Spring naar bijdragen

Jezus weet niet wanneer de Mensenzoon komt. God weet het wel.


Aanbevolen berichten

21 minuten geleden zei sjako:

En waarom zou dit het Bijbelse verhaal onderuit halen. Jesaja heeft al lang gezegd dat de hemelen oneindig groot zijn en ontelbare sterren heeft. Dit planeetje is juist ideaal voor leven. Zoveel toevalligheden kan geen toeval zijn.

krijgen we dat allang en breed weerlegde "ideaal voor leven" weer.. 

Jesaja kan dit wel gezegd hebben, maar Jesaja was een profeet. Die mensen overdreven alles om hun Godsbeeld maar zo groot mogelijk te krijgen. Tevens had Jesaja het over ons zonnestelsel als het aankwam op sterren. Niet over "de Melkweg" en dan nog miljarden sterrenstelsels etc. Daar wisten de schrijvers gewoon niks van.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 280
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ook correct. Ik beschouw de bijbel als Gods woord aan ons. En op een bijzondere wijze is Gods woord bewaard gebleven middels de vele manuscripten vd bijbel die bewaard zijn gebleven. De HG inspir

Ik geloof niet dat God uit 'meerdere entiteiten' bestaat. Jouw conclusie is dus fout en dus is alles wat je er verder over oreert, dat ook. En dit is jouw interpretatie. Het arrogante van jou i

Er is niets mis met een eigen beeld van God maken. Ook niet dat iedereen dat doet. De problemen beginnen met onverdraagzaamheid: als iemand denkt dat zijn beeld het enig juiste beeld is, alle andere

7 minuten geleden zei Monachos:

Ga je dit jaar nog alle spam verwijderen Sjako of wordt het op z'n vroegst in 2025?

Kan je ook wat vriendelijker vragen. Ben geen knechtje.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Dannyr:

24 Zou zich iemand in verborgene plaatsen kunnen verbergen, dat Ik hem niet zou zien? spreekt de HEERE; vervul Ik niet den hemel en de aarde? spreekt de HEERE

Genesis 3:8-9. 

De mens verbergt zich tussen de bomen en God riep de mens: "waar ben je". 

Volgens Genesis kan iemand zich dus verbergen zodat God hem niet kan zien.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Genesis 3:8-9. 

De mens verbergt zich tussen de bomen en God riep de mens: "waar ben je". 

Volgens Genesis kan iemand zich dus verbergen zodat God hem niet kan zien.

Eigenlijk wel vermakelijk dat jij beweert ongelovig te zijn, maar leest als een letterlijk lezende gelovige.    Genesis 3 gaat er over dat Adam ontwaakt als de mens met zelfbewustzijn, hij is zich bewust van zijn naaktheid en schaamt zich daar voor.   Adam is gelijkvormig aan de wereld zou Paulus opmerken.......

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Genesis 3:8-9. 

De mens verbergt zich tussen de bomen en God riep de mens: "waar ben je". 

Volgens Genesis kan iemand zich dus verbergen zodat God hem niet kan zien.

Denk je werkelijk dat God het niet kon zien? Wellicht meer retorische vraag van God dan dat Hij het niet wist. Zelf denk ik dat God niks ontgaat.

Maar voor je weer een ander onderwerp aansnijdt. Ik had al wat antwoorden gegeven op oa exodus 33. Je springt wat vd hak op de tak. Ik wil best hierop in gaan maar op exodus 33 waar ik uitgebreid op ben ingegaan heb ik nog amper reactie gehad. Hoeft niet btw maar je snijdt heel veel dingen tegelijk aan. Maar als je over genesis wil hebben prima . Al zal dat niet vandaag worden, moet vanavond weg ( visite)

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Dannyr:

Denk je werkelijk dat God het niet kon zien? Wellicht meer retorische vraag van God dan dat Hij het niet wist. Zelf denk ik dat God niks ontgaat.

Maar voor je weer een ander onderwerp aansnijdt

Daar gaat het mij niet om. Het gaat mij er om, te laten zien dat de Bijbel bol staat van tegenstrijdigheden. 

Jij komt met teksten waar ik vermoedelijk in de meeste gevallen een andere tekst naast kan zetten waar het tegenovergestelde in staat.

10 minuten geleden zei Dannyr:

Denk je werkelijk dat God het niet kon zien?

Ik vind het dapper dat je deze vraag stelt. Maar dat kun je dus bij alle bijbelteksten doen. En in bijna alle gevallen zal ik dan zeggen dat het niet echt is gebeurd. Dat verandert echter niets aan de tekst.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei Dannyr:

Wellicht meer retorische vraag van God dan dat Hij het niet wist. Zelf denk ik dat God niks ontgaat

Dan moet je eens goed bij jezelf nagaan waarom je dat denkt. Legio voorbeelden, voornamelijk van God die zijn volgers test om te weten of ze hem wel echt volgen. Voor een alwetende is dat niet nodig. De bekendste voorbeelden zijn Abraham die zijn zoon moet offeren en het volk dat 40 jaar moet rond dolen zodat God weet of ze zich wel aan zijn geboden houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dan moet je eens goed bij jezelf nagaan waarom je dat denkt. Legio voorbeelden, voornamelijk van God die zijn volgers test om te weten of ze hem wel echt volgen. Voor een alwetende is dat niet nodig. De bekendste voorbeelden zijn Abraham die zijn zoon moet offeren en het volk dat 40 jaar moet rond dolen zodat God weet of ze zich wel aan zijn geboden houden.

Ik denk dat God mensen niet test om te weten of ze Hem wel echt volgen( misschien deels), maar om deze mensen sterker te maken, en nog meer op God te laten vertrouwen. 

4 uur geleden zei sjako:

Dus als je het over de 3-eenheid hebt is het maar de vraag wat er precies bedoeld wordt. 

Die ervaring heb ik zelf niet. Het is vrijwel dezelfde Leer. Ik als meer evangelische christen geloof mbt drie eenheid niet veel anders dan een katholiek of gereformeerde of noem maar een christelijke stroming. Op dat punt denk ik vrijwel hetzelfde.

bewerkt door Dannyr
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Dannyr:

Ik denk dat God mensen niet test om te weten of ze Hem wel echt volgen( misschien deels), maar om deze mensen sterker te maken, en nog meer op God te laten vertrouwen

Daar mag je denken uiteraard, toch staat het er echt, Deuteronomium 8:2. Om te weten wat er in hun hart was en of ze zijn geboden zouden volgen. 

Dus dat wist hij niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Paulus888:

De enige reden om aan te nemen dat het geen propaganda is is als je gelooft dat de Echte God dit allemaal heeft verteld aan de mensheid

Begrijp je de definitie van propaganda dan wel? ;)

11 uur geleden zei Paulus888:

neen ik ben 100% zeker dat ik gelijk heb!

 

nee hoor geintje, ik ben Hopper niet.. Ieder mens die natuurlijk is kan zich vergissen. Ik dus ook

En hoe eerlijk ben je met jezelf als je naar de kern van iets gaat? 

Het kan toch zijn dat uw ervaringen met geloof te wijten zijn aan een gebrek aan ervaringen met geloof? De grootste critici van de Bijbel zijn vaak niet bereid in de Bijbel te duiken. 

9 uur geleden zei Hopper:

Adam is gelijkvormig aan de wereld

Eerder aan de "goden", nu oordelende over goed en kwaad. Terwijl blootgesteld aan krachten die beide van plaats verwisselen. Het vee van de slang is altijd de goede en wie standvast en onveranderlijk wilt blijven staan een haatvolle conservatist die het allemaal niet goed begrepen heeft. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei sjako:

De heilige Geest was niet nieuw.

Dat beweert ook niemand, in Numeri 27:18 word al over de "geest" gesproken.

12 uur geleden zei sjako:

In het OT wordt de HG ook genoemd en daar wordt het vrijwel altijd als een kracht gestuurd door God voorgesteld.

Vrijwel altijd?

Wat langs veel bijbel lezers heengaat is dat de term "heilige geest" iets anders is dan term "Heilige Geest". De eerste is de gave de tweede de Gever. Ik weet dat het Grieks het onderscheid met hoofdletters niet maakt.

De term "heilige geest", de gave word b.v. bedoelt in Luk. 24:49 "... totdat gij zult aangedaan zijn met kracht uit de hoogte." In Joh. 14:26 de Gever "Maar de Trooster, de Heilige Geest, (to Pneuma to Hagion) Welken de Vader zenden zal in Mijn Naam ...".

Dit zijn maar twee voorbeelden er zijn er meer.

Aristarkos

bewerkt door Aristarkos
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei sjako:

Kan je ook wat vriendelijker vragen. Ben geen knechtje.

Uiteindelijk zijn we allemaal knechten.

Beste Sjako,

Ik heb alle Russische spamberichten die nu nog over het forum verspreid staan gerapporteerd zodat je er meldingen over hebt ontvangen. Zou je de betreffende bots alsjeblieft willen blokkeren en de berichten willen verwijderen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 13-10-2024 om 19:42 zei sjako:

Kan je dan een deel van een persoon wegnemen en dat verdelen over andere 70 andere personen? 
Numerie 11:25 Toen daalde Jehovah neer in een wolk en sprak tot Mozes. Hij nam wat van de geest weg die op hem was en legde die op elk van de 70 oudsten. Zodra de geest op hen kwam te rusten, begonnen ze zich als profeten te gedragen.

Jezus kan ook in je hart wonen. En dat kunnen nog meer mensen zijn bij wie dit het geval is.( meer dan 70, omdat het iedere gelovige kan betreffen namelijk!) Toch is Jezus een persoon!

Op 13-10-2024 om 19:42 zei sjako:

Nog een voorbeeld dat de heilige Geest geen persoon kan zijn vind je in bijv Romeinen 8:11. Als de Geest van Hem die Jezus uit de dood heeft opgewekt in jullie woont, zal Hij die Christus Jezus uit de dood heeft opgewekt ook jullie sterfelijke lichaam levend maken door zijn Geest, die in jullie woont.

Nogmaals in de bijbel staat ook dat Jezus in je hart kan wonen. En jij en ik zijn het er wederom nog steeds over eens dat Jezus een persoon is!

over Jezus:

Ef 3: 17dat Christus door het geloof woont in uw hart en dat gij in de liefde geworteld en gegrondvest blijft.

Over de Heilige Geest:

Rom 8:9Maar uw bestaan wordt niet beheerst door het vlees, doch door de Geest, omdat de Geest van God in u woont.

Zowel Christus ( Jezus) kan in je wonen ( je hart in dit geval) als de Heilige Geest die kan ook in je wonen.

Toch ben je het met me eens dat Jezus een persoon is?,en de Heilige Geest is ook een persoon. Dat de Heilige Geest in je kan wonen is dus ansich geen argument dat de HG geen persoon is. Want volgens jouw zelfde logica zou Jezus dan ook geen persoon zijn volgens ef 3:17 omdat Jezus in je hart kan wonen.

Dat je met je logica niet kan beredeneren dat zowel Christus als de HG in je kunnen wonen, wil niet zeggen in beide gevallen dat het geen personen zijn!!

bewerkt door Dannyr
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Dat beloof ik:

Daar mag je denken uiteraard, toch staat het er echt, Deuteronomium 8:2. Om te weten wat er in hun hart was en of ze zijn geboden zouden volgen. 

Dus dat wist hij niet.

Je komt hier uit op de almacht van God, de alwetendheid van God en hoe de vrije wil vd mens zich tussen beide manoeuvreert!

Ik heb daar overigens wel gedachtes over als je die wil weten. Maar dat zal met name een deel filosofisch van aard zijn en hoe jij en ik de alwetendheid van God definiëren.

De bijbel verteld een deel over God en de mens. Maar het is ook weer geen encyclopedie waar ieder detail vh leven of elk onderwerp tot uit en treuren uitgelegd en beschreven wordt. 

bewerkt door Dannyr
Link naar bericht
Deel via andere websites
33 minuten geleden zei Dannyr:

Jezus kan ook in je hart wonen. En dat kunnen nog meer mensen zijn bij wie dit het geval is.( meer dan 70, omdat het iedere gelovige kan betreffen namelijk!) Toch is Jezus een persoon!

 

Dan heb jij het over een andere Jezus dan ik.  De Christus-werking (het Woord) vind plaats in de (menselijke) geest. De liefde van de Vader kan onder invloed van het Woord zich dan ontwikkelen in de mens.   Dat is het gaan van de Weg, immers de aanwijzingen zoals Jezus die heeft gegeven in het Evangelie doet de mens bewust-geestelijk.   In dat bewust-geestelijke beweegt de mens o.l.v. de innerlijke Christus zijn eigen geest naar die van Christus toe.   De innerlijke Christus is niet-oordelend over welke situatie dan ook.   Het blijkt mijn eigen denkvermogen te zijn wat oordeelt.

Jezus als persoon komt daarbij niet aan te pas, Jezus als persoon is al weer 2000 jaar weg.   Daarnaast is het beeld van Jezus als persoon gelijkvormig aan de wereld.   Wie de Weg gaat zal beamen dat Romeinen 12:2 waar is. 

Alleen natuurlijke mensen geloven in die 3 personen, want de 3-eenheid zal de mens duidelijk worden door het gaan van de Weg.   Dat proces, die Weg heet 'vergeestelijking'.   Het vergankelijke (het gelijkvormige aan de wereld) zal het onvergankelijke niet beërven.   Geen enkele natuurlijke mens komt aan in het Koninkrijk Gods.....personen doen daar niet mee.

In het Koninkrijk Gods is er één lichaam (Efeziërs 4:4) bestaande uit allen die in Christus zijn.   Wie Efeziërs 4:4 verstaat begrijpt dat 'personen' juist het probleem zijn.  Om dan God tot 3 personen te benoemen, ik zal daar niet over schrijven, want de lange arm van de kerk geeft mij dan een reprimande. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei Dannyr:

Nogmaals in de bijbel staat ook dat Jezus in je hart kan wonen. En jij en ik zijn het er wederom nog steeds over eens dat Jezus een persoon is!

In Efe. 3:16, 17 staat "16 Opdat Hij u geve, naar den rijkdom Zijner heerlijkheid, met kracht versterkt te worden door Zijn Geest in den inwendigen mens; 17 Opdat Christus door het geloof in uw harten wone, en gij in de liefde geworteld en gegrond zijt;"

Ook het inwonen van Christus in het hart is door middel van de Heilige Geest. De "Zoon" is de geformeerde God Jes. 43:10, de eerstgeborenen aller creaturen Kol. 1:15 daarvoor was Hij het Beeld Gods Heb. 1:3. De Zoon kan uit Zichzelf niet alom tegenwoordig zijn — dat kan Hij pas als Hij terugkeert naar het Beeld Gods zijn als Hij het konikrijk overdraagt aan de Vader, God alles in allen —, Hij kan dat alleen door middel van de Heilige Geest.

Aristarkos

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hopper:

Dan heb jij het over een andere Jezus dan ik.  De Christus-werking (het Woord) vind plaats in de (menselijke) geest. De liefde van de Vader kan onder invloed van het Woord zich dan ontwikkelen in de mens.   Dat is het gaan van de Weg, immers de aanwijzingen zoals Jezus die heeft gegeven in het Evangelie doet de mens bewust-geestelijk.   In dat bewust-geestelijke beweegt de mens o.l.v. de innerlijke Christus zijn eigen geest naar die van Christus toe.   De innerlijke Christus is niet-oordelend over welke situatie dan ook.   Het blijkt mijn eigen denkvermogen te zijn wat oordeelt.

Jezus als persoon komt daarbij niet aan te pas, Jezus als persoon is al weer 2000 jaar weg.   Daarnaast is het beeld van Jezus als persoon gelijkvormig aan de wereld.   Wie de Weg gaat zal beamen dat Romeinen 12:2 waar is. 

Alleen natuurlijke mensen geloven in die 3 personen, want de 3-eenheid zal de mens duidelijk worden door het gaan van de Weg.   Dat proces, die Weg heet 'vergeestelijking'.   Het vergankelijke (het gelijkvormige aan de wereld) zal het onvergankelijke niet beërven.   Geen enkele natuurlijke mens komt aan in het Koninkrijk Gods.....personen doen daar niet mee.

In het Koninkrijk Gods is er één lichaam (Efeziërs 4:4) bestaande uit allen die in Christus zijn.   Wie Efeziërs 4:4 verstaat begrijpt dat 'personen' juist het probleem zijn.  Om dan God tot 3 personen te benoemen, ik zal daar niet over schrijven, want de lange arm van de kerk geeft mij dan een reprimande. 

Van mij krijg je geen reprimande. Maar ik onderschrijf wel de drie eenheids leer zoals christenen die al eeuwen op basis vd bijbel definiëren zoals de kerk dat nu ook doet.

dus 3 personen die in natuur en wezen God zijn.

Jij hebt daar een andere definitie van. Maar ik kan daar nog niet helemaal mijn vinger op leggen😉

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Dannyr:

Je komt hier uit op de almacht van God de alwetendheid van God en hoe de vrije wil vd mens zich hierin manoeuvreert!

Ik heb daar overigens wel gedachtes over als je die wil weten. Maar dat zal met name een deel filosofisch van aard zijn en hoe jij en ik de alwetendheid van God definiëren.

Er is maar één definitie van alwetend en die luidt 'alles wetend' https://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/nederlands/betekenis/Alwetend.

Maar dat was de kwestie niet, die was namelijk dat jij denkt dat God de mensen niet test om te weten of ze wel echt in hem geloven, en dat je denkt dat God niets ontgaat. Dus haalde ik Deuteronomium aan om je te laten zien dat dit beeld van jou niet overeenkomst met de Bijbel.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Aristarkos:

In Efe. 3:16, 17 staat "16 Opdat Hij u geve, naar den rijkdom Zijner heerlijkheid, met kracht versterkt te worden door Zijn Geest in den inwendigen mens; 17 Opdat Christus door het geloof in uw harten wone, en gij in de liefde geworteld en gegrond zijt;"

Ook het inwonen van Christus in het hart is door middel van de Heilige Geest. De "Zoon" is de geformeerde God Jes. 43:10, de eerstgeborenen aller creaturen Kol. 1:15 daarvoor was Hij het Beeld Gods Heb. 1:3. De Zoon kan uit Zichzelf niet alom tegenwoordig zijn — dat kan Hij pas als Hij terugkeert naar het Beeld Gods zijn als Hij het konikrijk overdraagt aan de Vader, God alles in allen —, Hij kan dat alleen door middel van de Heilige Geest.

Aristarkos

Het ging me met name om de terminologie van : wonen in je hart of wonen in jou. Dat dit ansich geen argument is dat de HG geen persoon is.( wat Sjako beweerd)Al het overige en ook dit deel kan ik beamen hoor. 😉

10 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Er is maar één definitie van alwetend en die luidt 'alles wetend' https://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/nederlands/betekenis/Alwetend.

Maar dat was de kwestie niet, die was namelijk dat jij denkt dat God de mensen niet test om te weten of ze wel echt in hem geloven, en dat je denkt dat God niets ontgaat. Dus haalde ik Deuteronomium aan om je te laten zien dat dit beeld van jou niet overeenkomst met de Bijbel.

 

Valt mee. Ik geloof dat God bepaalde keuzes aan de mens laat( vrije wil) en dat God niet altijd hoeft te weten welke keuze een mens maakt. Maar wel alle mogelijke opties weet die de mens kan maken en van elke optie en keuze die de mens maakt alle mogelijke uitkomsten ook al weet.( ook testen vd mens hoort daarbij)

Keuze A/B of C ( en verder) laat God aan de mens. Maar van elke keuze in het leven vd mens weet God werkelijk alle uitkomsten. Dat is hoe ik( filosofisch) gezien kijk naar de Alwetendheid van God. 
 

Dus zoals ik al aangaf. Mijn verklaring is voor een groot deel filosofisch en wellicht een andere invalshoek vd alwetendheid van God( waarin ook de vrije wil vd mens zich manoeuvreert) dan je gewend bent om te horen. Ook mijn verklaring heeft haken en ogen. Maar ansich combineert het de alwetendheid van God en de vrije wil van de mens prima met elkaar.

 

bewerkt door Dannyr
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Dannyr:

Het ging me met name om de terminologie van : wonen in je hart of wonen in jou. Dat dit ansich geen argument is dat de HG een persoon is. Al het overige en ook dit deel kan ik beamen hoor. 😉

Dat is een gezegde. Mijn ouders en mijn kinderen wonen ook in mijn hart, wat wel zeggen dat je heel veel om ze geeft. Op het moment dat je zoiets letterlijk gaat nemen, wat nu in deze discussie gebeurt, is alle redelijkheid weg. Er kan niet echt iets in je hart wonen, het is maar een uitdrukking. Niet meer en niet minder.

Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Dat is een gezegde. Mijn ouders en mijn kinderen wonen ook in mijn hart, wat wel zeggen dat je heel veel om ze geeft. Op het moment dat je zoiets letterlijk gaat nemen, wat nu in deze discussie gebeurt, is alle redelijkheid weg. Er kan niet echt iets in je hart wonen, het is maar een uitdrukking. Niet meer en niet minder.

Dat is het hele punt niet. Die discussie ging  er over of een uitdrukking bepaald of iemand wel of geen persoon is. Iemand gaf aan dat de HG geen persoon is omdat de bijbel zegt dat de HG in je kan wonen.

Waarop ik vervolgens inbracht dat de bijbel leert dat Jezus ook in je hart kan wonen.

En de clou van mijn verhaal was dat als er in de bijbel staat dat de HG in je woont dit ansich geen argument is dat de HG geen persoon is, daar er van Jezus ook gezegd wordt dat Hij in ons hart woont.

Jij mist het punt waar het in mijn discussie met Sjako over gaat. Ik heb zelf prima door of iets figuurlijk of letterlijk bedoeld is.( de ziel zit in het bloed kwam iemand mee waarvan ik letterlijk zei dat als we het bloed onder de microscoop bekijken we er geen ziel in zullen aantreffen , en dat dit dus geestelijk bedoeld is, dus ik weet wat figuurlijk en letterlijk bedoeld is in de bijbel maak je daar maar geen zorgen over😉

Sterker nog je bevestigd nog meer mijn argument wat ik had in mijn discussie met Sjako. Jouw familie ouders en kinderen zitten in je hart( figuurlijk)maar zijn wel echte personen!

Dat is exact het punt wat ik wilde maken als je mijn hele bijdrage leest. Er lopen namelijk veel discussie door elkaar binnen dit topic. Dus je zou alles per onderwerp moeten lezen want naast mijn discussie met jou over de alwetendheid van God ed. Lopen er nog andere discussie waar ik vrij nauwkeurig ( als ik kan) en uitgebreid op in ga.

Ik probeer iedereen zo goed en kwaad als het kan antwoord te geven op hun vragen of te reageren op discussiepunten. Ik doe dat zo uitvoerig mogelijk als ik kan.

bewerkt door Dannyr
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Dannyr:

Dat is het punt niet. Die discussie gaat over of een uitdrukking bepaald of iemand wel of geen persoon is. Iemand gaf aan dat de HG geen persoon is omdat de bijbel zegt dat de HG in je kan wonen.
 

Waarop ik zei Jezus kan volgens de bijbel ook in je hart wonen.

En de clou van mij was dus dat het argument dat als er in de bijbel staat dat de HG in je woont de HG geen persoon kan zijn ansich geen argument is daar er van Jezus ook gezegd wordt dat hij in ons hart woont.

Jij mistte het punt waar het in mijn discussie met Sjako over ging. Ik heb zelf prima door of iets figuurlijk of letterlijk bedoeld is.

Sterker nog je bevestigd nog meer mijn argument wat ik had in mijn discussie met Sjako. Jouw familie ouders en kinderen zitten in je hart( figuurlijk)maar zijn wel echte personen!

Had ik nu maar mijn motorfiets er bij genoemd.

7 minuten geleden zei Dannyr:

Dus je zou alles per onderwerp moeten lezen want naast mijn discussie met jou over alwetendheid van God ed

Volgens mij had ik nu wel duidelijk genoeg uitgelegd dat je uit de Bijbel niets anders kunt concluderen dan dat God niet alwetend is. Er wordt wel gesteld dat dit zo is, maar de verhalen laten het tegenovergestelde zien. Je geeft zelf aan dat volgens jou God bepaalde keuzes aan de mens overlaat. Alleen dat al sluit alwetendheid per definitie uit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Had ik nu maar mijn motorfiets er bij genoemd.

Volgens mij had ik nu wel duidelijk genoeg uitgelegd dat je uit de Bijbel niets anders kunt concluderen dan dat God niet alwetend is. Er wordt wel gesteld dat dit zo is, maar de verhalen laten het tegenovergestelde zien. Je geeft zelf aan dat volgens jou God bepaalde keuzes aan de mens overlaat. Alleen dat al sluit alwetendheid per definitie uit.

In mijn definitie van alwetendheid en vrije wil vd mens sluiten deze 2 zaken elkaar juist niet uit.

Sterker nog ik vind mijn definitie van de alwetendheid van God in combinatie met de vrije wil vd mens juist nog veel indrukwekkender dan de standaard definitie van de Alwetendheid van God. 
 

Een God die van elk detail en iedere vrije keuze die je maar kan maken als mens iedere vervolgstap en uitkomst weet, of je nu kiest voor route a of b of c of d. Iedere mogelijke uitkomst van elke route kent God al, ook al laat hij aan de mens de keus welke route men kiest.

Alwetendheid kan traditioneel zoals jij er naar kijkt zijn dat God weet of je A of B kiest.( de van Dale definitie)

In mijn definitie van alwetendheid hoeft God dit niet te weten( welke route) maar weet God van route A of B precies( of C D enz.) hoe het gaat lopen. Dus al kies je voor optie A ( waarvan God alle uitkomsten al weet) weet God ook de uitkomsten vd keuzes die je niet gemaakt hebt namelijk route B. Alleen wij zullen dat nooit te weten komen hoe route B was verlopen ( God wel!)als we die keus hadden gemaakt,omdat onze vrije wil ons tot de keus van route A bracht.

Daarom waarschuwde ik al dat mijn uitleg vooral heel filosofisch zou zijn. De bijbel kan zaken maar tot op een bepaalde hoogte verklaren namelijk.

En de bijbel spreekt zowel over de alwetendheid van God maar ook over de vrije wil en keuzes vd mens.

bewerkt door Dannyr
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Dannyr:

In mijn definitie van alwetendheid en vrije wil vd mens sluiten deze 2 zaken elkaar juist niet uit.

Dat is precies de reden waarom ik DE definitie van alwetend nog eens heb aangehaald (alles wetend). Dus niet jouw eigen definitie, die enkel is ingegeven door cognitieve dissonantie.  Een alwetende God en een vrije wil van de mens sluiten elkaar per definitie uit.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Dat is precies de reden waarom ik DE definitie van alwetend nog eens heb aangehaald (alles wetend). Dus niet jouw eigen definitie, die enkel is ingegeven door cognitieve dissonantie.  Een alwetende God en een vrije wil van de mens sluiten elkaar per definitie uit.

Lees mijn uitleg( heb het toegelicht) De combinatie van vrije wil en de alwetendheid van God maken de Alwetendheid van God( zoals ik het definieer en dat is minder traditioneel als jij het wellicht definieert) juist indrukwekkender.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid