Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

51 minuten geleden zei Hermanos2:

Ik ben geïnteresseerd in de bijbelse weergave van God's liefde. Niet die van jou. 

Ik weet het.   De liefde des Vaders zegt je nog helemaal niks.

2 uur geleden zei Fundamenteel:

 

Huh???

Liefde kent helemaal geen definitie, ook niet God's liefde.  Ik hoop dat je dat i.i.g. begrijpt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 83
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dat komt omdat de Van Dale niet aangeeft wat woorden objectief (behoren te) betekenen, maar in welke betekenis(sen) zij in het algemeen gebruikt worden. Zij is dus niet voorschrijvend, maar verslagleg

En toen kwam Jezus ❣️ En die zei: Dit zeg IK daarover:    Mattheus 5:38  .....38  Jullie hebben gehoord dat gezegd werd... Dit zeg Ik daarover: verzet je niet tegen wie kwaad doet, maar

Liefde kent meer dan 1 definitie maar het is de onvoorwaardelijke liefde die wellicht het meest puur is. Hoe fout ze ook doen, je blijft van ze houden. Maar uw meeste naasten, zeggen ook vaak dingen d

2 minuten geleden zei Hopper:

Ik weet het.   De liefde des Vaders zegt je nog helemaal niks.

Liefde kent helemaal geen definitie, ook niet God's liefde.  Ik hoop dat je dat i.i.g. begrijpt.

Liefde kent meer dan 1 definitie maar het is de onvoorwaardelijke liefde die wellicht het meest puur is. Hoe fout ze ook doen, je blijft van ze houden. Maar uw meeste naasten, zeggen ook vaak dingen die je niet wilt horen. Die strengheid typeert ook liefde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Fundamenteel:

Liefde kent meer dan 1 definitie maar het is de onvoorwaardelijke liefde die wellicht het meest puur is. Hoe fout ze ook doen, je blijft van ze houden. Maar uw meeste naasten, zeggen ook vaak dingen die je niet wilt horen. Die strengheid typeert ook liefde.

Voorwaardelijke liefde bestaat helemaal niet, dus de term onvoorwaardelijke liefde is zoiets als 'nat water'.  De term 'onvoorwaardelijk' is een volstrekt overbodige toevoeging.  Ook het citeren van 1 Kor 13 zegt niks, dat kunnen we allemaal.

1 Johannes 4 zegt er wat zinnige woorden over.  Indien wij elkander liefhebben, zo blijft God in ons, en Zijn liefde is in ons volmaakt.

Maar ook dat gaat om verstaan.   Elkander liefhebben is weer wat anders dan de Liefde op zich.  Naastenliefde is een weg om die Goddelijke liefde gewaar te zijn.   Naastenliefde voor een toegangskaartje voor de hemel is geen naastenliefde, maar ruilhandel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Hopper:

Voorwaardelijke liefde bestaat helemaal niet, dus de term onvoorwaardelijke liefde is zoiets als 'nat water'.  De term 'onvoorwaardelijk' is een volstrekt overbodige toevoeging.  Ook het citeren van 1 Kor 13 zegt niks, dat kunnen we allemaal.

1 Johannes 4 zegt er wat zinnige woorden over.  Indien wij elkander liefhebben, zo blijft God in ons, en Zijn liefde is in ons volmaakt.

Maar ook dat gaat om verstaan.   Elkander liefhebben is weer wat anders dan de Liefde op zich.  Naastenliefde is een weg om die Goddelijke liefde gewaar te zijn.   Naastenliefde voor een toegangskaartje voor de hemel is geen naastenliefde, maar ruilhandel.

Ziet u uw kinderen dan niet onvoorwaardelijk graag?

Onvoorwaardelijke liefde is de beste vorm.

Je houdt van iemand zonder verwachtingen. Liefde met verwachtingen is dus geen liefde maar eerder een vorm van narcisme.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ziet u uw kinderen dan niet onvoorwaardelijk graag?

Onvoorwaardelijke liefde is de beste vorm.

Je houdt van iemand zonder verwachtingen. Liefde met verwachtingen is dus geen liefde maar eerder een vorm van narcisme.

Nee. God houdt van mensen. Maar als deze mensen Hem afwijzen en daarin blijven volharden dan loopt het niet goed met hen af. 

Dat is God verplicht aan zichzelf en het welslagen van zijn schepping. 

bewerkt door Hermanos2
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Fundamenteel:

Ziet u uw kinderen dan niet onvoorwaardelijk graag?

Onvoorwaardelijke liefde is de beste vorm.

Je houdt van iemand zonder verwachtingen. Liefde met verwachtingen is dus geen liefde maar eerder een vorm van narcisme.

Liefde met verwachtingen is dus helemaal geen liefde.   Daarom kan een mens zich geheel ledigen van 'zelf' zodat er geen enkele verwachting meer is van wie dan ook.  Zelfs van God wordt niks meer verwacht.  Dan spiegelt de mens zichzelf niet meer aan de wereld en waar de mens zelf afwezig is, alleen daar kan God Zichzelf vervullen.  God en zelfzucht gaat niet samen.

Daarom ben ik radicaal tegen 'hiernamaals praat' , ik zie dat als zelfzucht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Hopper:

Liefde met verwachtingen is dus helemaal geen liefde.   Daarom kan een mens zich geheel ledigen van 'zelf' zodat er geen enkele verwachting meer is van wie dan ook.  Zelfs van God wordt niks meer verwacht.  Dan spiegelt de mens zichzelf niet meer aan de wereld en waar de mens zelf afwezig is, alleen daar kan God Zichzelf vervullen.  God en zelfzucht gaat niet samen.

Daarom ben ik radicaal tegen 'hiernamaals praat' , ik zie dat als zelfzucht.

Dus liefde is onvoorwaardelijk.

2 minuten geleden zei Hermanos2:

Nee. God houdt van mensen. Maar als deze mensen Hem afwijzen en daarin blijven volharden dan loopt het niet goed af. 

Maar dat is dan de keuze van de mens geweest. Als God ze niet vrij in die keuze liet, was het dan liefde te noemen? Liefde is helaas ook vaak iets dat je moet loslaten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Monachos:

"God: hou onvoorwaardelijk van Mij of ga naar de hel."

Zoiets?

Nee, das te kort door de bocht. De werkelijkheid is veel vriendelijker. 

In mijn visie mogen zij die niet voor God kiezen gewoon blijven leven en zullen dus vroeger of later een natuurlijke dood sterven. In een duizendjarig rijk is dat geen probleem. Dus geen eeuwig branden in een meer van zwavel of zoiets. 

Dan blijven dus na een slordige 100 jaar vanzelf diegenen over die vóór God hebben gekozen. 

Ik vind dat vrij logisch klinken. Jij ook? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Fundamenteel:

Ziet u uw kinderen dan niet onvoorwaardelijk graag?

Onvoorwaardelijke liefde is de beste vorm.

Je houdt van iemand zonder verwachtingen. Liefde met verwachtingen is dus geen liefde maar eerder een vorm van narcisme.

Houd die onvoorwaardelijke eens tegen woke-mensen aan. Heb geen verwachtingen van ze, maar heb onvoorwaardelijk lief. Onvoorwaardelijke liefde is inderdaad de beste vorm.

2 uur geleden zei Hermanos2:

Nee, das te kort door de bocht. De werkelijkheid is veel vriendelijker. 

In mijn visie mogen zij die niet voor God kiezen gewoon blijven leven en zullen dus vroeger of later een natuurlijke dood sterven. In een duizendjarig rijk is dat geen probleem. Dus geen eeuwig branden in een meer van zwavel of zoiets. 

Dan blijven dus na een slordige 100 jaar vanzelf diegenen over die vóór God hebben gekozen. 

Ik vind dat vrij logisch klinken. Jij ook? 

Wat is dan de rol van de hel ?

2 uur geleden zei Hopper:

Liefde met verwachtingen is dus helemaal geen liefde.   Daarom kan een mens zich geheel ledigen van 'zelf' zodat er geen enkele verwachting meer is van wie dan ook.  Zelfs van God wordt niks meer verwacht.  Dan spiegelt de mens zichzelf niet meer aan de wereld en waar de mens zelf afwezig is, alleen daar kan God Zichzelf vervullen.  God en zelfzucht gaat niet samen.

Daarom ben ik radicaal tegen 'hiernamaals praat' , ik zie dat als zelfzucht.

Geen verwachtingen….dus ook niet de smalle weg volgen. Volgens jou komt het alleen goed als je de smalle wreef volgt, en dan heeft God dus verwachtingen.

2 uur geleden zei Hermanos2:

Nee. God houdt van mensen. Maar als deze mensen Hem afwijzen en daarin blijven volharden dan loopt het niet goed met hen af. 

Dat is God verplicht aan zichzelf en het welslagen van zijn schepping. 

God houdt van mensen, uiteindelijk zal iedereen weer terugkeren. God is niets verplicht.

Liefde is onvoorwaardelijk. Dus ook het afwijzen van God zal de liefde niet veranderen. Anders is het voorwaardelijk.

3 uur geleden zei Fundamenteel:

Liefde kent meer dan 1 definitie maar het is de onvoorwaardelijke liefde die wellicht het meest puur is. Hoe fout ze ook doen, je blijft van ze houden. Maar uw meeste naasten, zeggen ook vaak dingen die je niet wilt horen. Die strengheid typeert ook liefde.

Jij houdt van de politici ? Van de fascisten ? 
Klinkt goed !

6 uur geleden zei Hermanos2:

Ik ben zeer geïnteresseerd in God's definitie van Liefde.

Blijkbaar vond Hij negeren van de Amalekieten niet genoeg. Aangezien het satansgebroed was, begrijp ik dat goed. 

Die definitie kun je niet uit de bijbel halen ?
 

7 uur geleden zei Hermanos2:

Jezus praat veel over de hel. Heel veel. Hoor ik hier zelden iets over. Niemand wil dat lezen over Jezus. 

Zoveel heeft Jezus het niet over de hel, en dan is nog de vraag wat de hel is.

De meeste gelovigen vinden de hel als eeuwige straf een achterhaald idee. Ik heb ergens gelezen dat nog 30% van de protestanten en 15% van de katholieken in Nederland er nog in gelooft.

Het is een beetje als de slavernij. Er kunnen wel dingen over staan in de bijbel, maar niet relevant meer.

Het is ook in volledige tegenstelling met Liefde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei HJW4:

Houd die onvoorwaardelijke eens tegen woke-mensen aan. Heb geen verwachtingen van ze, maar heb onvoorwaardelijk lief. Onvoorwaardelijke liefde is inderdaad de beste vorm.

Wat is dan de rol van de hel ?

Geen verwachtingen….dus ook niet de smalle weg volgen. Volgens jou komt het alleen goed als je de smalle wreef volgt, en dan heeft God dus verwachtingen.

God houdt van mensen, uiteindelijk zal iedereen weer terugkeren. God is niets verplicht.

Liefde is onvoorwaardelijk. Dus ook het afwijzen van God zal de liefde niet veranderen. Anders is het voorwaardelijk.

Jij houdt van de politici ? Van de fascisten ? 
Klinkt goed !

Die definitie kun je niet uit de bijbel halen ?
 

Zoveel heeft Jezus het niet over de hel, en dan is nog de vraag wat de hel is.

De meeste gelovigen vinden de hel als eeuwige straf een achterhaald idee. Ik heb ergens gelezen dat nog 30% van de protestanten en 15% van de katholieken in Nederland er nog in gelooft.

Het is een beetje als de slavernij. Er kunnen wel dingen over staan in de bijbel, maar niet relevant meer.

Het is ook in volledige tegenstelling met Liefde.

Go woke, go broke:

https://insidethemagic.net/2023/12/disney-cash-payout-losing-millions-woke-content-nk1

https://insidethemagic.net/2023/12/disney-cash-payout-losing-millions-woke-content-nk1/

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei HJW4:

Geen onvoorwaardelijke liefde dus.

Maar gelukkig houd jij onvoorwaardelijk van woke-mensen.

Ik hou totaal niet onvoorwaardelijk van andere mensen. Laat dat maar geweten zijn.

Zij hebben onze cultuur willen aanvalllen en zijn achter de kinderen gekomen, hun lot is dus reeds verzegeld. God mag vergeven, wij niet haha.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei HJW4:

Liefde is onvoorwaardelijk. Dus ook het afwijzen van God zal de liefde niet veranderen. Anders is het voorwaardelijk.

Het is geen eerlijk vergelijk om de liefde tegenover rechtvaardigheid te plaatsen. De vader die zijn kind lief heeft, zal nadat het kind zijn vrouw en zijn dochters meermaals verkracht heeft, verdelgen en overleveren aan het gerecht om de doodstraf op te doen leggen. De liefde bepaalt het lijden van de vader. Maar niet zijn grimmigheid en het ten uitvoer brengen van de straf. Die overigens ook zijn gefundeerd in de liefde voor zijn gezin als geheel. Waarbij onder normale omstandigheden de vader die dan nog liefde kan opbrengen niet gerekend wordt tot de rationele groep van weldenkende vaders. Terwijl je ook van een vader die oneindig boven alles uittroont kun stelling nemen, dat zijn heilige rechtvaardigheid niet wordt verstoord door verdriet om het kwaad dat evident in zijn kind woont en dat beheerst. Het verdriet van verlies, dat blijft. Maar wat nu als de vader een heel schema heeft ontworpen waarop meerdere gradaties van beproeven en terugwinnen van de liefde zijn ingebakken? Daar krijg je bewondering en ontzag voor het inzicht en de liefde van die vader. Waaruit dus mag volgen dat er voor iedereen niets anders op zit, dan om toch maar de liefde te kiezen. Want goedschiks of kwaadschiks, de liefdeloosheid wordt verbannen en verdelgd.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ik hou totaal niet onvoorwaardelijk van andere mensen. Laat dat maar geweten zijn.

Zij hebben onze cultuur willen aanvalllen en zijn achter de kinderen gekomen, hun lot is dus reeds verzegeld. God mag vergeven, wij niet haha.

Dan is je hele verhaal over onvoorwaardelijke liefde dus gewoon gebakken lucht.

God roept jou ook op om je vijanden lief te hebben en 70*7 maal te vergeven.

Onvoorwaardelijke liefde is de beste vorm ?
Liefde is onvoorwaardelijk?

bewerkt door HJW4
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei HJW4:

Dan is je hele verhaal over onvoorwaardelijke liefde dus gewoon gebakken lucht.

God roept jou ook op om je vijanden lief te hebben en 70*7 maal te vergeven.

Onvoorwaardelijke liefde is de beste vorm ?
Liefde is onvoorwaardelijk?

Neen? Er zijn veel vormen van liefde, maar de onvoorwaardelijke liefde zal wel de puurste zijn.

Ik kan dat gevoel niet forceren. Ik hou onvoorwaardelijk van mijn dierbaren, niet van u. Logisch wel, he?

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Tomega:

Het is geen eerlijk vergelijk om de liefde tegenover rechtvaardigheid te plaatsen. De vader die zijn kind lief heeft, zal nadat het kind zijn vrouw en zijn dochters meermaals verkracht heeft, verdelgen en overleveren aan het gerecht om de doodstraf op te doen leggen.
Want goedschiks of kwaadschiks, de liefdeloosheid wordt verbannen en verdelgd.

Zo blijven dan geloof, hoop en liefde en daarvan is de liefde het belangrijkst.

Toen Jezus werd gekruisigd zei hij niet: jullie worden overgeleverd en verdelgd en krijgen de doodstraf.

Hij zei: Vader, vergeef het hun want ze weten niet wat ze doen.

Je projecteert je eigen agressie op God.

Liefdeloosheid zal verdwijnen. Niet door verbanning of verdelging. Maar doordat de Liefde er zal zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Fundamenteel:

Neen? Er zijn veel vormen van liefde, maar de onvoorwaardelijke liefde zal wel de puurste zijn.

Ik kan dat gevoel niet forceren. Ik hou onvoorwaardelijk van mijn dierbaren, niet van u. Logisch wel, he?

Voor een mens op deze aarde zal het normaal zijn. Kijk naar de ellende op deze wereld die het gevolg er van is.

Onvoorwaardelijke Liefde is de enige pure vorm. Nastreefbaar. De voorwaardelijke liefde die op deze aarde de overhand heeft leidt tot veel ellende. Het is feitelijk niet meer dan een kille, zakelijke overeenkomst en is daarmee feitelijk geen liefde. Sugarcoated, meer ket.

Vanuit aards menselijk standpunt kan je gedachte logisch zijn. Zo blijven we wel eindeloos in hetzelfde rondje draaien met alle gevolgen vandien.

4 minuten geleden zei Fundamenteel:

En om tot vergiffenis te komen, moet er wel schuldbesef zijn he.

Nee.

Toen Jezus aan het kruis hing zei hij: Vader, vergeef het hun want ze weten niet wat ze doen. 
Zonder dat er sprake was van schuldbesef.

Je kan het gevoel niet forceren, je kan het wel nastreven. Naarmate je dichter bij God komt, zal je liefde vanzelf onvoorwaardelijker worden.

Zoek eerst het Koninkrijk Gods en de rest zal ingegeven worden. Heb je het Koninkrijk gevonden, dan is onvoorwaardelijke Liefde een onvermijdelijk gevolg.

bewerkt door HJW4
Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei HJW4:

Voor een mens op deze aarde zal het normaal zijn. Kijk naar de ellende op deze wereld die het gevolg er van is.

Onvoorwaardelijke Liefde is de enige pure vorm. Nastreefbaar. De voorwaardelijke liefde die op deze aarde de overhand heeft leidt tot veel ellende. Het is feitelijk niet meer dan een kille, zakelijke overeenkomst en is daarmee feitelijk geen liefde. Sugarcoated, meer ket.

Vanuit aards menselijk standpunt kan je gedachte logisch zijn. Zo blijven we wel eindeloos in hetzelfde rondje draaien met alle gevolgen vandien.

Nee.

Toen Jezus aan het kruis hing zei hij: Vader, vergeef het hun want ze weten niet wat ze doen. 
Zonder dat er sprake was van schuldbesef.

Je kan het gevoel niet forceren, je kan het wel nastreven. Naarmate je dichter bij God komt, zal je liefde vanzelf onvoorwaardelijker worden.

Zoek eerst het Koninkrijk Gods en de rest zal ingegeven worden. Heb je het Koninkrijk gevonden, dan is onvoorwaardelijke Liefde een onvermijdelijk gevolg.

Lol kerel

HL_DDS_12055003n7Yit3PN0.png

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
50 minuten geleden zei HJW4:

 

Nee.

Toen Jezus aan het kruis hing zei hij: Vader, vergeef het hun want ze weten niet wat ze doen. 
Zonder dat er sprake was van schuldbesef.

 


Dat de Vader hun de moord op Jezus vergaf wil niet zeggen dat ze werden aangenomen als kinderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Flawless victory:


Dat de Vader hun de moord op Jezus vergaf wil niet zeggen dat ze werden aangenomen als kinderen.

Het wil zeggen dat er geen schuldbesef hoeft te zijn om tot vergeving te komen.

Het wil zeggen dat Jezus niet de verdelging en vernietiging nastreeft.

Dat waren 2 statements die gemaakt werden en hiermee ontkracht worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei HJW4:

Het wil zeggen dat er geen schuldbesef hoeft te zijn om tot vergeving te komen.

Het wil zeggen dat Jezus niet de verdelging en vernietiging nastreeft.

Dat waren 2 statements die gemaakt werden en hiermee ontkracht worden.

Helder. Bedankt voor de toelichting.👍

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei HJW4:

Zo blijven dan geloof, hoop en liefde en daarvan is de liefde het belangrijkst.

Toen Jezus werd gekruisigd zei hij niet: jullie worden overgeleverd en verdelgd en krijgen de doodstraf.

Hij zei: Vader, vergeef het hun want ze weten niet wat ze doen.

Je projecteert je eigen agressie op God.

Liefdeloosheid zal verdwijnen. Niet door verbanning of verdelging. Maar doordat de Liefde er zal zijn.

Nee, dat zie je niet juist. Zij wisten inderdaad niet wat ze deden, er was hun een verblinding gegeven.
Mij agressie toerekenen met het voorbeeld dat ik gaf, is een levend voorbeeld hoe corruptie
woord en beeld en gezindheid kan vergiftigen.

De Liefde die je evenzo corrupt verbeeldt als mijn geprojecteerde agressie,
zou inhoudelijk jou moeten leren wat ware liefde is. En doen inzien,
dat wat je mij toeschuift, tekort doet aan mijn woorden, en aan mij,
en aan de Liefde, en ook aan God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid