Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Quote:

[...]

Tjonge, leuk hoor zo vurig zijn, maar verdiep je dan eens in zo'n land.

Buddhist 89%, Christen 4% (Baptist 3%, RK 1%), Moslim 4%, animist 1%, anders 2%

Bij die 2% anders zitten wellicht een paar Hindu's
widegrin.gif

Jouw geloof mag dan zaligmakend zijn, maar als je effectief wilt bekeren zou het ook handig zijn als je op zijn minst het verschil tussen een Buddhist, Moslim, Animist en Hindu kent.

Verder is de christenvervolging vooral een proleem bij de Karen, een bergvolk. de vraag is of het hier om christenvervolging gaat of om etniciteit en dat het christen zijn (60% is christen) een bijkomstige factor is.

Ik weet iig dat een organisatie die er actief is vooral evangeliseert door weeshuizen te bouwen om kinderen christelijk op te voeden.

O ja, en het bergvolk de Karen zijn nu ook niet direct makke schapen hoor, ze strijden al heel lang militair voor een onafhankelijke staat.

Het punt was dat de overgrote deel van de bevolking de oosterse religies aanhangt; inderdaad de 90% waar ik het over had. Qua benaming was ik idd fout.

En ons verdiepen in de cultuur en religie gaat niet lukken. Daarvoor ben je teveel met jezelf bezig en te kort in het land. Je moet realistisch zijn. Wij hoeven alleen de boodschap over te brengen; dan ziet God wel wat hij er mee doet, zo staat het ook in de bijbel.

Door spirituele ervaringen (uitstorting van HG) worden er veel meer bekeerlingen gemaakt dan door westerse logica. Daar vertrouw (verbetering; geloof) ik dan ook op. God zal er zijn.

We gaan (ik zeg nu we, maar laat het duidelijk zijn dat de kans klein is dat ik werkelijk meega door redenen die al gegeven zijn) de kerken daar bezoeken die vervolgd zijn. Als jij gelijk hebt zullen die zich onder de Karen bevinden maar dat weet ik dus niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 763
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

Het punt was dat de overgrote deel van de bevolking de oosterse religies aanhangt; inderdaad de 90% waar ik het over had. Qua benaming was ik idd fout.

En ons verdiepen in de cultuur en religie gaat niet lukken. Daarvoor ben je teveel met jezelf bezig en te kort in het land. Je moet realistisch zijn. Wij hoeven alleen de boodschap over te brengen; dan ziet God wel wat hij er mee doet, zo staat het ook in de bijbel.

Door spirituele ervaringen (uitstorting van HG) worden er veel meer bekeerlingen gemaakt dan door westerse logica. Daar vertrouw (verbetering; geloof) ik dan ook op. God zal er zijn.

Ik vind dit eerlijk gezegd ontzettend naïef overkomen.

Ten eerste, ga je om te evangeliseren, of is dit een toeristisch reisje? Je zegt dat dat je te veel met jezelf bezig bent om je te verdiepen in cultuur en religie? Waarom wil je met jezelf bezig gaan als je daar bent om die mensen te helpen?

Ten tweede, je kunt de plank volledig misslaan als je je niet verdiept in die cultuur. Je kunt er zelfs voor zorgen dat mensen vervreemd raken van het christendom. Want stel dat je iets (onnodig) zegt wat die mensen voor het hoofd stoot? Bovendien is het goed mogelijk dat je signalen volledig verkeerd gaat interpreteren, waardoor je niet goed inspeelt op die mensen en ze dus niet duidelijk de blijde boodschap brengt.

Want alleen wondertjes doen helpt volgens mij niet in dat soort Oosterse landen. Die denken dan al gauw: "Aha, die christenen doen hetzelfde als onze monniken. Dus die Jezus was ook een Boddhisattva, net als Boeddha! Wat leuk, dan ga ik Jezus ook volgen, net als Boeddha." En dan heb je nog niets bereikt.

Ten derde, goede evangelisatie betekent volgens mij dat je jaren investeert in een land. Alleen even snel het evangelie vertellen kan voor grote problemen zorgen.

Dat is nu duidelijk te zien in Bolivia. Ik las gisteren een artikel in het ND waarin stond dat er ontzettend veel vrouwenmishandeling voorkomt in dat land, en dat de kerk daar niks tegen doet. En dat komt omdat tijdens de Koude Oorlog Amerikaanse missionarissen alleen snel het evangelie vertelden, en niet die mensen leerden hoe je als christen moet leven.

Al zouden mensen in Myanmar massaal besluiten christen te worden, dan moeten ze ook leren hoe je als christen leeft en hoe je je geloof behoudt. En wie zorgt daarvoor? Want TRIN is straks weer vertrokken.

God kan ook werken met mensen die stomme fouten maken, dat is waar. Maar niettemin vraagt Hij ons volgens mij wel om ons best te doen. Dus verdiep je op zijn minst in zo'n land, zou ik zeggen. Eerlijk gezegd krijg ik van de mensen van TRIN de indruk dat ze vooral spectaculaire dingen willen zien (genezingen, goudstof, enz.) en dat ze vergeten een stevige basis aan te leggen in landen die ze kortstondig bezoeken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...] Ik vind dit eerlijk gezegd ontzettend naïef overkomen.

Ten eerste, ga je om te evangeliseren, of is dit een toeristisch reisje? Je zegt dat dat je te veel met jezelf bezig bent om je te verdiepen in cultuur en religie? Waarom wil je met jezelf bezig gaan als je daar bent om die mensen te helpen?

Ten tweede, je kunt de plank volledig misslaan als je je niet verdiept in die cultuur. Je kunt er zelfs voor zorgen dat mensen vervreemd raken van het christendom. Want stel dat je iets (onnodig) zegt wat die mensen voor het hoofd stoot? Bovendien is het goed mogelijk dat je signalen volledig verkeerd gaat interpreteren, waardoor je niet goed inspeelt op die mensen en ze dus niet duidelijk de blijde boodschap brengt.

Want alleen wondertjes doen helpt volgens mij niet in dat soort Oosterse landen. Die denken dan al gauw: "Aha, die christenen doen hetzelfde als onze monniken. Dus die Jezus was ook een Boddhisattva, net als Boeddha! Wat leuk, dan ga ik Jezus ook volgen, net als Boeddha." En dan heb je nog niets bereikt.

Ten derde, goede evangelisatie betekent volgens mij dat je jaren investeert in een land. Alleen even snel het evangelie vertellen kan voor grote problemen zorgen.

Dat is nu duidelijk te zien in Bolivia. Ik las gisteren een artikel in het ND waarin stond dat er ontzettend veel vrouwenmishandeling voorkomt in dat land, en dat de kerk daar niks tegen doet. En dat komt omdat tijdens de Koude Oorlog Amerikaanse missionarissen alleen snel het evangelie vertelden, en niet die mensen leerden hoe je als christen moet leven.

Al zouden mensen in Myanmar massaal besluiten christen te worden, dan moeten ze ook leren hoe je als christen leeft en hoe je je geloof behoudt. En wie zorgt daarvoor? Want TRIN is straks weer vertrokken.

God kan ook werken met mensen die stomme fouten maken, dat is waar. Maar niettemin vraagt Hij ons volgens mij wel om ons best te doen. Dus verdiep je op zijn minst in zo'n land, zou ik zeggen. Eerlijk gezegd krijg ik van de mensen van TRIN de indruk dat ze vooral spectaculaire dingen willen zien (genezingen, goudstof, enz.) en dat ze vergeten een stevige basis aan te leggen in landen die ze kortstondig bezoeken.

Jij zou wel eens wat minder negatief kunnen zijn. Ga eerst maar eens mee voordat je een oordeel klaar hebt.

"Teveel met jezelf bezig": Je krijgt daar een boel voor de kiezen; ziekte, dood, armoede en vorig jaar ook verhalen over demonische tegenstand. Dus je bent veel bezig dit soort dingen te verwerken; met je verstand ben je de hele dag bezig (net zoals je met je lichaam de hele dag aan het werk bent) dus er is niet veel tijd om te reflecteren e.d. Dat bedoelde ik er mee.

Van te voren kan ik me natuurlijk wél in de cultuur verdiepen; en dat ga ik ook zeker doen als ik hoor dat ik meemag. Ik vindt religie wel interessant en studeer Geschiedenis dus dat komt goed uit.

Alleen wondertjes doen helpt wel degelijk. Als de kracht van de Heilige Geest door de bevolking stroomt is dat voldoende; je voelt écht het verschil wel tussen de demonen en de Geest van God. Bovendien ben ik niet alleen maar met een team van ervaren reizigers die dit al jaren doen; de uitleg en intepretatie waar jij je twijfels over hebt komen wel van hen.

Bovendien wordt er ook samengewerkt met kerkmensen uit Myanmar. Dus alles wordt zeker wel correct vertaald en begrijpelijk gemaakt; we zijn niet een stel ramptoeristen met bijbeltjes; er zijn veel proffesionals tussen (ookal is het maar alleen dat ze hun hele leven in Myanmar gewoond hebben).

Zoals ik al zei; er zijn kerken in Myanmar. Wij gaan daarheen voor bemoediging (in alle zin van het woord; moreel, geestelijk en financiël). De groep van Trin blijft niet (niet dat ik weet, wie weet is er wel een organisatie die daar blijft) maar de kerken wel. Wij zijn er om hen te versterken waar ze zelf ook om vragen.

Dus de mensen kunnen voor het Christelijk blijven (en ik ben het met je eens dat dat belangrijker is dan bekeren alleen) bij die mensen terecht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Want alleen wondertjes doen helpt volgens mij niet in dat soort Oosterse landen. Die denken dan al gauw: "Aha, die christenen doen hetzelfde als onze monniken. Dus die Jezus was ook een Boddhisattva, net als Boeddha! Wat leuk, dan ga ik Jezus ook volgen, net als Boeddha." En dan heb je nog niets bereikt.

Schrijf maar gewoon 'wonderen' in plaats van 'wondertjes'.

Juist in dat soort landen werken wonderen heel goed. In boeddhistische, hindoeïstische en islamitische landen is het vaak voorgekomen dat decennia of eeuwenlang is gepreekt, zonder (erg noemenswaardig) resultaat. Dan komen mensen in de kracht van God wonderen doen en werkt dat als een breekijzer naar deze religies.

Mensen die de kracht van Jezus Christus ervaren, weten dan direct dat ze met hun Schepper te maken hebben en dat Hij waar is en dat hun religie daar niet tegenop kan.

De magiërs in Egypte konden ook trucjes, maar de wonderen van Mozes waren sterker dan de trucjes en Jahweh won het van de heidense religies.

Quote:

Eerlijk gezegd krijg ik van de mensen van TRIN de indruk dat ze vooral spectaculaire dingen willen zien (genezingen, goudstof, enz.) en dat ze vergeten een stevige basis aan te leggen in landen die ze kortstondig bezoeken.

Waar is die indruk op gebaseerd?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het punt was dat de overgrote deel van de bevolking de oosterse religies aanhangt; inderdaad de 90% waar ik het over had. Qua benaming was ik idd fout.

Oh ja, want "de oosterse religies", da's één pot nat he, jammer dat je je toevallig even vergiste in welk naampje het ook weer had maar verder doet het er allemaal niet zo toe, toch? Wat een respectloze houding. Als je niet eens bereid bent de mensen waar je heen wou gaan (en misschien wel echt heen gaat, je weet nooit hoe die reservelijst nog loopt) serieus te nemen in hun cultuur en religie, vraag ik me werkelijk af wat je daar denkt te gaan doen. Een weekje halleluja roepen en hopen dat heel Azië spontaan bekeerd wordt?

Quote:
En ons verdiepen in de cultuur en religie gaat niet lukken. Daarvoor ben je teveel met jezelf bezig en te kort in het land.

Dus je kan wel een reis naar de andere kant van de wereld maken, maar een beetje de moeite te nemen je in te lezen in dingen als pakweg het verschil tussen hindoeïsme en boeddhisme, dat kan er niet af? Apart. Ik dacht trouwens dat je bezig wou zij met het evangelie en niet met jezelf?

Quote:
Je moet realistisch zijn.

Precies. Nu jij nog. knipoog_dicht.gif

Quote:
Wij hoeven alleen de boodschap over te brengen; dan ziet God wel wat hij er mee doet, zo staat het ook in de bijbel.

In de Bijbel zie je niet dat mensen even naar de andere kant van de wereld gingen om in een cultuur die hen totaal vreemd was een week het evangelie te verkondigen en dan weer weg te gaan. In de Bijbel lezen we over mensen die best wel thuis waren in de joodse en Hellenistische milieus waarin het evangelie ingang vond. Bovendien waren dat culturen waaraan het Bijbelse gedachtegoed niet volledig vreemd was, in tegendeel, in de Bijbel zien we op veel plekken een synthese tussen joodse en Griekse ideeën. God zelf is niet op aarde gekomen als een of ander bovencultureel wezen, God zelf was jood onder de joden tijdens Zijn leven op aarde, Hij gebruikte woorden die de mensen om Hem heen vaak al kenden.

Op mij komt het een beetje over alsof je mensen uit andere culturen ziet als onbeschreven bladen, lege vaten die zitten te wachten om gevuld te worden met Christus. Allemaal leuk en aardig hoor, maar in de praktijk is het niet zo, die mensen hebben hun eigen achtergrond, hun eigen cultuur, hun eigen overtuigingen, hun eigen denkpatronen, hun eigen taal, dat alles bepaalt of en hoe zij jullie boodschap begrijpen. Hoe meer je weet over hoe die mensen leven en denken, hoe meer jij kan vertellen over Jezus op een manier die zij ook kunnen begrijpen.

Quote:

Door spirituele ervaringen (uitstorting van HG) worden er veel meer bekeerlingen gemaakt dan door westerse logica. Daar vertrouw (verbetering; geloof) ik dan ook op. God zal er zijn.

Het gaat in deze discussie net niet over westerse logica, het gaat over begrijpen dat de hunne totaal anders is, zij denken niet op de zelfde manier als de gemiddelde westerling, in Azië wordt er ook totaal anders gekeken naar religie dan dat wij dat algemeen genomen doen. Daar enig begrip voor proberen aan te kweken kan toch alleen maar zorgen dat zowel jij als de lokale bevolking meer hebben aan de ontmoeting?

Verder geloof ik als christen natuurlijk dat God aanwezig is waar mensen in Zijn naam bijeen komen en dat de Geest mensen leidt en zelfs over beperkingen kan stuwen die voor je eraan begint soms onoverkomelijk lijken. Het zou zomaar kunnen dat je, ondanks de in mijn ogen zeer gebrekkige voorbereiding, fantastische dingen doet daar. Maar ik geloof ook dat God mensen roept naar gelang hun eigen talenten. Sommige mensen hebben de talenten en interesses om op een vruchtbare manier te werken met andere culturen, sommigen hebben dat minder en zijn veel beter bijvoorbeeld met jongeren in hun eigen cultuur. Genade is er, maar in mijn ogen is het ook iets waar je mee mee moet werken door je ten eerste serieus af te vragen of een bepaalde taak wel echt de taak voor jou is, en ten tweede, als je denkt dat het zo is, je serieus in te spannen om zo goed mogelijk op die taak voorbereid te zijn. Dat wil niet zeggen dat je niet vertrouwt op de Geest, in tegendeel, dat wil volgens mij net zeggen dat je jezelf zo goed mogelijk, met al je kennen en kunnen, in Zijn dienst wil stellen. Je begint zonder enige medische opleiding toch ook niet aan een ingewikkelde hersenoperatie?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Trouwens, mijn post is tamelijk hard maar niet bedoeld om je te ontmoedigen. Het is heel mooi dat jij je wilt inzetten. Ik denk wel dat het ontzettend belangrijk is om daarin ook echt kritisch te kijken naar jezelf, je motivatie, je voorbereiding. Niet om je af te breken zodat je teleurgesteld thuisblijft, maar om je op te bouwen en te zorgen dat je sterk staat in wat je doet. Enneuh, niet vervelend bedoeld, maar als je werkelijk in zo'n totaal andere cultuur een (vervolgde?) minderheidsgodsdienst als het christendom komt propageren ga je vast nog wel wat tegenkanting krijgen, daar moet je ook tegen opgewassen zijn, iemand die door een aantal minder positieve reacties van medechristenen meteen uit zijn lood geslagen is, staat misschien ook niet sterk genoeg in zijn schoenen om afwijzende reacties ter plaatse op te vangen. Ik hoop echt dat je de kritische reacties kan oppakken, ze kan gebruiken om jezelf oprecht een spiegel voor te houden, en er sterker door wordt, want dat jij met zoveel vuur wilt gaan voor God is gewoon mooi, ik zou het oprecht jammer vinden als al dat enthousiasme door een gebrek aan voorbereiding en inzicht nergens toe zou leiden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...] Ik vind dit eerlijk gezegd ontzettend naïef overkomen.

Ten eerste, ga je om te evangeliseren, of is dit een toeristisch reisje? Je zegt dat dat je te veel met jezelf bezig bent om je te verdiepen in cultuur en religie? Waarom wil je met jezelf bezig gaan als je daar bent om die mensen te helpen?

Ten tweede, je kunt de plank volledig misslaan als je je niet verdiept in die cultuur. Je kunt er zelfs voor zorgen dat mensen vervreemd raken van het christendom. Want stel dat je iets (onnodig) zegt wat die mensen voor het hoofd stoot? Bovendien is het goed mogelijk dat je signalen volledig verkeerd gaat interpreteren, waardoor je niet goed inspeelt op die mensen en ze dus niet duidelijk de blijde boodschap brengt.

Want alleen wondertjes doen helpt volgens mij niet in dat soort Oosterse landen. Die denken dan al gauw: "Aha, die christenen doen hetzelfde als onze monniken. Dus die Jezus was ook een Boddhisattva, net als Boeddha! Wat leuk, dan ga ik Jezus ook volgen, net als Boeddha." En dan heb je nog niets bereikt.

Ten derde, goede evangelisatie betekent volgens mij dat je jaren investeert in een land. Alleen even snel het evangelie vertellen kan voor grote problemen zorgen.

Dat is nu duidelijk te zien in Bolivia. Ik las gisteren een artikel in het ND waarin stond dat er ontzettend veel vrouwenmishandeling voorkomt in dat land, en dat de kerk daar niks tegen doet. En dat komt omdat tijdens de Koude Oorlog Amerikaanse missionarissen alleen snel het evangelie vertelden, en niet die mensen leerden hoe je als christen moet leven.

Al zouden mensen in Myanmar massaal besluiten christen te worden, dan moeten ze ook leren hoe je als christen leeft en hoe je je geloof behoudt. En wie zorgt daarvoor? Want TRIN is straks weer vertrokken.

God kan ook werken met mensen die stomme fouten maken, dat is waar. Maar niettemin vraagt Hij ons volgens mij wel om ons best te doen. Dus verdiep je op zijn minst in zo'n land, zou ik zeggen. Eerlijk gezegd krijg ik van de mensen van TRIN de indruk dat ze vooral spectaculaire dingen willen zien (genezingen, goudstof, enz.) en dat ze vergeten een stevige basis aan te leggen in landen die ze kortstondig bezoeken.

Ik had Skippy's post nog niet gelezen (weer eens die vage bug waardoor ik niet op de laatste pagina kwam enzo), maar ze weet prima te verwoorden wat ik probeerde te zeggen! yes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Jij zou wel eens wat minder negatief kunnen zijn. Ga eerst maar eens mee voordat je een oordeel klaar hebt.

Skippy verwoordde netjes waarom ze twijfels heeft, in plaats van dat direct afdoen als "negatief zijn" kan je ook eerlijk kijken of de kritiek van toepassing is. Christenen hoeven toch niet alles fantastisch te vinden enkel en alleen omdat het gedaan wordt door medechristenen? En dat je alleen maar een mening mag hebben over iets waar je zelf bij bent (geweest) is onzin, zo kan ik ook zeggen dat jij niet mag vinden dat het boeddhisme minder waar is dan het christendom, ben jij immers boeddhist geweest?

Quote:
"Teveel met jezelf bezig": Je krijgt daar een boel voor de kiezen; ziekte, dood, armoede en vorig jaar ook verhalen over demonische tegenstand. Dus je bent veel bezig dit soort dingen te verwerken; met je verstand ben je de hele dag bezig (net zoals je met je lichaam de hele dag aan het werk bent) dus er is niet veel tijd om te reflecteren e.d. Dat bedoelde ik er mee.

Dat snap ik, als je voor het eerst in een heel andere cultuur komt is dat hard en heb je inderdaad best wat tijd nodig om moeilijke indrukken te verwerken. Nu je het op deze manier uitlegt snap ik beter wat je daarmee bedoelde en is mijn eerdere post op dat punt minder van toepassing. Maar als je daar echt iets wilt gaan doen moet je daar toch ook mee kunnen omgaan, anders ben je inderdaad alleen maar bezig met jezelf en daar heeft niemand wat aan, je moet ook op een bepaald moment de knop kunnen omdraaien en doen waarvoor je gekomen bent. Maar dat is moeilijk, absoluut. Persoonlijke tip: neem een dagboek mee, kan je dat soort dingen in kwijt, het kan soms erg goed werken om moeilijke dingen even van je af te schrijven en daar later op terug te kunnen komen.

Quote:
Van te voren kan ik me natuurlijk wél in de cultuur verdiepen; en dat ga ik ook zeker doen als ik hoor dat ik meemag. Ik vindt religie wel interessant en studeer Geschiedenis dus dat komt goed uit.

Mooi! Dat kon ik uit je eerdere post niet halen, daar leek het alsof je gewoon geen tijd/interesse had voor die verdieping.

Wel even een persoonlijk vraagje, gewoon uit nieuwsgierigheid: aangezien je nu voor zover ik begrijp eigenlijk nog nauwelijks iets weet over Myanmar, boeddhisme, oosterse religies in het algemeen, vraag ik me af waarom je je aangetrokken voelde om net daarheen te gaan? Wat sprak je daarin concreet aan? Of was het meer toevallig, in de zin dat het werk van Trin je aanspreekt en zij nu eenmaal daarheen wilden?

Quote:
Alleen wondertjes doen helpt wel degelijk. Als de kracht van de Heilige Geest door de bevolking stroomt is dat voldoende; je voelt écht het verschil wel tussen de demonen en de Geest van God. Bovendien ben ik niet alleen maar met een team van ervaren reizigers die dit al jaren doen; de uitleg en intepretatie waar jij je twijfels over hebt komen wel van hen.

Als er echt wonderen gebeuren is dat natuurlijk heel mooi, maar mensen hebben ook een kader nodig om die in te plaatsen. Als ik ooit pakweg een afgehakte arm terug zie aangroeien weet ik dat daar iets wonderbaarlijks gebeurd is, maar dat wonder brengt mij nog niet automatisch bij de drie-ene God die christenen belijden en bij de Bijbel waarin ik over Hem kan lezen. Een wonder zien gebeuren maakt nog niet dat mensen begrijpen uit welke bron dat wonder komt, en zelfs als je hen vertelt over Jezus begrijpen ze nog niet noodzakelijk wie Jezus is en wat Hem bijzonder maakt. Zoals Skippy al zei kunnen ze dan net zo goed denken dat die Jezus wel een erg verlicht iemand was die de cyclus van geboorte en wedergeboorte door geduldige meditatie heeft weten te overstijgen. Binnen hun cultureel en religieus systeem een veel voor de hand liggender aanname dan het idee dat er een persoonlijke God is die uit eigen vrije wil mens geworden is.

Quote:
Bovendien wordt er ook samengewerkt met kerkmensen uit Myanmar. Dus alles wordt zeker wel correct vertaald en begrijpelijk gemaakt; we zijn niet een stel ramptoeristen met bijbeltjes; er zijn veel proffesionals tussen (ookal is het maar alleen dat ze hun hele leven in Myanmar gewoond hebben).

Mooi, moet interessant zijn om met zulke mensen te kunnen samenwerken!

Quote:
Zoals ik al zei; er zijn kerken in Myanmar. Wij gaan daarheen voor bemoediging (in alle zin van het woord; moreel, geestelijk en financiël). De groep van Trin blijft niet (niet dat ik weet, wie weet is er wel een organisatie die daar blijft) maar de kerken wel. Wij zijn er om hen te versterken waar ze zelf ook om vragen.

Dus de mensen kunnen voor het Christelijk blijven (en ik ben het met je eens dat dat belangrijker is dan bekeren alleen) bij die mensen terecht.

Ik hoop dat jullie op een positieve manier met die kerken kunnen samenwerken, als dat een beetje lukt kunnen jullie vast veel van elkaar leren!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Oh ja, want "de oosterse religies", da's één pot nat he, jammer dat je je toevallig even vergiste in welk naampje het ook weer had maar verder doet het er allemaal niet zo toe, toch? Wat een respectloze houding. Als je niet eens bereid bent de mensen waar je heen wou gaan (en misschien wel echt heen gaat, je weet nooit hoe die reservelijst nog loopt) serieus te nemen in hun cultuur en religie, vraag ik me werkelijk af wat je daar denkt te gaan doen. Een weekje halleluja roepen en hopen dat heel Azië spontaan bekeerd wordt?

[...]

Dus je kan wel een reis naar de andere kant van de wereld maken, maar een beetje de moeite te nemen je in te lezen in dingen als pakweg het verschil tussen hindoeïsme en boeddhisme, dat kan er niet af? Apart. Ik dacht trouwens dat je bezig wou zij met het evangelie en niet met jezelf?

[...]

Precies. Nu jij nog.
knipoog_dicht.gif

[...]

In de Bijbel zie je niet dat mensen even naar de andere kant van de wereld gingen om in een cultuur die hen totaal vreemd was een week het evangelie te verkondigen en dan weer weg te gaan. In de Bijbel lezen we over mensen die best wel thuis waren in de joodse en Hellenistische milieus waarin het evangelie ingang vond. Bovendien waren dat culturen waaraan het Bijbelse gedachtegoed niet volledig vreemd was, in tegendeel, in de Bijbel zien we op veel plekken een synthese tussen joodse en Griekse ideeën. God zelf is niet op aarde gekomen als een of ander bovencultureel wezen, God zelf was jood onder de joden tijdens Zijn leven op aarde, Hij gebruikte woorden die de mensen om Hem heen vaak al kenden.

Op mij komt het een beetje over alsof je mensen uit andere culturen ziet als onbeschreven bladen, lege vaten die zitten te wachten om gevuld te worden met Christus. Allemaal leuk en aardig hoor, maar in de praktijk is het niet zo, die mensen hebben hun eigen achtergrond, hun eigen cultuur, hun eigen overtuigingen, hun eigen denkpatronen, hun eigen taal, dat alles bepaalt of en hoe zij jullie boodschap begrijpen. Hoe meer je weet over hoe die mensen leven en denken, hoe meer jij kan vertellen over Jezus op een manier die zij ook kunnen begrijpen.

[...]

Het gaat in deze discussie net niet over westerse logica, het gaat over begrijpen dat de hunne totaal anders is, zij denken niet op de zelfde manier als de gemiddelde westerling, in Azië wordt er ook totaal anders gekeken naar religie dan dat wij dat algemeen genomen doen. Daar enig begrip voor proberen aan te kweken kan toch alleen maar zorgen dat zowel jij als de lokale bevolking meer hebben aan de ontmoeting?

Verder geloof ik als christen natuurlijk dat God aanwezig is waar mensen in Zijn naam bijeen komen en dat de Geest mensen leidt en zelfs over beperkingen kan stuwen die voor je eraan begint soms onoverkomelijk lijken. Het zou zomaar kunnen dat je, ondanks de in mijn ogen zeer gebrekkige voorbereiding, fantastische dingen doet daar. Maar ik geloof ook dat God mensen roept naar gelang hun eigen talenten. Sommige mensen hebben de talenten en interesses om op een vruchtbare manier te werken met andere culturen, sommigen hebben dat minder en zijn veel beter bijvoorbeeld met jongeren in hun eigen cultuur. Genade is er, maar in mijn ogen is het ook iets waar je mee mee moet werken door je ten eerste serieus af te vragen of een bepaalde taak wel echt de taak voor jou is, en ten tweede, als je denkt dat het zo is, je serieus in te spannen om zo goed mogelijk op die taak voorbereid te zijn. Dat wil niet zeggen dat je niet vertrouwt op de Geest, in tegendeel, dat wil volgens mij net zeggen dat je jezelf zo goed mogelijk, met al je kennen en kunnen, in Zijn dienst wil stellen. Je begint zonder enige medische opleiding toch ook niet aan een ingewikkelde hersenoperatie?

Wat is er met credible en spotternij? Kunnen we niet gewone gesprekken hebben ipv ons altijd te verlagen tot verkleinwoordjes en sarcasme??

Je snapt mijn punt niet. Punt was dat 90% van de populatie niet Christen was. Meer niet. Daar was ik ook duidelijk in. Jij kunt er dan van alles achter zoeken maar dat was gewoon niet mijn insinuatie dus dat is onnodig widegrin.gif

En inderdaad; de kracht van de Heilige Geest is veel meer dan welke kracht van mensen ook. En inderdaad; velen zullen bekeerd worden.

En als je mijn andere posts goed gelezen had kon je zien dat we geen ramptoeristen bewapend met bijbels zijn; maar goed dan had je moeten lezen ipv direct zelf gaan typen daar kan ik weinig aan doen.

Als je goed had gelezen zei ik ook dat ik me zou verdiepen in de cultuur en religie als ik meega.

Hetzelfde verhaal met de professie van de mensen die meegaan en hun kennis, en het verhaal dat er volk uit Myanmar bij is om het eventueel in het juiste kader te plaatsen. Ik ga hier niet eens meer op reageren want je dwingt me gewoon in herhaling te vallen.

Ik hoop dat je m'n post gewoon over het hoofd hebt gezien dan, dat zal het zijn.

EDIT: Oh je hebt de tweede post nu wel gelezen (idd over het hoofd gezien :-) ) en jezelf op sommige punten gecorrigeerd, mooi stoor je dan niet aan mijn verhaal waar ik je er van beschuldig dat niet te doen aub.

Bedankt voor de tips, en op je vraag waarom ik me er tot toegetrokken voel is

1) Myanmar is jarenlang gesloten geweest. Dit is unieke kans.

2) Ik ben nog nooit op zendingsreis geweest. Unieke ervaring. Momenteel wel sterk in de Geest en het Geloof.

3) Heb profetie gekregen dat ik het moest doen, dat was echter niet specifiek dit land. Dus het kan best zijn (verbetering; waarschijnlijk; omdat ik op de reservelijst sta zoals ik al zei) dat ik helemaal niet meega en later het nog eens probeer, evt ergens anders.

Ook ben ik nog erg jong en onervaren; ik houd me dus ook vooral op de achtergrond. Verwacht niet dat ik de houding heb van "We zulln die hindoetjes eens effe lekker bekeren" dat valt reuze mee.

Maar of je mij vraagt of er dingen gaan gebeuren en we succes zullen hebben kan ik alleen maar ja zeggen; omdat ik daar in Geloof.

Keihard bewijs kan ik dan pas leveren nádat ik er ben geweest/wanneer ik het rapport krijg van zij die wel gegaan zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@---Elmer---,

Iria schreef die post ook voordat ze erachter kwam dat je daarna nog andere dingen had geschreven. Later geeft ze dat ook aan en reageert ze nog iets anders op je berichten.

Quote:

Skippy verwoordde netjes

Netjes vind ik dat niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nu is het laat en heb ik even weinig tijd en zin nog uitgebreid te gaan posten, maar ik wens je sowieso veel geluk toe met de voorbereiding en de reis zelf, als je alsnog mee kan gaan. Ik blijf bij bepaalde kritiekpunten die ik eerder verwoord heb, maar goed, die weet je, blijven herhalen heeft niemand wat aan. Zelf heb ik een aantal Oosterse religies best intensief bestudeerd en heb ik verschillende maanden gereisd in Azië en persoonlijk vond ik dat een ontzettend interessante en verrijkende ervaring die mij op zoveel manieren diep geraakt heeft, als mens en als christen, ik ben er van overtuigd dat jij ook veel van zo'n reis zou kunnen leren (zelfs als ik mijn twijfels heb over het verdere nut ervan). Als je wat boeiende sites wilt over boeddhisme om je wat in te lezen, wil ik je wel wat linkjes zoeken die niet te academisch zijn maar gewoon goede informatie geven voor mensen die er niet zo in thuis zijn, ik hoor het wel als dat je aanspreekt.

(Enneuh, niet slim hoor, mij verwijten dat ik al je posts moest lezen alvorens te reageren en dan vervolgens hetzelfde doen bij mijn posts. knipoog_dicht.gif)

Eulogia: zelf vond ik Skippy's reactie wel degelijk netjes, kritisch naar elkaar kijken moet op credible gewoon kunnen zo lang anderen niet zomaar de grond in getrapt worden omwille van hun visie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op zich is een oosters land met religies als Hinduisme en Buddhisme niet zo gek voor Trin. In deze religies zit ook nog veel volksgeloof met een grote gevoeligheid in het geloof van beinvloeding door demonen en demonische belasting en de wil van alles aan te pakken dat belooft de demonen te bestrijden.

In die zin past Trin daar goed bij en sluit het wel aan bij de belevingswereld van de mensen die ze proberen te bekeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

TRIN zou overal naartoe kunnen gaan; Nederland, IJsland, Ecuador, Sri Lanka, Mozambique, Canada.. .

Het evangelie is bedoeld voor de hele wereld en sluit aan op de oorsprong van alle mensen die van Adam afstammen.

Ook gaan overal mensen gebukt onder moeiten en ziekten en hunkeren mensen naar het bovennatuurlijke en het ontmoeten van hun Schepper.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tuurlijk kunnen ze dat, maar hun geloof in demonische belasting en strijden tegen demonen (die niet bij elke vorm van christelijk geloof zo prominent aanwezig is (of zelfs niet aanwezig)) sluit wel goed aan bij het geloof van veel oosterse religies waar ook nog veel animistische trekjes inzitten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Tuurlijk kunnen ze dat, maar hun geloof in demonische belasting en strijden tegen demonen (die niet bij elke vorm van christelijk geloof zo prominent aanwezig is (of zelfs niet aanwezig)) sluit wel goed aan bij het geloof van veel oosterse religies waar ook nog veel animistische trekjes inzitten.

Het is dan ook zo dat Trin gelooft dat veel Oosterse Geesten en Goden infeite demonen zijn. Ik heb er zelf boeken over gelezen en vrienden over gehoord die al eens eerder naar dat soort landen geweest en ben er vrij overtuigd van; maargoed ieder z'n eigen you'll (and me puh2.gif ) have to see for yourself.

En Cynthia ofzo (ogen met de hand ervoor, sorry maar kan hiervanuit de namen niet bekijken bloos.gif ) ik zal je aanbod van linkjes aannemen als ik alsnog op de meegaan-lijst kom! Dan krijg je wel een berichtje zou ik erg waarderen, in tussentijd nog niet nodig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hi, hi, natuurlijk geloven ze dat. Een daimon was in de Griekse opvatting meestal goedaardig. Met het woord werd aangeduid:[1]

* een tot god geworden (verklaard) held

* een goddelijke macht

* een beschermengel

* een intermediair tussen mensen en godheden

een halfgod, een afgod, een engel (gevallen en niet gevallen), dat zijn allemaal demonen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het is dan ook zo dat Trin gelooft dat veel Oosterse Geesten en Goden infeite demonen zijn. Ik heb er zelf boeken over gelezen en vrienden over gehoord die al eens eerder naar dat soort landen geweest en ben er vrij overtuigd van; maargoed ieder z'n eigen you'll (and me
puh2.gif
) have to see for yourself.

Ik heb daar zo mijn vraagtekens bij. Dan krijg ik het idee dat in gebieden zoals in Nederland waar een hoop mensen ietsist zijn en in andere sterk seculiere landen, er dan minder demonen aan het werk zijn. Dat terwijl mensen in landen waar ze geloven in goden, op bepaalde vlakken een veel sterker religieus leven leiden en vanuit hun geloof ook goede dingen kunnen voortbrengen enzo.

Ik heb dan zelf toch meer met het 'aan de vruchten herken je de boom' idee op denk ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In Nederland / seculiere landen zijn ook veel demonen aan het werk. In Nederland doen mensen goede dingen en in oosterse landen ook. Toch zijn overal demonen. Dat houdt allemaal niet zo heel veel verband met elkaar.

Mensen kunnen zelf gebukt gaan onder demonische invloeden/moeiten, maar toch zelf graag goede dingen willen doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

In Nederland / seculiere landen zijn ook veel demonen aan het werk. In Nederland doen mensen goede dingen en in oosterse landen ook. Toch zijn overal demonen. Dat houdt allemaal niet zo heel veel verband met elkaar.

Mensen kunnen zelf gebukt gaan onder demonische invloeden/moeiten, maar toch zelf graag goede dingen willen doen.

Manifestatie door afgoden of door verslavingen/psychische klachten; enkele voorbeelden maar het kan om hetzelfde gaan. (ik ben het dus met je eens puh2.gif )


Samengevoegd:

Quote:

Hi, hi, natuurlijk geloven ze dat. Een daimon was in de Griekse opvatting meestal goedaardig. Met het woord werd aangeduid:[1]

* een tot god geworden (verklaard) held

* een goddelijke macht

* een beschermengel

* een intermediair tussen mensen en godheden

een halfgod, een afgod, een engel (gevallen en niet gevallen), dat zijn allemaal demonen.

En de Hebreeuwse opvatting dan, zoals de Engelen in het boek v Enoch (die de fout ingaan) en de "boze geesten" uit het Oude en Nieuwe Testament?

Vanuit bijbels perspectief kun je die toch wel degelijk tot de bad guys rekenen; ze allemaal onder 1 kam scheren zoals met de Griekse opvatting kan dus eigenlijk niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat betreft het boek Henoch: die is wel appocrief, maakt niet deel uit van de bijbel.

Maar ik denk dat je ook met de Schrift in de hand, de Griekse opvatting moeilijk kunt handhaven. Demonen kunnen door God gebruikt worden, maar nergens worden ze als inherent goedaardig voorgesteld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid