Spring naar bijdragen

Pastoor moet stoppen met klokken


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 116
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

De heidenen rukken op.

Als hij een punt wil maken bij iemand anders dan zijn eigen achterban (wie hij naar de mond praat), zou ik ten eerste eens afwijken van het woord 'heiden'.

Ik dacht dat ik een grapje maakte in een ander topic toen in naar mijzelf refereerde als 'heiden', maar blijkbaar vind deze persoon dat het echt een ingroup-vs-outgroup conflict is, Christenen tegen de rest.. ?

Hij kan zich wel steeds beroepen op het recht van de kerk en dromerig praten over hoe het vroeger was.. maar het is geen 1807 meer.. Tijden veranderen, en de wet stelt ook dat de gemeente zowel beperkingen mag opleggen aangaande de duur van het geluid en de sterkte van het geluid.

De 'heidenen' in het Europarlement die samenzweren, de 'heidenen' in onze politiek van D'66 die geen religieuze kenmerken willen hebben op onze valuta, en nu ook de 'heidenen' die blijkbaar vinden dat het recht van de kerk anno 2006 ook best aangepast kan worden aan de hedendaagse situatie waar, hoe treurig het voor sommigen ook is, een veel kleinere groep mensen in Nederland nog Christelijk is dan twee eeuwen geleden.

Tijden veranderen, mensen veranderen, gebruiken veranderen. Cultuur is gevoelig voor corrosie.. om dat halsstarrig vast te blijven houden aan deze kerkwet.. Hij heeft dat recht om de klok te luiden nog steeds, alleen dient hij rekening te houden met het feit dat er anno 2007 steeds meer mensen zijn die andere prioriteiten hebben in hun leven. Maarja, dat zal dan wel weer dat 'heidense' denken zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het "probleem" is dat een priester altijd éérst diaken is en dan priester. Niet alleen qua wijding (je moet eerst tot diaken zijn gewijd voordat je tot priester kunt worden gewijd), maar ook in zijn werkzaamheden. Een priester behoort dus de sacramenten correct toe te dienen, maar heeft ook rekening te houden met de mensen binnen én buiten zijn parochie.

Het draait bij de kerk juist niet om de Kerk, zoals Christus niet enkel aan Zichzelf dacht, maar om de mensen om haar heen. Het draait om het leiden van mensen tot Christus en Zijn Kerk, niet om het wegjagen omdat je per se je zin wil doordrijven, terwijl er helemaal niet wettelijk is vastgelegd dat je per se de klok móét luiden voor een "gewone" doordeweekse Mis.

Je kunt dus wel heel leuk roomser dan de paus willen zijn, maar als je daarmee voortdurend mensen ergert, schiet dat haar doel ook voorbij. Die mensen moeten gered worden, niet geërgert. Overigens zou een vroom priester zijn bisschop gehoorzamen en al helemaal niet zomaar tegen de bisschop ingaan, ook dat nog. Maar goed, waarschijnlijk werk ik nu de Kerk tegen in haar missionerende taak. Ook dat nog.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom diakio,

Dat snap ik ook, maar ik wilde enkel aangeven dat een priester ook met mensen rekening heeft te houden en dus niet zomaar het sacramentele werk boven het pastorale werk kan laten gaan. En dat deed ik op meer prikkelende wijze door te zeggen dat een priester niet enkel de sacramenten toedient, maar "als diaken" ook op juiste wijze met mensen heeft om te gaan. Ook die mensen búíten de Kerk.

Waar je precies op reageert met "en nee, er is geen strijdigheid tussen moraal, leer, en pastoraal" is mij niet helemaal duidelijk, zou je dat willen toelichten voor me?

Link naar bericht
Deel via andere websites

‘In het uiterste geval ga ik de cel in’

Door LUUK KORTEKAAS

TILBURG - De klokkenluider wordt langzaam maar zeker een echte klokkenluider. Maar pastoor Harm Schilder van de Tilburgse Margarita Maria-kerk wil zijn volharding in het blijven luiden van de kerkklok, ondanks een gemeentelijk verbod en een dwangsom van 5000 euro per dag, zo beslist niet zien.

bibu06_2808pastoor_122625b.jpg

Pastoor Harm Schilder van de Tilburgse Margarita Maria-kerk. FOTO ARIE KIEVIT

„Het luiden van de klok is normaal. Dat is hier altijd zo gebeurd, elke werkdag, en dat blijft nu ook zo. Het is onderdeel van wat ik vind dat ik moet doen om de gelovigen op te roepen tot gebed. Het luiden van de klok mag overal in Nederland, behalve in Tilburg. Dus ik sta gewoon in mijn recht en houd me gewoon aan de wet.â€

De veelbesproken herder is net terug van drie weken vakantie, die hij doorbracht in kloosters. In de tussentijd werd hem drie keer een dwangsom van 5000 euro opgelegd, omdat de klok, die volgens omwonenden te vroeg te veel herrie maakt, toch geluid werd. Daartoe had Schilder opdracht gegeven. Over zijn beweegredenen toch door te gaan zweeg hij tot nu toe. Maar na de vroegmis wil hij het voor het eerst uitgebreid toelichten.

„Het is niet zo dat ik onverzoenlijk ben. Hoe komt men daarbij? Ik laat juist zien dat ik bereid ben mee te denken. Dus luid ik de klok nu maar een minuut, in plaats van drie minuten. En we hebben iets bedacht om het geluid zachter te maken. Nee, een sok zit er niet om de klepel, maar wel een stukje stof. Ik vind het jammer dat dat moet. Een kerkklok moet tot de grens van de parochie reiken, en dat is hier helaas zeker niet het geval.â€

Ook gisterochtend werd de klok om 7.15 uur geluid. Een dwangsom kwam er niet bij. Volgens een gemeentelijke woordvoerder wordt slechts steekproefsgewijs gemeten, en gisteren werd dat niet gedaan. Schilder: „Nee, ik heb ook niemand gezien. Maar natuurlijk heb ik vandaag de klok laten horen. En ik weet zeker dat ik straks gelijk krijg. Natuurlijk krijg ik gelijk. Als jij een bekeuring krijgt omdat je 20 kilometer per uur gereden hebt waar 50 is toegestaan, ga je toch ook niet betalen? Dit is de enige plek in Nederland waar niet geluid mag worden. Dan kan men mij daar nooit op aankijken.â€

Een definitief besluit nemen burgemeester en wethouders van Tilburg vermoedelijk binnen een tot twee weken. Als de gemeente bij het verbod blijft, staat het de pastoor uiteraard vrij naar de rechter te gaan om het besluit aan te vechten, en het antwoord op een vraag in die richting zal niemand verrassen. „Natuurlijk zal ik dat doen. Daarvoor is deze zaak belangrijk genoeg.â€

De vroegmis - vandaag wordt de Heilige Monica, moeder van de Heilige Augustinus, herdacht - is geen grote publiekstrekker: negen mensen maken de kerkgang. „Maar het gaat niet om dat aantal. Het gaat er om dat de mensen buiten weten dat wij er ook voor hen zijn, en dat wij ook voor hen bidden - ook, of misschien juist, voor de mensen die tegen het luiden zijn.â€

Dan volgt een zucht. „Wat we hier zien is een geval van radicale onverdraagzaamheid, als de pastoor niet eens een minuutje mag luiden. Dat dit gebeurt, is ronduit zorgwekkend.â€

Elke dag tikt de dwangsomteller van de gemeente verder. Hij staat nu op 15.000 euro. Wie moet dat betalen? Soete Lieve Gerritje woont een stad verderop. De parochianen maken zich grote zorgen, blijkt voor de mis. Ze zijn het met de pastoor eens, maar ja, straks moet het gebouw en alles verkocht worden, als dat zo doorgaat, en hoe moet het dan verder?

Wat dat betreft stelt de eerwaarde hen gerust. „Ik ben het die besluit de klok te luiden. Dus ik ben ook persoonlijk aansprakelijk. Er zijn wel veel mensen die spontaan geld storten op onze rekening om de dwangsom te betalen, maar dat gaat nooit genoeg zijn. Dus in het uiterste geval zal ik moeten gaan zitten.â€

Serieus?

„Ja, natuurlijk meen ik dat serieus.â€

Bron: link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wow ik heb respect voor pastoor Schilder. In mijn geboortestadje nooit last gehad van onze kerkklokken en het carrilion, terwijl die ook en juist in het weekend flink werden geluid, gezellig en echt super om te horen. (heimwee...) Mmmmm mischien moet ik er maar aan denken om te verhuizen naar Tilburg...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hiertegenover dit bericht:

Uit respect voor omwonenden

Beiaard en kerkklokken zwijgen

Geplaatst door Theo Borgermans op

do 30 aug '07 om 07:45u

DEINZE (RKnieuws.net) - Deken Omer De Saert van Deinze (bisdom Gent) heeft aan het gemeentebestuur van Deinze gevraagd of hij de kerk- en beiaardklokken van 22 uur ’s avonds tot 8 uur ’s morgens mag onderbreken. Dat meldt Het Nieuwsblad.

De deken doet dat op vraag van enkele oudere en zieke mensen die in de buurt wonen en die door het klokkengelui ’s nachts wakker worden of niet in slaap geraken.

Voor de meeste omwonenden is er blijkbaar geen probleem.

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wow ik heb respect voor pastoor Schilder. In mijn geboortestadje nooit last gehad van onze kerkklokken en het carrilion, terwijl die ook en juist in het weekend flink werden geluid, gezellig en echt super om te horen. (heimwee...) Mmmmm mischien moet ik er maar aan denken om te verhuizen naar Tilburg...

Persoonlijk vind ik de reactie van pastoor Schilder een tikkeltje misplaats. Ik vind het niet meer dan logisch dat hij graag de klokken wil luiden en de reactie van de mensen is naar mijn mening overdreven. Zelf woon ik tegenwoordig in de schaduw van de Dom en zo erg is het een beetje gebeier en gebel nu ook weer niet. Langs de andere kant vind ik dat de goede pastoor zich neer zou moeten leggen bij het de uitspraak van de rechter. Het is, in mijn optiek, niet goed om zoiets in een erekwestie te veranderen. Zeker voor een priester.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Persoonlijk vind ik de reactie van pastoor Schilder een tikkeltje misplaats. Ik vind het niet meer dan logisch dat hij graag de klokken wil luiden en de reactie van de mensen is naar mijn mening overdreven. Zelf woon ik tegenwoordig in de schaduw van de Dom en zo erg is het een beetje gebeier en gebel nu ook weer niet. Langs de andere kant vind ik dat de goede pastoor zich neer zou moeten leggen bij het de uitspraak van de rechter. Het is, in mijn optiek, niet goed om zoiets in een erekwestie te veranderen. Zeker voor een priester.

Zeker dat de pastoor zich neer moet leggen bij een uitspraak van de rechter. Helaas is het nog niet voor een rechter verschenen. Gelukkig heeft de pastoor een advocaat in de arm genomen en ben dan ook zeer benieuwd naar de uitspraak van het gerecht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Zeker dat de pastoor zich neer moet leggen bij een uitspraak van de rechter. Helaas is het nog niet voor een rechter verschenen. Gelukkig heeft de pastoor een advocaat in de arm genomen en ben dan ook zeer benieuwd naar de uitspraak van het gerecht.

Oh, dat dacht ik. Desondanks vind ik nog steeds dat hij zich erbij neer zou moeten leggen. Dit hele gedoe draagt niets constructiefs bij aan Kerk of wereld. Het is gewoon jammer dat het zo moet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

Quote:

Wow ik heb respect voor pastoor Schilder. In mijn geboortestadje nooit last gehad van onze kerkklokken en het carrilion, terwijl die ook en juist in het weekend flink werden geluid, gezellig en echt super om te horen. (heimwee...) Mmmmm mischien moet ik er maar aan denken om te verhuizen naar Tilburg...

Ik niet. Ik heb zelf in een dorp gewoond waar ik zondags om 8 uur mijn bedje uit werd geluid. En uitslapen op zondag is heilig voor me. Dus ik vind jou religie erg leuk zo lang ik er totaal geen last van heb. hoeu zou jij het vinden als ik op zaterdagochtend met een megafoon leuzen als "God is dood" en "De bijbel is een sprookje" ging roepen. Wel mijn mening hoor maar ik heb respect genoeg om niemand daar meee lastig te vallen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ach ja, klokken, op de lijnbaan in Rotterdam en op het woudesteincomplex van de Erasmus Universiteit hebben ze een carrilion en zeker die op Woudestein die speelt drie keer in de week voor de fun.

alsof een kerk zonder klokken geen overlast kan veroorzaken, denk aan parkeerproblemen.......(gelukkig zijn alle pinkstergemeentes naar industrietereinen verbannen wat dat betreft)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 years later...

Strijd om kerkklokken in Tilburg

Pastoor Harm Schilder ligt in de clinch met de gemeente Tilburg. De pastoor luidt de kerkklokken van zijn Margarita Mariakerk volgens omwonenden veel te vroeg. Verenigd in de actiegroep Wakkere Luiden haalden zij in 2006 ruim honderd handtekeningen op om het gebeier te stoppen.

Godsdienstvrijheid

De gemeente Tilburg paste daarop de regels aan, maar de pastoor was het niet eens met die aanpassing. De regels verbieden hem om vóór 7.30 uur de klokken te luiden voor de vroege ochtendmis. Schilder voert aan dat het verbod in strijd is met de godsdienstvrijheid.

Dwangsommen

De strijd tussen de pastoor, de omwonenden en de gemeente duurt inmiddels al bijna vier jaar. De gemeente legde aan de pastoor dwangsommen op omdat hij de geluidsnormen zou overschrijden, maar de rechter vernietigde dat besluit in 2007. De pastoor bleef zijn klok elke werkdag om 7.15 uur luiden.

Geluidsnormen

In een poging om vat te krijgen op de hardleerse pastoor wijzigde de gemeenteraad de Algemene Plaatselijke Verordening waarin werd bepaald dat de vroege ochtend om 7.30 uur eindigt en de klok voor die tijd binnen bepaalde geluidsnormen moet blijven. Schilder trok zich er niks van aan en bleef luiden.

Rechter

Maar sinds ruim een jaar is de klok van de kerk in de ochtend nu stil. Op advies van het bisdom wacht de pastoor de uitkomst van de bodemzaak af. De rechtbank in Breda doet morgen uitspraak in de zaak. Pastoor Schilder gaat in hoger beroep als hij in het ongelijk wordt gesteld; de gemeente Tilburg zal zich hoogstwaarschijnlijk neeleggen bij het oordeel van de rechter.

Bron: link


Samengevoegd:

Morgen is dus vandaag. Ik ben benieuwd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid