Spring naar bijdragen

Hervormingsdag



Aanbevolen berichten

Gisteren was het Hervormingsdag. Ik kwam daar pas achter toen ik 's avonds bijbelkring had, en vroeg me af of daar nog bij stilgestaan werd door de gemiddelde protestant of rooms-katholiek. Vroeger ging ik naar christelijke scholen, dus dan werd er altijd wel aandacht aan geschonken door middel van heldhaftige verhalen over de bekering van Maarten Luther of de 95 stellingen die op de deur van de Slotkerk te Wittenberg had getimmerd.

Ik ben benieuwd of jullie ook hebben stilgestaan bij hervormingsdag, en hoe. Ook zou ik wel willen weten wat jullie gedachten zijn bij hervormingsdag en de reformatie.

En als afsluiting de gouwe ouwe 'Een vaste burcht is onze God'

1. Een vaste burcht is onze God,

een toevlucht voor de Zijnen!

Al drukt het leed, al dreigt het lot,

Hij doet zijn hulp verschijnen!

De vijand rukt vast aan

met opgestoken vaan;

hij draagt zijn rusting nog

van gruwel en bedrog,

maar zal als kaf verdwijnen!

2. Geen aardse macht begeren wij,

die gaat welras verloren.

Ons staat de sterke Held ter zij,

dien God ons heeft verkoren.

Vraagt gij zijn naam? Zo weet,

dat Hij de Christus heet,

Gods eengeboren Zoon,

verwinnaar van de troon:

de zeeg’ is ons beschoren!

3. En grimd’ ook d’open hel ons aan

met al haar duizendtallen,

toch zal geen vrees ons nederslaan,

toch doen wij `t krijgslied schallen.

Hoe ook de satan woedt,

wij staan hem voet voor voet,

wij tarten zijn geweld;

zijn vonnis is geveld:

één woord reeds doet hem vallen!

4. Gods Woord houdt stand in eeuwigheid

en zal geen duimbreed wijken.

Beef, satan! Hij, die ons geleidt,

zal u de vaan doen strijken!

Delf vrouw en kind’ren `t graf,

neem goed en bloed ons af,

het brengt u geen gewin:

wij gaan ten hemel in

en erven koninkrijken!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 58
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik wist dat er een hervormingsdag aan zat te komen zo rond deze tijd aangezien ik er wat over had gelezen op een forum. Ik heb er echter niet bij stilgestaan dat het gister was. Mijn gereformeerde vriendin heb ik er overigens ook niet over gehoord, ik ben benieuwd of zij wel weet wat het is.

Ik hoop dat de hervormden een gezegende dag hebben mogen beleven gister en dat ze doorgaan in hun zoektocht naar eenheid binnen de traditionele protestantse kerken. (een beetje mosterd na de maaltijd natuurlijk, aangezien ik een dag te laat ben smile.gif ).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb er niet bij stilgestaan. Achteraf had ik het kunnen weten: het zoontje van onze ex-dominee is op Hervormingsdag geboren, tot grote vreugde van zijn pa. widegrin.gif

Maar ik heb er verder niet zoveel gedachten bij. Sowieso houd ik me niet zo bezig met kerkgeschiedenis en bovendien herinnert zoiets me niet alleen aan hervorming in positieve zin, maar ook aan kerkelijke verdeeldheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik ben benieuwd of jullie ook hebben stilgestaan bij hervormingsdag, en hoe. Ook zou ik wel willen weten wat jullie gedachten zijn bij hervormingsdag en de reformatie.

Ja, ik wel, maar niet op de dag zelf.

Ik heb een hele week met het idee gelopen om op credible op 30 oktober een topic te openen over hervormingsdag, maar toen het 30 oktober was, ben ik het vergeten. nosmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ja, ik wel, maar niet op de dag zelf.

Ik heb een hele week met het idee gelopen om op credible op 30 oktober een topic te openen over hervormingsdag, maar toen het 30 oktober was, ben ik het vergeten.
nosmile.gif

Ach toch pet.gif Gelukkig ben ik er nog he widegrin.gif

Ik verbaas me echt over het feit dat zoveel mensen die wel christelijk opgevoed zijn of al lang in 'dat wereldje' meedoen niet weten wat hervormingsdag is. Krijg je dan verder in je kerk of gemeente wel uitleg over de reformatie en dergelijke dingen?

Ik had er gisteren niet aan gedacht, tot 's avonds omdat ik toen Bijbelkring had en we het er even over hadden. Ik heb er verder ook niet heel concreet bij stilgestaan. Ik vraag me nu eigenlijk heel erg af of er gisteren geen kerkdienst was... misschien weet Raido meer. Ik kan me namelijk herinneren dat we vorig jaar dat we toen in de kerk 'Een vaste burcht' gingen zingen (best uitzonderlijk aangezien we verder alleen psalmen zingen). En ik ga momenteel niet naar cathechesatie, anders had het er zeker over gegaan. De dominee heeft het afgelopen zondag ook even kort aangehaald in zijn preek.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik verbaas me echt over het feit dat zoveel mensen die wel christelijk opgevoed zijn of al lang in 'dat wereldje' meedoen niet weten wat hervormingsdag is. Krijg je dan verder in je kerk of gemeente wel uitleg over de reformatie en dergelijke dingen?

De reformatie als gebeurtenis? Nope, dat is uiteraard wel ter sprake geweest bij catechese, maar de preken daarover zijn op een hand te tellen. Om eerlijk te zijn ben ik ook niet zo dol op preken waarin de reformatie, nadere reformatie, doleantie en wat al niet meer en haar aartsvaders worden verheerlijkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

De reformatie als gebeurtenis? Nope, dat is uiteraard wel ter sprake geweest bij catechese, maar de preken daarover zijn op een hand te tellen. Om eerlijk te zijn ben ik ook niet zo dol op preken waarin de reformatie, nadere reformatie, doleantie en wat al niet meer en haar aartsvaders worden verheerlijkt.

Waarom niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 months later...

Nemen de protestanten hervormingsdag zelf nog wel serieus, je zou toch zeggen groot feest in reformatieland de protestantse kerken open en zitten vol,maar neen het is angstig stil; alleen bij de zware kringen (nadere reformatie) wat actie.

Te meer de dagen er op Allerheiligen en Allerzielen volop feest en actie,feesten van voortgaande eeuwigheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nemen de protestanten hervormingsdag zelf nog wel serieus, je zou toch zeggen groot feest in reformatieland de protestantse kerken open en zitten vol,maar neen het is angstig stil; alleen bij de zware kringen (nadere reformatie) wat actie.

Te meer de dagen er op Allerheiligen en allerzielen volop feest en actie,feesten van voortgaande eeuwigheid.

@sacerdos: is het leuk om protestanten te bashen????

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nemen de protestanten hervormingsdag zelf nog wel serieus, je zou toch zeggen groot feest in reformatieland de protestantse kerken open en zitten vol,maar neen het is angstig stil; alleen bij de zware kringen (nadere reformatie) wat actie.

Te meer de dagen er op Allerheiligen en Allerzielen volop feest en actie,feesten van voortgaande eeuwigheid.

Weleens in Waalwijk geweest? Kun je zien hoe serieus de rooms-katholieken hun eigen geloof nemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Is het werkelijk nodig om zo verhit te reageren op wat Sacerdos schrijft? Ik vind het wel meevallen eerlijk gezegd. Hij uit zich wat provocerend, maar de vraag "hoezeer wordt hervormingsdag in protestantse kringen echt nog volop meebeleefd?" kan ik me wel voorstellen. De een stelt zijn vraag wat diplomatieker dan de ander, maar we zijn toch volwassen genoeg lijkt me om daar doorheen te prikken.

En als Sacerdos niet uit is op discussie moet hij 't even zeggen: dan sla ik aan het modereren. Dat zal ik trouwens ook doen als er van Sacerdos' kant geen inhoudelijke reactie komt op de discussie die hij nu instigeert.

Er is alleen een vraagstelling en de protestanten zullen daar op moeten reageren als die dag hun lief is, en de discussie zal dan kunnen zijn waarom is bij hen zelfs zo,n dag verwaterd;kortom een open vraag voor discussie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Is het werkelijk nodig om zo verhit te reageren op wat Sacerdos schrijft? Ik vind het wel meevallen eerlijk gezegd. Hij uit zich wat provocerend, maar de vraag "hoezeer wordt hervormingsdag in protestantse kringen echt nog volop meebeleefd?" kan ik me wel voorstellen. De een stelt zijn vraag wat diplomatieker dan de ander, maar we zijn toch volwassen genoeg lijkt me om daar doorheen te prikken.

Ach kom, Sacerdos komt nauwelijks met inhoudelijke posts, voornamelijk statements die hij zelden onderbouwt en waar regelmatig een sneer wordt uitgedeeld naar protestanten. Hier upt hij zelfs een tpic om dat te doen, en met de ophemeling van allerheiligen (meer een exuus om te zuipen dan wat anders) en de vraagstelling die meer een statement is dan wat anders nodigt hij er bepaald niet toe om serieus te reageren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid