Spring naar bijdragen

Gelovige of ongelovige partner?


Aanbevolen berichten

Quote:
Op maandag 29 januari 2007 17:04:01 schreef hendrik_of_zaventem het volgende:

flauw hoor...

Nee, respect voor jou. Ik kan toegeven aan de irritatie die je oproept, en ik kan dat niet doen. Zolang je die irritatie blijft oproepen, vind ik het naar jou toe een kwestie van respect om je maar even te laten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 463
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op maandag 29 januari 2007 17:08:10 schreef hendrik_of_zaventem het volgende:

Ik ben fel geweest, inderdaad sorry.

Maar nu wacht ik gewoon, op iemand die zijn mening met gods Woord onderbouwt... En dat zie ik niet...

Als je nou al even begint met God met een hoofdletter te typen, dat zou al prettig zijn, o gelovige meneer.

Daarbij wacht ik nog steeds op een argument die mij eindelijk eens gaat overhalen dat ik bij mijn 'ongelovige vriend' weg moet hamer.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
En ik maar denken dat het al een gift van God was als je verliefdheid beantwoord wordt. Maar alleen de liefde voor elkaar schijnt niet genoeg te zijn om ieder geval een relatie te proberen, de vrouw of man waar je verliefd op bent moet eerst nog aan een hele waslijst eisen voldoen.

Want met alleen een gelovig iemand neem je natuurlijk niet genoeg, je moet natuurlijk ook iemand hebben met exact hetzelfde geloof anders krijg je dezelfde problemen als met een ongelofige partner. Daarnaast moet van te voren natuurlijk ook getoetst worden of alles wel overeen komt want enige strijd mag er natuurlijk niet zijn binnen een relatie. Je partner moet over alles of iig de belangrijkste dingen hetzelfde denken als jij. Ik denk dat je dan beter met jezelf kan gaan trouwen.

Sjaloom Thorgrem,

Toch vind ik het wel heel erg belangrijk dat ik mijn geloof met mijn vriendin kan delen. Want het geloof is de basis van je hele leven, iets wat diep in de ziel zit. En als je met je geliefde niet die basis, die diepgang met elkaar kunt delen, dan lijkt mij dat erg moeilijk. Het is dus helemaal niet raar als iemand zegt dat zijn toekomstige partner in elk geval christen moet zijn.

Ook de Kerk erkent dat zulke relaties ook extra aandacht vereisen en gewoon moeilijker liggen. En ik denk dat we de tekst van Paulus over het ongelijk span in elk geval wel als dringende raad mogen beschouwen. Uiteraard zijn er gemengde relaties/huwelijken die goed gaan, maar er zijn er ook veel die níét goed gaan. Omdat de partners juist het belangrijkste niet met elkaar konden delen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 29 januari 2007 17:23:55 schreef RobertF het volgende:

[...]Sjaloom Thorgrem,

Toch vind ik het wel heel erg belangrijk dat ik mijn geloof met mijn vriendin kan delen. Want het geloof is de basis van je hele leven, iets wat diep in de ziel zit. En als je met je geliefde niet die basis, die diepgang met elkaar kunt delen, dan lijkt mij dat erg moeilijk. Het is dus helemaal niet raar als iemand zegt dat zijn toekomstige partner in elk geval christen moet zijn.

Ook de Kerk erkent dat zulke relaties ook extra aandacht vereisen en gewoon moeilijker liggen. En ik denk dat we de tekst van Paulus over het ongelijk span in elk geval wel als dringende raad mogen beschouwen. Uiteraard zijn er gemengde relaties/huwelijken die goed gaan, maar er zijn er ook veel die níét goed gaan. Omdat de partners juist het belangrijkste niet met elkaar konden delen.

sjoerule.gif, precies, en nog Bijbelvast ook imho. Persoonlijk moet ik er ook niet aan denken met een niet-katholiek getrouwd te zijn, maar dat is dan meer omdat ik daar te lui voor ben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 29 januari 2007 17:26:08 schreef diakio het volgende:

[...]

sjoerule.gif
, precies, en nog Bijbelvast ook imho. Persoonlijk moet ik er ook niet aan denken met een niet-katholiek getrouwd te zijn, maar dat is dan meer omdat ik daar te lui voor ben.

Ik kan het me wel voorstellen, behalve dat stukje van luiheid dan knipoog_dicht.gif

Maar als je nou echt verliefd wordt op iemand? Ja en ik weet; gevoelens staan niet altijd vast en feiten wel, maar dan nog; als diegene geïnteresseerd is en zelf daardoor ook bijbel gaat lezen. Is het dan nog steeds een groot probleem?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 29 januari 2007 17:30:38 schreef Liset het volgende:

[...]

Maar als je nou echt verliefd wordt op iemand? Ja en ik weet; gevoelens staan niet altijd vast en feiten wel, maar dan nog; als diegene geïnteresseerd is en zelf daardoor ook bijbel gaat lezen. Is het dan nog steeds een groot probleem?

Moeilijke vraag, ik zou vanuit mijn positie nu zeggen dat ik er dan nog steeds veel moeite mee zou hebben. Maar, bedenk daarbij, dat ik ook in een situatie zit waar dat geen gevolgen heeft voor de relatie die ik nu heb. Als ik écht verliefd zou worden, zou ik er in elk geval veel moeite hebben dat ik mijn geloof niet kan delen met mijn partner. Als mijn partner interesse zou tonen, zal ik daar erg blij mee zijn, maar dan onstaat bij mij ook weer de angst om te vervallen in valse verwachtingen. Het lijkt mij een stuk ingewikkelder, maar ik denk niet dat God een relatie tussen een gelovige en niet-gelovige afkeurt.

edit: oh het was een gerichte vraag aan diakio, dat had ik even niet door.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 29 januari 2007 17:30:38 schreef Liset het volgende:

[...]

Ik kan het me wel voorstellen, behalve dat stukje van luiheid dan
knipoog_dicht.gif

Maar als je nou echt verliefd wordt op iemand? Ja en ik weet; gevoelens staan niet altijd vast en feiten wel, maar dan nog; als diegene geïnteresseerd is en zelf daardoor ook bijbel gaat lezen. Is het dan nog steeds een groot probleem?

Dat is voor mij een 100% hypothetische overweging. Ik ben getrouwd met een katholieke vrouw. Was ik haar niet tegen gekomen, dan was ik nu vermoedelijk celibatair, valt ze ooit weg dan zal ik zeker verder celibatair zijn. Dus wat ik hier over zeg blijft toch wat vrijblijvend.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is niet dat ik twijfel hoor smile.gif Ik ben alleen benieuwd wat anderen erover denken. Ik ben zelf van mening dat dat echt een geval is dat alleen jij met God uit kan vogelen. Ik bid hier zo ontzettend vaak voor en ik heb de laatste alleen nog maar aanleidingen gekregen om bij hem te blijven smile.gif

Samengevoegde post 29-1-2007 17:40:34:

Quote:
Op maandag 29 januari 2007 17:34:44 schreef annia het volgende:

[...]

edit: oh het was een gerichte vraag aan diakio, dat had ik even niet door.

Hey meis, ik vind t fijn als anderen ook reageren hoor knipoog_dicht.gif En jou reacties zijn ook altijd wel prettig om over na te denken! Dus vooral reageren flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op maandag 29 januari 2007 17:23:55 schreef RobertF het volgende:

Toch vind ik het wel heel erg belangrijk dat ik mijn geloof met mijn vriendin kan delen. Want het geloof is de basis van je hele leven, iets wat diep in de ziel zit. En als je met je geliefde niet die basis, die diepgang met elkaar kunt delen, dan lijkt mij dat erg moeilijk. Het is dus helemaal niet raar als iemand zegt dat zijn toekomstige partner in elk geval christen moet zijn.

Ook de Kerk erkent dat zulke relaties ook extra aandacht vereisen en gewoon moeilijker liggen. En ik denk dat we de tekst van Paulus over het ongelijk span in elk geval wel als dringende raad mogen beschouwen. Uiteraard zijn er gemengde relaties/huwelijken die goed gaan, maar er zijn er ook veel die níét goed gaan. Omdat de partners juist het belangrijkste niet met elkaar konden delen.

Tja, en dan nog het punt.. je kan denken dat je als parnters op het moment dat je trouwt 'op één lijn zit', maar het is niet gezegt dat dat dan je hele leven verder zo blijft.

In mijn geval.. toen wij trouwden (16 en een half jaar geleden) waren we beide hele 'vage' gelovigen, beide Ned. Herv. maar amper kerkgaand, lauw en niet geïnterresseerd. God was voor ons beide 'ver weg'. Trouwen in de kerk hoorde er 'gewoon bij', niet meer en niet minder.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 29 januari 2007 18:54:25 schreef hendrik_of_zaventem het volgende:

[...]

Hehe eindelijk
:-)

Hoezo hehe eindelijk? Er zijn ontzettend veel mensen die bewust voor zijn of haar partner kiezen omdat zij ervan overtuigd zijn dat ze daar ook gelukkig mee kunnen zijn.

En daarbij ben ik er ook van overtuigd dat het niet tegen Gods wil in gaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 29 januari 2007 19:15:51 schreef Liset het volgende:

[...]

Hoezo hehe eindelijk? Er zijn ontzettend veel mensen die bewust voor zijn of haar partner kiezen omdat zij ervan overtuigd zijn dat ze daar ook gelukkig mee kunnen zijn.

En daarbij ben ik er ook van overtuigd dat het niet tegen Gods wil in gaat.

Het is in mijn ogen kiezen tussen iets wat op zich niet verkeerd is en iets dat sterk wordt aangeraden en kennelijk dus beter is. Dan wil ik voor het beste gaan om eerlijk te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 29 januari 2007 19:35:27 schreef TimonK het volgende:

[...]

Het is in mijn ogen kiezen tussen iets wat op zich niet verkeerd is en iets dat sterk wordt aangeraden en kennelijk dus beter is. Dan wil ik voor het beste gaan om eerlijk te zijn.

Ik voor de liefde en die heb ik bij hem gevonden smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 29 januari 2007 19:35:27 schreef TimonK het volgende:

[...]

Het is in mijn ogen kiezen tussen iets wat op zich niet verkeerd is en iets dat sterk wordt aangeraden en kennelijk dus beter is. Dan wil ik voor het beste gaan om eerlijk te zijn.

Helaas wil het lot het niet altijd zo hebben. Je kunt niet kiezen op wie je verliefd wordt en wie dat beantwoord.

Dus van een beste keuze kan niet echt sprake zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 29 januari 2007 19:42:51 schreef Thorgrem het volgende:

[...]

Dus van een beste keuze kan niet echt sprake zijn.

Helemaal mee eens yes.gif Mensen hebben zo makkelijk praten als ze verliefd worden op iemand in hun gemeente/kerk en vanaf hun 14e al bij zijn. Of als ze alléén maar met gelovige mensen omgaan. En dan zeggen dat het het beste is. hamer.gif

Ik leef niet in zo'n wereld en natuurlijk zou het misschien prettiger zijn als m'n vriend gelovig zou zijn. Maar ik kan er niet voor kiezen. Ik ben verliefd op hem geworden en ik hou van hem en andersom ook. Daarbij is er wederzijds respect en is hij net begonnen aan bijbel lezen.

En ik vind de liefde het belangrijkste smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 29 januari 2007 19:42:51 schreef Thorgrem het volgende:

Helaas wil het lot het niet altijd zo hebben. Je kunt niet kiezen op wie je verliefd wordt en wie dat beantwoord.

Dus van een beste keuze kan niet echt sprake zijn.

Tot op zekere hoogte kun je daar wel voor kiezen. Voor wat mezelf betreft ben ik, sinds ik daarvoor gekozen heb, eigenlijk alleen nog maar verliefd geweest op mensen die ook christen waren. Alleen in het begin één of twee keer niet. Maar ik kan me nu gewoon geen relatie voorstellen met iemand met wie ik mijn geloof niet zou kunnen delen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 29 januari 2007 19:48:55 schreef TimonK het volgende:

[...]

Tot op zekere hoogte kun je daar wel voor kiezen. Voor wat mezelf betreft ben ik, sinds ik daarvoor gekozen heb, eigenlijk alleen nog maar verliefd geweest op mensen die ook christen waren. Alleen in het begin één of twee keer niet. Maar ik kan me nu gewoon geen relatie voorstellen met iemand met wie ik mijn geloof niet zou kunnen delen.

Hoe kun je dan zeggen dat dat het beste is? God werkt op wonderbaarlijke manieren. Misschien was het juist wel de bedoeling dat je die of die zou ontmoeten, waar je verliefd op wordt en een relatie meekrijgt waardoor zij de liefde van God ondervindt. Geweldig toch? In ieder geval, dat maak ik nu mee en dat zou ik voor geen goud willen missen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 29 januari 2007 19:50:35 schreef Liset het volgende:

[...]

Hoe kun je dan zeggen dat dat het beste is? God werkt op wonderbaarlijke manieren. Misschien was het juist wel de bedoeling dat je die of die zou ontmoeten, waar je verliefd op wordt en een relatie meekrijgt waardoor zij de liefde van God ondervindt. Geweldig toch? In ieder geval, dat maak ik nu mee en dat zou ik voor geen goud willen missen

Omdat Paulus zegt dat het beter is om geen ongelijk span te vormen. Daar maak ik uit op dat het een koppel vormen met een medechristen het beste alternatief is, als ik het zet naast een koppel vormen met iemand die geen christen is.

En ik wil ook helemaal niet zeggen dat het anders niet kan, of niet goed zou zijn. Ik zeg alleen dat ik meen dat het vormen van een gelijk koppel in mijn ogen het beste alternatief vormt, naar hetgeen Paulus daarover zegt en waar ik mee in kan stemmen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 29 januari 2007 19:57:16 schreef TimonK het volgende:

En ik wil ook helemaal niet zeggen dat het anders niet kan, of niet goed zou zijn. Ik zeg alleen dat ik meen dat het vormen van een gelijk koppel in mijn ogen het beste alternatief vormt, naar hetgeen Paulus daarover zegt en waar ik mee in kan stemmen.

Eens, toch zou ik het leuk vinden als je op iemand verliefd wordt die niet gelovig is widegrin.gifpuh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 29 januari 2007 19:47:53 schreef Liset het volgende:

[...]

En ik vind de liefde het belangrijkste
smile.gif

Ik ben al vaak verliefd geweest op nie^-gelovigen, ook toen ik 14 was.

Maar als jij zegt dat de liefde het belangrijkste is, dan heb je het dus over liefde tussen jou en je vriend en dan staat je liefde voor je vriend boven God.

Het gaat niet over makkelijk spreken, het gaat over het moeilijk hebben en toch kiezen voor God. Je kunt namelijk WEL kiezen met wie je trouwt...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 29 januari 2007 19:47:53 schreef Liset het volgende:

En ik vind de liefde het belangrijkste
smile.gif

Ik hoorde laatst iets voorgelezen worden in de kerk, waar ook zoiets gezegd werd. Iets van geloof en hoop, en de liefde die het belangrijkste is. Nou ja, je hoort zoveel he knipoog_dicht.gifwidegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 29 januari 2007 23:29:17 schreef diakio het volgende:

[...]

Ik hoorde laatst iets voorgelezen worden in de kerk, waar ook zoiets gezegd werd. Iets van geloof en hoop, en de liefde die het belangrijkste is. Nou ja, je hoort zoveel he
knipoog_dicht.gifwidegrin.gif

Dat klopt. Maar velen verwarren verliefdheid met de liefde.

En trouwens, de liefde die in 1 Corinthe besproken wordt is niet de liefde tussen man/vrouw :-)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 29 januari 2007 23:28:44 schreef hendrik_of_zaventem het volgende:

Maar als jij zegt dat de liefde het belangrijkste is, dan heb je het dus over liefde tussen jou en je vriend en dan staat je liefde voor je vriend boven God.

Waarop baseer je het idee dat liefde voor je partner boven liefde voor God zou staan als je een ongelovige partner hebt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid