Spring naar bijdragen

Leuke analyses over de acties van de linkse wereldverbeteraars.


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 157
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

wat een stemmingmakerij

Vroeger had je gilden waarbij de kinderen meegingen met de ouders en van hen het vak leerden. Het systeem begint  uit elkaar te vallen en vertrouwen op de maatschappij en de maatschappelijke functies

Ik heb een korte reactie gegeven, omdat ik geconfronteerd word met een politiek filmpje dat ik als stemmingmakerij beschouw. Ik kan er inhoudelijk wel op ingaan (dankzij de rationaliteit van onder mee

Posted Images

1 uur geleden zei Peter79:

wat een stemmingmakerij

Ik begrijp je irritatie. Het gaat me om het ontmaskeren van leugens en dwaasheid. En anders stimuleert het ons misschien om wat meer naar "dissidenten" en "wappies", waaronder ook wetenschappers, te luisteren en niet alles klakkeloos aan te nemen wat ons door de machtselite wordt verteld. Nu wordt bijvoorbeeld stikstof in een kwaad daglicht gesteld. Stikstof, een onderdeel van de schepping en onmisbaar voor het leven op aarde, wordt beschreven als een verstikkende deken die over ons hangt. Jij als bioloog mag daar toch niet in meegaan? We hebben eergisteren onweer gehad. Je weet dat onweer de grootste enkele oorzaak is van stikstoffixatie (vijf tot acht kilo per hectare per jaar, meen ik). Ik vermoed dat onze "alwetende" overheid onweer ook graag zou willen afschaffen of verbieden als dat in haar macht lag. De mens zou in zijn arrogantie de hele schepping en al het leven vernietigen als er niet van bovenaf zou worden ingegrepen. 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Stikstoffixatie

De groene revolutie was ook zo'n megalomaan project. Het is zeer ontnuchterend om de resultaten te analyseren: monocultuur, verstoring van het biologisch evenwicht in de landbouw, ziekten, pesticiden, kunstmest, ontbossing, verstedelijking en alle problemen die daar weer door zijn veroorzaakt.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
31 minuten geleden zei Willempie:

En anders stimuleert het ons misschien om wat meer naar "dissidenten" en "wappies", waaronder ook wetenschappers, te luisteren en niet alles klakkeloos aan te nemen wat ons door de machtselite wordt verteld.

Dit is dus stemmingmakerij. Bij degene die een afwijkende mening hebben noem je oa de "wetenschappers", terwijl bij de veelal aangehouden mening je de beladen term "machtselite" noemt, op die manier al een beeld creërend. Wat feitelijk correct is, is dat het overheidsbeleid op dit vlak bepaald werd door de gedachten vanuit de wetenschappelijke wereld. Dus door het overgrote deel van de wetenschappers. Door dat niet te vermelden en alleen de beladen term te noemen, maak je stemming.

31 minuten geleden zei Willempie:

Stikstof, een onderdeel van de schepping en onmisbaar voor het leven op aarde, wordt beschreven als een verstikkende deken die over ons hangt.

Hier ben ik niet helemaal in thuis, maar volgens mij spelen daar 2 dingen:

 - niet stikstof is het probleem, maar teveel stikstof

 - er is de natuurlijke stikstof (geen probleem) en er zijn door de mens gefabriceerde stikstoffen (stikstofoxiden en ammoniak)

Er is een overschot aan stikstof en dat zijn de niet-natuurlijke stikstoffen.

Als je vervolgens op een klein landoppervlak als Nederland veel veroorzakers hebt van niet-natuurlijke stikstoffen, wordt het inderdaad een te grote concentratie en daarmee de verstikkende deken.

Het echte probleem is dat er in Nederland veel te veel mensen wonen per km2. Nederland is groot genoeg voor 4-5 miljoen mensen, dan kunnen de dan nog benodigde boeren rustig hun gang gaan.

bewerkt door HJW2
Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei HJW2:

Dit is dus stemmingmakerij. Bij degene die een afwijkende mening hebben noem je oa de "wetenschappers", terwijl bij de veelal aangehouden mening je de beladen term "machtselite" noemt, op die manier al een beeld creërend. Wat feitelijk correct is, is dat het overheidsbeleid op dit vlak bepaald werd door de gedachten vanuit de wetenschappelijke wereld. Dus door het overgrote deel van de wetenschappers. Door dat niet te vermelden en alleen de beladen term te noemen, maak je stemming.

Hier ben ik niet helemaal in thuis, maar volgens mij spelen daar 2 dingen:

 - niet stikstof is het probleem, maar teveel stikstof

 - er is de natuurlijke stikstof (geen probleem) en er zijn door de mens gefabriceerde stikstoffen (stikstofoxiden en ammoniak)

Er is een overschot aan stikstof en dat zijn de niet-natuurlijke stikstoffen.

Als je vervolgens op een klein landoppervlak als Nederland veel veroorzakers hebt van niet-natuurlijke stikstoffen, wordt het inderdaad een te grote concentratie en daarmee de verstikkende deken.

Het echte probleem is dat er in Nederland veel te veel mensen wonen per km2. Nederland is groot genoeg voor 4-5 miljoen mensen, dan kunnen de dan nog benodigde boeren rustig hun gang gaan.

Ik ken die argumenten natuurlijk ook maar al te goed. We worden er dagelijks mee gehersenspoeld. Nochtans zijn het m.i. meer politieke (links idealistische) dan wetenschappelijke argumenten. Dat er wetenschappelijke consensus over zou bestaan is gewoon een leugen. Bovendien zijn de resultaten van de maatregelen niet te berekenen en dus onbekend. We zouden er over een paar jaar zomaar achter kunnen komen dat die onnoemelijke schade hebben veroorzaakt en niets verbeterd.

Als er in Nederland maar plaats genoeg is voor 5 miljoen mensen, hetgeen trouwens ook maar een aanname is zonder wetenschappelijke onderbouwing, wat moet er dan gebeuren met die overige 13 miljoen?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Hopper:

Aan de vruchten herkent men de boom.  Wie zou deze stemmingsmakerij hebben ingefluisterd?  Jezus?  Mis.  Nog een keer raden....

Waarheid en leugen. Het is voor iedereen nodig die te onderscheiden. De overste van deze wereld is de vader van de leugen. Jij gelooft daar niet in. Dat is bekend.

Link naar bericht
Deel via andere websites
57 minuten geleden zei Willempie:

Ik ken die argumenten natuurlijk ook maar al te goed. We worden er dagelijks mee gehersenspoeld. Nochtans zijn het m.i. meer politieke (links idealistische) dan wetenschappelijke argumenten. Dat er wetenschappelijke consensus over zou bestaan is gewoon een leugen. Bovendien zijn de resultaten van de maatregelen niet te berekenen en dus onbekend. We zouden er over een paar jaar zomaar achter kunnen komen dat die onnoemelijke schade hebben veroorzaakt en niets verbeterd.

Als er in Nederland maar plaats genoeg is voor 5 miljoen mensen, hetgeen trouwens ook maar een aanname is zonder wetenschappelijke onderbouwing, wat moet er dan gebeuren met die overige 13 miljoen?

 

Van afwijkende meningen geef je aan dat we daar eens naar kunnen luisteren (je bent het er mee eens), van de mainstream mening geef je aan dat als je daar naar luistert, dat je gehersenspoeld wordt (je bent het er niet mee eens). Ook dat geeft stemming. Ik ben in gesprek geweest met dissidenten en wappies, en wat blijkt: ze zijn net zo gehersenspoeld als de anderen, alleen door andere ideeën.

Ik heb nergens aangegeven dat er consensus was, dat is er vrijwel nooit. Het merendeel van de wetenschappers gaf aan dat vaccinatie de weg uit de pandemie is, En dat was dus ook zo. Het resultaat van vaccineren is vrij goed te meten, het effect van de avondklok niet. 

Kinderen van school houden blijkt achteraf geen goed idee te zijn geweest en daar kan veel schade zijn ontstaan. Ja, lang niet alles is goed gegaan, moeten we van leren. 

 

De 5 miljoen schatting is totaal niet wetenschappelijk onderbouwd. Wat ik er mee aan wil geven is dat Nederland ernstig overbevolkt is en dat dat de werkelijke oorzaak is van de stikstofproblematiek. Het is volstrekt ondenkbaar dat we terug kunnen naar dat geschatte getal. Ik maak me daar geen enkele illusie over. Conclusie is dan dat we moeten leren leven met de overbevolking en de bijbehorende problematieken. Het huidige inwonertal is onnatuurlijk hoog. En dat levert ellende op. 

En wat het klimaat betreft: ja, de veranderingen worden door de mens veroorzaakt. De in gang gezette natuurlijke processen zijn intussen al dusdanig ver heen en de bereidheid van de totale mensheid om er iets aan te doen is dusdanig gering (bijv USA, China, India) dat de processen inmiddels onomkeerbaar zijn. Het is een illusie te denken dat de temperatuurstijging onder de 2 graden blijft. Maatregelen zijn kostbaar en leveren veel te weinig op. Het is geen 5 voor 12, maar allang half 1. 

Wat we moeten doen is maatregelen nemen om ons te beschermen tegen de veranderingen, bijv dijken verhogen.

Het wordt er de komende 100 jaar niet prettiger op op deze wereld.....meer mensen, minder drinkwater, meer woestijn. En dat is alleen nog maar de natuur, en heb ik het nog niet over bijv AI, opkomst van China etc.

bewerkt door HJW2
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei HJW2:

En wat het klimaat betreft: ja, de veranderingen worden door de mens veroorzaakt. De in gang gezette natuurlijke processen zijn intussen al dusdanig ver heen en de bereidheid van de totale mensheid om er iets aan te doen is dusdanig gering (bijv USA, China, India) dat de processen inmiddels onomkeerbaar zijn. Het is een illusie te denken dat de temperatuurstijging onder de 2 graden blijft. Maatregelen zijn kostbaar en leveren veel te weinig op. Het is geen 5 voor 12, maar allang half 1. 

Wat we moeten doen is maatregelen nemen om ons te beschermen tegen de veranderingen, bijv dijken verhogen.

Het wordt er de komende 100 jaar niet prettiger op op deze wereld.....meer mensen, minder drinkwater, meer woestijn. En dat is alleen nog maar de natuur, en heb ik het nog niet over bijv AI, opkomst van China etc.

Het klimaat is niet stabiel en aan verandering onderhevig. Dat is altijd al zo geweest en de mens kan dat niet tegenhouden. We kunnen die natuurlijke gang van zaken wel verstoren. bijvoorbeeld door geoengineering waar volop mee wordt geëxperimenteerd.

Het is juist dat je stelt dat we vooruit kunnen plannen om ons zo goed mogelijk aan de veranderingen aan te passen. Het tegenhouden is onmogelijk. Het verhogen van dijken wordt al lang gedaan, al had dat niets met klimaatverandering te maken maar slechts met het verkleinen van het aantal overstromingen door stormen.

De toekomst ziet er inderdaad niet rooskleurig uit, vanuit de wereld gezien. De Bijbel heeft het over barensweeën. Die worden steeds heviger en volgen elkaar steeds sneller op. Uiteindelijk komt het toch weer goed en daarom worden we niet hopeloos of moedeloos. In de tussentijd kunnen we onze aandacht m.i. het beste geven aan hulpverlening, zonder winstoogmerk dan en zonder politieke bijbedoelingen. Gelukkig zijn er organisaties die zich daar onbaatzuchtig mee bezig houden en die kunnen we steunen.

 

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
46 minuten geleden zei Barnabas:

Deze man doet mij denken aan het afnemen van het niveau van onderwijs op de universiteit van Wageningen. 

De linkse strijd wordt inderdaad vooral in de scholen en universiteiten gevoerd en dat komt de kwaliteit van het onderwijs uiteraard niet ten goede. De resultaten zijn overal zichtbaar. Veel werkgevers klagen over het lage niveau van het onderwijs. Je hebt tegenwoordig Hbo'ers die geen begrijpelijk, coherent verslag kunnen schrijven, de Nederlandse taal niet eens voldoende beheersen om zich correct en begrijpelijk te kunnen uitdrukken. Mensen met een technische opleiding die niet eens weten hoe ze een vijl moeten hanteren. Die moeten dan door het bedrijf opnieuw worden opgeleid om ze te kunnen inzetten. Managers die geen idee hebben hoe ze met mensen om moeten gaan en blijkbaar niet hebben geleerd de (mogelijke) consequenties van beslissingen en veranderingen te doordenken en ga zo maar door. Het wordt er bepaald niet beter op en de hele maatschappij begint zo langzaam maar zeker door incompetentie en verwarring vast te draaien. Je ziet het overal om je heen. Zelfs de krantenkoppen beginnen al taalfouten te vertonen en sommige zijn zelfs totaal onbegrijpelijk of absurd.

Even wat humor tussendoor. Op een verpakking van Honig stond: "Houden je kinderen niet van groenten? Doe ze dan eens door de spaghettisaus of maak er soep van!" Moeten de kinderen door de saus worden geroerd? Of moeten we soep van hen maken? Soms kunnen ouders die neiging wel krijgen. 😄

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Willempie:

Het klimaat is niet stabiel en aan verandering onderhevig.

Vraag is of de mens de klimaatverandering van dit moment veroorzaakt of dat het een natuurlijke schommeling is. Ik heb nog nergens iets gezien waaruit dat laatste zou blijken.

Als het half 12 of 23.40 uur zou zijn geweest zou de discussie relevant zijn, want afhankelijk daarvan neem je actie. Nu het echter al half 1 is, is de discussie niet meer relevant.

1 uur geleden zei Willempie:

De toekomst ziet er inderdaad niet rooskleurig uit, vanuit de wereld gezien. De Bijbel heeft het over barensweeën. Die worden steeds heviger en volgen elkaar steeds sneller op. Uiteindelijk komt het toch weer goed en daarom worden we niet hopeloos of moedeloos. In de tussentijd kunnen we onze aandacht m.i. het beste geven aan hulpverlening, zonder winstoogmerk dan en zonder politieke bijbedoelingen. Gelukkig zijn er organisaties die zich daar onbaatzuchtig mee bezig houden en die kunnen we steunen.

Ik ben geen eindtijd-denker. Alle eindtijd-denkers hebben tot nu toe 1 ding gemeen: ze zaten er allemaal naast.

De barensweeën zijn er elke eeuw wel geweest. Onze aandacht kan het beste uitgaan naar "Huiswaarts keren". Dan is het leed geleden. De verloren zoon ging niet tussen het varkensvoer zitten en denken dat het einde nabij was en dat hij kon blijven afwachten tot het einde der tijden daar was. Nee, hij nam actie en ging naar huis.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Willempie:

De linkse strijd wordt inderdaad vooral in de scholen en universiteiten gevoerd en dat komt de kwaliteit van het onderwijs uiteraard niet ten goede. De resultaten zijn overal zichtbaar. Veel werkgevers klagen over het lage niveau van het onderwijs. Je hebt tegenwoordig Hbo'ers die geen begrijpelijk, coherent verslag kunnen schrijven, de Nederlandse taal niet eens voldoende beheersen om zich correct en begrijpelijk te kunnen uitdrukken. Mensen met een technische opleiding die niet eens weten hoe ze een vijl moeten hanteren. Die moeten dan door het bedrijf opnieuw worden opgeleid om ze te kunnen inzetten. Managers die geen idee hebben hoe ze met mensen om moeten gaan en blijkbaar niet hebben geleerd de (mogelijke) consequenties van beslissingen en veranderingen te doordenken en ga zo maar door. Het wordt er bepaald niet beter op en de hele maatschappij begint zo langzaam maar zeker door incompetentie en verwarring vast te draaien. Je ziet het overal om je heen. Zelfs de krantenkoppen beginnen al taalfouten te vertonen en sommige zijn zelfs totaal onbegrijpelijk of absurd.

Even wat humor tussendoor. Op een verpakking van Honig stond: "Houden je kinderen niet van groenten? Doe ze dan eens door de spaghettisaus of maak er soep van!" Moeten de kinderen door de saus worden geroerd? Of moeten we soep van hen maken? Soms kunnen ouders die neiging wel krijgen. 😄

Vroeger had je gilden waarbij de kinderen meegingen met de ouders en van hen het vak leerden. Het systeem begint  uit elkaar te vallen en vertrouwen op de maatschappij en de maatschappelijke functies is gevaarlijk, in die zin dat het niet meer reëel is dat men maatschappij breed het voor elkaar krijgt om problemen op te lossen. Belangrijk is om op God te vertrouwen en niet je nek uit te steken voor het belang van het geheel. Beter is om aandacht aan je naaste te besteden en actief te zin in je eigen omgeving. Daarin toepassen wat je van God geleerd hebt. Jezus legt uit dat je naaste is de persoon die voor jou zorgt.. Daaruit blijkt dat we aandacht moeten besteden aan hen die het goed met ons voor hebben en hen liefhebben en onze kring uitzoeken op basis van de liefde van God. Van daaruit vind je vrienden en kan je het juk van Jezus op je nemen. Dar is ook de invloed die je kunt uitoefenen, De mensen van je kerk ondersteunen. De mensen die dicht bij je staan uitkiezen en daarmee gemeenschap opbouwen. Het heeft geen zin tegen de regering te gaan roepen wat de oplossingen zijn maar het heeft veel meer zin om zelf uit te reiken naar je naaste. Dat betekent niet dat je het evangelie niet zou moeten vertellen of geen contact met je buren mag maken, maar het komt er op aan respect voor de wil van anderen te hebben en hen te kiezen die ook met jou om willen gaan en dan het goede te doen. Dan draag je je steenje bij aan de maatschappij.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Willempie:

Ik begrijp je irritatie. Het gaat me om het ontmaskeren van leugens en dwaasheid. En anders stimuleert het ons misschien om wat meer naar "dissidenten" en "wappies", waaronder ook wetenschappers, te luisteren en niet alles klakkeloos aan te nemen wat ons door de machtselite wordt verteld. Nu wordt bijvoorbeeld stikstof in een kwaad daglicht gesteld. Stikstof, een onderdeel van de schepping en onmisbaar voor het leven op aarde, wordt beschreven als een verstikkende deken die over ons hangt. Jij als bioloog mag daar toch niet in meegaan? We hebben eergisteren onweer gehad. Je weet dat onweer de grootste enkele oorzaak is van stikstoffixatie (vijf tot acht kilo per hectare per jaar, meen ik). Ik vermoed dat onze "alwetende" overheid onweer ook graag zou willen afschaffen of verbieden als dat in haar macht lag. De mens zou in zijn arrogantie de hele schepping en al het leven vernietigen als er niet van bovenaf zou worden ingegrepen. 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Stikstoffixatie

De groene revolutie was ook zo'n megalomaan project. Het is zeer ontnuchterend om de resultaten te analyseren: monocultuur, verstoring van het biologisch evenwicht in de landbouw, ziekten, pesticiden, kunstmest, ontbossing, verstedelijking en alle problemen die daar weer door zijn veroorzaakt.

Ik heb een korte reactie gegeven, omdat ik geconfronteerd word met een politiek filmpje dat ik als stemmingmakerij beschouw. Ik kan er inhoudelijk wel op ingaan (dankzij de rationaliteit van onder meer Rijkswaterstaat is Nederland elk jaar binnen de kortste keren droog en dreigt een steeds groter watertekort, dus goed dat er nu wat evenwicht komt en bepaalde dominante waarden meer geintegreerd raken in systeemdenken), maar ik vraag me gewoon af wat we er op dit forum mee opschieten, anders dan de zoveelste polarisatie.

 

Het goede aan linkse mensen is dat ze de nood in de wereld zien en het goede aan rechtse mensen is dat ze wijzen op onze tekortkomingen als mensen om tot het goede te komen. Maar het is kwaad om mensen tegen elkaar op te zetten, om tegenstellingen te verdiepen. Natuurlijk is het goed om af toe zaken op scherp te stellen - wel zo duidelijk, maar ik zie onze huidige samenleving fragmenteren - is er nog wel een samenleving? Kunnen we als christenen cemtent vormen om mensen weer on speaking terms te laten komen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
49 minuten geleden zei Peter79:

Ik heb een korte reactie gegeven, omdat ik geconfronteerd word met een politiek filmpje dat ik als stemmingmakerij beschouw. Ik kan er inhoudelijk wel op ingaan (dankzij de rationaliteit van onder meer Rijkswaterstaat is Nederland elk jaar binnen de kortste keren droog en dreigt een steeds groter watertekort, dus goed dat er nu wat evenwicht komt en bepaalde dominante waarden meer geintegreerd raken in systeemdenken), maar ik vraag me gewoon af wat we er op dit forum mee opschieten, anders dan de zoveelste polarisatie.

 

Het goede aan linkse mensen is dat ze de nood in de wereld zien en het goede aan rechtse mensen is dat ze wijzen op onze tekortkomingen als mensen om tot het goede te komen. Maar het is kwaad om mensen tegen elkaar op te zetten, om tegenstellingen te verdiepen. Natuurlijk is het goed om af toe zaken op scherp te stellen - wel zo duidelijk, maar ik zie onze huidige samenleving fragmenteren - is er nog wel een samenleving? Kunnen we als christenen cemtent vormen om mensen weer on speaking terms te laten komen?

Dat denk ik niet, daarvoor zijn christenen zelf ook te verdeeld. Ook daaronder vindt je rechts, links en verdiepte tegenstellingen,. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is natuurlijk van de zotte om een topic als dit überhaupt een weerwoord te geven.  Politiek rechts (de wappies) is gecultiveerd egoïsme.   Daar is helemaal niks goeds aan.  Dat veel 'christenen' wappie-rechts zijn is bedenkelijk.  Zelfs de CU gaat in Flevoland regeren met de PVV.

Matteüs 6:24-34

Niemand kan twee heren dienen, want hij zal òf de ene haten en de andere liefhebben, òf zich aan de ene hechten en de andere minachten; gij kunt niet God dienen èn Mammon. Daarom zeg Ik u: Weest niet bezorgd over uw leven, wat gij zult eten [of drinken], of over uw lichaam, waarmede gij het zult kleden. Is het leven niet meer dan het voedsel en het lichaam meer dan de kleding? (etc)

 

 

Christenen zijn in het geheel geen cement, zij buigen naar Mammon met het argument van 'redelijkheid'.   Matteüs heeft het bij het rechte eind.  Wees niet bezorgd over uw leven, de klimaatverandering is onafwendbaar, de plastic soep is niet meer op te ruimen, PFAS maakt de mensen ziek, de boeren verkiezen verdienmodel boven natuur, enz enz enz.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dank je voor deze reactie. Ik twijfel zelf ook aan het nut van mijn bijdragen. Ik vraag me ook af of het niet fout is om op een christelijk forum met politiek bezig te zijn. Politiek verdeelt, helaas ook in de kerken en onder christenen. Aan de andere kant denk ik dat het ook niet goed is om allerlei zaken maar uit de weg te gaan om de lieve vrede te bewaren. Want wat voor een vrede blijft er dan over? Vooralsnog meen ik dat confrontatie belangrijk blijft en dat we moeten leren daar op een christelijke wijze mee om te gaan. Dat betekent dus dat we naar elkaar moeten blijven luisteren, ook naar dissidente wetenschappers en "wappies". Daar zijn we volgens mij meer mee gediend dan confrontaties uit de weg te gaan. Sinds de coronamaatregelen is politiek een niet te vermijden verdeelfactor in de kerken geworden, door maatregelen van de overheid. Dat was misschien een briljante zet van de vijand van de Kerk. Hoe gaan we daar nu mee om? M.i. niet door erover te zwijgen en ons alleen met geestelijke zaken bezig te houden want daarvoor is het te laat. We worden hu keihard geconfronteerd met maatregelen die niet buiten de kerken kunnen worden gehouden. De coronamaatregelen zijn nog maar het begin. Er komt nog veel meer aan en we zullen op de één of andere manier moeten leren daarmee op een verstandige manier om te gaan. Die verstandige manier is niet om de overheid te gehoorzamen boven God. Dat is in het verleden al veel te vaak gebeurd en heeft het christendom als zodanig onnoemelijk veel schade berokkend.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je blijft je bijdragen maar plaatsen, wie zijn gecultiveerd egoïsme wenst te etaleren, die doet maar.  Het moet allemaal maar duidelijk zijn, nietwaar?

Er staat geschreven: "Hebt de wereld niet lief, noch hetgeen in de wereld is; zo iemand de wereld liefheeft, de liefde des Vaders is niet in hem."

Dus ook als de hele wereld naar de vaantjes is, dan is de liefde des Vaders nog altijd in mij.   

Link naar bericht
Deel via andere websites
31 minuten geleden zei Willempie:

Aan de andere kant denk ik dat het ook niet goed is om allerlei zaken maar uit de weg te gaan om de lieve vrede te bewaren. Want wat voor een vrede blijft er dan over? Vooralsnog meen ik dat confrontatie belangrijk blijft 

Confrontatie betekent het uitdiepen van verschillen, het op scherp zetten van verschillen. Hoe kan dat ooit leiden tot vrede ? Het zal leiden tot onderwerping, onderdrukking door de overwinnaar van de confrontatie. Tot duurzame vrede zal dat nooit leiden.

Cement zijn, zoals Peter voorstelt, is het opzoeken van de overeenkomsten, wat je bindt aan elkaar. Dan heb je een gezamenlijke basis en de verschillen kun je respecteren.

31 minuten geleden zei Willempie:

Vooralsnog meen ik dat confrontatie belangrijk blijft en dat we moeten leren daar op een christelijke wijze mee om te gaan. Dat betekent dus dat we naar elkaar moeten blijven luisteren, ook naar dissidente wetenschappers en "wappies".

Vraag is: hoor jij de mainstream wetenschap nog ? Luister je echt naar ze ? Het woord "hersenspoelen" geeft namelijk een andere richting aan. Je wilt blijkbaar graag dat anderen jou horen en de dissidente meningen. Maar hoe jij de ander nog ? Echt horen ?

 

 

1 uur geleden zei Peter79:

Natuurlijk is het goed om af toe zaken op scherp te stellen - wel zo duidelijk, maar ik zie onze huidige samenleving fragmenteren - is er nog wel een samenleving? Kunnen we als christenen cemtent vormen om mensen weer on speaking terms te laten komen?

Christenen zouden dat kunnen, in principe.

Ik zie echter ook daar veel hokjesdenken, veel denominaties. Is het een idee dat de kerken eerst onderling cement opzoeken voordat ze dat richting de maatschappij kunnen ? Het zou de geloofwaardigheid zeer verhogen.

En als de kerken eensgezind zijn, hoe ziet dan het cement van de kerk voor de maatschappij eruit ? Moeten de niet-gelovigen dan de kerken volgen ? Wat gaan ze bieden ?

bewerkt door HJW2
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid