Spring naar bijdragen

roken op middelbaren scholen afscha


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 79
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

Van sommige scholen (en dat worden er de laatste jaren steeds meer, gezien overlast in de buurt) mag je helemaal niet van het plein af.

verbaasd.gif

bij een middelbare school kan ik me daar niet heel erg veel bij voorstellen.

Roken op schoolpleinen zou je idd kunnen verbieden. Ik denk daarentegen niet dat het iets uithaalt. Een middelbare school zit normaal gesproken volgens mij vol met pubers en pubers iets verbieden werkt nou eenmaal niet echt knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

verbaasd.gif

bij een middelbare school kan ik me daar niet heel erg veel bij voorstellen.

Roken op schoolpleinen zou je idd kunnen verbieden. Ik denk daarentegen niet dat het iets uithaalt. Een middelbare school zit normaal gesproken volgens mij vol met pubers en pubers iets verbieden werkt nou eenmaal niet echt
knipoog_dicht.gif

Ik heb een tijdje rondgelopen in het kader van mijn opleiding op een zeer strenge school waar niet gerookt mocht worden. En het werd hier en daar stiekem gedaan. Echter door een zeer gering aantal leerlingen die daar zware straf voor kregen. Zo komt de gemiddelde leerling niet op school in contact met rokende leeftijds genootjes en is de drang om te gaan roken er voor velen niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk ook niet echt dat dat gaat werken. Bij ons mogen sowieso alleen bovenbouwers roken en daarnaast mogen wij gewoon in pauzes en tussenuren de school uit en weggaan. Dan gaan de rokers gewoon ergens anders roken.

Maar 't zou wel prettig zijn ja, als ik nu iedere keer de school binnen loop staan er weer tien van die rokers voor de deur waarvan je weer gezellig mag meegenieten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Beetje raar. Waarom worden dan die vette snacks ook niet verboden?

Op dat gebied bestaan er ook al scholen die dat niet verkopen.

Verschil met roken vergeleken met ongezond voedsel is dat je pas vanaf 16 jaar mag roken, wat de meeste leerlingen niet zijn. Daarbij is roken nogal erg verslavend.

Dan heb je vervolgens nog dat de meeste ouders niet willen dat hun kinderen roken en zo'n verbod graag willen.


Samengevoegd:

Quote:

bij een middelbare school kan ik me daar niet heel erg veel bij voorstellen.

Ik wel, omdat ik er een paar ken. smile.gif

één daarvan hebben ze het recent ingesteld in verband met overlast.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Moet heel eerlijk zijn, op mijn school moet je toestemming hebben vab je ouders óf in de 5e 6e zitten, en dat heb ik beiden niet, dus ik ben sigaretloos op school cry.gif . Aan de ene kant denk ik dat het een verstandige beslissing is, aan de andere kant vind ik het ook betuttelend, als 15-16 jarige kan je best je eigen keuzes maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij ons mocht je vorig jaar nog wel roken buiten. Aan de achterkant van de school. (Aan de voorkant mag trouwens niemand komen; waarom, vraag ik me dan altijd af.)

Maar sinds dit jaar mag je ook niet meer op het schoolterrein roken. Dan moet je maar een rondje gaan lopen buiten het schoolterrein. (en dat maakt het natuurlijk een stuk minder leuk.) Het gevolg is dat de leerlingen aan de voorkant van de school gaan staan, maar net buiten het terrein van de school. Sliiiiim!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Beetje raar. Waarom worden dan die vette snacks ook niet verboden?

Zou niet eens zo'n gek idee zijn. Voorkomt een boel agressie en onrust op school. In Engelse gevangenissen heeft men weleens als proef de gedetineerden enkel gezond voedsel te eten gegeven. Het werd meteen een heel stuk rustiger en gedisciplineerder daar.

Het zou niet eens zo gek zijn om op scholen alcohol, tabak, drugs, ongezonde snacks en junkfood te verbieden en elke dag minimaal een half uurtje verplichte klassikale lichaamsbeweging aan te bieden. Volgens mij wordt het dan een heel stuk prettiger op school.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat nu straf? Mensen die goed hun best doen op school worden toch ook niet gestraft met wiskunde, aardrijkskunde en Engels? Dat hoort er ook gewoon bij, of je nu een studiebol bent of niet. En dat kan best ook voor lichaamsbeweging gelden. Bovendien zullen mensen die echt gezond leven en eten vast niet zo'n bezwaar hebben tegen een half uur (dus niet een heel uur) beweging.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Omdat van beweging en gezond eten ook kinderen een stuk rustiger en fitter worden. En dat is alleen maar goed voor de sfeer op school en natuurlijk voor de kinderen zelf. Net zoals leren dat ook is. En eigen verantwoordelijkheid, tja... Het zijn nog kinderen en om die nu meteen te moeten belasten met allerlei verantwoordelijkheden is ook weer zo wat. Gewoon laten bewegen en gezond laten eten en die verantwoordelijkheid komt dan vanzelf wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik fiets elke dag een half uur heen en een half uur terug van school. Dat is in totaal al een uur.

Zoiets vind ik gewoon eigen verantwoordelijkheid. Waarom zou zoiets nou verplicht moeten worden...

Omdat de gemiddelde tiener nog geen idee heeft wat goed voor hem/haar is. (of het wel weet, maar toch niet doet)

Dus een beetje dwang is prima.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Onder de 16 mag je niet roken, dus als een leraar je dan ziet roken kan je als school afspreken dat er dan een briefje gaat richting ouders die met handtekening in moet leveren.

Maar niet iedereen zit tot zijn 16de op de middelbare, aangezien niet alle opleidingen maar 4 jaar duren. Zou het raar vinden als een school iemand verbied om te roken terwijl de roker dat dan wettelijk gezien mag.

Quote:
omdat ze daar op verdienen

Die belastingen die op de sigaretten zitten brengen anders ook best veel in het laatje hoor knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid