Spring naar bijdragen

Deborah, gezag en het zwijgen der vrouwen in de gemeente


Aanbevolen berichten

1 minuut geleden zei HJW4:

Heb het er rustig over, je kunt wel weerwoord verwachten. Ik heb er geen probleem mee. Leuk geprobeerd.

Prima dat je er geen probleem mee hebt, Weerwoord graag gefundeerd op"de schrift. Lees forumonderdeel "bijbelstudie". Verhaal over Deborah in Richteren 4 en 5 en het verhaal over de volmaakte huisvrouw in Spreuken 31. Dat zou je eens moeten lezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 94
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ben jij ook lid van een christelijke gemeente? Het neemt steeds verder af en bij de volgende generatie kunnen vrouwen in alle kerken in de leidinggevende posities meedoen.   Zoals ik recent las

Ja, laten we de openbare verschillen eens onverhuld op tafel gooien. 😄 Mijn inschatting is dat je graag een gezagspositie zou willen hebben en graag onderwijst, maar dat niet voor elkaar krijgt o

Houden is een sterk werkwoord. Je dient het in dit geval te vervoegen met dt.   Zie hier Les 1 van Juf Nederlands: https://jufnederlands.nl/tegenwoordigetijd/ En hier de les over sterke werk

2 minuten geleden zei Barnabas:

Prima dat je er geen probleem mee hebt, Weerwoord graag gefundeerd op"de schrift. Lees forumonderdeel "bijbelstudie". Verhaal over Deborah in Richteren 4 en 5 en het verhaal over de volmaakte huisvrouw in Spreuken 31. Dat zou je eens moeten lezen.

Kolossenzen 3 vers 11: in Christus is er geen onderscheid meer. Christus is alles en in allen. Je leeft in de voor-Christus tijd blijkbaar. 

Ik ben geen christen meer overigens, dus de Schrift is niet per definitie leidend bij mij.

bewerkt door HJW4
Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe zat het nou ook alweer @Petra. was God nou een helper of niet?

Even op een rijtje gezet: Volgens @HJW4 is er dus geen ondescheid tussen man en vrouw maar wel tussen barbier en gek. Je bent blind.

13 uur geleden zei Breuk:

Wat moeten we dan weerleggen?

Dommerd, ben je vergeten waar het over ging?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Barnabas:

 

Even op een rijtje gezet: Volgens @HJW4 is er dus geen ondescheid tussen man en vrouw maar wel tussen barbier en gek. Je bent blind.

Oordelen maakt geen indruk op mij. Het is beter bij de inhoud te blijven.

Volgens de Schrift is er geen onderscheid. Ik heb het schriftuurlijk onderbouwd.

Er is in Christus geen onderscheid. Zoals aangegeven: jij denkt in de voor-Christus tijd. Dat kan, maar dan negeer je dus Christus.

Iedereen kan barbier zijn, man en vrouw, homo en hetero. 
De barbier wordt evenzeer geliefd als de gek. Voor de Christus liefde maakt dat geen verschil.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Barnabas:

Nu komt de optocht aan beledigingen

Probeer het dan eens te laten...oefening baart kunst! 

 

Op 24-11-2023 om 08:26 zei Barnabas:

Spuit 11

15 uur geleden zei Barnabas:

Wat een theo logen.

18 uur geleden zei Barnabas:

Je bent zielig.

 

37 minuten geleden zei Barnabas:

Dommerd

 

 

20 uur geleden zei Barnabas:

Jij bent een antisemiet en daar wil ik niets mee te maken hebben.

Valse beschuldiging en erg beledigend voor Hopper! 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Monachos:

De middelmatige leraar vertelt. De goede leraar verklaart. De betere leraar toont aan. De ware leraar inspireert.

 

William Arthur Ward

De echte leraar doet allen, een leraar die alleen maar inspireert is geen leraar.

 

Om te inspireren moet je verklaren, om te verklaren moet je aantonen, om aan te tonen moet je vertellen.

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Monachos:

De middelmatige leraar vertelt. De goede leraar verklaart. De betere leraar toont aan. De ware leraar inspireert.

 

William Arthur Ward

Inspiratie is het allerbelangrijkste. Bij de andere 3 is er sprake van een externe autoriteit en is er de mogelijkheid dat jende leraar gaat imiteren qua gedachtengoed.

En zolang je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden.

Inspiratie start je eigen zoektocht. Ik volg Jezus dan ook niet, ik zoek wat hij heeft gezocht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Monachos:

24 Hij echter antwoordde en zeide: Ik ben slechts gezonden tot de verloren schapen van het huis Israels.

Het geeft geen antwoord op de vraag waarvan ze dan gered moeten worden. En waren er dan ook schapen die niet verloren waren ? Die Jezus dus niet hoefde te redden ?
En waarom haalt Paulus dan de heidenen erbij ? Hij kwam toch alleen voor een gedeelte van Israël ?
 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Monachos:

46 Maar Paulus en Barnabas zeiden vrijmoedig: Het was nodig, dat eerst tot u het woord Gods werd gesproken, doch nu gij het verstoot en u het eeuwige leven niet waardig keurt, zie, nu wenden wij ons tot de heidenen.Of je er in gelooft of niet, in de Bijbel is er in elk geval sprake van eeuwig leven en van eeuwige verdoemenis, eeuwig vuur. Bijvoorbeeld in Mattheüs 25:

41 Dan zal Hij ook tot hen, die aan zijn linkerhand zijn, zeggen: Gaat weg van Mij, gij vervloekten, naar het eeuwige vuur, dat voor de duivel en zijn engelen bereid is.

Dus in antwoord op je vraag: redden waarvan? Daarvan: de eeuwige hel, de eeuwige verdoemenis, het eeuwige vuur, het eeuwige varkensvoer.

Dus Jezus wist niet dat de joden het zouden afwijzen ? Hij gaf toch duidelijk iets anders aan. Vanuit het Joodse geloof is het ook opmerkelijk. De Tenach en de wet zijn er voor de joden. Het is ook geen bekeringsgodsdienst zoals het christendom.

Geloof jij in de eeuwige hel ? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei HJW4:

Oordelen maakt geen indruk op mij. Het is beter bij de inhoud te blijven.

Volgens de Schrift is er geen onderscheid. Ik heb het schriftuurlijk onderbouwd.

Er is in Christus geen onderscheid. Zoals aangegeven: jij denkt in de voor-Christus tijd. Dat kan, maar dan negeer je dus Christus.

Iedereen kan barbier zijn, man en vrouw, homo en hetero. 
De barbier wordt evenzeer geliefd als de gek. Voor de Christus liefde maakt dat geen verschil.

 

Er is in Christus geen onderscheid maar toch zijn er mannen vrouwen, dan is er toch onderscheid. En dat was ook na Christus. Een man wordt als man geliefd en een vrouw als vrouw en dus is er onderscheid. Want Christus hield van mannen en van vrouwen. Leg het nog eens goed uit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Barnabas:

Er is in Christus geen onderscheid maar toch zijn er mannen vrouwen, dan is er toch onderscheid. En dat was ook na Christus. Een man wordt als man geliefd en een vrouw als vrouw en dus is er onderscheid. Want Christus hield van mannen en van vrouwen. Leg het nog eens goed uit.

Volgens jou klopt de bijbel dus niet.

In Christus maakt het niet uit of je man of vrouw bent. De man is niet belangrijker dan de vrouw, de meester niet belangrijker dan de slaaf, de blanke niet belangrijker dan de zwarte, de hetero niet belangrijker of meer dan de homo.

Je mag zijn wie je bent en er wordt onvoorwaardelijk van je gehouden.

20 minuten geleden zei Monachos:

Als tijdelijk wezen kan ik me er weinig bij voorstellen. Maar dat geldt ook voor de 'eeuwige gelukzaligheid' of hoe je het ook wil noemen. Ik hoop wel dat er een soort vergelding is voor alle misdaden, als de daders er in dit leven mee weg lijken te komen. Een rechtvaardig oordeel. Of zoiets als karma.

Zelf geloof ik niet in lineaire tijd en dan wordt “eeuwig” al anders.
Vind jij dat je gered moet worden van die eeuwige hel ?
Ik kan me ook weinig voorstellen bij een hemel, dat weerhoudt mij er niet van erin te geloven. 
Je bent vast protestant, gezien je grote hang naar rechtvaardigheid. Wat dan met vergeving, bestaat dat niet ?

Vind je het rechtvaardig als mensen hun straf ontlopen door in Jezus te geloven ? Het hele christendom draait juist niet om rechtvaardigheid, maar om vergeving (liefde).

Toen Jezus aan het kruis hing, hoopte hij toen dat er karma zou zijn of een rechtvaardig oordeel of zei hij: Vader, vergeef het hun want ze weten niet wat ze doen.

Met het oordeel waarmee je oordeelt zul je geoordeeld worden. Dus als jij wil dat de mensen alsnog bestraft worden voor de zaken die ze gedaan hebben, dan zal ook jij op die manier tegemoet getreden worden. Als je niet vergeeft, zal je niet vergeven worden.

Er is het verhaal (weet zo niet waar) waarin iemand bij zijn meester komt en een schuld heeft. De meester is bewogen en scheldt de schuld kwijt. Vervolgens komt die persoon een andere persoon tegen die hem iets schuldig is. Hij scheldt het niet kwijt en wil dat de schuld ingelost wordt. Dat hoort de meester en gooit de man alsnog in het gevang.

Het is beter een licht te ontsteken dan de duisternis te vervloeken.

bewerkt door HJW4
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Monachos:

reageerde je op Breuk:

en citeerde je Paulus in 1 Korintiërs 7:

7 Want ik zou wel willen dat alle mensen waren zoals ikzelf, maar ieder heeft zijn eigen genadegave van God, de één op deze wijze, de ander op die wijze.

Paulus had het hier over zijn genadegave van seksuele onthouding. Wat heeft dat dan met dit topic en de reactie van Breuk te maken?

Dat is tussen Breuk en mij.

6 uur geleden zei Monachos:

Nee eigenlijk niet. Met deze uiting:

Dan moet je je gewoon bij je eigen zaken houden. Dit was tussen HJW4 en mij.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Monachos:

Is een hang naar rechtvaardigheid typisch protestants? Ik zie mezelf niet als protestants maar ik ben in elk geval niet katholiek. Ik hou het wel op 'mens met een klein beetje geloof maar ook veel twijfels'.

Tuurlijk bestaat vergeving. Maar dan moet er ook berouw zijn. Iemand vergeven die jou iets heeft aangedaan maar geen berouw heeft kan ook, dan doe je dat voor jezelf, om niet met die negativiteit te blijven zitten.

Bij het protestantisme is God vooral de Rechter met een oordeel. In net katholicisme is God eerder de Koning, de heerser. 
Sprak Jezus de woorden “vergeef het hun want ze weten niet wat ze doen” toen er berouw was. Volgens mij niet.

Vergeven doe je idd vaak ook voor jezelf.

9 minuten geleden zei Monachos:

Ik maak niet diezelfde connectie als jij van straf ontlopen door in Jezus te geloven. Ik vind het zelfs een rare zinsconstructie.

Ik heb het over mensen die gewetenloos allerlei misdaden (hebben) begaan en nergens in geloven. Niet in Jezus, niet in rechtvaardigheid, niet in vergeving, niet in berouw.

Punt is dat vergeving indruist tegen rechtvaardigheid en dat mensen daarmee hun straf ontlopen.

Als iemand gewetenloos moordt en zich 2 dagen voor zijn dood bekeert, volgt er geen enkele straf. Komt er dus mee weg. Is dat rechtvaardig ?

9 minuten geleden zei Monachos:

Dat zei Jezus inderdaad (volgens de Bijbel) maar ik ben niet Jezus.

Jij wilt zijn voorbeeld niet volgen ?

9 minuten geleden zei Monachos:

Dat zie ik als vergelijkbaar met karma en vind ik prima.

Nee, dat is geen karma. Dus als jij niet vergeeft, wordt ook jou niet vergeven. Helder. Je wilt je gerechte straf krijgen begrijp ik ?

bewerkt door HJW4
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 26-11-2023 om 15:18 zei HJW4:

Volgens jou klopt de bijbel dus niet.

In Christus maakt het niet uit of je man of vrouw bent. De man is niet belangrijker dan de vrouw, de meester niet belangrijker dan de slaaf, de blanke niet belangrijker dan de zwarte, de hetero niet belangrijker of meer dan de homo.

Je bent blind.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Monachos:

Yep!

Het laatste woord behoor je trouwens met één f te spellen, verstarde en verwarde oude man.

Er gaan heel veel mensen komen die boos zullen zijn omdat er niet serieus gehandelt wordt. Omdat zij die de waarheid in pacht meenden te hebben leugenaars zijn gebleken. De grens is bereikt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid