Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

30 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Dat heb ik wel gedaan:

 

Mijn visie op religie ontwikkeld door mijn leven, waaronder mijn opvoeding. Die visie wijkt duidelijk af van de jouwe, maar dat betekent niet dat ik beschadigd ben. Dat is jouw invulling.
Ik kan best positief schrijven over religie, want van sommige religies zou ik niet weten wat er voor kwaads in zit. Dat geldt helaas niet voor de Islam en het Christendom. Overigens denk ik dat het kwaad niet schuilt in de mensen, maar in hun religie.

Ik kan alleen opnieuw vanuit het christendom zeggen en dat is dat het kwaad zich in bepaalde mensen schuilt en niet in het christendom als religie. Jouw negativiteit over het Christendom is ergens door gevoed, ik vermoed je reformatorische? opvoeding. Maar dat is gokken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 63
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Zolang ze niet met de Westerse cultuur bemoeien is er niks aan de hand. Waar we van horen zijn een handjevol doorgedraaide ‘Moslims’. Denk dat het overgrote gedeelte van Nederlandse moslims ook gewoon

Imagine there's no heaven It's easy if you try No hell below us Above us, only sky Imagine all the people Livin' for today Ah Imagine there's no countries It isn't hard to do N

Ik ben getrouwd en vader van volwassen kinderen. Ik ben niet aangesloten bij een kerk. Ik geef toe dat ik dat wel zou willen maar ik zou niet weten welke.  Aanvulling: hier ook behoorlijk grieper

1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Ik zeg niet het geweld oproept. Je suggereert dus iets dat ik niet schrijf, en op grond daarvan wijs je af wat ik schreef.
Dat is nogal vreemd.
 Maar het is niet vanwege het pacifisme in hun religie dat Islam en Christendom al eeuwen overhoop liggen he?
Wat ik wel schreef is: zolang beide partijen er van overtuigd zijn dat alleen zij gelijk hebben en er alleen vrede komt als iedereen hun religie aanhangt, is een vreedzame oplossing per definitie niet mogelijk.
En  dat klopt, dat kun je toch niet ontkennen?

Zeker. Dat komt door de mensen die water bij de wijn van hun geloof doen, niet door de regels van hun geloof.

Is weleens bij jou de gedachte opgekomen dat het ook weleens andersom zou kunnen zijn? Dat de zogenoemde gematigden geen water bij de wijn doen, maar dat de extremisten misschien wel überhaupt helemaal geen vocht in de wijn meer hebben, zodat het tot droge stof is geworden, niet meer te drinken? Uiteindelijk wordt de uitwerking van een godsdienst of levensbeschouwing bepaald door haar aanhangers, niet door welk heilig geschrift ook. Geen enkel gezaghebbend geschrift kan ooit los van haar gemeenschap(en) en tradities gelezen worden. Net zoals je Shakespeare niet kunt lezen zonder de Engelse cultuur destijds in acht te nemen bij het duiden ervan. Zelfs een muziekstuk wordt mechanische herrie als je letterlijk speelt wat er staat. Het moet altijd geïnterpreteerd worden. Zou het dan niet ook vreemd zijn om te stellen dat alleen computers ware muziek spelen?

Als dan een representatief aantal aanhangers en belangrijke vertegenwoordigers een milder geluid laat horen dan hun geschriften lijken te doen, dan is het heel wel mogelijk dat dát de echte godsdienst is, of in elk geval de meest respresentatieve wereldwijd, en de geschriften wel degelijk nooit zo letterlijk bedoeld waren. Al in Jezus' tijd werd de doodstraf bijvoorbeeld zo zelden gevonnist, dat een Sanhedrin (Joods rechtshof) die slechts om de zoveel decennia zo'n vonnis uitsprak, al als bloeddorstig werd gezien. En mijn eigen kerk erkent voluit de godsdienstsvrijheid, de scheiding van kerk en staat en wijst elk godsdienstig geweld resoluut af. Ook van haar hoef je dus geen terroristische aanslagen of oorlogen meer te vrezen.

Misschien, alleen al voor je eigen gemoedsrust, is het niet zo'n gek idee om je perspectief ietwat te kantelen. Het maakt de wereld ook een stuk mooier, zonder dat je de waarheid geweld aan hoeft te doen. Want dan blijken de meeste mensen toch wel goedgezind en vreedzaam van aard, ondanks alle verschillen en achtergronden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Dat beloof ik:

Ik zou willen dat er geen beveiligingsmaatregelen nodig waren omdat leden van de ene religie de andere wilde aanvallen. 

 

 
De islam is niet verenigbaar met de Westerse cultuur.  Nu zijn de aanslagen gericht op kerken. Eerder waren het uitgaansgelegenheden als de Bataclan, kerstmarkten, en het kantoor en de medewerkers van Charlie Hebdo. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Flawless victory:

 
De islam is niet verenigbaar met de Westerse cultuur.  Nu zijn de aanslagen gericht op kerken. Eerder waren het uitgaansgelegenheden als de Bataclan, kerstmarkten, en het kantoor en de medewerkers van Charlie Hebdo. 

Als je de Westerse cultuur zo hoog inschat, dient er toch juist plek te zijn voor de islam.  
Wil je het verbieden?

En wat vinden de mensen die kerken bezoeken (zoals ik) er eigenlijk zelf van? 
Bezoek jij een kerk of een synagoge? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Breuk:

Als je de Westerse cultuur zo hoog inschat, dient er toch juist plek te zijn voor de islam.  
Wil je het verbieden?

 

Dat zeg ik niet. Ik zeg dat de Westerse cultuur niet te verenigen is met de islam en dat dat het probleem is en niet wat Dat beloof ik stelt, dat de geplande aanslagen specifiek op christenen gericht zou zijn. Het is de Westerse cultuur. Nu zijn de kerken aan de beurt maar eerder waren het al uitgaansgelegenheden en de Westerse journalistiek in de vorm van Charlie Hebdo.  Veel mensen zijn vergeten dat er voordat Corona uitbrak voortdurend dreiging was van islamitische aanslagen in Europa. 

Gelovige moslims haten de Westerse cultuur. 

Naar aanleiding van de oorlog omtrent Israël hebben diverse islamitische geestelijken in het Midden Oosten moslims opgeroepen aanslagen te plegen in het Westen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Robert Frans:

Als dan een representatief aantal aanhangers en belangrijke vertegenwoordigers een milder geluid laat horen dan hun geschriften lijken te doen, dan is het heel wel mogelijk dat dát de echte godsdienst is,

En dat is dus wat ik aangaf: die doen water bij de wijn, of zoals jij stelt: laten een milder geluid horen.  De Bijbel echter, is al 1600 jaar onveranderd, het OT zelfs langer.  

2 uur geleden zei Robert Frans:

En mijn eigen kerk erkent voluit de godsdienstsvrijheid, de scheiding van kerk en staat en wijst elk godsdienstig geweld resoluut af. Ook van haar hoef je dus geen terroristische aanslagen of oorlogen meer te vrezen.

Hoe vredig en lieflijk. Moet ik nou weer over kindermisbruik beginnen? De kerk is nog altijd geen rozegeur en maneschijn. Je stelt het echt verkeerd voor.

2 uur geleden zei Robert Frans:

Want dan blijken de meeste mensen toch wel goedgezind en vreedzaam van aard

De meeste mensen zijn dat ook, gelukkig. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Flawless victory:

Dat zeg ik niet. Ik zeg dat de Westerse cultuur niet te verenigen is met de islam en dat dat het probleem is en niet wat Dat beloof ik stelt, dat de geplande aanslagen specifiek op christenen gericht zou zijn. Het is de Westerse cultuur. Nu zijn de kerken aan de beurt maar eerder waren het al uitgaansgelegenheden en de Westerse journalistiek in de vorm van Charlie Hebdo.  Veel mensen zijn vergeten dat er voordat Corona uitbrak voortdurend dreiging was van islamitische aanslagen in Europa. 

Gelovige moslims haten de Westerse cultuur. 

Naar aanleiding van de oorlog omtrent Israël hebben diverse islamitische geestelijken in het Midden Oosten moslims opgeroepen aanslagen te plegen in het Westen. 

Ooit werd het multicultureel worden van Nederland met gejuich begroet. Alleen de voordelen werden gezien. Bijvoorbeeld het kennismaken met andere keukens. De religieuze verschillen werden gebagatelliseerd. Dat zou na een paar generaties wel opgelost zijn. Daarin heeft men dus ongelijk gekregen. Ik noem bijvoorbeeld het hoofddoekjes probleem. 

Is het mengen van culturen een goed idee? Sommige steden worden in boeken beschreven als smeltkroes van culturen. Dat begrip impliceert vermenging. Maar die vermenging vind je niet terug want na de boodschappen op de lokale markt gaat iedereen toch weer terug naar zijn eigen hokje. 

Is het mengen van culturen een goed idee? Ja, het is een goed idee. In theorie. In praktijk onuitvoerbaar. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Flawless victory:

 
De islam is niet verenigbaar met de Westerse cultuur.  Nu zijn de aanslagen gericht op kerken. Eerder waren het uitgaansgelegenheden als de Bataclan, kerstmarkten, en het kantoor en de medewerkers van Charlie Hebdo. 

We leven anders al weer jaren vreedzaam met moslims.   Die aanslagen worden veel te veel groot uitgemeten door de media.  In de praktijk zijn Russen gevaarlijker voor Europeanen dan moslims.  En Russen zijn toch echt christelijk.....

1 uur geleden zei Hermanos2:

 

Is het mengen van culturen een goed idee? Ja, het is een goed idee. In theorie. In praktijk onuitvoerbaar. 

Ik vind het nog steeds een goed idee.  Je hoeft je land niet uit om andere culturen te ontmoeten, ze wonen gewoon in ons land.  Hoewel ze wel verkazen op den duur natuurlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

 In de praktijk zijn Russen gevaarlijker voor Europeanen dan moslims.  En Russen zijn toch echt christelijk.....

Daarover verschillen wij visie. In de praktijk heeft het Westen het er zelf helemaal naar gemaakt dat Rusland op de kast is gejaagd. Rusland is hardnekkig buiten de NAVO gehouden bijvoorbeeld, terwijl Rusland graag wilde toetreden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Hopper:

We leven anders al weer jaren vreedzaam met moslims

Last van geheugen verlies? In oktober werd in Frankrijk en leraar vermoord en in Brussel werden Zweedse voetbal fans dood gestoken. Gisteren nog journaal gekeken?  

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Dat beloof ik:

En dat is dus wat ik aangaf: die doen water bij de wijn, of zoals jij stelt: laten een milder geluid horen.  De Bijbel echter, is al 1600 jaar onveranderd, het OT zelfs langer.  

Hoe vredig en lieflijk. Moet ik nou weer over kindermisbruik beginnen? De kerk is nog altijd geen rozegeur en maneschijn. Je stelt het echt verkeerd voor.

En elke keer als jij nu off-topic over kindermisbruik binnen de kerk tegen mij begint (dus niet in topics die daar daadwerkelijk over gaan), zal ik voortaan off-topic iets goeds van de kerk daar tegenover stellen. Het is namelijk ook niet alleen maar kommer en kwel. Ik probeer hier gewoon aan te geven dat de gemiddelde gelovige en geloofsgemeenschap vreedzaam van aard is, als reactie op jouw schrijven, om je misschien wat gerust te stellen. En dan kom je hier weer mee. Terwijl ik ook hier nérgens zeg dat het alleen maar fantastisch is, maar gewoon iets positiefs opteken. Mag dat dan niet meer van jou? Moet ik bij elk positief schrijven van jou over het secularisme dan ook alle ellende voorhouden van onze seculiere culturen, waarin zelfs nog véél meer kindermisbruik wordt gefaciliteerd? Moeten we ons beiden dan tot in de eeuwigheid als vreugdeloze woke-achtige types gaan gedragen, die elkaar het licht in de ogen niet gunnen en van elkaar niets goeds meer willen erkennen? Alsof je bij het benoemen van iets goeds meteen alle kwaad zou ontkennen? Ik zie dat in elk geval totaal niet zitten.

En nee, reguliere gelovigen doen geen water bij de wijn, zij geloven gewoon wat zij geloven. Net zoals musici geen water bij de wijn doen als zij bij een muziekstuk niet strikt letterlijk opvolgen wat er staat, maar deze een eigen interpretatie geven. En net zoals Engelsen niet werkelijk geloven dat het katten en honden kan regenen, als zij zeggen dat het katten en honden regent. Of doen Engelsen die deze uitdrukking niet zo letterlijk nemen dan ook regenwater bij de wijn? Zijn zij dan ook geen ware Engelsen? Nee, het enige wat wezensvreemd hier is, is jouw uitleg van de Bijbel, totaal losgezongen van welke geloofstraditie ook, alsof de Bijbel uit de lucht is komen vallen. Het is je daarbij vaak genoeg uitgelegd waarom jouw uitleg totaal niet aansluit, ook zelfs hier nog door mij, maar toch blijf je erbij. Het is alsof iemand de evolutietheorie afwijst op basis van argumenten die door de wetenschap allang zijn weerlegd, omdat hij zich niet in de volgens hem onzinnige wetenschap wil verdiepen. Je moet het zelf weten, maar je zult dan wel steeds minder gehoor vinden bij gelovigen. En daar je hier nog steeds actief bent en aan discusses meedoet, lijkt mij dat niet het doel van jouw schrijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Flawless victory:

Daarover verschillen wij visie. In de praktijk heeft het Westen het er zelf helemaal naar gemaakt dat Rusland op de kast is gejaagd. Rusland is hardnekkig buiten de NAVO gehouden bijvoorbeeld, terwijl Rusland graag wilde toetreden. 

Het gaat me om de praktijk.  Wilders, Fortuyn en anderen hebben de mensen bang gemaakt voor moslims, maar in de praktijk waren de Russen het gevaar.  Dat hebben dit soort volksmenners niet eens gezien.  

1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Last van geheugen verlies? In oktober werd in Frankrijk en leraar vermoord en in Brussel werden Zweedse voetbal fans dood gestoken. Gisteren nog journaal gekeken?  

Ja, jij staat ook onder invloed van de media, dat weet ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

Het gaat me om de praktijk.  Wilders, Fortuyn en anderen hebben de mensen bang gemaakt voor moslims, maar in de praktijk waren de Russen het gevaar.  Dat hebben dit soort volksmenners niet eens gezien.  

Ja, jij staat ook onder invloed van de media, dat weet ik.


Je schept een oneigenlijke tegenstelling. Dat Rusland een bedreiging vormt voor Europese landen sluit niet uit dat de islam onverenigbaar is met de Westerse cultuur.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Robert Frans:
14 uur geleden zei Dat beloof ik:

En dat is dus wat ik aangaf: die doen water bij de wijn, of zoals jij stelt: laten een milder geluid horen.  De Bijbel echter, is al 1600 jaar onveranderd, het OT zelfs langer.  

Hoe vredig en lieflijk. Moet ik nou weer over kindermisbruik beginnen? De kerk is nog altijd geen rozegeur en maneschijn. Je stelt het echt verkeerd voor.

En elke keer als jij nu off-topic over kindermisbruik binnen de kerk tegen mij begint (dus niet in topics die daar daadwerkelijk over gaan), zal ik voortaan off-topic iets goeds van de kerk daar tegenover stellen. Het is namelijk ook niet alleen maar kommer en kwel.

Het is niet alleen kommer en kwel. Dat zeg ik niet. 
Maar als iemand (niet alleen jij) stelt dat de RK kerk geweld resoluut afwijst, voel ik mij geroepen daar tegen in te gaan en te laten zien dat het niet zo is.
Totdat de kerk de daders van seksueel geweld niet meer in bescherming neemt, en werkelijk mee werkt aan onderzoeken.

2 uur geleden zei Robert Frans:

Terwijl ik ook hier nérgens zeg dat het alleen maar fantastisch is, maar gewoon iets positiefs opteken. Mag dat dan niet meer van jou?

Zeker wel.  Maar stellen dat de RK kerk geweld resoluut afwijst, dat klinkt mooi maar is anders in de praktijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Flawless victory:


Je schept een oneigenlijke tegenstelling. Dat Rusland een bedreiging vormt voor Europese landen sluit niet uit dat de islam onverenigbaar is met de Westerse cultuur.  

Dan krijgt de islam toch nooit een voet in de aarde in het Westen. Je benoemt iets wat niet het echte probleem is.  
Woningnood, stikstof, klimaat, ongelijkheid dat zijn de echte problemen. Ga je dat op een minderheid afwentelen die een religie aanhangen, een religie die hier geen bedreiging vormt?

De secularisatie (het ontbreken van een samenbindend verhaal) en Amerikaanse invloeden zijn (waren) m.i. een veel grote bedreiging van de Westerse cultuur.

bewerkt door Breuk
Link naar bericht
Deel via andere websites
43 minuten geleden zei Breuk:

Dan krijgt de islam toch nooit een voet in de aarde in het Westen. Je benoemt iets wat niet het echte probleem is.  
Woningnood, stikstof, klimaat, ongelijkheid dat zijn de echte problemen. Ga je dat op een minderheid afwentelen die een religie aanhangen, een religie die hier geen bedreiging vormt?

De secularisatie (het ontbreken van een samenbindend verhaal) en Amerikaanse invloeden zijn (waren) m.i. een veel grote bedreiging van de Westerse cultuur.

De woningnood of het klimaat sluiten niet uit dat de islam zich slecht verhoudt tot de Westerse cultuur.  De terreurdreiging waarmee we inmiddels al tientallen jaren leven komt niet uit de richting van woningnood of klimaat maar uit de richting van de islam. 
 

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
52 minuten geleden zei Breuk:

De secularisatie (het ontbreken van een samenbindend verhaal)

Wellicht is het handig dat, als je een term gebruikt, dat ook doet in de betekenis die het heeft in het Nederlands.
Secularisatie heeft werkelijk niets te doen met 'het ontbreken van een samenhangend verhaal'.
Vaak wordt er verwereldlijking mee bedoeld, eigenlijk is het niet meer dan het afnemen van bezittingen van de (RK) kerk. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid