Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 763
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik kan dan niet, maar op zich ben ik ook wel benieuwd naar Van Rossum smile.gif Wat ik tot nu toe van hem heb gezien stemt mij erg positief.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het was op zich een mooie avond. Eric en Tanja waren als vanouds goed en er werden mooie liederen gespeeld. In eerste instantie hadden we wat moeite om de kerk te vinden omdat ik bij een katholieke kerk toch eerder denk aan een oud, maar in ieder geval ook een statig gebouw. De Heilige Catherinakerk is niet opvallend en lijkt meer op een evangelische zaal, maar dan met wat katholieke aankleding (pas bij het naar buiten gaan kwamen we het Maria-beeld tegen). Maar goed, het is een mooie zaal. Niet te groot en zeker niet te klein.

Je kunt wel merken dat TRIN ietwat bezuinigt (behalve; gratis koffie!). De aankleding was redelijk karig en het geluid was goed te horen maar niet overweldigend, zeker vergeleken met De Schuilplaats in Ede, waar ik een aantal firenights mee heb mogen maken. De lokatie van de beamer was ronduit vervelend, aangezien deze dusdanig laag stond dat liederen voor velen maar voor de helft zichtbaar waren.

De grapjes van Mattheus over de RKK vond ik wat onnodig. Op Heaven on Earth 2008 vond hij het nodig om Maria er bij te halen, vandaag was het het 'kruisje slaan' dat het moest ontgelden. Ach tja, we zullen het maar onder 'oecumenische humor' scharen.

Inhoudelijk had Van Rossum een goede boodschap kunnen brengen, in de praktijk ging dit aardig verloren doordat ook hij het klaarblijkelijk meer nodig vond om veelvuldig grapjes te maken en hier zelf hard om te moeten lachen. Nu is het 1 keer best grappig om Mattheus 'eerwaarde' te noemen (hoewel ik het zelf wat ongepast vind maar ach, ik hoor niet bij de clerici van de RKK dus ik zal er niets over zeggen). Na zo'n 5 keer dit grapje te hebben gehoord, met lachsalvo van Van Rossum en de lachband vanuit de zaal. Voor wat ik begrepen heb ging de boodschap in ieder geval over 'bevrijding' van zonden en duivelse invloeden. Mooi, maar we hadden in de auto terug niet echt het gevoel dat we daar concreet iets mee konden en dat we een boodschap mee hadden gekregen. Ja, je kon weer naar voren komen om voor je laten bidden maar goed, daar heb je niet altijd zin in en het hoeft ook niet nodig te zijn.

Dat mensen nog in de Geest zouden vallen had ik niet verwacht, op zo'n koude kerkvloer (een RKK heeft nu eenmaal geen vloerbedekking) maar daar hadden ze wat op gevonden door voorin de zaal tapijten neer te leggen. Twee zaken waren wat mij betreft wel typisch in een RK-kerk en die mogen in het vervolg wel iets anders; de bankjes (die zijn écht niet gebouwd op een dienst van zeker 2 uur) en de verwarming!

Dat er in deze lokatie meer firenights zullen komen is een ding dat wel zo goed als zeker is, gezien de reacties van de bezoekers. En ik vind dat wel een goede zaak. Het is niet alleen relatief dichtbij, het is ook mooi om te zien dat charismatisch en katholiek zo mooi samen blijken te gaan. Zou er dan toch een keer eenheid komen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op zich is 'radicaal' denk ik een overbodig woord, omdat een christen van zichzelf al radicaal is / hoort te zijn. Zo is de term 'wedergeboren christen' volgens mij ook dubbelop.

Ik heb wel eens begrepen dat 'radicaal' van oorsprong een relatie heeft met het woord 'wortel' (latijn?) en dat radicale christenen dus mensen zijn die vanaf de wortel voor Christus gaan.

Ik geloof dat het mensen zijn die Gods mening belangrijker vinden dan de mening van mensen en meer vreze hebben voor God dan voor mensen en meer respect hebben voor Gods instellingen dan voor menselijke instellingen. Het gaat om mensen die hun tijd, geld en energie ten dienst stellen van Gods werk en God belangrijker vinden dan familie, werk, hobby's enz. .

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 months later...

Tja, jammer hoor... Het zijn dit soort ungenuanceerde uitspraken (en die op de FP beschreven staan in het artikel van Joelle) waardoor ik TRIN een stuk minder serieus neem..

Nou ja, dat en dat je geen goede christen bent als je hun niet genoeg financieel sponsort zegent..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En stikkend van vooroordelen, als er één groep is waar bereidheid is om naar het evangelie te luisteren zijn het wel ouderen. En er zijn er een stuk meer van dan jongeren tegenwoordig, de hele babyboom is 60+.

Welk vooroordeel zit er in die uitspraak?

Quote:

Tja, jammer hoor... Het zijn dit soort ungenuanceerde uitspraken (en die op de FP beschreven staan in het artikel van Joelle) waardoor ik TRIN een stuk minder serieus neem..

De moordenaar Mozes, overspelige David en Abraham, dronken Noach enz. neem ik nu ook ineens een stuk minder serieus.

Quote:

Nou ja, dat en dat je geen goede christen bent als je hun niet genoeg financieel
sponsort
zegent..

Zo'n uitspraak van TRIN ken ik niet. Ik ken alleen de uitspraak van Paulus.

Quote:
2 Kor. 9

5 Ik achtte het dus noodzakelijk de broeders op te wekken, van tevoren tot u te gaan en uw vroeger toegezegde milde*) gave vooraf in gereedheid te brengen, zodat zij klaar ligt als een milde gave en niet als een afgeperste gift.

6 (Bedenkt) dit: wie karig zaait, zal ook karig oogsten, en wie mildelijk zaait, zal ook mildelijk oogsten. 7 En ieder doe, naardat hij zich in zijn hart heeft voorgenomen, niet met tegenzin of gedwongen, want God heeft de blijmoedige gever lief. 8 En God is bij machte alle genade in u overvloedig te schenken, opdat gij, in alle opzichten te allen tijde van alles genoegzaam voorzien, in alle goed werk overvloedig moogt zijn, 9 gelijk geschreven staat:

Hij heeft uitgedeeld, aan de armen gegeven, zijn gerechtigheid blijft in eeuwigheid.

10 Hij nu, die zaad verschaft aan de zaaier en brood tot spijze, zal u uw zaaisel verschaffen en vermeerderen, en het gewas uwer gerechtigheid doen opschieten, 11 terwijl gij in alles verrijkt wordt tot alle onbekrompenheid, welke door onze bemiddeling dankzegging aan God bewerkt. 12 Want het dienstbetoon met deze ondersteuning draagt niet alleen bij tot de behoeften der heiligen, maar het is ook overvloedig door vele dankzeggingen aan God. 13 Want door dit duidelijk blijk van hulpbetoon prijzen zij God om uw gehoorzaam belijden van het evangelie van Christus en om uw onbekrompen delen met hen en met allen, 14 terwijl zij ook in hun gebed het verlangen naar u uitspreken om de buitengewone genade Gods, die op u rust. 15 Gode zij dank voor zijn onuitsprekelijke gave!

*) gulle (vs. 5)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En stikkend van vooroordelen, als er één groep is waar bereidheid is om naar het evangelie te luisteren zijn het wel ouderen. En er zijn er een stuk meer van dan jongeren tegenwoordig, de hele babyboom is 60+.

Mwah, is ook een vooroordeel hoor. Het ligt er maar net aan in welke kerk je bent. Je hebt ook genoeg ouderen die alláng niet meer christelijk geloven en daarbij menen dat de kerk ook niet zo christelijk moet doen. Ouderen zijn niet per se beter, vromer of geloviger dan jongeren. We dienen ze te respecteren of te eerbiedigen, waar zo'n opmerking van Mattheus van der Steen bepaald niet erg toe uitnodigt, maar er is wel een verschil tussen respecteren/eerbiedigen en ophemelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Mwah, is ook een vooroordeel hoor. Het ligt er maar net aan in welke kerk je bent. Je hebt ook genoeg ouderen die alláng niet meer christelijk geloven en daarbij menen dat de kerk ook niet zo christelijk moet doen. Ouderen zijn niet per se beter, vromer of geloviger dan jongeren. We dienen ze te respecteren of te eerbiedigen, waar zo'n opmerking van Mattheus van der Steen bepaald niet erg toe uitnodigt, maar er is wel een verschil tussen respecteren/eerbiedigen en ophemelen.

Er zijn inmiddels heel wat ouderen die ontdekt hebben dat ze het kind met het badwater weggegooid hebben. Ik zeg nergens dat ouderen beter zijn en ik hemel ze ook niet op. Wat ik wel zeg is dat het onjuist is om ouderen als oninteressant af te doen omdat die niet op de "flitsende" shows van TRIN afkomen. En dat het volkomen onjuist is ze op deze respectloze manier af te serveren. Of we het leuk vinden of niet de babyboomers zijn de grootste groep in Nederland en niet de jeugd. Dus zijn uitspraken zijn ook nog eens kortzichtig en dom.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat ik wel zeg is dat het onjuist is om ouderen als oninteressant af te doen omdat die niet op de "flitsende" shows van TRIN afkomen.

Volgens mij doet niemand ouderen af als 'oninteressant'.

Volgens mij gaan ouderen ook naar TRIN, evenals jongeren en mensen van middelbare leeftijd.

Niet omdat ze op zoek gaan naar "flitsende" shows (evenals jongeren en mensen van middelbare leeftijd), maar omdat ze op zoek zijn naar (meer van) Jezus Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid