Spring naar bijdragen

Zijn evangelischen protestants?


Aanbevolen berichten

Waar komt dan de afsplitsing Pinkster gemeenten dan vandaan?

In Nederland is de Protestantse Kerk in Nederland het grootste protestantse kerkgenootschap. Daarnaast zijn er groot aantal gereformeerde protestantisme kerken. Dit zijn kerken die zich oorspronkelijk van de Nederlands Hervormde Kerk hebben afgescheid of weer van afscheidingen van de 'afgescheidenden'.

Protestantse Kerk in Nederland (voorheen Nederlandse Hervormde Kerk, Gereformeerde Kerken in Nederland en Evangelisch-Lutherse Kerk)

Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt)

Christelijke Gereformeerde Kerken

Nederlands Gereformeerde Kerken

(Oud-)Gereformeerde Gemeenten (in Nederland)

Hersteld Hervormde Kerk

Vereniging van Vrijzinnige Protestanten in Nederland

Verwant:

Remonstrantse broederschap

Vrijzinnige Geloofsgemeenschap NPB

Alg. Doopsgezinde Sociëteit

Zwinglibond

Baptisten

Evangelische gemeenten

Pinkstergemeenten

Bron hier te vinden

Zeker weten dat je niet Protestants bent?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...
  • Antwoorden 193
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op zondag 06 augustus 2006 10:20:15 schreef Michie23 het volgende:

[...]

Evangelische gemeenten zijn vaak wat 'gematigder' dwz, wat minder uitbundig dan veel Pinkstergemeenten alhoewel je dus ook weer gematigde Pinkstergemeenten hebt. In Pinkstergemeenten is er ook specifieke aandacht voor de doop in de Heilige Geest en het spreken van tongen, in de meeste Evangelische gemeenten is daar een stuk minder of helemaal geen aandacht voor.

Hoi Michie,

Bij mij in de gemeente (en ik zit dan in de Evangeliegemeente) is er juist wél heel veel aandacht voor de doop in de Heilige Geest en het spreken in tongen. Maar dat zal dan ook per gemeente weer verschillen. Van horen zeggen zijn Pinkstergemeenten nog wat uitbundiger hoewel ik dat bij ons in de gemeente al vind dus NOG uitbundiger kan ik me haast niet voorstellen smile.gif Maar dat zal dan het verschil wel zijn tussen de ene evangeliegemeente en de ander.

Wat ik zelf denk is dat én Pinkstergemeenten én Evangeliegemeenten onder de Evangelische Stroming vallen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 12:35:13 schreef Pris het volgende:

[...]

Hoi Michie,

Bij mij in de gemeente (en ik zit dan in de Evangeliegemeente) is er juist wél heel veel aandacht voor de doop in de Heilige Geest en het spreken in tongen. Maar dat zal dan ook per gemeente weer verschillen. Van horen zeggen zijn Pinkstergemeenten nog wat uitbundiger hoewel ik dat bij ons in de gemeente al vind dus NOG uitbundiger kan ik me haast niet voorstellen
smile.gif
Maar dat zal dan het verschil wel zijn tussen de ene evangeliegemeente en de ander.

Wat ik zelf denk is dat én Pinkstergemeenten én Evangeliegemeenten onder de Evangelische Stroming vallen.

Hoi Pris,

Ik heet dan wel geen Michie, maar wil wel graag even reageren.

Ik kerk zelf in de CGK maar ben diverse malen meegeweest met mijn vriendin naar de Nieuw Leven Evangelische Gemeenschap. Toen ik dit besprak met een andere vriendin (die ook lid is van Credible knipoog_dicht.gif) die evangelisch is, was zij erg verbaasd. Het was allemaal veel vrolijker en 'lichter' dan de gemiddelde evangelische gemeente.

Waarschijnlijk is de NLEG een soort Pinkstergemeente, maar dan met een andere naam. Ik weet niet waar jij kerk, maar bedenk wel, sommige evangelische gemeenten verschillen heel veel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Grappig dat dit topic nu omhooggeschopt werd, ik dacht gisteren nog over dit onderwerp na.

Quote:
Op zaterdag 05 augustus 2006 13:16:12 schreef RobertF het volgende:

ZIJN EVANGELISCHEN PROTESTANTS?

Zijn de evangelischen/pinkstergelovigen en de gereformeerden/hervormden/luthersen nu twee aparte hoofdstromingen in het christendom, of mogen we ze beide tóch tot het protestantisme rekenen, die begonnen is bij de Reformatie? Of is het evangelisme gewoon een substroom binnen het protestantisme? Laat je horen, al onderbouwend!

Tot voor kort ben ik er altijd vanuit gegaan dat Nederland 2 grote christelijke stromingen herbergt: katholiek en protestant. Maar hoe meer ik leer of de leer van de verschillende kerkgenootschappen, hoe meer ik neig naar een verdeling in 3 stromingen: katholiek, protestants en evangelisch. In mijn beleving liggen de katholieke en evangelische leer vaak mijlenver uit elkaar en kan de protestante stroming varieren van "nogal katholiek" tot "nogal evangelisch". Is die versnippering toch nog ergens goed voor.

Er zijn fundamentele punten, zoals de doop, waarin de katholieken en protestanten een gezamelijk standpunt innemen tegen de leer van de evangelische stroming. Maar er zijn ook punten, zoals het idee van heiligen, waarin de protestanten en evangelischen niet mee kunnen gaan met de katholieken. Ik vroeg me af of er ook zaken zijn waarbij de katholieken en evangelischen een gezamelijk standpunt zouden kunnen innemen tegen de protestanten, maar kon niet echt wat bedenken. Misschien zie ik veel over het hoofd, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat katholiek en evangelisch 2 uitersten zijn, terwijl dat bij katholiek/protestants en protestants/evangelisch niet zo hoeft te zijn.

Als CGK'er voel ik me vaak meer thuis bij wat en hoe de RKK denkt dan wat en hoe de evangelische gemeenten denken. Een punt wat voor mij veel afstand schept met evangelische gemeenten, is het feit dat ze alle traditie overboord willen gooien en dat de leer van de kerkvaders helemaal geen plek heeft, wat ik onterecht en riskant vind. Ik kan er niet goed mee leven dat dat hele fundament onder de protestante kerk genegeerd wordt. Ik bedoel: ik geloof dat het terecht is dat de protestante kerken weten in welke traditie ze staan en zich daaraan hechten. Sterker nog, het kan niet anders, het heeft me de basis van de leer van je kerk te maken.

Voor zover ik kan beoordelen, hebben de evangelische gemeenten zich zodanig losgemaakt hebben van het protestantisme met haar geschiedenis, dat ze een aparte stroming genoemd kunnen worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 12:46:44 schreef Mystique het volgende:

[...]Hoi Pris,

Ik heet dan wel geen Michie, maar wil wel graag even reageren.

Ik kerk zelf in de CGK maar ben diverse malen meegeweest met mijn vriendin naar de Nieuw Leven Evangelische Gemeenschap. Toen ik dit besprak met een andere vriendin (die ook lid is van Credible
knipoog_dicht.gif
) die evangelisch is, was zij erg verbaasd. Het was allemaal veel vrolijker en 'lichter' dan de gemiddelde evangelische gemeente.

Waarschijnlijk is de NLEG een soort Pinkstergemeente, maar dan met een andere naam. Ik weet niet waar jij kerk, maar bedenk wel, sommige evangelische gemeenten verschillen heel veel.

Hoi Mystique, leuk dat je reageert. Het zou best kunnen dat de NLEG dan een soort Pinkstergemeente is. Ik had er nog nooit van gehoord. De Evangeliegeente waar ik zit is aardig uitbundig, tenminste dat vind ik. Ik ben in 2 andere EG's geweest waar dat wat minder was, maar die gemeenten waren ook helemaal wat kleiner, misschien dat het daar aan lag. En anders zal er sowieso wel verschil in zitten qua uitbundigheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 13:06:02 schreef Hester het volgende:

Als CGK'er voel ik me vaak meer thuis bij wat en hoe de RKK denkt dan wat en hoe de evangelische gemeenten denken. Een punt wat voor mij veel afstand schept met evangelische gemeenten, is het feit dat ze alle traditie overboord willen gooien en dat de leer van de kerkvaders helemaal geen plek heeft, wat ik onterecht en riskant vind. Ik kan er niet goed mee leven dat dat hele fundament onder de protestante kerk genegeerd wordt. Ik bedoel: ik geloof dat het terecht is dat de protestante kerken weten in welke traditie ze staan en zich daaraan hechten. Sterker nog, het kan niet anders, het heeft me de basis van de leer van je kerk te maken.

Mag ik hier even wat toelichting bij geven? Allereerst geloof ik zeker dat de evangelischen tot een aparte stroming behoren, dus in die zin ben ik het volledig eens met je conclusie. Maar waar ik op wilde reageren was het feit dat ze de protestantse traditie overboord gooien.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet zo heel erg op de hoogte ben van de geschiedenis van de evangelische kerken, maar ik hoor de laatste tijd wel veel over de ontwikkelingen die daar de afgelopen jaren hebben afgespeeld. Zo was er de Toronto blessing, die ontzettend veel heeft betekent in veel evangelischen gemeenten. In toronto heeft God zichzelf op een hele andere manier geopenbaard dan tot dan toe bekend was. Het vaderhart van God werd echt onzettend duidelijk daar. Dingen als soaken komen ook uit Toronto.

Nu ik weer regelmatig kerk en ook veel hoor over dit soort dingen denk ik zelf eigenlijk dat wat de evangelische kerken scheid van de protestantse kerken is dat zij juist veel waarde hechten aan de persoonlijke relatie met God, en zij zullen eerder luisteren naar wat God hun persoonlijk heeft geopenbaard, dan dat zij naar mensen luisteren die allerlei regeltjes en tradities hebben gebracht. In de kerk waar ik zit bijvoorbeeld is religie echt uit den boze. Het gaat om de relatie met God. Als je daarop bouwt zul je zien dat je leven compleet verandert. Dat is toch denk ik een heel groot verschil met de protestantse kerken, die inderdaad veel meer waarde hechten aan traditie.

Aan de ene kant is traditie ontzettend veilig, aan de andere kant geloof ik dat je met taditie niet dichterbij God komt. God wil boven alles dat wij een intieme relatie met Hem aangaan, en door middel van traditie en regels geloof ik niet dat je dichterbij God komt.

Ik denk dat dit wel ongeveer is hoe de meeste gemeentes die uit nieuwe opwekkingen zijn ontstaan erover denken. Wij zijn gescheiden van God door de zonde, en kunnen daarom niet meer met Hem wandelen. Tenminste, dat zou zo zijn als het offer van Jezus Christus er niet was geweest. Daardoor kunnen wij weer dichtbij God zijn, en dat is waar de kern ligt van wat ik geloof...

Nouja, een heel verhaal dat half off-topic is geloof ik, maar ik hoop dat mijn punt een beetje duidelijk is puh2.gif Liet me een beetje meeslepen... maar als ik over Jezus vertel kan ik m'n mond ook vaak niet meer houden... bloos.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op vrijdag 26 januari 2007 13:06:02 schreef Hester het volgende:

Als CGK'er voel ik me vaak meer thuis bij wat en hoe de RKK denkt dan wat en hoe de evangelische gemeenten denken. Een punt wat voor mij veel afstand schept met evangelische gemeenten, is het feit dat ze alle traditie overboord willen gooien en dat de leer van de kerkvaders helemaal geen plek heeft, wat ik onterecht en riskant vind. Ik kan er niet goed mee leven dat dat hele fundament onder de protestante kerk genegeerd wordt.

Als dit zo zou zijn geweest was ik allang niet evangelisch meer geweest. knipoog_dicht.gif

Hoe ik het een beetje kort door de bocht zie:

Bij de katholieken staat de Traditie op de eerste plaats.

Protestanten hebben de Bijbel op de eerste plaats en de Traditie op de tweede plaats.

Evangelischen hebben de (inspiratie door de) Heilige Geest op de eerste plaats, de Bijbel op de tweede plaats en de Traditie pas weer op de derde.

Wat praktisch inhoudt dat de Traditie bij de katholieken boven 'alles' gaat. Dat de Traditie bij de protestanten nog steeds als zeer belangrijk wordt beschouwd, maar toch alweer wat minder. En dat de Traditie bij de evangelischen nog weer een stapje lager komt te staan en in die zin wellicht ook wat meer onzichtbaar. Maar ook evangelischen nemen nog genoeg vanuit de Traditie mee. Ook voor mij zijn de oude kerkvaders tot in hoge mate gezaghebbend en personen als een Luther en een Calvijn ook. Leerstellingen zoals de leer van de Drie-eenheid en de 'twee naturenleer' worden ook door de evangelischen onderschreven en dat is dan niet omdat de Heilige Geest hun dat zo heeft geopenbaard, of omdat ze dat zo in de Bijbel lazen, maar omdat ze dat vanuit de Traditie zo hebben meegenomen. En zo zijn er best nog wel een hele hoop meer dingen te noemen. knipoog_dicht.gif

Quote:

Voor zover ik kan beoordelen, hebben de evangelische gemeenten zich zodanig losgemaakt hebben van het protestantisme met haar geschiedenis, dat ze een aparte stroming genoemd kunnen worden.

Denk dat je hier op zich wel een punt hebt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik snap wat je bedoelt, maar ik denk dat je de scheiding traditie/bijbel/Geest niet zo kunt maken omdat die dingen onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Zonder Geest geen bijbel. Zonder bijbel geen traditie. En... sommige mensen zijn van mening dat de Geest in de traditie aanwezig is. En dan niet traditie in de zin van regeltjes, maar in de zin van het gewicht dat de christenen die je al zijn voor gegaan in de schaal leggen doordat de Geest zich net zo aan hen als aan ons heeft geopenbaard en hun woorden voor ons dus ook gezag hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 13:52:20 schreef Hester het volgende:

Ik snap wat je bedoelt, maar ik denk dat je de scheiding traditie/bijbel/Geest niet zo kunt maken omdat die dingen onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Zonder Geest geen bijbel. Zonder bijbel geen traditie. En... sommige mensen zijn van mening dat de Geest in de traditie aanwezig is. En dan niet traditie in de zin van regeltjes, maar in de zin van het gewicht dat de christenen die je al zijn voor gegaan in de schaal leggen doordat de Geest zich net zo aan hen als aan ons heeft geopenbaard en hun woorden voor ons dus ook gezag hebben.

Daarom ook dat ik zei dat het kort door de bocht was, het was vooral even bedoeld om wat duidelijk te maken. Ik weet ook dat die drie dingen onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Maar voor de protestant is het toch echt eerst de Bijbel en dan wat de traditie ons daarover vertelt waarbij Bijbel en Traditie door de Geest zijn geïnspireerd.

Dat is een verschil met wat de katholieken zeggen als ze de traditie op de eerste plaats zetten en die traditie vervolgens ook in de Bijbel terugvinden en waarbij die Traditie door de Geest is geleid.

Evangelischen vragen zich af waarheen de Geest hen wil leiden, zij nemen daar vervolgens de Bijbel bij als leiddraad en daarna hoe eerdere christenen die Bijbel uitlegden, waarbij ook zij de Bijbel en die eerdere uitleggingen als geïnspireerd zien.

Wat ik vooral probeer(de) neer te zetten is dat evangelischen ook het belang van de traditie kennen, maar dat zij daar minder gewicht aan toekennen. Of misschien beter: meer gewicht toekennen aan andere dingen. De EB heeft de Traditie niet losgelaten, maar heeft haar inderdaad wel losser vast.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 13:06:02 schreef Hester het volgende:

Grappig dat dit topic nu omhooggeschopt werd, ik dacht gisteren nog over dit onderwerp na.[...]Tot voor kort ben ik er altijd vanuit gegaan dat Nederland 2 grote christelijke stromingen herbergt: katholiek en protestant. Maar hoe meer ik leer of de leer van de verschillende kerkgenootschappen, hoe meer ik neig naar een verdeling in 3 stromingen: katholiek, protestants en evangelisch. In mijn beleving liggen de katholieke en evangelische leer vaak mijlenver uit elkaar en kan de protestante stroming varieren van "nogal katholiek" tot "nogal evangelisch". Is die versnippering toch nog ergens goed voor.

Er zijn fundamentele punten, zoals de doop, waarin de katholieken en protestanten een gezamelijk standpunt innemen tegen de leer van de evangelische stroming. Maar er zijn ook punten, zoals het idee van heiligen, waarin de protestanten en evangelischen niet mee kunnen gaan met de katholieken. Ik vroeg me af of er ook zaken zijn waarbij de katholieken en evangelischen een gezamelijk standpunt zouden kunnen innemen tegen de protestanten, maar kon niet echt wat bedenken. Misschien zie ik veel over het hoofd, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat katholiek en evangelisch 2 uitersten zijn, terwijl dat bij katholiek/protestants en protestants/evangelisch niet zo hoeft te zijn.

Als CGK'er voel ik me vaak meer thuis bij wat en hoe de RKK denkt dan wat en hoe de evangelische gemeenten denken. Een punt wat voor mij veel afstand schept met evangelische gemeenten, is het feit dat ze alle traditie overboord willen gooien en dat de leer van de kerkvaders helemaal geen plek heeft, wat ik onterecht en riskant vind. Ik kan er niet goed mee leven dat dat hele fundament onder de protestante kerk genegeerd wordt. Ik bedoel: ik geloof dat het terecht is dat de protestante kerken weten in welke traditie ze staan en zich daaraan hechten. Sterker nog, het kan niet anders, het heeft me de basis van de leer van je kerk te maken.

Voor zover ik kan beoordelen, hebben de evangelische gemeenten zich zodanig losgemaakt hebben van het protestantisme met haar geschiedenis, dat ze een aparte stroming genoemd kunnen worden.

Helemaal mee eens yes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 13:06:02 schreef Hester het volgende:

Ik vroeg me af of er ook zaken zijn waarbij de katholieken en evangelischen een gezamelijk standpunt zouden kunnen innemen tegen de protestanten, maar kon niet echt wat bedenken.

Misschien datgene waar jij juist in een ander topic wat over vroeg, nl. dat de RKK de mens na de zondeval niet ziet als puur geneigd tot het kwaad en de protestantse (althans calvinistische) kerkgemeentes wél? Ik weet niet precies hoe evangelischen dit zien, maar zou me kunnen indenken, dat hun standpunt dichterbij het katholieke ligt. Zou iemand die daar meer van weet, hier eens op kunnen reageren?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Overigens is er wat dat betreft ook wel beweging te zien in de protestantse kerken. Na de ultra-droge-alles-wat-niet-te-controleren-is-is-eng-e gereformeerde periode zijn er steeds meer kerken die serieus zoeken naar de plaats die de gaven van de Geest in hun gemeente kan en moet hebben. En lang niet alle protestante kerken zijn nog zo doemdenkerig als een eeuw geleden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
En lang niet alle protestante kerken zijn nog zo doemdenkerig als een eeuw geleden.

Hm.. volgens mij verwachten evangelischen het Armageddon altijd veel meer al protestanten, of bedoel je meer de preken waarin gepreekt wordt over Hel en Verdoemenis en dat je jou moet bekeren tot God op een bepaald toontje wat we niet meer graag willen horen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 13:36:46 schreef Hester het volgende:

Bedankt voor je reactie Mark. Wat ik me afvraag: sluiten traditie en geloofsbeleving elkaar uit? Dat denk ik namelijk op te maken uit je verhaal. Mijn mening erover kun je misschien wel raden, maar ik ben benieuwd naar jouw visie daarop.

Nee dat denk ik niet. Zo vier ik nog steeds avondmaal elke maand, wat toch in elke Christelijke kerk een traditie is. Maar ik stel wel persoonlijke openbaringen van God boven traditie. Als ik mijn hele leven psalmen heb gezongen en God maakt mij duidelijk dat ik opwekking moet gaan zingen ga ik opwekking zingen (is niet echt gebeurd, het is maar een voorbeeld knipoog_dicht.gif), om maar iets te noemen. Mijn leven wordt niet geleid door een kerk of traditie maar door God. Ik denk dat daar ook wel een verschil zit...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Galaten 3:27.28

27 U allen die door de doop één met Christus bent geworden, hebt u met Christus omkleed. 28 Er zijn geen Joden of Grieken meer, slaven of vrijen, mannen of vrouwen – u bent allen één in Christus Jezus.

Er is dus in feite geen sprake van katholicisme, protestantisme, orthodoxisme of een evangelische gemeente, want we zijn allen één in Jezus. Of is deze gedachte te evangelisch clown.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid