Spring naar bijdragen

Pastoor moet stoppen met klokken


Aanbevolen berichten

Ach ja, en dan hebben we het hier over een klein klokje. Dat wordt lachen in Utrecht op eerste paasdag.

Lastig uitslapen op paasochtend in binnenstad Utrecht

Gepost door Margreet (bron: Katholiek Nederland)

Wie in de Utrechtse binnenstad woont, kan op eerste paasdag in alle vroegte gewekt worden door paasliederen en overweldigend klokgelui. Tien klokken van de Domtoren, inclusief de ruim 8000 kilo zware Salvator, luiden vanaf kwart voor zeven ’s ochtends de opstanding van Jezus in. Dat heeft de werkgroep Stedelijk Missionair Werk Protestantse Gemeente Utrecht vandaag laten weten.

Tijdens de zogeheten paasjubel kunnen gelovigen meezingen met de liederen op het Utrechtse Domplein. Volgens Desiree Berendsen van de werkgroep is het een overweldigend geluid als de tien klokken tegelijk gaan luiden. "Je kunt dan niet anders dan geloven dat de opstanding echt is gebeurd."

Salvator

De Salvator, een klok uit 1505 van een van de bekendste klokkengieters Geert van Wou, wordt slechts bij hoge uitzondering geluid. De Dom heeft in totaal 14 klokken.

Bron: link

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 116
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

in dat geval mag ik elke ochtend 1 minutje of in jouw geval 15 minuten lang me dolby aanzetten en ff lkkr hardcore/terror gaan luisteren, zonder dat je boos wordt, anders valt dat immers onder egoisme...

Het aantal BMP voor een terror nummer ligt echter toch echt wat hoger dan een klokkenspel. En met jouw terror bereik je het niveau van irritantie voor de buren, waarnaast een klokkenspel niet tot irritatie leidt, omdat je het niet opmerkt in je slaap.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als we nou even de princiepiele kwestie op zij zetten en gewoon even rationeel gaan kijken naar dit "probleem". (een echt probleem vind ik het niet, typisch z'n rijdende rechter vraagstuk)

Is het niet zo dat de mensen die naar die ochtend Mis gaan zelf allemaal wel weten dat de Mis begint en dus er niet aan hoeven herrinerd te worden door het geluid van klokken? Ik bedoel, je wordt niet wakker van de klok en besluit op dat moment nog even naar de Mis te gaan, nee tegenwoordig plan je dat een beetje in. En we hebben allemaal draagbare klokjes bij ons.

En dat is helder. De klok luiden was idd nuttig in de tijd dat een klok in huis slechts iets voor de happy few was. Maar als je luidt vanuit praktisch oogpunt, dan zou er een uurtje eerder geluid moeten worden met een flinke klok widegrin.gif Tijd om op te staan, over een uur begint de dienst en dan na een uur nog even een klein klokje laten klinken engel.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Het aantal BMP voor een terror nummer ligt echter toch echt wat hoger dan een klokkenspel. En met jouw terror bereik je het niveau van irritantie voor de buren, waarnaast een klokkenspel niet tot irritatie leidt, omdat je het niet opmerkt in je slaap.

blijkbaar leidt dat klokkenspel wel tot irritatie bij de buurd bewoners, het is maar net wat je voorkeur is... in principe is dit precies hetzelfde met wat ik zal doen met me terror, namelijk geluidsoverlast...

Het moet niet zo zijn dat het ene wel goed gepraat gaat worden en het andere afgekeurd, omdat je het mooier vind klinken... dan gewoon aan principe's houden... maar had al z'n soort reactie verwacht hoorknipoog_dicht.gif

Enne dat je het klokkenspel niet opmerkt in je slaap is ook niet helemaal waar... kwam tot een paar jaar geleden weleens in dordrecht waar ik dan ook bleef slapen en als de wind een onze richting op stond werd ik toch echt wakker van dat geluid en dan sliep ik nog 100 a 150 meter van dat ding vandaan...

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 months later...

Een kleine update

Quote:
Toch weer ochtendgelui Tilburgse kerk

Geplaatst door Theo Borgermans op

wo 22 aug '07 om 17:28u

TILBURG (RKnieuws.net) - De soap rond het klokkenspel van de Tilburgse Heilige Margarita Mariakerk loopt uit op een gebed zonder eind... Dat meldt RTL.

Pastoor Harm Schilder luidde de klokken elke ochtend om 07:15 uur. Dat was omwonenden en de gemeente Tilburg te vroeg en vooral te hard naar de zin. Na maanden gesteggel verbood de gemeente het vroege klokgelui.

Speciale waarnemers van de gemeente stonden vervolgens vroeg op om te controleren of de klokken inderdaad zwegen, of in ieder geval beneden de geluidsnorm van 70 decibel bleven. De pastoor bleef dwars en dat leverde hem tot twee keer toe een boetedoening van 5000 euro op.

Maandag zwegen de klokken eindelijk, tot vreugde van de omwonenden en vooral ook burgemeester Ruud Vreeman. Maar een dag later was het toch weer raak - maar nu bleef het lawaai beperkt tot 68 decibel. Burgemeester Vreeman beschuldigt het bestuur van de kerk nu van pesterijen.

Bron:

Wat machtig mooi dat het klokje nu goed onder de grens zit. worshippy.gif

Hulde voor pastoor Harm Schilder.

En ik neem aan dat hij nu gewoon elke ochtens zijn klokje met 68 decibel mag luiden. smile.gif

Even voor de duidelijkheid:

Een normaal gesprek is al 60 decibel.

Maar er is al een nieuwe azijnpisser opgestaan:

Quote:
Na heibel in Tilburg

Herrie om klokkenspel Vogelwaarde

Geplaatst door Theo Borgermans op

do 23 aug '07 om 08:50u (Bron: PZC)

VOGELWAARDE (RKnieuws.net) - Het gebeier van de kerkklokken van Boschkapelle in Vogelwaarde werkt bij een omwonende zodanig op de zenuwen dat hij erover heeft geklaagd. Het klokkenspel zou te veel herrie produceren.

En zo heeft Vogelwaarde, in navolging van Tilburg, haar eigen ’klokkengate’. Daar kost het luiden van de klokken de koster voor straf per keer 5000 euro omdat de geluidsnorm van zeventig decibel wordt overschreden. Volgens de klager uit Vogelwaarde klinken ook de kerkklokken van de Boschkapelse kerk te luid en daarom heeft hij zijn grief aangekaart bij PvdA-raadslid, tevens mede-Vogelwaardenaar, Ron de Kort. Deze zegt zelf geen last te hebben van het gebeier, maar is desondanks voortvarend met de klacht naar de gemeente Hulst gestapt. De Kort vraagt burgemeester en wethouders ter plaats geluidsmetingen te doen. "Mogelijk kan door een aanpassing aan de galmgaten het geluid iets meer over het dorp worden gespreid of zijn er andere oplossingen denkbaar."

Vijf jaar geleden was het carillon van de Willibrordusbasiliek in Hulst onderwerp van klachten. Enkele binnenstadbewoners vonden dat het klokkenspel te luid en te vaak van zich liet horen en maakten bezwaar tegen de ontheffing die het mogelijk maakte dat het carillon geregeld een twee minuten durend melodietje ten gehore bracht. In de zomer om het kwartier en in de wintermaanden om het half uur. Het Hulster klokkenspel klingelt er nog altijd lustig op los.

In Terneuzen is het carillon van de Willibrordustoren in 2001 het zwijgen opgelegd door toedoen van een omwonende. Die stapte naar de Raad van State en werd in het gelijk gesteld; Terneuzen zou te weinig rekening hebben gehouden met omwonenden.

De Hulster wethouder Paul Weemaes denkt dat het in het geval van het klokkenspel van de kerk van Boschkapelle niet zo’n vaart zal lopen. "Ik ben inmiddels op de hoogte van de klacht. Op zich konden we erop zitten wachten dat zoiets zou gebeuren, aangezien de kwestie in Tilburg zo in het nieuws is geweest." Desondanks wil Weemaes de klager uit Vogelwaarde ter wille zijn.

"We zullen een geluidsmeting doen bij de kerk. Maar ik wil er wel even bij opmerken dat oordopjes ook nog wel eens willen helpen."

Bron:

Ik snap het niet echt. Je komt ergens wonen. Op die plaats waar jij nieuw komt wonen wordt al jarenlang (zo niet tientallen jaren of zelfs eeuwen) een bepaald geluid gemaakt. Dat weet je voordat je er komt wonen.... Dan had je toch in eerste instantie gewoon een andere woonruimte moeten zoeken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Roderick (de podcast priester) vond dat beiden partijen (zowel de pastoor als de gemeente) maar kinderachtig bezig waren.

Ik vind wel dat hij daar gelijk in heeft.

Relevant in dit verhaal is nog dat het bisdom gevraagd heeft te stoppen met die klok. Gehoorzaamheid is soms ver te zoeken engel.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Relevant in dit verhaal is nog dat het bisdom gevraagd heeft te stoppen met die klok. Gehoorzaamheid is soms ver te zoeken
engel.gif

Zolang de paus nog niet ex cathedra een uitspraak over heeft gedaan... widegrin.gif

Een vraag maakt nog geen bevel he. En als dat klokje op 68 decibel blijft valt het netjes binnen de regels.

Het gaat om een klein klokje die een minuutje slaat om kwart over 7 in een drukke straat waar ook vrachtverkeer door rijd. Alle ophef is zwaar overdreven. Eigenlijk zou ik zelf eens de trein moeten pakken om er om kwart over 7 te gaan staan waar al die ophef nou voor is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Zolang de paus nog niet ex cathedra een uitspraak over heeft gedaan...
widegrin.gif

Een vraag maakt nog geen bevel he. En als dat klokje op 68 decibel blijft valt het netjes binnen de regels.

Het gaat om een klein klokje die een minuutje slaat om kwart over 7 in een drukke straat waar ook vrachtverkeer door rijd. Alle ophef is zwaar overdreven. Eigenlijk zou ik zelf eens de trein moeten pakken om er om kwart over 7 te gaan staan waar al die ophef nou voor is.

Ach, het feit dat de mensen erover klagen geeft aan dat ze er blijkbaar wel last van hebben. Ik denk dat je als priester niet de aangewezen persoon bent om van zoiets, relatief onbeduidends, een erekwestie te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ach, het feit dat de mensen erover klagen geeft aan dat ze er blijkbaar wel last van hebben. Ik denk dat je als priester niet de aangewezen persoon bent om van zoiets, relatief onbeduidends, een erekwestie te maken.

Met dat laatste ben ik het wel eens. Maar dat men er last van heeft, is denk ik vooral een gevolg van een mentaliteitsverandering in de maatschappij. Er zijn genoeg andere dingen die evenveel lawaai maken en die neemt men wel voor lief. Neem bv een vrachtwagen, of de 5 Harley's die een paar keer per week om 4:00 's nachts door de binnenstad van Zierikzee scheuren, of een voorbijrijdende trein. Ik kan me wel voorstellen dat je uit ergernis de hakken in het zand zet, maar denk net als velen in dit topic dat dat weinig begrip zal oproepen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach, een wiccanist zou zegggen, wat vanje uitgaat zal naar je terugkomen en dat drievoudig...aangezien de kerk lang, lang geleden, erg succesvol is geweest in het opleggen van het zwijgen van heidenen en het omvormen van hun heilige plaatsen ....

Kerken die ateliers worden, of buurthuizen, of woonplaatsen en het opleggen van het zwijgen van de klok puh2.gif...het zal nog maar het begin zijn puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach ja, het blijft Nederland op haar kleinst: hoe je van een rechtszaak van het niveau Rijdende Rechter een principiële kwestie maakt van wereldbelang, waarvan de uitspraak zowel Kerk als wereld voorgoed en ingrijpend zal veranderen...

Sommigen noemen dat typisch Amerikaans, maar volgens mij zijn Nederlanders daar soms een stuk erger in.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid