Spring naar bijdragen

Mattheus 25:46 is het afsnijding, pijn of straf

Aanbevolen berichten

Zojuist zei Hopper:

Robert Frans beweert dat de duivel  bewust de geestelijke en biologische dood door elkaar haalt, om zo verwarring te zaaien.   Maar de enige die verwarring zaait met die uitspraak is Robert Frans. Maar dit zeg ik, broeders, dat vlees en bloed het Koninkrijk van God niet kunnen beërven, en de vergankelijkheid beërft de onvergankelijkheid niet. (1 Korintiërs 15) Dit zegt Paulus over de kwestie.   En Paulus zegt (schrijft) ook dit: Er wordt een natuurlijk lichaam gezaaid, en een geestelijk lichaam opgewekt.    Het opgewekte geestelijke lichaam kan helemaal niet dood.  En de duivel zal ook niet spreken tegen het geestelijk lichaam, want die is in Christus. De duivel kan alleen spreken tegen de mensen die nog hun natuurlijk lichaam zijn , (de vereenzelviging met het lichaam) want die kennen het geestelijk lichaam niet.   Het moet eerst opgewekt zijn.

Geen idee hoe jij dat interpreteert, er staat volgens mij iets anders. Overigens, over welke laag binnen het biologische lichaam heb je het dan precies? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 237
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Voor zover ik zie is het alleen de NWV die het vertaalt met eeuwige afsnijding. Alle andere vertalingen houden het bij eeuwige pijniging of eeuwige straf, waarbij de straf het vaakst voorkomt. Ik denk

Als je naar het Grieks kijkt zie je dat voor het woord "eewig" — wat wij in het westen als zonder einde interpreteren, wat het niet is — αἰώνιον (aiōnion) staat. Voor het woord "pijn of straf" staat κ

Openbaring word altijd gebruikt voor allerlei misinterpretaties. Als je Malachi 3 ooit hebt gelezen kun je daar wat leren over wat vuur kan betekenen: 3:2 Maar wie zal den dag Zijner toekomst verdrage

6 minuten geleden zei TTC:

Geen idee hoe jij dat interpreteert, er staat volgens mij iets anders. Overigens, over welke laag binnen het biologische lichaam heb je het dan precies? 

Het geestelijk lichaam is helemaal niet biologisch, dat lijkt me toch klip en klaar?   Daarom is de zoeker ook niet het gezochte.   De zoeker is biologisch van aard.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei TTC:

Als je daar zo zeker van bent, is al de rest verkeerd. 

We bespreken nu eenmaal op dit forum met de Bijbel opengeslagen.   Wat verteld de Bijbel ons?    Het uitgangspunt is dat we uit het paradijs zijn geknikkerd en dat Jezus de mogelijkheid biedt tot een terugkeer naar God.   God is Geest leert de Bijbel, dus hoe kun je als natuurlijk mens nou ooit God ontmoeten?   Dat kan alleen op geestelijk niveau, jammer maar zo is het zoals ik het beleef.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Hopper:

We bespreken nu eenmaal op dit forum met de Bijbel opengeslagen.   Wat verteld de Bijbel ons?    Het uitgangspunt is dat we uit het paradijs zijn geknikkerd en dat Jezus de mogelijkheid biedt tot een terugkeer naar God.   God is Geest leert de Bijbel, dus hoe kun je als natuurlijk mens nou ooit God ontmoeten?   Dat kan alleen op geestelijk niveau, jammer maar zo is het zoals ik het beleef.

Wellicht zal dat nooit lukken, om wat je eerder zei.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

Als een mens geestelijk reeds dood is (laat de doden de doden begraven) dan kun je ook niet geestelijk sterven.  Over die geestelijk dood hoeft dan ook niemand in te zitten.    Wie Jezus 'verstaat' begrijpt juist dat Jezus volgen de kunst van het sterven is:

Marcus 8:35 

Want wie zijn leven wil behouden, zal het verliezen. Maar wie zijn leven vanwege Mij en voor Gods plan verliest, zal het behouden.

Marcus 8:35 is precies omgekeerd aan wat Robert Frans beweert.   Alleen wie er in slaagt zijn leven te verliezen zal het behouden.  De zoeker is niet het gezochte.

Eigenlijk zeg je nu een contradictie.. Want hoe kan je je leven verliezen als je die dan tenslotte toch gaat behouden?

Veel mensen proberen hun leven te "verliezen' in de hoop dat ze die dan toch behouden. Beetje zoals jij.. Doet me allemaal erg surrogaat en gnostisch aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Robert Frans:

Je bent dood als je van God afgesneden bent en zo van alle liefde en goedheid

Je praat hier over de niet wedergeboren mens, die is GEESTELIJK dood, inderdaad van God "afgesneden", maar jij zegt "dood is niet echt dood". Dat is op z'n minst verwarrend. Dood is wel degelijk echt dood en voor de gestorven mens niet uit te komen. Daar is geloof in Christus voor nodig zoals Joh. 11:25 ons leert "Jezus zeide tot haar: Ik ben de Opstanding en het Leven; die in Mij gelooft zal leven, al ware hij ook gestorven" Dus echt morsdood.

Aristarkos

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Aristarkos:

Je praat hier over de niet wedergeboren mens, die is GEESTELIJK dood, inderdaad van God "afgesneden", maar jij zegt "dood is niet echt dood". Dat is op z'n minst verwarrend. Dood is wel degelijk echt dood en voor de gestorven mens niet uit te komen. Daar is geloof in Christus voor nodig zoals Joh. 11:25 ons leert "Jezus zeide tot haar: Ik ben de Opstanding en het Leven; die in Mij gelooft zal leven, al ware hij ook gestorven" Dus echt morsdood.

Aristarkos

tis een beetje een worst die gelovige mensen word voorgehouden.. Maar tot nu toe zijn alle mensen die ooit leefden en dood zijn gegaan niet meer opgestaan. Behalve in Boeken zoals de Bijbel, want op papier kan alles.

Zelf werk ik momenteel dagen op begraafplaatsen en dan zie ik daar ook veel gelovigen tussen. Die wachten op de jongste dag. En die komt en die komt..

Tevens weet ik dat om de tien jaar begraafplaatsen worden hergeschikt. Dat is in feite enkel een administratief iets, want veel is er niet meer over van mensen na 10 jaar. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
55 minuten geleden zei Paulus888:

Eigenlijk zeg je nu een contradictie.. Want hoe kan je je leven verliezen als je die dan tenslotte toch gaat behouden?

Veel mensen proberen hun leven te "verliezen' in de hoop dat ze die dan toch behouden. Beetje zoals jij.. Doet me allemaal erg surrogaat en gnostisch aan.

Wacht eens even he.  Het is Jezus die deze contradictie uitspreekt.   Jezus zegt dat wie het leven wil behouden het leven zal verliezen.   Als je zo links en rechts op dit forum leest dan willen de meeste gelovigen het leven juist behouden omdat ze hopen op een hiernamaals.

En vervolgens zegt Jezus dat wie het leven verliest, (terwille van Mij) behouden zal blijven.  En dat is niet gnostisch, maar mystiek.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wacht eens even he.  Het is Jezus die deze contradictie uitspreekt.   Jezus zegt dat wie het leven wil behouden het leven zal verliezen.   Als je zo links en rechts op dit forum leest dan willen de meeste gelovigen het leven juist behouden omdat ze hopen op een hiernamaals. En vervolgens zegt Jezus dat wie het leven verliest, (terwille van Mij) behouden zal blijven.  En dat is niet gnostisch, maar mystiek.

Paraconsistente logica's vinden we terug op veel domeinen, dus is alles goed om er een complete hutsepot van te maken. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wacht eens even he.  Het is Jezus die deze contradictie uitspreekt.   Jezus zegt dat wie het leven wil behouden het leven zal verliezen.   Als je zo links en rechts op dit forum leest dan willen de meeste gelovigen het leven juist behouden omdat ze hopen op een hiernamaals.

En vervolgens zegt Jezus dat wie het leven verliest, (terwille van Mij) behouden zal blijven.  En dat is niet gnostisch, maar mystiek.

Ik heb dat altijd uitgelegd als wie het leven verliest door vervolging bijvoorbeeld. Of omdat mensen zich niet willen aanpassen aan standaarden die Jezus niet goed zou vinden. Bijvoorbeeld jehovagetuigen die weigeren in oorlogen te vechten. Of de eerste christenen die weigerden de keizer als god te vereren en daarom voor de leeuwen gegooid werden.. Die verloren letterlijk hun leven, en kregen de worst voorgehouden dat ze ooit weer zouden staan. Zoals de jihadisten nu denken dat door hun leven hier te verliezen die in het paradijs te winnen. Weinig mystieks aan.

Totaal anders dan jij al tijden uitlegt. Alsof je niet meer jezelf mag zijn. 

Het hiernamaals is gewoon erg Bijbels uit te leggen. Maar jij gooit blijkbaar heel Openbaring in de prullenbak, en veel woorden van Paulus (ik niet maar de Grote) sla je in de wind. En zo creeer je je eigen geloof. Ik denk dat veel gelovige sekten zo hun geloof bij elkaar gegraaid hebben. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Paulus888:

Ik heb dat altijd uitgelegd als wie het leven verliest door vervolging bijvoorbeeld. Of omdat mensen zich niet willen aanpassen aan standaarden die Jezus niet goed zou vinden. Bijvoorbeeld jehovagetuigen die weigeren in oorlogen te vechten. Of de eerste christenen die weigerden de keizer als god te vereren en daarom voor de leeuwen gegooid werden.. Die verloren letterlijk hun leven, en kregen de worst voorgehouden dat ze ooit weer zouden staan. Zoals de jihadisten nu denken dat door hun leven hier te verliezen die in het paradijs te winnen. Weinig mystieks aan.

Totaal anders dan jij al tijden uitlegt. Alsof je niet meer jezelf mag zijn. 

Het hiernamaals is gewoon erg Bijbels uit te leggen. Maar jij gooit blijkbaar heel Openbaring in de prullenbak, en veel woorden van Paulus (ik niet maar de Grote) sla je in de wind. En zo creeer je je eigen geloof. Ik denk dat veel gelovige sekten zo hun geloof bij elkaar gegraaid hebben. 

Alle denominaties grabbelen uit de grote Bijbel-bak.  En binnen die denominaties grabbelen de individuele gelovigen weer op hun eigen manier.  Ik ben katholiek opgevoed, maar die leer volg ik totaal niet meer.   Door onderzoek is mij gebleken dat de kerk er afwijkende standpunten op na houdt ten opzichte van de Bijbel.  Zoals bv genoemde contradictie van Jezus.   Als er een familielid dood ging dan werd er altijd geloofd dat de dierbare overledene naar "daar ginder" was gegaan.   Maar wie Jezus goed verstaat begrijpt dat je moet sterven voordat je sterft en dat er alleen in Mij het leven is.   

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Hopper:

Alle denominaties grabbelen uit de grote Bijbel-bak.  En binnen die denominaties grabbelen de individuele gelovigen weer op hun eigen manier.  Ik ben katholiek opgevoed, maar die leer volg ik totaal niet meer.   Door onderzoek is mij gebleken dat de kerk er afwijkende standpunten op na houdt ten opzichte van de Bijbel.  Zoals bv genoemde contradictie van Jezus.   Als er een familielid dood ging dan werd er altijd geloofd dat de dierbare overledene naar "daar ginder" was gegaan.   Maar wie Jezus goed verstaat begrijpt dat je moet sterven voordat je sterft en dat er alleen in Mij het leven is.   

Maak anders eens een mindmap, dan hoef je niet alles opnieuw te ontkennen. Het is een handig ding, werkt verhelderend.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Hopper:

Dus je denkt dat anderen grabbelen uit de Bijbel en jij bent de enige (samen met de mensen die het met je eens zijn) die het juist heeft? Wat een hoogmoedswaanzin...

Heb je wel kennis van het geloof van de Joden vroeger, en van de oudste christenen? Heb je Openbaring in jouw Bijbel of die eruit gesloopt want de schrijver weet niet waar hij het over heeft? Zelfs Paulus ging uit van een opstanding der doden, een opvaren ten Hemel en dan eeuwig bij God zijn. Oftewel een hiernamaals..

Ik heb je al minimaal 23 keer (en daarna ben ik opgehouden met tellen) met Bijbelteksten om de ogen geslagen die aangaven hoe fout jij zat met je ideeën.. Maar goed, zoals de parabel van de boeddhistische monnik al zegt: Wat heeft het voor nut om informatie te geven als het brein van de ander al vol zit met eigen gelijk?

Sterven voordat je sterft lijkt me ook niet moeilijk. Het ging om zienswijzen. In de tijd dat Jezus rondliep op Aarde ging men ervan uit dat zij die een andere opvatting hadden geestelijk dood waren. En als je Jezus zijn opvatting deelt dan word je een levend mens. OF een echt mens, zoals sommigen sekten ook geloofden.

En het Mij is Jezus. Dus als je gelooft dan heb je het leven te pakken. Want dan word je ooit opgewekt om op een nieuwe Aarde rond te dolen. Met allemaal zondeloze mensen. Hopen dat op die nieuwe Aarde geen boom staat waar je niet van mag eten, want dan begint de ellende weer opnieuw.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Paulus888:

Dus je denkt dat anderen grabbelen uit de Bijbel en jij bent de enige (samen met de mensen die het met je eens zijn) die het juist heeft? Wat een hoogmoedswaanzin.

Willem van Conches ging nog een stapje verder en identificeerde als christen de Wereldziel met de Heilige Geest.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 25-2-2025 om 14:49 zei Hopper:

Kun je er een voorbeeld van geven als je sterft als martelaar met afgehakte hoofd (‘onthoofd voor hun getuigenis’) Of zoals Daniël die levend in een branded in het vuur en er levend uit komt? (Omdat hij niet voor het goudne beeld boog maar de Heer)

Één voorbeeld eindigt in de dood de ander dat levend uit een onmogelijke situatie komt waar het draait om je geloof of je leven zal behouden of niet.

bewerkt door leren_schoen
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei leren_schoen:

Kun je er een voorbeeld van geven als je sterft als martelaar met afgehakte hoofd (‘onthoofd voor hun getuigenis’) Of zoals Daniël die levend in een branded in het vuur en er levend uit komt? (Omdat hij niet voor het goudne beeld boog maar de Heer) Één voorbeeld eindigt in de dood de ander dat levend uit een onmogelijke situatie komt waar het draait om je geloof of je leven zal behouden of niet.

Het doet een beetje denken aan het idee dat hoop een tweesnijdend zwaard is, de interpretaties nogal eens verwarrend.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei leren_schoen:

Kun je er een voorbeeld van geven als je sterft als martelaar met afgehakte hoofd (‘onthoofd voor hun getuigenis’) Of zoals Daniël die levend in een branded in het vuur en er levend uit komt? (Omdat hij niet voor het goudne beeld boog maar de Heer)

Één voorbeeld eindigt in de dood de ander dat levend uit een onmogelijke situatie komt waar het draait om je geloof of je leven zal behouden of niet.

Ik geef geen voorbeelden, de mens kan het leven verliezen middels de mystieke dood.   Maar dat is het gaan van de smalle weg.  De meeste gelovigen vinden de brede weg veel aantrekkelijker, die zijn de huid van de beer (het hiernamaals) al aan het verkopen voordat hij geschoten is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Hopper:

Ik geef geen voorbeelden, de mens kan het leven verliezen middels de mystieke dood.   Maar dat is het gaan van de smalle weg.  De meeste gelovigen vinden de brede weg veel aantrekkelijker, die zijn de huid van de beer (het hiernamaals) al aan het verkopen voordat hij geschoten is.

Misschien wordt het makkelijker leesbaar wanneer je alles door elkaar haalt, anders blijft de verwarring aanhouden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei leren_schoen:

een voorbeeld is het echte leven en het andere voorbeeld is op papier..

ik denk dat dat het grote verschil is. Niet of je gelooft of niet. Mensen voor het vuurpeloton in de Tweede Wereldoorlog hebben waarschijnlijk gelovig en vurig gebeden. Maar die zijn niet gered. Omdat het gaat om een werkelijkheid. 

47 minuten geleden zei Hopper:

Volgens mij heb je geen idee wat men met smalle en brede weg bedoelde. Dat heeft niks gnostisch of esoterisch of spiritueels. Het volgen van de smalle weg is het volgen van Jezus. Dus ook als je vervolgd word. Of als je veel vrienden kwijtraakt omdat ze je dom vinden.

Jij meent het leven verloren te hebben door een mystieke dood. Maar het is meer ego dan werkelijkheid. Omdat je nu meent Jezus te volgen. Als een van de weinigen. Vandaar jouw afgeven op 99% van de gelovigen. Als je ego nog zo groot is kan je nooit het leven verloren hebben. 

Daarom ook de contradicties in jouw woorden en jouw daden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Paulus888:

Volgens mij heb je geen idee wat men met smalle en brede weg bedoelde. Dat heeft niks gnostisch of esoterisch of spiritueels. Het volgen van de smalle weg is het volgen van Jezus. Dus ook als je vervolgd word. Of als je veel vrienden kwijtraakt omdat ze je dom vinden.

Wat Jezus bedoelt met de smalle weg kan alleen geweten worden als men die smalle weg heeft afgelegd.  Discussie met een atheïst daarover is zinloos, dat begrijp je zelf toch ook wel?  Maar een kleine spoiler wil ik wel geven, met name in het Johannes Evangelie staan delen van de smalle weg beschreven.   Bijvoorbeeld Johannes 16:13 verhaalt dat het afleggen van de smalle weg niet zonder de Geest der waarheid gaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat Jezus bedoelt met de smalle weg kan alleen geweten worden als men die smalle weg heeft afgelegd.  Discussie met een atheïst daarover is zinloos, dat begrijp je zelf toch ook wel?  Maar een kleine spoiler wil ik wel geven, met name in het Johannes Evangelie staan delen van de smalle weg beschreven.   Bijvoorbeeld Johannes 16:13 verhaalt dat het afleggen van de smalle weg niet zonder de Geest der waarheid gaat.

Dus nu heb je ook al die weg afgelegd? Je word met de week verwaander. Dat bedoel ik met ego. En dat merk je aan heel veel mensen die menen dat de smalle weg iets is dat je zelf moet doen. 

Tevens zie ik niet in waarom je geen discussie met een atheist daarover kan hebben. Met een materialist die denkt dat enkel wat je ziet bestaat kan ik me voorstellen, maar gewoon een atheist. Kan je de weg niet afleggen zonder geloof in een God of zo? Voor een atheist lijkt het me makkelijker jouw weg te gaan dan voor een gelovige. Want een atheist denkt "dood is dood" en zal dus ook niet geloven in een hiernamaals (iets waar jij blijkbaar een hekel aan hebt dat mensen daarin geloven). 

Wat bedoel je precies met Geest der waarheid? Is dat weer zo'n onzichtbaar wezen waar mensen zich op beroepen om een discussie te slechten? Beetje zoals de Heilige Geest? 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bijbels gezien is er geen verschil tussen 'de Geest der waarheid' en 'de Heilige Geest'.

Hopper verkeert in de veronderstelling dat hij 'de smalle weg' heeft afgelegd. Dat betekent dus dat hij al 'klaar' is. Het is nog maar de vraag of dat ook maar in de verste verte een realistische kijk is. Maar het maakt niet uit hoe vaak anderen dat tegen hem zeggen, hij is ervan overtuigd. Die anderen zijn in zijn optiek allemaal 'natuurlijke mensen' dus legt hij dat allemaal naast zich neer. Inmiddels denk ik 'laat hem maar lekker in zijn persoonlijke waan.'

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Hopper:

Bizar, zeg je hier nu ook dat de zoeker het gezochte is?

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Paulus888:

Kan je de weg niet afleggen zonder geloof in een God of zo?

Geloof in God is niet eens aan te bevelen.    Wie of wat is God?   Volgens de kerk 3 personen.   Die kant ga ik niet op.   

Marcus 12:

29 En Jezus antwoordde hem: Het eerste van al de geboden is: Hoor, Israël! de Heere, onze God, is een enig Heere.

30 En gij zult den Heere, uw God, liefhebben uit geheel uw hart, en uit geheel uw ziel, en uit geheel uw verstand, en uit geheel uw kracht. Dit is het eerste gebod.

Het gaat niet om in God te geloven , het gaat om God lief te hebben met heel je hart.  En daarbij is God enig en niet 3 personen.   Ik luister naar Jezus en niet naar de kerk.

3 uur geleden zei TTC:

Bizar, zeg je hier nu ook dat de zoeker het gezochte is?

Als je denkt dat ik de Geest der waarheid ben , nee dat is niet het geval. Ik heb wel de Geest der waarheid gevonden, die mij  naar de waarheid Zelf bracht.  

Link naar bericht
Deel via andere websites