Spring naar bijdragen

Trouwt men jong vanwege de seks?  

1 lid heeft gestemd

  1. 1. Trouwt men jong vanwege de seks?

    • jazeker
      11
    • nee natuurlijk niet
      37
    • ze zeggen nee, maar bedoelen ja
      18
    • wat is het probleem met seks voor het huwelijk?
      13


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 169
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Op donderdag 01 september 2005 00:36:19 schreef Jolene het volgende:

ik zou het minder prettig hebben met een man die nog bij zn pap+mam woont en daardoor nog niet geheel zelfstandig zn keuzes kan maken (het gaat dus om een stukje zelfstandigheid en ontw)

Dat ligt ook maar net aan de persoon. Je hebt mensen die heel zelfstandig worden opgevoed en mensen die op hun 26ste nog steeds niet weten hoe ze hun bed moeten opmaken en waarvan moeders nog steeds iedere ochtend de bammetjes smeert. Geloof me, dat is inderdaad verschrikkelijk.

* zucht *

Wat ben ik toch gezegend met een lieve, zelfstandige echtgenoot

widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 01 september 2005 00:42:38 schreef Troel het volgende:

[...]

juist, en aangezien ik de topicstarter ben verduidelijk ik dat dus nog even.

Ik denk nog steeds dat het wel degelijk uitmaakt. Ten eerste wie de mening geeft, aangezien een mening vaak wordt gebouwd op o.a. ervaringen van anderen, opvoeding en eigen ervaring.

En ten tweede de persoon over wie het gezegd wordt. Je hebt mensen die op hun 26ste nog steeds niet zelfstandig zijn, geen beslissingen kunnen maken en de gevolgen van hun beslissingen kunnen overzien, die geen ervaring hebben op bepaalde gebieden (in dit geval relaties) en de mensen die dat allemaal wel hebben. Leeftijd is niet alles zeggend...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 01 september 2005 00:47:38 schreef Lady-Kebiss het volgende:

[...]

Leeftijd is niet alles zeggend...

Nee, maar waarom is het zo dat mensen die bepaalde geloven aanhangen eerder trouwen dan mensen die dat geloof niet (of niet zo streng) aanhangen?

Blijkbaar is leeftijd dus wel alles zeggend!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 01 september 2005 00:45:36 schreef diakio het volgende:

[...]Hoe weet je dat zo zeker?

Haha, heb 3 jaar lang een relatie gehad met zo'n iemand. Hij kon zijn bed niet opmaken, zijn moeder smeerde zijn broodjes iedere ochtend, hij kon totaal niet met geld omgaan aangezien zijn ouders alles voor hem betaalden, zijn ouders maakten zijn post open en regelden alles voor hem, als je een probleem hebt met hem (ruzie of wat dan ook) lost moederlief dat voor hem op enz enz enz... Dat is echt een nachtmerrie, zeker als de persoon ondertussen bijna 28 is en zijn moeder nog steeds alles voor hem opknapt....

Tsja, echt jammer van die 3 jaar. Maar ja, daardoor ben ik dan wel weer heel erg blij met Menahem.smilieverliefd.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 01 september 2005 00:49:21 schreef Troel het volgende:

[...]

Nee, maar waarom is het zo dat mensen die bepaalde geloven aanhangen eerder trouwen dan mensen die dat geloof niet (of niet zo streng) aanhangen?

Blijkbaar is leeftijd dus wel alles zeggend!

Omdat het leven van die mensen al vele generaties lang op een bepaalde manier is ingericht. Kinderen krijgen, man werkt, vrouw blijft thuis, doet niet aan eigen ontplooiing. Iedereen doet het immers zo, men denkt er niet eens bij na lijkt het wel

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 01 september 2005 01:28:59 schreef Luctor het volgende:

[...]

Omdat het leven van die mensen al vele generaties lang op een bepaalde manier is ingericht. Kinderen krijgen, man werkt, vrouw blijft thuis, doet niet aan eigen ontplooiing. Iedereen doet het immers zo, men denkt er niet eens bij na lijkt het wel

Hoppa, en daar werd zomaar ineens mijn toekomstbeeld geschetst...

Beetje boel bevooroordeeld hoor sleepey.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 01 september 2005 00:49:21 schreef Troel het volgende:

[...]

Nee, maar waarom is het zo dat mensen die bepaalde geloven aanhangen eerder trouwen dan mensen die dat geloof niet (of niet zo streng) aanhangen?

Blijkbaar is leeftijd dus wel alles zeggend!

Dat is vrij eenvoudig: binnen religie wordt trouwen vaak als iets positiefs gezien.

Het past namelijk goed bij liefde/monogamie/trouw/vermenigvuldiging.

Daar komt bij dat het al helemaal goed aan sluit bij het calvinisme. Je hebt nl. het arbeids-ethos, Gods werk doen op aarde, en verder eenvoudig leven (heel eenvoudig gesteld).

Ten slotte heeft het huwelijk mee betekenis omdat het naast een verbond met elkaar, het ook een verbond met God is. En afhankelijk van de uitkomst van de discussie; sex binnen het huwelijk kan ook wel eens aantrekkelijk zijn.

Kortom: het is goed te verklaren.

Overigens ben ik het helemaal niet eens met je conclusie dat leeftijd alles zeggend is. Je zou bijvoorbeeld kunnen zeggen dat gelovigen eerder volwassen zijn. Zo is leeftijd niet alles zeggend, maar geeft het wel een verklaring dat gelovigen vroeger trouwen.

Noot: ik ben voor het gemak er maar even van uit gegaan dat gelovigen inderdaad vaak vroeger trouwen. Ik denk dat dat ook zo is, maar daar heb ik geen gegevens van.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 01 september 2005 01:28:59 schreef Luctor het volgende:

[...]

Omdat het leven van die mensen al vele generaties lang op een bepaalde manier is ingericht. Kinderen krijgen, man werkt, vrouw blijft thuis, doet niet aan eigen ontplooiing. Iedereen doet het immers zo, men denkt er niet eens bij na lijkt het wel

Nou ja zeg dat slecht echt helemaal nergens op...Ik zie veel van mijn vrienden en kennissen die al op jonge leeftijd trouwen, tussen de 18 en de 25 zeg maar, dus blijkbaar kom ik ook uit zon 'groepering' maar dat heeft betekent niet dat ze ook snel kinderen krijgen en de vrouw alleen maar thuis in de keuken zit. Onze ouders zijn ook niet per definitie jong getrouwd, mijn moeder werkt en we denken ook na...

Misschin kun je die cijfers er ff bij vermelden? Ben wel nieuwschierig want dat zijn dus niet mijn ervaringen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat veel jonge mensen trouwen en evt. kinderen krijgen zien als iets wat tegen vrijheid ingaat. Opeens kun je zomaar s avonds de deur niet meer uit, moet je je eigen leven ter hand nemen en je eigen beslissingen nemen, waarbij je ook volledig rekening moet houden met anderen. En dat is voor veel mensen een angstdroom.

Ik kan me dat wel voorstellen, maar er is meer aan de hand. Onze hedendaagse cultuur is anti- verantwoordelijkheid. Je moet ongebonden zelf kunnen doen wat je zelf wil zonder rekening te hoeven houden met anderen. Dat is het hedendaagse ideaalbeeld.

Maar helaas wel fout, tot op de bodem....sterker nog tot in de afgrond

Alleen als iemand leert om verantwoordelijkheid te nemen voor zichzelf en voor anderen, kan je leven op de kortere en langere termijn zin hebben. Iemand die alleen voor zichzelf leeft, leeft voor niets.

Vanuit dat perspectief zouden pakweg 80% van de jonge mensen tussen de 20 en de 25 eraan toe moeten zijn om voor zichzelf en hun geliefde de verantwoordelijkheid voor elkaar te nemen en te trouwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 01 september 2005 09:59:45 schreef Rafox het volgende:

Ik denk dat veel jonge mensen trouwen en evt. kinderen krijgen zien als iets wat tegen vrijheid ingaat. Opeens kun je zomaar s avonds de deur niet meer uit, moet je je eigen leven ter hand nemen en je eigen beslissingen nemen, waarbij je ook volledig rekening moet houden met anderen. En dat is voor veel mensen een angstdroom.

Ik kan me dat wel voorstellen, maar er is meer aan de hand. Onze hedendaagse cultuur is anti- verantwoordelijkheid. Je moet ongebonden zelf kunnen doen wat je zelf wil zonder rekening te hoeven houden met anderen. Dat is het hedendaagse ideaalbeeld.

Maar helaas wel fout, tot op de bodem....sterker nog tot in de afgrond

Alleen als iemand leert om verantwoordelijkheid te nemen voor zichzelf en voor anderen, kan je leven op de kortere en langere termijn zin hebben. Iemand die alleen voor zichzelf leeft, leeft voor niets.

Vanuit dat perspectief zouden pakweg 80% van de jonge mensen tussen de 20 en de 25 eraan toe moeten zijn om voor zichzelf en hun geliefde de verantwoordelijkheid voor elkaar te nemen en te trouwen.

Rafox... af en toe heersch je zo onzettend hard!

yes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Rafox, je haalt me de woorden uit de mond!

Volgens mij is de reden dat jong trouwen vaker voorkomt bij gelovigen, omdat wij (ik in ieder geval) het nut niet zo inzien van zoveel mogelijk versieren,scoren,en om me heen sletten... (In het ergste geval knipoog_dicht.gifik zeg niet dat ongelovigen per definitie zo zijn, maar dat is wel de mentaliteit die ik vaak zie bij mijn leeftijdsgenootjes...) Zo lang mogelijk vrij zijn, en genieten van het leven. Alsof ik, nu ik getrouwd ben, niet meer geniet? Ik geniet juist meer dan ooit! En het is echt niet zo dat ik aan een ketting vastlig in de keuken, Ik ben gewoon lid van een studentenvereniging, ga gewoon uit, doe gewoon nog leuke dingen met vrienden. Maar idd, ik ben nu verantwoordelijk voor een tweede persoon. Ik vind dat heel waardevol, en ben er blij mee. En dat is iets wat veel leeftijdsgenootjes niet begrijpen, hoe kan je nou van het leven genieten als je zo jong al gebonden bent?

Nou dat komt omdat onze waarden en dingen die ons gelukkig maken mischien anders zijn. Daarom komt het denk ik dat gelovigen jonger trouwen, niet omdat we per se seks willen, troel. Het speelt misschien af en toe mee, en wat dan nog? Jongeren trouwen echt niet alleen daarom...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk ook inderdaad dat het wel met geloof te maken heeft als je vroeg trouwt, maar dat dat niet het enige belangrijke is. Ik vind het wel belangrijk om voor God en de wereld(om t maar even zo te zeggen) te trouwen, dus dat iedereen t kan zien, dat we van elkaar houden. Maar als ik niet christelijk was zou ik dat misschien nog wel zo doen. Hoewel ik dan denk dat samenwonen toch wel meer een optie zou zijn...Ik weet t niet, maar in ieder geval voelt dit goed en is het niet omdat het moet, maar omdat we t allebei graag willen. We doen t ook niet voor onze omgeving, want de meeste mensen zullen wel reageren als: "o wat vroeg, ben je niet nog jong?" dat soort dingen.

@ Rupsje, heeeel goed gezegdbig-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op donderdag 01 september 2005 00:50:21 schreef Lady-Kebiss het volgende:

[...]

Haha, heb 3 jaar lang een relatie gehad met zo'n iemand. Hij kon zijn bed niet opmaken, zijn moeder smeerde zijn broodjes iedere ochtend, hij kon totaal niet met geld omgaan aangezien zijn ouders alles voor hem betaalden, zijn ouders maakten zijn post open en regelden alles voor hem, als je een probleem hebt met hem (ruzie of wat dan ook) lost moederlief dat voor hem op enz enz enz... Dat is echt een nachtmerrie, zeker als de persoon ondertussen bijna 28 is en zijn moeder nog steeds alles voor hem opknapt....

widegrin.gif ik wil niet zeggen dat me dat nou reuze aantrekkelijk lijkt hoor. Maar ik weet toch vrij zeker dat er hele meutes mannen en vrouwen zijn die het best aantrekkelijk vinden om een partner te hebben die ze kunnen "bemoederen". Ook dat is dus maar relatief.

Maar fijn dat jij gelukkig bent natuurlijk!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 01 september 2005 11:39:58 schreef diakio het volgende:

[...]
widegrin.gif
ik wil niet zeggen dat me dat nou reuze aantrekkelijk lijkt hoor. Maar ik weet toch vrij zeker dat er hele meutes mannen en vrouwen zijn die het best aantrekkelijk vinden om een partner te hebben die ze kunnen "bemoederen". Ook dat is dus maar relatief.

Maar fijn dat jij gelukkig bent natuurlijk!

Ze schijnen te bestaan ja... Maar goed ook, zo zijn er blijkbaar toch nog mensen waar ze dan wel terecht kunnen

puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 13:22:04 schreef dientje het volgende:

En als ik getrouwd ben, dan vind ik dat ik niet meer lekker tot laat in de nacht kan gaan feesten en een beetje flirten met leuke jongens die ik tegen kom. Volgens mij sla je dan een periode over in je leven, vooral als er ook vrij snel een kindje wordt geboren.

Dit stukje stuit mij een beetje tegen de borst. Het lijkt wel alsof je kan flirten zo lang je niet getrouwd bent, en daarna ineens moet stoppen. Dat vind ik nogal vreemd geredeneerd, als je een vriend(in) hebt flirt je toch gewoon niet met anderen zou ik zeggen? Tenzij die vriend(in) daar geen problemen mee heeft zo lang er een duidelijke grens aan is, maar dan moet dat toch niet ineens helemaal veranderen als je trouwt? Trouwen kan een mooie stap in een relatie zijn, maar je moet toch al rekening met elkaar houden voor je trouwt, op dat gebied verandert er denk ik niet zo veel.

Verder twijfel ik er ernstig aan of ik überhaupt wil trouwen, en voor mijn vriend hoeft het ook niet zo, maar als je het allebei wilt vind ik dat je die leeftijd zelf moet kunnen bepalen, zo lang je elkaar maar goed (en lang) genoeg kent, van elkaar houdt en ten volle beseft waaraan je begint (en dus niet alléén om redenen als: ik wil seks kunnen hebben, ik wil weg bij mijn ouders, enzovoort).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 01 september 2005 11:43:59 schreef Iriacynthe het volgende:

[...]

Dit stukje stuit mij een beetje tegen de borst. Het lijkt wel alsof je kan flirten zo lang je niet getrouwd bent, en daarna ineens moet stoppen. Dat vind ik nogal vreemd geredeneerd, als je een vriend(in) hebt flirt je toch gewoon niet met anderen zou ik zeggen?

yes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 01 september 2005 09:59:45 schreef Rafox het volgende:

Ik denk dat veel jonge mensen trouwen en evt. kinderen krijgen zien als iets wat tegen vrijheid ingaat. Opeens kun je zomaar s avonds de deur niet meer uit, moet je je eigen leven ter hand nemen en je eigen beslissingen nemen, waarbij je ook volledig rekening moet houden met anderen. En dat is voor veel mensen een angstdroom.

Ook een paar leuke nog dan:

- Het hele idee dat sex nou zo belangrijk is, dat sex leuk is, is niet bepaald afkomstig uit de christelijke hoek. Het idee heeft pas grondig post gevat in precies de periode dat de baby-boomers hun "revolutie" beleefden. Het huwelijk als noodzaak voor sex is daarmee toch een wat bijzonder idee.

- Een tijd geleden las ik een onderzoek naar het leesgedrag van volwassenen. Wat bleek: volwassenen zijn niet zozeer veel minder gaan lezen, ze zijn vooral veel infantieler gaan lezen. Waar volwassenen vroeger nog wel eens literatuur lazen, zijn onder de 30ers en 40ers van nu vooral kinderboeken razend populair (neem alleen al Harry Potter). De angstdroom ooit volwassen te moeten worden heerst nogal blijkbaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 01 september 2005 10:27:15 schreef Rafox het volgende:

Wat ik al eerder zei

Vrijheid is een mentaliteit, en dat ongebondenheid hetzelfde is als vrijheid is een hopeloos ouderwets idee uit de zestiger jaren van de vorige eeuw.

Ook mooi gezegd, Rupsje. Je vlinderstatus is al aardig dichtbij
knipoog_dicht.gif

worshippy.gifworshippy.gifworshippy.gif

Tsja, de baby-boomers, de bloemenkinderen, de revolutionairen van '68, ze hebben zich niet zelden ontpopt tot de generatie die krampachtig aan een soort verloren-jeugd is vastgeklampt, de sprinkhanen generatie die consumeren vóór produceren stelde. Hopeloos en ouderwets, en het heeft diepe sporen door onze maatschappij getrokken.

En toch, hoewel mensen die een star en vastlopend systeem willen hervormen, reformeren desnoods, vaak wat ver doorschieten, banen ze daarmee ook nieuwe wegen voor de generaties na hen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid