Spring naar bijdragen

Gelovige of ongelovige partner?


Aanbevolen berichten

Quote:
Op maandag 29 januari 2007 23:28:44 schreef hendrik_of_zaventem het volgende:

[...]

Ik ben al vaak verliefd geweest op nie^-gelovigen, ook toen ik 14 was.

Fijn!

Quote:
Maar als jij zegt dat de liefde het belangrijkste is, dan heb je het dus over liefde tussen jou en je vriend en dan staat je liefde voor je vriend boven God.

Hoe durf je te beweren dat de liefde tussen mij en m'n vriend belangrijker is dan de liefde van God? Vraag dan eerst eens verder voordat je oordeelt!

Ik heb inderdaad gezegd dat de liefde het belangrijkste is. Agapé staat op nummer 1. Liefde van God dus! Daarna komt filia en daar ben ik me meer dan normaal van bewust! Waarom? Omdat ik al maanden aan het bidden ben voor de zegen van de Heer over onze relatie en ik dank Hem elke dag als ik steeds meer het gevoel krijg dat we voor elkaar bestemd zijn.

Daarnaast weet mijn vriend dondersgoed dat als ik het idee kreeg dat God deze relatie niet goedkeurt, dat ik het dan ook zou beeindigen.

Quote:
Het gaat niet over makkelijk spreken, het gaat over het moeilijk hebben en toch kiezen voor God. Je kunt namelijk WEL kiezen met wie je trouwt...

Jij bent WEL makkelijk aan het praten. Echt waar, eigenlijk zou ik er niet eens op moeten reageren want ik ben echt van mening dat het de reinste onzin is wat je aan het verkondigen bent.

Samengevoegde post 29-1-2007 23:38:29:

Quote:
Op maandag 29 januari 2007 23:33:59 schreef Hester het volgende:

[...]Waarop baseer je het idee dat liefde voor je partner boven liefde voor God zou staan als je een ongelovige partner hebt?

Nouja hij kan blijkbaar heel goed mijn gedachten lezen en hij weet ook precies waar ik het over heb als ik over de liefde spreek hamer.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 463
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 07:52:59 schreef hendrik_of_zaventem het volgende:

Ik geloof toch dat hier heel wat gebrek aan degelijk bijbels onderwijs is...

In je profiel staat dat je zendeling bent. Eerlijk gezegt twijfel ik daar nogal aan. Wie heeft jou gezonden naar Credible..? Hoe weet jij dat jij gezonden bent..? Ik mag toch hopen dat je niet bent gezonden door een dood boek, je weet wel, kaft, papier, inkt, letters.. cijfers...

Quote:
Een relatie met iemand beginnen in de hoop dat hij tot bekering komt...???

Misschien eerste eens luisteren naar wat mensen je hier vertellen voordat jij je oordeel al kant-en-klaar geeft..?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof toch dat hier heel wat gebrek is aan inleving in een situatie en vasthouden aan dingen die op zijn minst dubbelzinnig in de Bijbel geschreven staan. Dat mensen zo overtuigd zijn van het eigen gelijk dan maar gaan roepen dat de rest het toch echt niet goed leest is erg jammer.

Ook altijd erg jammer dat anderen willen bepalen met wie een gelovige wel of geen relatie moet aangaan. Lijkt me ook geen fijne kerk om heen te gaan waar ze zulke dingen leren. Volgens mij wordt je dan zo de kerk uitgeknikkerd als je met een ongelovige vriend(in) aan komt zetten.

Ik ben wel benieuwd hendrik. Stel nou dat (als je een zus hebt) je zus met een ongelovige vriend thuiskomt, hoe zou je daar op reageren?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 07:52:59 schreef hendrik_of_zaventem het volgende:

Ik geloof toch dat hier heel wat gebrek aan degelijk bijbels onderwijs is...

Een relatie met iemand beginnen in de hoop dat hij tot bekering komt...???

Ik geloof dat je misschien maar eens moest beginnen om in navolging van Christus mensen de voeten te wassen, alvorens je je het oordeel Gods denkt te kunnen aanmeten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

1. Gebrek aan inleven is er niet hoor, ik heb al zeker 7 keer de situatie van dichtbij meegemaakt (inclusief zus lang geleden). Altijd draait het uit op: Kies voor God of kies voor je partner. Bij sommigen pas na 10 jaar he, bij anderenn na 10 dagen. Ik kan je als je wilt prive wat meer vertellen (ik ga niet andermans leven op internet zetten)

2. "Anderen willen bepalen met wie..." Ja inderdaad, daar zijn we toch kerk voor samen, om elkaar te behoeden? Als anderen zoch niet mogen bemoeien met je leven, dan moeten we misschien een discussie openen over de betekenis van de Gemeente.

3. "Geen fijne kerk..." Dus de kerk moet fijn zijn ten koste van de waarheid.

4. "Er uit geknikkerd..." Kijk, ik weet dat de meeste evangelische kerken op dezelfde manier zouden omgaan met zo een situatie: Begin geen relatie met een niet-gelovige. Daarbij wordt helemaal niemand uitgezet hoor.

5. Hoog van de toren blazen? Onzin, er is gewoon nog steeds niemand die echt bijbels kan verantwoorden waarom zo een relatie goed zou zijn. Dat vind ik jammer.

Jullie klagen allemaal over mijn manier van uitdrukken, maar niemand gaat echt de discussie aan met bijbelse tegenargumenten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

1. Je manier van reageren geeft toch wel aan dat er geen sprake is van respect voor de moeilijke keuzes die een ander gemaakt heeft.

2. Wij (jij en ik) zijn geen kerk samen, dit is een forum voor leden van vele verschillende kerken met net zo veel verschillende opvatiingen.

3. De waarheid die jij in pacht hebt? Als je het over waarheid wil hebben kan ik je nu gelijk doorverwijzen naar het vragen over de RKK leer topic. Maar dat doe ik niet, ik heb me er (deels) bij neergelegd dat vele mensen vele verschillende meningen hebben en een ander zicht op de waarheid.

4. Mooi zo, wellicht kun je daar nog wat van leren. Door mensen niet gelijk te verketteren.

5. Jij kan nog steeds niet ondubbelzinnig bewijzen dat het absoluut verboden is volgens de Bijbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op dinsdag 30 januari 2007 09:19:48 schreef hendrik_of_zaventem het volgende:

Jullie klagen allemaal over mijn manier van uitdrukken, maar niemand gaat echt de discussie aan met bijbelse
tegen
argumenten.

Omdat de H. Schrift niet bedoeld is om elkaar mee om de oren te meppen en elkaar te veroordelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zijn er nog mensen die een eigen kijk op het leven/de wereld hebben? NIet lullig bedoeld, maar hoeveel van jullie denken eerst zelf na over dingen, vormen een conclusie en kijken dan in de bijbel over hoe er daar over gedacht word. Wie van jullie kan dan echt zeggen, nee mijn conclusie was fout, de bijbel was goed. Of, ja mijn cunclusie was goed, de bijbel zegt hetzelfde. En dan daarop hun mening/conclusie op aanpassen.

Ik zeg dit omdat ik denk dat er een hoop mensen zijn die hun mening klakkeloos overnemen uit de bijbel, en daar hun eigen interpretaties aangeven (zie afgelopen 5 pagina's van deze discussie).

Let wel! Ik zeg dit NIET met disrespect! Ik ben alleen benieuwd. puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik maak dagelijks beslissingen vanuit mijzelf zonder daarbij de Bijbel of RKK Leer op na te slaan.

Waarom zou ik bij alles wat ik doe en niet tegen mijn geweten ingaat moeten kijken of het wel precies volgens de regeltjes is?

Als blijkt dat ik het fout had en tegen de Leer in ben gegaan dan zal ik kijken wat de mogelijkheden zijn, als ik daar hulp bij nodig heb zal ik het vragen aan broeders en zusters en als het bij mij een erg groot gewetens conflict opleverd dan zal ik het overleggen met een priester.

Dus ja Eddie ik heb iig wel een eigen kijk op het leven en de wereld. Vaak in overeenstemming met de Leer en soms niet. Hoe dan ook: streven, maar falen, is goed. Zolang je er maar naar streeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 11:15:24 schreef -EddiE- het volgende:

Ik zeg dit omdat ik denk dat er een hoop mensen zijn die hun mening klakkeloos overnemen uit de bijbel, en daar hun eigen interpretaties aangeven (zie afgelopen 5 pagina's van deze discussie).

Ik denk dat je een tamelijk bizarre uitspraak doet. Als mensen hun mening klakkeloos uit de Bijbel overnemen en daar hun eigen interpretatie aan geven, is het dus niet meer klakkeloos uit de Bijbel overgenomen, maar hun eigen mening. Kortom, wat beweer je nou eigenlijk?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 09:19:48 schreef hendrik_of_zaventem het volgende:

1. Gebrek aan inleven is er niet hoor, ik heb al zeker 7 keer de situatie van dichtbij meegemaakt (inclusief zus lang geleden). Altijd draait het uit op: Kies voor God of kies voor je partner. Bij sommigen pas na 10 jaar he, bij anderenn na 10 dagen. Ik kan je als je wilt prive wat meer vertellen (ik ga niet andermans leven op internet zetten)

2. "Anderen willen bepalen met wie..." Ja inderdaad, daar zijn we toch kerk voor samen, om elkaar te behoeden? Als anderen zoch niet mogen bemoeien met je leven, dan moeten we misschien een discussie openen over de betekenis van de Gemeente.

3. "Geen fijne kerk..." Dus de kerk moet fijn zijn ten koste van de waarheid.

4. "Er uit geknikkerd..." Kijk, ik weet dat de meeste evangelische kerken op dezelfde manier zouden omgaan met zo een situatie: Begin geen relatie met een niet-gelovige. Daarbij wordt helemaal niemand uitgezet hoor.

5. Hoog van de toren blazen? Onzin, er is gewoon nog steeds niemand die echt bijbels kan verantwoorden waarom zo een relatie goed zou zijn. Dat vind ik jammer.

Jullie klagen allemaal over mijn manier van uitdrukken, maar niemand gaat echt de discussie aan met bijbelse tegenargumenten.

@ Hendrik: Ik vind het erg jammer dat er meteen geoordeelt wordt zonder dat mijn persoonlijke mening goed gelezen wordt.

Je bent inderdaad hoog van de toren aan het blazen en je schrijft alsof jij precies de wil van God weet en kent.

Ik ben er van overtuigd dat niemand deze 100% kent, maar dat er ontzettend veel christenen zijn die Zijn wil proberen te volgen. Ook ik.

Op het begin heb ik het er ook moeilijk mee gehad en heb ik er ontzettend veel voor gebeden of hij wel mijn toekomstige partner kan zijn. Vervolgens heb ik hier alleen maar zegeningen in gehad en bevestigingen dat hij bij mij hoort.

Dan kan jij wel zeggen dat het tegen Gods wil ingaat, maar dat interesseert me eigenlijk geen ene lor. Vooral omdat ik het idee hebt dat jij je persoonlijke overtuiging bij iedereen op wil dringen en daar houd ik niet zo van.

Elke persoonlijke relatie met de Heer is persoonlijk en ook daar ben ik van overtuigd dat Hij op verschillende manieren in de harten van ons werkt.

Onze lieve Heer heeft mij laten zien dat deze relatie gezegend is en daar dank ik Hem elke dag voor.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 13:04:20 schreef diakio het volgende:

[...]

Ik denk dat je een tamelijk bizarre uitspraak doet. Als mensen hun mening klakkeloos uit de Bijbel overnemen en daar hun eigen interpretatie aan geven, is het dus niet meer klakkeloos uit de Bijbel overgenomen, maar hun eigen mening. Kortom, wat beweer je nou eigenlijk?

Goed punt, ik had dat gedeelte beter weg kunnen laten voor diegenen die niet precies de boodschap uit het bericht konden halen.

Ik bedoel er dus mee, hoeveel mensen er hier nou ZELF tegen het leven en de wereld aankijken, en ZELF beslissingen nemen over bijv; een relatie tussen gelovig en ongelovig, of seks voor het huwelijk. En niet meteen de standpunten van de bijbel overnemen.

Duidelijker?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 17:41:54 schreef annia het volgende:

Of ZELF nadenken over de standpunten van de bijbel en die dan aannemen?

Die vergeet je geloof ik.

Ja klopt, maar grote kans dat je het niet met alles eens bent. Ean wat doe je dan? Toch innemen omdat het een standpunt van de bijbel is? Of toch je eigen weg volgen omdat je denkt dat dat beter is. Immers, je hebt er zelf over nagedacht en je bent voor jezelf dan tot een conclusie gekomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 17:45:04 schreef -EddiE- het volgende:

[...]

Ja klopt, maar grote kans dat je het niet met alles eens bent. Ean wat doe je dan? Toch innemen omdat het een standpunt van de bijbel is? Of toch je eigen weg volgen omdat je denkt dat dat beter is. Immers, je hebt er zelf over nagedacht en je bent voor jezelf dan tot een conclusie gekomen.

De Bijbel is vaak niet zo eenduidig, dus met een beetje wil (en zonder leergezag) kun je er zo ongeveer uithalen wat jezelf wil.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 17:45:04 schreef -EddiE- het volgende:

[...]

Ja klopt, maar grote kans dat je het niet met alles eens bent. Ean wat doe je dan? Toch innemen omdat het een standpunt van de bijbel is? Of toch je eigen weg volgen omdat je denkt dat dat beter is. Immers, je hebt er zelf over nagedacht en je bent voor jezelf dan tot een conclusie gekomen.

Misschien handig om hier een ander topic over te openen? Je gaat nogal off topic hier.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Je bent inderdaad hoog van de toren aan het blazen en je schrijft alsof jij precies de wil van God weet en kent.

Ik zal mijn mening niet meer opdringen, ik geloof dat die tekst duidelijk is, maar ik respecteer mensen die dat niet zo zien.

We mogen het dan toch tenminste als waarschuwing zien? Ik spreek niet uit eigen ervaring, maar wel uit ervaring met mensen die in die situatie zaten. Mensen die echt geloofden dat God hun relatie zegende, maar langzamerhand ontdekten dat het niet zo geweldig was als ze eerst dachten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op woensdag 31 januari 2007 09:31:00 schreef hendrik_of_zaventem het volgende:

Ik spreek niet uit eigen ervaring, maar wel uit ervaring met mensen die in die situatie zaten. Mensen die echt geloofden dat God hun relatie zegende, maar langzamerhand ontdekten dat het niet zo geweldig was als ze eerst dachten.

Ja, en dan.. dan komt het aan op onvoorwaardelijke, onbaatzuchtige trouw. Knokken, vechten voor elkaar. Waarom verwachten veel mensen toch sprookjeshuwelijken..?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 17:37:59 schreef -EddiE- het volgende:

[...]

Goed punt, ik had dat gedeelte beter weg kunnen laten voor diegenen die niet precies de boodschap uit het bericht konden halen.

Ik bedoel er dus mee, hoeveel mensen er hier nou ZELF tegen het leven en de wereld aankijken, en ZELF beslissingen nemen over bijv; een relatie tussen gelovig en ongelovig, of seks voor het huwelijk. En niet meteen de standpunten van de bijbel overnemen.

Duidelijker?

Oh, je wilde een open deur intrappen, sorry, dat was me niet duidelijk. OK, het antwoord is: iedereen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb nu 3 en half jaar een vriend. Ik geloof wel, hij niet. Of dit verstandig is? Geen idee, de tijd zal het leren. Maar zijn twee gelovigen bij elkaar een garantie voor een leven samen? In dit topic lijkt het alsof zij die een ongelovige partner hebben niet nadenken o.i.d. Ik denk juist dat zij zich er bewust van zijn hoe zij dit gaan aanpakken en wat dit voor hun betekent.

Ik vroeg me af hoe degenen die in dezelfde situatie zitten denken over trouwen. Zou je in de kerk trouwen en je partner? Niet dat er plannen zijn in die richting. Ben gewoon nieuwsgierig.

Groetjes Sarah

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid