Spring naar bijdragen

Leuke analyses over de acties van de linkse wereldverbeteraars.


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 157
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

wat een stemmingmakerij

Vroeger had je gilden waarbij de kinderen meegingen met de ouders en van hen het vak leerden. Het systeem begint  uit elkaar te vallen en vertrouwen op de maatschappij en de maatschappelijke functies

Ik heb een korte reactie gegeven, omdat ik geconfronteerd word met een politiek filmpje dat ik als stemmingmakerij beschouw. Ik kan er inhoudelijk wel op ingaan (dankzij de rationaliteit van onder mee

Posted Images

Zojuist zei HJW2:

In de bijbel staat dat in Christus er geen onderscheid meer is tussen man en vrouw en dat zij één in Christus zijn. Dan zijn de gesprekken over rolverdeling overbodig, want die maken juist wel onderscheid.

Je lijkt wel zaken niet zoals ik ze stel. De roze bril handige betrekking op de rolverdeling, maar op je argument dat mannen zouden denken dat vrouwen een hoger doel hadden en dat is natuurlijk niet zo. 
Toch benieuwd naar je gedachten of vrouwen priester, bisschop en dominee zouden moeten kunnen worden.

Ik wordt hier een beetje moe van. Vind je het goed als ik even afstand neem van deze discussie? Ik denk niet dat dit tot een wederzijds beter begrip gaat leiden. Bovendien lijkt me het nogal zinloos om voortdurend te gaan herhalen wat ik al schreef maar blijkbaar niet door jou begrepen of aanvaard wordt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Willempie:

Ik wordt hier een beetje moe van. Vind je het goed als ik even afstand neem van deze discussie? Ik denk niet dat dit tot een wederzijds beter begrip gaat leiden. Bovendien lijkt me het nogal zinloos om voortdurend te gaan herhalen wat ik al schreef maar blijkbaar niet door jou begrepen of aanvaard wordt. 

Het staat je geheel vrij welke discussie dan ook te stoppen als dat voor jou beter voelt.

Blijf wel heel benieuwd of je vindt dat vrouwen priester, bisschop en dominee moeten kunnen worden. Die vraag laat je telkens liggen en een helder antwoord zou veel verduidelijken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei HJW2:

Het staat je geheel vrij welke discussie dan ook te stoppen als dat voor jou beter voelt.

Blijf wel heel benieuwd of je vindt dat vrouwen priester, bisschop en dominee moeten kunnen worden. Die vraag laat je telkens liggen en een helder antwoord zou veel verduidelijken.

Bedankt voor de discussie zover, wij weten nu wat jou bezig houdt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei HJW2:

Het staat je geheel vrij welke discussie dan ook te stoppen als dat voor jou beter voelt.

Blijf wel heel benieuwd of je vindt dat vrouwen priester, bisschop en dominee moeten kunnen worden. Die vraag laat je telkens liggen en een helder antwoord zou veel verduidelijken.

Daar had ik dus ook al antwoord op gegeven. Dit is wat ik bedoel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Barnabas:

Deborah was richter (leidinggevende) in Israël. Weet je ook al niet.

Als ik de Joodse opvatting goed begrijp, dan gaat het meer over mannelijk (de ziel) en vrouwelijk (het lichamelijke) dan over de personen op zichzelf. Waar de mannen hun verantwoording niet nemen en het laten afweten worden vrouwen soms gedwongen om het over te nemen. Dan vervult de vrouw dus de taak van de man. 

5 minuten geleden zei HJW2:

Dat is mij dan ontschoten. Kun je het nog een keer plaatsen ?

Nee, lees zelf maar terug. Het is nog maar 30 minuten geleden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
33 minuten geleden zei HJW2:

In de bijbel staat dat in Christus er geen onderscheid meer is tussen man en vrouw en dat zij één in Christus zijn. Dan zijn de gesprekken over rolverdeling overbodig, want die maken juist wel onderscheid.

Je ziet wel zaken niet zoals ik ze stel. De roze bril had niet betrekking op de rolverdeling, maar op je argument dat mannen zouden denken dat vrouwen een hoger doel hadden en dat is natuurlijk niet zo. 
Toch benieuwd naar je gedachten of vrouwen priester, bisschop en dominee zouden moeten kunnen worden.

In verlossing door Christus bestaat er geen onderscheid. Iedereen is gelijkwaardig. 

Deze verzen kun je niet zomaar van toepassing maken op vrouwen in het ambt. Dat laat de context niet toe. Dus, nee. Voorlopig geen vrouwen op de kansel. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
37 minuten geleden zei Hermanos2:

In verlossing door Christus bestaat er geen onderscheid. Iedereen is gelijkwaardig. 

Deze verzen kun je niet zomaar van toepassing maken op vrouwen in het ambt. Dat laat de context niet toe. Dus, nee. Voorlopig geen vrouwen op de kansel. 

Ik snap je persoonlijke voorkeur. Qua argumenten vind ik je onderbouwing niet sterk.

Ik kan met hetzelfde gemak stellen:

Deze verzen kun je ook van toepassing verklaren op vrouwen in het ambt. De context laat dat toe. Dus ja, vrouwen kunnen op de kansel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei HJW2:

Ik snap je persoonlijke voorkeur. Qua argumenten vind ik je onderbouwing niet sterk.

Ik kan met hetzelfde gemak stellen:

Deze verzen kun je ook van toepassing verklaren op vrouwen in het ambt. De context laat dat toe. Dus ja, vrouwen kunnen op de kansel.

Jij kunt dat inderdaad met gemak stellen. Maar dat betekent niet dat de context het toelaat. Want dat doet ie zeker niet. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Hermanos2:

Jij kunt dat inderdaad met gemak stellen. Maar dat betekent niet dat de context het toelaat. Want dat doet ie zeker niet. 

Mijn punt was dat je geen inhoudelijke onderbouwing geeft, maar alleen in de trant van “ zo en zo is het”.

 

bewerkt door HJW2
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei HJW2:

Mijn punt was dat je geen inhoudelijke onderbouwing heeft, maar alleen in de trant van “ zo en zo is het”.

 

De tekst die altijd misquote wordt is Galaten 3:28. De verzen ervoor praten over hen die door geloof naar Christus worden gebracht. Het vers erna vermeldt dat iedere gelovige Abraham's zaad is en erfgenaam van de belofte aan Abraham. Zie dat het een compleet ander topic is. Het zou ook onmogelijk passen in de bijbel want in alle eeuwen ervoor hadden mannen de priester taken. 

Het christendom begrijpt vaak niet dat veel joden Hem afwezen. Want Hij wilde vrouwen als priester, men mocht gerust varkensvlees eten. Hij schafte Sabbath en feestdagen af. Zie je een patroon? Ik wel. Gelukkig staan er nu in de laatste dagen groepen op die deze dwaling herkennen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hermanos2:

Kun je deze uitspraak toelichten? Ik heb geen voorkeur aangegeven. 

Ja, dat kan ik. Volgens een joods gezegde heeft elke tekst 70 betekenissen.

Voeg daar de uitspraak van de filosoof William James aan toe: geef mij uw godsbeeld en ik zeg wat voor persoonlijkheid u hebt.

Mensen kijken met hun eigen persoonlijkheid naar de bijbelteksten. Het zijn eigen interpretaties, 1 van de 70. De keuze die je maakt voor welke interpretatie je gaat, geeft je persoonlijke voorkeur aan.

1 uur geleden zei Hermanos2:

De tekst die altijd misquote wordt is Galaten 3:28. De verzen ervoor praten over hen die door geloof naar Christus worden gebracht. Het vers erna vermeldt dat iedere gelovige Abraham's zaad is en erfgenaam van de belofte aan Abraham. Zie dat het een compleet ander topic is.

Je geeft aan wat er in de omringende verzen staat, die ken ik. Het is voor mij geen geheel ander topic. Mensen die in geloof naar Christus worden geleid, worden dan één. Geen onderscheid meer. Past prima.

1 uur geleden zei Hermanos2:

Het zou ook onmogelijk passen in de bijbel want in alle eeuwen ervoor hadden mannen de priester taken. 

Dat is niet correct. In de oudheid waren er ook vrouwelijke priesters.

Ten tweede: als dat het argument is, dan kan het jodendom geen monotheïstische godsdienst zijn, alle godsdiensten in alle eeuwen ervoor waren immers polytheïstisch.

1 uur geleden zei Hermanos2:

Het christendom begrijpt vaak niet dat veel joden Hem afwezen. Want Hij wilde vrouwen als priester, men mocht gerust varkensvlees eten. Hij schafte Sabbath en feestdagen af. Zie je een patroon? Ik wel.

Dit is een eigen invulling, De joden erkenden Jezus niet omdat hij eenvoudigweg niet aan de messiasverwachtingen voldeed.

Ik heb laatst een lijstje ervan gegeven:

De Joodse Masjiach zal de wereld daadwerkelijk veranderen
De Masjiach zal aantoonbare veranderingen laten zien aan de wereld. Deze omvatten o.a.:
1.De Masjiach zal vooraf worden gegaan door Elija de profeet die, met de Masjiach, de familie zal herenigen (zie Maleachi 4:5-6).
2.De Masjiach zal de dynastie van David hervestigen via de kinderen van de Masjiach (Daniël 7:13-14).
3.De Masjiach zal eeuwige vrede brengen tussen de naties, tussen alle volken en tussen alle mensen (Jesaja 2:2-4; Micha 4:1-4; Ezechiël 39:9).
4.De Masjiach zal alle mensen tot het Jodendom bekeren (Jeremia 31:31-34; Zacharia 8:23; Jesaja 9:11, Zacharia 14:9,16).
5.De Masjiach zal een einde brengen aan alle vormen van afgoderij.
6.De Masjiach maakt de wereld vegetarisch (Jesaja 11:6-9).
7.De Masjiach zal alle twaalf stammen inzamelen (Ezechiël 36:24).
8.De Masjich zal de Tempel herbouwen (Jesaja 2;2; Ezechiël 37:26-28).
9.Er zal geen honger meer zijn (Ezechiël 36:29-30).
10.Er zal geen dood meer zijn (Jesaja 25:8).

De site bestaat helaas niet meer. De joden hadden gewoon verwachtingen wat de messias zou doen en dat deed hij niet. 

bewerkt door HJW2
Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei HJW2:

Ja, dat kan ik. Volgens een joods gezegde heeft elke tekst 70 betekenissen.

Voeg daar de uitspraak van de filosoof William James aan toe: geef mij uw godsbeeld en ik zeg wat voor persoonlijkheid u hebt.

Mensen kijken met hun eigen persoonlijkheid naar de bijbelteksten. Het zijn eigen interpretaties, 1 van de 70. De keuze die je maakt voor welke interpretatie je gaat, geeft je persoonlijke voorkeur aan.

Je geeft aan wat er in de omringende verzen staat, die ken ik. Het is voor mij geen geheel ander topic. Mensen die in geloof naar Christus worden geleid, worden dan één. Geen onderscheid meer. Past prima.

Dat is niet correct. In de oudheid waren er ook vrouwelijke priesters.

Ten tweede: als dat het argument is, dan kan het jodendom geen monotheïstische godsdienst zijn, alle godsdiensten in alle eeuwen ervoor waren immers polytheïstisch.

Dit is een eigen invulling, De joden erkenden Jezus niet omdat hij eenvoudigweg niet aan de messiasverwachtingen voldeed.

Ik heb laatst een lijstje ervan gegeven:

De Joodse Masjiach zal de wereld daadwerkelijk veranderen
De Masjiach zal aantoonbare veranderingen laten zien aan de wereld. Deze omvatten o.a.:
1.De Masjiach zal vooraf worden gegaan door Elija de profeet die, met de Masjiach, de familie zal herenigen (zie Maleachi 4:5-6).
2.De Masjiach zal de dynastie van David hervestigen via de kinderen van de Masjiach (Daniël 7:13-14).
3.De Masjiach zal eeuwige vrede brengen tussen de naties, tussen alle volken en tussen alle mensen (Jesaja 2:2-4; Micha 4:1-4; Ezechiël 39:9).
4.De Masjiach zal alle mensen tot het Jodendom bekeren (Jeremia 31:31-34; Zacharia 8:23; Jesaja 9:11, Zacharia 14:9,16).
5.De Masjiach zal een einde brengen aan alle vormen van afgoderij.
6.De Masjiach maakt de wereld vegetarisch (Jesaja 11:6-9).
7.De Masjiach zal alle twaalf stammen inzamelen (Ezechiël 36:24).
8.De Masjich zal de Tempel herbouwen (Jesaja 2;2; Ezechiël 37:26-28).
9.Er zal geen honger meer zijn (Ezechiël 36:29-30).
10.Er zal geen dood meer zijn (Jesaja 25:8).

De site bestaat helaas niet meer. De joden hadden gewoon verwachtingen wat de messias zou doen en dat deed hij niet. 

Jij legt bijbel teksten dus uit afhankelijk van je persoonlijke voorkeur. 

Mijn persoonlijke voorkeur werd gevormd door bijbel teksten. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
46 minuten geleden zei Hermanos2:

Jij legt bijbel teksten dus uit afhankelijk van je persoonlijke voorkeur. 

Mijn persoonlijke voorkeur werd gevormd door bijbel teksten. 

Bijbelteksten zijn voor meerdere uitleg vatbaar. De ene interpretatie zal je meer aanspreken dan de andere.

Zo hechten mensen ook verschillende waardes aan verschillende teksten. De één legt meer de nadruk op liefdevolle teksten, de ander worstelt daarmee en legt meer nadruk op wat zwaarmoedigere teksten.

Zo leest iedereen op eigen wijze de bijbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Jozua:

Laten we niet vergeten dat het Christendom een rijke traditie heeft waarin verschillende interpretaties en overtuigingen worden gewaardeerd. Deze diversiteit binnen het Christendom stelt ons in staat om vanuit verschillende perspectieven te groeien en te leren. Hoewel het waar is dat er soms meningsverschillen en verdeeldheid kunnen zijn, geloven we in de kracht van dialoog en begrip om onze gemeenschap sterker te maken. Laten we elkaar met liefde en respect behandelen, wetende dat we allemaal zoekende zijn naar waarheid en rechtvaardigheid.

 

Dat klinkt heel romantisch. De praktijk is anders. Vandaar deze reactie van mij op een opmerking  dat christenen het cement kunnen zijn om verdeelde groepen weer met elkaar in gesprek te laten komen. Dat gaat niet, want daarvoor zijn christenen zelf te verdeeld.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites

https://www.nrc.nl/nieuws/2023/06/23/nederland-nu-schrikbeeld-in-eu-a4168048

Citaat

Juist ‘experiment Nederland’ toont nu: polderend kom je er niet. Zelfs niet als je zoveel geld te verdelen hebt als Den Haag. Nederland mag dan ervaring hebben met fel boerenverzet, dat wil niet zeggen dat het kabinet er een effectief antwoord op gevonden heeft. De spagaat tussen wat moet gebeuren – gezien de slechte toestand van natuur en biodiversiteit – en waarvoor draagvlak is, was te groot.

Zo langzamerhand ontwaakt politiek Europa uit de droom dat er met klimaat en stikstof ontkenners te onderhandelen valt.   Het wachten is op het goede moment en dan dóór drukken.   Met boeren valt niet te praten, zoveel is duidelijk.  (Of in Frankrijk met gele hesjes)

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Hopper:

https://www.nrc.nl/nieuws/2023/06/23/nederland-nu-schrikbeeld-in-eu-a4168048

Zo langzamerhand ontwaakt politiek Europa uit de droom dat er met klimaat en stikstof ontkenners te onderhandelen valt.   Het wachten is op het goede moment en dan dóór drukken.   Met boeren valt niet te praten, zoveel is duidelijk.  (Of in Frankrijk met gele hesjes)

Daarom is er ook dringend een dictatuur nodig. Als de mensen je niet vrijwillig gehoorzamen dan blijft er niets anders over dan ze te dwingen.  

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Willempie:

Daarom is er ook dringend een dictatuur nodig. Als de mensen je niet vrijwillig gehoorzamen dan blijft er niets anders over dan ze te dwingen.  

Het is onverstandig om de kalkoen mee te laten beslissen over het kerstmenu.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Hopper:

Het is onverstandig om de kalkoen mee te laten beslissen over het kerstmenu.

Exact. En het gewone volk moet zich onderwerpen aan de heersende klasse want die weet veel beter wat goed is voor de mens. Gewone mensen begrijpen dat niet goed. 

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Jozua:

Ik neem aan dat je geen Christen bent, klopt dat?

Ik erken zeker het bestaan van verschillende stromingen en het groeiende aantal dwalende leerstellingen. Ik ben van mening dat veel mensen de bijbel verkeerd interpreteren. Niet iedereen heeft de roeping om te prediken, maar desondanks gebeurt het wel.

Dat maakt niet uit. Als je denkt dat christenen het cement kunnen zijn tussen verdeelde groepen, dan is interpretatie van de Bijbel iets dat er helemaal niet toe doet. Het gaat er dan om dat je zelf verdraagzaam bent en niet verdeeld. Dat lukt niet met termen als  'dwalende leer stellingen' of ' mensen interpreteren de Bijbel verkeerd'.

Link naar bericht
Deel via andere websites
40 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Dat maakt niet uit. Als je denkt dat christenen het cement kunnen zijn tussen verdeelde groepen, dan is interpretatie van de Bijbel iets dat er helemaal niet toe doet. Het gaat er dan om dat je zelf verdraagzaam bent en niet verdeeld. Dat lukt niet met termen als  'dwalende leer stellingen' of ' mensen interpreteren de Bijbel verkeerd'.

Wat ook niet helpt is anderen wappies te noemen. Of er van uit te gaan dat als je zelf niet weet wat er in frikandellen zit dat anderen dat dan ook niet weten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid