Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Ramadan wordt doorgaans beschreven als een maandlange vastenperiode. Toch zit de hele maand vol met feestmaaltijden. Eetbuien tijdens Ramadan veroorzaken een gezondheidscrisis in moslimlanden.

https://edition.cnn.com/2013/08/07/world/meast/ramadan-over-eating-eid/index.html

https://www.hlb.global/the-economic-impact-of-ramadan-on-the-food-sector/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3170249/

Dus waarom wordt gulzigheid en overdaad gepresenteerd als strikte discipline en zelfbeheersing in de islam?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Moslims mogen alleen eten en drinken tussen zonsondergang en zonsopgang. Overdag mogen ze dat dus absoluut niet en ook niet vrijen en veel andere activiteiten. Met name in warme gebieden met lange dagen kan vooral het niet mogen drinken behoorlijk lastig zijn. Het houden van grootse feestmaaltijden 's nachts wordt niet door elke moslimgemeenschap gedaan en veel islamtheologen benadrukken dat dat ook niet de bedoeling is. Men wordt geacht sober te eten en de sfeer van boete en compassie te behouden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Figulus:

Ramadan wordt doorgaans beschreven als een maandlange vastenperiode. Toch zit de hele maand vol met feestmaaltijden. Eetbuien tijdens Ramadan veroorzaken een gezondheidscrisis in moslimlanden.

https://edition.cnn.com/2013/08/07/world/meast/ramadan-over-eating-eid/index.html

https://www.hlb.global/the-economic-impact-of-ramadan-on-the-food-sector/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3170249/

Dus waarom wordt gulzigheid en overdaad gepresenteerd als strikte discipline en zelfbeheersing in de islam?

Gezien de manier van vragen denk niet dat er veel mensen zijn die hier serieus op in gaan. Jouw mening staat immers al vast.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Gezien de manier van vragen denk niet dat er veel mensen zijn die hier serieus op in gaan. Jouw mening staat immers al vast.

Het islambashen is begonnen... Een beetje een "whataboutism"... Als je eigen geloof in de problemen geraakt dan wijs je toch op de zwakheden van andere religies? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Figulus:

Ramadan wordt doorgaans beschreven als een maandlange vastenperiode. Toch zit de hele maand vol met feestmaaltijden. Eetbuien tijdens Ramadan veroorzaken een gezondheidscrisis in moslimlanden.

https://edition.cnn.com/2013/08/07/world/meast/ramadan-over-eating-eid/index.html

https://www.hlb.global/the-economic-impact-of-ramadan-on-the-food-sector/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3170249/

Dus waarom wordt gulzigheid en overdaad gepresenteerd als strikte discipline en zelfbeheersing in de islam?

Heb je deze vraag ook op een islamitisch forum gesteld?

Link naar bericht
Deel via andere websites
46 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Gezien de manier van vragen denk niet dat er veel mensen zijn die hier serieus op in gaan. Jouw mening staat immers al vast.

Bedankt voor uw reactie. Een discussie is bedoeld om standpunten uit te wisselen en te proberen anderen te overtuigen van je standpunt. Mijn manier van vragen stellen en het al dan niet zijn toebedeeld van een ferm standpunt, zou een eventuele discussie niet in de weg hoeven te staan. Hoewel het misschien lijkt alsof mijn mening al vaststaat, ben ik zeker geïnteresseerd in een open en eerlijke discussie. Ik waardeer het als u uw inzichten en argumenten deelt, zodat we een productieve dialoog kunnen voeren.

21 minuten geleden zei Monachos:

Heb je deze vraag ook op een islamitisch forum gesteld?

Nee, die behoefte mist. Maar het staat ze vrij om hier te reageren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
51 minuten geleden zei Figulus:
1 uur geleden zei Monachos:

Heb je deze vraag ook op een islamitisch forum gesteld?

Nee, die behoefte mist. Maar het staat ze vrij om hier te reageren.

Die behoefte mist maar blijkbaar niet de behoefte om aan niet-moslims de vraag te stellen of ramadan 'vasten of vreten' is. 

3 uur geleden zei Flawless victory:

Ja. Moslims vasten niet, ze keren enkel het dag- en nachtritme om.

Vasten christenen 40 dagen en nachten achter elkaar? Dus überhaupt geen voedsel of water?

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Monachos:

Die behoefte mist maar blijkbaar niet de behoefte om aan niet-moslims de vraag te stellen of ramadan 'vasten of vreten' is.

Ik begrijp dat u moeite hebt met mijn manier van vragen stellen, toch zou ik graag uw mening willen weten over het onderwerp. Wat zijn uw gedachten daarover? Wat zou een reden kunnen zijn om het een te zeggen en het ander te doen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
47 minuten geleden zei Monachos:

 

Vasten christenen 40 dagen en nachten achter elkaar? Dus überhaupt geen voedsel of water?

Een volgeling van Christus vast niet maar leeft te allen tijde een gematigd leven. De geestelijke mens weet dat vasten slechts de dualiteit opwekt.  Het is volslagen zinloos.  Het kan echter heel zinvol zijn om door vasten erachter te komen dat het zinloos is. Ik heb zelf menigmaal gevast en blij daarvan verlost te zijn. 😁

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Figulus:
8 uur geleden zei Dat beloof ik:

Gezien de manier van vragen denk niet dat er veel mensen zijn die hier serieus op in gaan. Jouw mening staat immers al vast.

Bedankt voor uw reactie. Een discussie is bedoeld om standpunten uit te wisselen en te proberen anderen te overtuigen van je standpunt. Mijn manier van vragen stellen en het al dan niet zijn toebedeeld van een ferm standpunt, zou een eventuele discussie niet in de weg hoeven te staan. Hoewel het misschien lijkt alsof mijn mening al vaststaat, ben ik zeker geïnteresseerd in een open en eerlijke discussie. Ik waardeer het als u uw inzichten en argumenten deelt, zodat we een productieve dialoog kunnen voeren

Wat je stelt klopt niet. Alleen snachts eten en meer eten dan normaal gaan wel degelijk samen. Men valt terug in de oer reflex om zoveel mogelijk te eten, je weet immers nooit wanneer de volgende keer is ( dat is de oorzaak van die oer gewoonte).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Persoonlijk denk ik dat het beter is als beginner om te beginnen met een vasten zoals Daniël. 3 volle weken geen vlees, geen intoxicerende middelen/wijn, ... En dat hoeft in deze tijd niet eens echt pijn te doen. Water drinken, veganistisch eten en geen alcohol voor 3 volle weken. Daniël was er aan het einde wel slecht aan toe, maar ik weet niet hoe hij dat letterlijk toepaste.

Hoe de moslims het doen, is hun zaak he. Daar moeten wij toch niet van wakker liggen. Hoe JIJ het zou doen is belangrijker. Als je jezelf verbonden het met kwade krachten, zal je snel merken wat de impact van vasten kan zijn. Dat wat gereinigd moet worden laat niet zomaar los en gaat niet zomaar aan je voorbij.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Wat je stelt klopt niet. Alleen snachts eten en meer eten dan normaal gaan wel degelijk samen. Men valt terug in de oer reflex om zoveel mogelijk te eten, je weet immers nooit wanneer de volgende keer is ( dat is de oorzaak van die oer gewoonte).

Het toegeven aan deze "oerinstincten" is juist niet de bedoeling. Wanneer matigheid wordt gepredikt maar vervolgens de Ramadan op een mateloze manier wordt gevierd, getuigt dat van het ontbreken van zelfbeheersing en verkondigt men een weinig coherente boodschap. Men zegt het een en doet het ander.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Fundamenteel:

Hoe de moslims het doen, is hun zaak he. Daar moeten wij toch niet van wakker liggen.

Dat begint wat mij betreft steeds meer een zaak te worden die mij wel aan gaat, want moslims schieten als paddenstoelen uit de grond. Evenals de vele bijbehorende rituelen waar tot in de supermarkt aandacht aan wordt besteed. Steeds meer mensen die woedoe willen voorkomen en krampachtig mijn hond mijden, zetten me toch zo aan het denken he.

1 uur geleden zei Fundamenteel:

Hoe JIJ het zou doen is belangrijker. Als je jezelf verbonden het met kwade krachten, zal je snel merken wat de impact van vasten kan zijn. Dat wat gereinigd moet worden laat niet zomaar los en gaat niet zomaar aan je voorbij.

Ik zie geen Bijbelse grond voor het houden van bepaalde vastentijden. Of men wil vasten is een zaak tussen een individu en God, ik kan me voorstellen dat men voor vasten kiest omdat men God wil raadplegen. Maar wel handig om je definitie op orde te hebben alvorens er aan te beginnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Fundamenteel:

Hoe de moslims het doen, is hun zaak he. Daar moeten wij toch niet van wakker liggen.

Toch gaat dit topic daar over. Heb jij even dikke pech.

4 uur geleden zei Figulus:

Het toegeven aan deze "oerinstincten" is juist niet de bedoeling. Wanneer matigheid wordt gepredikt maar vervolgens de Ramadan op een mateloze manier wordt gevierd, getuigt dat van het ontbreken van zelfbeheersing en verkondigt men een weinig coherente boodschap. Men zegt het een en doet het ander.

Het komt binnen alle religies voor dat men zaken beweert die kant noch wal raken als je ze objectief en logisch beredeneert. 
Waarom val je nu persé hier over? 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Het komt binnen alle religies voor dat men zaken beweert die kant noch wal raken als je ze objectief en logisch beredeneert. 
Waarom val je nu persé hier over? 

Waarom een masker van vroomheid op extreme gulzigheid zetten? Het probleem ligt in de kern van de Islam. De Islam leert mensen niet om hun verlangens te beheersen; de Islam moedigt mensen, vooral mannen, juist aan om hun verlangens tot perverse extremen te drijven. Maar het staat hen alleen toe hun verlangens binnen een Islamitisch kader te bevredigen. Met dat in gedachte ben ik me aan het voorbereiden op een set regels die gedwongen worden opgelegd, en op een toename van mensen die het een zeggen maar het ander doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Binnen elke religie vind je wel een soort 'strijd' tussen het meer bourgondische volk en de meer mystieke geestelijkheid. Binnen het katholicisme heb je zo de discussie over het wel of niet vieren van carnaval, of een priester een zogenoemde carnavalsmis kan opdragen en in hoeverre je daarna de vastentijd in acht hoort te nemen. En gedurende de Middeleeuwen had je de discussie over of de vaak zeer theatrale passiespelen wel of niet thuishoorden in de toch meer abstracte, Latijnse liturgie (uiteindelijk werden de passiespelen naar de straat verbannen, tot op de dag van vandaag).

Ik kan me zo voorstellen dat je in de islam ook dat soort discussies en ontwikkelingen hebt, zoals inderdaad over de ramadan. Als buitenstaanders hebben wij daar eigenlijk ook niet zoveel in te zoeken. Hun godsdienst, hun regels. Wij zouden toch ook niet zomaar bemoeienis van moslims met onze feestdagen en tradities aanvaarden?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Figulus:
3 uur geleden zei Dat beloof ik:

Het komt binnen alle religies voor dat men zaken beweert die kant noch wal raken als je ze objectief en logisch beredeneert. 
Waarom val je nu persé hier over? 

Waarom een masker van vroomheid op extreme gulzigheid zetten? Het probleem ligt in de kern van de Islam. De Islam leert mensen niet om hun verlangens te beheersen; de Islam moedigt mensen, vooral mannen, juist aan om hun verlangens tot perverse extremen te drijven. Maar het staat hen alleen toe hun verlangens binnen een Islamitisch kader te bevredigen. Met dat in gedachte ben ik me aan het voorbereiden op een set regels die gedwongen worden opgelegd, en op een toename van mensen die het een zeggen maar het ander doen.

Mij is nog steeds niet duidelijk waarom je persé hier over valt en de héle Islam over één kam scheert.

Want exact hetzelfde kun je doen met christelijke groeperingen en dat dan over het hele christendom extrapoleren.
Neem nou Amerikaanse (TV) dominee's, die harken kapitalen binnen en dat heeft dan niets meer met naastenliefde te maken. Dat ligt dan ook in de kern van het christendom....? 

Islamieten hebben óók vrijheid van religie en daarom kun je je 'set gedwongen opgelegde regels' wel vergeten, want jij hebt je daar niet mee te bemoeien.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Mij is nog steeds niet duidelijk waarom je persé hier over valt en de héle Islam over één kam scheert.

Dat heb ik me ook wel eens afgevraagd bij uw vele berichten waar het anti christendom vanaf druipt. Betekent atheïst dat u per definitie tegen elk godsbeeld bent, of werkt dat heel selectief bij u?

7 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Want exact hetzelfde kun je doen met christelijke groeperingen en dat dan over het hele christendom extrapoleren.
Neem nou Amerikaanse (TV) dominee's, die harken kapitalen binnen en dat heeft dan niets meer met naastenliefde te maken. Dat ligt dan ook in de kern van het christendom....?

Als ik lees wat Jezus verkondigt in de Bijbel, staat dat in schril contrast met wat de koran predikt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Figulus:
59 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Mij is nog steeds niet duidelijk waarom je persé hier over valt en de héle Islam over één kam scheert.

Dat heb ik me ook wel eens afgevraagd bij uw vele berichten waar het anti christendom vanaf druipt. Betekent atheïst dat u per definitie tegen elk godsbeeld bent, of werkt dat heel selectief bij u?

Dat kan maar het is nu wel duidelijk dat U geen antwoord op de vraag wilt geven.

21 minuten geleden zei Figulus:
59 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Want exact hetzelfde kun je doen met christelijke groeperingen en dat dan over het hele christendom extrapoleren.
Neem nou Amerikaanse (TV) dominee's, die harken kapitalen binnen en dat heeft dan niets meer met naastenliefde te maken. Dat ligt dan ook in de kern van het christendom....?

Als ik lees wat Jezus verkondigt in de Bijbel, staat dat in schril contrast met wat de koran predikt.

Wederom gaat U niet in op wat ik zeg. En deze opmerking van U was dus totale onzin:

18 uur geleden zei Figulus:

Hoewel het misschien lijkt alsof mijn mening al vaststaat, ben ik zeker geïnteresseerd in een open en eerlijke discussie. Ik waardeer het als u uw inzichten en argumenten deelt, zodat we een productieve dialoog kunnen voeren.

Want je bent helemaal niet geïnteresseerd in een open en eerlijke discussie. Je bent er alleen maar op uit om moslims af te zeiken. Dat kan, maar zeg dat dan gewoon en doe niet net alsof je een open en eerlijk gesprek wilt.

18 uur geleden zei Figulus:
18 uur geleden zei Monachos:

Heb je deze vraag ook op een islamitisch forum gesteld?

Nee, die behoefte mist.

Je stelt dus een vraag waar je helemaal geen antwoord op wil. Want als je het écht wilde weten, dan had je die vraag daar gesteld.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Dat kan maar het is nu wel duidelijk dat U geen antwoord op de vraag wilt geven.

Wederom gaat U niet in op wat ik zeg. En deze opmerking van U was dus totale onzin:

Want je bent helemaal niet geïnteresseerd in een open en eerlijke discussie. Je bent er alleen maar op uit om moslims af te zeiken. Dat kan, maar zeg dat dan gewoon en doe niet net alsof je een open en eerlijk gesprek wilt.

Ik realiseer me dat religie een gevoelig onderwerp is en dat mensen er sterke gevoelens bij kunnen hebben. U maakt daar blijkbaar geen uitzondering op. Desalniettemin wil ik respectvol omgaan met deze gevoelens. Laten we teruggaan naar het oorspronkelijke onderwerp. Wat zijn uw gedachten hierover?

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Figulus:

Ik realiseer me dat religie een gevoelig onderwerp is en dat mensen er sterke gevoelens bij kunnen hebben. U maakt daar blijkbaar geen uitzondering op. Desalniettemin wil ik respectvol omgaan met deze gevoelens. Laten we teruggaan naar het oorspronkelijke onderwerp. Wat zijn uw gedachten hierover?

hahahahaha

 

misschien moet je je bijdragen hier eens herzien? Of in het woordenboek "respectvol" opzoeken?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Geplaatst (bewerkt)
10 minuten geleden zei Bekeerling14:

hahahahaha

 

misschien moet je je bijdragen hier eens herzien? Of in het woordenboek "respectvol" opzoeken?

Ik constateer dat u het gevoel hebt dat mijn bijdragen respectloos overkomen, en dat is zeker niet mijn bedoeling. Ik waardeer uw openheid en kwetsbare opstelling in deze. Laten we proberen de discussie constructief voort te zetten. Wat zijn uw gedachten over het onderwerp?

bewerkt door Figulus
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid