Spring naar bijdragen

Provinciale Statenverkiezingen


Wat ga je stemmen?  

  1. 1. Wat ga je stemmen?

    • CDA
      7
    • PvdA
      1
    • SP
      6
    • VVD
      3
    • GroenLinks
      3
    • ChristenUnie
      22
    • SGP
      0
    • Iets anders (nl...)
      2


Aanbevolen berichten

Woensdag 7 maart (overmorgen dus alpuh2.gif) zijn er Statenverkiezingen. Wat ga je stemmen of wat zou je stemmen als je nog niet mag stemmen? Ik ben hier nog niet zo heel lang en ik weet niet hoe je een poll kan openenen, kan iemand daarmee helpen?

Ik zal bij mezelf beginnen: ik twijfel nog. Tussen VVD en GroenLinks.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 148
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Ik twijfel nog tussen SP en CU. Zoals ik dat al een paar jaar doe...

Vorige keer SP gestemd, daarvoor CU, dus spannend wat het dit keer weer zal worden...

Steun je deze regering?


Samegevoegd:

Ik overweeg VVD omdat ze het liberale geluid laten horen, en omdat ik geloof dat ze als een van de weinige partijen tegenwicht kunnen bieden. Bovendien denk ik dat het niet goed is als het kabinet in beide kamers een meerderheid heeft, omdat de oppositie dan monddood gemaakt wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Voorlopig sta ik er voorzichtig positief tegenover, al gaan ze me lang niet ver genoeg en heb ik wel kritiekpunten. Maar dat zul je altijd hebben met een coalitie.

Op welk vlak vind je dat ze verder moeten gaan? Op sociaal-economisch of op immaterieel (abortuswetgeving e.d.) vlak?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Op welk vlak vind je dat ze verder moeten gaan? Op sociaal-economisch of op immaterieel (abortuswetgeving e.d.) vlak?

Sociaal-economisch, milieu en immaterieel vlak. Daarbij vind ik het een slechte zaak dat ze die parlementaire enquete naar Irak niet willen doen. Dat geeft me bijna het gevoel alsof iemand wat te verbergen heeft.

Daarnaast wacht ik af wat dit kabinet met het onderwijs en OV gaat doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Sociaal-economisch, milieu en immaterieel vlak. Daarbij vind ik het een slechte zaak dat ze die parlementaire enquete naar Irak niet willen doen. Dat geeft me bijna het gevoel alsof iemand wat te verbergen heeft.

Daarnaast wacht ik af wat dit kabinet met het onderwijs en OV gaat doen.

NATUURLIJK hebben ze wat te verbergen, kijk naar andere landen. Er is bewust gelogen over de toedracht, en dat moet bewezen worden. Aan de andere kant: gedane zaken nemen geen keer, en het is goed dat die oorlog er is gekomen. Alleen de onderbouwing was verkeerd, de oorlog zelf was absoluut juist. Hoessein had die wapeninspecteurs moeten toelaten, en het is duidelijk waarom hij dat niet heeft gedaan: om de illusie op te houden dat hij nog wél massavernietigingswapens, zodat zijn gezag bij de bevolking zo lang mogelijk in stand bleef. Beschouw me niet als oorlogzuchtig figuur - dat ben ik namelijk niet, oorlog is in mijn ogen een laatste redmiddel. In gevallen waarin onschuldige burgers worden bedreigd hebben we de plicht op te treden. Maar desalniettemin: ik ben ook voor een parlementaire enquête naar de Irak-oorlog en de kans is groot dat die er in de Eerste Kamer ook gaat komen.

Wat betreft immaterieel vlak: ik ben voor zelfbeschikkingsrecht, en dan heb ik het met name over de euthanasiewetgeving. Ik ben het met het kabinet eens dat er alternatieven aangereikt moeten worden en dat abortus ook ontmoedigd zou moeten worden. Wat betreft het homohuwelijk denk ik dat je als ambtenaar van de burgerlijke stand gewoon je werk moet doen. Wie geen bloed kan zien moet geen chirurg worden, wie niet met wapens om wil gaan geen soldaat en wie niet onverwijld de wet wil uitvoeren moet geen ambtenaar worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

hmm.. ik mag voor t eerst stemmen (ik ben nu tenslotte al wel 4 dagen 18 puh2.gif) ik geloof wle dat ik de regering wil steunen.. dat maakt de keus al n stuk makkelijker.. (dan blijven er tenslotte nog maar drie over..) bij van die stemwijzers bleek dat ik ook aardig bij pvda en cda in de buurt zat.. ik denk dat ik cda ga stemmen.. maar k ben nog niet helemaal zeker..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb de indruk dat GroenLinks het dichtste zou aansluiten bij mijn standpunten (ik stem zelf Groen, en deze partij lijkt mij behoorlijk gelijkaardig), maar ik ken te weinig van Nederlandse politiek om er veel over te zeggen. Maar moest ik plots een nationaliteitsverandering ondergaan zou het dus allicht die partij worden.

Bij ons hebben ze de verkiezingen tijdens de examenperiode van alle universiteiten gezet. Fantastische keuze hoor, ben je meteen een halve dag studietijd kwijt doordat je moet gaan stemmen. boosrood.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb de indruk dat GroenLinks het dichtste zou aansluiten bij mijn standpunten (ik stem zelf Groen, en deze partij lijkt mij behoorlijk gelijkaardig), maar ik ken te weinig van Nederlandse politiek om er veel over te zeggen. Maar moest ik plots een nationaliteitsverandering ondergaan zou het dus allicht die partij worden.

Bij ons hebben ze de verkiezingen tijdens de examenperiode van alle universiteiten gezet. Fantastische keuze hoor, ben je meteen een halve dag studietijd kwijt doordat je moet gaan stemmen.
boosrood.gif

Ben je gek?:o Das toch tien minuten werk?? Bij ons kun je overal stemmen, op stations, in winkelcentra etc. Als het maar in je eigen gemeente is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Bovendien denk ik dat het niet goed is als het kabinet in beide kamers een meerderheid heeft, omdat de oppositie dan monddood gemaakt wordt.

Als de regering niet in beide Kamers een meerderheid heeft, heb je grote kans dat er de komende vier jaar niks uitgevoerd kan worden. Als er iets slecht voor een land is, is het wel een vleugellamme regering, die niet adequaat kan reageren op problemen.

Bovendien wordt er in de Tweede Kamer oppositie gevoerd en niet/minder in de Eerste Kamer. Als de regering nu in beide Kamers een meerderheid krijgt, zal de oppositie dus helemaal niet monddood zijn.

@Gorthaur

Is dat bovenste geen goede reden om CU te stemmen? puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op zich is stemmen niet zo'n moeite, maar als je een beetje pech hebt staat er een afschuwelijke rij zodat je eeuwen moet wachten. Aangezien elke volwassene verplicht is om te gaan is er natuurlijk wel een massa volk op weg naar de stemhokjes. Nuja, met een beetje geluk ben ik er snel vanaf maar dan nog, ik vind het toch een ongelukkige timing. Zeker studenten die zich wat meer in politiek willen verdiepen of zich zelf politiek willen engageren krijgen het toch moeilijk als ze tijdens de verkiezingsperiode moeten studeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op zich is stemmen niet zo'n moeite, maar als je een beetje pech hebt staat er een afschuwelijke rij zodat je eeuwen moet wachten. Aangezien elke volwassene verplicht is om te gaan is er natuurlijk wel een massa volk op weg naar de stemhokjes. Nuja, met een beetje geluk ben ik er snel vanaf maar dan nog, ik vind het toch een ongelukkige timing. Zeker studenten die zich wat meer in politiek willen verdiepen of zich zelf politiek willen engageren krijgen het toch moeilijk als ze tijdens de verkiezingsperiode moeten studeren.

Wees blij dat er in België blijkbaar zo massaal gestemd wordt. knipoog_dicht.gif Een lange rij hier in Nederland is nogal, tja, zeldzaam. Vooral bij provinciale verkiezingen, die lang niet zo mediageniek zijn als de landelijke.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mja, we hebben niet bepaald veel keus he. puh2.gif

(Ik heb zelf geen enkel probleem met die stemplicht ofzo, maar je kan gewoon geen vergelijking trekken tussen een land waar iedereen moet gaan, en een land waar het enkel afhangt van je persoonlijke motivatie. Ik denk niet dat Belgen echt meer politiek bewust zijn dan Nederlanders, ik ken zelf vrij veel mensen die waarschijnlijk niet zouden gaan als ze niet moesten.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid