Spring naar bijdragen

Gelovige of ongelovige partner?


Aanbevolen berichten

Quote:
Op maandag 29 januari 2007 16:09:33 schreef Thorgrem het volgende:

[...]

Kom jij nog uit de tijd van de verschillende zuilen?

Ik heb geen Bijbel nodig om de realiteit van alle dag onder ogen te zien. Wellicht zie jij ongelovige mensen als eng en satanisch, maar ik raad je eens aan om gewoon een gesprek aan te gaan met een ongelovige. Ik weet het, het zal in het begin wel erg eng voor je zijn, maar geloof mij, er gaat een wereld voor je open. Het zijn net gewone mensen.

Ongelovige vrienden hebben is toch iets anders als het hebben van een relatie met iemand die niet gelooft?

Krijg je binnen een relatie te maken met de opvoeding van kinderen, dan kan ik me alleen maar voorstellen dat het een geweldig voorrecht is om een partner te hebben waarmee je over geloofzaken grotendeels op 1 lijn zit. En dan heb ik het nog niet eens gehad over samenwonen, sex voor het huwelijk, zondagsrust etc etc

Mijn partner zal gelovig moeten zijn wil ik er iets mee gaan beginnen. Mijn vrienden hoeven niet - en zijn dat vaak ook niet (meer) - gelovig te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 463
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op maandag 29 januari 2007 16:18:47 schreef hendrik_of_zaventem het volgende:

[...]

Daarmee ben je niet alleen ongehoorzaam aan God, maar haal je ook nog eens een hoop problemen op je nek.

Heb je recent het vlees van Jezus gegeten, of Zijn bloed gedronken? Zo nee, dan ben je niet alleen ongehoorzaam, maar ook ten dode gedoemd he. Natuurlijk is het dan nuttig om anderen de maat te komen nemen, splinters te zoeken in andermans ogen, maar ergens kom je op mij toch eerder wat neerbuigend, oordelend, en hypocriet over. Maar ja, je bent nieuw, wie weet blijk je eigenlijk best sympathiek te zijn. flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sorry als ik een beetje té veroordelend overkom, ik ben nieuw en probeer gewoon te ontdekken hoe de gemiddelde persoon hier denkt/reageert.

En ook probeer ik door mijn posts een beetje te kijken hoe ver ik kan gaan in het zeggen van mijn mening.

Ik blijf wel bij mijn standpunt hoor, maar ik zal wat meer genuanceerd gaan posten.

Die van Groninger vond ik goed.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Paulus raad het af om een ongelijk span te vormen, maar ik zie geen verbod, ook zegt hij:

1 Korintiërs 7:12-14

Heeft een broeder een ongelovige vrouw, die erin bewilligt met hem samen te wonen, dan moet hij haar niet verstoten. Een vrouw moet, als zij een ongelovige man heeft (...) die man niet verstoten. Want de ongelovige man is geheiligd in zijn vrouw en de ongelovige vrouw is geheiligd in de broeder.

Link naar bericht
Deel via andere websites

En ik maar denken dat het al een gift van God was als je verliefdheid beantwoord wordt. Maar alleen de liefde voor elkaar schijnt niet genoeg te zijn om ieder geval een relatie te proberen, de vrouw of man waar je verliefd op bent moet eerst nog aan een hele waslijst eisen voldoen.

Want met alleen een gelovig iemand neem je natuurlijk niet genoeg, je moet natuurlijk ook iemand hebben met exact hetzelfde geloof anders krijg je dezelfde problemen als met een ongelofige partner. Daarnaast moet van te voren natuurlijk ook getoetst worden of alles wel overeen komt want enige strijd mag er natuurlijk niet zijn binnen een relatie. Je partner moet over alles of iig de belangrijkste dingen hetzelfde denken als jij. Ik denk dat je dan beter met jezelf kan gaan trouwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 29 januari 2007 16:27:18 schreef Thorgrem het volgende:

En ik maar denken dat het al een gift van God was als je verliefdheid beantwoord wordt. Maar alleen de liefde voor elkaar schijnt niet genoeg te zijn om ieder geval een relatie te proberen, de vrouw of man waar je verliefd op bent moet eerst nog aan een hele waslijst eisen voldoen.

Want met alleen een gelovig iemand neem je natuurlijk niet genoeg, je moet natuurlijk ook iemand hebben met exact hetzelfde geloof anders krijg je dezelfde problemen als met een ongelofige partner. Daarnaast moet van te voren natuurlijk ook getoetst worden of alles wel overeen komt want enige strijd mag er natuurlijk niet zijn binnen een relatie. Je partner moet over alles of iig de belangrijkste dingen hetzelfde denken als jij. Ik denk dat je dan beter met jezelf kan gaan trouwen.

Je overdrijft enorm. Je geloof alle twee op een andere manier beleven, is iets heel anders dan te trouwen met iemand die Jezus niet wil volgen...

Link naar bericht
Deel via andere websites

^^ Ik zoek geen ja-knikker

Ik zoek (eigenlijk zoek ik helemaal niet) iemand waar ik de rest van mijn leven gelukkig mee kan worden. Bepaalde punten zijn voor mij van zoveel belang dat ik niet gelukkig kan worden als ik dit niet vind ik mijn partner. Bij mij is dat geloof, bij de ander zal het weer iets anders zijn.

Maar of ze op korfbal zit, zanglessen volgt, rood haar heeft, contactlenzen draagt, een opel rijdt, een vale spijkerbroek draagt of een hamster als huisdier heeft maakt me dan weer gein flaus aus

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 29 januari 2007 16:25:59 schreef hendrik_of_zaventem het volgende:

Sorry als ik een beetje té veroordelend overkom, ik ben nieuw en probeer gewoon te ontdekken hoe de gemiddelde persoon hier denkt/reageert.

En ook probeer ik door mijn posts een beetje te kijken hoe ver ik kan gaan in het zeggen van mijn mening.

Ik blijf wel bij mijn standpunt hoor, maar ik zal wat meer genuanceerd gaan posten.

Mijn ervaring op dit forum is, dat als je een mening hebt je altijd wat mensen op de kast zal jagen. En hoe duidelijker je mening, hoe hoger die kast. Maar ik heb ervaren dat zelfs mensen die op die kast zitten, daar graag weer vanaf komen, zodra je ze maar duidelijk weet te maken dat je het verschil begrijpt tussen:

-je mening

-Gods mening cq de waarheid

Je posts zijn imho niet storend vanwege een extreme mening, of vanwege ongenuanceerdheid. Wat mij er persoonlijk nogal in stoort, is je pretenties alsof jouw mening normstellend zouden zijn, alsof jouw mening de waarheid is, alsof jouw mening Gods mening is.

Als ik je mag adviseren, ook vanuit de ervaring van mensen op de kast jagen overigens, als je graag hard en confronterend in discussies stapt, bewaak dan minitieus dat je altijd duidelijk blijft in het verschil tussen je eigen mening, waarheden binnen een duidelijk afgekaderde set vooronderstellingen, en algemeen geaccepteerde waarheden. Dan zullen nog wel eens mensen op de kast springen, maar je kan dan altijd achteraf aan hen die welwillend zijn laten zien dat ze iets te veel vanuit emotie hebben gereageerd. Maar het is aan jou om op je woorden te letten, als je zo nodig scherp wil zijn. Dit forum is, zo is mijn ervaring tenminste, allergisch voor mensen die denken dat ze God, danwel Zijn hoogstpersoonlijke profeet zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 29 januari 2007 16:27:18 schreef Thorgrem het volgende:

En ik maar denken dat het al een gift van God was als je verliefdheid beantwoord wordt. Maar alleen de liefde voor elkaar schijnt niet genoeg te zijn om ieder geval een relatie te proberen, de vrouw of man waar je verliefd op bent moet eerst nog aan een hele waslijst eisen voldoen.

Want met alleen een gelovig iemand neem je natuurlijk niet genoeg, je moet natuurlijk ook iemand hebben met exact hetzelfde geloof anders krijg je dezelfde problemen als met een ongelofige partner. Daarnaast moet van te voren natuurlijk ook getoetst worden of alles wel overeen komt want enige strijd mag er natuurlijk niet zijn binnen een relatie. Je partner moet over alles of iig de belangrijkste dingen hetzelfde denken als jij. Ik denk dat je dan beter met jezelf kan gaan trouwen.

Kan je je voorstellen: mijn vrouw is minder ultramontaan dan ik! Ik verwacht stormen in ons huwelijk knipoog_dicht.gifwidegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
-je mening

-Gods mening cq de waarheid

Je posts zijn imho niet storend vanwege een extreme mening, of vanwege ongenuanceerdheid. Wat mij er persoonlijk nogal in stoort, is je pretenties alsof jouw mening normstellend zouden zijn, alsof jouw mening de waarheid is, alsof jouw mening Gods mening is.

Op een christelijk forum kan je er toch vanuit gaan dat de Bijbel als waarheid wordt aangenomen... Dus:

"""2 Korinthe 6:14 Vormt geen ongelijk span met ongelovigen, want wat heeft gerechtigheid gemeen met wetteloosheid, of welke gemeenschap heeft het licht met de duisternis? 15 Welke overeenstemming is er tussen Christus en Belial, of welk deel heeft een gelovige samen met een ongelovige? 16 Welke gemeenschappelijke grondslag heeft de tempel Gods met afgoden? Wij toch zijn de tempel van de levende God, gelijk God gesproken heeft:

Ik zal onder hen wonen en wandelen, en Ik zal hun God zijn en zij zullen mijn volk zijn.

17 Daarom gaat weg uit hun midden,

en scheidt u af, spreekt de Here,

en houdt niet vast aan het onreine.

18 en Ik zal u aannemen, en Ik zal u tot Vader zijn

en gij zult Mij tot zonen en dochteren zijn,

zegt de Here, de Almachtige."""

Dat ongelijk span, dat is een waarschuwing uit de Bijbel om niet in een belangrijke relatie met niet-gelovigen samen te werken. Zeker een huwelijk niet dus. En er staat zelfs de reden bij: Er is geen gemeenschappelijke overeenkomst tussen de tempel van God en afgoden...

Dat is niet mijn mening, dat is de Bijbel die spreekt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 29 januari 2007 16:27:14 schreef Pius_XII het volgende:

Paulus raad het af om een ongelijk span te vormen, maar ik zie geen verbod, ook zegt hij:

1 Korintiërs 7:12-14

Heeft een broeder een ongelovige vrouw, die erin bewilligt met hem samen te wonen, dan moet hij haar niet verstoten. Een vrouw moet, als zij een ongelovige man heeft (...) die man niet verstoten. Want de ongelovige man is geheiligd in zijn vrouw en de ongelovige vrouw is geheiligd in de broeder.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 29 januari 2007 16:33:46 schreef diakio het volgende:

[...]

Kan je je voorstellen: mijn vrouw is minder ultramontaan dan ik! Ik verwacht stormen in ons huwelijk
knipoog_dicht.gifwidegrin.gif

Je hebt tenminste een vrouw die katholiek is. Ik heb een gereformeerde vriendin die het primaatschap van de paus ontkent.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 29 januari 2007 16:37:38 schreef hendrik_of_zaventem het volgende:

[...]

Op een christelijk forum kan je er toch vanuit gaan dat de Bijbel als waarheid wordt aangenomen...

...Dat is niet mijn mening, dat is de Bijbel die spreekt.

Ja, en op dit forum ligt het intelligentieniveau gemiddeld genomen hoog genoeg om niet steeds weer opnieuw te moeten uitleggen wat het verschil is tussen een Bijbelcitaat en een persoonlijke interpretatie van dat citaat. Boeken spreken niet, hoe graag je dat vanuit jouw geloofsvisie ongetwijfeld ook wil volhouden. Maar lees Calvijn er eens op na, als je mij niet gelooft. Die schrijft erg behartenswaardige dingen over het ik-interpreteer-er-op-los-en-beweer-dat-God-spreekt geschrijf dat jij hier doet.

Echt, het is niet dat je hier geen extreme standpunten mag innemen, en ook niet dat mensen hier zo overgevoelig zijn. Ga er voor het gemak nou maar eens niet van uit dat als iedereen rechts rijdt, en jij links, de anderen dus spookrijders zijn. Het is niet de overgevoeligheid van anderen, maar jouw gebrek aan distantie tussen Gods woord en jouw prive-interpretatie.

Samengevoegde post 29-1-2007 16:43:26:

Quote:
Op maandag 29 januari 2007 16:41:15 schreef Thorgrem het volgende:

[...]

Je hebt tenminste een vrouw die katholiek is. Ik heb een gereformeerde vriendin die het primaatschap van de paus ontkent.

jongen toch, wat moet er van jullie worden nooo.gifcry.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sommige bijbelpassages zijn voor interpretatie vatbaar. Anderen zijn gewoon te duidelijk...

Deze passage wordt door mij op die manier geïnterpreteerd. Ik heb nog nergens een andere interpretatie gehoord en dat is waarschijnlijk omdat die tekst zo duidelijk is.

Ik ben benieuwd hoe anderen die tekst dan interpreteren...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op maandag 29 januari 2007 16:45:39 schreef hendrik_of_zaventem het volgende:

Sommige bijbelpassages zijn voor interpretatie vatbaar. Anderen zijn gewoon te duidelijk...

Hoe goed je het ook bedoelt, maar nogmaals: niet ieder ander is gek, jij moet nog wat leren op het gebied van Bijbelinterpretatie en jezelf wijsmaken dat jouw mening de enig mogelijke mening is. En als ik je wederom een tip mag geven: leer die les snel, want tot die tijd blijf je irritatie oproepen.

Samengevoegde post 29-1-2007 16:48:31:

Quote:
Op maandag 29 januari 2007 16:46:06 schreef Pius_XII het volgende:

[...]

Als ze jouw primaatschap maar niet ontkent.
clown.gif

Als ze vindt dat hij een primaat is, heeft ze tenminste opgelet bij biologie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 29 januari 2007 16:47:58 schreef diakio het volgende:

[...]Hoe goed je het ook bedoelt, maar nogmaals: niet ieder ander is gek, jij moet nog wat leren op het gebied van Bijbelinterpretatie en jezelf wijsmaken dat jouw mening de enig mogelijke mening is. En als ik je wederom een tip mag geven: leer die les snel, want tot die tijd blijf je irritatie oproepen.

Heb ik al 10 jaar onder de knie hoor... Ik weet heel goed het verschil tussen meningsverschillen en bijbelse waarheden...

Nog steeds geft niemand mij een andere interpretatie van die tekst. Dat zou alvast helpen om verder te praten. Zodra er een andere interpretatie is, kan ik zeggen "Dit is mijn mening over die tekst." Maar zolang iedereen alleen maar blijft roepen en het nergens op baseren, is er niet echt een serieuze discussie.

Ik leg een een uitdaging bij: Ga met dit vraagstuk eens naar je predikant/pastoor/voornganger/oudste/... en vraag die eens hoe die tekst moet gezien worden. Je zult al snel ontdekken dat er inderdaad genoeg teksten zijn die door de algemene christelijke leiders/theologen als "duidelijk" bestempeld worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 29 januari 2007 16:54:33 schreef hendrik_of_zaventem het volgende:

[...]

Heb ik al 10 jaar onder de knie hoor... Ik weet heel goed het verschil tussen meningsverschillen en bijbelse waarheden...

Nog steeds geft niemand mij een andere interpretatie van die tekst. Dat zou alvast helpen om verder te praten. Zodra er een andere interpretatie is, kan ik zeggen "Dit is mijn mening over die tekst." Maar zolang iedereen alleen maar blijft roepen en het nergens op baseren, is er niet echt een serieuze discussie.

Ik leg een een uitdaging bij: Ga met dit vraagstuk eens naar je predikant/pastoor/voornganger/oudste/... en vraag die eens hoe die tekst moet gezien worden. Je zult al snel ontdekken dat er inderdaad genoeg teksten zijn die door de algemene christelijke leiders/theologen als "duidelijk" bestempeld worden.

Ik denk dat dat in Diakio zijn geval een priester zal zijn of een diaken, in dat laatste geval kan hij binnen niet al te lange tijd bij zichzelf terecht (als God het wenst).

Door meer als 2/3 van het christendom worden vrijwel alle teksten idd zeer eenduidig aangenomen en op exact dezelfde wijze opgevat. Iets zegt mij dat jij niet bij die 2/3 hoort.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op maandag 29 januari 2007 16:54:33 schreef hendrik_of_zaventem het volgende:

[...]

Heb ik al 10 jaar onder de knie hoor... Ik weet heel goed het verschil tussen meningsverschillen en bijbelse waarheden...

Ja, tuurlijk, allemaal spookrijders he. nooo.gif

Quote:
Nog steeds geft niemand mij een andere interpretatie van die tekst. Dat zou alvast helpen om verder te praten.

Vooralsnog ben jij degene die beweert dat jouw interpretatie de enig mogelijke is, en heb je hier al aardig wat mensen uitgemaakt voor gebrekkige gelovigen. Als jij een gesprek wil, kan je je ook wat minder horkerig opstellen.

Overigens, je uitdaging vind ik wel lief hoor, maar ook wat getuigen van een naief gebrek aan kennis over 2000 jaar exegetische traditie.

Samengevoegde post 29-1-2007 16:59:24:

Quote:
Op maandag 29 januari 2007 16:57:32 schreef Thorgrem het volgende:

[...]

Iets zegt mij dat jij niet bij die 2/3 hoort.

rofl.gif is dat nou de gave van profetie, of van de onderscheiding der geesten? knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar goed, nog maar een keer dan:

Quote:
Op maandag 29 januari 2007 16:27:14 schreef Pius_XII het volgende:

Paulus raad het af om een ongelijk span te vormen, maar ik zie geen verbod, ook zegt hij:

1 Korintiërs 7:12-14

Heeft een broeder een ongelovige vrouw, die erin bewilligt met hem samen te wonen, dan moet hij haar niet verstoten. Een vrouw moet, als zij een ongelovige man heeft (...) die man niet verstoten. Want de ongelovige man is geheiligd in zijn vrouw en de ongelovige vrouw is geheiligd in de broeder.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 29 januari 2007 16:58:25 schreef diakio het volgende:

[...]Ja, tuurlijk, allemaal spookrijders he.
nooo.gif

[...]Vooralsnog ben jij degene die beweert dat jouw interpretatie de enig mogelijke is, en heb je hier al aardig wat mensen uitgemaakt voor gebrekkige gelovigen. Als jij een gesprek wil, kan je je ook wat minder horkerig opstellen.

Overigens, je uitdaging vind ik wel lief hoor, maar ook wat getuigen van een naief gebrek aan kennis over 2000 jaar exegetische traditie.

Jusit niet: Gemeenteleiders hebben daar juist het meeste op gebaseerd... Duh... Vandaar dat ik die tekst zo serieus neem. Omdat die "interpretatie" van mij door al die jaren heen reeds bevestigd werd...

Ik wacht op een serieuze andere mening, gebaseerd op de Bijbel...

Samengevoegde post 29-1-2007 17:01:08:

Quote:
Op maandag 29 januari 2007 17:00:02 schreef Pius_XII het volgende:

Maar goed, nog maar een keer dan:

[...]

Ok idd, nog maar een keer dan: Dat gaat over mensen die al in zo een relatie zitten...

:-)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 29 januari 2007 17:00:19 schreef hendrik_of_zaventem het volgende:

[...]

Jusit niet: Gemeenteleiders hebben daar juist het meeste op gebaseerd... Duh... Vandaar dat ik die tekst zo serieus neem. Omdat die "interpretatie" van mij door al die jaren heen reeds bevestigd werd...

Ik wacht op een serieuze andere mening, gebaseerd op de Bijbel...

Ja, en ik wacht tot je eens een beetje normaal gaat doen. Het spijt me oprecht, maar je maakt jezelf een pietsie belachelijk, en dat vind ik vervelend, dus ik ga je maar eens een tijdje negeren, totdat je van je hoge paard bent gestapt. Amuseer je nog.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid