Spring naar bijdragen

Trouwt men jong vanwege de seks?  

1 lid heeft gestemd

  1. 1. Trouwt men jong vanwege de seks?

    • jazeker
      11
    • nee natuurlijk niet
      37
    • ze zeggen nee, maar bedoelen ja
      18
    • wat is het probleem met seks voor het huwelijk?
      13


Aanbevolen berichten

Uiteraard heeft persoonlijkheid ook ermee te maken, en ik ken ook stellen die jong getrouwd zijn die wel een goed huwelijk hebben (hoewel die volgens mij wel een paar jaar verkering hadden).

Maar ik ken ook meerdere stellen die op dit moment huwelijksproblemen hebben, omdat ze vele jaren geleden heel jong zijn getrouwd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 169
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Gast Anon_phpbb

Quote:

[...] Dat komt omdat in een cultuur van gearrangeerde huwelijken scheiden helemaal 'not done' is. Reken er maar op dat er in een land als Afghanistan heel veel vrouwen zijn die doodongelukkig zijn in hun gearrangeerde huwelijk, bijv. omdat ze mishandeld worden. Alleen kunnen zij niet scheiden.

Dat is lang niet in alle gevallen zo, sowieso kan de man wel scheiden. En ook voor bijv. moderne Marokkanen (die dus niet die strenge regel aanhouden dat alleen een man kan scheiden) is een min of meer gearrangeerd huwelijk ook nog steeds heel normaal. Verder zijn er ook veel gearrangeerde huwelijken in India bijv. .. die zijn niet allemaal Islamitisch. Het is echt niet zo zwart wit, gearrangeerde huwelijken vinden niet alleen plaats in de achterlijke vrouwonvriendelijke culturen.

Quote:

[...] Als je trouwt om de seks, ben ik bang dat je huwelijk niet lang standhoudt...
hamer.gif

Je kan het dan wel heel hamer.gif vinden dat ik dit zeg, maar je onderbouwt verder ook niet waarom een huwelijk dan niet lang zou standhouden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat is lang niet in alle gevallen zo, sowieso kan de man wel scheiden.

Maar vaak is de man juist degene die het meeste profijt heeft bij het huwelijk. Als vrouwen ook mochten scheiden in dergelijke samenlevingen, ben ik bang dat het scheidingsaantal daar een stuk hoger zou liggen dan nu.

Quote:

En ook voor bijv. moderne Marokkanen (die dus niet die strenge regel aanhouden dat alleen een man kan scheiden) is een min of meer gearrangeerd huwelijk ook nog steeds heel normaal.

Ik vraag me af of die Marokkanen die wel huwelijken arrangeren, het toestaan dat vrouwen scheiden. Waarschijnlijk zal de familie zo'n persoon (vooral de vrouw) verstoten als hij of zij besluit te scheiden.

Quote:

Verder zijn er ook veel gearrangeerde huwelijken in India bijv. .. die zijn niet allemaal Islamitisch.

Ik zeg ook niet dat alleen moslims huwelijken arrangeren. In India doen ze dat ook. Maar ook daar hebben vrouwen een erg minderwaardige positie en kunnen ze niet scheiden.

In het westen deden ze dat een tijd geleden ook nog. Maar dat was in de tijd dat vrouwen in het westen ook gediscrimineerd werden en niet mochten scheiden.

Quote:

Het is echt niet zo zwart wit, gearrangeerde huwelijken vinden niet alleen plaats in de achterlijke vrouwonvriendelijke culturen.

Ik ken geen enkele cultuur waarin huwelijken worden gearrangeerd, maar waarin mensen kunnen scheiden. Anders zou het arrangeren van huwelijken ook geen zin hebben, want dan zouden de jongelui meteen scheiden als het huwelijk gesloten is dat door papa is geregeld.

Quote:

Je kan het dan wel heel
hamer.gif
vinden dat ik dit zeg, maar je onderbouwt verder ook niet waarom een huwelijk dan niet lang zou standhouden.

Omdat het huwelijk niet alleen uit seks bestaat. Trouwen betekent ook dat je de rest van je leven moet doorbrengen met een persoon. En die persoon is misschien fysiek heel aantrekkelijk, maar als hij ondertussen een vreselijke man of vrouw is, of als je het nergens over eens kunt worden, dan word je huwelijk erg moeilijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]Maar vaak is de man juist degene die het meeste profijt heeft bij het huwelijk. Als vrouwen ook mochten scheiden in dergelijke samenlevingen, ben ik bang dat het scheidingsaantal daar een stuk hoger zou liggen dan nu.

[...] Ik vraag me af of die Marokkanen die wel huwelijken arrangeren, het toestaan dat vrouwen scheiden. Waarschijnlijk zal de familie zo'n persoon (vooral de vrouw) verstoten als hij of zij besluit te scheiden.

[...] Ik zeg ook niet dat alleen moslims huwelijken arrangeren. In India doen ze dat ook. Maar ook daar hebben vrouwen een erg minderwaardige positie en kunnen ze niet scheiden.

In het westen deden ze dat een tijd geleden ook nog. Maar dat was in de tijd dat vrouwen in het westen ook gediscrimineerd werden en niet mochten scheiden.

[...] Ik ken geen enkele cultuur waarin huwelijken worden gearrangeerd, maar waarin mensen kunnen scheiden. Anders zou het arrangeren van huwelijken ook geen zin hebben, want dan zouden de jongelui meteen scheiden als het huwelijk gesloten is dat door papa is geregeld.

Hoe wéét je dat? Sowieso in die culturen mag je als vrouw weigeren als er een huwelijk is geregeld door de ouders. Maar goed, ik snap je punt dat er in die culturen inderdaad anders tegen scheiden wordt aangekeken. Iets wat ik overigens niet slecht vindt, dat is nu juist de bescherming van een huwelijk.. dat je niet zo makkelijk van elkaar kunt weglopen.

Maar het is echt niet zo dat mensen in gearrangeerde huwelijken (daarmee bedoel ik trouwens vooral dat ze elkaar niet goed of lang kenden voor het huwelijk) allemaal ongelukkig zijn. Liefde groeit, en liefde gaat soms weg.. en verliefdheid al helemaal. Het gaat er om dat je gemotiveerd bent om een huwelijk te laten slagen.

Quote:

[...] Omdat het huwelijk niet alleen uit seks bestaat. Trouwen betekent ook dat je de rest van je leven moet doorbrengen met een persoon. En die persoon is misschien fysiek heel aantrekkelijk, maar als hij ondertussen een vreselijke man of vrouw is, of als je het nergens over eens kunt worden, dan word je huwelijk erg moeilijk.

Ja tuurlijk.. maar als je trouwt omdat je niet kunt wachten met seks, betekent dat dan automatisch dat je denkt dat een huwelijk alleen draait om het lichamelijke?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat jullie allebei wel een punt hebben.

Enerzijds vind ik het inderdaad jammer hoe het huwelijk in onze samenleving steeds meer wordt gezien als een engagement "zo lang het goed loopt", waardoor mensen mijns inziens soms te makkelijk trouwen, én te makkelijk opgeven. Ik denk dat het absoluut geen kwaad kan om het permanente karakter van het huwelijk meer te onderstrepen, en ik vind dat er wel iets te zeggen valt voor de visie die in sommige samenlevingen geldt dat liefde moet groeien in een huwelijk en dat je flexibel moet kunnen zijn naar elkaar en het, ondanks eventuele problemen, gewoon moet laten werken. Want deels is een engagement zoals een huwelijk gewoon volhouden, ook doorheen slechte momenten. Ik heb het idee dat mensen nu vaak zo gigantisch veel verwachten van een relatie en dat ze zo snel afhaken als er iets tegenzit, vanuit een of ander Hollywoodbeeld van de "perfecte liefde". De perfecte liefde is denk ik die waaraan je samen een leven lang wil werken...

Anderzijds is het wel gewoon een feit dat er, in samenlevingen waar scheiden zwaar gestigmatiseerd wordt of zelfs onmogelijk is, veel onrecht gebeurt waar vrouwen (en allicht ook mannen) soms hun leven lang het slachtoffer van zijn. Het heeft geen zin om daar onze ogen voor te sluiten vanuit een of ander geïdealiseerd beeld van de "standvastigheid" van die mensen. Standvastigheid verwarren met angst en onderdrukking lijkt me geen goede zaak. De onverbreekbaarheid van het huwelijk in die mate verabsoluteren dat het gebruikt wordt om onrecht in stand te houden vind ik op geen enkele manier te verantwoorden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Hoe wéét je dat?

Omdat ik geen enkele cultuur met gearrangeerde huwelijken ken die echtscheidingen toestaat. Als jij er wel één kent, noem hem.

Quote:

Sowieso in die culturen mag je als vrouw weigeren als er een huwelijk is geregeld door de ouders.

Nee: link

Bovendien, zelfs als je volgens de rechter officieel mag scheiden, dan word het je nog heel moeilijk gemaakt als vrouw. Je familie verstoot je, je kunt jezelf financieel niet onderhouden, en ga zo maar door.

Quote:

Maar goed, ik snap je punt dat er in die culturen inderdaad anders tegen scheiden wordt aangekeken. Iets wat ik overigens niet slecht vindt, dat is nu juist de bescherming van een huwelijk.. dat je niet zo makkelijk van elkaar kunt weglopen.

Ik vind het ronduit verschrikkelijk hoe ze met scheiding omgaan.

Natuurlijk is het goed als je niet zomaar van elkaar kunt weglopen. Maar als het een tienjarig meisje niet eens is toegestaan te scheiden van een oude vent, en als een vrouw niet eens kan scheiden van haar man als hij haar mishandelt, dan gaat het veel en veel te ver.

Quote:

Maar het is echt niet zo dat mensen in gearrangeerde huwelijken (daarmee bedoel ik trouwens vooral dat ze elkaar niet goed of lang kenden voor het huwelijk) allemaal ongelukkig zijn. Liefde groeit, en liefde gaat soms weg.. en verliefdheid al helemaal. Het gaat er om dat je gemotiveerd bent om een huwelijk te laten slagen.

Ik zeg nergens dat gearrangeerde huwelijken nooit kunnen werken. Ik denk wel dat ze vaak mislukken. En dat er weinig scheidingen plaatsvinden bij gearrangeerde huwelijken, zegt niets.

Quote:

Ja tuurlijk.. maar als je trouwt omdat je niet kunt wachten met seks, betekent dat dan automatisch dat je denkt dat een huwelijk alleen draait om het lichamelijke?

Niet automatisch. Wel vaak.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...] Niet automatisch. Wel vaak.

Je lijkt vrij zeker van je zaak te zijn, waarom?

Als het goed staat de seksuele ontwikkeling van de relatie niet los van de emotionele en andere vormen van ontwikkeling van de relatie en hoewel veel zaken zich (soms met wat moeite en wat lastiger) door kunnen ontwikkelen zonder een huwelijk, gaat dat voor seksualiteit een stuk lastiger als je gelooft dat er grenzen zijn die vóór het huwelijk gesloten horen te blijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

als eerst wil ik even zeggen van dat punt van jou

'Mijn punt:

Prima als je op jonge leeftijd trouwt, maar durf ook gewoon toe te geven dat je misschien wat eerder trouwt omdat je toch wel erg benieuwd bent naar seks.

-------------------------------------

Ik moest gelijk een beetje lache toen ik dat hoorde. Niet dat ik jou uitlach hoor.

Ik ken heel veel mensen die moesten trouwen omdat ze VANTEVOREN als sex hebben gehad, niet zozeer dat ze sex hebben gehad maar meer dat de 1 zwanger was.

Dat vind ik aan de 1e kant niet echt een reden om te gaan trouwen, denk je niet? Dat zeg je eigelijk, ik trouw alleen om het kind en niet om jou.. toch?

-----------

Maar die mensen die vroeg trouwen denken vaak alleen van; ik kan niet meer zonder jou dus ik ga met je trouwen. Daarmee bedoel ze hebben vaak niet verder nagedacht over van wat doen we als we problemen hebben? kunnen we elkaar gewoon flink hard de waarheid vertellen zonder dat onze relatie eraan kapot gaat.

Mensen die vroeg trouwen hebben net 2/3 jaar een relatie, en dan zeg ik ook net. Ik heb zelf bijna een jaar een relatie en ik moet zeggen het is niet continu een roze wolk. De laatste tijd hebben we vaak wat kleine/grote problemen en die moeten opgelost worden. Maar hoe ga je dat doen als je elkaar nog niets eens goed kent. Je zou zeggen je hebt al een jaar en je kent elkaar dan wel, maar dat is precies het tegen overgestelde!

Als ik mijn vriend goed zou willen kennen voordat ik ga trouwen

dan ben ik iets van 21.

----------------------

En nu nog even iets over jou PUNT,

Niet alle gelovige houden zich aan de regel geen sex voor het huwlijk, die word heel vaak en meerdere keren overtreden!

---------------

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Misschien is deze topic zo overbodig, want er zijn zoveel verschillende mensen in verschillende situaties dat je niet een lijn kan trekken. (Overbodig in de zin van globale waarheid, het is natuurlijk leuk om hierover te praten).

Mijn broer is afgelopen zomer op 21 jarige leeftijd getrouwd, hij had ook nog eens een lange afstands relatie, zeg maar meer dan 3000 kilometer van elkaar. Ze zijn nu getrouwd en gelukkig ze hebben 4 jaar een relatie gehad.

Nou is het zo dat dit voorbeeld geen standaard is, het is wel een voorbeeld van hoe het zou kunnen maar niet een argument om nou te zeggen dat het altijd lukt. Voor het zelfde geldt zou het in een andere relatie slecht aflopen omdat ze nog niet helemaal ontwikkelt waren bijvoorbeeld.

We zijn misschien heel ongenadig als het gaat om situaties te behandelen, vaak van een kant bekeken terwijl de wereld zoveel situaties kent. Het is beter om met de wijsheid van god elke situatie te betreden. Bij zo'n onderwerp kan je geen standaard trekken, maar let op; wel voor jezelf en in je kenniskring. Want met jezelf en in je kenniskring moet je zoiets beslissen/oplossen met wijsheid in de context van de situatie/personen/leeftijd/ervaring etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

Weet je wat wel leuk is? Jij bent 17, je vriend 19. Jullie hersenen zijn nog helemaal niet volgroeid. Wat nu als blijkt, als jullie halverwege de 20 zijn of zo, dat jullie helemaal niet zo goed bij elkaar passen ondanks alles wat jullie hebben meegemaakt?

Dat heb ik heel vaak om me heen gezien en ook zelf meegemaakt.

Ik zeg helemaal dat het niet kan hoor, en ook niet dat het nooit goed kan gaan, integendeel: vaak gaat het wel goed. Maar ik ben vrij sceptisch op dat gebied en eigenlijk helemaal geen fan van jong trouwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kurt, dat is misschien zo. En eigenlijk... is een mens nooit uitgegroeid, uitgeleerd, 'uitveranderd'. Juist als je dingen samen meemaakt, al vanaf dat je jong bent, groei en ontwikkel je je samen. Dat is heel gezellig, bijzonder, en verbindend! Tenminste, da's mijn ervaring... smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

"Bevestiging krijgen door God" voor je trouwplannen, hoe vul je dat concreet in? Niet bedoeld als aanval ofzo, als jij denkt dat het zo is, is het niet aan mij om dat in twijfel te gaan trekken, ik ben gewoon oprecht benieuwd omdat ik me er zelf niet echt iets bij kan voorstellen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...

Ik trouw over 3 maanden, en bij ons krijgen we ook vaak de reactie van "wat jong" (ik ben 21, hij is 23)

Veel zeggen ook dat we eerst maar moeten gaan samenwonen, en altijd nog kunnen besluiten te trouwen, maar wij hebben bewust de keuze gemaakt dat niet te doen. Samenwonen is in mijn ogen "proefdraaien". Ik heb niks tegen mensen die eerst gaan samenwonen, maar onze keuze is het niet. Als je besluit te trouwen ben je zeker van elkaar, ik hoef dat niet eerst uit te proberen of we wel bij elkaar passen als we in 1 huis wonen.

Voor de seks doen we het niet; Misschien zijn er stellen die dat wel doen maar wij niet. We zijn hier al bekend mee, en hebben die keuze zelf gemaakt. Ook sex hebben is een keuze voor elkaar, die je niet terug kan draaien.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Vind het fijn om te lezen dat hier juist mensen zijn die 'jong' trouwen. Ik ben nu 19 en mijn vriend 21, we zitten eraan om rond volgend jaar te trouwen (hij is dit jaar klaar met de studie, ik volgend jaar) en dan samen te gaan wonen. Dan zijn we 20 en 22, ik vind dat zelf eigenlijk ook wel jong. Maar we hebben nu al langer dan 3jr en dan rond de tijd dat we zullen trouwen hebben we al 4,5 jr. Toch dacht ik ook altijd 'nou over een jaar of 10', terwijl ik het nu juist heel waardevol vind om te trouwen voordat we samenwonen.

Lizadegeest, ik vind het fijn om te lezen dat jullie bevestiging hebben gehad. Ik zou dat ook graag willen, maar heb dat tot nog toe nog niet gekregen (of misschien blind ervoor?) Ik hoop er altijd op, of dat ik of mijn vriend een teken of iets al krijgen, maar helaas... Hoe zou dat kunnen, dat jullie daar een teken van hebben gehad? Hoe kwam het dat die mensen dat tegen jullie hebben gezegd en wat zeiden ze? Vind het wel bijzonder.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid