Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 63
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Zolang ze niet met de Westerse cultuur bemoeien is er niks aan de hand. Waar we van horen zijn een handjevol doorgedraaide ‘Moslims’. Denk dat het overgrote gedeelte van Nederlandse moslims ook gewoon

Imagine there's no heaven It's easy if you try No hell below us Above us, only sky Imagine all the people Livin' for today Ah Imagine there's no countries It isn't hard to do N

Ik ben getrouwd en vader van volwassen kinderen. Ik ben niet aangesloten bij een kerk. Ik geef toe dat ik dat wel zou willen maar ik zou niet weten welke.  Aanvulling: hier ook behoorlijk grieper

Imagine there's no heaven
It's easy if you try
No hell below us
Above us, only sky

Imagine all the people
Livin' for today
Ah

Imagine there's no countries
It isn't hard to do
Nothing to kill or die for
And no religion, too

Imagine all the people
Livin' life in peace
You

You may say I'm a dreamer
But I'm not the only one
I hope someday you'll join us
And the world will be as one

Imagine no possessions
I wonder if you can
No need for greed or hunger
A brotherhood of man

Imagine all the people
Sharing all the world
You

You may say I'm a dreamer
But I'm not the only one
I hope someday you'll join us
And the world will live as one

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Noel2:

Voor de eenzamen onder ons veel sterkte in deze donkere dagen. Hoop dat het snel voorbij is deze “feestdagen”.

Behalve natuurlijk voor hen die de eenzaamheid appreciëren (zoals ik).   In mijn eenzaamheid ben ik het dichtst bij de Vader.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Petra.:

Ik heb het gevoel dat kerstmis tegenwoordig niet veel betekenis meer heeft voor christenen, (het leeft niet erg, merk ik), maar toch....bij deze:

Vanuit mijn katholieke geboortegrond was kerstmis en dan vooral kerstavond heel belangrijk.   Dat was toch wel mooi.  Ik zie mezelf nog lopen in het besneeuwde landschap naar de nachtmis.....

Maar ja, het katholicisme leeft niet meer alhier en sneeuw valt niet met de klimaatverandering.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kerstmis is echter nu juist een van, zo niet het meest aansprekende feest binnen het christendom. Levert nog altijd volle kerken op, vooral tijdens de nachtmis of avonddienst op kerstavond. Met de adventsperiode wordt er uitgebreid op voorbereid en de meeste kerken zijn extra versierd met kerststallen, kerstbomen en lichtjes, hoewel het per denominatie verschilt hoe uitgebreid men daarin te werk gaat. Veel koren, cantorijen en andere relevante werkgroepen zijn vaak al een half jaar van tevoren bezig met repeteren en het zingen tijdens een van de missen of diensten wordt als een absoluut muzikaal hoogtepunt gezien. Het belangrijkste feest is en blijft natuurlijk Pasen, maar Kerstmis is echt een goede tweede.

In onze parochie hebben we op kerstavond drie vieringen: een viering in de namiddag voor de kinderen en een kerstnachtmis om 21 en 23 uur, elk met een ander koor. Voor een beetje leuke plaats voorin kun je dan beter maar heel vroeg komen. Op kerstdag vieren we de ook drukbezochte dagmis. Sommige parochies dragen ook vroeg in de ochtend (bij zonsopkomst) de dageraadsmis op, die weer haar eigen gezangen en lezingen heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

 

Zojuist zei Hermanos2:

Met kerst is iedereen hier weer thuis. Kado's, lekker eten maar vooral het samenzijn telt. Er is geen religieus aspect en geen kerstboom. 

Beetje nieuwsgierig:
Is jouw familie lid van de Jehova's Getuigen?
Ben jij een ouder of een aanschuivende jongere?

Bij ons tweede kerstdag een huis vol, helaas zelf nu nog even geveld door een griepje.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Breuk:

 

Beetje nieuwsgierig:
Is jouw familie lid van de Jehova's Getuigen?
Ben jij een ouder of een aanschuivende jongere?

Bij ons tweede kerstdag een huis vol, helaas zelf nu nog even geveld door een griepje.

Ik ben getrouwd en vader van volwassen kinderen. Ik ben niet aangesloten bij een kerk. Ik geef toe dat ik dat wel zou willen maar ik zou niet weten welke. 

Aanvulling: hier ook behoorlijk grieperig maar gewoon op de been. 

bewerkt door Hermanos2
Link naar bericht
Deel via andere websites

In Keulen worden alle bezoekers aan de Nachtmis gefouilleerd wegens de terreurdreiging.

Citaat

 

De Oostenrijkse inlichtingendienst heeft vier mensen aangehouden tijdens een onderzoek naar een islamistische terreurcel. De arrestaties volgen na aanwijzingen over een aanval op onder meer een kerk in Wenen en de Dom in Keulen, waar de beveiliging flink is opgeschroefd.

De Duitse krant Bild schreef zaterdag al dat veiligheidsdiensten in Oostenrijk, Duitsland en Spanje aanwijzingen hadden dat een islamistische groepering aanslagen plande tijdens de feestdagen. Terroristen zouden zich richten op christelijke kerkdiensten in meerdere Europese steden.

De krant meldde dat er één arrestatie was verricht in Duitsland. In de Oostenrijkse hoofdstad Wenen werden meerdere mensen opgepakt. Toen werd niet duidelijk om hoeveel mensen het in totaal ging.

Het Oostenrijkse ministerie van Binnenlandse Zaken bevestigde zondag de vier aanhoudingen. Ook meldde het dat de veiligheidssituatie in Oostenrijk en in Europa extra gespannen is als gevolg van de terreurdreiging.

De Stephansdom in de hoofdstad Wenen zou een mogelijk doelwit zijn. Op beelden is te zien dat daar zondag veel veiligheidsdiensten aanwezig zijn. Het gaat onder meer om zwaarbewapende agenten.

https://www.nu.nl/buitenland/6295498/zware-beveiliging-bij-keulse-dom-en-kathedraal-wenen-om-terreurdreiging.html

 

 

“Alle bezoekers die vanavond op Kerstavond de avondmis in de Keulse Dom bezoeken, zullen extra worden gecontroleerd. Daarom raadt de politie bezoekers aan om op tijd te komen.”

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Flawless victory:

In Keulen worden alle bezoekers aan de Nachtmis gefouilleerd wegens de terreurdreiging.

 

“Alle bezoekers die vanavond op Kerstavond de avondmis in de Keulse Dom bezoeken, zullen extra worden gecontroleerd. Daarom raadt de politie bezoekers aan om op tijd te komen.”

Inderdaad. Kom op tijd anders mist u de aanslag. 🤔

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Hermanos2:

Ik ben getrouwd en vader van volwassen kinderen. Ik ben niet aangesloten bij een kerk. Ik geef toe dat ik dat wel zou willen maar ik zou niet weten welke. 

Aanvulling: hier ook behoorlijk grieperig maar gewoon op de been. 

Een kerk waar je het 100% met alles eens bent, zul je vermoedelijk niet vinden.  
In een kerk zitten ook allerlei mensen door elkaar heen (gelovig, ongelovig, rechts, links, conservatief, progressief).  
 

Ik vind het wel belangrijk dat ik me kan vinden in de leiding (zowel landelijk en plaatselijk) van de kerk.  
Ik vind dat zelf binnen de protestantse kerk in Nederland.   
Er zijn zoveel kerken, is er echt geen enkele waar het goed toeven is?  

Ik ben best positief over Mozaïek en Kees is zo’n gave kerel.   
Alleen een theologische verdieping met alle vragen die er rond de bijbel zijn, mis ik daar persoonlijk.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe men tegen iemand aankijkt die de bijbel niet zo historisch en letterlijk leest.   
 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Breuk:

Een kerk waar je het 100% met alles eens bent, zul je vermoedelijk niet vinden.  
In een kerk zitten ook allerlei mensen door elkaar heen (gelovig, ongelovig, rechts, links, conservatief, progressief).  
 

Ik vind het wel belangrijk dat ik me kan vinden in de leiding (zowel landelijk en plaatselijk) van de kerk.  
Ik vind dat zelf binnen de protestantse kerk in Nederland.   
Er zijn zoveel kerken, is er echt geen enkele waar het goed toeven is?  

Nou, het onderwerp wat je hier aanraakt is wel boeiend. Ik heb menige kerk bezocht (ook JG) en er wekenlang diensten bijgewoond. En overal vriendelijke mensen ontmoet. Maar toch ging ik me storen aan zaken die ik niet kon negeren. En aangezien ik het niet okee vind om een groep te verstoren ben ik er gewoon niet meer naartoe gegaan. 

Wij hebben hier wel een regelmatig samenzijn wat je zou kunnen beschouwen als een huiskamergemeente. Maar die heeft serieuze schade opgelopen door corona. Erg jammer want we stonden toen op het punt van een uitbreiding. De groep denkt overigens verschillend over bijbelse leerstellingen. En we kunnen goed met elkaar overweg. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei Flawless victory:

In Keulen worden alle bezoekers aan de Nachtmis gefouilleerd wegens de terreurdreiging.

 

“Alle bezoekers die vanavond op Kerstavond de avondmis in de Keulse Dom bezoeken, zullen extra worden gecontroleerd. Daarom raadt de politie bezoekers aan om op tijd te komen.”

Er zullen altijd christenen en moslims zijn die elkaar het leven onmogelijk willen maken. Dat is altijd zo geweest en zal altijd zo blijven.  Dat is het nadeel van religies die van zichzelf vinden dat ze de enige ware God aanhangen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik luister regelmatig naar John MacArthur. Hij is al een halve eeuw pastor en heeft 'verse by verse' het volledige nieuwe testament uitgelegd. Dat vind ik mooi. En dat staat los van het feit of men het eens is met zijn uitleg maar deze manier van preken bevalt mij wel. Dat is iets wat ik hier in kerkdiensten niet tegengekomen ben. 

Een andere manier van preken is topical. Dit zag ik bijvoorbeeld vaak terug bij de JG. Maar ook elders. Mij bekruipt dan al gauw een unheimlich gevoel. Het lijkt alsof men een interessant onderwerp bedenkt en voorts alle verzen die daarover gaan bij elkaar zet en aan elkaar praat. Heel gevaarlijk. Context is alles. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Er zullen altijd christenen en moslims zijn die elkaar het leven onmogelijk willen maken. Dat is altijd zo geweest en zal altijd zo blijven.  Dat is het nadeel van religies die van zichzelf vinden dat ze de enige ware God aanhangen. 

En denk jij dan dat als de religies worden afgeschaft, dit dan verdwijnt?  

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Breuk:

En denk jij dan dat als de religies worden afgeschaft, dit dan verdwijnt?  

Dat is niet realistisch. Wel weet ik hoe het nu is. Ik zou willen dat er geen beveiligingsmaatregelen nodig waren omdat leden van de ene religie de andere wilde aanvallen.  Maar zolang beide partijen er van overtuigd zijn dat alleen zij gelijk hebben en er alleen vrede komt als iedereen hun religie aanhangt, is een vreedzame oplossing per definitie niet mogelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Dat is niet realistisch. Wel weet ik hoe het nu is. Ik zou willen dat er geen beveiligingsmaatregelen nodig waren omdat leden van de ene religie de andere wilde aanvallen.  Maar zolang beide partijen er van overtuigd zijn dat alleen zij gelijk hebben en er alleen vrede komt als iedereen hun religie aanhangt, is een vreedzame oplossing per definitie niet mogelijk.

 

Jij kunt vaak alleen afgeven op religies.  Ik heb al eerder gevraagd of je beschadigd bent door een religieuze opvoeding of andere ervaring, maar kan me geen reactie daarop herinneren.   
Kritiek op uitvloeisels van religie mag, maar jouw schrijven is vaak ongenuanceerd over de kern van b.v. de bijbelse boodschap.  
 

Je hoort zelf de kritiek niet meer die de bijbelse boodschap heeft. Jammer.

6 minuten geleden zei Monachos:

 

Karl Barth zei het al: religie is ongeloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Breuk:
21 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Dat is niet realistisch. Wel weet ik hoe het nu is. Ik zou willen dat er geen beveiligingsmaatregelen nodig waren omdat leden van de ene religie de andere wilde aanvallen.  Maar zolang beide partijen er van overtuigd zijn dat alleen zij gelijk hebben en er alleen vrede komt als iedereen hun religie aanhangt, is een vreedzame oplossing per definitie niet mogelijk.

 

Expand  

Jij kunt vaak alleen afgeven op religies

Wat klopt er niet aan wat ik stelde dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Dat is niet realistisch. Wel weet ik hoe het nu is. Ik zou willen dat er geen beveiligingsmaatregelen nodig waren omdat leden van de ene religie de andere wilde aanvallen.  Maar zolang beide partijen er van overtuigd zijn dat alleen zij gelijk hebben en er alleen vrede komt als iedereen hun religie aanhangt, is een vreedzame oplossing per definitie niet mogelijk.

Toch leven in het merendeel van de wereld verschillende gelovigen vreedzaam naast elkaar. Het zijn vooral extremistische takken van godsdiensten, levensbeschouwingen en overheden die geweld veroorzaken en daar ook hun belangen bij hebben. Maar zij vormen over het algemeen niet de maatstaf voor hoe de betreffende godsdiensten of levensbeschouwingen in het algemeen beleefd worden. Verreweg de meeste mensen zitten niet te wachten op geweld en willen gewoon onbezorgd een eigen bestaan en gemeenschap opbouwen. Misschien ook goed je te realiseren dat bijvoorbeeld islamistische terroristische organisaties voor het merendeel tegen móslims strijden. Dezelfde godsdienst aanhangen is dus bepaald geen garantie voor vrede.

Als iedereen het volmaakt met elkaar eens is, dan krijg je misschien op levensbeschouwelijk gebied vrede. Totdat de grondstoffen en het leefgebied schaars worden, of totdat er opportunistische machthebbers opstaan die méér willen dan hen toebehoort en bereid zijn dat met geweld te nemen. De meeste oorlogen gaan dan ook dáárover. Daarbij zijn pogingen om mensen tot eenheid te dwingen en andere denkwijzen te verbieden vaak nogal desastreus afgelopen, met nog meer geweld en onderdrukking als gevolg.
Ik denk dat vrede pas mogelijk is als we volledig elkaars culturen, levensbeschouwingen en achtergronden accepteren en niet verhinderen te ontplooien, met een overheid die de vrede tussen de gemeenschappen en individuen handhaaft en onder meer middels onderwijs, zorg, defensie en infrastructuur de juiste voorwaarden daartoe schept. Het maakt dan niet zoveel meer uit wat mensen wel of niet geloven en of ze elkaar wel of niet willen bekeren. Dat wordt dan enkel een zaak van het hart en het geweten, niet van politiek en geweld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Wat klopt er niet aan wat ik stelde dan?

Vrijwel alles, net of het aanhangen van een van de religies (en God) tot geweld oproept. Wat een simplisme.

1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat is het nadeel van religies die van zichzelf vinden dat ze de enige ware God aanhangen. 

Je geeft ook geen antwoord op de wedervraag of het afschaffen van alle religies dit gaat voorkomen.  
Je geeft ook geen antwoord op de vraag of jij door religie beschadigd bent en daardoor alleen maar negatief over religie kan schrijven.   
Dat de bijbel een boek is die juist de religie aan de kaak stelt, komt in jou niet meer op. Nogmaals jammer.

2 minuten geleden zei Robert Frans:

Toch leven in het merendeel van de wereld verschillende gelovigen vreedzaam naast elkaar. Het zijn vooral extremistische takken van godsdiensten, levensbeschouwingen en overheden die geweld veroorzaken en daar ook hun belangen bij hebben. Maar zij vormen over het algemeen niet de maatstaf voor hoe de betreffende godsdiensten of levensbeschouwingen in het algemeen beleefd worden. Verreweg de meeste mensen zitten niet te wachten op geweld en willen gewoon onbezorgd een eigen bestaan en gemeenschap opbouwen. Misschien ook goed je te realiseren dat bijvoorbeeld islamistische terroristische organisaties voor het merendeel tegen móslims strijden. Dezelfde godsdienst aanhangen is dus bepaald geen garantie voor vrede.

Als iedereen het volmaakt met elkaar eens is, dan krijg je misschien op levensbeschouwelijk gebied vrede. Totdat de grondstoffen en het leefgebied schaars worden, of totdat er opportunistische machthebbers opstaan die méér willen dan hen toebehoort en bereid zijn dat met geweld te nemen. De meeste oorlogen gaan dan ook dáárover. Daarbij zijn pogingen om mensen tot eenheid te dwingen en andere denkwijzen te verbieden vaak nogal desastreus afgelopen, met nog meer geweld en onderdrukking als gevolg.
Ik denk dat vrede pas mogelijk is als we volledig elkaars culturen, levensbeschouwingen en achtergronden accepteren en niet verhinderen te ontplooien, met een overheid die de vrede tussen de gemeenschappen en individuen handhaaft en onder meer middels onderwijs, zorg, defensie en infrastructuur de juiste voorwaarden daartoe schept. Het maakt dan niet zoveel meer uit wat mensen wel of niet geloven en of ze elkaar wel of niet willen bekeren. Dat wordt dan enkel een zaak van het hart en het geweten, niet van politiek en geweld.

Jij kan het altijd wat rustiger en duidelijker zeggen dan ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Breuk:
21 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Wat klopt er niet aan wat ik stelde dan?

Vrijwel alles, net of het aanhangen van een van de religies (en God) tot geweld oproept. Wat een simplisme.

Ik zeg niet het geweld oproept. Je suggereert dus iets dat ik niet schrijf, en op grond daarvan wijs je af wat ik schreef.
Dat is nogal vreemd.
 Maar het is niet vanwege het pacifisme in hun religie dat Islam en Christendom al eeuwen overhoop liggen he?
Wat ik wel schreef is: zolang beide partijen er van overtuigd zijn dat alleen zij gelijk hebben en er alleen vrede komt als iedereen hun religie aanhangt, is een vreedzame oplossing per definitie niet mogelijk.
En  dat klopt, dat kun je toch niet ontkennen?

14 minuten geleden zei Robert Frans:

Toch leven in het merendeel van de wereld verschillende gelovigen vreedzaam naast elkaar.

Zeker. Dat komt door de mensen die water bij de wijn van hun geloof doen, niet door de regels van hun geloof.

 

17 minuten geleden zei Robert Frans:

Het zijn vooral extremistische takken van godsdiensten, levensbeschouwingen en overheden die geweld veroorzaken en daar ook hun belangen bij hebben.

 Wat jij als extremistisch bestempelt, houdt in dat de regels van de religie letterlijk worden nageleefd, wederom dus: dat ligt aan de religie, niet aan de mensen.
 

18 minuten geleden zei Robert Frans:

Ik denk dat vrede pas mogelijk is als we volledig elkaars culturen, levensbeschouwingen en achtergronden accepteren en niet verhinderen te ontplooien

Dat kan ik alleen maar beamen. Maar binnen de regels van jouw kerk onmogelijk. Gelukkig kijk jij daar als mens anders tegen aan.
Mensen maken vrede, religies niet.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
31 minuten geleden zei Breuk:

Je geeft ook geen antwoord op de wedervraag of het afschaffen van alle religies dit gaat voorkomen.  

Dat heb ik wel gedaan:

1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat is niet realistisch.

 

31 minuten geleden zei Breuk:

Je geeft ook geen antwoord op de vraag of jij door religie beschadigd bent en daardoor alleen maar negatief over religie kan schrijven.   

Mijn visie op religie ontwikkeld door mijn leven, waaronder mijn opvoeding. Die visie wijkt duidelijk af van de jouwe, maar dat betekent niet dat ik beschadigd ben. Dat is jouw invulling.
Ik kan best positief schrijven over religie, want van sommige religies zou ik niet weten wat er voor kwaads in zit. Dat geldt helaas niet voor de Islam en het Christendom. Overigens denk ik dat het kwaad niet schuilt in de mensen, maar in hun religie.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid