Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

5 minuten geleden zei Fundamenteel:

Dus als alle kerken zeggen dat Jezus leerde dat de weg naar het leven smal is, is dat geen dogma voor u? Toegegeven, het is een grijze zone. Maar het is om u te confronteren hoe je zélf op dogma redeneert.

De smalle weg is ook een citaat uit het Evangelie, geen gestapeld dogma.   Waar de verschillen tussen de diverse forumdeelnemers uit ontstaan is het gaan van 'de weg'.  Op de brede weg grossiert men in dogma.....

Aan de dogma herkent men de boom, een boom die slap hangt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 83
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dat komt omdat de Van Dale niet aangeeft wat woorden objectief (behoren te) betekenen, maar in welke betekenis(sen) zij in het algemeen gebruikt worden. Zij is dus niet voorschrijvend, maar verslagleg

En toen kwam Jezus ❣️ En die zei: Dit zeg IK daarover:    Mattheus 5:38  .....38  Jullie hebben gehoord dat gezegd werd... Dit zeg Ik daarover: verzet je niet tegen wie kwaad doet, maar

Liefde kent meer dan 1 definitie maar het is de onvoorwaardelijke liefde die wellicht het meest puur is. Hoe fout ze ook doen, je blijft van ze houden. Maar uw meeste naasten, zeggen ook vaak dingen d

2 minuten geleden zei Hopper:

De smalle weg is ook een citaat uit het Evangelie, geen gestapeld dogma.   Waar de verschillen tussen de diverse forumdeelnemers uit ontstaan is het gaan van 'de weg'.  Op de brede weg grossiert men in dogma.....

Aan de dogma herkent men de boom, een boom die slap hangt.

Het is niet zomaar een citaat, het is een leerstelling die door geen enkele gemeenschap betwist wordt. En dat maakt het dus eigenlijk dogma he.

Aan dogma herkent men geen boom, maar aan de vrucht. Dogma is simpelweg een leerstelling die vast staat binnen ons geloof. Waarom staat dat zo vast? Omdat Hij het ons zo overleverde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Fundamenteel:

Het is niet zomaar een citaat, het is een leerstelling die door geen enkele gemeenschap betwist wordt. En dat maakt het dus eigenlijk dogma he.

Aan dogma herkent men geen boom, maar aan de vrucht. Dogma is simpelweg een leerstelling die vast staat binnen ons geloof. Waarom staat dat zo vast? Omdat Hij het ons zo overleverde.

Vertel mij dan eens waarom zo veel gelovigen de brede weg bewandelen?!

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hopper:

Vertel mij dan eens waarom zo veel gelovigen de brede weg bewandelen?!

Dat is het onderwerp niet. Maar het kan natuurlijk zijn omdat ze vies geworden zijn van dogma. Zie hoeveel christenen tegen het patriarchaat en op en top pro lgbqt zijn; dat krijg je dus als je dogma verwerpt en de Bijbel op enkele anekdotes poogt samen te vatten. Ze komen vaak met citaten over liefde, maar wat is liefde als je moet liegen om politiek correct te zijn bv?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Fundamenteel:

Dat is het onderwerp niet. Maar het kan natuurlijk zijn omdat ze vies geworden zijn van dogma. Zie hoeveel christenen tegen het patriarchaat en op en top pro lgbqt zijn; dat krijg je dus als je dogma verwerpt en de Bijbel op enkele anekdotes poogt samen te vatten. Ze komen vaak met citaten over liefde, maar wat is liefde als je moet liegen om politiek correct te zijn bv?

De liefde des Vaders is geheel vrij van dogma en ook van politiek.  Politiek zijn meningen, iedereen produceert meningen.  Maar meningen zijn minder belangrijk dan de liefde des Vaders.   Politieke meningen gaan slechts over deze (verdorven) wereld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hopper:

De liefde des Vaders is geheel vrij van dogma en ook van politiek.  Politiek zijn meningen, iedereen produceert meningen.  Maar meningen zijn minder belangrijk dan de liefde des Vaders.   Politieke meningen gaan slechts over deze (verdorven) wereld.

Wie de Vader lief heeft, gaat geen mensen pleasen en affirmen als dat tegen Zijn Woord ingaat he.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Fundamenteel:

Wie de Vader lief heeft, gaat geen mensen pleasen en affirmen als dat tegen Zijn Woord ingaat he.

Met veel mensen is het nutteloos om van mening te verschillen.  Dan is zwijgen vaak de beste optie.  Dat komt omdat veel mensen zich identificeren met hun mening.  Dat zou ik geen pleasen noemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Hopper:

Met veel mensen is het nutteloos om van mening te verschillen.  Dan is zwijgen vaak de beste optie.  Dat komt omdat veel mensen zich identificeren met hun mening.  Dat zou ik geen pleasen noemen.

Ik heb voldoende christenen wat dogma is zien verdraaien om de tijdsgeest van deze wereld te pleasen. Dat is liefde voor de wereld en niet de Vader, toch? Dat wij Hem God de Vader noemen, onderstreept dat ons geloof een patriarchaat is. Dat is geen mening maar dogma lol.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Fundamenteel:

Ik heb voldoende christenen wat dogma is zien verdraaien om de tijdsgeest van deze wereld te pleasen. Dat is liefde voor de wereld en niet de Vader, toch? Dat wij Hem God de Vader noemen, onderstreept dat ons geloof een patriarchaat is. Dat is geen mening maar dogma lol.

Daar zeg je zoiets , er zijn idd gelovigen die menen dat de Vader een man is.  Dat is ook al een dogma.  Soms zijn er zelfs mensen die menen dat God zowel man áls vrouw is.  Dat is zelfs een dubbeldogma......

Onnodig om te zeggen dat dat dwalende broeders en zusters zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Hopper:

Daar zeg je zoiets , er zijn idd gelovigen die menen dat de Vader een man is.  Dat is ook al een dogma.  Soms zijn er zelfs mensen die menen dat God zowel man áls vrouw is.  Dat is zelfs een dubbeldogma......

Onnodig om te zeggen dat dat dwalende broeders en zusters zijn.

Maar de Bijbel benoemt Hem van begin tot einde bij een mannelijk voornaamwoord?

Ik zeg trouwens niet dat God een man is, maar dat Hem Vader noemen het patriarchaat binnen ons geloof ondertekent.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Hermanos2:

Weet je wat God de Vader voor de vijand in petto heeft? 1Samuel 15:3 Ruk dus uit en sla de Amalekieten neer en wijd alles wat hun toebehoort aan de vernietiging, spaar hen niet maar dood iedereen, mannen en vrouwen, kinderen en zuigelingen, runderen en schapen, kamelen en ezels. 

En toen kwam Jezus ❣️ En die zei: Dit zeg IK daarover: 

 

Mattheus 5:38

 .....38  Jullie hebben gehoord dat gezegd werd... Dit zeg Ik daarover: verzet je niet tegen wie kwaad doet, maar keer degene die je op de rechterwang slaat, ook de linkerwang toe. 4

43  Jullie hebben gehoord dat gezegd werd: “Je moet je naaste liefhebben en je vijand haten.” 44  Dit zeg Ik daarover: heb je vijanden lief en bid voor wie jullie vervolgen

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Petra.:

En toen kwam Jezus ❣️ En die zei: Dit zeg IK daarover: 

 

Mattheus 5:38

 .....38  Jullie hebben gehoord dat gezegd werd... Dit zeg Ik daarover: verzet je niet tegen wie kwaad doet, maar keer degene die je op de rechterwang slaat, ook de linkerwang toe. 4

43  Jullie hebben gehoord dat gezegd werd: “Je moet je naaste liefhebben en je vijand haten.” 44  Dit zeg Ik daarover: heb je vijanden lief en bid voor wie jullie vervolgen

 

Als Jezus één van de Drieëenheid is dan is hij dus bij deze oorlogen uit oa Jozua en Samuel aanwezig geweest en heeft eraan meegewerkt. En niet alleen daar want in Openbaring lezen we opnieuw dat Jezus op soortgelijke manier met de ongelovige afrekent.

Jezus neemt nergens afstand van het OT. Hij is toch één met de vader?

En aangezien de bijbel praat over de liefde van de vader kan de enige conclusie mi zijn dat men die liefde niet begrijpt en er zelfs een andere betekenis aan geeft. Als Jezus zegt dat je vijanden moet liefhebben zou hij dan ook de satan liefhebben? Als je kon tijdreizen naar Braunau am Inn in 1889 zou je baby Adolfje dan niet op de stoep laten vallen? 

bewerkt door Hermanos2
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Petra.:

En toen kwam Jezus ❣️ En die zei: Dit zeg IK daarover: 

 

Mattheus 5:38

 .....38  Jullie hebben gehoord dat gezegd werd... Dit zeg Ik daarover: verzet je niet tegen wie kwaad doet, maar keer degene die je op de rechterwang slaat, ook de linkerwang toe. 4

43  Jullie hebben gehoord dat gezegd werd: “Je moet je naaste liefhebben en je vijand haten.” 44  Dit zeg Ik daarover: heb je vijanden lief en bid voor wie jullie vervolgen

 

Dat klopt. Jezus geeft een ander beeld en corrigeert zaken. Zijn boodschap is een boodschap van Liefde. Houd van God, jezelf, je naaste en zelfs je vijand.

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Hermanos2:

Als Jezus zegt dat je vijanden moet liefhebben zou hij dan ook de satan liefhebben? Als je kon tijdreizen naar Braunau am Inn in 1889 zou je baby Adolfje dan niet op de stoep laten vallen? 

Ja, ook satan wordt geliefd. Nee, dat zou ik niet doen, hoe verleidelijk het ook klinkt.

Ik acht mijzelf geen beter mens dan Hitler en geen slechter mens dan Florence Nightingale.

Ik heb wel de arrogantie te denken dat ik minder stomme dingen heb gedaan dan Hitler en heb de bescheidenheid te beseffen dat ik minder goede dingen heb gedaan dan Florence.

Mensen die meer in de afwezigheid van het Licht leven, hebben meer behoefte aan Licht dan mensen die al in lichtere omstandigheden verkeren.

Dus als ik zou kunnen reizen en ik zou het Koninkrijk Gods in mij hebben zou ik er eerder voor kiezen om dan Adlofje de transformerende kracht van Liefde te laten ervaren.

6 minuten geleden zei Hermanos2:

Jezus corrigeert zaken? Realiseer je wat deze uitspraak inhoudt??? 

Vertel…..Jezus geeft aan je vijand lief te hebben waar de Tenach aangeeft je vijand te haten. Dat is toch een behoorlijke correctie.

De vijand vernietigen of zeggen:

Vader, vergeef het hun want ze weten niet wat ze doen.

bewerkt door HJW4
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei HJW4:

Ja, ook satan wordt geliefd. Nee, dat zou ik niet doen, hoe verleidelijk het ook klinkt.

Ik acht mijzelf geen beter mens dan Hitler en geen slechter mens dan Florence Nightingale.

Ik heb wel de arrogantie te denken dat ik minder stomme dingen heb gedaan dan Hitler en heb de bescheidenheid te beseffen dat ik minder goede dingen heb gedaan dan Florence.

Mensen die meer in de afwezigheid van het Licht leven, hebben meer behoefte aan Licht dan mensen die al in lichtere omstandigheden verkeren.

Dus als ik zou kunnen reizen en ik zou het Koninkrijk Gods in mij hebben zou ik er eerder voor kiezen om dan Adlofje de transformerende kracht van Liefde te laten ervaren.

Vertel…..

Als Jezus corrigerend te werk gaat dan kan hij dat dus opnieuw doen. Het geheel wordt dan onbetrouwbaar en daarmee onvoorspelbaar. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei HJW4:

Ja, ook satan wordt geliefd. Nee, dat zou ik niet doen, hoe verleidelijk het ook klinkt.

Ik acht mijzelf geen beter mens dan Hitler en geen slechter mens dan Florence Nightingale.

Ik heb wel de arrogantie te denken dat ik minder stomme dingen heb gedaan dan Hitler en heb de bescheidenheid te beseffen dat ik minder goede dingen heb gedaan dan Florence.

Mensen die meer in de afwezigheid van het Licht leven, hebben meer behoefte aan Licht dan mensen die al in lichtere omstandigheden verkeren.

Dus als ik zou kunnen reizen en ik zou het Koninkrijk Gods in mij hebben zou ik er eerder voor kiezen om dan Adlofje de transformerende kracht van Liefde te laten ervaren.

Vertel…..Jezus geeft aan je vijand lief te hebben waar de Tenach aangeeft je vijand te haten. Dat is toch een behoorlijke correctie.

De vijand vernietigen of zeggen:

Vader, vergeef het hun want ze weten niet wat ze doen.

Voor mij geeft dat aan dat liefde en haat in de bijbel een andere betekenis hebben. Over de betekenis van haten hebben we hier al gesproken. Haten is gewoon 'opzij zetten' en 'negeren'. Jezus praat veel over de hel. Heel veel. Hoor ik hier zelden iets over. Niemand wil dat lezen over Jezus. 

Ik beweer daarom dat we opnieuw moeten gaan lezen en asjeblief dat oogklep-vers-lezen eens achterwege moeten laten. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Hermanos2:

Als Jezus corrigerend te werk gaat dan kan hij dat dus opnieuw doen. Het geheel wordt dan onbetrouwbaar en daarmee onvoorspelbaar. 

Liefde is dynamisch. Niet een stel regels. Liefde is een basishouding en daarmee zeer betrouwbaar en voorspelbaar. 

12 minuten geleden zei Hermanos2:

Voor mij geeft dat aan dat liefde en haat in de bijbel een andere betekenis hebben. Over de betekenis van haten hebben we hier al gesproken. Haten is gewoon 'opzij zetten' en 'negeren'. Jezus praat veel over de hel. Heel veel. Hoor ik hier zelden iets over. Niemand wil dat lezen over Jezus. 

Ik beweer daarom dat we opnieuw moeten gaan lezen en asjeblief dat oogklep-vers-lezen eens achterwege moeten laten. 

En welke betekenis heeft liefde in de bijbel ?
Het grote gebod is: heb lief.

14 minuten geleden zei Hermanos2:

Voor mij geeft dat aan dat liefde en haat in de bijbel een andere betekenis hebben. Over de betekenis van haten hebben we hier al gesproken. Haten is gewoon 'opzij zetten' en 'negeren'. Jezus praat veel over de hel. Heel veel. Hoor ik hier zelden iets over. Niemand wil dat lezen over Jezus. 

Ik beweer daarom dat we opnieuw moeten gaan lezen en asjeblief dat oogklep-vers-lezen eens achterwege moeten laten. 

Negeren of opzij zetten lijkt mij prima. Dus als God iemand haat (bv. de Amalakieten), dan negeert Hij ze gewoon ?

16 uur geleden zei Hopper:

Het hart  symboliseert de diepste kern van ons wezen, onze ziel waar we verenigd zijn met de Vader.  Het vertegenwoordigt onze ware essentie, de zetel van onze affectie, medeleven en liefde.   Voorbij alle dogma kan geweten worden dat het de Vader is welke de mens medeleven en liefde schenkt. Dat is niet meer leven vanuit (bedachte) dogma's, maar leven vanuit de Vader.  Waarlijk kind van God zijn.

Dat ben ik dan weer helemaal met je eens.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei HJW4:

Liefde is dynamisch. Niet een stel regels. Liefde is een basishouding en daarmee zeer betrouwbaar en voorspelbaar. 

En welke betekenis heeft liefde in de bijbel ?
Het grote gebod is: heb lief.

Negeren of opzij zetten lijkt mij prima. Dus als God iemand haat (bv. de Amalakieten), dan negeert Hij ze gewoon ?

Dat ben ik dan weer helemaal met je eens.

Ik ben zeer geïnteresseerd in God's definitie van Liefde.

Blijkbaar vond Hij negeren van de Amalekieten niet genoeg. Aangezien het satansgebroed was, begrijp ik dat goed. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Petra.:

@Fundamenteel: Off Topic.  Is ook een woord wat vroeger echt niet gebruikt werd. Misschien is dit ook wel een woord waar mensen vies van zijn.  😄😉

Ik ben toch on topic? Hier dan mhehe.

35 minuten geleden zei Hopper:

Mocht je ooit de liefde des Vaders gewaar worden dan zul je begrijpen dat er niet zoiets bestaat als 'God's definitie van Liefde'.   Dan vervalt je interesse er in ook.

Huh???

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid