Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Quote:

Ik heb de afgelopen 3 dagen helemaal niet ervaren dat Mattheus, of TRIN een 'andere' visie op Jezus hebben. Het offer en het kruis zijn meerdere malen benoemd, ook in gebed.

Ook heb ik niet veel gemerkt van een welvaartsevangelie. Wel werd er gezegd dat God voorziet in wat nodig is en dat je daarop kunt vertrouwen. Dat lijkt me niet onbijbels (zo uit het hoofd: psalm 23, anyone?)

Maar goed, ik moet nog beginnen in het boek. Voor nu zijn de ervaringen met TRIN wel positief, al was het alleen al wat ze doen in het buitenland en het feit dat ze niet in denominaties denken (persoonlijk vind ik dat wel een mooie gedachte; 1 Lichaam).

Achm het die-hard welvaartevangelie was ook een trend, Zelf al zou Mattheus keihard hebben beweerd dat Jezus ook voor je bankrekening gestorven zou zijn, dan zou dit in combinatie met de tijd en de Nederlandse mentaliteit toch wel wat afgezwakt zijn tot normalere en wat genuanceerde niveau. puh2.gif

Ongeveer wat je met de Gereformeerden ziet met hun vervloekte paapse afgoderij van de eucharisatie, dat is nu ook een stuk minder scherp volgens mij.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 763
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Mja, nu moet ik eerlijk zeggen dat Georgian Banov wel op een dergelijke manier geld probeerde los te krijgen bij de "Love Offerings" :

Zeggen dat het geluid van z'n cheque-boekje klonk als het geluid van zegeningen (als er geld werd gegeven voor het Koninkrijk).

*scheur* 'blessing'

*scheur* 'blessing'

*scheur* 'blessing'

etc

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bijbels onderwijs over financiën staat in Nederland nog maar in de kinderschoenen en is zeker geen trend en zal de komende decennia nog veelvuldig worden verkondigd. Er zijn nog miljarden euro's nodig om het evangelie over de wereld te verkondigen, dus dit onderwijs is hard nodig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
[...]

Achm het die-hard welvaartevangelie was ook een trend, Zelf al zou Mattheus keihard hebben beweerd dat Jezus ook voor je bankrekening gestorven zou zijn, dan zou dit in combinatie met de tijd en de Nederlandse mentaliteit toch wel wat afgezwakt zijn tot normalere en wat genuanceerde niveau.
puh2.gif

Het ligt iets anders: Jezus is niet voor je bankrekening gestorven; jouw bankrekening is van Hem en jij moet je verantwoorden aan Hem, wat jij met het geld doet.

Matteus 6:24 Niemand kan twee heren dienen: hij zal de eerste haten en de tweede liefhebben, of hij zal juist toegewijd zijn aan de ene en de andere verachten. Jullie kunnen niet God dienen én de mammon.

Het gaat dus niet om het geld zelf, maar om de lust naar het geld.

Quote:
[...]

Ongeveer wat je met de Gereformeerden ziet met hun vervloekte paapse afgoderij van de eucharisatie, dat is nu ook een stuk minder scherp volgens mij.

Deze opmerking begrijp ik niet, kun je die toelichten?


Samengevoegd:

Quote:

Mja, nu moet ik eerlijk zeggen dat Georgian Banov wel op een dergelijke manier geld probeerde los te krijgen bij de "Love Offerings"

Dan heb je hem ook horen zeggen, dat je lachend je offer moet geven. party.gif De Heer wil dat je met je hart geeft, niet met je geweten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het ligt iets anders: Jezus is niet voor je bankrekening gestorven; jouw bankrekening is van Hem en jij moet je verantwoorden aan Hem, wat jij met het geld doet.

Matteus 6:24 Niemand kan twee heren dienen: hij zal de eerste haten en de tweede liefhebben, of hij zal juist toegewijd zijn aan de ene en de andere verachten. Jullie kunnen niet God dienen én de mammon.

Ik denk dat je hier iets uit z'n verband trekt...

Maar goed, het gaat zo ook een beetje offtopic smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Deze opmerking begrijp ik niet, kun je die toelichten?

Vroeger waren de gereformeerden een stuk feller tegen de Roomse Kerk, en dit was hun hoofdargument, uit de Heidelbergse Catechismus. Maar nog een keer een Nacht van Kersten zie ik niet zo snel nog een keer plaatsvinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Bijbels onderwijs over financiën staat in Nederland nog maar in de kinderschoenen en is zeker geen trend en zal de komende decennia nog veelvuldig worden verkondigd. Er zijn nog miljarden euro's nodig om het evangelie over de wereld te verkondigen, dus dit onderwijs is hard nodig.

Wij, in Nederland, ontberen een Creflo A. Dollar...

Ik krijg een beetje last van Toronto-, en Berea-gevoelens als ik de site van TRIN bekijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Wij, in Nederland, ontberen een Creflo A. Dollar...

Als ik je nog goed herinner uit een periode waarin je volgens mij vaker postte, moet ik volgens mij concluderen dat je dit ironisch bedoelt.

Maar er is wel een aantal sprekers/leiders in Nederland dat hetzelfde preekt als C. Dollar.

Quote:
Ik krijg een beetje last van Toronto-, en Berea-gevoelens als ik de site van TRIN bekijk.

Bij Berea is het e.e.a. volgens mij behoorlijk mis gegaan, maar dat wil niet zeggen dat bij TRIN ook gelijk dingen mis gaan als ze op elkaar lijken. Er zijn ook wel eens pastoors geweest die verkeerde dingen hebben gedaan, maar gelukkig zijn daarom niet gelijk alle pastoors verkeerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

(..)

Nou vooruit.. ik kan het toch niet laten:

Jezus is de meest succesvolle man die ooit op aarde heeft rondgelopen.

Ook staat in de Bijbel wanneer je succes zal hebben.

Jozua 1

8 Leg dat wetboek geen moment terzijde en verdiep je er dag en nacht in, opdat je je aan alles houdt wat erin geschreven staat. Dan zal alles wat je onderneemt voorspoedig verlopen.

(..)

Jezus stierf een eenzame marteldood aan het kruis, veracht en bespot (Jesaja 53), en Paulus wees erop dat het dwaasheid was (1 Kor.1).Vanuit de wereld gezien dus niet zo heel succesvol. Vanuit Gods perspectief uiteraard wel, maar ik denk dat Jezus wel goed illustreert dat "succesvol" vanuit Gods perspectief niks met roem, geld, succes en geluk te maken hoeft te hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Waarom?

Helaas is het niet mogelijk de tekst van de site te kopiëren, maar in het gedeelte over partner worden van Trin staan een paar dingen die ik niet echt vind passen bij een Christelijke organisatie.

Ik krijg gewoon een beetje een unheimlich gevoel als ik lees dat je als partner van TRIN deel kunt krijgen aan de zalving van deze ministry.

Voorwaarde voor partnerschap is echter wel een financieel commitment. Dus als je geen partner van TRIN wordt en dus betaalt, deel je dus ook niet in de zalving? Wie zalft? Wie bepaalt wie er mede-gezalfd worden?

Wat is dat überhaupt voor een qwatsch om onder de partners een zendingsreis te verloten?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oh, zo smile.gif

Het wordt inderdaad wat dubieus gebracht maar de opzet an sich vind ik niet verkeerd. TRIN doet veel goede dingen, mn in het buitenland en als partner geef je daar geld voor (overigens tot wederopzegging dus zo heel verplicht is het niet).

Persoonlijk zie ik daarin niet zo heel veel verschil met, bijvoorbeeld, een kerkbalans.

De PR is alleen wat beter widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik krijg buikpijn van TRIN en dat "pas op, huppel de menigte niet achterna richting weer een naar sektarisme-riekende evangelische wolk van gebakken lucht"-stemmetje wil maar niet zwijgen.

Voordat we het weten moeten we weer vanalles. 15 jaar geleden "moest" ik vallen in de geest, 10 jaar geleden "moest" ik Rebecca St. James geweldig vinden en de laatste paar jaar "moest" je MWS wel geweldig vinden om erbij te horen... Alsof God zich alleen maar laat vinden als Hij "iets nieuws" doet.

Traditionele Christenen mogen niks, Evangelische(-Charismatische) Christenen moeten weer heel veel dingen. "Je moet zelf kiezen voor Jezus!; Je moet blij zijn want Evangelie betekent "goed nieuws", dus als je niet blij bent, ben je geen goed Christen; iedereen "valt in de Geest" dus als dat bij mij niet gebeurt dan is er iets niet ok; er moeten persé ieder jaar 17 nieuwe liederen aan Opwekking worden toegevoed (het maakt niet uit hoe afzichtelijk of hoe onzingbaar maar als het er maar iig 17 zijn).... Zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.

Alsof het per definitie goed is wanneer God iets "nieuws" lijkt te doen. Het haast spastisch najagen van steeds maar weer een nieuwe beweging om maar vooral niets te missen van "de zegen" gaat me steeds meer tegen staan.

Ik heb de afglopen dagen veel gelezen over TRIN en ik ben blij dat ik niet zo trendgevoelig ben en juist ook de waarde van traditie en onverandelijkheid begin te ontdekken. Hoe mooi is het als iedere zondag de wet en de 12 artikelen worden voorgelezen? Hoe kostbaar is het om van tevoren al te weten dat wanneer er een doopdienst is je dan altijd psalm 105:5 en 134:3 zingt of psalm 134:2 bij een trouwdienst?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hoe mooi is het als iedere zondag de wet en de 12 artikelen worden voorgelezen? Hoe kostbaar is het om van tevoren al te weten dat wanneer er een doopdienst is je dan
altijd
psalm 105:5 en 134:3 zingt of psalm 134:2 bij een trouwdienst?

Kan bij hen ook hoor widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Jezus stierf een eenzame marteldood aan het kruis, veracht en bespot (Jesaja 53), en Paulus wees erop dat het dwaasheid was (1 Kor.1).Vanuit de wereld gezien dus niet zo heel succesvol. Vanuit Gods perspectief uiteraard wel, maar ik denk dat Jezus wel goed illustreert dat "succesvol" vanuit Gods perspectief niks met roem, geld, succes en geluk te maken hoeft te hebben.

Klopt. Vanuit de wereld gezien was het niet zo succesvol. Terwijl het een leven was dat de allergrootste overwinning betrof die ooit in de geschiedenis behaald is.

Wel was het ook een plaatsvervangend lijden en werd Hij arm, zodat wij rijk zouden worden, kreeg Hij de zonde op Zich, zodat wij vrij van zonden zouden zijn, nam Hij de ziekte op Zich, zodat wij gezond zouden zijn.

In Jozua 1:8 en Ps. 1 kun je lezen dat het om succes en voorspoed gaat op ieder gebied van het leven.

Maar het leven van een christen en succes blijft toch vaak iets wat soms voor de wereld onbegrijpelijk is. De wereld zoekt een ander soort succes, een succes waarbij je zelf beroemd en aanbeden wordt. Wereldse ideeën over geld, succes en geluk zijn heel anders. Een christen zal het leven en eigen ambities afleggen en zal leven voor Gods doel, voor verbreiding van het evangelie, voor het financieel steunen van de verbreiding van het evangelie, voor het bekend maken van Jezus' Naam. Het gaat dus niet om eigen roem, maar om de roem van Jezus. Als je het hebt over succes en geluk: een christen wordt pas echt gelukkig en spreekt pas over succes als het evangelie wordt verspreid en mensen tot bekering komen en Jezus volgen. Alle tijd, geld en energie offert een christen op tot eer van God.

Quote:

Ik krijg buikpijn van TRIN en dat "pas op, huppel de menigte niet achterna richting weer een naar sektarisme-riekende evangelische wolk van gebakken lucht"-stemmetje wil maar niet zwijgen.

Voordat we het weten moeten we weer vanalles. 15 jaar geleden "moest" ik vallen in de geest, 10 jaar geleden "moest" ik Rebecca St. James geweldig vinden en de laatste paar jaar "moest" je MWS wel geweldig vinden om erbij te horen... Alsof God zich alleen maar laat vinden als Hij "iets nieuws" doet.

Traditionele Christenen mogen niks, Evangelische(-Charismatische) Christenen moeten weer heel veel dingen. "Je moet zelf kiezen voor Jezus!; Je moet blij zijn want Evangelie betekent "goed nieuws", dus als je niet blij bent, ben je geen goed Christen; iedereen "valt in de Geest" dus als dat bij mij niet gebeurt dan is er iets niet ok; er moeten persé ieder jaar 17 nieuwe liederen aan Opwekking worden toegevoed (het maakt niet uit hoe afzichtelijk of hoe onzingbaar maar als het er maar iig 17 zijn).... Zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.

Alsof het per definitie goed is wanneer God iets "nieuws"
lijkt te doen.
Het haast spastisch najagen van steeds maar weer een nieuwe beweging om maar vooral niets te missen van "de zegen" gaat me steeds meer tegen staan.

Ik heb de afglopen dagen veel gelezen over TRIN en
ik
ben blij dat ik niet zo trendgevoelig ben en juist ook de waarde van traditie en onverandelijkheid begin te ontdekken. Hoe mooi is het als iedere zondag de wet en de 12 artikelen worden voorgelezen? Hoe kostbaar is het om van tevoren al te weten dat wanneer er een doopdienst is je dan
altijd
psalm 105:5 en 134:3 zingt of psalm 134:2 bij een trouwdienst?

Het is ook belangrijk om de vrijheid van Jezus Christus te behouden. Niks moet. (En daarbij bedoel ik natuurlijk niet dat je losbandig moet worden.)

Mensen op dit forum zien mij als charismatisch, maar ik ben nog nooit bij iets van TRIN geweest en ik ben nog nooit in de Geest gevallen. Ook zwaai ik niet met vlaggen.

Iedereen moet gewoon zelf keuzes maken hoe je het best God kan dienen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb het voorrecht om les te krijgen van Henk Bakker, want het is een zeer belezen waarheidszoeker die vaak enorm goed weet waarover hij het heeft en van wie ik op gebieden als christelijke spiritualiteit, apocalyptiek of Godsleer heel veel kan leren.

Maar als het gaat om Trin kan ik niet helemaal met hem mee gaan. Ik weet dat hij bij het noemen van het welvaartsevangelie het heeft over een passage op blz 96 van zijn boek "Durf te dromen", waar Mattheus zich mijns inziens heel ongelukkig verwoord als hij zegt

Quote:
In Nederland heerst onder christenen nog zo vaak de geest van armoede. Er zijn christenen die alleen maar tweedehands spullen hebben, alles ziet er goedkoop en sober uit. En zeker bij zendelingen zie je deze geest van armoede; zij lopen soms rond in tweedehands vodden, rijden in oude autootjes, zitten op doorgezakte banken en verplaatsen zich op doorgeroeste fietsen. Ik geloof dat God betere plannen heeft voor Zijn zonen en dochter...

Die passage lijkt inderdaad erg sterk richting welvaartsevangelie te wijzen. En als ik Mattheus niet beter kende en niet veel meer van hem gehoord had, zou ik hier ook op hebben kunnen afknappen.

Maar ik weet dat Mattheus juist de armen die in alles aan God zijn toegewijdt, enorm hoog heeft staan. Hij heeft het regelmatig ook over offers brengen en ik heb hem meer dan eens horen zeggen dat geven ook niet een maniertje is dat je moet gebruiken om gezegend te worden, maar dat het gaat om die afhankelijkheid van God (en dat God dan zegent is natuurlijk mooi meegenomen, zodat je weer meer kan weggeven).

Dus waar Henk Bakker op zich best een punt heeft op grond van die ene passage, denk ik dat hij te weinig weet van Trin en Mattheus zelf om zulke dingen te kunnen zeggen.

Ik ben niet zo heel veel op HoE geweest, maar vond in de tijd dat ik er was de praatjes over geld best wel lang. Ik denk absoluut dat het Bijbels is om te geven aan het koninkrijk en anderen die het minder hebben en dat het ook echt fout is om bij wijze van spreken God af te schepen met een lullig muntje van 50 cent als je een dikke bankrekening hebt en een huis vol met spullen en door de conferentie vrijwel gratis te houden geven ze juist iedereen de mogelijkheid om naar vermogen bij te dragen, wat ik erg positief vind. En dan snap ik dat ze wel een hoop geld moeten binnenhalen om die kosten alsnog te dekken. Maar de ene aankondiger van de collecte kon wel meer manipulatief zijn dan de ander en daar was ik niet altijd even enthousiast over.

Ik kan me dan niet in alles vinden bij Trin en voel ik me ook niet overal helemaal bij thuis, maar geloof ik absoluut dat ze Jezus volgen en dat doen met enorme overgave waar ik nog veel van kan leren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik kan me dan niet in alles vinden bij Trin en voel ik me ook niet overal helemaal bij thuis, maar geloof ik absoluut dat ze Jezus volgen en dat doen met enorme overgave waar ik nog veel van kan leren.

Amén smile.gif

Weet iemand trouwens of de kosten van de conferentie zijn gedekt, aangezien Mattheus zondagochtend besloot om die dag geen Love Offerings te doen?

(... En Gerard de Groot de dag er voor had geproclameerd dat de kosten volledig gedekt zouden zijn...)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Amén
smile.gif

Weet iemand trouwens of de kosten van de conferentie zijn gedekt, aangezien Mattheus zondagochtend besloot om die dag geen Love Offerings te doen?

(... En Gerard de Groot de dag er voor had geproclameerd dat de kosten volledig gedekt zouden zijn...)

Mattheus heeft dinsdagmiddag medegedeeld dat alle opbrengsten (die zeker niet dekkend waren voor de kosten) aan de weduwen en wezen te geven. (Hij had er een mooie uitleg bij, maar dat is hier een iets te lang off-topic verhaal)

Geen idee of ze dus ondertussen uit de kosten zijn, wel weet ik dat er meer dan de 2 ton (!) die de bezoekers gegeven hebben, gezaaid gaan worden en geinvesteerd worden in mensen die het echt nodig hebben (dus niet de verhuurder van licht en geluid)

ter info: het was dus gratis (jaja, 7,95 registratiekosten....), terwijl omgerekend een stoel, 5 dagen lang 150 euro kostte...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Klopt. Vanuit de wereld gezien was het niet zo succesvol. Terwijl het een leven was dat de allergrootste overwinning betrof die ooit in de geschiedenis behaald is.

Wel was het ook een plaatsvervangend lijden en werd Hij arm, zodat wij rijk zouden worden, kreeg Hij de zonde op Zich, zodat wij vrij van zonden zouden zijn, nam Hij de ziekte op Zich, zodat wij gezond zouden zijn.

In Jozua 1:8 en Ps. 1 kun je lezen dat het om succes en voorspoed gaat op ieder gebied van het leven.

Maar het leven van een christen en succes blijft toch vaak iets wat soms voor de wereld onbegrijpelijk is. De wereld zoekt een ander soort succes, een succes waarbij je zelf beroemd en aanbeden wordt. Wereldse ideeën over geld, succes en geluk zijn heel anders. Een christen zal het leven en eigen ambities afleggen en zal leven voor Gods doel, voor verbreiding van het evangelie, voor het financieel steunen van de verbreiding van het evangelie, voor het bekend maken van Jezus' Naam. Het gaat dus niet om eigen roem, maar om de roem van Jezus. Als je het hebt over succes en geluk: een christen wordt pas echt gelukkig en spreekt pas over succes als het evangelie wordt verspreid en mensen tot bekering komen en Jezus volgen. Alle tijd, geld en energie offert een christen op tot eer van God.

Die gebieden in het leven staan ook beschreven in 1 Kor. 1:5 waarin elk opzicht blijkt te zijn: in het voeren van het woord en in kennis van zaken. In feite zijn deze zaken ook niet mogelijk in deze tijden als je het niet kan financieren.

Wat betreft de gezondheid, dat zou meer slaan op et nieuwe luchaam wat we krijgen, aangezien er door de hele geschiedenis christenen, zelfs christenen die geroemd werden om hun geloof ziek werden. Ik was laatst ook gewoon snipverkouden, dat was geen kwestie van geloof, maar een kwestie van koud aangekleed 's ochtends door de kou en mist fietsen(ik ga geen jas aantrekken als het 's middags ergens in de twintig graden gaat worden en het 's ochtends in de polder gewoon koud is widegrin.gif)

Wat dat betreft vertel je ons niets nieuws(waarvan ik uitga dat het jouw eigen mening is, of een weergave van andermans mening).

Maar dit staat wel in schril contrast met sommige relicaanse pastors die termen hanteren als 'Prophet of Profit'.

Het heeft ook wel te maken met een tik die de alles wat pinkster of charismatisch is heeft; ik noem het graag taal theologie. Ze formuleren iets wat totaal tegen de haren strijkt, en waar op het eerste gezicht geen chocola van is te maken ten opzichte van andere traditionelere vormen van christendom, en als je dan ermee in discussie treedt blijkt dat het geheel toch wat genuanceerder is en de uitkomst is is dat het eigenlijk gewoon iets is wat niet zo ver van andere meningen afstaat, het is slechts een kwestie van taal, begrippen en interpretatie.

(disclaimer: hier hebben we het dan over het merendeel van de 'trends' die dan door die regio kerkelijk ederland razen)

Quote:
[...]

Het is ook belangrijk om de vrijheid van Jezus Christus te behouden. Niks moet. (En daarbij bedoel ik natuurlijk niet dat je losbandig moet worden.)

Mensen op dit forum zien mij als charismatisch, maar ik ben nog nooit bij iets van TRIN geweest en ik ben nog nooit in de Geest gevallen. Ook zwaai ik niet met vlaggen.

Tsja, toegegeven, door je schijnbare oppositie posts ga je al snel denken dat iemand die een tegengeluid laat horen zelf een van de fanatiekste leden is van charismatische uitingen. En natuurlijk heb je ook geen kant en klaar afvink lijstje op het forum staan waarin iedereen je precies kan indelen.

Quote:
Iedereen moet gewoon zelf keuzes maken hoe je het best God kan dienen.

Ja half, lijkt me niet helemaal de kern raken, God vraagt wel op een bepaalde manier gedient te worden, maar hierin is wel een hoop vrijheid, en ik denk dat dat is wat je bedoeld. smile.gif

Maar ik vraag me af of dit topic nu een beetje afdwaalt en nog wel in dit subforum Evenementen thuishoort.

P.S. Heb je er ook niet stiekem aan gedacht om eens met vlaggen te wapperen? widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Die gebieden in het leven staan ook beschreven in 1 Kor. 1:5 waarin elk opzicht blijkt te zijn: in het voeren van het woord en in kennis van zaken. In feite zijn deze zaken ook niet mogelijk in deze tijden als je het niet kan financieren.

Wat betreft de gezondheid, dat zou meer slaan op et nieuwe luchaam wat we krijgen, aangezien er door de hele geschiedenis christenen, zelfs christenen die geroemd werden om hun geloof ziek werden. Ik was laatst ook gewoon snipverkouden, dat was geen kwestie van geloof, maar een kwestie van koud aangekleed 's ochtends door de kou en mist fietsen(ik ga geen jas aantrekken als het 's middags ergens in de twintig graden gaat worden en het 's ochtends in de polder gewoon koud is
widegrin.gif
)

Ik ben het met je eens. Een christen moet gewoon verstandig leven en zich goed kleden in elk seizoen. Op die manier geloof ik ook dat christenen geen slangen moeten opppakken, maar áls een christen ooit wordt gebeten door een giftige slang, geloof ik dat deze de christen niets zal kunnen doen.

Quote:

Wat dat betreft vertel je ons niets nieuws(waarvan ik uitga dat het jouw eigen mening is, of een weergave van andermans mening).

Maar dit staat wel in schril contrast met sommige relicaanse pastors die termen hanteren als 'Prophet of Profit'.

Het heeft ook wel te maken met een tik die de alles wat pinkster of charismatisch is heeft; ik noem het graag taal theologie. Ze formuleren iets wat totaal tegen de haren strijkt, en waar op het eerste gezicht geen chocola van is te maken ten opzichte van andere traditionelere vormen van christendom, en als je dan ermee in discussie treedt blijkt dat het geheel toch wat genuanceerder is en de uitkomst is is dat het eigenlijk gewoon iets is wat niet zo ver van andere meningen afstaat, het is slechts een kwestie van taal, begrippen en interpretatie.

(disclaimer: hier hebben we het dan over het merendeel van de 'trends' die dan door die regio kerkelijk ederland razen)

Daar zit wat in. 'Prophet of Profit' ken ik niet. Inderdaad zijn het soms extreme boodschappen, die uiteindelijk toch anders bedoeld zijn als ze worden opgevat. Ik geloof dat elke rijkdom er is voor het verspreiden van het evangelie (maar ik geloof ook dat je gewoon mag leven van je inkomsten). Maar ik geloof ook weer wel dat christenen miljonairs en miljardairs mogen worden en dat dat alleen maar goed is en dat deze miljonairs en miljardairs mooi het werk van het evangelie over de hele wereld kunnen financieren. Ik heb wel eens van zulke rijke predikers gehoord die samen een satelliet hebben gekocht om daarmee het evangelie te kunnen uitzenden in Afrika.

Beeld het je eens in. Het zou toch fantastisch zijn als jij met de hele Credible-crew uit eigen zak een satelliet zou kunnen kopen om daarmee CredibleTV in Afrika uit te zenden smile.gif

Quote:

Tsja, toegegeven, door je schijnbare oppositie posts ga je al snel denken dat iemand die een tegengeluid laat horen zelf een van de fanatiekste leden is van charismatische uitingen. En natuurlijk heb je ook geen kant en klaar afvink lijstje op het forum staan waarin iedereen je precies kan indelen.

Inderdaad. Er zijn dingen die charismatisch zijn waar ik zelf weinig mee heb, maar ik bid zelf bijvoorbeeld wel in tongen en ik gun het elke christen om in tongen te bidden. Ik geloof ook dat elke christen in tongen kan bidden en ik zou willen dat elke christen zich naar deze gave zou uitstrekken. Er zijn dus dingen die ik iedereen toewens en waarover ik ook enthousiast ben op dit forum.

Quote:

Ja half, lijkt me niet helemaal de kern raken, God vraagt wel op een bepaalde manier gedient te worden, maar hierin is wel een hoop vrijheid, en ik denk dat dat is wat je bedoeld.
smile.gif

yes.gif

Quote:

P.S. Heb je er ook niet stiekem aan gedacht om eens met vlaggen te wapperen?
widegrin.gif

Nee, nooit behoefte aan gehad smile.gif Zelfs niet op koninginnedag smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid