sjako 723 Geplaatst gisteren om 08:33 Rapport Share Geplaatst gisteren om 08:33 11 minuten geleden zei Monachos: De Here nu is de Geest (...) Je snapt er niks van. Waar wordt de Heilige Geest aanbeden bijv? De Here is geen andere naam voor God (Theos) De Here is een vervangende titel voor wat van oorsprong JHWH heeft gestaan of in ieder geval er mee wordt bedoelt. Dit vers is gewoon een bom onder de drie-eenheid. De derde Persoon is gelijk aan de eerste Persoon. Dat klopt niet. De Geest is geen apart persoon. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Dannyr 40 Geplaatst gisteren om 10:04 Rapport Share Geplaatst gisteren om 10:04 1 uur geleden zei sjako: De Geest wordt nergens Heer genoemd. Dat kan ik direct ontkrachten want de Geest wordt wel Heer genoemd in de bijbel: 2kor 3:17 De Heer nu is de geest; Kan er niks anders van maken Sjako!! Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
sjako 723 Geplaatst gisteren om 11:03 Rapport Share Geplaatst gisteren om 11:03 5 uur geleden zei Breuk: In de 3 en 4 de eeuw had men al door dat de eenheid van Vader, Zoon en Geest het kernpunt is van het christelijke geloof en de christelijke kerk. Je bedoelt pas in de 3e en 4e eeuw. 400 jaar later werd onder invloed van Rome allerlei heidense leerstellingen aangenomen en werd dat de RKK. Een leer sterk beïnvloed door Griekse leerstellingen. Er bestonden al honderden jaren daarvoor al ‘drieeenheden’. Er zijn inderdaad meerdere trinitarische of triadische godenconcepten die voorafgaan aan en mogelijk ook invloed hebben gehad op de christelijke leer van de Drie-eenheid (Vader, Zoon en Heilige Geest). In de oudheid waren zulke triades vrij gebruikelijk in verschillende religieuze tradities. Hier zijn drie bekende voorbeelden 1. Egyptische triade van Osiris, Isis en Horus Osiris: god van de onderwereld en wederopstanding Isis: godin van magie, moederschap, en huwelijk (vrouw van Osiris) Horus: zoon van Osiris en Isis, vaak afgebeeld als een valkgod of een kind 2. Hindoeïstische Trimurti Brahma: de schepper Vishnu: de beschermer / in stand houder Shiva: de vernietiger / transformator 📌 Thema: de cyclische aard van het universum – ontstaan, behoud, en vernietiging 📌 Belangrijk: Deze drie aspecten worden vaak gezien als manifestaties van één hoogste werkelijkheid (Brahman), wat parallellen vertoont met de idee van een christelijke Drie-eenheid als “drie personen, één wezen”. 3. Babylonische triade: Anu, Enlil en Ea (Enki) Anu: de hemelgod, oppergod Enlil: god van lucht en stormen, gezag over aarde Ea (Enki): god van water, wijsheid, en magie 📌 Thema: kosmische ordening en beheer van hemel, aarde en water 📌 Belangrijk: Deze triade weerspiegelde de verdeling van kosmische macht Andere interessante triades of trinitarische ideeën: Griekse Moiren (Lotsgodinnen): Clotho, Lachesis, Atropos – niet goden in de klassieke zin, maar vertegenwoordigen aspecten van het lot Keltische godinnen-triades: vaak een moeder-dochter-oude vrouw-figuur als uitdrukking van de levenscycli Zoroastrisme: hoewel monotheïstisch, zijn er ook drie primaire “heilige gedachten” (Asha, Vohu Manah, Spenta Mainyu) 1 uur geleden zei Dannyr: Dat kan ik direct ontkrachten want de Geest wordt wel Heer genoemd in de bijbel: 2kor 3:17 De Heer nu is de geest; Dat staat er niet. Dan zou er moeten staan ‘De Geest is Heer’. Hier staat dat de Heer (Jezus of Jehovah) de Geest IS. Flawless victory reageerde hierop 1 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Dannyr 40 Geplaatst gisteren om 12:00 Rapport Share Geplaatst gisteren om 12:00 (bewerkt) 1 uur geleden zei sjako: Dat staat er niet. Dan zou er moeten staan ‘De Geest is Heer’. Hier staat dat de Heer (Jezus of Jehovah) de Geest IS. Wat een onzin! “Danny is een mens”, “ Een mens is Danny” komt aardig overeen volgens mij!! nl. Dat Danny een mens is! (jouw redenatie volgend: Danny is geen mens want er staat : “een mens is Danny” en dan is Danny geen mens want dan had er moeten staan” Danny is een mens”!! Sjako is een winkelier, een winkelier is Sjako! Dan zeggen beide zinnen in beide gevallen :Sjako is ….. roffel… roffel… een winkelier!! Waarom dit onzinnige gedraai en gezeur over de zinsbouw volgorde terwijl dat niks afdoet aan wat het betekent??!! Als dit echt je argumentatie is dan is dat echt zo opzichtig en bijna gênant ! Maar als ik je verkeerd begrepen heb verklaar je nader! gisteren om 12:25 bewerkt door Dannyr Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Breuk 381 Geplaatst gisteren om 12:10 Rapport Share Geplaatst gisteren om 12:10 52 minuten geleden zei sjako: Je bedoelt pas in de 3e en 4e eeuw. 400 jaar later werd onder invloed van Rome allerlei heidense leerstellingen aangenomen en werd dat de RKK. Een leer sterk beïnvloed door Griekse leerstellingen. Er bestonden al honderden jaren daarvoor al ‘drieeenheden’. @FlawIess victory ik kan nog een aantal zaken toevoegen aan het rijtje waar jij de loftrompet voor wilt laten horen: 1. geschiedvervalsing (de drie eenheid stamt niet uit de 3e eeuw maar is bijbels gefundeerd) de kerk is niet pas toen begonnen, er waren allang bisschoppen in de eerste eeuw 2. triades (met meerdere goden) plotten op de drieeenheid en zelf een twee eenheid en een ondergod aanhangen een totaal verkeerd en niet bestaand verband leggen. Het is weer eens de boel sluw verdraaien, wanneer heb jij dat eens door? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Dannyr 40 Geplaatst gisteren om 12:16 Rapport Share Geplaatst gisteren om 12:16 (bewerkt) 13 minuten geleden zei Breuk: @FlawIess victory ik kan nog een aantal zaken toevoegen aan het rijtje waar jij de loftrompet voor wilt laten horen: 1. geschiedvervalsing (de drie eenheid stamt niet uit de 3e eeuw maar is bijbels gefundeerd) de kerk is niet pas toen begonnen, er waren allang bisschoppen in de eerste eeuw 2. triades (met meerdere goden) plotten op de drieeenheid en zelf een twee eenheid en een ondergod aanhangen een totaal verkeerd en niet bestaand verband leggen. Het is weer eens de boel sluw verdraaien, wanneer heb jij dat eens door? Juist. De leer van het wtg waar men zegt dat Jezus “een god” is kan ik ook wel koppelen aan al die andere religies zoals hindoeïsme waarin sprake is van meerdere goden! Als je kwaad wil kan ik die link zeer snel maken met Jezus als een soort “ondergod” zoals de jg het neerzetten in hun vertaling (nwv) gisteren om 12:23 bewerkt door Dannyr Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
sjako 723 Geplaatst gisteren om 14:28 Rapport Share Geplaatst gisteren om 14:28 2 uur geleden zei Dannyr: Wat een onzin! “Danny is een mens”, “ Een mens is Danny” Dat is geen parallelle vertaling. Met met mens bedoel je God. Maar dat staat er niet. Er staat Heer, dat is een naam, tenminste die hoort er te staan. Daarom is het ook zo kwalijk dat de Naam is weg vertaald. Noem nog eens 1 tekst op waar de heilige Geest met Heer wordt aangeduid. Je zal het nergens vinden. 2 uur geleden zei Breuk: riades (met meerdere goden) plotten op de drieeenheid en zelf een twee eenheid en een ondergod aanhangen een totaal verkeerd en niet bestaand verband leggen. Wij hangen geen ondergod aan. Jezus is de Zoon van God, niet God zelf. Er is maar 1 God. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Robert Frans 1.668 Geplaatst gisteren om 14:31 Rapport Share Geplaatst gisteren om 14:31 2 uur geleden zei Breuk: @FlawIess victory ik kan nog een aantal zaken toevoegen aan het rijtje waar jij de loftrompet voor wilt laten horen: 1. geschiedvervalsing (de drie eenheid stamt niet uit de 3e eeuw maar is bijbels gefundeerd) de kerk is niet pas toen begonnen, er waren allang bisschoppen in de eerste eeuw 2. triades (met meerdere goden) plotten op de drieeenheid en zelf een twee eenheid en een ondergod aanhangen een totaal verkeerd en niet bestaand verband leggen. Het is weer eens de boel sluw verdraaien, wanneer heb jij dat eens door? Sowieso maakt sjako een denkfout. Wanneer vóór de Openbaring van Christus er triades van goden waren, dan betekent dat niet meteen dat de Drie-eenheid daarop is gebaseerd, maar integendeel precies andersom. Die triades zijn dan uiteraard een treffende voorafbeelding van de Drie-eenheid. Net zoals moeder-en-kind-godinnenbeeldjes een voorafbeelding zijn van Maria met het Kindje Jezus en stervende en verrijzende graangoden een voorafbeelding van het Brood des Levens. Soms is het maar net een kwestie vanuit welk perspectief je de heilsgeschiedenis wil bezien. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
sjako 723 Geplaatst gisteren om 14:46 Rapport Share Geplaatst gisteren om 14:46 1 minuut geleden zei Robert Frans: Sowieso maakt sjako een denkfout. Wanneer vóór de Openbaring van Christus er triades van goden waren, dan betekent dat niet meteen dat de Drie-eenheid daarop is gebaseerd, maar integendeel precies andersom. Die triades zijn dan uiteraard een treffende voorafbeelding van de Drie-eenheid. Net zoals moeder-en-kind-godinnenbeeldjes een voorafbeelding zijn van Maria met het Kindje Jezus en stervende en verrijzende graangoden een voorafbeelding van het Brood des Levens. Ik maak geen denkfout. Triades van goden bestaan al duizenden jaren. Ook in het Romeinse denken bestonden er triades van Goden. De Romeinen rond de tijd van Christus (ca. 1e eeuw v.Chr. tot 1e eeuw n.Chr.) hadden inderdaad religieuze ideeën die sterk beïnvloed waren door de Griekse cultuur — waaronder het concept van godentriades — maar ze gaven er hun eigen draai aan. Griekse triades In de Griekse mythologie zijn triades (groepen van drie goden) vrij gebruikelijk. Bekende voorbeelden zijn: De Olympische Grote Drie: Zeus (hemel), Poseidon (zee) en Hades (onderwereld). De Moiren: drie schikgodinnen van het lot. De Chariten: de drie Gratiën, godinnen van charme en schoonheid. Romeinse invloeden De Romeinen adopteerden veel Griekse goden, maar gaven ze Latijnse namen en pasten ze aan hun eigen cultuur aan. Ook zij hadden triades, waarvan sommige duidelijk geïnspireerd zijn door Griekse voorbeelden. Voorbeelden van Romeinse triades: Capitoolse Triade (meest bekend): Jupiter (Romeinse versie van Zeus) Juno (vergelijkbaar met Hera) Minerva (vergelijkbaar met Athena) Deze triade werd vereerd in de tempel op het Capitool in Rome en was het belangrijkste religieuze centrum van de Romeinse staat. Archaïsche Triade (vroeger dan de Capitoolse): Jupiter Mars Quirinus (oude god, later vaak geïdentificeerd met de vergoddelijkte Romulus) Deze triades zijn niet rechtstreeks overgenomen van Griekse triades, maar laten wél zien dat het idee van goddelijke groepen van drie – met verschillende verantwoordelijkheden – ook in de Romeinse religie belangrijk was. Conclusie Ja, de Romeinen hadden rond de tijd van Christus triades van goden, zoals de Capitoolse Triade, en deze waren deels beïnvloed door Griekse ideeën. De religieuze kruisbestuiving tussen Griekse en Romeinse goden was tegen die tijd al eeuwen aan de gang. Dus het idee van triades van goden was heel gewoon rond Christus. De Rooms Katholieke Kerk heeft veel denkwijzes van die tijd overgenomen en geprojecteerd op het Evangelie. Wetenschappers zijn het er over eens dat de Drieeenheid niet voorkomt in de Bijbel. Alleen door filosofie zou je tot die conclusie kunnen komen. Door de hoogopgeleide wetenschappers binnen de Griekse filosofie van die tijd was de boodschap van het evangelie veel te simpel. Dat moest in termen van de Griekse filosofie worden verklaard. Plato is bijv van grote invloed geweest op de drieeenheidsleer. 2 uur geleden zei Dannyr: Juist. De leer van het wtg waar men zegt dat Jezus “een god” is kan ik ook wel koppelen aan al die andere religies zoals hindoeïsme waarin sprake is van meerdere goden! Als je kwaad wil kan ik die link zeer snel maken met Jezus als een soort “ondergod” zoals de jg het neerzetten in hun vertaling (nwv) Zoals ik al zei kan je Johannes 1:1 ook vertalen met het Woord was goddelijk. Het gaat om de natuur van het Woord. Maar de natuur van Jezus maakt hem nog niet de God, de Almachtige. En Jezus zegt zelf dat de Vader de enige ware God is in Johannes 17. Geloof je Jezus niet? Hij is de weg naar de Vader. Waarom dan niet tot de Zoon? De term God de Zoon vindt je ook nergens. Flawless victory reageerde hierop 1 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Breuk 381 Geplaatst gisteren om 15:18 Rapport Share Geplaatst gisteren om 15:18 11 minuten geleden zei sjako: Noem nog eens 1 tekst op waar de heilige Geest met Heer wordt aangeduid. Je zal het nergens vinden. De Geest werkt, troost, getuigt, spoort aan etc. etc. Daarom is de Geest niet hetzelfde als de Vader, want het is ook de Geest van Christus. De Geest is wel in eenheid met de Vader en de Zoon. Je plaatst zelf Jezus in een lagere (goddelijke) status dan God en de Geest van God. En dan over meergodendom en Grieks denken beginnen… niet heel handig toch? En alleen ontkennen helpt niet, probeer het eens te onderbouwen dat God en Jezus geen meergodendom is bij jou. Terug naar de bijbel: 2 Korintiërs 3:17–18 (HSV) 17 De Heere nu is de Geest; en waar de Geest van de Heere is, daar is vrijheid. 18 Wij allen nu, die met onbedekt gezicht de heerlijkheid van de Heere aanschouwen als in een spiegel, worden van gedaante veranderd naar hetzelfde beeld, van heerlijkheid tot heerlijkheid, zoals dit door de de Geest van de Heere bewerkt wordt. (De Geest werkt zelf…) Handelingen 5:3–4 (HSV) 3 Maar Petrus zei: Ananias, waarom heeft de satan uw hart vervuld, zodat u tegen de Heilige Geest gelogen hebt en een deel van de opbrengst van het stuk land achtergehouden hebt? 4 U hebt niet tegen mensen gelogen, maar tegen God. (De Geest wordt gelijkgesteld aan God, die in Handelingen vaak “Heere” genoemd wordt.) Romeinen 8:9–11 (HSV) 9 Maar u bent niet in het vlees, maar in de Geest, wanneer althans de Geest van God in u woont. Als iemand de Geest van Christus niet heeft, die behoort Hem niet toe. 10 Als Christus echter in u is, dan is het lichaam wel dood vanwege de zonde, maar de geest is leven vanwege de gerechtigheid. 11 En als de Geest van Hem Die Jezus uit de doden opgewekt heeft in u woont, zal Hij Die Christus uit de doden opgewekt heeft ook uw sterfelijke lichamen levend maken door Zijn Geest, Die in u woont. (De Geest wordt genoemd als de Geest van God én van Christus – beiden “Heere”.) 1 Korintiërs 12:4–6, 11 (HSV) 4 Er is verscheidenheid van genadegaven, maar het is dezelfde Geest. 5 Er is verscheidenheid van bedieningen, en het is dezelfde Heere. 6 Er is verscheidenheid van werkingen, maar het is dezelfde God, Die alles in allen werkt. 11 Al deze dingen echter werkt één en dezelfde Geest, Die aan ieder afzonderlijk uitdeelt zoals Hij wil. Hebreeën 10:15–17 (HSV) 15 En de Heilige Geest getuigt het ons ook. Want nadat Hij eerder gezegd had: 16 Dit is het verbond dat Ik met hen zal sluiten na die dagen, zegt de Heere: Ik zal Mijn wetten in hun hart geven en die ook in hun verstand schrijven, 17 en aan hun zonden en hun wetteloos gedrag zal Ik beslist niet meer denken. (De Geest wordt geïdentificeerd met de sprekende Heere uit Jeremia 31.) Galaten 4:6 (HSV) En omdat u kinderen bent, heeft God de Geest van Zijn Zoon uitgezonden in uw harten, Die roept: Abba, Vader! (De Geest van de Zoon – Jezus wordt in Galaten 1:3 en elders “Heere” genoemd.) Johannes 14:16–18, 23 (HSV) 16 En Ik zal de Vader bidden en Hij zal u een andere Trooster geven, opdat Hij bij u blijft tot in eeuwigheid, 17 namelijk de Geest van de waarheid […] 18 Ik zal u niet als wezen achterlaten; Ik kom weer naar u toe. 23 Jezus antwoordde en zei tegen hem: Als iemand Mij liefheeft, zal hij Mijn woord in acht nemen; en Mijn Vader zal hem liefhebben; en Wij zullen naar hem toekomen en bij hem intrek nemen. (De Geest wordt hier in lijn met Jezus’ eigen komst geplaatst; “Ik kom weer naar u toe” → via de Geest.) Overal trinitarische teksten. Het is niet in de derde eeuw verzonnen of Grieks of heidens denken. God wordt in Jezus mens. Deze mens (die ook God is) die komt reddend naar ons mensen toe. Hij wordt vernederd en bespot en gekruisigd. Op de derde dag verrezen (omdat de dood niet het laatste woord heeft) en zittend aan de rechterhand van God is Hij verhoogd. Vader en Zoon storten Hun Geest uit in alle mensen en alle volken. Vader, Zoon en Geest zijn samen een eenheid maar te onderscheiden. Het is zoeken naar woorden om deze geloofsbelijdenis op te schrijven en te belijden. Dat doen de evangelisten en de briefschrijvers. Dat doen de bisschoppen in de eerste eeuw en de volgende eeuwen (en leggen dit vast in de vierde eeuw. ) Als je de menswording van God en uitstorting van de Geest niet met elkaar weet te verbinden, ja dan is het theologisch een wankele constructie. En dat zie je in de manier van omgaan met teksten en in de wetenschappelijke kennis, maar vooral in de manier van gemeenschap zijn. Woorden en daden zijn in de bijbel onlosmakelijk met elkaar verbonden. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Monachos 541 Geplaatst gisteren om 15:38 Auteur Rapport Share Geplaatst gisteren om 15:38 In plaats van inhoudelijk in te gaan op de vraag of de Here uit het o.t. en Jezus uit het n.t. dezelfde entiteit zijn op basis van het verhaal over de houtsprokkelaar in Numeri en het verhaal over de overspelige vrouw in Johannes is ook dit topic verzand in een welles nietes discussie over de drie-eenheid. @sjako je laat wederom zien dat jouw persoonlijke overtuiging je moderatorrol ten nadele beïnvloedt. Jij hoort als moderator neutraal in te grijpen (en dus niet als een Jehova's getuige inhoudelijk te reageren) als een topic off topic gaat maar dat doe je niet; je herhaalt slechts als een papegaai de dogma's van de Jehova's getuigen en de plaat blijft weer eens hangen. Wat mij betreft mag dit topic op slot want niemand heeft een bevredigend antwoord op mijn oorspronkelijke vraag. Wat me overigens niet verbaast. Het zou me ook niks verbazen als dit topic niet gesloten wordt maar oeverloos off topic doorgaat, zoals de meeste topics op dit forum. Gelovigen die niet hun eigen hersenen gebruiken maar blind vertrouwen op bepaalde teksten zijn gewoon hele domme mensen. Fuck y'all🖕 Dit soort taal wordt hier niet getolereerd. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Flawless victory 607 Geplaatst gisteren om 16:33 Rapport Share Geplaatst gisteren om 16:33 (bewerkt) 1 uur geleden zei Breuk: De Geest werkt, troost, getuigt, spoort aan etc. etc. Daarom is de Geest niet hetzelfde als de Vader, want het is ook de Geest van Christus. De Geest is wel in eenheid met de Vader en de Zoon. Je plaatst zelf Jezus in een lagere (goddelijke) status dan God en de Geest van God. Mattheus 20: De twee zonen van Zebedéüs 20 Toen kwam de moeder van de zonen van Zebedéüs tot Hem met haar zonen, Hem aanbiddende, en iets van Hem begerende. 21En Hij zeide tot haar: Wat wilt gij? Zij zeide tot Hem: Zeg, dat deze mijn twee zonen zitten mogen, de een tot Uw rechter- en de ander tot Uw linkerhand in Uw Koninkrijk. 22Maar Jezus antwoordde en zeide: Gij weet niet wat gij begeert; kunt gij de drinkbeker drinken, die Ik drinken zal, en met de doop gedoopt worden, waarmee Ik gedoopt zal worden? Zij zeiden tot Hem: Wij kunnen. 23En Hij zeide tot hen: Mijn drinkbeker zult gij wel drinken, en met de doop, waarmee Ik gedoopt zal worden, zult gij gedoopt worden; maar het zitten tot Mijn rechter-, en tot Mijn linkerhand staat bij Mij niet te geven, maar het zal gegeven worden die het bereid is door Mijn Vader. gisteren om 16:33 bewerkt door Flawless victory Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Monachos 541 Geplaatst gisteren om 16:46 Auteur Rapport Share Geplaatst gisteren om 16:46 12 minuten geleden zei Flawless victory: Mattheus 20: De twee zonen van Zebedéüs 20 Toen kwam de moeder van de zonen van Zebedéüs tot Hem met haar zonen, Hem aanbiddende, en iets van Hem begerende. 21En Hij zeide tot haar: Wat wilt gij? Zij zeide tot Hem: Zeg, dat deze mijn twee zonen zitten mogen, de een tot Uw rechter- en de ander tot Uw linkerhand in Uw Koninkrijk. 22Maar Jezus antwoordde en zeide: Gij weet niet wat gij begeert; kunt gij de drinkbeker drinken, die Ik drinken zal, en met de doop gedoopt worden, waarmee Ik gedoopt zal worden? Zij zeiden tot Hem: Wij kunnen. 23En Hij zeide tot hen: Mijn drinkbeker zult gij wel drinken, en met de doop, waarmee Ik gedoopt zal worden, zult gij gedoopt worden; maar het zitten tot Mijn rechter-, en tot Mijn linkerhand staat bij Mij niet te geven, maar het zal gegeven worden die het bereid is door Mijn Vader. Ja laten we inderdaad gewoon Bijbelteksten plaatsen zonder erbij te vermelden wat voor punt we willen maken. Goed idee man! Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Breuk 381 Geplaatst gisteren om 17:38 Rapport Share Geplaatst gisteren om 17:38 1 uur geleden zei Monachos: Gelovigen die niet hun eigen hersenen gebruiken maar blind vertrouwen op bepaalde teksten zijn gewoon hele domme mensen. Ik houd wel van dit soort feedback. Sorry. Ik heb je punt begrepen en start met lezen vanaf het begin van dit topic. Monachos reageerde hierop 1 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
sjako 723 Geplaatst 14 uur geleden Rapport Share Geplaatst 14 uur geleden Op 31-5-2025 om 07:41 zei Breuk: De Vader is niet gelijk aan de Geest, want de Geest is uitgestort in ons. Waarom zou Gods Geest niet in ons kunnen werken? Jehovah is de bron. Ook Jezus maakt gebruik van de Geest van Jehovah. Daarom dankte Hij Zijn Vader toen Hij Lazarus opwekte uit de dood. Hij gaf Zijn Vader de eer. Dat deed bijv Moses ook. Daarmee kan ook Jezus ons aansturen. Dat is dezelfde geest die ook de schepping heeft gevormd. Ook heeft Jezus als Meesterwerker alles geschapen dmv de Geest van Jehovah. Bovendien is de Geest overal aanwezig. Flawless victory reageerde hierop 1 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 837 Geplaatst 12 uur geleden Rapport Share Geplaatst 12 uur geleden 2 uur geleden zei sjako: Waarom zou Gods Geest niet in ons kunnen werken? Dat is geen vraagstuk Sjako, want in de Bijbel staat al dat jouw lichaam een tempel is voor de Heilige Geest. De kwestie is dan ook alleen of de mens zijn lichaam waardig maakt voor de inwoning van de Heilige Geest. Citaat Bovendien is de Geest overal aanwezig. Nee, dat ligt genuanceerder. Het begrip "overal" is verbonden met de schepping. De Geest neemt plaats in, maar de vraag is hoe dat werkzaam is in de mens. Die vraag behoeft hier geen antwoord, maar dat is zo'n beetje de levensopdracht van de mens. Flawless victory reageerde hierop 1 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Dannyr 40 Geplaatst 12 uur geleden Rapport Share Geplaatst 12 uur geleden 2 uur geleden zei sjako: Waarom zou Gods Geest niet in ons kunnen werken? Jehovah is de bron. Ook Jezus maakt gebruik van de Geest van Jehovah. Daarom dankte Hij Zijn Vader toen Hij Lazarus opwekte uit de dood. Hij gaf Zijn Vader de eer. Dat deed bijv Moses ook. Daarmee kan ook Jezus ons aansturen. Dat is dezelfde geest die ook de schepping heeft gevormd. Ook heeft Jezus als Meesterwerker alles geschapen dmv de Geest van Jehovah. Bovendien is de Geest overal aanwezig. Ansich eens de Heilige Geest kan door iemand heen werken. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Breuk 381 Geplaatst 7 uur geleden Rapport Share Geplaatst 7 uur geleden 22 uur geleden zei Flawless victory: Mattheus 20: De twee zonen van Zebedéüs 20 Toen kwam de moeder van de zonen van Zebedéüs tot Hem met haar zonen, Hem aanbiddende, en iets van Hem begerende. 21En Hij zeide tot haar: Wat wilt gij? Zij zeide tot Hem: Zeg, dat deze mijn twee zonen zitten mogen, de een tot Uw rechter- en de ander tot Uw linkerhand in Uw Koninkrijk. 22Maar Jezus antwoordde en zeide: Gij weet niet wat gij begeert; kunt gij de drinkbeker drinken, die Ik drinken zal, en met de doop gedoopt worden, waarmee Ik gedoopt zal worden? Zij zeiden tot Hem: Wij kunnen. 23En Hij zeide tot hen: Mijn drinkbeker zult gij wel drinken, en met de doop, waarmee Ik gedoopt zal worden, zult gij gedoopt worden; maar het zitten tot Mijn rechter-, en tot Mijn linkerhand staat bij Mij niet te geven, maar het zal gegeven worden die het bereid is door Mijn Vader. De klassieke fout is dat men denkt dat de Vader en de Zoon en de Geest allemaal hetzelfde zijn. Ze zijn juist niet hetzelfde maar: Vader, Zoon of Geest. (En dat zijn er inderdaad drie.) Ze zijn wel een eenheid. Dit is een simpele versie van het dogma. De evangelisten en de briefschrijvers hebben wat meer en een betere toelichting. Maar ik ga weer on topic lezen. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten