Spring naar bijdragen

Trouwt men jong vanwege de seks?  

1 lid heeft gestemd

  1. 1. Trouwt men jong vanwege de seks?

    • jazeker
      11
    • nee natuurlijk niet
      37
    • ze zeggen nee, maar bedoelen ja
      18
    • wat is het probleem met seks voor het huwelijk?
      13


Aanbevolen berichten

Het valt me de laatste tijd steeds meer op dat binnen sommige geloven (ik wilde groeperingen zeggen, maar dat kan verkeerd opgevat worden) steeds vroeger getrouwd wordt.

Het is aan de orde van de dag dat men trouwt als men de leeftijd van 18, 19 behaald.

Als je het bruidspaar vraagt waarom ze trouwen, krijg je steevast het antwoord "we houden van elkaar en willen met elkaar verder", ja tuurlijk, anders heeft het niet echt veel nut om te trouwen. Maar dat is ook zo bij mensen die op latere leeftijd trouwen en al jaren een relatie hebben.

Mijn punt:

Prima als je op jonge leeftijd trouwt, maar durf ook gewoon toe te geven dat je misschien wat eerder trouwt omdat je toch wel erg benieuwd bent naar seks.

Ik ben benieuwd naar jullie mening, en ook naar de mening van de mensen die inderdaad zo vroeg getrouwd zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 169
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 08:39:38 schreef freddyboy het volgende:

Niet lullig bedoeld hoor, maar waar haal je deze gegevens vandaan? Heb je landelijke statistieken hiervan of zijn er toevallig wat mensen jong getrouwd bij jouw in de buurt?

idd...

Als ik jong wil trouwen met mn vriendin,

doe ik dat omdat we echt van elkaar houden

en echt ons eigen leventje willen leiden met elkaar!

niet alleen om de sex natuurlijk...

Het is gewoon meer het gevoel dat je echt bij elkaar hoort, in het zelfde huis enz.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kon wat gegevens vinden (helaas een beetje verouderd) die er op wijzen dat mensen juist vaker op oudere leeftijd trouwen.

"Leeftijd huwelijkspartners loopt op

Was in 1993 de gemiddelde leeftijd van de paartjes die elkaar het jawoord gaven voor mannen 30 jaar en 4 maanden en voor vrouwen 27 jaar en 10 maanden, dan is in 2002 de gemiddelde leeftijd voor het aangaan van een huwelijkscontract opgelopen tot respectievelijk 33 jaar en 7 maanden en 30 jaar en 7 maanden. In dezelfde periode nam het gemiddelde leeftijdsverschil tussen de huwelijkspartners toe van 2 jaar en 6 maanden tot 3 jaar."

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 08:39:38 schreef freddyboy het volgende:

Niet lullig bedoeld hoor, maar waar haal je deze gegevens vandaan? Heb je landelijke statistieken hiervan of zijn er toevallig wat mensen jong getrouwd bij jouw in de buurt?

Dit topic is naar aanleiding van een flink aantal bruiloften die ik inmiddels heb mogen aanschouwen. Ik heb helaas nog geen statistieken kunnen vinden, het mooiste zou zijn zo'n "waar worden de kinderen niet tegen polio ingeent-grafiekje", omdat dat hoogstwaarschijnlijk er hetzelfde uit zal zien, omdat juist in die "groeperingen" het jong trouwen vaak voorkomt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 08:48:03 schreef freddyboy het volgende:

Ik kon wat gegevens vinden (helaas een beetje verouderd) die er op wijzen dat mensen juist vaker op oudere leeftijd trouwen.

"Leeftijd huwelijkspartners loopt op

Was in 1993 de gemiddelde leeftijd van de paartjes die elkaar het jawoord gaven voor mannen 30 jaar en 4 maanden en voor vrouwen 27 jaar en 10 maanden, dan is in 2002 de gemiddelde leeftijd voor het aangaan van een huwelijkscontract opgelopen tot respectievelijk 33 jaar en 7 maanden en 30 jaar en 7 maanden. In dezelfde periode nam het gemiddelde leeftijdsverschil tussen de huwelijkspartners toe van 2 jaar en 6 maanden tot 3 jaar."

Gemiddeld wat ouder ja. Maar als jij op je 19e trouwt, trouw je ver onder het gemiddelde.

En geloof me, er zijn zat mensen die op zo'n jonge leeftijd trouwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien dat er in jouw omgeving een aantal mensen wat jonger getrouwd zijn, maar dat is niet per direct maatgevend voor de maatschappij. Uit statistieken van het CBS valt af te lezen dat de gemiddelde leeftijd van de in het huwelijk tredende mensen toeneemt. De leeftijd voor de man is op dit moment 35,0 en voor de vrouw 31,9.

Misschien is het volgende topic nog een inslag voor je: Stelling: Getting married, why?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 09:18:11 schreef Troel het volgende:

[...]

Gemiddeld wat ouder ja. Maar als jij op je 19e trouwt, trouw je ver onder het gemiddelde.

En geloof me, er zijn zat mensen die op zo'n jonge leeftijd trouwen.

En door de immens grote hoeveelheid scheidingen, heel veel mensen die op oudere leeftijd (nogmaals) trouwen, en daardoor het gemiddelde omhoog 'krikken'. puh2.gif

Ik ben het wel met Troel eens, het was mij ook al vaker opgevallen, dat mensen uit een bepaald geloof vaak heel vroeg trouwen...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 09:30:57 schreef Dikkie het volgende:

[...]

En door de immens grote hoeveelheid scheidingen, heel veel mensen die op oudere leeftijd (nogmaals) trouwen, en daardoor het gemiddelde omhoog 'krikken'.
puh2.gif

Ik ben het wel met Troel eens, het was mij ook al vaker opgevallen, dat mensen uit een bepaald geloof vaak heel vroeg trouwen...

En wat zou dat dan uitmaken? knipoog_dicht.gif

moet dat dan voor de sex zijn?

vroegâh trouwden meisjes al op hun 13de

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op woensdag 31 augustus 2005 09:30:57 schreef Dikkie het volgende:

En door de immens grote hoeveelheid scheidingen, heel veel mensen die op oudere leeftijd (nogmaals) trouwen, en daardoor het gemiddelde omhoog 'krikken'.
puh2.gif

De statistieken van het CBS geven aan dat bij de hoge gemiddelde leeftijd 72% voor het eerst in het huwelijksbootje stapt. De gemiddelde leeftijd voor het scheiden ligt bij de mannen op 43 en bij de vrouwen op 40 jaar.

Quote:
Ik ben het wel met Troel eens, het was mij ook al vaker opgevallen, dat mensen uit een bepaald geloof vaak heel vroeg trouwen...

Wellicht dat het in bepaalde geloofskringen wat vaker voorkomt, maar is duidelijk niet maatgevend voor de statistieken. Gaat dan het gegeven argument van Troel nog op, dat mensen trouwen voor sex in plaats vanuit liefde voor elkaar?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 09:37:46 schreef Michie23 het volgende:

Het is niet verkeerd om vanwege de seks te trouwen denk ik, als je de Bijbel goed leest zie je dat seks nl. de bekroning van de liefde is.

De liefde stelt weinig voor als de seks daarvan de bekroning zou moeten zijn, zo bijzonder is seks namelijk niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 09:25:09 schreef Michiel het volgende:

Misschien dat er in jouw omgeving een aantal mensen wat jonger getrouwd zijn, maar dat is niet per direct maatgevend voor de maatschappij. Uit statistieken van het
valt af te lezen dat de gemiddelde leeftijd van de in het huwelijk tredende mensen toeneemt. De leeftijd voor de man is op dit moment 35,0 en voor de vrouw 31,9.

Misschien is het volgende topic nog een inslag voor je:

In sommige delen van de maatschappij komt het vroeg trouwen wel degelijk vaak voor.

Het gaat me niet om het gemiddelde, het gaat me om die mensen die zo jong trouwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 09:36:46 schreef Michiel het volgende:

[...]De statistieken van het
geven aan dat bij de hoge gemiddelde leeftijd 72% voor het eerst in het huwelijksbootje stapt. De gemiddelde leeftijd voor het scheiden ligt bij de mannen op 43 en bij de vrouwen op 40 jaar.

[...]Wellicht dat het in bepaalde geloofskringen wat vaker voorkomt, maar is duidelijk niet maatgevend voor de statistieken. Gaat dan het gegeven argument van Troel nog op, dat mensen trouwen voor sex in plaats vanuit liefde voor elkaar?

Ze zullen ongetwijfeld van elkaar houden, maar is het misschien zo dat ze wat eerder trouwen omdat ze seks willen?

Waarom niet wachten totdat je wat ouder bent, je een studie afgemaakt hebt en dergelijke.

Ik ben nu zelf 23, en voel me soms nog een kind als ik vergelijk wat voor dingen ik anders aan zou willen/moeten pakken in het leven, maar ik heb die wijsheid nog niet. Moet je nagaan hoe iemand van 19 zich zou voelen. Dan ben je bijna nog een kind :o

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou ook graag jong willen trouwen, maar we moeten maar kijken hoe God het leidt.

Troel, het is nogal logisch dat wanneer je een relatie van een jaar of drie hebt en niet aan seks voor het huwelijk doet, je er nieuwsgierig naar bent. Mensen die geen seks voor het huwelijk hebben zijn ook gewone mensen met gewone verlangens, dus ik denk dat er niks mis mee is.

De hoofdreden om jong te trouwen moet niet zijn om seks te willen hebben, maar het is nogal logisch, lijkt me, dat het wel mee speelt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 09:52:52 schreef Janneke het volgende:

Ik zou ook graag jong willen trouwen, maar we moeten maar kijken hoe God het leidt.

Troel, het is nogal logisch dat wanneer je een relatie van een jaar of drie hebt en niet aan seks voor het huwelijk doet, je er nieuwsgierig naar bent. Mensen die geen seks voor het huwelijk hebben zijn ook gewone mensen met gewone verlangens, dus ik denk dat er niks mis mee is.

De hoofdreden om jong te trouwen moet niet zijn om seks te willen hebben, maar het is nogal logisch, lijkt me, dat het wel mee speelt.

Kijk, dat is een eerlijk antwoord, dank je wel.

Ik wil ook niet pretenderen dat er iets mis mee is, ik vind alleen dat je er best open over mag zijn dat je toch wel erg benieuwd bent naar seks en daarom (zeker als je het vergelijkt met het gemiddelde) vroeg trouwt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarom zou je al op je 18e of 19e trouwen? Het lijkt me helemaal niet goed als je dat doet. Want dat betekent dat je vanuit je ouderlijk huis meteen alweer met iemand anders in één huis gaat wonen. En zo leer je natuurlijk nooit om op eigen benen te staan. Bovendien ben je nog bezig met een opleiding en moet je nog kunnen genieten van het leven, in alle vrijheid, dus wil je helemaal nog niet getrouwd zijn. Ik niet, tenminste. Waarom zou je dan wel trouwen...?? Inderdaad, vanwege de seks. Mensen die zo vroeg trouwen komen meestal uit de christelijke kringen die seks voor het huwelijk afkeuren. En tja, dan trouw je dus maar zo vroeg, zodat je toch aan je trekken komt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben 19, christelijk en nu bijna twee maanden getrouwd, wij deden dit echt niet om de seks.

@dientje: je moet eerst nog genieten van het leven??? Ik geniet nu meer dan ooit!

op eigen benen staan? Ik leer nu voor twee mensen zorgen in plaats van alleen voor mezelf... geloof dat ik meer verantwoordelijkheidsgevoel ontwikkel dan de gemiddelde 19-jarige...

"Waarom dan wel trouwen... om de seks!!" is echt weer zo'n lekker te snel getrokken conclusie. Wat weet jij er nou van??

Jij ou zelf nooit jong willen trouwen, dus doe dan niet alsof je wat weet over de motieven van mensen die dat WEL willen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 09:41:14 schreef Hj het volgende:

[...]De liefde stelt weinig voor als de seks daarvan de bekroning zou moeten zijn, zo bijzonder is seks namelijk niet.

Wel als je hetero bent???

Admod note: Wij weten niet wat echte liefde is en in welke vorm zich dat kan openbaren! Laat HJ in zijn waarde en voeg daar niet deze steek onderwater aan toe!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 08:35:51 schreef Troel het volgende:

Mijn punt:

Prima als je op jonge leeftijd trouwt, maar durf ook gewoon toe te geven dat je misschien wat eerder trouwt omdat je toch wel erg benieuwd bent naar seks.

Heb Nee gezegd, want dat is gewoon dikke vette onzin in ons geval en in alle andere gevallen die ik ken. Ik denk dat dat juist iets is wat andere mensen denken die op oudere leeftijd trouwen en kijken naar de jonger getrouwden. Eigenlijk een vooroordeel.

Wij zijn getrouwd, inderdaad, omdat we van elkaar houden, ons hele leven bij elkaar wilden zijn en omdat we al 1/4 van ons leven zonder elkaar erop hadden zitten en dat vonden wij zelf lang genoeg. Andere mensen die ons niet kennen zullen misschien zeggen dat we het deden voor de seks gezien onze leeftijd. Mensen die ons kennen zeggen dat we getrouwd zijn omdat we bij elkaar horen...

Bovendien ben ik in een omgeving opgegroeid waarin het heel normaal is om jong te trouwen, als je trouwt rond je 25ste ben je bijna oud... Het is maar net wat je gewend bent en of je de juiste persoon hebt gevonden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tsja, ik vind 19/20/21 eigenlijk nog wel heel jong om te trouwen... En dan nog onafhankelijk de vraag wat de reden is, ik kan me ook goed voorstellen dat dat om de liefde is, maar het is soms gewoon opvallend dat het veel in kringen voorkomt die anti-sex-voor-het-huewelijk zijn...

Aan de andere kant, wou ik dat ik op die leeftijd zo ver was....!! puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid