Spring naar bijdragen

lang haar man


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 298
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op woensdag 09 november 2005 20:32:41 schreef Cake het volgende:

@ ArjenV

verbaasd.gifverbaasd.gif

ArjenV bedoelt prolly dat God wel van de mens houdt maar niet van de levenswijze (uitkomend travestie, dus als het ware homosexueel bezig zijn) (lees even voor vrouwen en mannen)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Lang of kort haar.

      

Een lezer van ons blad schrijft met verdriet over de praktijk in zijn gemeente. Aan het Heilig Avondmaal gaan ook vrouwen aan met kort haar. Zelfs de echtgenote van de predikant. De vraag is om hierover vanuit Gods Woord iets te schrijven.

Zoals een ieder zal weten, schrijft de apostel Paulus erover in I Corinthiërs 11. Hij heeft het daar eerst over de hoofdbedekking van de vrouw. En in dat verband gaat het ook een- en andermaal over de haardracht van zowel de man als de vrouw.

De Schrift luidt dienaangaande: 'Of leert ook de natuur zelf u niet, dat zo een man lang haar draagt, het hem een oneer is? Maar zo een vrouw lang haar draagt, dat het haar een eer is; omdat het lange haar voor een bedekking aan haar is gegeven?'

De kanttekeningen luiden bij deze verzen: `De natuur ... die het vrouwelijk geslacht van het mannelijke onder andere daarmee ook heeft onderscheiden dat bij vrouwen het haar van het hoofd langer en dichter groeit dan bij mannen, en dat het haar dient tot een sieraad en een bedekking.' De man moet geen lang haar dragen `omdat dit lange haar op zijn hoofd als een bedekking zou zijn en als een teken van onderdanigheid, terwijl hij het hoofd is van de vrouw en daarom zo'n teken niet behoort te dragen waarmee hij zijn heerschappij schijnt te verzaken. Verder, omdat hij zich zo als het ware herschept in een vrouw, dragende een sieraad dat aan vrouwen eigen is, en zo als het ware zijn mannelijkheid verzaakt, hetwelk God in de wet verbiedt; Deuteronomium 22 vers 5.'

En bij de woorden `voor een bedekking' schrijft de kanttekening: `Grieks `een omwerpsel' namelijk om haar te dienen tot een bedekking en dus ook tot een teken van onderdanigheid, hetwelk dan een eer is voor haar, dat zij haar onderdanigheid volgens Gods bevel daarmede belijdt.'

Dit is duidelijk en daar hoeft niets meer bij van ons eigen inzicht of onze mening.

Letten we op de praktijk van de Heilige Schrift, dan zien we een godzalig voorbeeld bij twee vrouwen van wie wordt vermeld dat ze Jezus zalfden. Lucas 7 vers 36-38: 'En één der farizeeërs bad Hem dat Hij met hem at; en ingegaan zijnde in des farizeeërs huis, zat Hij aan. En zie, een vrouw in de stad die een zondares was, verstaande dat Hij in het huis van de farizeeër aanzat, bracht een albasten fles met zalf. En staande achter Zijn voeten, wenende, begon zij Zijn voeten nat te maken met tranen en droogde zij ze af met het haar van haar hoofd en kuste zij Zijn voeten en zalfde zij ze met de zalf.'

Ook lezen we van Maria, de zuster van Martha en Lazarus, zoiets in Johannes 12 vers 1-3: 'Jezus dan kwam zes dagen voor het pascha te Bethanië ... Zij bereidden Hem dan daar een maaltijd en Martha diende; en Lazarus was één van hen die met Hem aanzaten. Maria dan genomen hebbende een pond zalf van onvervalste, zeer kostelijke nardus, heeft de voeten van Jezus gezalfd en met haar haren Zijn voeten afgedroogd; en het huis werd vervuld van de reuk der zalf.'

In beide gevallen lezen we dat de vrouw het haar gebruikt om Jezus' voeten af te drogen. Dit zou geheel onmogelijk zijn geweest, indien zij kort haar hadden gehad.

Zo zien we én het Bijbelse voorschrift én het Bijbelse voorbeeld. Daarom mogen we alle vrouwen en meisjes oproepen om het van God gegeven sieraad niet af te (laten) knippen of af te (laten) scheren. U beledigt God ermee! Uit liefde voor de Heere Die u dit sieraad heeft gegeven, dient u het te dragen. Niet omdat het moet ...! Maar omdat het mag ...!

En in het bijzonder ten aanzien van het Heilig Avondmaal geldt wel: vrouwen die de dood des Heeren gedenken, dienen het haar te laten groeien, zoals God in Zijn scheppingsorde het heeft gewild. Wat is dat toch voor een dwarse en dwaze geest om tegen Gods wil in te gaan? Welk Bijbels argument hebben onze vrouwen en meisjes om geen lang haar te dragen? Het enige (totaal misplaatste) argument is de mode en het zogenaamd mooier te vinden! Maar zolang de mode ons richtsnoer is, lopen we meer kans om van Gods Woord af te wijken dan om ernaar te leven, dacht u niet?

Nog meer in het bijzonder dient de vrouw van een voorganger der gemeente zich hierin Bijbels te gedragen en een voorbeeld te zijn!

dit komt van een best wel zware site...www.omsionswil.nl

ik vind het raar dat vrouwen met kort haar , lijkt het wel, meer geaccepteerd zijn dan mannen met lang haar...

ik ken zat christelijke vrouwen met kort haar....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 12 november 2005 14:50:45 schreef Thijs het volgende:

ik ken zat christelijke vrouwen met kort haar....

Ik ook. Ik ken trouwens ook christelijke mannen met lang haar.

Maar over je acceptatie gesproken. Dat verschilt ook weer per tijd en plaats. Moet je maar eens honderden jaren geleden kijken in die pruikentijd. Veel lang haar. JS Bach bijvoorbeeld. Het is dan wel een pruik, maar je snapt m'n punt. Of wat dacht je van afbeeldingen van Jezus. Kennelijk stelden de schilders Jezus in die tijd ook voor met lang haar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 12 november 2005 14:59:44 schreef Gorthaur het volgende:

[...]

Ik ook. Ik ken trouwens ook christelijke mannen met lang haar.

Maar over je acceptatie gesproken. Dat verschilt ook weer per tijd en plaats. Moet je maar eens honderden jaren geleden kijken in die pruikentijd. Veel lang haar. JS Bach bijvoorbeeld. Het is dan wel een pruik, maar je snapt m'n punt. Of wat dacht je van afbeeldingen van Jezus. Kennelijk stelden de schilders Jezus in die tijd ook voor met lang haar.

lang haar scheen voor vrouwen ook een bewijs te zijn dat ze getrouwd waren met een man....

misschien dat daarom mannen in Korinthe met lang haar raar gevonden werden

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 12 november 2005 15:04:11 schreef Thijs het volgende:

en ook niet alle vrouwen bidden met hoofddeksels op

Klopt, maar ook dit is weer iets wat totaal niet samen gaat met de bijbel en wat mensen er zelf van hebben gemaakt...

want dat heeft te maken dat Christus hoofd van de gemeente en de man is en de man het hoofd van de vrouw... iets in deze trant... anders moet je het maar eens nalezen in 1 korintiers 11

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 09 november 2005 20:14:57 schreef xx-taam-xx het volgende:

[...]

Nee, dat hoor je mij niet zeggen, alleen hou er wel rekening mee dat de bijbel 2000 jaar oud is.

kijk naar ouders nu en vroeger, er wordt anders opgevoed (niet helemaal een perfect voorbeeld dat weet ik.)

De bijbel zowieso helemaal volgen is onmogelijk, dan zou je, je aan alle 10 de geboden moeten houden, zou je zonder zonde zijn en de bijbel niet meer nodig hebben.

Het is toch ook de bedoeling naar de 10 geboden te leven? Op z'n minst moet je dat toch proberen?

Maargoed ik ben een beginneling, en weet ook nog niet alles.

Ik moet zeggen dat dit alles wel heel interessant is, heb zelf nog niet zo nagedacht over de haardracht van mannen en vrouwen en hoe dat in de Bijbel staat.

Heb dat ook nog niet gelezen. Maar heb de hele Bijbel ook nog niet gelezen, kom het vast nog tegen.

Groetjes!

Link naar bericht
Deel via andere websites

woah woah lang haar bij mannen vind ik toevallig heel erg mooi! Overigens heb ik me laten vertellen dat men in de tijd van de Romeinen, kort haar veel netter vond en dat toen de Bijbel daadwerkelijk werd opgeschreven, dat ook modieus was ofzo. Tijd verandert, in de middeleeuwen (waarin het Christendom waar hoogtij vierde_ was het zelfs zo dat mannen met lang haar juist meer respect kregen.

Als ik over straat loop en ik zie mooie lange lokken bij een man, moet ik altijd even kijken. Deze tic heeft me wel mn vriend opgeleverd knipoog_dicht.gif

Persoonlijk denk ik dat het God niet veel uitmaakt of je als man nou lang haar hebt of niet, het gaat om hoe je innerlijk bent. Overigens groeit het haar van nature, en dat kan niet níet Gods kracht zijn big-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 03 november 2005 20:39:19 schreef Thijs het volgende:

14 Leert de natuur zelf u niet dat lang haar een man te schande maakt, 15 terwijl het een vrouw tot eer strekt?

gaat dit vers over dat mannen geen lang haar mogen hebben of dat mannen en vrouwen er niet hetzelfde uiit moeten zien

veel vrouwen hebben vandaag ook kort haar dus?

Hadden in die tijd alle kerels geen lang haar? Tenminste, als ik naar afbeeldingen in de kinderbijbel kijk, of afbeeldingen van jezus dan hebben ze allemaal lang haar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 17 november 2005 18:45:04 schreef Mortal het volgende:

[...]

Hadden in die tijd alle kerels geen lang haar? Tenminste, als ik naar afbeeldingen in de kinderbijbel kijk, of afbeeldingen van jezus dan hebben ze allemaal lang haar.

daar zit idd wel wat in. haha, dan heeft mn vader eigenlijk niks meer te zeurenpuh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid