Spring naar bijdragen

Adam en Eva zijn geen historische personen (of toch wel)?


Aanbevolen berichten

9 minuten geleden zei Breuk:

En ik dacht dat ik sommigen blij maak met alle linkjes. Dwepen met wie eigenlijk?
Ik ben niet zo’n fan van Gijsbert.
Waarom gebruik jij verkleinwoordjes? Dat is een vraag van mijzelf.  
En verder boeit het mij niet als het jou niet boeit. Dat is ook weer iets van mijzelf.

In al jouw reacties zit een link naar iemand anders z'n mening. Waardoor ik constateer dat jij zelf geen mening hebt. En alleen maar anderen die in jouw ogen een 'naam' hebben napraat. 

Breuk de meningloze papegaai. Of misschien beter: het meningloze papegaai'tje.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 549
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dit forum zal erg opfrissen als iedereen het beperkte van zijn eigen mening inziet.

Ik zal niet zeggen dat het geen consequenties heeft om gradualiteit van aap naar mens aan te nemen. Maar ik heb mijn theologie gevormd als reactie op de theologie van Ellende Verlossing Dankbaarheid (

Ik denk dat Adam ("mens", uit de aarde genomen) en Eva (moeder van alle levenden) staan voor de mensheid. Ze zijn deel van onze realiteit, niet omdat ze historische personen zijn, maar omdat ze staan

3 minuten geleden zei Breuk:

Vraag dat alle mensen maar die hij beïnvloed (gered, genezen, geheeld, geïnspireerd) heeft. 

Dus als het waar is dat Adam geen historisch persoon is, dan is de bijbel een waardeloos boek?
Dat vind ik nu een vreemde theorie.

Alles wat Jezus heeft rechtgezet komt uit de eerste hoofdstukken van Genesis, die jij ontkent. 

En Jezus herstelde rituele reinheid. Dat schijnt niet of nauwelijks door te dringen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Hermanos2:

Alles wat Jezus heeft rechtgezet komt uit de eerste hoofdstukken van Genesis, die jij ontkent. 

En Jezus herstelde rituele reinheid. Dat schijnt niet of nauwelijks door te dringen. 

Voor de zoveelste keer, ik ontken Genesis totaal niet. Ik lees het alleen niet historisch.  
Genesis 3:9 is juist een kerntekst voor mij.

Jij begint (vermoed ik) echt een uitzondering te worden met je historische opvatting. 
Dat is al zo op dit forum.

11 minuten geleden zei Monachos:

In al jouw reacties zit een link naar iemand anders z'n mening. Waardoor ik constateer dat jij zelf geen mening hebt. En alleen maar anderen die in jouw ogen een 'naam' hebben napraat. 

Breuk de meningloze papegaai. Of misschien beter: het meningloze papegaai'tje.

Het kan ook mijn academische opleiding zijn, met al die bronvermeldingen.   
Ongenuanceerd wat roepen bevalt jou blijkbaar beter.  
Dat gebeurt in jouw stad momenteel heel veel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Breuk:

Voor de zoveelste keer, ik ontken Genesis totaal niet. Ik lees het alleen niet historisch.  
Genesis 3:9 is juist een kerntekst voor mij.

Jij begint (vermoed ik) echt een uitzondering te worden met je historische opvatting. 
Dat is al zo op dit forum.

Het kan ook mijn academische opleiding zijn, met al die bronvermeldingen.   
Ongenuanceerd wat roepen bevalt jou blijkbaar beter.  
Dat gebeurt in jouw stad momenteel heel veel.

Wat ging er dan volgens jou mis in het begin? Wat was Jezus taak? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Monachos:

😄

O jee zeg, een 'academische opleiding'. Dat is inderdaad een handicap.

Het is wel duidelijk dat ik geen theologischere opleiding heb, daarom gebruik ik zo veel linkjes.  
Anderen kunnen het beter. Geen dweper, juist mijn bescheiden en wetenschappelijke houding. 

10 minuten geleden zei Hermanos2:

Wat ging er dan volgens jou mis in het begin? Wat was Jezus taak? 

Ook al zoveel benoemd dat ik Genesis lees vanuit de positie van (de schrijvers van) Israël. 
Men beschrijft de TeNaCh in een notendop. Heel mooi (theologisch) en literair op een hoog niveau.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Breuk:

 

Ook al zoveel benoemd dat ik Genesis lees vanuit de positie van (de schrijvers van) Israël. 
Men beschrijft de TeNaCh in een notendop. Heel mooi (theologisch) en literair op een hoog niveau.

Ammehoela. Ik kan het precies uitleggen. Jij niet, verliest jezelf weer in vaag gemompel. Zie je niet dat je hele geloofwaardigheid nul is. Vertel je verhaal nou eens. 

Het begint met Adam en Eva die de toegang verloren tot de boom des levens. Daarna de dood van Abel. Daarna de engelen op de berg Hermon. 

Jezus kwam de dood verslaan, rituele reinheid herstellen (daarom genas hij wel melaatsheid maar geen amputaties) en demonen krachteloos maken. 

Wij kunnen eeuwig leven omdat Jezus God's schepping hersteld. 

Jezus plaatst ons in een positie om te mogen/kunnen naderen tot God. 

Was dat nou zo moeilijk? Krijg jij jouw visie niet op papier. 

Kom, ik daag je uit. 

19 minuten geleden zei Breuk:

 juist mijn bescheiden en wetenschappelijke houding. 

 

??? Jij bent allesbehalve bescheiden. 

bewerkt door Hermanos2
Link naar bericht
Deel via andere websites
54 minuten geleden zei Monachos:

In al jouw reacties zit een link naar iemand anders z'n mening. Waardoor ik constateer dat jij zelf geen mening hebt. En alleen maar anderen die in jouw ogen een 'naam' hebben napraat. 

Breuk de meningloze papegaai. Of misschien beter: het meningloze papegaai'tje.

Als je toch het linkje hebt beluisterd en interessant vond, dan wijs ik je graag op het vorige podcastje met Cees Dekker.

 

18 minuten geleden zei Hermanos2:

Was dat nou zo moeilijk? Krijg jij jouw visie niet op papier. 

Ik heb daar een topic voor gestart. Let toch eens op. 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Hermanos2:

Ik heb de eerste van vijf schermen gelezen. Van boven tot beneden. Vreselijk. 

Jouw beschuldiging dat ik geen visie heb, was behoorlijk misplaatst. Jij vindt mijn topic ook vreselijk. 
Waarom ga jij niet naar het oosten dan ga ik naar het westen. Je weet denk ik wel wie dit zei in Genesis. Veel succes op jouw grazende weiden, maar pas op in Sodom en Gomorra.

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei Breuk:

Jouw beschuldiging dat ik geen visie heb, was behoorlijk misplaatst. Jij vindt mijn topic ook vreselijk. 
Waarom ga jij niet naar het oosten dan ga ik naar het westen. Je weet denk ik wel wie dit zei in Genesis. Veel succes op jouw grazende weiden, maar pas op in Sodom en Gomorra.

Bijna drie uur durende video waarin Michael Heiser uitleg geeft over de engelen die neerdalen op mount Hermon en aardse vrouwen nemen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Hermanos2:

Bijna drie uur durende video waarin Michael Heiser uitleg geeft over de engelen die neerdalen op mount Hermon en aardse vrouwen nemen.

3 uur.  Kun je geen korte Nederlandse samenvatting geven, met daar in het punt dat je wilt maken? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Dat beloof ik:

3 uur.  Kun je geen korte Nederlandse samenvatting geven, met daar in het punt dat je wilt maken? 

Typerend voor deze generatie. Aandachtsspanne van een muis. Alles moet snel en kort. Breuk leest gelukkig nog dikke boeken. Dus hij kan deze video met gemak uitzitten. 

bewerkt door Hermanos2
Spelfout
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Hermanos2:

Typerend voor deze generatie. Aandachtsspanne van een muis. Alles moet snel en kort. Breuk leest gelukkig nog dikke boeken. Dus hij kan deze video met gemak uitzitten. 

Er zijn hier een aantal mensen die aan de lopende band filmpjes plaatsen, ik zie dat als intellectuele luiheid.  Laat een ander het werk maar doen.  Geen idee natuurlijk wie van ons die filmpjes daadwerkelijk kijken, maar ik hoor daar niet bij.   Wie niet zelf zijn punt kan maken heeft geen punt.   Bovendien communiceer ik met deze of gene, met filmpjes kan ik niet communiceren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Hopper:

Er zijn hier een aantal mensen die aan de lopende band filmpjes plaatsen, ik zie dat als intellectuele luiheid.  Laat een ander het werk maar doen.  Geen idee natuurlijk wie van ons die filmpjes daadwerkelijk kijken, maar ik hoor daar niet bij.   Wie niet zelf zijn punt kan maken heeft geen punt.   Bovendien communiceer ik met deze of gene, met filmpjes kan ik niet communiceren.

Anderen noemen dat misschien efficiënt, omdat het altijd over hetzelfde handelt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
53 minuten geleden zei TTC:

Anderen noemen dat misschien efficiënt, omdat het altijd over hetzelfde handelt. 

Efficiënt is als je zin van onzin kunt scheiden.  Vandaar dat ik nooit die filmpjes kijk.   Alleen vandaag hou ik al weer 3 uur over om hier te kunnen schrijven over zinnige zaken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

Er zijn hier een aantal mensen die aan de lopende band filmpjes plaatsen, ik zie dat als intellectuele luiheid.  Laat een ander het werk maar doen.  Geen idee natuurlijk wie van ons die filmpjes daadwerkelijk kijken, maar ik hoor daar niet bij.   Wie niet zelf zijn punt kan maken heeft geen punt.   Bovendien communiceer ik met deze of gene, met filmpjes kan ik niet communiceren.

Vreemd. Je stelt herhaaldelijk met niemand hier te communiceren maar alleen voor jezelf te schrijven. Rare jongens die geestelijken. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Hopper:

Efficiënt is als je zin van onzin kunt scheiden.  Vandaar dat ik nooit die filmpjes kijk.   Alleen vandaag hou ik al weer 3 uur over om hier te kunnen schrijven over zinnige zaken.

Van onderscheidingsvermogen hoeven we niets meer van je te leren, dat heb je met uitmuntendheid reeds toegelicht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

Er zijn hier een aantal mensen die aan de lopende band filmpjes plaatsen, ik zie dat als intellectuele luiheid.  Laat een ander het werk maar doen.  Geen idee natuurlijk wie van ons die filmpjes daadwerkelijk kijken, maar ik hoor daar niet bij.   Wie niet zelf zijn punt kan maken heeft geen punt.   Bovendien communiceer ik met deze of gene, met filmpjes kan ik niet communiceren.

Lucas 18 vanaf vers 10:

Er gingen twee mensen naar de tempel, een farizeeër en een tollenaar. De farizeeër bad: O God, ik dank U dat ik niet zo ben als de anderen. Ik vast tweemaal en geef tienden.

 

Vergelijk het hier met Hopper:

O God ik dank u dat ik niet ben als de anderen die maar filmpjes plaatsen. Nee, ik ben beter: ik schrijf zinnige dingen.

 

Jezus is glashelder hoe hij hierover denkt: wie zichzelf verhoogt, die zal vernederd worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

https://en.wikipedia.org/wiki/Michael_S._Heiser
Heiser spoke out critically against proponents of pseudoscientific ancient astronautconjectures, especially as popularized by Zechariah Sitchin. Heiser appeared in Ancient Aliens Debunked as an expert on the Hebrew Bible and Ancient Near Eastern texts.[8][9]


Tel uw zegeningen, tel ze één voor één
Tel ze allen en vergeet er geen
Tel ze allen, noem ze één voor één
En ge ziet Gods liefde dan door alles heen

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Breuk:

https://en.wikipedia.org/wiki/Michael_S._Heiser
Heiser spoke out critically against proponents of pseudoscientific ancient astronautconjectures, especially as popularized by Zechariah Sitchin. Heiser appeared in Ancient Aliens Debunked as an expert on the Hebrew Bible and Ancient Near Eastern texts.[8][9]


Tel uw zegeningen, tel ze één voor één
Tel ze allen en vergeet er geen
Tel ze allen, noem ze één voor één
En ge ziet Gods liefde dan door alles heen

Zijn boek The Unseen Realm is echt geniaal. Verandert je kijk op de bijbel definitief. Daarna zul je de Schrift nooit meer op de oude manier kunnen lezen. Al dit in positieve zin!

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Breuk:

 


Tel uw zegeningen, tel ze één voor één
Tel ze allen en vergeet er geen
Tel ze allen, noem ze één voor één
En ge ziet Gods liefde dan door alles heen

Ik wil niemand beledigen, maar dit is een beetje poëzie album niveau.  Maar dank voor het samenvatten.  Ik ben nog blijer met mijn 3 uurtjes.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid