Spring naar bijdragen

Jezus met blond haar, blauwe ogen en een six-pack...


Aanbevolen berichten

Ik kom steeds meer afbeeldingen van niet alleen een blanke Jezus tegen, maar ook een hoogblonde Jezus met staalblauwe ogen. Het lijkt mij nogal opmerkelijk dat een Jood van het jaar 0, levend in de Levant er zo uit zou hebben gezien. Ik weet dat ze in Ethiopië een zwarte Jezus hebben met een bos vol kroeshaar en dat lijkt mij ook geloofwaardig. Waarom kan Jezus er niet gewoon als een Joodse man uitzien? Waarom moeten wij het beeld van hem zo aanpassen dat hij past in onze schoonheidsideaal? Ik vind het behoorlijk ijdel van Christenen omdat te doen. Daarnaast Jezus zag er heel gewoontjes uit, HIJ was geen gespierde Griekse God. Hij zag er juist uit als de gemiddelde man. Daarom was hij zo'n inspiratie voor zoveel mensen. Ik vraag mij echt af waarom Jezus dan altijd wordt afgebeeld als een bodybuilder. Weet iemand dat?  

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei VliegerVader:

Ik kom steeds meer afbeeldingen van niet alleen een blanke Jezus tegen, maar ook een hoogblonde Jezus met staalblauwe ogen. Het lijkt mij nogal opmerkelijk dat een Jood van het jaar 0, levend in de Levant er zo uit zou hebben gezien. Ik weet dat ze in Ethiopië een zwarte Jezus hebben met een bos vol kroeshaar en dat lijkt mij ook geloofwaardig. Waarom kan Jezus er niet gewoon als een Joodse man uitzien? Waarom moeten wij het beeld van hem zo aanpassen dat hij past in onze schoonheidsideaal? Ik vind het behoorlijk ijdel van Christenen omdat te doen. Daarnaast Jezus zag er heel gewoontjes uit, HIJ was geen gespierde Griekse God. Hij zag er juist uit als de gemiddelde man. Daarom was hij zo'n inspiratie voor zoveel mensen. Ik vraag mij echt af waarom Jezus dan altijd wordt afgebeeld als een bodybuilder. Weet iemand dat?  

Meestal zijn het artistieke beelden, waarmee men Jezus wil afbeelden naar het majesteitelijke schoonheidsideaal van de eigen cultuur. Realisme is dus niet het criterium, maar het symboliseren van Jezus' volmaaktheid en in zekere zin ook van zijn universaliteit: ja, Hij is als Jood geboren in Israël, maar tegelijkertijd overal wereldwijd echter onder ons.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Robert Frans:

Meestal zijn het artistieke beelden, waarmee men Jezus wil afbeelden naar het majesteitelijke schoonheidsideaal van de eigen cultuur. Realisme is dus niet het criterium, maar het symboliseren van Jezus' volmaaktheid en in zekere zin ook van zijn universaliteit: ja, Hij is als Jood geboren in Israël, maar tegelijkertijd overal wereldwijd echter onder ons.

Maar waarom is hij dan afgebeeld als zo aantrekkelijk. Het hele punt van Jezus was toch dat hij een doodnormaal persoon was. Een mens onder de mensen en niet een God onder de mensen. Ik vind het gewoon zo ijdel en het slaat de plank helemaal mis als het gaat om de nederigheid dat elke Christen moet hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei VliegerVader:

Maar waarom is hij dan afgebeeld als zo aantrekkelijk. Het hele punt van Jezus was toch dat hij een doodnormaal persoon was. Een mens onder de mensen en niet een God onder de mensen. Ik vind het gewoon zo ijdel en het slaat de plank helemaal mis als het gaat om de nederigheid dat elke Christen moet hebben.

Omdat ze zo ook zijn goddelijkheid en hemelse afkomst willen uitbeelden en God traditioneel wordt geassocieerd met al het goede in de wereld, dus ook schoonheid. Zoals ik al zei gaat het bij zulke kunstwerken niet om een realistische weergave van hoe Hij op aarde precies eruit zou hebben gezien, maar om een artistieke weergave van hoe de kunstenaar (en of de opdrachtgever) Hem in zijn geloofsleven ervaart en ook hoe de volgelingen destijds Hem ervaren zouden kunnen hebben. Jezus was dan ook zowel mens onder de mensen als God onder de mensen, Hij was en is niet het één of het ander.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Robert Frans:

Omdat ze zo ook zijn goddelijkheid en hemelse afkomst willen uitbeelden en God traditioneel wordt geassocieerd met al het goede in de wereld, dus ook schoonheid. Zoals ik al zei gaat het bij zulke kunstwerken niet om een realistische weergave van hoe Hij op aarde precies eruit zou hebben gezien, maar om een artistieke weergave van hoe de kunstenaar (en of de opdrachtgever) Hem in zijn geloofsleven ervaart en ook hoe de volgelingen destijds Hem ervaren zouden kunnen hebben. Jezus was dan ook zowel mens onder de mensen als God onder de mensen, Hij was en is niet het één of het ander.

Ik denk dat @VliegerVaderniet specifiek doelt op bepaalde kunstwerken,  hij heeft het m.i over illustraties in het algemeen. Daarbij valt ook op dat áls er in zo'n geval omstanders zijn afgebeeld,  ook deze van West Europese origine zijn. 

Het laat een eenvoudige eigenschap van religie zien: mensen willen hun God kneden naar hun eigen uiterlijk. 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
18 uur geleden zei VliegerVader:

Ik kom steeds meer afbeeldingen van niet alleen een blanke Jezus tegen, maar ook een hoogblonde Jezus met staalblauwe ogen. Het lijkt mij nogal opmerkelijk dat een Jood van het jaar 0, levend in de Levant er zo uit zou hebben gezien. Ik weet dat ze in Ethiopië een zwarte Jezus hebben met een bos vol kroeshaar en dat lijkt mij ook geloofwaardig. Waarom kan Jezus er niet gewoon als een Joodse man uitzien? Waarom moeten wij het beeld van hem zo aanpassen dat hij past in onze schoonheidsideaal? Ik vind het behoorlijk ijdel van Christenen omdat te doen. Daarnaast Jezus zag er heel gewoontjes uit, HIJ was geen gespierde Griekse God. Hij zag er juist uit als de gemiddelde man. Daarom was hij zo'n inspiratie voor zoveel mensen. Ik vraag mij echt af waarom Jezus dan altijd wordt afgebeeld als een bodybuilder. Weet iemand dat?  

Haha..Jezus is zo vaak en zo veelzijdig afgebeeld door de eeuwen heen. (Wat best wel merkwaardig is gezien het Bijbelse verbod op ..Exodus 20 "Maak geen godenbeelden, geen enkele afbeelding van iets dat in de hemel hierboven is of van iets beneden op de aarde of in het water onder de aarde. 5  Kniel er niet voor neer en vereer ze niet, want Ik, de HEER, uw God, duld geen ontrouw."). 

 

Edoch.. Wat dacht je hiervan... een Chinese Jezus! Een Ethiopische Jezus. En zelfs een Jezus met borsten! 

 

ChineseJesus.jpg?20070317134853   Iyesus_(Ethiopia).jpg

 

      hospice_de_lessines_christus-square.jpg

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 13-7-2023 om 13:04 zei VliegerVader:

Maar waarom is hij dan afgebeeld als zo aantrekkelijk. Het hele punt van Jezus was toch dat hij een doodnormaal persoon was. Een mens onder de mensen en niet een God onder de mensen. Ik vind het gewoon zo ijdel en het slaat de plank helemaal mis als het gaat om de nederigheid dat elke Christen moet hebben.

Om tegen onbekende mensen te zeggen alles te laten vallen en achter te laten, heb je wel enig charisma nodig. Ik denk niet dat Hij een gewoon normaal man was, maar heel wat aantrek had.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 13-7-2023 om 12:48 zei VliegerVader:

Ik kom steeds meer afbeeldingen van niet alleen een blanke Jezus tegen, maar ook een hoogblonde Jezus met staalblauwe ogen. Het lijkt mij nogal opmerkelijk dat een Jood van het jaar 0, levend in de Levant er zo uit zou hebben gezien. Ik weet dat ze in Ethiopië een zwarte Jezus hebben met een bos vol kroeshaar en dat lijkt mij ook geloofwaardig. Waarom kan Jezus er niet gewoon als een Joodse man uitzien? Waarom moeten wij het beeld van hem zo aanpassen dat hij past in onze schoonheidsideaal? Ik vind het behoorlijk ijdel van Christenen omdat te doen. Daarnaast Jezus zag er heel gewoontjes uit, HIJ was geen gespierde Griekse God. Hij zag er juist uit als de gemiddelde man. Daarom was hij zo'n inspiratie voor zoveel mensen. Ik vraag mij echt af waarom Jezus dan altijd wordt afgebeeld als een bodybuilder. Weet iemand dat?  

Dat klopt, Jezus was Joods. Vanwege de diaspora zijn de Joden over vele landen verspreid geraakt en heeft hun uiterlijk zich aangepast aan het uiterlijk van de volkeren waarin zij (vaak gedurende meerdere generaties) verblijven. De afstamming loopt via de mannelijke lijn. Alle geslachtsregeisters lopen via de vaderen. Dat is niet alleen voor het Joodse volk zo maar ook voor andere volkeren.

Op 14-7-2023 om 07:12 zei Petra.:

Haha..Jezus is zo vaak en zo veelzijdig afgebeeld door de eeuwen heen. (Wat best wel merkwaardig is gezien het Bijbelse verbod op ..Exodus 20 "Maak geen godenbeelden, geen enkele afbeelding van iets dat in de hemel hierboven is of van iets beneden op de aarde of in het water onder de aarde. 5  Kniel er niet voor neer en vereer ze niet, want Ik, de HEER, uw God, duld geen ontrouw."). 

 

Edoch.. Wat dacht je hiervan... een Chinese Jezus! Een Ethiopische Jezus. En zelfs een Jezus met borsten! 

 

ChineseJesus.jpg?20070317134853   Iyesus_(Ethiopia).jpg

 

      hospice_de_lessines_christus-square.jpg

Weer zo'n denigrerende "haha", Daarbij werden in de tabernakel in opdracht van God afbeeldingen van engelen op de wanden van de tent geborduurd. Ook moesten er twee cherubs van Goud gemaakt worden. Engelen die in de hemel voorkomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

 

Op 18-7-2023 om 06:03 zei Barnabas:

Weer zo'n denigrerende "haha"

Nee joh, de vraag waarom Jezus altijd als een bodybuilder wordt afgebeeld was gewoon een grappige vraag, die een terechte haha oproept. 

 

Er zijn echt van die plaatjes, dat ziet er toch supergrappig uit.    .. rP_T_YIM_400x400.jpg

 

En deze kwam ook in beeld. Krijg je toch niet bedacht 😂

mona_lisa_the_bodybuilder_by_califjenni3

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Petra.:

 

Nee joh, de vraag waarom Jezus altijd als een bodybuilder wordt afgebeeld was gewoon een grappige vraag, die een terechte haha oproept. 

 

Er zijn echt van die plaatjes, dat ziet er toch supergrappig uit.    .. rP_T_YIM_400x400.jpg

 

En deze kwam ook in beeld. Krijg je toch niet bedacht 😂

mona_lisa_the_bodybuilder_by_califjenni3

Tegenwoordig is spotten heel gewoon, zelfs regeringsambtenaren worden ongebreideld op de hak genomen. Maar dat komt omdat zij geen antwoord geven omdat zij het te druk hebben met hun werk. Je pleegt echter blasfemie en Jezus heeft wel aandacht voor alles wat Hem aangaat.

Men post plaatjes van gemanipuleerde foto's op internet waarbij men schade doet aan politicie. Men maakt hen belachelijk en tast het vertrouwen in de politiek nog verder aan. Jezus wil niet dat zijn imago door dit soort plaatjes aangetast wordt. Hij is een Heer en Hij heeft genade en Zijn barmhartigheid is groot maar Zijn reputaitie gaat Hem aan omdat Zijn belang is dat mensen gered worden en niet verleidt tot ongein. Daarom staat er: Wee degene die de verleidingen in de wereld brengt.

Overheden reageren niet omdat Zij zich druk maken om hun eigen belang. Maar Jezus beijverd zich voor het belang van Zijn kinderen, Daarom zegt Hij dat. En de Geest die Jezus is is groot en almachtig en strekt zich uit tot de einden der aarde. Geen punt gaat aan Zijn aandacht verloren.

NB merk op dat op blasfemie de doodstraf staat en dat is hoe ernstig Jezus dat neemt. Dus spot niet met Zijn genade.

bewerkt door Barnabas
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 13-7-2023 om 12:48 zei VliegerVader:

Ik kom steeds meer afbeeldingen van niet alleen een blanke Jezus tegen, maar ook een hoogblonde Jezus met staalblauwe ogen. Het lijkt mij nogal opmerkelijk dat een Jood van het jaar 0, levend in de Levant er zo uit zou hebben gezien. Ik weet dat ze in Ethiopië een zwarte Jezus hebben met een bos vol kroeshaar en dat lijkt mij ook geloofwaardig. Waarom kan Jezus er niet gewoon als een Joodse man uitzien? Waarom moeten wij het beeld van hem zo aanpassen dat hij past in onze schoonheidsideaal? Ik vind het behoorlijk ijdel van Christenen omdat te doen. Daarnaast Jezus zag er heel gewoontjes uit, HIJ was geen gespierde Griekse God. Hij zag er juist uit als de gemiddelde man. Daarom was hij zo'n inspiratie voor zoveel mensen. Ik vraag mij echt af waarom Jezus dan altijd wordt afgebeeld als een bodybuilder. Weet iemand dat?  

God heeft er geen moeite mee als Zijn Zoons en Dochters worden afgebeeld overeenkomstig de kleur van de mensen aan wie Hij Zich richt. Getuige het wonder van Onze Lieve Vrouwe van Guadeloupe.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Barnabas:

Men post plaatjes van gemanipuleerde foto's op internet waarbij men schade doet aan politicie. Men maakt hen belachelijk en tast het vertrouwen in de politiek nog verder aan. Jezus wil niet dat zijn imago door dit soort plaatjes aangetast wordt.

Ik had er een aantal bekeken en naar wat ik zag bedoelen die makers het helemaal niet als sportprenten of belachelijk maken, maar eerder juist als een eerbetoon hoor. 

Ze gaan rond met hashtags als powerhouse, bodybuildingmotivation, Reps4Jesus,  e.d. 

 

Hier bijv. staat geen spottende tekst ofzo bij maar: 

"Funny design of Jesus in the gym moving that weight! Great for anyone that enjoys working out, lifting weights, being fit and exercise in general! "



A13usaonutL._CLa%7C2140,2000%7C81vd6UPVR

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Petra.:

Ik had er een aantal bekeken en naar wat ik zag bedoelen die makers het helemaal niet als sportprenten of belachelijk maken, maar eerder juist als een eerbetoon hoor. 

Ze gaan rond met hashtags als powerhouse, bodybuildingmotivation, Reps4Jesus,  e.d. 

 

Hier bijv. staat geen spottende tekst ofzo bij maar: 

"Funny design of Jesus in the gym moving that weight! Great for anyone that enjoys working out, lifting weights, being fit and exercise in general! "



A13usaonutL._CLa%7C2140,2000%7C81vd6UPVR

Je weet wat er staat te gevbeuren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 13-7-2023 om 12:48 zei VliegerVader:

Ik kom steeds meer afbeeldingen van niet alleen een blanke Jezus tegen, maar ook een hoogblonde Jezus met staalblauwe ogen. Het lijkt mij nogal opmerkelijk dat een Jood van het jaar 0, levend in de Levant er zo uit zou hebben gezien. Ik weet dat ze in Ethiopië een zwarte Jezus hebben met een bos vol kroeshaar en dat lijkt mij ook geloofwaardig. Waarom kan Jezus er niet gewoon als een Joodse man uitzien? Waarom moeten wij het beeld van hem zo aanpassen dat hij past in onze schoonheidsideaal? Ik vind het behoorlijk ijdel van Christenen omdat te doen. Daarnaast Jezus zag er heel gewoontjes uit, HIJ was geen gespierde Griekse God. Hij zag er juist uit als de gemiddelde man. Daarom was hij zo'n inspiratie voor zoveel mensen. Ik vraag mij echt af waarom Jezus dan altijd wordt afgebeeld als een bodybuilder. Weet iemand dat?  

Waarom wordt jezus zo afgebeeld

Er zijn veel films die het verhaal van het leven van Jezus Christus vertellen

Als we naar deze films kijken, verschilt het uiterlijk van Jezus van film tot andere film

En niet alleen de figuur van Jezus, maar ook Johannes de Doper en anderen

En als de kenmerken van een persoon van binnenuit veranderen, verandert ook zijn uiterlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid