Spring naar bijdragen

Beste bijbel vertaling


Aanbevolen berichten

Dat is toch jammer?

Het is jammer dat je inhoudelijk je in alle bochten wringt om maar geen nuttig antwoord te hoeven geven.

Voor de rest laat ik het er maar bij. Het heeft totaal geen zin om met WTG'ers in gesprek te gaan.

Omdat ik mij op de Bijbel baseer en deze direct of indirect citeer, hoef ik mij niet in allerlei bochten te wringen.

2 Timotheüs 3:16 De gehele Schrift is door God geïnspireerd en nuttig om te onderwijzen, terecht te wijzen, dingen recht te zetten, streng te onderrichten in rechtvaardigheid, 

Helaas is vaak dit het geval:

2tim 4:

3 Want er zal een tijdsperiode komen dat zij de gezonde leer niet zullen verdragen, maar zich overeenkomstig hun eigen begeerten tal van leraren zullen bijeenbrengen om hun oren te laten kittelen;

4 en zij zullen hun oren van de waarheid afwenden en zich daarentegen tot onware verhalen keren

Ik maak helaas mee, dat wanneer ik mensen wijs dat zij zich op "gevaarlijk ijs" bevinden, want ik zie de "scheuren" en hoor het "kraken", en dat zij dan boos op mij reageren.

Ik heb er geen enkel persoonlijk belang bij, ik verdien er ook niets mee.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 490
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

en wat is precies je punt met deze vergelijking? De meest afwijkende is "Groet elkaar met een heilige kus. Alle heiligen die hier zijn laten u groeten. " (NBV), vanwege het "die hier zijn". Dat het om die heiligen gaat die hun groeten overbrengen, staat niet in de tekst, maar dat is duidelijk uit de context, aangezien Paulus geen telefoon bij zich had op reis, en dus niet de groeten van heiligen die hij niet recentelijk ontmoet had, kon overbrengen. Het "die hier zijn" is m.i. overigens een nutteloze toevoeging.

het andere verschil is, dat sommige vertalingen de "heilige kus" in de zin ervoor hebben. Dat is een kwestie van versnummering, want bv. de KJV heeft dat vers als vers 12. (Het zou ook nog kunnen dat bepaalde oude manuscripten die zin niet hebben).

Ik laat zien dat sommigen vrij vertalen.

Wanneer er manuscripten zijn die afwijkend zijn, dan wordt dat in de NWV studieversie vermeld, hetzij in de tekst, hetzij in een voetnoot.

Het is goed om ook de context er bij te betrekken en te kijken, wat de gehele Bijbel leert over een bepaald punt.

Vandaar dat de NWV bijvoorbeeld deze tekst zo vertaalt:

joh 14: 6 Jezus zei tot hem: „Ik ben de weg en de waarheid en het leven. Niemand komt tot de Vader dan door bemiddeling van mij.

“Bemiddeling van†is hier toegevoegd op basis van o.a. deze tekst:

1 Timotheüs 2:5 Want er is één God en één middelaar tussen God en mensen, een mens, Christus Jezus,

Het is zo in één oogopslag te zien, wat er wordt bedoeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vandaar dat de NWV bijvoorbeeld deze tekst zo vertaalt:

joh 14: 6 Jezus zei tot hem: „Ik ben de weg en de waarheid en het leven. Niemand komt tot de Vader dan door bemiddeling van mij.

“Bemiddeling van†is hier toegevoegd op basis van o.a. deze tekst:

1 Timotheüs 2:5 Want er is één God en één middelaar tussen God en mensen, een mens, Christus Jezus,

Het is zo in één oogopslag te zien, wat er wordt bedoeld.

Ook deze tekst spreekt vanuit een monotheïstisch kader, Ft. Er is één God (niet "1 Oppergod" of "1 ware God" of iets dergelijks...) - εἷς Î³á½°Ï Î˜ÎµÏŒÏ‚

En er is één Middelaar tussen die éne God en mensen: mens Jezus Christus...

Paulus spreekt hier duidelijk vanuit een "mensenperspectief": tegenover die Enige staan de mensen en die mensen komen tot God via mens Jezus Christus...

Maar nu een vraagje: Wie was Jezus Christus voordat Hij mens werd? Joh 1:1 en Fil 2:6 geven je het antwoord, als je die teksten onbevangen durft te lezen... En daarbij in gedachten houdt dat zowel OT als NT je gewoon leren:

εἷς Î³á½°Ï Î˜ÎµÏŒÏ‚ - God is immers maar één - en niet: "God temidden van goden"...

Hoor Ft: JHWH je God (niet: je oppergod!), JHWH is de Enige!!!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Plato was een afgodenaanbidder.

Dat is nogal een oordeel, Ft. Maar waaruit blijkt dat???

Besef:

Wanneer namelijk heidenen, die de wet niet hebben, de wet van nature naleven, dan zijn ze zichzelf tot wet, ook al hebben ze hem niet. Ze bewijzen door hun daden dat wat de wet eist in hun hart geschreven staat; en hun geweten bevestigt dit, omdat ze zichzelf met hun gedachten beschuldigen of vrijpleiten. Dit alles zal blijken op de dag waarop, volgens het evangelie dat ik verkondig, God door Christus Jezus oordeelt over wat er in de mens verborgen is. (Rom 2:14-16)

Dus nogmaals: waar maak je uit op dat Plato een afgodenaanbidder was? En waaruit maak je op dat jij dat oordeel mag vellen??

En gesteld dat hij dat was... Moeten we dan zeggen dat Elisa schuldig is aan de eeuwige dood van Naaman, toen hij tegen hem zei "Ga in vrede"?? (2 Kon 5:18-19), terwijl hij volgens jou blijkbaar had moeten zeggen: "Dan verspeel je je toekomstige leven!!"

Link naar bericht
Deel via andere websites
Plato was een afgodenaanbidder.

Dat is nogal een oordeel, Ft. Maar waaruit blijkt dat???

Besef:

Wanneer namelijk heidenen, die de wet niet hebben, de wet van nature naleven, dan zijn ze zichzelf tot wet, ook al hebben ze hem niet. Ze bewijzen door hun daden dat wat de wet eist in hun hart geschreven staat; en hun geweten bevestigt dit, omdat ze zichzelf met hun gedachten beschuldigen of vrijpleiten. Dit alles zal blijken op de dag waarop, volgens het evangelie dat ik verkondig, God door Christus Jezus oordeelt over wat er in de mens verborgen is. (Rom 2:14-16)

Dus nogmaals: waar maak je uit op dat Plato een afgodenaanbidder was? En waaruit maak je op dat jij dat oordeel mag vellen??

En gesteld dat hij dat was... Moeten we dan zeggen dat Elisa schuldig is aan de eeuwige dood van Naaman, toen hij tegen hem zei "Ga in vrede"?? (2 Kon 5:18-19), terwijl hij volgens jou blijkbaar had moeten zeggen: "Dan verspeel je je toekomstige leven!!"

Op de joden en proselieten na, waren alle andere mensen afgodenaanbidders. Paulus bekijkt op de Areopagus de vele afgodsbeelden en ziet er één, die gewijd was aan de onbekende God. De Grieken waren zo intens bezig met afgoderij, dat zij bang waren er één te vergeten.

Wat je tekst betreft: Dat gaat in feite over iemands geweten. Die weet goed, dat je b.v. niet mag doden, ook niet “in naam van Godâ€. Toch zijn alle mensen rekenschap verschuldigd. (Romeinen 1:18-20; Psalm 19:1-4)

Rom 1:16 Dit zal zijn op de dag dat God door bemiddeling van Christus Jezus de verborgen dingen der mensen oordeelt, overeenkomstig het goede nieuws dat ik bekendmaak.

De bekendmaking van het goede nieuws scheidt mensen van elkaar. Degenen die positief reageren wordt dit belooft:

Psalm 37:

11 De zachtmoedigen daarentegen zullen de aarde bezitten, En zij zullen inderdaad hun heerlijke verrukking vinden in de overvloed van vrede.

29 De rechtvaardigen, díé zullen de aarde bezitten, En zij zullen er eeuwig op verblijven.

Bedankt voor je reactie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Plato was een afgodenaanbidder.

Dat is nogal een oordeel, Ft. Maar waaruit blijkt dat???

Besef:

Wanneer namelijk heidenen, die de wet niet hebben, de wet van nature naleven, dan zijn ze zichzelf tot wet, ook al hebben ze hem niet. Ze bewijzen door hun daden dat wat de wet eist in hun hart geschreven staat; en hun geweten bevestigt dit, omdat ze zichzelf met hun gedachten beschuldigen of vrijpleiten. Dit alles zal blijken op de dag waarop, volgens het evangelie dat ik verkondig, God door Christus Jezus oordeelt over wat er in de mens verborgen is. (Rom 2:14-16)

Dus nogmaals: waar maak je uit op dat Plato een afgodenaanbidder was? En waaruit maak je op dat jij dat oordeel mag vellen??

En gesteld dat hij dat was... Moeten we dan zeggen dat Elisa schuldig is aan de eeuwige dood van Naaman, toen hij tegen hem zei "Ga in vrede"?? (2 Kon 5:18-19), terwijl hij volgens jou blijkbaar had moeten zeggen: "Dan verspeel je je toekomstige leven!!"

Op de joden en proselieten na, waren alle andere mensen afgodenaanbidders. Paulus bekijkt op de Areopagus de vele afgodsbeelden en ziet er één, die gewijd was aan de onbekende God. De Grieken waren zo intens bezig met afgoderij, dat zij bang waren er één te vergeten.

Wat je tekst betreft: Dat gaat in feite over iemands geweten. Die weet goed, dat je b.v. niet mag doden, ook niet “in naam van Godâ€. Toch zijn alle mensen rekenschap verschuldigd. (Romeinen 1:18-20; Psalm 19:1-4)

Ft, Ft... Wat ben je hier weer overhaast en onterecht stellig...

Lees nu je eigen Nieuwe Wereldvertaling nog eens rustig door, wat betreft die passage waar je naar wees:

Hand 17:23 Toen ik bijvoorbeeld rondliep en zorgvuldig UW voorwerpen van verering gadesloeg, vond ik ook een altaar met het opschrift: ’Aan een onbekende God’. Waaraan GIJ daarom onwetend godvruchtige toewijding schenkt, dat verkondig ik U.

Ook je NWV beseft dat Paulus hier spreekt over de Enige. Waarom zou men anders God met een hoofdletter hebben geschreven in het ’Aan een onbekende God’? En dat deed men volkomen terecht, want Paulus zegt: "Waaraan gij daarom onwetend godvruchtige toewijding schenkt, dat verkondig ik U".

Paulus komt het Evangelie brengen van precies DIE onbekende God waaraan die Grieken offerden... Maar hij spreekt vervolgens niet zijn schande uit over die offerdienst (die zeer waarschijnlijk in het geheel niet volgens de Tenach was). Nee: hij knoopt aan bij een latent Godsbesef van die Grieken: "Zij die offeren aan dat altaar doen dat terecht" (want: "Waaraan gij onwetend godvruchtige toewijding schenkt, dat verkondig ik U"...

Wie zegt je dan vervolgens dat er geen Grieken bestonden die, weliswaar onwetend, enkel en alleen aan die God hun offers brachten??? Moet je dan al bij voorbaat zeggen "IEDERE Griek was een afgodendienaar"???

En ten tweede: die tekst uit de Romeinenbrief laat al zien, dat er ook "onwetende heidenen" bestaan die vrijuit zullen gaan bij Christus' Eindoordeel... Ook dat gegeven zou je te denken moeten geven, en je op zijn minst zo ver moeten brengen dat je je wat minder stellig uit op dit punt...!! Want verder dat een "Plato was mogelijk een afgodendienaar" kan je niet gaan... Maar: je maakt mij niet wijs dat er ook binnen het WTG geen mensen bestaan van wie je zou moeten zeggen: "mogelijk is dat toch een afgodendienaar"; of "achteraf is gebleken dat die of die persoon toch een afgodendienaar was" (immers: "Niet een ieder die tot mij zegt: ’Heer, Heer’, zal het koninkrijk der hemelen binnengaan")... En dat zal voor jou waarschijnlijk toch geen reden zijn om lectuur van dat WTG met voorzichtigheid te gaan benaderen... Waarom dan Plato op een andere manier benaderen, alsof hij "melaats" was of zo???

Link naar bericht
Deel via andere websites
Paulus bekijkt op de Areopagus de vele afgodsbeelden en ziet er één, die gewijd was aan de onbekende God. De Grieken waren zo intens bezig met afgoderij, dat zij bang waren er één te vergeten.

Nogmaals, ter verduidelijking: jouw uitleg volgt hier niet de uitleg van je eigen NWV, want die vertaling gaat er van uit dat dat altaar, waar Paulus op wees, een altaar was voor die Enige God, die Paulus hen wilde verkondigen opdat men Hem niet meer onwetend zou vereren... Het ging dus niet om een zoveelste afgodsbeeld... Maar (zo legt Paulus het in ieder geval uit, ook volgens jouw eigen NWV) om een altaar voor JHWH.

Toen ik bijvoorbeeld rondliep en zorgvuldig UW voorwerpen van verering gadesloeg, vond ik ook een altaar met het opschrift: ’Aan een onbekende God’. Waaraan GIJ daarom onwetend godvruchtige toewijding schenkt, dat verkondig ik U.

http://www.jw.org/nl/publicaties/bijbel/nwt/boeken/handelingen/17/

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat is nogal een oordeel, Ft. Maar waaruit blijkt dat???
Hij was geen jood of proseliet. De andere aanbaden afgoden. Hij leefde in de 4e eeuw v.C. Plato leerde dat de mens een onsterfelijke ziel heeft, die na de dood van het lichaam voortleeft. Hij droeg het Griekse denkbeeld van de onsterfelijke ziel uit.

Meer info kan je over Plato hier vinden in de IT encyclopedie: http://wol.jw.org/nl/wol/d/r18/lp-o/120 ... lato&p=par

Besef:

Wanneer namelijk heidenen, die de wet niet hebben, de wet van nature naleven, dan zijn ze zichzelf tot wet, ook al hebben ze hem niet. Ze bewijzen door hun daden dat wat de wet eist in hun hart geschreven staat; en hun geweten bevestigt dit, omdat ze zichzelf met hun gedachten beschuldigen of vrijpleiten. Dit alles zal blijken op de dag waarop, volgens het evangelie dat ik verkondig, God door Christus Jezus oordeelt over wat er in de mens verborgen is. (Rom 2:14-16)

Dus nogmaals: waar maak je uit op dat Plato een afgodenaanbidder was? En waaruit maak je op dat jij dat oordeel mag vellen??

Je negeert eigenlijk mijn opmerking over het geweten.
Ft, Ft... Wat ben je hier weer overhaast en onterecht stellig...

Lees nu je eigen Nieuwe Wereldvertaling nog eens rustig door, wat betreft die passage waar je naar wees:

Hand 17:23 Toen ik bijvoorbeeld rondliep en zorgvuldig UW voorwerpen van verering gadesloeg, vond ik ook een altaar met het opschrift: ’Aan een onbekende God’. Waaraan GIJ daarom onwetend godvruchtige toewijding schenkt, dat verkondig ik U.

Ook je NWV beseft dat Paulus hier spreekt over de Enige. Waarom zou men anders God met een hoofdletter hebben geschreven in het ’Aan een onbekende God’? En dat deed men volkomen terecht, want Paulus zegt: "Waaraan gij daarom onwetend godvruchtige toewijding schenkt, dat verkondig ik U".

Paulus komt het Evangelie brengen van precies DIE onbekende God waaraan die Grieken offerden... Maar hij spreekt vervolgens niet zijn schande uit over die offerdienst (die zeer waarschijnlijk in het geheel niet volgens de Tenach was). Nee: hij knoopt aan bij een latent Godsbesef van die Grieken: "Zij die offeren aan dat altaar doen dat terecht" (want: "Waaraan gij onwetend godvruchtige toewijding schenkt, dat verkondig ik U"...

Wie zegt je dan vervolgens dat er geen Grieken bestonden die, weliswaar onwetend, enkel en alleen aan die God hun offers brachten??? Moet je dan al bij voorbaat zeggen "IEDERE Griek was een afgodendienaar"???

En ten tweede: die tekst uit de Romeinenbrief laat al zien, dat er ook "onwetende heidenen" bestaan die vrijuit zullen gaan bij Christus' Eindoordeel... Ook dat gegeven zou je te denken moeten geven, en je op zijn minst zo ver moeten brengen dat je je wat minder stellig uit op dit punt...!! Want verder dat een "Plato was mogelijk een afgodendienaar" kan je niet gaan... Maar: je maakt mij niet wijs dat er ook binnen het WTG geen mensen bestaan van wie je zou moeten zeggen: "mogelijk is dat toch een afgodendienaar"; of "achteraf is gebleken dat die of die persoon toch een afgodendienaar was" (immers: "Niet een ieder die tot mij zegt: ’Heer, Heer’, zal het koninkrijk der hemelen binnengaan")... En dat zal voor jou waarschijnlijk toch geen reden zijn om lectuur van dat WTG met voorzichtigheid te gaan benaderen... Waarom dan Plato op een andere manier benaderen, alsof hij "melaats" was of zo???

De Grieken waren afgodendienaren. Duidelijk te zien aan hun afgodsbeelden.

In hun ijverige afgodenaanbidding hadden zij een onbekende god gecreëerd, voor het geval dat zij er een waren vergeten.

Paulus keurde afgodenaanbidding niet goed, hij wist heel goed dat God dat soort dingen haat. (Exodus 20:5).

Paulus maakte slim gebruik van hun heidense aanbidding door naar de onbekende God te verwijzen.

Uit Plato’s geschriften kan je goed opmaken, dat hij een afgodenaanbidder was. In de Timaeus schrijft hij over “de Demiurgâ€. Philo maakte van “de Demiurg†„de Logosâ€. Wanneer je je daar in verdiept zou hebben, kan je dat bevestigen.

JHWH is een liefderijke God, een feit.

Vandaar dat de "onwetende heidenen" bij de opstanding een tweede kans zullen krijgen.(Han 24:15). Voor sommigen een opstanding des levens (wanneer zij zich onvoorwaardelijk Gods gezag erkennen, voor anderen een opstanding des oordeels (Jo 5:29)

Zoals Jezus al aankondigde zal het goede nieuws wereldwijd verkondigd worden en zullen mensen daardoor gaan kiezen. De keuze is beperkt tot onvoorwaardelijk voor of tegen. Jezus noemde degenen die voor waren schapen. Hij wist ook dat tussen “het koren†(het goede nieuws) Dolik gezaaid zou worden.

In de laatste dagen is het voor “de schapen†duidelijk zichtbaar, door de verworven nauwkeurige kennis (epignosis), overeenkomstig Gods wil (1 Timótheüs 2:3, 4).

Ook Paulus voorzag al dat sommigen de gezonde leer niet konden verdragen. In de eerste eeuw was dat ook al zichtbaar, toen de Joden zich massaal tegen Jezus en zijn volgelingen keerden.

Overeenkomstig Paulus waarschuwing ben ik op de hoede voor dit:

Handelingen 20:

28 Schenkt aandacht aan UZELF en aan de gehele kudde, onder welke de heilige geest U tot opzieners heeft aangesteld, om de gemeente van God te weiden, welke hij met het bloed van zijn eigen Zoon heeft gekocht.

29 Ik weet dat er na mijn heengaan onderdrukkende wolven bij U zullen binnendringen, die de kudde niet teder zullen behandelen,

30 en uit UW eigen midden zullen mannen opstaan die verdraaide dingen zullen spreken om de discipelen achter zich aan te trekken.

31 Blijft daarom wakker en houdt in gedachte dat ik drie jaar lang, nacht en dag, niet heb opgehouden een ieder onder tranen ernstig te vermanen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Paulus bekijkt op de Areopagus de vele afgodsbeelden en ziet er één, die gewijd was aan de onbekende God. De Grieken waren zo intens bezig met afgoderij, dat zij bang waren er één te vergeten.

Nogmaals, ter verduidelijking: jouw uitleg volgt hier niet de uitleg van je eigen NWV, want die vertaling gaat er van uit dat dat altaar, waar Paulus op wees, een altaar was voor die Enige God, die Paulus hen wilde verkondigen opdat men Hem niet meer onwetend zou vereren... Het ging dus niet om een zoveelste afgodsbeeld... Maar (zo legt Paulus het in ieder geval uit, ook volgens jouw eigen NWV) om een altaar voor JHWH.

Toen ik bijvoorbeeld rondliep en zorgvuldig UW voorwerpen van verering gadesloeg, vond ik ook een altaar met het opschrift: ’Aan een onbekende God’. Waaraan GIJ daarom onwetend godvruchtige toewijding schenkt, dat verkondig ik U.

http://www.jw.org/nl/publicaties/bijbel/nwt/boeken/handelingen/17/

Handelingen 17:

1 Nu trokken zij door Amfipolis en Apollonia en kwamen te Thessalonika, waar een synagoge van de joden was.

2 Paulus dan ging volgens zijn gewoonte daar naar hen toe, en drie sabbatten achtereen redeneerde hij met hen aan de hand van de Schriften,

3 waarbij hij door middel van verwijzingen verklaarde en bewees dat de Christus moest lijden en uit de doden moest opstaan, en zei: „Dit is de Christus, deze Jezus die ik aan U verkondig.â€

4 Dit had tot gevolg dat sommigen van hen gelovigen werden en zich bij Pa̱u̱lus en Si̱las aansloten, evenals een grote menigte van de Grieken die [God] aanbaden, en niet weinigen van de voornaamste vrouwen.

5 Maar de joden, die jaloers werden, namen zekere boosaardige mannen van de leeglopers die zich op de marktplaats ophielden, in hun gezelschap op en vormden een samenscholing en gingen ertoe over de stad in opschudding te brengen. En zij bestormden het huis van Jason in een poging hen voor het gepeupel te brengen.

6 Toen zij hen niet vonden, sleepten zij Jason en zekere broeders naar de stadsbestuurders, terwijl zij schreeuwden: „Deze mensen, die de bewoonde aarde ondersteboven hebben gekeerd, zijn nu ook hier,

7 en Jason heeft hen gastvrij ontvangen. En al deze mensen handelen in strijd met de verordeningen van caesar door te zeggen dat er een andere koning is, Jezus.â€

8 Zij brachten de schare en de stadsbestuurders, toen dezen dit alles hoorden, werkelijk in beroering;

9 en pas nadat zij voldoende borgtocht van Jason en de anderen hadden ontvangen, lieten zij hen gaan.

10 De broeders zonden onmiddellijk ’s nachts zowel Paulus als Silas naar Berea, waar zij na aankomst de synagoge van de joden binnengingen.

11 De laatsten nu waren edeler van geest dan die in Thessalonika, want zij namen het woord met de grootste bereidwilligheid des geestes aan en onderzochten dagelijks zorgvuldig de Schriften of deze dingen zo waren.

12 Velen van hen werden dan ook gelovigen, evenals niet weinigen van de achtenswaardige Griekse vrouwen en van de mannen.

13 Toen echter de joden van Thessalonika vernamen dat het woord van God ook in Berea door Paulus werd verkondigd, kwamen zij daar eveneens het volk opruien en in beroering brengen.

14 Toen zonden de broeders Paulus onmiddellijk weg om tot aan de zee te gaan, doch zowel Silas als Timotheüs bleven daar achter.

15 Zij die Paulus begeleidden, brachten hem echter tot aan Athene, en nadat zij een bevel voor Silas en Timotheüs hadden ontvangen om zo vlug mogelijk naar hem toe te komen, vertrokken zij.

16 Terwijl Paulus nu in Athene op hen wachtte, werd zijn geest in hem geprikkeld toen hij zag dat de stad vol afgodsbeelden was.

17 Daarom ging hij in de synagoge redeneren met de joden en de andere mensen die God aanbaden, en elke dag op de marktplaats met hen die daar toevallig waren.

18 Maar enigen van zowel de epicurische als de stoïsche filosofen gingen hem bestrijden, en sommigen zeiden: „Wat zou deze babbelaar toch willen vertellen?†Anderen: „Hij schijnt een verkondiger van vreemde godheden te zijn.†Dit was omdat hij het goede nieuws van Jezus en de opstanding bekendmaakte.

19 Zij grepen hem daarom en voerden hem naar de Areopagus en zeiden: „Kunnen wij te weten komen wat deze nieuwe leer is waarover gij spreekt?

20 Want gij brengt enkele dingen ter sprake die ons vreemd in de oren klinken. Graag zouden wij daarom te weten komen wat deze dingen betekenen.â€

21 Nu was het zo, dat alle Atheners en de vreemdelingen die daar tijdelijk verbleven, hun vrije tijd met niets anders doorbrachten dan met het vertellen van of het luisteren naar iets nieuws.

22 Paulus dan stond midden op de Areopagus en zei: „Mannen van Athene, ik zie dat GIJ in alle dingen meer dan anderen aan de vrees voor de godheden overgegeven schijnt te zijn.

23 Toen ik bijvoorbeeld rondliep en zorgvuldig UW voorwerpen van verering gadesloeg, vond ik ook een altaar met het opschrift: ’Aan een onbekende God’. Waaraan GIJ daarom onwetend godvruchtige toewijding schenkt, dat verkondig ik U.

24 De God die de wereld heeft gemaakt en alles wat daarin is, Hij die Heer is van hemel en aarde, woont niet in door handen gemaakte tempels

25 en wordt ook niet door mensenhanden verzorgd, alsof hij iets nodig had, daar hij zelf aan allen leven en adem en alle dingen geeft.

26 En hij heeft uit één mens elke natie van mensen gemaakt om op de gehele oppervlakte der aarde te wonen, en hij heeft de bestemde tijden en de vastgestelde grenzen van de woonplaats der mensen verordend,

27 opdat zij God zouden zoeken, of zij wellicht naar hem tasten en hem werkelijk vinden zouden, ofschoon hij eigenlijk niet ver is van een ieder van ons.

28 Want door hem hebben wij leven en bewegen wij ons en zijn wij, zoals ook sommigen van de dichters onder U hebben gezegd: ’Want wij zijn ook zijn nageslacht.’

29 Aangezien wij daarom Gods nageslacht zijn, moeten wij niet menen dat het Goddelijk Wezen op goud of zilver of steen gelijkt, op iets wat door menselijke kunstvaardigheid en menselijk vernuft is gebeeldhouwd.

30 God heeft weliswaar de tijden van zulk een onwetendheid voorbijgezien, maar zegt de mensen thans dat zij allen overal berouw moeten hebben.

31 Want hij heeft een dag vastgesteld waarop hij voornemens is de bewoonde aarde in rechtvaardigheid te oordelen door een man die hij heeft aangesteld, en hij heeft alle mensen een waarborg verschaft doordat hij hem uit de doden heeft opgewekt.â€

32 Toen zij nu van een opstanding der doden hoorden, gingen sommigen spotten, terwijl anderen zeiden: „Wij zullen u hierover nog wel eens horen.â€

33 Zo ging Paulus uit hun midden weg,

34 maar sommige mannen sloten zich bij hem aan en werden gelovigen, onder wie ook Diony̱sius, een rechter aan het gerechtshof van de Areopagus, en een vrouw genaamd Damaris, en nog anderen behalve hen.

We zien dus dat "gelovige" Joden mensen ophitsten tegen de verkondigers van het goede nieuws.

Paulus was dus niet in een heidense tempel, voor Joden verboden gebied, maar in het gerechtshof. Hij had kennelijk een openbaar altaar voor een onbekende god gezien.

Athene was ook een zeer religieuze stad. Overal om zich heen kon Paulus godenbeelden zien — van de oorlogsgod Ares of Mars; van Zeus; van Aesculapius, de god van de geneeskunst; van de gewelddadige zeegod Poseidon; van Dionysus, Athena, Eros en anderen. De Atheners hechtten grote waarde aan kennis en logica. Niettemin gaven zij toe dat er een god bestond die hun ’onbekend.

Daar maakte Paulus slim gebruik van.

De God van Jg is niet een onbekende God, maar hij heeft een persoonlijke naam [JHWH] en een exclusieve titel [el Sjaddai].

Link naar bericht
Deel via andere websites

Uit Plato’s geschriften kan je goed opmaken, dat hij een afgodenaanbidder was. In de Timaeus schrijft hij over “de Demiurgâ€. Philo maakte van “de Demiurg†„de Logosâ€. Wanneer je je daar in verdiept zou hebben, kan je dat bevestigen.

Kijk voor de aardigheid eens in een woordenboek of op Wikipedia wat dat woord "demiurg" betekent in het Grieks... Ambachtsman...! "Meesterwerker"... Dat woord zal je wel kennen in verband met je Schepper...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Uit Plato’s geschriften kan je goed opmaken, dat hij een afgodenaanbidder was. In de Timaeus schrijft hij over “de Demiurgâ€. Philo maakte van “de Demiurg†„de Logosâ€. Wanneer je je daar in verdiept zou hebben, kan je dat bevestigen.

Kijk voor de aardigheid eens in een woordenboek of op Wikipedia wat dat woord "demiurg" betekent in het Grieks... Ambachtsman...! "Meesterwerker"... Dat woord zal je wel kennen in verband met je Schepper...

Bedankt voor de opmerking. Zo leer ik weer wat bij.

Ik kende alleen het Hebreeuwse woord “as-uimâ€, wat vertaald wordt met meesterwerker, architect ect. en wordt op Jezus van toepassing gebracht.

Je ziet in de tekst, dat deze filosofen nog al wat van zichzelf dachten, aangezien zij Paulus als “babbelaar†neerzetten. Iets wat de Joodse Schriftgeleerden ook deden door Jezus volgelingen als ongeletterden (geen rabbijnse hoge school gevolgd) of hun medejoden als “am-haärethsâ€, in goed Nederlands “plebsâ€, te betitelen. Ook gebruikten beiden de truuk om het volk op te ruien, om zo het getuigenis geven te beletten.

Aangezien de Grieken waren opgegroeid met het aanbidden van afgoden, had het geen zin om hen er op de wijzen dat de almachtige God JHWH dat niet accepteert. Voor hen was hij “de onbekende Godâ€, en dus wilden ze vervolgens weten wie dat dan wel was.

Het verbaast mij dat de leringen van deze filosofen zo makkelijk zijn overgenomen en nu als “Bijbels†worden gezien. Maar ja, ik denk dat je die bui al zag aankomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@ FT

word je zelf niet een beetje moe van alles wat niet matched met de WTG-doctirine afdoen als onchristelijk?

Wordt JIJ niet moe van de Bijbelse leer, die Jg belangeloos brengen? Dat Jg net als Jezus met het goede nieuws lopen te "leuren"?

Hand 17:6 Toen zij hen niet vonden, sleepten zij Jason en zekere broeders naar de stadsbestuurders, terwijl zij schreeuwden: „Deze mensen, die de bewoonde aarde ondersteboven hebben gekeerd, zijn nu ook hier,

 De joden in Thessalonika verwierpen de boodschap van Paulus verwierpen, namen van de marktplaats enkele leeglopers met zich mee, vormden een samenscholing en bestormden het huis van Jason, waar Paulus verbleef. Deze tactiek werd door de Joden vaker gebruikt om de verkondiging van het goede nieuws te belemmeren. Toch ging het gewoon door, ondanks alle tegenwerking. Zij konden de gezonde leer kennelijk niet verdragen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@ FT

word je zelf niet een beetje moe van alles wat niet matched met de WTG-doctirine afdoen als onchristelijk?

Wordt JIJ niet moe van de Bijbelse leer, die Jg belangeloos brengen? Dat Jg net als Jezus met het goede nieuws lopen te "leuren"?

Hand 17:6 Toen zij hen niet vonden, sleepten zij Jason en zekere broeders naar de stadsbestuurders, terwijl zij schreeuwden: „Deze mensen, die de bewoonde aarde ondersteboven hebben gekeerd, zijn nu ook hier,

 De joden in Thessalonika verwierpen de boodschap van Paulus, namen van de marktplaats enkele leeglopers met zich mee, vormden een samenscholing en bestormden het huis van Jason, waar Paulus verbleef. Deze tactiek werd door de Joden vaker gebruikt om de verkondiging van het goede nieuws te belemmeren. Toch ging het gewoon door, ondanks alle tegenwerking. Zij konden de gezonde leer kennelijk niet verdragen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Uit Plato’s geschriften kan je goed opmaken, dat hij een afgodenaanbidder was. In de Timaeus schrijft hij over “de Demiurgâ€. Philo maakte van “de Demiurg†„de Logosâ€. Wanneer je je daar in verdiept zou hebben, kan je dat bevestigen.

Kijk voor de aardigheid eens in een woordenboek of op Wikipedia wat dat woord "demiurg" betekent in het Grieks... Ambachtsman...! "Meesterwerker"... Dat woord zal je wel kennen in verband met je Schepper...

Bedankt voor de opmerking. Zo leer ik weer wat bij.

Ik kende alleen het Hebreeuwse woord “as-uimâ€, wat vertaald wordt met meesterwerker, architect ect. en wordt op Jezus van toepassing gebracht.

Maar dan maakt het enkele feit dat hij dat woord "demiurg" gebruikt hem dus nog geen "afgodenaanbidder". Net zoals het enkele feit dat hij een Griek was.

Waarom noem je Plato dan een afgodendienaar als je hem in het geheel niet kent (op wat vermeende feitjes na die je van horen zeggen hebt), en ook niet bereid bent om ook maar een letter van hem te lezen...???

Link naar bericht
Deel via andere websites
op zich logisch dat je jezelf kopiert, het is toch steeds t zelfde liedje;)

maar wordt ik moe van de Bijbel, nee

word ik moe van jullie discussiekapen: ja

Je bent niet verplicht om met mij te discussiëren.

Natuurlijk zing ik steeds hetzelfde liedje. Ook Jezus bracht niet steeds een andere versie van zijn boodschap.

Maar ja, ook Jezus werd door de meerderheid niet geaccepteerd. Er is dus niets nieuws onder de zon.

Link naar bericht
Deel via andere websites
op zich logisch dat je jezelf kopiert, het is toch steeds t zelfde liedje;)

maar wordt ik moe van de Bijbel, nee

word ik moe van jullie discussiekapen: ja

Je bent niet verplicht om met mij te discussiëren.

Natuurlijk zing ik steeds hetzelfde liedje. Ook Jezus bracht niet steeds een andere versie van zijn boodschap.

Maar ja, ook Jezus werd door de meerderheid niet geaccepteerd. Er is dus niets nieuws onder de zon.

Nou... Het is meer dat je keer op keer opzichtige pogingen doet om je eigen Wachttorengenootschapboodschap te promoten onder met mom van "discussie"...

Maar wat je opmerkingen over "Plato" nu met de vraag van de TS, "Welke Bijbel vertaling (uit Nederland) komt er het dichtsbij de orginele bijbel teksten? Wel 1 die in leesbaar Nederlands is geschreven en nu nog verkrijgbaar is?", te maken heeft??

Meer dan een "woordassociatie" gebruikte je niet om de Naardense Vertaling van Oussoren in diskrediet te brengen: "Oussoren duidt God aan als Enige en dat deed Plato ook, maar die was een afgodendienaar en DUS..."

Wel: Plato had (met een verwijzing naar het Sjema, mocht hij deze gekend hebben) met recht kunnen stellen dat zijn Schepper de Enige is; dat hij een afgodendienaar was is door jou allerminst bewezen; en dat Oussoren enige band met Plato heeft heb je niet aannemelijk gemaakt...

Mijn reactie aan de TS (mocht hij - wat voor de hand ligt - niet allang zijn afgehaakt): die Naardense Bijbel is inderdaad zo gek nog niet (als je een "gevoel" wil krijgen voor de (meer letterlijke) betekenis van de grondtekst. Voor wat betreft de teksten van het OT/de Tenach zou je ook nog kunnen denken aan de vertaling van Albert Koster...

En de Herziene Statenvertaling vind ik zelf ook vaak "rake vertalingen" geven (NB: kan zelf alleen over het NT oordelen...) - maar die leg ik zelf vaak naast NBV, WV95 en NBG51 (de HSV gaat uit van een ander teksttype, voor wat betreft de Griekse grondtekst van het NT)

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid