Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 187
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Op mijn werk zijn collega's met verschillende kerkvormen en allemaal zeggen ze het bovenstaande. De ene christelijk gereformeerde vindt dat alleen haar kerk de enige beste is die de weg des Heren bewandeld, en de RKK collega vindt dat alleen zijn kerk dat doet.. etc. etc.

Is dat werkelijk wat jouw collega's gezegd hebben? Dat zou mij hogelijk verbazen en wel hierom:

* De enige gereformeerde kerkgemeente die zichzelf ooit de ware Kerk heeft genoemd, is de GKv (gereformeerde kerk vrijgemaakt) en daar is dat geloof aardig tanende. Voor de rest: zie CvW's antwoord hierboven.

* De meeste Nederlandse katholieken zijn zich er totaal niet bewust van dat juist zij in de Kerk (niet de ware Kerk, maar de Kerk) zitten.

Als je trouwens wel graag naar de vieringen in de RKK gaat - dan kan het ook geen kwaad om uit te zoeken wat ze is en leert, en waarom. Al was het maar als geste vanwege haar gastvrijheid jegens jou.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Is dat
werkelijk
wat jouw collega's gezegd hebben? Dat zou mij hogelijk verbazen en wel hierom:

* De enige gereformeerde kerkgemeente die zichzelf ooit de ware Kerk heeft genoemd, is de GKv (gereformeerde kerk vrijgemaakt) en daar is dat geloof aardig tanende. Voor de rest: zie CvW's antwoord hierboven.

Kan het niet laten: de GKv heeft dat nooit van zichzelf gezegd, maar de Gereformeerde Kerken belijden wel de Nederlandse Geloofsbelijdenis waarin gesproken wordt van de ware Kerk (let op de hoofdletter!).

Ik ontken daarmee overigens niet dat er wel kuddes vrijgemaakten zijn die rondgelopen hebben met een houding, die uitgelegd kan worden door anderen als een 'ware kerk syndroom', wellicht zijn er ook vrijgemaakten die gemeend hebben dat zij 'de enige ware kerk waarbuiten geen heil te vinden is' vormden, maar dit is nooit officieel geleerd door welke Synode dan ook. Sterker nog, een dominee die dit leerde, ds. Hoorn, is hierom afgezet.

Sorry, maar ik moet even voor mijn vrijgemaakte broers en zussen opkomen... knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

wow!!!

vrij katho kerk is GAAF!

ben vanochtend geweest, en hetw as echt HEEL erg leuk. de vrij katho's lkomen ook erg oveeen met mij wua ideeën
smile.gif
na afloop gekletst over van alles, over het verschil tussen god en godsBEELD en over het thomasevangelie...wahaha thomas staat deze maand in hun kerkblaadje als zijnde wijs boek
smile.gif

ze hebbn een opening met vandaag een mariatoewijding, maar dat verschilt om de week, en volgende week is het dus een bezinning opd e Wijsheid...er zit ook een stukje van het boek wijsheid in de vaste liturgie, wie wijsheid zoekt bemint het leven..en als ze die wijsheidopening doen zit er nog veel meer daarvan in...ze zien maria en de wijsheid als de vrouwelijke kanten van god
smile.gif

en ze zien net als ik het goddelijke als een abstracte kracht, die in verschillende religies verrschillend naar voren komt
smile.gif

en heel veel geloven in reïncarnatie, ik weet op dat punt dan nietw at ik geloof, maarz e zijn zo vrij dat ieder dat voor zich moet weten
puh2.gif

gaaf he??

larosa had het naar haar zin!!

en ik ga er zeker vaker heen, de koffie was ook veels te gezellig want ik ben anderhalf uur blijven plakken
puh2.gif

*blij*

Kijk goed uit en laat je lijden door je gevoel en verstand tesamen. Dit klinkt heel gezellig maar er klopt iets niet naar mijn gevoel.

God en Godsbeeld?--->Er is maar één God en dat is YHWH.

Thomasevangelie?-->Wijsheid volgen of zoeken neigt naar wetenschap en wetenschap verwerpt vaak het geloof in een God.God zegt: Zoek Mij!

Maria?--->vrouwelijke kant van God? Op een hellend vlak...

Reïncarnatie?--->Dan kan deze kerk nooit zeggen dat het de bijbel volgt want dit gaat niet samen met Het Woord van de God van Israël!

Als je hier naartoe gaat om een gezellige dag te hebben dan is dat natuurlijk prima en je bent zoiezo vrij om te doen wat je maar wilt...maar ik wil je nog wel waarschuwen dat je God niet gaat vinden in zo'n gemeente!

Het klinkt als een kerk waar men zoveel verscheidenheid aanbiedt dat er voor iedereen iets in zit en ze dus vele mensen kunnen binden aan hun organisatie. Dat klopt niet want het evangelie laat zich niet aanpassen...

Veel Zegen en 'wijsheid' voor je!

Shalom.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Kan het niet laten: de GKv heeft dat nooit van zichzelf gezegd, maar de Gereformeerde Kerken belijden wel de Nederlandse Geloofsbelijdenis waarin gesproken wordt van de ware Kerk (let op de hoofdletter!).

Ik ontken daarmee overigens niet dat er wel kuddes vrijgemaakten zijn die rondgelopen hebben met een houding, die uitgelegd kan worden door anderen als een 'ware kerk syndroom', wellicht zijn er ook vrijgemaakten die gemeend hebben dat zij 'de enige ware kerk waarbuiten geen heil te vinden is' vormden, maar dit is nooit officieel geleerd door welke Synode dan ook. Sterker nog, een dominee die dit leerde, ds. Hoorn, is hierom afgezet.

Sorry, maar ik moet even voor mijn vrijgemaakte broers en zussen opkomen...
knipoog_dicht.gif

Een paar opmerkingen; De GKv is een van de weinige, bij mijn weten zelfs de enige, kerk geweest die de moeite heeft genomen om van een andere kerk (in dit geval de CGK)te stellen dat zij ook een ware kerk zijn. Het 'ware kerk'besef is in vrijgemaakte kringen altijd vrij sterk ontwikkeld geweest, sterker dan bij andere gereformeerden. Die beleden dat ook, maar daar was meer oog voor de gebrokenheid van het kerkelijk landschap en de verbondenheid die vaak door kerkmuren heenliep.

Daarnaast heeft deze ware Kerk niets te doen met ons heil. Als Gereformeerden onderscheiden we de Kerk als het lichaam van alle gelovigen (katholiek, evangelisch, charismatisch of goed gereformeerd) en de ware Kerk als een kerk die we zogezegd met onze vingers kunnen aanwijzen. Wij hebben weliswaar de plicht om ons daarbij te voegen, maar daar is ons heil niet van afhankelijk. Het probleem met ds. Hoorn was, voorzover ik daar iets zinnigs over kan zeggen, dat hij stelde dat er buiten de GKv geen ware gelovigen zijn en dat er dus daarbuiten inderdaad geen heil was.

Iets dat dus verder los staat van het Ware Kerk staan zoals de drie formulieren dat leren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Een paar opmerkingen; De GKv is een van de weinige, bij mijn weten zelfs de enige, kerk geweest die de moeite heeft genomen om van een andere kerk (in dit geval de CGK)te stellen dat zij
ook
een ware kerk zijn.

yes.gif

Quote:

Het 'ware kerk'besef is in vrijgemaakte kringen altijd vrij sterk ontwikkeld geweest, sterker dan bij andere gereformeerden. Die beleden dat ook, maar daar was meer oog voor de gebrokenheid van het kerkelijk landschap en de verbondenheid die vaak door kerkmuren heenliep.

Dat klopt, maar er is dus nooit geleerd dat de GKv 'de' ware kerk was. Veel mensen hebben dat wel zo ervaren, en toen ik GKv was, zou ik ook gezegd hebben dat in mijn woonplaats de GKv de 'meest ware' kerk was, anders was ik er immers geen lid van geworden. knipoog_dicht.gif Dit is volledig in lijn met de NGB.

Quote:
Daarnaast heeft deze ware Kerk niets te doen met ons heil. Als Gereformeerden onderscheiden we de Kerk als het lichaam van alle gelovigen (katholiek, evangelisch, charismatisch of goed gereformeerd) en de ware Kerk als een kerk die we zogezegd met onze vingers kunnen aanwijzen. Wij hebben weliswaar de plicht om ons daarbij te voegen, maar daar is ons heil niet van afhankelijk.

Nou, ik ken dus mensen die daar genuanceerd anders over denken. In begin 19e eeuw is daar wel diep over nagedacht. Als je het op een bepaalde manier opvat, kun je zeggen dat er buiten de ware kerk geen heil is. Als je je heil zou kunnen vinden buiten de ware kerk, dan is het niet zo noodzakelijk om je bij de ware kerk aan te sluiten.

Quote:

Het probleem met ds. Hoorn was, voorzover ik daar iets zinnigs over kan zeggen, dat hij stelde dat er buiten de GKv
geen
ware gelovigen zijn en dat er dus daarbuiten inderdaad geen heil was.

Iets dat dus verder los staat van het Ware Kerk staan zoals de drie formulieren dat leren.

Een voormalig huisgenootje van me is het nichtje van ds. Hoorn. Zij vertelde me dat hij vindt dat er maar één ware kerk is, namelijk de Gereformeerde Kerk (vrijgemaakt), en dat daarom iedereen Gereformeerd (vrijgemaakt) zou moeten worden en hij vindt de toenadering tot de CGK daarom ook verschrikkelijk. Buiten de GKv kun je geen heil vinden, omdat buiten de GKv geen ware kerk bestaat. En daar was Kampen het dus tamelijk mee oneens. smile.gif Ze zitten nu 'buiten verband' in Grootegast, wat ik van mijn huisgenootje begrepen heb is het een soort sektarisch gebeuren, een soort 'familiekerk' geworden.

Om even BOT te gaan: in mijn opvatting en als ik me niet vergis ook in de kerkopvatting van Gereformeerden is de VKK geen kerk, laat staan een 'ware'. Voor je heil is het het beste om er zo ver als mogelijk vandaan te blijven, hoewel God niet gebonden is, maak je het jezelf wel erg moeilijk als je heil wilt vinden in de VKK.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Om even BOT te gaan: in mijn opvatting en als ik me niet vergis ook in de kerkopvatting van Gereformeerden is de VKK geen kerk, laat staan een 'ware'.

VKK-ers maken geen onderdeel uit van de Kerk, als ze geloven wat die kerk gelooft althans.

Althans dat volgens mijn evangelische achtergrond van 't begrip de Kerk.

(En wat ik van HJ begrepen heb over het gereformeerde kerksbeeld, verschild die betekenis van wat 'de Kerk' is niet echt).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Om even BOT te gaan: in mijn opvatting en als ik me niet vergis ook in de kerkopvatting van Gereformeerden is de VKK geen kerk, laat staan een 'ware'. Voor je heil is het het beste om er zo ver als mogelijk vandaan te blijven, hoewel God niet gebonden is, maak je het jezelf wel erg moeilijk als je heil wilt vinden in de VKK.

Ik herinner me nog een emailgesprek tussen CvW en mij, toen ik juist ontdekt had wat wél de (ware en enige) Kerk was en de vraag was: wat heeft de VKK daar voor rol gespeeld in mijn terugkeer tot de Kerk van mijn jeugd? Ik had de neiging om te denken dat God mij via/d.m.v. de VKK naar de RKK had geleid (bij de VKK heb ik bijv veel meer kennis van en appreciatie voor de liturgie opgedaan). Maar CvW drukte het toen ongeveer zo uit: Waarschijnlijk heeft God, toen ik mijn voet over de drempel van de VKK zette, gezegd: "Hé, Raf, ga daar 'ns ff snel kijken ... weg2 doet weer 'ns wat stoms en Gab heeft het druk!" knipoog_dicht.gif Of het zo met die aartsengelen is gegaan, durf ik niet met zekerheid te vertellen puh2.gif Maar als ik kijk naar mijn verdere geloofsontwikkeling, denk ik dat ik hier óók zonder VKK (en misschien sneller, maar dat weet ik niet) terecht was gekomen. Ik was tegen die tijd al lid van een RK-koor, waardoor ik al een lijntje met mijn huidige parochie had, en ik was ook al op het GKV-forum en credible. Gelukkig!

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid