Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 690
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Gast Anon_phpbb

@ videl en Brains:ik ben het volkomen met jullie eens en zou dit onderwerp graag met jullie persoonlijk willen bespreken.

Mijn msn staat in mijn profiel.

@ de rest:aangezien ik er toch vanuit ga dat ik geband word aangezien mijn ex op dit ip nummer geregistreerd staat,en ik in ons oude huisje blijf wonen,en zij op credible geband is.toch hier ons gezamelijke verhaal.

(dit is met toestemming geplaatst)

Mijn ex heeft altijd een atheistisch leven geleid,alles wat god verboden heeft heeft zij gedaan.

Ik ben echter gelovig.

Toen wij bij elkaar waren ging zij zich steeds meer verdiepen in het geloof.

Ook zij heeft een abortus gehad,ze was op dat moment 15 en had toen al een grote drang naar kinderen krijgen.

Echt dat oer-moedergevoel,zeg maar.

Haar vader dreigde echter met het volgende:hij zei tegen haar dat als zij ooit zwanger thuis zou komen,hij haar benen zou breken en haar daarna uit het raam zou gooien.

Waarschijnlijk waren dit loze woorden,maar ik kan me wel voorstellen dat een meisje van 15 hier heel erg bang van wordt.

Ze raakte ondanks de juiste voorzorgsmaatregelen (pil en condoom)toch zwanger en heeft ervoor gekozen om het kind weg te laten halen.

Dit heeft ze voornamelijk gedaan uit angst en dat is iets dat ik in dit topic mis.

Ondanks het feit dat ze nog lang niet aan kinderen toe was,was ze op het moment dat ze besloot een abortus te hebben heel erg bang.

Bang voor haar eigen leven.

Zij heeft er ruim een jaar last van gehad,dat was ook terug te zien in haar cijfers op de middelbare school.

Ook voelde ze er niets voor om nog meer het teken van spot en pesterijen te worden,aangezien ze zonder zwangerschap al genoeg de grond in geboord werd.

Toch heeft zij het gevoel dat ze de juiste beslissing heeft gemaakt,ze was op dat moment niet in staat om een baby groot te krijgen,laat staan dat ze die baby alles kon geven wat die nodig had.

Bedenk wel,met zo'n stellige vader valt op dat moment de hulp van grootouders weg.

Maar nu het volgende:dit is vrij prive en ik heb het ook eerst met haar overlegd voordat ik het plaats op dit forum,uiteindelijk ben ik hier dankzij haar terechtgekomen : ze heeft een spiraaltje laten zetten dat 100% betrouwbaar was,net zo betrouwbaar als een sterillisatie.

Ze is echter toch zwanger geraakt,heeft een miskraam gehad.

Vooral omdat dit product 100% veilig zou zijn en dat dus niet is.

Dit is dus ook een waarschuwing: Pas op met de mirena-spiraal,ze beweren dat die volkomen veilig is maar in mijn ervaring ligt dat anders.

Door deze traumatische ervaring is zij op dit moment even het spoor bijster.

Zwanger worden zonder keuze kan in mijn ogen altijd,de liefde van mijn leven heeft het niet een maar twee keer meegemaakt,terwijl ze toch een goed christen probeert te zijn.

Dolgraag had ze beide kindjes in haar armen willen sluiten,maar het was haar helaas niet gegund door een hogere macht.

Ook dat maakt een mens hard en ongelovig.

Ik vind dat sommigen van jullie wel heel hard oordelen,sowieso is het niet aan jullie om een oordeel te vellen,dat doet de grote heer hierboven wel.

Mijn vriendin is nu weg omdat ze even niet meer in god gelooft,en na alles dat zij heeft meegemaakt kan ik mij dat best voorstellen.

Toch zal onze liefde overwinnen,ook onze liefde naar g'd ,wat er ook gebeurt,wij houden van elkaaren van g'd,zonder vooroordelen en het verleden moet in het verleden blijven,wat een ander of een hogere macht daar ook van vindt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Echt niet te geloven wat ik alleen al op de 1e pagina lees.

Abortus is gewoon keiharde moord.

Ook al heeft een embryo van een paar weken nog geen goedwerkend hartje, so what? Het is het begin van een nieuw leven.

Een klein kindje kan er niets aan doen dat het verwekt is. Elk kind heeft recht op leven.

Elk kind is een schepsel van God, de Almachtige. En wij hebben geen recht om dat leven te ontnemen.

Natuurlijk is het heel moeilijk als je verkracht bent, dat begrijp is best. Maar waarom moet een kindje daarvoor boeten?

Misschien moeten jullie eens het boek lezen 'Kind van verzoening' van Francine Rivers. Het gaat over een meisje die verkracht wordt en zwanger raakt. Een heel emotioneel boek maar oh zo mooi en Gods boodschap komt er heel goed naar voren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 18 april 2006 14:26:53 schreef Krista het volgende:

Echt niet te geloven wat ik alleen al op de 1e pagina lees.

Abortus is gewoon keiharde moord.

Ook al heeft een embryo van een paar weken nog geen goedwerkend hartje, so what? Het is het begin van een nieuw leven.

Een klein kindje kan er niets aan doen dat het verwekt is. Elk kind heeft recht op leven.

Elk kind is een schepsel van God, de Almachtige. En wij hebben geen recht om dat leven te ontnemen.

Natuurlijk is het heel moeilijk als je verkracht bent, dat begrijp is best. Maar waarom moet een kindje daarvoor boeten?

Misschien moeten jullie eens het boek lezen 'Kind van verzoening' van Francine Rivers. Het gaat over een meisje die verkracht wordt en zwanger raakt. Een heel emotioneel boek maar oh zo mooi en Gods boodschap komt er heel goed naar voren.

Ten eerste is een kind voor mij geen schepsel van God en leeft het ook nog niet.

Ten tweede: waarom heeft dat nog niet levende ongeboren kind meer recht op leven dan ik, die al wel leef en al een heel leven heb? Ik kan er toch ook niks aan doen als ik verkracht word? waarom moet ik dan nóg meer slachtoffer worden? (wat ik nog meer zou worden als ik dat kind zou moeten krijgen)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 18 april 2006 22:31:57 schreef Brains het volgende:

[...] Hij heeft ons toch ook de mogelijkheid gegeven? En kindjes met een of ander gruwelijke ziekte?

En kindjes waarvan mama een abortus laat doen omdat die wel wordt betaald terwijl ze de condooms zelf moet lappen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

God gaf/geeft ons misschien wel kinderen met een handicap zodat we niet helemaal verharden in deze samenleving. We kunnen leren van die kleine, wonderbaarlijke schepsels met een beperking. Bekijk met hoeveel vreugde ze in het leven staan, ondanks hun beperking. Hoe ze kunnen genieten van de kleinste dingen, ondanks hun beperking.

Ik vind dat knap en alleen al om te voorkomen dat de samenleving nog meer gaat verharden, moet je geen abortus plegen.

Vele mensen met een gehandicapt kind die dachten aan abortus zeggen ook: Het is wel zwaar maar ik heb er absoluut geen spijt van. En dat is niet voor niets!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind dat velen van jullie erg hard zijn in hun oordeel. En soms zelfs kokervisie vertonen...

Natuurlijk is elk levend wezen een wezen met recht op leven... maar zo zijn ook de ouders dat. Heeft dan niemand het verhaal van Edgard gelezen? Dit is slechts een voorbeeld (no offence Edgard smile.gif) allerlei dingen die er gebeuren. Zelfs al neem je voorzorgsmaatregelen... of je wordt verkracht... er zijn ZO VEEL manieren om ongewenst zwanger te worden! Op zo'n moment sta je voor de keuze, tenminste, als je geluk hebt! Sommigen mensen kunnen niet eens kiezen...

Maar goed, dan sta je voor de keuze:

OF je houdt het kind, wetende dat je tenminste geen 'keiharde moord' pleegt op een levend schepsel, maar ook met de grote kans dat het een kutleven krijgt! JA! Zo is het vaak. Ongewenst zwanger komt vaak voor bij mensen die het niet aankunnen om een kind te hebben, of die het simpelweg niet WILLEN! Anders zou het niet ongewenst zijn. In dit soort gevallen kan zo'n kind niet verzekerd zijn van een leven vol liefde en warmte, en een huis om in te wonen... een aantal dingen die een kind hard nodig heeft. Het kind is niet vermoord nee, maar wat krijgt het ervoor terug? En wat krijgt de moeder ervoor terug? HOE moeilijk moet het zijn voor een vrouw, of meisje, om een ongewenst kind op te voeden?

Tweede optie: je laat het embryo, verwekt op een ongewenste manier, verwijderen. JA dan heb je een schepsel het leven ontnomen... maar je hebt tegelijkertijd het leven van de moeder, de vader, de grootouders, en zeer waarschijnlijk ook het leven van het kind zelf gered, want een leven zonder moederliefde is geen leven...

Als ik kijk naar deze opties, dan zou ik wel weten wat ik moet doen. Natuurlijk voel je je er rot onder, vervelend onder, ronduit KUT! Want ja.. wat nou als...

Maar stiekem weet iedereen dat het wel het beste is, voor iedereen.

Abortus? Als dit betekent dat het leven van zovelen daarbij gebaat zijn? Zeker wel!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja, op zich kan ik me best vinden in het argument dat abortus voorkomt dat het te geboren kind een verre van mooi leven krijgt, omdat hij niet gewenst is en zijn ouder niet van hun kind willen houden. Maar om die reden dan abortus goed te praten vind ik eerlijk gezegd de omgekeerde wereld.

Voor mij is het bestaan van abortus (iig op zulke gronden) een aanklacht tegen ons als mensen, dat wij als mensen zo vreselijk egoïstisch zijn geworden en alleen aan onszelf wensen te denken. Dat wij als mensen het niet meer kunnen opbrengen om iets van opofferende liefde te geven aan zo'n klein teder wezen. Ik zie het als een aanklacht tegen onze maatschappij, waarin het veel te vaak gaat om de carrièrre (jezelf) en waarbij het geven van echte onvoorwaardelijke liefde, bijna niet meer lijkt te bestaan.

Wat dat betreft vind ik abortus zo vreselijk schrijnend! Want het toont naar mijn idee ook voor een groot deel het faillisement van onze samenleving aan. Een samenleving die niet meer lief wil hebben. En natuurlijk zet ik het veel te scherp neer, dat besef ik me ook. Natuurlijk zijn er duizenden uitzonderingen, MAAR DIT IS OOK WAARHEID!!!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 18 april 2006 23:29:15 schreef Eli7 het volgende:

Tja, op zich kan ik me best vinden in het argument dat abortus voorkomt dat het te geboren kind een verre van mooi leven krijgt, omdat hij niet gewenst is en zijn ouder niet van hun kind willen houden. Maar om die reden dan abortus goed te praten vind ik eerlijk gezegd de omgekeerde wereld.

Voor mij is het bestaan van abortus (iig op zulke gronden) een aanklacht tegen ons als mensen, dat wij als mensen zo vreselijk egoïstisch zijn geworden en alleen aan onszelf wensen te denken. Dat wij als mensen het niet meer kunnen opbrengen om iets van opofferende liefde te geven aan zo'n klein teder wezen. Ik zie het als een aanklacht tegen onze maatschappij, waarin het veel te vaak gaat om de carrièrre (jezelf) en waarbij het geven van echte onvoorwaardelijke liefde, bijna niet meer lijkt te bestaan.

Wat dat betreft vind ik abortus zo vreselijk schrijnend! Want het toont naar mijn idee ook voor een groot deel het faillisement van onze samenleving aan. Een samenleving die niet meer lief wil hebben. En natuurlijk zet ik het veel te scherp neer, dat besef ik me ook. Natuurlijk zijn er duizenden uitzonderingen, MAAR DIT IS OOK WAARHEID!!!

Zeker is dat ook de waarheid. Ik heb het ook niet gehad over hoe de gesteldheid van onze huidige samenleving is... als ik dat ga doen kan ik beter meteen gaan janken!

Nee, wat ik duidelijk wil maken is dat je keuzes moet maken. En de keuze voor abortus is NIET alleen voor jezelf, moge dat duidelijk zijn! Abortus is niet iets waar je 'even' over beslist... dat is iets... ja dat is iets enorms! Je beslist tenslotte wel over een leven ja... over meerdere zelfs. Maar echt, je kiest er niet voor omdat je zelf zo veel beter wordt van abortus hoor! Je kiest ervoor, omdat je weet dat opofferende liefde, waar jij zo mooi over spreekt, niet is wat het kind nodig heeft. Opofferende liefde, je zegt het zelf al, je OFFERT het OP... lees: je doet het niet met de volle overtuiging. Kan jij een kind opvoeden zonder dat je daar helemaal voor wilt gaan? Zonder dat je voor de volle honderd procent weet dat dit is wat jij wilt? Als een kind ongewenst is, dan is het ONgewenst... de liefde die je moet geven is ONgewenst... dat is ook niet goed voor zo'n kind! Kan jij je voorstellen hoe het is om ongewenst te zijn? Om te weten dat je moeder zich altijd heeft opgeofferd voor jou? Hoe zou je je daarbij voelen? Daar wordt een kind niet gelukkig van, daar wordt de moeder niet gelukkig van, daar wordt niemand gelukkig van.

Ik ben het met je eens dat de samenleving er ernstig aan toe is, liefdeloos is... maar het is NIET zo dat niemand meer lief WILT hebben.

Abortus is inderdaad onderdeel van een egoistische samenleving, maar het IS de samenleving, en het is een wet gebaseerd op sociale gronden... De keuze moet liggen bij degene die de verantwoordelijkheid draagt, want DAT is degene die het kind moet geven wat het nodig heeft. Kan dit niet, dan moet de mogelijkheid open blijven om het kind weg te laten halen, desnoods af te staan ter adoptie... maar dat is een andere discussie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De keuze abortus, of niet, om wat voor reden dan ook. Is in mijn ogen altijd een keuze tussen twee enorm grote kwaden. Waarbij ik de keus voor abortus als een bijzonder kwalijke zie. Maar de andere kant van de medaille, kan soms ook bijna puur duister zijn. Daar ligt mijn dilemma.

Je mag een kind nooit zijn recht op leven en op het ontvangen van liefde ontnemen. Net zoals een oorlog ook nooit zou mogen, maar het soms toch het minste van twee kwaden is. De beste vergelijking die me nu te binnen schiet. En in dat licht vind ik dat er absoluut veel te lichtvaardig wordt omgegaan met abortus. Als een D66 zelfs de bedenktermijn uit de wet wil schrappen, dat vind ik afschuwelijk, juist ook omdat zij ook degenen zijn die het hardste tegen het zenden van militairen naar bv. Afganistan waren. Over zoiets wordt, maanden, jaren bijna zelf gepraat. En een abortus zou gewoon in één dag besloten kunnen worden. Daar vind ik zelf iets heel erg scheef lopen.

Abortus is een schijnbaar noodzakelijk kwaad geworden. Maar het absoluut geen recht dat wij als mensen hebben. Wij mensen zijn nou eenmaal zo diep gevallen dat we het nodig schijnen te hebben...

Link naar bericht
Deel via andere websites

klopt, maar het is een feit dat we het nodig hebben... en dan kan je het maar beter gebruiken.

het is triest, het is zelfs ronduit belachelijk dat we het nodig hebben, dat je als meisje verkracht kan worden, of dat je überhaupt ONGEWENST zwanger kan zijn... want wat is er nou mooier dan zwanger zijn? Het is de samenleving die op onze schouders drukt, ons verplicht eerst 'volwassen' te worden, carrière te maken, zo lang mogelijk te wachten met ons te 'belasten' met kinderen...

tja, het IS vreselijk... we worden belast met leven...

Het ergste is, je kan je ertegen verzetten, maar ook IK ben besmet, hoe erg ik het ook vind! Al vanaf dat ik me kan herinneren wil ik kinderen, altijd al gewild! Maar ook al kan ik het nu in principe, ik zou ze NU nog niet willen, want ik wil eerst mijn studie afmaken, zodat ik nuttig kan zijn.. NUTTIG!! Hoor je dat? Ik wil mezelf nuttig maken in een maatschappij waar ik een hekel aan heb. En waarom? Omdat ik me dan gelukkig denk te voelen. En kinderen zouden me op dit moment niet gelukkig maken, helaas...

Abortus is vreselijk, de keuze is verschrikkelijk, en het afschaffen van de bedenktijd is ronduit belachelijk!!!

Maar in een tijd waarin je niet belast mag worden met kinderen, in een tijd en omgeving waarin kinderen leuke 'hebbedingetjes' zijn, zoals honden, katten, meubels... In zo'n tijd is abortus voor velen een bevrijding, OOK voor de toekomstige kinderen... en het is met name HUN leven dat ik in deze kwestie voorop stel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Daarom is het ook een schijnbaar noodzakelijk kwaad geworden. Maar ik vind het voor mezelf moeilijk om te zeggen wanneer het dan wel en niet geoorloofd zou zijn.

En dan denk ik ook dat mensen zijn vergeten wat het is dat echt gelukkig kan maken. Het geven van liefde en het daarop ontvangen ervan, is hetgeen wat meer gelukkig maakt dan wat dan ook. Carrière is in mijn ogen niet meer dan surogaat (als het gaat om het brengen van geluk).

Maar liefde is wel kost je wel veel, het is zeg maar een enorme investering, maar ook met een vreselijk hoog rendement. En als mensen ervoor zouden kiezen om werkelijk die liefde te geven, dan zullen ze daar ook nooit beschaamd in raken.

Maar helaas blijkt de mens vaak best wel egoïstisch te zijn... En of ik abortus dan goedkeur? Absoluut niet, maar soms moet je jezelf misschien maar geweld aandoen, om zo een groter kwaad te vookomen. Maar abortus blijft pikzwart in mijn ogen. Op geen enkele manier te rechtvaardigen. Het zou hoogstens de minst afschuwelijke keuze kunnen zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

ik snap iets niet:

waarom leeft het kindje al?

het heeft nog geen gedachten

ademt nog niet

zijn hartje is op dat moment gewoon een stukje van de moeder

het leeft 100% van de moeder

heeft geen gevoel

en in het begin van deze topic stond dat 80% van de vrouwen psygische problemen krijgt met hun abortus, nagekeken, en er blijkt dat 42% van de vrouwen die abortus heeft laten plegen psychische problemen krijgt en 20% van de vrouwen zonder abortus krijgt later psygische problemen, verschil 22%

Link naar bericht
Deel via andere websites

Iedereen moet zelf die afweging maken. Het is niet aan ons om daarover een oordeel te fellen. Abortus is voor mij geen moord. Tijdens een zaadlozing gaan er miljoenen levende zaadcellen dood omdat ze hun eindbestemming niet bereiken. Mastrubatie, sex met condoom of aan de pil zijn, zijn dus ook allemaal vormen van moord

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op vrijdag 05 mei 2006 15:06:51 schreef maxamize het volgende:

Tijdens een zaadlozing gaan er miljoenen levende zaadcellen dood omdat ze hun eindbestemming niet bereiken.

Dat is dan ook nog geen kind en ook nog geen beginstadium.

Daarvoor mis je nl. nog het vrouwelijke deel. Op het moment het samen gesmolten is, zal het pas gaan beginnen te delen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 05 mei 2006 15:32:44 schreef maxamize het volgende:

Oke, maar wat dan als een zwangerschap om medische redenen moet worden afgebroken is het dan nog steeds moord?

Als die medische redenen inhouden dat de moeder zal sterven als de zwangerschap voortgezet wordt is deze moord 'geoorloofd' omdat je zult moeten kiezen tussen het of twee mensen overleden (moeder en kind) of één mens overleden (het kind), hoe moelijk het ook zal zijn ik zou dan kiezen voor mijn leven..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 05 mei 2006 15:32:44 schreef maxamize het volgende:

Oke, maar wat dan als een zwangerschap om medische redenen moet worden afgebroken is het dan nog steeds moord?

Ik betwijfel of iemand zo'n situatie gelijk stelt aan moord.

Maar ik dat doen de meeste mensen vast ook niet als we het hebben over de periode waarin abortus verboden is.

En ik denk ook niet dat iemand het sterven van een pas geboren/dood geboren baby gelijk stelt aan het sterven van een 12 jarig kindje.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 05 mei 2006 15:37:29 schreef Gorthaur het volgende:

[...]

Ik betwijfel of iemand zo'n situatie gelijk stelt aan moord.

Maar ik dat doen de meeste mensen vast ook niet als we het hebben over de periode waarin abortus verboden is.

En ik denk ook niet dat iemand het sterven van een pas geboren/dood geboren baby gelijk stelt aan het sterven van een 12 jarig kindje.

Waarom zou zoiets geen moord zijn, en het kiezen voor abortus omdat je simpelweg nog niet toe bent aan een kindje wel? verbaasd.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Quote:
Op vrijdag 05 mei 2006 15:32:44 schreef maxamize het volgende:

Oke, maar wat dan als een zwangerschap om medische redenen moet worden afgebroken is het dan nog steeds moord?

Dat ligt eraan of je het doden van een nieuw menselijk leven (wat abortus feitelijk is, hoewel ook daarover gediscussieerd wordt hier) definieert als 'moord'.

Ik heb al lang niet meer gereageerd hier - en nog helemaal niet in dit tweede deel van dit topic, maar wilde toch even onderstaand citaat plaatsen. Droevig, die eugenetica. Om nog maar niet te denken aan wat zo'n late abortus precies inhoudt... verbrandingen met zoutoplossingen... aan stukjes knippen... Zulke mensen zijn niet beter, hooguit slechter, dan mensen die openlijk moorden op de meest gruwelijke manieren. Ze zouden wat mij betreft in een vat zoutzuur mogen vallen, ware het niet dat ik dat als christen nog niet mag toewensen aan de slechtste persoon die ik kan bedenken.

Quote:
(bron ANP)

Britse baby's geaborteerd wegens klompvoetjes

Uitgegeven: 28 mei 2006 14:29

Laatst gewijzigd: 28 mei 2006 16:28

LONDEN - In de afgelopen jaren hebben meer dan twintig Britse vrouwen hun ongeboren kind laten aborteren omdat dat een klompvoetje had. Dat is een aandoening die goed te behandelen is.

Volgens The Sunday Times hadden er in de periode 1996-2004 ook zeker vier abortussen plaats omdat de kinderen vingers aan elkaar hadden zitten of een extra vinger hadden.

Volgens de zondagskrant zijn alle abortussen uitgevoerd laat in de zwangerschap, na twintig weken. Afgelopen jaar is een abortus uitgevoerd nadat was gebleken dat het kind een deel van de voet miste.

De gegevens, afkomstig van het Britse bureau voor de statistiek, zijn volgens de krant aanleiding tot een nieuwe maatschappelijke discussie. Onder veel artsen en bij ouderorganisaties groeit de vrees voor een groeiende tendens dat de definitie van een "ernstige handicap" niet langer realistisch is.

Wetgeving

De Britse abortuswetgeving kent de mogelijkheid om laat in de zwangerschap nog in te grijpen in geval van een ernstige handicap. In de wet is deze term niet nader gedefinieerd. Het is aan de toekomstige ouders en de behandelend artsen om een oordeel te vellen. Binnen het Britse parlement zijn al eerder stemmen opgegaan om de wetgeving aan te passen, maar tot dusver zonder resultaat.

In Nederland is abortus officieel toegestaan tot het moment dat de foetus buiten het lichaam van de moeder levensvatbaar is. De termijn is gesteld op 24 weken zwangerschap. Artsen houden een marge aan om er zeker van te zijn dat zij zich aan de wet houden.

In de praktijk voeren ze daardoor vrijwel geen abortus uit na 22 weken, aldus de website van het ministerie van VWS. Een vrouw bepaalt overigens zelf wanneer sprake is van een noodsituatie die abortus rechtvaardigt. Late abortussen zijn mogelijk, maar daarvoor zijn speciale protocollen van kracht waarvoor belangrijke eisen van zorgvuldigheid gelden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid