Spring naar bijdragen

Deborah, gezag en het zwijgen der vrouwen in de gemeente


Aanbevolen berichten

In de bijbel komen we de tekst tegen waarin staat dat vrouwen dienen te zwijgen in de gemeente, dat is de tabernakel, de plaats waar de Levieten onderwijs gaven en hun priesterlijke taak uitoefenden. Dat is de tabernakel en tevens de hoofdfunctie van een kerkgebouw, een gemeenschapsgebouw. Het gaat dus om het zwijgen in de kerk.
Deborah richtte onder de Deborahpalm en niet in een gebouw. Daarnaast beoefend zij wel de rechtspraak en daarin oefent zij gezag uit over de Israëlieten, maar zij geeft geen onderwijs en ook oefent zij geen priesterlijke taak uit. Dat is het bemiddelen tussen God en mensen zoals de priesters deden door offers van de Israëliten aan Jehovah aan te bieden en op deze wijze zonden te vergeven.
De priesterlijke taak en het onderwijs uit de wet werd ook in de tijd van Deborah gegeven in de tabernakel waar zij zelf geen functie had.
Dus Deborah is wel staatsvrouw maar geen priester of onderwijzeres. Wel zingt zij een lied wanneer Barak mat zijn mannen de koning van Kanaän heeft verslagen die hen vreselijk onderdrukte en dat lied kan voor onderwijs gebruikt worden, maar het is zelf geen onderwijs, het is een verslag, vertelling, van hetgeen gebeurt is.
Dus het functioneren van Deborah is niet in tegenstelling met de tekst dat vrouwen in de gemeente dienen te zwijgen maar bevestigt deze. Het verhaal van Deborah wordt dus foutief gebruikt om te betogen dat vrouwen toch in de gemeente recht van spreken hebben. Dat wil zeggen als woordvoerder binnen/voor de groep. Buiten de gemeente blijft genoeg ruimte over voor de vrouw om een invloedrijke en gezaghebbende positie te vervullen. Zie ook de lofrede op de zorgzame (huis)vrouw in Spreuken 31 waarin zij geroemd wordt voor de zorg voor haar gezin, het bestuur van haar huishouden en haar ondernemingslust.
Zij terzijde opgemerkt dat Deborah richter was over de Israëlieten en dat zij recht sprak volgens de wet van Mozes. Daarbij kwamen de Iraëlieten uit eigen beweging naar haar toe voor een uitspraak. Bedoelende dat Deborah recht sprak over hen die de wet van Mozes erkenden. Daarmee erkent de schrift rechterlijk gezag van de vrouw waar het rechtspraak ten aanzien van de wet van Mozes betreft. Maar daarbuiten heeft zij die autoriteit niet omdat de schrift rekening houd met het zwak zijn van de vrouw en het feit dat zij geen strijd hoeft te voeren. Dat wordt door de mannen gedaan en dat is hun taak.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 94
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ben jij ook lid van een christelijke gemeente? Het neemt steeds verder af en bij de volgende generatie kunnen vrouwen in alle kerken in de leidinggevende posities meedoen.   Zoals ik recent las

Ja, laten we de openbare verschillen eens onverhuld op tafel gooien. 😄 Mijn inschatting is dat je graag een gezagspositie zou willen hebben en graag onderwijst, maar dat niet voor elkaar krijgt o

Houden is een sterk werkwoord. Je dient het in dit geval te vervoegen met dt.   Zie hier Les 1 van Juf Nederlands: https://jufnederlands.nl/tegenwoordigetijd/ En hier de les over sterke werk

46 minuten geleden zei Barnabas:

In de bijbel komen we de tekst tegen waarin staat dat vrouwen dienen te zwijgen in de gemeente, dat is de tabernakel, de plaats waar de Levieten onderwijs gaven en hun priesterlijke taak uitoefenden. Dat is de tabernakel en tevens de hoofdfunctie van een kerkgebouw, een gemeenschapsgebouw. Het gaat dus om het zwijgen in de kerk.
Deborah richtte onder de Deborahpalm en niet in een gebouw. Daarnaast beoefend zij wel de rechtspraak en daarin oefent zij gezag uit over de Israëlieten, maar zij geeft geen onderwijs en ook oefent zij geen priesterlijke taak uit. Dat is het bemiddelen tussen God en mensen zoals de priesters deden door offers van de Israëliten aan Jehovah aan te bieden en op deze wijze zonden te vergeven.
De priesterlijke taak en het onderwijs uit de wet werd ook in de tijd van Deborah gegeven in de tabernakel waar zij zelf geen functie had.
Dus Deborah is wel staatsvrouw maar geen priester of onderwijzeres. Wel zingt zij een lied wanneer Barak mat zijn mannen de koning van Kanaän heeft verslagen die hen vreselijk onderdrukte en dat lied kan voor onderwijs gebruikt worden, maar het is zelf geen onderwijs, het is een verslag, vertelling, van hetgeen gebeurt is.
Dus het functioneren van Deborah is niet in tegenstelling met de tekst dat vrouwen in de gemeente dienen te zwijgen maar bevestigt deze. Het verhaal van Deborah wordt dus foutief gebruikt om te betogen dat vrouwen toch in de gemeente recht van spreken hebben. Dat wil zeggen als woordvoerder binnen/voor de groep. Buiten de gemeente blijft genoeg ruimte over voor de vrouw om een invloedrijke en gezaghebbende positie te vervullen. Zie ook de lofrede op de zorgzame (huis)vrouw in Spreuken 31 waarin zij geroemd wordt voor de zorg voor haar gezin, het bestuur van haar huishouden en haar ondernemingslust.
Zij terzijde opgemerkt dat Deborah richter was over de Israëlieten en dat zij recht sprak volgens de wet van Mozes. Daarbij kwamen de Iraëlieten uit eigen beweging naar haar toe voor een uitspraak. Bedoelende dat Deborah recht sprak over hen die de wet van Mozes erkenden. Daarmee erkent de schrift rechterlijk gezag van de vrouw waar het rechtspraak ten aanzien van de wet van Mozes betreft. Maar daarbuiten heeft zij die autoriteit niet omdat de schrift rekening houd met het zwak zijn van de vrouw en het feit dat zij geen strijd hoeft te voeren. Dat wordt door de mannen gedaan en dat is hun taak.

Ben jij ook lid van een christelijke gemeente?

Het neemt steeds verder af en bij de volgende generatie kunnen vrouwen in alle kerken in de leidinggevende posities meedoen.  
Zoals ik recent las van prof. Miranda Klaver dat dan de orthodoxe theologen met schaamrood op de kaken zullen erkennen dat ze net zoals vroeger bij slavernij er compleet naast zaten.

 

Klaver in Trouw:

Maar die stem gaat in de toekomst wel klinken, denkt ze. De legitimiteit van het uitsluiten van vrouwen wordt steeds moeilijker, naarmate zij hoger zijn opgeleid en vaker werken, ook in hoge functies.

Ze trekt een vergelijking met de slavernij. Die werd theologisch verdedigd met teksten uit de Bijbel, zoals nu ook voor het weren van vrouwen uit kerkelijke functies wordt gewezen naar de Bijbel. En net zoals theologen zich nu schamen voor die interpretatie van de Bijbel door hun voorgangers, gaat volgens Klaver ook de Bijbelse uitleg over mannen en vrouwen door orthodoxe godgeleerden uiteindelijk geen stand houden. In de tussentijd ziet ze de kloof met de praktijk alleen maar groeien.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Barnabas:

Maar daarbuiten heeft zij die autoriteit niet omdat de schrift rekening houd met het zwak zijn van de vrouw

Houden is een sterk werkwoord. Je dient het in dit geval te vervoegen met dt.  

Zie hier Les 1 van Juf Nederlands: https://jufnederlands.nl/tegenwoordigetijd/

En hier de les over sterke werkwoorden: https://jufnederlands.nl/wp-content/uploads/2020/08/Lijst-met-strerke-werkwoorden-Juf-Nederlands.pdf

 

8 uur geleden zei Monachos:

Wat een verrassend topic van je, Barnabas! Hele andere materie dan waar je normaal gesproken mee komt!

😂

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Breuk:

Ben jij ook lid van een christelijke gemeente?

Het neemt steeds verder af en bij de volgende generatie kunnen vrouwen in alle kerken in de leidinggevende posities meedoen.  
Zoals ik recent las van prof. Miranda Klaver dat dan de orthodoxe theologen met schaamrood op de kaken zullen erkennen dat ze net zoals vroeger bij slavernij er compleet naast zaten.

 

Klaver in Trouw:

Maar die stem gaat in de toekomst wel klinken, denkt ze. De legitimiteit van het uitsluiten van vrouwen wordt steeds moeilijker, naarmate zij hoger zijn opgeleid en vaker werken, ook in hoge functies.

Ze trekt een vergelijking met de slavernij. Die werd theologisch verdedigd met teksten uit de Bijbel, zoals nu ook voor het weren van vrouwen uit kerkelijke functies wordt gewezen naar de Bijbel. En net zoals theologen zich nu schamen voor die interpretatie van de Bijbel door hun voorgangers, gaat volgens Klaver ook de Bijbelse uitleg over mannen en vrouwen door orthodoxe godgeleerden uiteindelijk geen stand houden. In de tussentijd ziet ze de kloof met de praktijk alleen maar groeien.

Ik heb vernomen dat de slavernij in stand werd gehouden door het verdraaien van een tekst. De Afrikaanse bevolking zijn nakomelingen zijn van Cham, daar zijn velen het over eens en dat geloof ik, en men stelde dat Cham vervloekt werd door Noach en daarmee werd de slavenhandel ondersteunt. Maar niets minder is waar. Kanaän, de zoon van Cham werd vervloekt en niet Cham. Dus seze theologie kan overboord.

Ook Jezus had te maken met schriftgeleerden die er naast zaten. Je hebt een aantal video's van vrouwelijke theologen geplaatst, maar wanneer ik jou was zou ik maar zelf nagaan of alles wat zij zeggen theologisch verantwoord is. Want de emancipatie is toegenomen parallel aan de kerkverlating.

De theologie houd wel stand, zoals Jezus dat ook doet, maar het aantal mensen dat de bijbel serieus neemt neemt af en daarom komen er wereldse invloeden in de kerk. Daaruit zijn ook dwalingen voortgekomen om de slaverhandel goed te keuren.

Wanneer het je interesseert laten we dan eens in discussie gaan en deze keer beginnen bij de openbare verschillen tussen man en vrouw. Dat is een discussie die systematisch geweigerd wordt en dat verhult de waarheid.

11 uur geleden zei Breuk:

Ben jij ook lid van een christelijke gemeente?

Het neemt steeds verder af en bij de volgende generatie kunnen vrouwen in alle kerken in de leidinggevende posities meedoen.  
Zoals ik recent las van prof. Miranda Klaver dat dan de orthodoxe theologen met schaamrood op de kaken zullen erkennen dat ze net zoals vroeger bij slavernij er compleet naast zaten.

 

Klaver in Trouw:

Maar die stem gaat in de toekomst wel klinken, denkt ze. De legitimiteit van het uitsluiten van vrouwen wordt steeds moeilijker, naarmate zij hoger zijn opgeleid en vaker werken, ook in hoge functies.

Ze trekt een vergelijking met de slavernij. Die werd theologisch verdedigd met teksten uit de Bijbel, zoals nu ook voor het weren van vrouwen uit kerkelijke functies wordt gewezen naar de Bijbel. En net zoals theologen zich nu schamen voor die interpretatie van de Bijbel door hun voorgangers, gaat volgens Klaver ook de Bijbelse uitleg over mannen en vrouwen door orthodoxe godgeleerden uiteindelijk geen stand houden. In de tussentijd ziet ze de kloof met de praktijk alleen maar groeien.

Wat deugt er niet aan mijn uitleg?

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Barnabas:

maar zij geeft geen onderwijs en ook oefent zij geen priesterlijke taak uit. Dat is het bemiddelen tussen God en mensen zoals de priesters deden door offers van de Israëliten aan Jehovah aan te bieden en op deze wijze zonden te vergeven.

Ze bemiddelt niet tussen God en de mensen volgens jou.
Dat ligt toch anders:  Wat zijn de eerste woorden die Debora spreekt in Rechters 4? 
Weet je wat, ik maak het makkelijk en zal ze geven.
"De Heer, de God van Israel, gebiedt U .... etc"
Debora bemiddelde volgens het boek Rechters dus wel tussen God en de mensen, dat blijkt uit de eerste woorden van haar.

Nou, hebben we dat ook weer gehad, op naar je volgende vrouw-onvriendelijke topic.

 

33 minuten geleden zei Barnabas:

Wat deugt er niet aan mijn uitleg?

Omdat je er zo vriendelijk om vraagt. Daar komt ie dan:

 

33 minuten geleden zei Barnabas:

Ik heb vernomen dat de slavernij in stand werd gehouden door het verdraaien van een tekst. De Afrikaanse bevolking zijn nakomelingen zijn van Cham, daar zijn velen het over eens en dat geloof ik, en men stelde dat Cham vervloekt werd door Noach en daarmee werd de slavenhandel ondersteunt. Maar niets minder is waar. Kanaän, de zoon van Cham werd vervloekt en niet Cham. Dus seze theologie kan overboord.

De Afrikaanse bevolking stamt in het geheel niet af van welke Joodse stamvader dan ook.  Het werkt andersom: de mensheid is ontstaan in Afrika.

33 minuten geleden zei Barnabas:

Ook Jezus had te maken met schriftgeleerden die er naast zaten. Je hebt een aantal video's van vrouwelijke theologen geplaatst, maar wanneer ik jou was zou ik maar zelf nagaan of alles wat zij zeggen theologisch verantwoord is. Want de emancipatie is toegenomen parallel aan de kerkverlating.

De opwarming van de aarde gaat ook parallel aan de verdwijning van piraten.  Het uitsterven van de piraten heeft dus de opwarming veroorzaakt. .... 
Nee he? Inderdaad, een onzin argument. 

33 minuten geleden zei Barnabas:

De theologie houd wel stand, zoals Jezus dat ook doet, maar het aantal mensen dat de bijbel serieus neemt neemt af en daarom komen er wereldse invloeden in de kerk. Daaruit zijn ook dwalingen voortgekomen om de slaverhandel goed te keuren.

Theologisch kun je van alles denken, maar als je daarna de vraag stelt 'wat klopt er niet aan',  dan moet je ook het commentaar kunnen hebben.

33 minuten geleden zei Barnabas:

Wanneer het je interesseert laten we dan eens in discussie gaan en deze keer beginnen bij de openbare verschillen tussen man en vrouw. Dat is een discussie die systematisch geweigerd wordt en dat verhult de waarheid.

Hier stopt je zin, en je vertelt er niet bij wat je precies bedoelt met 'de waarheid'. Waarschijnlijk bedoel je gewoon 'je eigen mening'  en die mag je gewoon geven hoor. Maar om dat nu gelijk 'de waarheid' te noemen zonder open te staan voor andere meningen, da's een beetje vreemd.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Breuk:

Ben jij ook lid van een christelijke gemeente?

Het neemt steeds verder af en bij de volgende generatie kunnen vrouwen in alle kerken in de leidinggevende posities meedoen.  
Zoals ik recent las van prof. Miranda Klaver dat dan de orthodoxe theologen met schaamrood op de kaken zullen erkennen dat ze net zoals vroeger bij slavernij er compleet naast zaten.

 

Klaver in Trouw:

Maar die stem gaat in de toekomst wel klinken, denkt ze. De legitimiteit van het uitsluiten van vrouwen wordt steeds moeilijker, naarmate zij hoger zijn opgeleid en vaker werken, ook in hoge functies.

Ze trekt een vergelijking met de slavernij. Die werd theologisch verdedigd met teksten uit de Bijbel, zoals nu ook voor het weren van vrouwen uit kerkelijke functies wordt gewezen naar de Bijbel. En net zoals theologen zich nu schamen voor die interpretatie van de Bijbel door hun voorgangers, gaat volgens Klaver ook de Bijbelse uitleg over mannen en vrouwen door orthodoxe godgeleerden uiteindelijk geen stand houden. In de tussentijd ziet ze de kloof met de praktijk alleen maar groeien.

1 Tim 2 legt uit dat Paulus, de briefschrijver die namens Christus spreekt niet toestaat dat een vrouw gezag uitoefent of onderwijs geeft aan een man. De reden die gegeven wordt is dat Adam eerst werd gemaakt en daarna Eva . Adam was dus het hoofd van Eva en daarom ligt bij hem het gezag in praktijk en in onderwijs. Adam ging dus voor en Adam was als eerste bekend met God. Ook God is de eerste en daarom gaat het onderwijs van Hem uit. Zoals er ook staat dat God één is, en dat wil oa zeggen dat hij nummer één is en daarmee de eerste. Daarom is God het hoofd van de mens. Dus ligt het gezag en het hoofdonderwijs bij God zoals ook Jezus neerdaalde uit de hemel om de mens op het goede spoor te brengen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Barnabas:

1 Tim 2 legt uit dat Paulus, de briefschrijver die namens Christus spreekt niet toestaat dat een vrouw gezag uitoefent of onderwijs geeft aan een man.

Correctie: de briefschrijver die zelf stelt namens Christus te spreken. Nergens in Bijbel is er een passage bekend waarin Jezus aankondigt dat Paulus brieven gaat schrijven over onderwerpen waar hij het zelf nooit over had en waar iedereen naar moet luisteren. 

6 minuten geleden zei Barnabas:

De reden die gegeven wordt is dat Adam eerst werd gemaakt en daarna Eva .

En Adam zei: 
"Eindelijk één gelijk aan mij".

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Ze bemiddelt niet tussen God en de mensen volgens jou.
Dat ligt toch anders:  Wat zijn de eerste woorden die Debora spreekt in Rechters 4? 
Weet je wat, ik maak het makkelijk en zal ze geven.
"De Heer, de God van Israel, gebiedt U .... etc"
Debora bemiddelde volgens het boek Rechters dus wel tussen God en de mensen, dat blijkt uit de eerste woorden van haar.

Je bedoelt waarschijnlijk de volgende tekst, Richteren 4:6: "Zij stuurde een bode en liet Barak, de zoon van Abinoam, uit Kedes-Naftali, roepen en zei tegen hem: Heeft de HEERE, de God van Israël, niet geboden: Ga, trek op naar de berg Tabor en neem tienduizend man met u mee, van de nakomelingen van Naftali en van de nakomelingen van Zebulon?" Zij, dat is Deborah.

Deborah is wel profetes maar geen priesteres. Vers 4: "En Debora, een vrouw die een profetes was, de vrouw van Lappidoth, die gaf in die tijd als richter leiding aan Israël." Profeteren is spreken namens God maar dat is iets anders dan bemiddelen (offers brengen tot vergeving van zoinden).

Wanneer een vrouw buiten de orde van God gaat worden de teksten die over Izebel gaan van toepassing.

NB  de tekst waarin Deborah tegen Barak spreekt is een vraagstelling, volgens de grondtekst, en dus geen order.

6 minuten geleden zei Dat beloof ik:

En Adam zei: 
"Eindelijk één gelijk aan mij".

Toen Eva bij Adam gebracht werd zei Adam (Genesuis 2:22-24): "En de HEERE God bouwde de rib die Hij uit Adam genomen had, tot een vrouw en Hij bracht haar bij Adam.Toen zei Adam: Deze is ditmaal been van mijn beenderen, en vlees van mijn vlees! Deze zal mannin genoemd worden, want uit de man is zij genomen. Daarom zal een man zijn vader en zijn moeder verlaten en zich aan zijn vrouw hechten; en zij zullen tot één vlees zijn." 

Dus de uitspaak dat hij "gelijk" zegt is onzin.

bewerkt door Barnabas
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Barnabas:

 

Toen Eva bij Adam gebracht werd zei Adam (Genesuis 2:22-24): "En de HEERE God bouwde de rib die Hij uit Adam genomen had, tot een vrouw en Hij bracht haar bij Adam.Toen zei Adam: Deze is ditmaal been van mijn beenderen, en vlees van mijn vlees! Deze zal mannin genoemd worden, want uit de man is zij genomen. Daarom zal een man zijn vader en zijn moeder verlaten en zich aan zijn vrouw hechten; en zij zullen tot één vlees zijn." 

Dus de uitspaak dat hij "gelijk" zegt is onzin.

Nou,  dat is geen uitspraak van mij, maar uit een bijbel. https://bijbel.eo.nl/bijbel/genesis/2

Andere vertaling, Maar dat is dus onzin volgens jou? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Barnabas:

Ik heb vernomen dat de slavernij in stand werd gehouden door het verdraaien van een tekst. De Afrikaanse bevolking zijn nakomelingen zijn van Cham, daar zijn velen het over eens en dat geloof ik, en men stelde dat Cham vervloekt werd door Noach en daarmee werd de slavenhandel ondersteunt. Maar niets minder is waar. Kanaän, de zoon van Cham werd vervloekt en niet Cham. Dus seze theologie kan overboord.

Ook Jezus had te maken met schriftgeleerden die er naast zaten. Je hebt een aantal video's van vrouwelijke theologen geplaatst, maar wanneer ik jou was zou ik maar zelf nagaan of alles wat zij zeggen theologisch verantwoord is. Want de emancipatie is toegenomen parallel aan de kerkverlating.

De theologie houd wel stand, zoals Jezus dat ook doet, maar het aantal mensen dat de bijbel serieus neemt neemt af en daarom komen er wereldse invloeden in de kerk. Daaruit zijn ook dwalingen voortgekomen om de slaverhandel goed te keuren.

Wanneer het je interesseert laten we dan eens in discussie gaan en deze keer beginnen bij de openbare verschillen tussen man en vrouw. Dat is een discussie die systematisch geweigerd wordt en dat verhult de waarheid.

Wat deugt er niet aan mijn uitleg?

Ik vroeg of je lid was van een christelijke gemeente. En dan is de vervolgvraag, heb je ook een leidinggevende rol daar.  
Als je dat 2x ontkennend beantwoordt, dan sta je ver buiten de praktijk.  

Op een forum kun je van alles schrijven, maar het is theorie (achterhaald wat mij betreft).    
Het is als een voetbalsupporter in een stadion. Je kunt aanmoedigen, schreeuwen, maar op het veld hoort niemand het.  
Je traint en speelt niet mee, bepaalt niet de opstelling.  
En zo zijn er genoeg supporters ook mbt geloofszaken, maar ligt de toekomst in de kerk en niet bij supporters (soms hooligans genoemd).

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Monachos:

Het is zo te zien de NBV uit 2004. In de nieuwere NBV21 hebben ze het veranderd in

Toen riep de mens uit:

‘Dit is ze!

Mijn eigen gebeente,

mijn eigen vlees en bloed.

Vrouw wordt zij genoemd,

genomen uit een man.’

Ja zeg, zoveel versies, door de bomen is het bos niet meer te zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Dat beloof ik:

Nou,  dat is geen uitspraak van mij, maar uit een bijbel. https://bijbel.eo.nl/bijbel/genesis/2

Andere vertaling, Maar dat is dus onzin volgens jou? 

Dat is dan een aan de huidige denkwijze aangepaste vertaling die emancipatie bevordert. Het woord gelijk staat niet in de grondtekst, de vertaling zoals die in de HSV staat (die ik boven aangehaald heb) is wel correct, zij het dat het woord "mannin" het gewone Hebreeuwse woord voor "vrouw" is.

Dus het is niet allen onzin maar ook manipulatie door schriftvervalsing.

4 uur geleden zei Dat beloof ik:

Ja zeg, zoveel versies, door de bomen is het bos niet meer te zien.

De kunst is om bij een goede vertaling te blijven en je dan door een deskundige uit te laten leggen wat het betekent. Ik heb gehoord dat de Naardense bijbel zeer dicht bij de grondtekst staat.

bewerkt door Barnabas
Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Barnabas:

Dat is dan een aan de huidige denkwijze aangepaste vertaling die emancipatie bevordert

Ai, en dat laatste kunnen we natuurlijk niet hebben.

 

19 minuten geleden zei Barnabas:

De kunst is om bij een goede vertaling te blijven en je dan door een deskundige uit te laten leggen wat het betekent

Dus eentje waar de man de baas is een niet zelf na wil denken?

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Breuk:

Ik vroeg of je lid was van een christelijke gemeente. En dan is de vervolgvraag, heb je ook een leidinggevende rol daar.  
Als je dat 2x ontkennend beantwoordt, dan sta je ver buiten de praktijk.  

Op een forum kun je van alles schrijven, maar het is theorie (achterhaald wat mij betreft).    
Het is als een voetbalsupporter in een stadion. Je kunt aanmoedigen, schreeuwen, maar op het veld hoort niemand het.  
Je traint en speelt niet mee, bepaalt niet de opstelling.  
En zo zijn er genoeg supporters ook mbt geloofszaken, maar ligt de toekomst in de kerk en niet bij supporters (soms hooligans genoemd).

Wanneer je niet in discussie wilt over het onderwerp, hou er dan mee op. Wanneer je geen argument hebt ook goed, praat dan over iets anders.

6 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Ai, en dat laatste kunnen we natuurlijk niet hebben.

Wanneer je wilt dat de kinderen liefdevol opgevoed worden en volwassen gelovigen worden die later in staat zullen zijn om de maatschappij draaiende te houden niet nee. En de economie kunnen we beter afremmen opdat we onze handen niet vuil hoeven te maken aan de economie maar weer de zorg voor onze kinderen en ouderen op kunnen vatten. Daarom  moeten de economie zuiniger en de zorg liefdevoller.

12 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Dus eentje waar de man de baas is een niet zelf na wil denken?

Jij hebt wel een heel aparte theologie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
55 minuten geleden zei Barnabas:

Dat is dan een aan de huidige denkwijze aangepaste vertaling die emancipatie bevordert.

Waarom hebben ze in de NBV21 het dan weer aangepast naar het al geciteerde 'Dit is ze!', als de NBV de emancipatie zou willen bevorderen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Robert Frans:

Waarom hebben ze in de NBV21 het dan weer aangepast naar het al geciteerde 'Dit is ze!', als de NBV de emancipatie zou willen bevorderen?

Er wordt veel druk vanuit de maatschappij uitgeoefent ten gunste van emancipatie. Wanneer de NBV een fout heeft goedgemaakt dan is dat mooi. Dan komt de waarheid boven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei Barnabas:

1 Tim 2 legt uit dat Paulus, de briefschrijver die namens Christus spreekt niet toestaat dat een vrouw gezag uitoefent of onderwijs geeft aan een man. 

20 uur geleden zei Barnabas:

Wanneer het je interesseert laten we dan eens in discussie gaan en deze keer beginnen bij de openbare verschillen tussen man en vrouw. Dat is een discussie die systematisch geweigerd wordt en dat verhult de waarheid.

 

Ja, laten we de openbare verschillen eens onverhuld op tafel gooien. 😄

Mijn inschatting is dat je graag een gezagspositie zou willen hebben en graag onderwijst, maar dat niet voor elkaar krijgt omdat je aan kennis en kunde tekortschiet.  Daarom probeer je jezelf te legitimeren met een beroep op een externe autoriteit om dat dan maar bij vrouwen af te dwingen. Mijn inschatting is tevens dat de gemiddelde behoorlijk opgeleide vrouw je op tal van gebieden overvleugelt.  De waarheid is dat je bij een gelijke positie (wat het principe van emancipatie is) je behoefte aan gezag op eigen merites zal moeten zien te bewerkstelligen, maar dat red je niet. Vandaar je emancipatievrees.

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Petra.:

Ja, laten we de openbare verschillen eens onverhuld op tafel gooien. 😄

Mijn inschatting is dat je graag een gezagspositie zou willen hebben en graag onderwijst, maar dat niet voor elkaar krijgt omdat je aan kennis en kunde tekortschiet.  Daarom probeer je jezelf te legitimeren met een beroep op een externe autoriteit om dat dan maar bij vrouwen af te dwingen. Mijn inschatting is tevens dat de gemiddelde behoorlijk opgeleide vrouw je op tal van gebieden overvleugelt.  De waarheid is dat je bij een gelijke positie (wat het principe van emancipatie is) je behoefte aan gezag op eigen merites zal moeten zien te bewerkstelligen, maar dat red je niet. Vandaar je emancipatievrees.

Spuit 11

10 uur geleden zei Monachos:

Ik vind eigenlijk dat je de politieke partij PVVOMTDDEVV moet oprichten: de Partij Van Verstarde Oude Mannen Tegen De Duivelse Emancipatie Van Vrouwen. 

Misschien kan Al Bundy je helpen met promotiemateriaal!

JDaar gaan we de oorlog mee winnen.

Op 22-11-2023 om 21:40 zei Monachos:

Wat een verrassend topic van je, Barnabas! Hele andere materie dan waar je normaal gesproken mee komt!

Als je dat nou meent dan begin je eigen topic over iets dat interessant is voor jou, en dan gaan we elkaar geen vliegen afvangen maar dan doen we ons best om een gezonde discussie op tpouw te zetten. Dus kom op met je topic.

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 uur geleden zei Breuk:

Ik vroeg of je lid was van een christelijke gemeente. En dan is de vervolgvraag, heb je ook een leidinggevende rol daar.  
Als je dat 2x ontkennend beantwoordt, dan sta je ver buiten de praktijk.  

Op een forum kun je van alles schrijven, maar het is theorie (achterhaald wat mij betreft).    
Het is als een voetbalsupporter in een stadion. Je kunt aanmoedigen, schreeuwen, maar op het veld hoort niemand het.  
Je traint en speelt niet mee, bepaalt niet de opstelling.  
En zo zijn er genoeg supporters ook mbt geloofszaken, maar ligt de toekomst in de kerk en niet bij supporters (soms hooligans genoemd).

De vraag is niet wie ik ben en wat ik zou moeten doen, mijn onderwijs zegt genoeg, maar of jij mij na wilt volgen en mijn onderwijs wilt onderzoeken en daar in mee wilt gaan? Wat kies je?

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Barnabas:

De vraag is niet wie ik ben en wat ik zou moeten doen, mijn onderwijs zegt genoeg, maar of jij mij na wilt volgen en mijn onderwijs wilt onderzoeken en daar in mee wilt gaan? Wat kies je?

Twee opmerkingen:

1:
Jouw mening is m.i. achterhaald en vooral theoretisch omdat je niet betrokken bent in de christelijke kerk.   
Het is als een toeschouwer die van alles roept.  
Ik luister liever naar de geschoolde trainers en dan maakt het mij niet uit of ze mannelijk of vrouwelijk zijn,  
maar wat ze zeggen.

2:    
Paulus heeft het ook over mensen zonder kennis die moeten zwijgen en dus moet jij als man naar christelijke theologen luisteren en dan vooral naar vrouwelijke theologen (omdat dit vrouwen raakt).    
De zwijgteksten slaan dus tegenwoordig vooral op mannen zonder scholing en kennis.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Petra.:

Mijn inschatting is dat je graag een gezagspositie zou willen hebben en graag onderwijst, maar dat niet voor elkaar krijgt omdat je aan kennis en kunde tekortschiet.  Daarom probeer je jezelf te legitimeren met een beroep op een externe autoriteit om dat dan maar bij vrouwen af te dwingen. Mijn inschatting is tevens dat de gemiddelde behoorlijk opgeleide vrouw je op tal van gebieden overvleugelt.  De waarheid is dat je bij een gelijke positie (wat het principe van emancipatie is) je behoefte aan gezag op eigen merites zal moeten zien te bewerkstelligen, maar dat red je niet. Vandaar je emancipatievrees.

Goed gezegd, ik vermoed dat veel vrouwen mannen tegenwoordig overschaduwen op gebieden die met intelligentie te maken hebben.

Maar hoe kijk je dan aan tegen Efeziërs 5:21-24?

Stel dat een vrouw een betere baan heeft (meer gestudeerd o.i.d.) dan haar man, heeft haar man dan geen gezag meer? Of komt dat gezag op een andere manier tot uitdrukking? Of is het idee van een gezagsrelatie ook binnen het huwelijk achterhaald?

Link naar bericht
Deel via andere websites
58 minuten geleden zei Goeiemoggel:

Goed gezegd, ik vermoed dat veel vrouwen mannen tegenwoordig overschaduwen op gebieden die met intelligentie te maken hebben.

Maar hoe kijk je dan aan tegen Efeziërs 5:21-24?

Stel dat een vrouw een betere baan heeft (meer gestudeerd o.i.d.) dan haar man, heeft haar man dan geen gezag meer? Of komt dat gezag op een andere manier tot uitdrukking? Of is het idee van een gezagsrelatie ook binnen het huwelijk achterhaald?

Moet ik hier serieus op in gaan ? Heb jij een partner, ga even bepalen hoe het met jullie gezagsrelatie staat. Ik hoor graag de reactie.

 

De bijbel is geen tijdloos boek, met antwoorden op alle vragen die we in deze tijd stellen.   Wel leert de bijbel om na te denken met behulp van de zogenaamde heilige Geest.    Elke keer is het niet wat zegt de bijbel, maar welke mening (of daad) vorm ik met behulp van al die heilige teksten en voorbeelden.    
Jezus is daarbij een uniek uitgangspunt, maar we kunnen niet elk antwoord aan hem direct vragen,  
wel bidden, lezen, luisteren, bidden, denken, besluiten…

bewerkt door Breuk
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid