Spring naar bijdragen

Offerdood zonder schepping?


Aanbevolen berichten

2 uur geleden zei Petra.:

Oh.. je bent al door die nauwe poort heen?  

Ik dacht dat dat pas na je dood gebeurde.  Sta je daar in je uppie? 

Als er na al die eeuwen verder niemand door die poort kon komen.. heeft Jezus dan niet gefaald? Hij was toch van Plan om de mensheid te redden.  Of was Jezus' enige Doel om alleen maar jou door die smalle poort te krijgen? 

 

 

Waar staat dat je pas na je dood door de nauwe poort  gaat?

13 Gaat in door de enge poort; want wijd is de poort, en breed is de weg, die tot het verderf leidt, en velen zijn er, die door dezelve ingaan;

14 Want de poort is eng, en de weg is nauw, die tot het leven leidt, en weinigen zijn er, die denzelven vinden.

 

Door de smalle poort gaan betekent ook dat je 'dezelve' vindt, dat is de enkeling.  (Dat laatste is mijn interpretatie, maar de tekst maakt duidelijk dat je niet als 'jezelf' door de smalle poort kunt.)

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 210
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Een verbeelding is veranderlijk, een geaardheid niet.

Ik geloof niet in de Geest van God, die ook de Geest van Christus is? De drie enige God. Wat een aanfluiting.   Wat een onwaarheid. Ga je nog lekker verder over mij chatten met @Hermanos2 en @leren_

Als je zo zeker weet dat Jezus je verlost heeft van de erfzonde, waarom je dan nog verschuilen achter Adam? Dan is wijzen toch niet meer nodig?  Dan kun je de verantwoordelijkheid toch aan, want HIJ,

2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Wat is het nu?
-Werd hij vermoord
-Of is hij met voorbedachte rade gekomen om te sterven voor onze zonden.
Want in het tweede geval was het dus vanaf zijn geboorte God's bedoeling om hem een marteldood te laten sterven. Daar kun je dan anderen niet de schuld van geven. 

Dat doe je dan jezelf aan.

Prediker 9: Geniet op alle dagen van je leven, die God je heeft gegeven. Het bestaan is leeg en vluchtig en je zwoegt en zwoegt onder de zon, dus geniet op elke dag

Jezus werd vermoord door de religieuze en wereldse machthebbers.    
Juist deze God (volgens de bijbelse schrijvers) laat dat niet ongemoeid en verhoogt deze gemartelde en vernederende mens.   
Hoe komt het dat jij zo’n m.i. verwrongen beeld hebt van het christelijk verhaal?    
Is dat je opvoeding of ben je dat later zonder religieuze basis gaan uitzoeken en is dat volgens jou de enige juiste versie om de bijbel uit te leggen.  
Ik hoop dat je openstaat voor een andere uitleg en denk dat die goed te verdedigen is.  

 Nu geef ik ook toe dat er iets in zit van een bedoeling vooraf, maar dat is natuurlijk wel lastig te plaatsen.  
Werken echte alle dingen mee tot het goede?
Heidelbergse catechismus zondag 1? Is dat jouw achtergrond?  
“ja ook, dat mij alle ding tot mijn zaligheid dienen moet”

bewerkt door Breuk
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik moet DBI toch wel een beetje steun verlenen.  In de theologie van de topicstarter was de moord op Jezus noodzakelijk anders zou de schepping geen zin hebben gehad.  Hermanos: Jezus' offerdood niet zinvol is zonder schepping en zondeval. 

Dan zijn de mensen die Jezus vermoord hebben onschuldig en heeft Pontius Pilatus terecht zijn handen in onschuld gewassen.  Waarom Jezus dan het "Vader, vergeef het hun, want zij weten niet wat zij doen" uitsprak, blijft dan een raadsel.  Onschuldigen hoeven niet vergeven te worden.

Jezus is voor onze zonden gestorven, dat klopt.  Maar daarmee heeft Jezus 'ons' niet vrij gekocht.   Anders zou de smalle weg met de nauwe doorgang ook zinloos zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Hopper:

Ik moet DBI toch wel een beetje steun verlenen.  In de theologie van de topicstarter was de moord op Jezus noodzakelijk anders zou de schepping geen zin hebben gehad.  Hermanos: Jezus' offerdood niet zinvol is zonder schepping en zondeval. 

Dan zijn de mensen die Jezus vermoord hebben onschuldig en heeft Pontius Pilatus terecht zijn handen in onschuld gewassen.  Waarom Jezus dan het "Vader, vergeef het hun, want zij weten niet wat zij doen" uitsprak, blijft dan een raadsel.  Onschuldigen hoeven niet vergeven te worden.

Jezus is voor onze zonden gestorven, dat klopt.  Maar daarmee heeft Jezus 'ons' niet vrij gekocht.   Anders zou de smalle weg met de nauwe doorgang ook zinloos zijn.

Je schrijft: De moord op Jezus was noodzakelijk anders zou de schepping geen zin hebben gehad. Dat zijn dan jouw eigen woorden. Vreemde plottwist. 

Zij die Jezus doodden zijn gewoon schuldig. Zelfs al was het voorzien en noodzakelijk. 

En nogmaals. Jezus stierf niet voor onze zonden. Jezus is het exodus lam wat de doodsengel wegneemt. Onze zonden worden na berouw en opdracht door genade vergeven. Tenminste, als men Jezus als verlosser aanneemt als de weg, de waarheid en het leven. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
54 minuten geleden zei Hopper:

Ik moet DBI toch wel een beetje steun verlenen.  In de theologie van de topicstarter was de moord op Jezus noodzakelijk anders zou de schepping geen zin hebben gehad.  Hermanos: Jezus' offerdood niet zinvol is zonder schepping en zondeval. 

Dan zijn de mensen die Jezus vermoord hebben onschuldig en heeft Pontius Pilatus terecht zijn handen in onschuld gewassen.  Waarom Jezus dan het "Vader, vergeef het hun, want zij weten niet wat zij doen" uitsprak, blijft dan een raadsel.  Onschuldigen hoeven niet vergeven te worden.

Jezus is voor onze zonden gestorven, dat klopt.  Maar daarmee heeft Jezus 'ons' niet vrij gekocht.   Anders zou de smalle weg met de nauwe doorgang ook zinloos zijn.

Tja…

1 Korinthe 6:20 U bent immers duur gekocht. Verheerlijk daarom God in uw lichaam en in uw geest, die van God zijn.      
1 Korinthe 7:23 U bent duur gekocht; word dus geen slaven van mensen.       
Galaten 3:13 Christus heeft ons vrijgekocht van de vloek van de wet door voor ons een vloek te worden, want er staat geschreven: Vervloekt is ieder die aan een hout hangt,         
1 Petrus 1:18 in de wetenschap dat u niet met vergankelijke dingen, zilver of goud, vrijgekocht bent van uw zinloze levenswandel, die u door de vaderen overgeleverd is,      
19. maar met het kostbaar bloed van Christus, als van een smetteloos en onbevlekt Lam.       
2 Petrus 2:1 Maar er zijn ook valse profeten onder het volk geweest, zoals er ook onder u valse leraars zullen zijn, die heimelijk verderfelijke afwijkingen in de leer zullen invoeren. Daarmee verloochenen zij zelfs de Heere, Die hen gekocht heeft, en brengen zij een snel verderf over zichzelf.      
Openbaring 5:9 En zij zongen een nieuw lied en zeiden: U bent het waard om de boekrol te nemen en zijn zegels te openen, want U bent geslacht en hebt ons voor God gekocht met Uw bloed, uit elke stam, taal, volk en natie.    
 

12 minuten geleden zei Hermanos2:

Je schrijft: De moord op Jezus was noodzakelijk anders zou de schepping geen zin hebben gehad. Dat zijn dan jouw eigen woorden. Vreemde plottwist. 

Zij die Jezus doodden zijn gewoon schuldig. Zelfs al was het voorzien en noodzakelijk. 

En nogmaals. Jezus stierf niet voor onze zonden. Jezus is het exodus lam wat de doodsengel wegneemt. Onze zonden worden na berouw en opdracht door genade vergeven. Tenminste, als men Jezus als verlosser aanneemt als de weg, de waarheid en het leven. 

 

Paulus schrijft anders:    
1 Korinthe 15:3 Want ik heb u ten eerste overgeleverd wat ik ook ontvangen heb, dat Christus gestorven is voor onze zonden, overeenkomstig de Schriften,        
Galaten 1:4 Die Zichzelf gegeven heeft voor onze zonden, opdat Hij ons zou ontrukken aan de tegenwoordige slechte wereld, overeenkomstig de wil van onze God en Vader.      
Kolossenzen 1:14 In Hem hebben wij de verlossing, door Zijn bloed, namelijk de vergeving van de zonden.     
Hebreeën 1:3 Hij, Die de afstraling van Gods heerlijkheid is en de afdruk van Zijn zelfstandigheid, Die alle dingen draagt door Zijn krachtig woord, heeft, nadat Hij de reiniging van onze zonden door Zichzelf tot stand had gebracht, Zich gezet aan de rechterhand van de Majesteit in de hoogste hemelen.     
1 Petrus 2:24 Die Zelf onze zonden in Zijn lichaam gedragen heeft op het hout, opdat wij, voor de zonden dood, voor de gerechtigheid zouden leven. Door Zijn striemen bent u genezen.    
1 Johannes 3:5 En u weet dat Hij geopenbaard is om onze zonden weg te nemen; en zonde is er in Hem niet.

Kunnen we niet gewoon weer ouderwetse bijbelstudies gaan doen. Is hard nodig op dit forum.

bewerkt door Breuk
Link naar bericht
Deel via andere websites
21 uur geleden zei Hermanos2:

Het mooie van erfzonde is dat je niet depressief door het leven hoeft te gaan. Menig christen gaat gebukt onder angst. Dat is onnodig. God weet dat wij onvolmaakte wezens zijn en neemt ons dat dus niet kwalijk. 

De zonde wordt je zeker kwalijk genomen, wat een omkering van het evangelie.    
Het gaat erom dat je als vrij mens mag leven ondanks je gebreken en dat je vanuit dat evangelie      
werkzaam gaat in Gods koninkrijk, waar de zonde niet heerst.   

Dat wij onvolmaakt zijn, weten we ook zonder erfzonde leer.    
Kijk eens om je heen en in de spiegel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei Breuk:

Tja…

1 Korinthe 6:20 U bent immers duur gekocht. Verheerlijk daarom God in uw lichaam en in uw geest, die van God zijn.      
1 Korinthe 7:23 U bent duur gekocht; word dus geen slaven van mensen.       
Galaten 3:13 Christus heeft ons vrijgekocht van de vloek van de wet door voor ons een vloek te worden, want er staat geschreven: Vervloekt is ieder die aan een hout hangt,         
1 Petrus 1:18 in de wetenschap dat u niet met vergankelijke dingen, zilver of goud, vrijgekocht bent van uw zinloze levenswandel, die u door de vaderen overgeleverd is,      
19. maar met het kostbaar bloed van Christus, als van een smetteloos en onbevlekt Lam.       
2 Petrus 2:1 Maar er zijn ook valse profeten onder het volk geweest, zoals er ook onder u valse leraars zullen zijn, die heimelijk verderfelijke afwijkingen in de leer zullen invoeren. Daarmee verloochenen zij zelfs de Heere, Die hen gekocht heeft, en brengen zij een snel verderf over zichzelf.      
Openbaring 5:9 En zij zongen een nieuw lied en zeiden: U bent het waard om de boekrol te nemen en zijn zegels te openen, want U bent geslacht en hebt ons voor God gekocht met Uw bloed, uit elke stam, taal, volk en natie.    
 

Paulus schrijft anders:    
1 Korinthe 15:3 Want ik heb u ten eerste overgeleverd wat ik ook ontvangen heb, dat Christus gestorven is voor onze zonden, overeenkomstig de Schriften,        
Galaten 1:4 Die Zichzelf gegeven heeft voor onze zonden, opdat Hij ons zou ontrukken aan de tegenwoordige slechte wereld, overeenkomstig de wil van onze God en Vader.      
Kolossenzen 1:14 In Hem hebben wij de verlossing, door Zijn bloed, namelijk de vergeving van de zonden.     
Hebreeën 1:3 Hij, Die de afstraling van Gods heerlijkheid is en de afdruk van Zijn zelfstandigheid, Die alle dingen draagt door Zijn krachtig woord, heeft, nadat Hij de reiniging van onze zonden door Zichzelf tot stand had gebracht, Zich gezet aan de rechterhand van de Majesteit in de hoogste hemelen.     
1 Petrus 2:24 Die Zelf onze zonden in Zijn lichaam gedragen heeft op het hout, opdat wij, voor de zonden dood, voor de gerechtigheid zouden leven. Door Zijn striemen bent u genezen.    
1 Johannes 3:5 En u weet dat Hij geopenbaard is om onze zonden weg te nemen; en zonde is er in Hem niet.

Kunnen we niet gewoon weer ouderwetse bijbelstudies gaan doen. Is hard nodig op dit forum.

Je moet gewoon beter lezen wat ik schrijf. Ik spreek nergens de bijbel tegen. Daar pas ik wel voor op. 

14 minuten geleden zei Breuk:

De zonde wordt je zeker kwalijk genomen, wat een omkering van het evangelie.    
Het gaat erom dat je als vrij mens mag leven ondanks je gebreken en dat je vanuit dat evangelie      
werkzaam gaat in Gods koninkrijk, waar de zonde niet heerst.   

Dat wij onvolmaakt zijn, weten we ook zonder erfzonde leer.    
Kijk eens om je heen en in de spiegel.

Zonde wordt je alleen maar kwalijk genomen als er geen oprecht berouw is en geen vraag om vergiffenis. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei Hermanos2:

Dus tijdens Jezus' dood was er geen Drieëenheid? 

Natuurlijk wel. Terwijl Zijn stoffelijk lichaam ontzield in het graf in de grot lag, daalde de Heere Jezus neder ter helle. Jezus Zijn individualiteit stierf dus niet, enkel Zijn stoffelijk lichaam stierf.  En met deze individualiteit, Zijn IK BEN, heeft Hij Zijn lichaam weer opgenomen.

Het lijkt wel of je aan het trollen bent en/of aan het spotten. 
 

Johannes 10: 17-18

[17] Daarom heeft de Vader Mij lief, omdat Ik Mijn leven geef om het opnieuw te nemen.

[18] Niemand neemt het Mij af, maar Ik geef het uit Mijzelf; Ik heb macht het te geven, en heb macht het opnieuw te nemen. Dit gebod heb Ik van Mijn Vader ontvangen.

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hermanos2:

Je schrijft: De moord op Jezus was noodzakelijk anders zou de schepping geen zin hebben gehad. Dat zijn dan jouw eigen woorden. Vreemde plottwist. 

Zij die Jezus doodden zijn gewoon schuldig. Zelfs al was het voorzien en noodzakelijk. 

En nogmaals. Jezus stierf niet voor onze zonden. Jezus is het exodus lam wat de doodsengel wegneemt. Onze zonden worden na berouw en opdracht door genade vergeven. Tenminste, als men Jezus als verlosser aanneemt als de weg, de waarheid en het leven. 

 

Je hanteert een houding waarbij je je achter Jezus verschuilt.   Jezus aannemen als verlosser, dopen, en dan komt het allemaal  wel voor elkaar.   Zonde doen is geen probleem, gewoon berouw tonen en dan kunnen we weer verder.   Ook een 'goedmens' is nog altijd een oude mens (Adam).

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hermanos2:

En nogmaals. Jezus stierf niet voor onze zonden.

Ik lees dit en hoe moet ik dat dan anders lezen.  
Wellicht moet je het duidelijker aangeven, voordat je weer gaat wijzen naar de ander.  
 

Doet me denken aan een andere opmerking van jou, waar ik m.i. geen toelichting op heb gekregen.     

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Breuk:

Tja…

1 Korinthe 6:20 U bent immers duur gekocht. Verheerlijk daarom God in uw lichaam en in uw geest, die van God zijn.      
1 Korinthe 7:23 U bent duur gekocht; word dus geen slaven van mensen.       
Galaten 3:13 Christus heeft ons vrijgekocht van de vloek van de wet door voor ons een vloek te worden, want er staat geschreven: Vervloekt is ieder die aan een hout hangt,         
1 Petrus 1:18 in de wetenschap dat u niet met vergankelijke dingen, zilver of goud, vrijgekocht bent van uw zinloze levenswandel, die u door de vaderen overgeleverd is,      
19. maar met het kostbaar bloed van Christus, als van een smetteloos en onbevlekt Lam.       
2 Petrus 2:1 Maar er zijn ook valse profeten onder het volk geweest, zoals er ook onder u valse leraars zullen zijn, die heimelijk verderfelijke afwijkingen in de leer zullen invoeren. Daarmee verloochenen zij zelfs de Heere, Die hen gekocht heeft, en brengen zij een snel verderf over zichzelf.      
Openbaring 5:9 En zij zongen een nieuw lied en zeiden: U bent het waard om de boekrol te nemen en zijn zegels te openen, want U bent geslacht en hebt ons voor God gekocht met Uw bloed, uit elke stam, taal, volk en natie.    
 

Je toont je weer eens als iemand die 'de letter' alleen maar leest.   Het bekende kersen plukken.  Een andere forumdeelnemer claimde gisteren 'eigenaarschap' van Christus.  Ja, letterlijk staat in bv 1 Korinthiërs 7:22 'dienstknecht' en in het daaropvolgende vers 'Gij zijt duur gekocht'.   God noch Christus echter is een handelaar.....

Mijn advies is dan ook: leer eens naar de geest van het Evangelie te lezen.   Paulus schreef zijn brieven in het algemeen voor de vleselijke mens.

Link naar bericht
Deel via andere websites
47 minuten geleden zei Flawless victory:

Natuurlijk wel. Terwijl Zijn stoffelijk lichaam ontzield in het graf in de grot lag, daalde de Heere Jezus neder ter helle. Jezus Zijn individualiteit stierf dus niet, enkel Zijn stoffelijk lichaam stierf.  En met deze individualiteit, Zijn IK BEN, heeft Hij Zijn lichaam weer opgenomen.

Het lijkt wel of je aan het trollen bent en/of aan het spotten. 
 

Johannes 10: 17-18

[17] Daarom heeft de Vader Mij lief, omdat Ik Mijn leven geef om het opnieuw te nemen.

[18] Niemand neemt het Mij af, maar Ik geef het uit Mijzelf; Ik heb macht het te geven, en heb macht het opnieuw te nemen. Dit gebod heb Ik van Mijn Vader ontvangen.

Nee hoor. Ik laat je zien dat je verkeerd zit. Maar je zult het toch niet van mij aannemen. Dus mijn schrijven is zinloos. Jezus is in jouw versie niet gestorven want hij leefde geestelijk door en was bij machte zijn leven weer op te nemen. Dan was hij dus niet dood. Dus ook geen offer. De vertaling die jij presenteert is fout. Ik ga de juiste even voor je opzoeken. 

Hier is ie. Jezus kon zijn leven niet terug nemen want hij was dood. Zonder enig bewustzijn. Hij kreeg zijn leven terug van God, de vader. 

https://www.franknelte.net/article.php?article_id=372

24 minuten geleden zei Breuk:

Ik lees dit en hoe moet ik dat dan anders lezen.  
Wellicht moet je het duidelijker aangeven, voordat je weer gaat wijzen naar de ander.  
 

Doet me denken aan een andere opmerking van jou, waar ik m.i. geen toelichting op heb gekregen.     

 

Dit is een chatforum. Zonder enige verplichting om te reageren. 

bewerkt door Hermanos2
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Breuk:

Jezus werd vermoord door de religieuze en wereldse machthebbers.    
Juist deze God (volgens de bijbelse schrijvers) laat dat niet ongemoeid en verhoogt deze gemartelde en vernederende mens.   
Hoe komt het dat jij zo’n m.i. verwrongen beeld hebt van het christelijk verhaal?    
Is dat je opvoeding of ben je dat later zonder religieuze basis gaan uitzoeken en is dat volgens jou de enige juiste versie om de bijbel uit te leggen.  
Ik hoop dat je openstaat voor een andere uitleg en denk dat die goed te verdedigen is.  

 Nu geef ik ook toe dat er iets in zit van een bedoeling vooraf, maar dat is natuurlijk wel lastig te plaatsen.  
Werken echte alle dingen mee tot het goede?
Heidelbergse catechismus zondag 1? Is dat jouw achtergrond?  
“ja ook, dat mij alle ding tot mijn zaligheid dienen moet”

Ze stuurden mij naar catechesatie maar ik ging steeds voetballen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hopper:

Je toont je weer eens als iemand die 'de letter' alleen maar leest.   Het bekende kersen plukken.  Een andere forumdeelnemer claimde gisteren 'eigenaarschap' van Christus.  Ja, letterlijk staat in bv 1 Korinthiërs 7:22 'dienstknecht' en in het daaropvolgende vers 'Gij zijt duur gekocht'.   God noch Christus echter is een handelaar.....

Mijn advies is dan ook: leer eens naar de geest van het Evangelie te lezen.   Paulus schreef zijn brieven in het algemeen voor de vleselijke mens.

Natuur-lijk. Je krijgt repliek door heel veel teksten uit brieven, dus geen verhalende literatuur en dan lees ik naar de letter.  
Dit zijn brieven die vooral Paulus schreef en werden in zijn geheel voorgelezen in jonge geloofsgemeenschappen.
 

Je bereikt voor mij nu echt door een dieptepunt.    

 

51 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Ze stuurden mij naar catechesatie maar ik ging steeds voetballen.

Ik vind catechisatie ook een vreselijk woord om te spellen.  
Was het CGK, GKV, NGK, NH (GB) of GG of iets anders?
Heb je slechte herinneringen aan je geloofsopvoeding?
Als je mocht voetballen onder catechisatie dan viel dat wel mee.   
 

Toch denk ik dat het ergens is misgegaan en je niet loskomt van een orthodoxe geloofsopvatting.  
Het is natuurlijk aan jou om iets over je persoonlijke geschiedenis te vertellen.

2 uur geleden zei Hermanos2:

Nee hoor. Ik laat je zien dat je verkeerd zit. Maar je zult het toch niet van mij aannemen. Dus mijn schrijven is zinloos. Jezus is in jouw versie niet gestorven want hij leefde geestelijk door en was bij machte zijn leven weer op te nemen. Dan was hij dus niet dood. Dus ook geen offer. De vertaling die jij presenteert is fout. Ik ga de juiste even voor je opzoeken. 

Hier is ie. Jezus kon zijn leven niet terug nemen want hij was dood. Zonder enig bewustzijn. Hij kreeg zijn leven terug van God, de vader. 

https://www.franknelte.net/article.php?article_id=372

Dit is een chatforum. Zonder enige verplichting om te reageren. 

Zeker, maar daarbij onthoud je jezelf de kans om mijn tekst door Barth te laten tegenspreken.   
 

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Breuk:

Natuur-lijk. Je krijgt repliek door heel veel teksten uit brieven, dus geen verhalende literatuur en dan lees ik naar de letter.  
Dit zijn brieven die vooral Paulus schreef en werden in zijn geheel voorgelezen in jonge geloofsgemeenschappen.
 

Je bereikt voor mij nu echt door een dieptepunt.    

 

Ik vind catechisatie ook een vreselijk woord om te spellen.  
Was het CGK, GKV, NGK, NH (GB) of GG of iets anders?
Heb je slechte herinneringen aan je geloofsopvoeding?
Als je mocht voetballen onder catechisatie dan viel dat wel mee.   
 

Toch denk ik dat het ergens is misgegaan en je niet loskomt van een orthodoxe geloofsopvatting.  
Het is natuurlijk aan jou om iets over je persoonlijke geschiedenis te vertellen.

Zeker, maar daarbij onthoud je jezelf de kans om mijn tekst door Barth te laten tegenspreken.   
 

Dat was niet aan jou gericht maar aan Flawless. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hermanos2:

Waarom kom je hier dan wel naartoe? Ga liever voetballen. 

De frustratie zit wel diep he?

2 uur geleden zei Breuk:

Toch denk ik dat het ergens is misgegaan en je niet loskomt van een orthodoxe geloofsopvatting.  
Het is natuurlijk aan jou om iets over je persoonlijke geschiedenis te vertellen.

Ik zou niet weten waarom ik dat zou doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Breuk:

Natuur-lijk. Je krijgt repliek door heel veel teksten uit brieven, dus geen verhalende literatuur en dan lees ik naar de letter.  
Dit zijn brieven die vooral Paulus schreef en werden in zijn geheel voorgelezen in jonge geloofsgemeenschappen.
 

Je bereikt voor mij nu echt door een dieptepunt.    
 

 

2 uur geleden zei Breuk:

Mijn tekst was aan de kersenplukkende Hopper gericht. 

Lucas 6:39-42

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 26-1-2024 om 17:55 zei Breuk:

Het is wetenschappelijk de meest aannemelijk theorie dat de mens zich door evolutie is ontwikkeld. 
Adam en Eva zijn literaire personages (het is een mythe). 

Maar Hopper zal de enige kersenplukker zijn. :)

God schiep iedere soort naar diens aard. Dat is wat de Bijbel leert.

Noch loopt ge in de gelijkenis van quasi alle soorten, maar ben je naar de gelijkenis van God geschapen. Dat beeld viel in zonde, hence Christus de nieuwe Adam om in wedergeboren te worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 26-1-2024 om 17:32 zei Hermanos2:

Ik weet dat menigeen twijfelt aan het scheppingsverhaal. Ik heb daar ook mee geworsteld. Uiteindelijk heb ik het als feit aangenomen omdat er geen logisch alternatief is. En omdat Jezus' offerdood niet zinvol is zonder schepping en zondeval. Dus mijn vraag aan hen die schepping en/of zondeval afwijzen: Waarom dan Jezus? Zonder Genesis blijft van Jezus niet meer overeind dan een goede leraar die helaas veel te vroeg stierf. Mogelijk was het zelfs beter geweest als hij op hoge leeftijd een natuurlijke dood was gestorven nadat hijzelf het goede nieuws had verkondigd ook in andere landen. 

Ik denk dat teveel mensen een compromis met de tijdsgeest en of wereld maken.

Presenteer ze een goede pdf, goede lezing, een goede bijbelstudie; 9 op 10 leest/kijkt niet eens.

Als men Genesis 1 tot en met 3 als metafoor/onderliggende symboliek wilt lezen, is dat op zich geen probleem als men de moraal er uit weet te halen. Net dat zien we vandaag steeds minder terug. Men verloochent vaak de moraal en ontkennen vaak de erfzonde en zelfs de triniteit. Als we tot dat punt komen, was de kruisdood inderdaad voor niets.

Er zijn zelfs mensen die geloven dat het goed was dat de mens uit zijn natuur trad. Dat een broer zijn eigen broer vermoordt als gevolg, ontgaat hen even. Schaamte, jaloezie, moord. De mens is niet in staat als goden te regeren en daarom is God dus nodig in een samenleving.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Fundamenteel:

Maar Hopper zal de enige kersenplukker zijn. :)

God schiep iedere soort naar diens aard. Dat is wat de Bijbel leert.

Noch loopt ge in de gelijkenis van quasi alle soorten, maar ben je naar de gelijkenis van God geschapen. Dat beeld viel in zonde, hence Christus de nieuwe Adam om in wedergeboren te worden.

Ja het ging mis bij Adam en Eva en dan moeten we even wachten op Jezus. 
Die stierf voor ons en als je dat gelooft kom je in de hemel. Zoiets?

Dat is volgens de simplisten onder ons een goede samenvatting van de bijbel.  
 

Helaas zijn Adam en Eva geen historische personen en stort die hele theorie als een kaartenhuisje in elkaar. Lees het recente boek Vrede op aarde van Stefan Paas.  
Laat nu de opgestane Jezus ook wat genuanceerder zijn:       
Lukas 24:27 En Hij begon bij Mozes en al de profeten en legde hun uit wat in al de Schriften over Hem geschreven was.

10 uur geleden zei Hopper:

 

Lucas 6:39-42

Lastig hè omgaan met kritiek als je gewezen wordt op gebrek aan elementaire bijbelkennis.  

11 uur geleden zei Dat beloof ik:

De frustratie zit wel diep he?

Ik zou niet weten waarom ik dat zou doen.

Mijn hobby is reli watchen en atheïsme is daar een deelgebied van.  
Beetje amateur psychologie komt er nu ook bij.  
Zeg eens dat ik ongelijk heb?

Link naar bericht
Deel via andere websites
45 minuten geleden zei Breuk:

Ja het ging mis bij Adam en Eva en dan moeten we even wachten op Jezus. 
Die stierf voor ons en als je dat gelooft kom je in de hemel. Zoiets?

Dat is volgens de simplisten onder ons een goede samenvatting van de bijbel.  
 

Kritiek leveren is prima maar je biedt geen alternatief. Wat is jouw hoop/visie op de toekomst? Is er leven na de dood? Waarop is jouw hoop dan gebaseerd? YHWH uit zich oa via het geschreven woord. Dus daar ergens zal jouw toekomst visie uit naar voren moeten komen. Ik ben daar echt benieuwd naar want je laat niet veel heel van de bijbel. Ook al beweer jezelf van wel. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
54 minuten geleden zei Breuk:

 

Lastig hè omgaan met kritiek als je gewezen wordt op gebrek aan elementaire bijbelkennis.  

Niet echt, zoals ik al eerder schreef: de Bijbel dient gelezen te worden naar de geest en niet naar de letter.  Dat gezegd hebbende is het niet meer dan vanzelfsprekend dat de natuurmens toch naar de letter leest.  Aan de vruchten (geest of letters) herkent men de boom.   Verder is het niet mijn insteek om hier de leraar te zijn, wie ore heeft om te hore, die hore.

4 uur geleden zei Fundamenteel:

Maar Hopper zal de enige kersenplukker zijn. :)

 

Een stilstaande klok geeft ook 2 x per dag de juiste tijd aan.  Breuk heeft gelijk, Adam en Eva zijn geen historische personen.   Dat is geen kersen plukken, maar geestelijke ontwikkeling.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid