Spring naar bijdragen

Zijn evangelischen protestants?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 193
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Op vrijdag 26 januari 2007 17:01:46 schreef Princess. het volgende:

Galaten 3:27.28

27 U allen die door de doop één met Christus bent geworden, hebt u met Christus omkleed. 28 Er zijn geen Joden of Grieken meer, slaven of vrijen, mannen of vrouwen ? u bent allen één in Christus Jezus.

Er is dus in feite geen sprake van katholicisme, protestantisme, orthodoxisme of een evangelische gemeente, want we zijn allen één in Jezus.
Of is deze gedachte te evangelisch
clown.gif

Waarschijnlijk wel. widegrin.gif

Wat overigens niet wil zeggen dat ik het er niet mee eens ben. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 16:56:41 schreef Mark1987 het volgende:

Nee dat denk ik niet. Zo vier ik nog steeds avondmaal elke maand, wat toch in elke Christelijke kerk een traditie is. Maar ik stel wel persoonlijke openbaringen van God boven traditie. Als ik mijn hele leven psalmen heb gezongen en God maakt mij duidelijk dat ik opwekking moet gaan zingen ga ik opwekking zingen (is niet echt gebeurd, het is maar een voorbeeld
knipoog_dicht.gif
), om maar iets te noemen. Mijn leven wordt niet geleid door een kerk of traditie maar door God. Ik denk dat daar ook wel een verschil zit...

Er komen weer 2 vragen bij mij op:

1. Is een persoonlijke openbaring zo betrouwbaar dat die het gezag heeft om boven een traditie uit te gaan? Het kan natuurlijk, dat geloof ik, maar het is nogal wat.

2. N.a.v. 'Mijn leven wordt niet geleid door een kerk of traditie maar door God':

Worden de traditie en de kerk niet geleid door God?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 18:09:34 schreef Hester het volgende:

[...]Er komen weer 2 vragen bij mij op:

1. Is een persoonlijke openbaring zo betrouwbaar dat die het gezag heeft om boven een traditie uit te gaan? Het kan natuurlijk, dat geloof ik, maar het is nogal wat.

Dat vind ik ook nogal wat, dus over het algemeen zal ik daar ook zo mijn vraagtekens bij hebben. Meestal heeft de traditie namelijk meer gelijk dan jezelf.

Quote:

2. N.a.v. 'Mijn leven wordt niet geleid door een kerk of traditie maar door God':

Worden de traditie en de kerk niet geleid door God?

Zeer zeker wel.

Maar waarom je via een 'omweg' door God laten leiden als het ook rechtstreeks kan? knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 18:13:07 schreef TimonK het volgende:

[...]

Dat vind ik ook nogal wat, dus over het algemeen zal ik daar ook zo mijn vraagtekens bij hebben. Meestal heeft de traditie namelijk meer gelijk dan jezelf.

Mooi. smile.gif

Quote:
Zeer zeker wel.

Maar waarom je via een 'omweg' door God laten leiden als het ook rechtstreeks kan?
knipoog_dicht.gif

Heel veel instrumenten die ten dienste staan het het "persoonlijk" contact met God komen uit de schat van de traditie. Het populaire "stille tijd" houden is gewoon een moderne benaming voor het al eeuwenoude "lectio divina". Traditie staat dus ten dienste van de relatie met God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 18:38:34 schreef K. het volgende:

[...]

Mooi.
smile.gif

[...]

Heel veel instrumenten die ten dienste staan het het "persoonlijk" contact met God komen uit de schat van de traditie. Het populaire "stille tijd" houden is gewoon een moderne benaming voor het al eeuwenoude "lectio divina". Traditie staat dus ten dienste van de relatie met God.

Dat klopt. knipoog_dicht.gif

Maar dat neemt nog niet weg dat evangelischen zich graag direct door God geleid willen weten. Vaak ook in dingen waar de Kerk niks over heeft gezegd, omdat het gewoon teveel een persoonsgebonden gebeuren is. Het idee van de stille tijd is ook iets zeer goeds. En ik zou er behoorlijk op tegen zijn als iemand dat af zou willen schaffen omdat God hem dat gezegd zou hebben. Júist omdat door die stille tijd God heel direct tot mensen kan spreken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 18:28:37 schreef Pius_XII het volgende:

[...]

Omdat er ook nogal wat valse, of van mijn part, minder ware openbaringen zijn.
knipoog_dicht.gif

Dat is inderdaad het risico. knipoog_dicht.gif

Het zoeken is in mijn ogen naar de gulden middenweg. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 19:40:23 schreef TimonK het volgende:

Maar dat neemt nog niet weg dat evangelischen zich graag direct door God geleid willen weten.

Willen weten of willen voelen? Ik weet me ook geleid door God, ook al voel ik dat niet altijd... juist het idee dat je niet in je eentje hoeft te wachten op een openbaring maar dat je aan mag sluiten bij een lange traditie, is in mijn beleving troostend.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 19:43:58 schreef Hester het volgende:

[...]Willen
weten
of willen
voelen
? Ik weet me ook geleid door God, ook al voel ik dat niet altijd... juist het idee dat je niet in je eentje hoeft te wachten op een openbaring maar dat je aan mag sluiten bij een lange traditie, is in mijn beleving troostend.

Een weten op basis van verstand, staat voor mij op zich gelijk aan een weten op basis van gevoel. Het gaat hier vooral om het feit dat je gelooft door God geleid te worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 19:55:17 schreef Gorthaur het volgende:

Maar je bent het toch met me eens dat er zat mensen zijn die zich door God tot iets geleid gevoelt hebben, maar achteraf het toch niet zo bleek te zijn.

Ja hoor, ik ben er zelf het lopende voorbeeld van. Dat ik dacht dat iets God wil was, maar dat het toch heel anders liep dan ik dacht van God te hebben gehoord. Wat overigens niet wil zeggen dat God mij niet leidde, Hij leidde mij iig niet op de manier waarop ik dacht dat Hij mij zou leiden. Want van al die keren dat het zo ging, heb ik wel heel veel geleerd en heeft het mijn vertrouwen in God wel doen groeien.

Het verstaan van Gods stem leer je in mijn ogen dan ook met vallen en opstaan. Gods stem is als het zachtjes ruisen van de wind, en daarom heel moeilijk te onderscheiden. knipoog_dicht.gif (naar Elia op de berg Horeb)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 20:02:34 schreef TimonK het volgende:

[...]

Ja hoor, ik ben er zelf het lopende voorbeeld van. Dat ik dacht dat iets God wil was, maar dat het toch heel anders liep dan ik dacht van God te hebben gehoord. Wat overigens niet wil zeggen dat God mij niet leidde, Hij leidde mij iig niet op de manier waarop ik dacht dat Hij mij zou leiden. Want van al die keren dat het zo ging, heb ik wel heel veel geleerd en heeft het mijn vertrouwen in God wel doen groeien.

Daarom heb ik wat later tijdens het schrijven maar 'tot iets'

toegevoegd. knipoog_dicht.gif

Quote:
Het verstaan van Gods stem leer je in mijn ogen dan ook met vallen en opstaan. Gods stem is als het zachtjes ruisen van de wind, en daarom heel moeilijk te onderscheiden.
knipoog_dicht.gif
(naar Elia op de berg Horeb)

En ik denk dat de bijbel en de gemeente je ook helpen. Toch twee belangrijke toetsstenen. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 19:40:23 schreef TimonK het volgende:

[...]

Dat klopt.
knipoog_dicht.gif

Maar dat neemt nog niet weg dat evangelischen zich graag direct door God geleid willen weten. Vaak ook in dingen waar de Kerk niks over heeft gezegd, omdat het gewoon teveel een persoonsgebonden gebeuren is. Het idee van de stille tijd is ook iets zeer goeds. En ik zou er behoorlijk op tegen zijn als iemand dat af zou willen schaffen omdat God hem dat gezegd zou hebben. Júist omdat door die stille tijd God heel direct tot mensen kan spreken.

En dat geldt niet voor katholieken?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 18:05:40 schreef Mr. Emilio het volgende:

Als je het standpunt huldigt dat iedere christen die niet katholiek is automatisch protestant is, dan beantwoord ik de vraag in de titel met ja.
yes.gif

Ik ook.

En als trouwens niet elke niet-katholiek protestant is, beantwoord ik de titel trouwens ook met ja.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik moet de discussies waar ik in zit wat beter bijhouden... dit is geen discussiëren op deze manier... nosmile.gif

Quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 18:09:34 schreef Hester het volgende:

1. Is een persoonlijke openbaring zo betrouwbaar dat die het gezag heeft om boven een traditie uit te gaan? Het kan natuurlijk, dat geloof ik, maar het is nogal wat.

Als het een traditie is waar God achter staat zal dat niet zo gauw gebeuren, ik heb er ook nog totaal geen ervaring mee, en hoop het ook niet mee te maken eigenlijk. Maar als het er op aan komt is de keuze voor mij wel duidelijk. En bovendien lijkt me het iets wat door een gemeente gezamenlijk besloten moet worden, en dat betekent dat het sowieso bevestigd is door meerdere mensen, en dat het op dat moment vast staat dat het ook God is die spreekt.

Quote:
2. N.a.v. 'Mijn leven wordt niet geleid door een kerk of traditie maar door God':

Worden de traditie en de kerk niet geleid door God?

Als het goed is wel, maar je hebt nu eenmaal te doen met mensen, en mensen maken fouten. Zodra iets in mijn ogen tegen de Bijbel ingaat sta ik daar gewoon niet achter, uiteraard. Dat is eigenlijk wat ik wilde zeggen knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 19:40:23 schreef TimonK het volgende:

[...]

Dat klopt.
knipoog_dicht.gif

Maar dat neemt nog niet weg dat evangelischen zich graag direct door God geleid willen weten. Vaak ook in dingen waar de Kerk niks over heeft gezegd, omdat het gewoon teveel een persoonsgebonden gebeuren is. Het idee van de stille tijd is ook iets zeer goeds. En ik zou er behoorlijk op tegen zijn als iemand dat af zou willen schaffen omdat God hem dat gezegd zou hebben. Júist omdat door die stille tijd God heel direct tot mensen kan spreken.

Maar dan staat de traditie dus niet als opstakel tussen de mens en God (een veelgehoord vooroordeel / verwijt), maar als middelaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 21:37:19 schreef Thorgrem het volgende:

Maar je zegt dat mensen fouten maken. Ook jij bent een mens, kan het dan niet zo zijn dat de fout bij jou ligt (een verkeerde Interpretatie van de Bijbel)?

Ik zei ook in mijn ogen. Ik heb een bepaald Godsbeeld, en dat beeld bepaald de manier waarop ik de Bijbel lees en de teksten interpreteer. Ik geloof dat mijn beeld van God het juiste is, en alles wat daar recht tegenin gaat zal ik niet zomaar aannemen. Ik zeg niet zomaar, omdat ik wel bereid ben het eerst te onderzoeken en te bespreken met mensen. En ik geloof dat God me daar dan ook in zal leiden.

...TNO dus bloos.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Vandaag een artikel waarin staat dat de PKN steeds evangelischer wordt.

’Evangelischen zetten toon in PKN’

Geplaatst door Theo Borgermans op

vr 2 mrt '07 om 13:10u (Bron: Nederlands Dagblad)

UTRECHT (RKnieuws.net) - De evangelische beweging bepaalt de agenda van de Protestantse Kerk in Nederland, constateert Kees Posthumus, hoofdredacteur van Woord & Dienst , een opinieblad voor de Protestantse Kerk.

Steeds meer evangelische uitingsvormen hebben de afgelopen jaren hun weg naar de Protestantse Kerk gevonden, constateert Posthumus. "Doopgedachtenis, de dienst der bevrijding, evangelisch liedrepertoire en gebedsgroepen: als de evangelische beweging er niet over was begonnen, dan was het stil gebleven rond deze thema’s. Nu moet de kerk zich er mee verstaan’’, schrijft Posthumus.

De hoofdredacteur schetst - in de toon van een column - een beeld van vergaande evangelisering. "Als je ooit gedoopt bent en je wilt als volwassene actief aan die doop herinnerd worden, volstaat een symbolisch druppeltje niet. Kopje onder, liefst in een bassin en achterover, zo willen ’de mensen’ het. De Romeinen 6-ervaring. Zo niet, dan gaan ’ze’ naar een evangelische gemeente. Er is keuze genoeg, op het evangelische erf bloeien duizend bloemen.’’

Hetzelfde geldt voor de liedkeuze. "Wie de orgeltonen niet meer kan horen en het Liedboek beu is, zoekt het heil bij een vlottere muzikale begeleiding en vrome meezingers.’’ Volgens Posthumus voelt de gemiddelde protestantse gemeente "de adem’’ van dit soort evangelische gemeenteleden in haar nek. "Hun dreigende vertrek noopt tot liturgische aanpassing en meer ruimte voor de Geest. Maar wie er al te veel aan toegeeft, krijgt mot met de gemeenteleden die niet zitten te wachten op happy-clappy en het dwingende appèl dat van de beweging uitgaat.’’

Bron: link

Wat vinden de PKN'ers (of anderen, maar PKN leden in het bijzonder) van deze ontwikkelingen? Is het iets wat je verwelkomt als bijvoorbeeld een nieuwe frisse wind, of heb je het liever bij het traditionele?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid