Spring naar bijdragen

roken op middelbaren scholen afscha


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 79
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Roken is iets dat opzettelijk verslaven gemaakt wordt, verder geen enkel doel dient, anderen in de omgeving schade toe brengt.. enzovoort.

Vooral het laatste punt vind ik belangrijk.. het is erg moeilijk om de schade tot jezelf te beperken (materialistisch gesproken dan)tijdens het roken, zoniet onmogelijk.

Bij het eten van een broodje kroket bezorg je degene naast je niets.. daarbij komt dat roken schadelijk is ongeacht de persoon, en het eten van 'vet' voedsel niet zo makkelijk te generaliseren valt. Daar komt ook nog eens boven op dat je voor de aanschaf van cigaretten minimaal 16 moet zijn en ik het dus ook al knap vind om al die kneusjes van 12, 13 jaar met een peuk op het schoolplein te zien staan.

Ik vind het sowieso altijd belachelijk als mensen 'roken' gaan vergelijken met vet eten of zelfs uitlaat gassen van auto's.. maargoed.. ik gooi nog even een hamburger in de pan e_61.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als ze het bij ons hadden verboden, dan was het natuurlijk juist een goede reden om het te doen.
big-smile.gif

Regels zijn voor scholieren wat de belastingdienst voor volwassenen is....hoe verzin je zoveel mogelijk manieren om er onderuit te komen. Een verbod op roken op school maakt het roken alleen maar interessant en degenen die er mee weg komen door stiekem te roken verwerven status. Je zou er bijna van gaan roken als puber zijnde puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het eigenlijk maar een raar idee dat er op school wél gerookt zou mogen worden, bij ons was daar eenvoudigweg geen sprake van, en dat vonden wij eigenlijk allemaal best normaal. Roken is uiteindelijk een verslaving, en dan nog een erg ongezonde, ik vind niet dat zoiets op school een plaats moet hebben. Natuurlijk zijn er altijd wel leerlingen die het nodig vinden om stiekem op de toiletten te gaan roken ofzo, maar het is wel een minderheid, en doordat ze zich om te roken moeten verstoppen vormen ze ook minder een slecht voorbeeld voor andere leerlingen. Verder schrikt de strafstudie natuurlijk ook wel af. Bij ons was het zelfs verboden om in de straat van de school te roken omdat je zo een slecht voorbeeld gaf aan andere leerlingen, vooral de jongere leerlingen. Dat vond ik nu persoonlijk wel wat over the top, ik vind niet dat de school je kan verbieden om dingen te doen buiten de school, maar goed.

Nuja, ik zat dan ook op een school waar ze geen vette snacks of frisdrank verkopen, en waar het ook nog eens streng verboden was om tijdens de schooluren buiten de school te komen, wat mijn school naar Nederlandse normen blijkbaar ongelooflijk streng maakt. verbaasd.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goh, ik weet niet, ik heb die school eigenlijk nooit echt als streng ervaren, eerder als behoorlijk gemiddeld (nuja, behoorlijk gemiddeld voor een ASO-school toch, en dan nog een katholieke, daar zijn de regels meestal wel minder los dan aan veel vrije scholen).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Regels zijn voor scholieren wat de belastingdienst voor volwassenen is....hoe verzin je zoveel mogelijk manieren om er onderuit te komen. Een verbod op roken op school maakt het roken alleen maar interessant en degenen die er mee weg komen door stiekem te roken verwerven status. Je zou er bijna van gaan roken als puber zijnde
puh2.gif

Mijn inziens geen sterk argument. Zo kun je álle regels wel afschaffen, omdat mensen ze toch willen verbreken. Moeten we stelen, slaan en de belastingdienst oplichten ook maar toestaan. Want mensen gaan het juist doen als. Het idee achter een regel is echter dat je het niet wilt hebben en kinderen of volwassenen kunt straffen als ze het wel doen. Stel je geen regels, dan zeg je dus dat alles is toegestaan. En het lijkt mij dat je dát juist niet wilt zeggen.

Dat vooral pubers zich vervolgens tegen regels afzetten, dat hoort bij hun ontwikkeling en is dus, hoe wrang ook, juist heel gezond. Maar dan moet er wel íéts zijn om zich tegen af te zetten. Dus een regel, waarop een strenge maatregel staat als ze die overtreden. Zodat je én laat weten wat je niet wilt hebben, én hun ontwikkeling laat doorgaan én ook nog de kinderen iets goeds aanleert en geeft. Daarom dus regels en de "eigen keuze" maar nog even beperken tot de smaak.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Verbod op de onderbouw begrijp ik nog.

Leerlingen in de bovenbouw (bv. HAVO 5 en VWO 5,6) zijn vaak 17 of 18 jaar of soms zelfs nog ouder en mogen dus officieel roken. Ze zijn zo'n beetje volwassenen en kun heel goed zelf keuzes maken, beetje kinderachtig om hen dan te verbieden om te roken.

Bovendien, op mijn middelbare school was het ook nog dat er een flink aantal docenten rookten. Moet je het hen ook verbieden? Welke verslavingen wil je nog meer verbieden: RedBull, internet, koffie?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Euhm....

Zeg dat niet te hard...

* hopeloos denkt terug aan haar laatste jaar op de middelbare school....

Haha same here. Aangeschoten bij wiskunde en frans in de les zitten.. Geweldig! widegrin.gif M'n lerares frans was er nog achter gekomen en moest er zelfs om lachen. Als het maar niet nóg een keer voorkwam puh2.gif

Roken verbieden.. tsja, bij ons op school mocht het ook niet. Ik zat zelfs op de enige school van heel Nederland die een politieagent rond had lopen. We mochten dus ook niet van het schoolplein af. Maar ik had gelukkig een lieve congierge te vriend waar ik af en toe een sigaretje van mee mocht roken widegrin.gif

Dus ja, of het helpt.. Ik vraag het me af.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid