figuren als Sauron (LotR) en Palpatine (Star Wars) zijn natuurlijk erg leuk: het zijn immers zeer abstracte fictieve karikaturen. Als het om echte kwaadaardigheid gaat (kindermoord, verkrachting, genocide, heiligschennis enz.) neem ik toch aan dat de "bewondering" snel ophoudt... dat hoop ik althans maar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
"Iriacynthe" schreef het volgende:

De SF-geek in mij wil ook een Dune-topic!

Juist, laten we het eens over klasse SF/fantasy hebben ipv die toegankelijke mainstream rommel als Star Wars en LoTR puh2.gif

Quote:
"Pius" schreef het volgende:

Ik ben zelf nu weer een psychologisch portret van Hitler aan het overlezen, maar dan bekruipt me ook wel eens het gevoel van dat je het zelf ook had kunnen zijn als je hier en daar nét wat andere keuzes had gemaakt. Dat is best eng.

Ik heb dat gevoel helemaal niet eigenlijk. Ok, het zijn mensen, maar je moet het niet te ver doortrekken, het zijn geen gewone mensen laat staan gewone christenen. Je kunt niet zo makkelijk stellen "als ik andere keuzes had gemaakt dan", je bent grotendeels wie je bent door de keuzes die je gemaakt hebt. Een hele andere Pius had wellicht andere keuzes gemaakt, dat is dan min of meer hetzelfde als stellen; "als ik anders in elkaar had gezeten dan..."

Quote:
"Tom" schreef het volgende:

Als het om echte kwaadaardigheid gaat (kindermoord, verkrachting, genocide, heiligschennis enz.)

Hmm wat versta je onder heiligschennis?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik herken het wel...heb , op een vreemde manier, een fascinatie met maffiafilms....waarschijnlijk door de sfeer die in dit soort films heerst, en waarschijnlijk omdat het geromantiseerd word....heb ook veel Mafia:City of lost heaven gespeeld....

vooral de ''Kosher Nostra''intrigeert(een woordspeling op Costra Nostra ....Joodse maffia dus...)

ik weet niet waarom

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik herken het wel...heb , op een vreemde manier, een fascinatie met maffiafilms....waarschijnlijk door de sfeer die in dit soort films heerst, en waarschijnlijk omdat het geromantiseerd word....heb ook veel Mafia:City of lost heaven gespeeld....

vooral de ''Kosher Nostra''intrigeert(een woordspeling op Costra Nostra ....Joodse maffia dus...)

ik weet niet waarom

Ik had dat met de Sopranos. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eh, het laatste stukje was ontopic!

Quote:
"Tom" schreef het volgende:

Is dat relevant? Ik denk dat iedere gelovige zich (vanuit zijn eigen referentiekader) wel iets kan bedenken.

Je had het over het "echte kwaad", daarbij noemde je vreselijke dingen als genocide en kindermoord, waarbij aangetekend dat God in het OT zijn volk zo nu en dan tot genocide stimuleerde en er een zeker persoon werd beloond omdat hij van plan was zijn jonge kind te offeren.

Maarre, naast die dingen noemde je ook heiligschennis, ik ben benieuwd wat je in gedachten hebt als je dat net zo zwaar als, of iig ergens in de buurt bij genocide inschaalt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
"Tom" schreef het volgende:

Bijv. het ontheiligen van een hostie zoals De Sade zo walgelijk beschrijft in zijn werkjes.

Dat vind je te vergelijken met genocide? verbaasd.gif

Quote:
"Tom" schreef het volgende:

Wat is overigens je doel met je verwijzing naar het OT? De intrinsieke kwaadaardigheid van kindermoord ondermijnen? Of vond je het gewoon interessant om het te vermelden?

Om aan te geven dat het misschien niet zo zwart-wit ligt, dat het nog niet zo gemakkelijk is om "echt kwaad" te duiden.

Het ondermijnen van de intrinsieke kwaadaardigheid van kindermoord? Tsja, dat zou ik ook van jou kunnen zeggen, jij noemt het naast het ontheiligen van een hostie...

Quote:
"Pius" schreef het volgende:

Dan heb je wel een beetje de clue gemist.

Zie boven smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat vind je te vergelijken met genocide?
verbaasd.gif

Sjaloom Light Jr.,

Tom noemde het een kwaadaardigheid, maar ik zie hem niet het ene kwaad meer waarde toekennen dan het andere, of ze met elkaar vergelijken. En dan nog, het ontheiligen van het Lichaam van onze Zaligmaker, Meester en Geliefde is inderdaad een zeer ernstige, kwade zonde. Want dan kom je aan God zelf en dat kun je echt beter niet doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat vind je te vergelijken met genocide?
verbaasd.gif

Dat zie je mij niet zeggen. Ik noem gewoon wat voorbeelden van dingen die ik écht kwaadaardig vindt i.t.t. de abstracte fictieve "slechtheid" van bepaalde figuren die hier eerder werden genoemd. Al die dingen zijn op hun eigen manier kwaadaardig. Het waren slechts voorbeelden; dat jij daar zo fel op reageert vind ik behalve verbazingwekkend ook onnodig.smile.gif

Quote:
Om aan te geven dat het misschien niet zo zwart-wit ligt, dat het nog niet zo gemakkelijk is om "echt kwaad" te duiden.

Mwoah, ben ik niet met je eens. Ik geloof dat kindermoord intrinsiek fout is. Een dubieuze en nogal simplistische interpretatie van de Schrift is voor mij geen reden om dat standpunt te wijzigen.

Quote:
Het ondermijnen van de intrinsieke kwaadaardigheid van kindermoord? Tsja, dat zou ik ook van jou kunnen zeggen, jij noemt het naast het ontheiligen van een hostie...

Het nemen van leven en het vernederen van God is allebei kwaadaardig. Jij wilt het blijkbaar met elkaar vergelijken in termen van waarde? Een soort vergelijkend warenonderzoek? Sorry, daar zie ik het nut niet zo van in.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
"RobertF" schreef het volgende:

Sjaloom Light Jr.,

Tom noemde het een kwaadaardigheid, maar ik zie hem niet het ene kwaad meer waarde toekennen dan het andere, of ze met elkaar vergelijken. En dan nog, het ontheiligen van het Lichaam van onze Zaligmaker, Meester en Geliefde is inderdaad een zeer ernstige, kwade zonde. Want dan kom je aan God zelf en dat kun je echt beter niet doen.

Hoi Robert,

Staat God het dan toe dat men aan Zijn lichaam komt en het ontheiligt? Volgens mij is dhr. De Sade er vrij oud mee geworden.

Quote:
"Tom" schreef het volgende:

Dat zie je mij niet zeggen. Ik noem gewoon wat voorbeelden van dingen die ik écht kwaadaardig vindt i.t.t. de abstracte fictieve "slechtheid" van bepaalde figuren die hier eerder werden genoemd. Al die dingen zijn op hun eigen manier kwaadaardig. Het waren slechts voorbeelden; dat jij daar zo fel op reageert vind ik behalve verbazingwekkend ook onnodig.

Ok. Dat je alle 4 onder het kopje "echt kwaad" schaarde leek te suggereren dat ze vergelijkbaar zijn qua slechtheid. Dat kan, maar dan ben ik erg benieuwd wat je beweegredenen zijn om tot die vergelijking te komen smile.gif

Quote:
"Tom" schreef het volgende:

Mwoah, ben ik niet met je eens. Ik geloof dat kindermoord intrinsiek fout is. Een dubieuze en nogal simplistische interpretatie van de Schrift is voor mij geen reden om dat standpunt te wijzigen.

Goed. Wat dacht je van de schriftplaats waarin een profeet kwaad afsmeekt over een groep dorpskinderen die hem beledigen, en God vervolgens een stel beren stuurt die tientallen kinderen verscheuren? Geen prettige dood, kan ik je verzekeren.

Is dat intrinsiek slecht/kwaad?

Quote:
"Tom" schreef het volgende:

Het nemen van leven en het vernederen van God is allebei kwaadaardig. Jij wilt het blijkbaar met elkaar vergelijken in termen van waarde? Een soort vergelijkend warenonderzoek? Sorry, daar zie ik het nut niet zo van in.

Goed, dat is duidelijk smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Hoi Robert,

Staat God het dan toe dat men aan Zijn lichaam komt en het ontheiligt? Volgens mij is dhr. De Sade er vrij oud mee geworden.

Schrijven en doen zijn twee verschillende werelden. Daarbij is deze vraag niet echt ontopic.

Quote:
Ok. Dat je alle 4 onder het kopje "echt kwaad" schaarde leek te suggereren dat ze vergelijkbaar zijn qua slechtheid. Dat kan, maar dan ben ik erg benieuwd wat je beweegredenen zijn om tot die vergelijking te komen
smile.gif

Gewoon vier dingen die spontaan in me opkomen als ik aan kwaadaardigheid denk. Dat jij dat nu allemaal wilt uitmeten vind ik best maar ik denk toch dat we onszelf op deze manier een beetje verliezen in details.

Quote:
Goed. Wat dacht je van de schriftplaats waarin een profeet kwaad afsmeekt over een groep dorpskinderen die hem beledigen, en God vervolgens een stel beren stuurt die tientallen kinderen verscheuren? Geen prettige dood, kan ik je verzekeren.

Ja wat moet ik ervan denken? Ik denk in elk geval niet dat het een vrijbrief is om kinderen te vermoorden als ze ons uitschelden. flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

helaas heb ik dat ook.

ik hebt helaas aan de lijfe onder vonden.

ik wou ook meer weten van demonen, mijn 6e zin tuig en noem maar op.

ik hebt geweten :S

ik heb het onder vonden van demonen en onder vind nog steeds de dingen van mijn 6e zin tuig:S

gelukkig krijg ik hulp dr voor nubig-smile.gif

maar daar door ben ik veel meer naar God gegroeit en daar ben ik God zo dankbaar voor big-smile.gif

God helpt mij nu zo goed op t moment onvoorstelbaarbig-smile.gif heb al heel wat mooie dingen mee gemaaktbig-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hoi Robert,

Staat God het dan toe dat men aan Zijn lichaam komt en het ontheiligt? Volgens mij is dhr. De Sade er vrij oud mee geworden.

Sjaloom Light Jr.,

Eeuwig leven doen we allemaal, dus of je nu morgen of over een jaar de aarde verlaat is in dat opzicht helemaal niet zo interessant. De vraag is dan natuurlijk wel: waar ga je de rest van je eeuwige leven dan doorbrengen? Liever jong sterven en naar de hemel gaan, dan oud sterven en naar de hel gaan, denk ik dan. Niet dat ik zeg dat De Sade daar zou zijn, want dat weet alleen God. Maar toch.

Christus heeft zich extra kwetsbaar voor ons opgesteld, zodat we Hem kunnen naderen en zelfs kunnen aanraken. Is toch de kern van het hele Evangelie, zeg maar. Geen afstand, maar dichterbij dan we ooit hadden kunnen bedenken, en dan nóg nabijer. Dat betekent dat mensen inderdaad misbruik van zijn Lichaam kunnen maken. Maar ja, dat betekent natuurlijk weer niet dat het dan ook mág en er geen eeuwige hitte tegenover hoeft te staan.

Dit even als klein zijstapje.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is maar de vraag Robert, er staan ook passages in de Schrift die de vergetelheid suggereren. "De doden zijn zich van niets bewust" e.d.

Over de Eucharistie ga ik binnenkort eens een topic kicken of nieuw openen, ik vind dat een van de ehh.. meest aparte religieuze concepten na het scheppingsverhaal van Scientology, maar dat kan zeker aan mij liggen smile.gif

Quote:
"Tom" schreef het volgende:

Gewoon vier dingen die spontaan in me opkomen als ik aan kwaadaardigheid denk. Dat jij dat nu allemaal wilt uitmeten vind ik best maar ik denk toch dat we onszelf op deze manier een beetje verliezen in details.

Daar ben ik het mee eens smile.gif

Quote:
"Tom" schreef het volgende:

Ja wat moet ik ervan denken? Ik denk in elk geval niet dat het een vrijbrief is om kinderen te vermoorden als ze ons uitschelden.

Ook al mee eens, wat is dat ineens vanmorgen knipoog_dicht.gif

Het zou wel kunnen aangeven dat het niet altijd zo eenvoudig ligt, dat kindermoord niet intrinsiek kwaad hoeft te zijn. Dan heb ik het nog niet eens over iets als een genadedood.

Het eerdere voorbeeld, van de man die zijn kind wilde offeren omdat hij geloofde dat het de opdracht was van God, doet me denken aan de Jehovah's Getuigen van een paar decennia terug. Zij lieten hun kinderen soms sterven (bloedeloze chirurgie was toen nog vrij kansloos, tegenwoordig erg veilig) omdat ze geloofden dat God dat wilde.

Ik keur het af, maar vraag me af of God dat ook doet, het is een uitzonderlijke daad van geloof ter ere van God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat is maar de vraag Robert, er staan ook passages in de Schrift die de vergetelheid suggereren. "De doden zijn zich van niets bewust" e.d.

Behalve dan dat diezelfde Prediker elders iets anders zegt, wat trouwens kenmerkend is voor z'n stijl. smile.gif

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid