Spring naar bijdragen

Religie en rascisme


Aanbevolen berichten

Ik ben zelf Christen en ben getrouwd met iemand uit Zuid-Amerika. Zij heeft een best donker gelaat. Het is al meerdere keren voorgekomen dat mensen in de gemeenschap zeggen dat ons huwelijk een zonde is. Ze beweren dan dat God mensen van verschillende rassen op verschillende contineten heeft gezet om zo de rassen gescheiden te houden. Persoonlijk vind ik dit klinkklare onzin. Met die logica zal heel Noord en Zuid-Amerika in zonde leven omdat het ''originele'' ras daar bijna is uitgeroeid. Ik kom uit een voornamelijk blanke kerkgemeente met weinig buitenlanders. Daarom denk ik dat deze denkwijze gewoon valt onder ordinair racisme en dat het geloof als een zwak argument wordt gebruikt omdat te verbloemen.

Maar klopt dat ook? Is het een zonde volgens God als je een interraciale relatie hebt? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 56
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Het kan lastig zijn om het begrip christen te definiëren. Daarom beschouw ik iedereen als christen die Jezus ziet als de Weg, de Waarheid en het Leven. Die Weg zal een leerproces zijn, bewust maar ook

@Willempie hanteert echter de meer klassieke, enge definitie van 'racisme', namelijk het maken van onderscheid in mensenrassen. De moderne definitie neemt daarbij ook huidskleur en afkomst mee. Volg

Racisme is al enkele eeuwen voor Darwin ontstaan maar het Darwinisme heeft het voor het eerst in de geschiedenis getracht te legitimeren. De volledige titel van Darwins  zo veelgeprezen boek is, schri

Natuurlijk niet.  Je hebt gelijk: het gaat hier om ordinair racisme door mensen in jouw gemeenschap.
Dat komt nog best veel voor, aangezien nog geen 100 jaar geleden dergelijk racisme eigenlijk nog normaal was binnen het christendom.
In WO2 zijn christenen behoorlijk geschrokken van de jodenvervolging en sindsdien heeft men het ineens over 'de Joods-Christelijke samenleven' (waarnaar daarvoor nooit werd verwezen).
En 200 jaar geleden hadden we  nog slaven op grond van de Bijbel (Kol. 3:22: ‘Slaven, gehoorzaam uw aardse meester in alles, Noach vervloekte Kanaän (Chams zoon) met de woorden dat hij voortaan zijn broers als slaaf zou moeten dienen, Gen. 9:25-27.
Accepteer het niet, het is als een gif.
Vraag je jezelf wel af of je bij een geloof of gemeenschap wilt horen waar dergelijke gedachten worden getolereerd ? 
Deze enkele vraag van jou is al een diepe belediging van de vrouw waar je zo van houdt, realiseer je dat wel ? 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Wijngaard1990:

Ik ben zelf Christen en ben getrouwd met iemand uit Zuid-Amerika. Zij heeft een best donker gelaat. Het is al meerdere keren voorgekomen dat mensen in de gemeenschap zeggen dat ons huwelijk een zonde is. Ze beweren dan dat God mensen van verschillende rassen op verschillende contineten heeft gezet om zo de rassen gescheiden te houden. Persoonlijk vind ik dit klinkklare onzin. Met die logica zal heel Noord en Zuid-Amerika in zonde leven omdat het ''originele'' ras daar bijna is uitgeroeid. Ik kom uit een voornamelijk blanke kerkgemeente met weinig buitenlanders. Daarom denk ik dat deze denkwijze gewoon valt onder ordinair racisme en dat het geloof als een zwak argument wordt gebruikt omdat te verbloemen.

Maar klopt dat ook? Is het een zonde volgens God als je een interraciale relatie hebt? 

Racisme bestond nog niet in de tijd van de Bijbel. Mozes had een gekleurde vrouw. Jozef had een Egyptische vrouw dus tenminste twee van de stammen van Israël waren gemengd. Racisme is iets van de laatste eeuwen en was daarvoor onbekend. Trek je niets aan van domme, onwetende mensen. Indien jouw vrouw niet geaccepteerd zou worden, zoek dan zo snel mogelijk een andere gemeente waar ze normaal doen. 

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
40 minuten geleden zei Willempie:

Racisme bestond nog niet in de tijd van de Bijbel

Nou.... geen racisme.... hoeveel voorbeelden wil je hebben?
(Deuteronomium 23:20) Aan den vreemde zult gij woekeren; maar aan uw broeder zult gij niet woekeren; 
Deuteronomium 14:21) Gij zult geen dood aas eten; den vreemdeling, die in uw poorten is, zult gij het geven, dat hij het ete, of verkoopt het den vreemde; want gij zijt een heilig volk den HEERE, uw God. 
(Genesis 19: 32-36) Kom, laat ons onze vader wijn te drinken geven, en bij hem liggen, opdat wij van onze vader zaad in het leven behouden.........En de twee dochters van Lot werden bevrucht van haar vader. En de eerstgeborene baarde een zoon, en noemde zijn naam Moab; deze is de vader der Moabieten, tot op dezen dag.....
(Leviticus 25:44-45) Aangaande uw slaaf of uw slavin, die gij zult hebben, die zullen van de volken zijn, die rondom u zijn; 

40 minuten geleden zei Willempie:

Mozes had een gekleurde vrouw.

Dat is niet zo moeilijk. Er komen geen blanken voor in de Bijbel. Blanke Europeanen maken dat onderscheid al zeker 2000 jaar. Of zijn Joden nu ineens ook blanken? Even mijn neus checken...😉

 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Nou.... (Deuteronomium 23:20) Aan den vreemde zult gij woekeren; maar aan uw broeder zult gij niet woekeren; (Deuteronomium 14:21) Gij zult geen dood aas eten; den vreemdeling, die in uw poorten is, zult gij het geven, dat hij het ete, of verkoopt het den vreemde; want gij zijt een heilig volk den HEERE, uw God.

Dat is niet zo moeilijk. Er komen geen blanken voor in de Bijbel.

 

Voor de meelezers: Deze reactie heeft niets maar dan ook helemaal niets met racisme te maken. Racisme bestaat pas sinds de laatste eeuwen. Daarvoor werd er geen discriminerend onderscheid gemaakt tussen de verschillende rassen. Natuurlijk werden verschillende (familie)stammen en volkeren onderscheiden maar dat had en heeft niets met racisme te maken. 

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites

 

6 minuten geleden zei Willempie:

Voor de meelezers: Deze reactie heeft niets maar dan ook helemaal niets met racisme te maken. Racisme bestaat pas sinds de laatste eeuwen. Daarvoor werd er geen discriminerend onderscheid gemaakt tussen de verschillende rassen. Natuurlijk werden verschillende (familie)stammen en volkeren onderscheiden maar dat had en heeft niets met racisme te maken. 

O... De tekst van Leviticus is geen racisme / discriminatie? 
(Leviticus 25:44-45) Aangaande uw slaaf of uw slavin, die gij zult hebben, die zullen van de volken zijn, die rondom u zijn; 

Maar goed @Wijngaard1990, je ziet aan de reactie van @Willempie dat racisme en discriminatie nog veel voor komt. Ook hier, helaas.
En daar ging jouw topic over.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

het gaat hier om ordinair racisme door mensen in mijn gemeenschap.

Het is uitdagend om te zien dat jouw gemeenschap zowel worstelt met racisme als haat tegen gelovigen. Het is belangrijk om jezelf boven deze negativiteit te plaatsen, zodat je de mogelijkheid hebt om persoonlijk te groeien.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Madeliefske:
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

het gaat hier om ordinair racisme door mensen in mijn gemeenschap.

Het is uitdagend om te zien dat jouw gemeenschap zowel worstelt met racisme als haat tegen gelovigen. Het is belangrijk om jezelf boven deze negativiteit te plaatsen, zodat je de mogelijkheid hebt om persoonlijk te groeien.

Ik zou het op prijs stellen als je mij correct citeert en geen woorden in de mond legt.  Er staat 'jouw'. Niet 'mijn'.
Ik ben geen lid van een gemeenschap, dus worstel ook niet met racisme of haat tegen mensen die anders denken dan 'mijn gemeenschap'.
Met 'jouw gemeenschap' doelde ik @Wijngaard1990

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Dat beloof ik:

O... De tekst van Leviticus is geen racisme / discriminatie? 
(Leviticus 25:44-45) Aangaande uw slaaf of uw slavin, die gij zult hebben, die zullen van de volken zijn, die rondom u zijn; 

Maar goed @Wijngaard1990, je ziet aan de reactie van @Willempie dat racisme en discriminatie nog veel voor komt. Ook hier, helaas.

@Willempie hanteert echter de meer klassieke, enge definitie van 'racisme', namelijk het maken van onderscheid in mensenrassen. De moderne definitie neemt daarbij ook huidskleur en afkomst mee.
Volgens de klassieke definitie zijn de etnocentrische wetten uit de Bijbel dus nog geen racisme, omdat men in die tijd simpelweg geen rassenleer kende. Bij Israël telde alleen de afkomst, dus je familiestamboom. Daarom ook al die geslachtsregisters. De onderverdeling van mensen in rassen stamt immers pas uit de negentiende eeuw.
Volgens de moderne definitie kun je de genoemde wetten echter inderdaad wel degelijk als racistisch beschouwen. Die vorm van racisme was wereldwijd dan ook heel gewoon, in vroegere tijden zelfs op stam- of stadsniveau, en de maatschappelijke tot wereldwijde strijd daartegen is dan ook relatief jong.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Dat beloof ik:

Ik zou het op prijs stellen als je mij correct citeert en geen woorden in de mond legt.  Er staat 'jouw'. Niet 'mijn'.
Ik ben geen lid van een gemeenschap, dus worstel ook niet met racisme of haat tegen mensen die anders denken dan 'mijn gemeenschap'.

Het is geen eenvoudige taak om bewust te worden van jezelf, maar ik koester de hoop dat ook jij daartoe in staat bent.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Dat beloof ik:

O... De tekst van Leviticus is geen racisme / discriminatie? 

Geen racisme nee. 

2 minuten geleden zei Robert Frans:

Volgens de moderne definitie kun je de genoemde wetten echter inderdaad wel degelijk als racistisch beschouwen. Die vorm van racisme was wereldwijd dan ook heel gewoon, in vroegere tijden zelfs op stam- of stadsniveau, en de maatschappelijke tot wereldwijde strijd daartegen is dan ook relatief jong.

Die moderne definitie is dan zeer misleidend. Tribalisme is niet identiek aan racisme. Ruzie tussen verschillende families is geen racisme. Oorlogen tussen verschillende volkeren is geen racisme. Nationalisme is geen racisme. Slavernij is pas racistisch geworden in de laatste eeuwen. Daarvoor waren er slaven uit alle volken en rassen, zonder enig racistisch onderscheid.  

Link naar bericht
Deel via andere websites

Racisme is al enkele eeuwen voor Darwin ontstaan maar het Darwinisme heeft het voor het eerst in de geschiedenis getracht te legitimeren. De volledige titel van Darwins  zo veelgeprezen boek is, schrik niet:

On the Origin of Species by Means of Natural Selection, or the Preservation of Favoured Races in the Struggle for Life.

 

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Willempie:

Daarvoor waren er slaven uit alle volken en rassen, zonder enig racistisch onderscheid.  

Eigen volk eerst bestond toen ook al:

2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Leviticus 25:44-45) Aangaande uw slaaf of uw slavin, die gij zult hebben, die zullen van de volken zijn, die rondom u zijn

 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Wijngaard1990:

Maar klopt dat ook? Is het een zonde volgens God als je een interraciale relatie hebt? 

Absoluut niet. Iedereen is gelijk voor God. Mensen die zeggen dat jullie relatie zondig is zijn pure rascistisch en zou daar ook snel vertrekken want dit is heel antichristelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben blij dat iedereen het unaniem over eens is dat het toch racisme is. Ik merk dat in mijn gemeente dit een gevoelig onderwerp is. En ik vind het ook walgelijk dat God erbij wordt gehaald om dit racisme te verantwoorden. Mijn ouders zijn best actief in de gemeente, dus het zou moeilijk worden om iets anders te vinden zonder mijn ouders te beledigen. Mijn ouders vonden het ook moeilijk toen ik met mijn vrouw trouwde maar ik hield voet bij stuk en dat is goed gekomen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Wijngaard1990:

Ik ben blij dat iedereen het unaniem over eens is dat het toch racisme is. Ik merk dat in mijn gemeente dit een gevoelig onderwerp is. En ik vind het ook walgelijk dat God erbij wordt gehaald om dit racisme te verantwoorden. Mijn ouders zijn best actief in de gemeente, dus het zou moeilijk worden om iets anders te vinden zonder mijn ouders te beledigen. Mijn ouders vonden het ook moeilijk toen ik met mijn vrouw trouwde maar ik hield voet bij stuk en dat is goed gekomen. 

Misschien kan God jouw relatie juist gebruiken om mensen in jouw gemeente over hun vooroordelen heen te helpen. Dat is ook een mogelijkheid.  Ik heb zelf ook een getinte vrouw, uit Angola, maar die is gelukkig overal, zonder uitzondering, met liefde geaccepteerd, ook in Zuid-Afrika waar we lang hebben gewoond. Ik heb trouwens sterk de indruk dat racisme in Nederland een groter probleem is dan in Zuid-Afrika ooit het geval is geweest, alle Nederlandse zelfvergenoegdheid en superioriteitswaan ten spijt. We hebben ook jaren in Portugal gewoond. Daar is racisme zo goed als onbekend, net zoals het in de voormalige Portugese kolonie Angola onbekend was. De scholen waren gemengd en er werd lustig gemengd gehuwd. Zwart, blank en gemengd komen in bijna alle families uit Angola voor. Ze begrijpen het principe van racisme niet eens goed. Maar daar schijn je meer ontwikkeld voor te moeten zijn zoals wij in Nederland (zei hij sarcastisch). 

Is het niet zo dat jouw ouders nu steeds meer van hun schoondochter gaan houden en dat dit ze helpt om over hun vooroordelen heen te komen? Dat zou toch prachtig zijn? Zo kan God ook dingen ten goede uitwerken, ook in jullie gemeente.  

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
17 uur geleden zei Robert Frans:

@Willempie hanteert echter de meer klassieke, enge definitie van 'racisme', namelijk het maken van onderscheid in mensenrassen. De moderne definitie neemt daarbij ook huidskleur en afkomst mee.
Volgens de klassieke definitie zijn de etnocentrische wetten uit de Bijbel dus nog geen racisme, omdat men in die tijd simpelweg geen rassenleer kende. Bij Israël telde alleen de afkomst, dus je familiestamboom. Daarom ook al die geslachtsregisters. De onderverdeling van mensen in rassen stamt immers pas uit de negentiende eeuw.
Volgens de moderne definitie kun je de genoemde wetten echter inderdaad wel degelijk als racistisch beschouwen. Die vorm van racisme was wereldwijd dan ook heel gewoon, in vroegere tijden zelfs op stam- of stadsniveau, en de maatschappelijke tot wereldwijde strijd daartegen is dan ook relatief jong.

De mens is oorspronkelijk gemaakt als Adam en Eva. Daarbij hebben hun kinderen de aarde bevolkt. De bijbel geeft ook inzicht in het ontstaan van volkeren. Alles op basis van geslachtslijnen. Dus alle mensen zijn familie van elkaar. Zaak is om met elkaar in vrede om te gaan.

21 uur geleden zei Wijngaard1990:

Ik ben zelf Christen en ben getrouwd met iemand uit Zuid-Amerika. Zij heeft een best donker gelaat. Het is al meerdere keren voorgekomen dat mensen in de gemeenschap zeggen dat ons huwelijk een zonde is. Ze beweren dan dat God mensen van verschillende rassen op verschillende contineten heeft gezet om zo de rassen gescheiden te houden. Persoonlijk vind ik dit klinkklare onzin. Met die logica zal heel Noord en Zuid-Amerika in zonde leven omdat het ''originele'' ras daar bijna is uitgeroeid. Ik kom uit een voornamelijk blanke kerkgemeente met weinig buitenlanders. Daarom denk ik dat deze denkwijze gewoon valt onder ordinair racisme en dat het geloof als een zwak argument wordt gebruikt omdat te verbloemen.

Maar klopt dat ook? Is het een zonde volgens God als je een interraciale relatie hebt? 

Omdat alle mensen van Adam en Eva afstammen zijn allen familie van elkaar. Door de afstammingslijn ontstaan families die stammen worden die volkeren worden. Maar men blijft familie. God heeft alle mensen lief en wil dat het met iedereen goed gaat. De schrift toont aan dat gemenge huwelijken heel gewoon zijn. Jozef was Joods en trouwde met een Egyptische.  Boaz was Joods en trouwwde met een Moabitische (Ruth). Mozes was Joods en trouwde met een Midjanitische (Zippora de dochter van de hogepriester van Midjan). Allen gemenge huwelijken. Mensen met verschillende afstamming (wanneer we in het recente verleden blijven. Dus de bijbel ondersteunt gemengde huwelijken.

Ook zegt de wet dat men vrouwen uit andere volkeren die men overwonnen had tot vrouw mocht nemen. Hiermee bevestigd de wet dat het liefde is om een gemengd huwelijk aan te gaan en dat het niet verboden is. De wet is God liefhebben en de naaste als jezelf en daarbij hoort dat men mensen uit andere volkeren ook liefheeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei Willempie:

Racisme is al enkele eeuwen voor Darwin ontstaan maar het Darwinisme heeft het voor het eerst in de geschiedenis getracht te legitimeren. De volledige titel van Darwins  zo veelgeprezen boek is, schrik niet:

On the Origin of Species by Means of Natural Selection, or the Preservation of Favoured Races in the Struggle for Life.

 

Dat is niet om van te schrikken, hij heeft het daar over dieren.
Al eerder in de literatuur geschiedenis kwamen boeken voor waar de titel wél duidelijk ging over racisme.
Wat te denken van Maarten Luther in 1543:  ‘Von den Juden und ihren Lügen’ ofwel ‘Over de joden en hun leugens’.
Je zit er dus naast als je Darwin als zwart schaap in deze afschildert.

1 uur geleden zei Willempie:

Daar is racisme zo goed als onbekend, net zoals het in de voormalige Portugese kolonie Angola onbekend was.

Er werden slecht 4 miljoen Angolezen als slaaf verhandeld door de Portugezen, maar dat is dan zeker slechts een te verwaarlozen bijkomstigheid?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Willempie:

Misschien kan God jouw relatie juist gebruiken om mensen in jouw gemeente over hun vooroordelen heen te helpen. Dat is ook een mogelijkheid.  Ik heb zelf ook een getinte vrouw, uit Angola, maar die is gelukkig overal, zonder uitzondering, met liefde geaccepteerd, ook in Zuid-Afrika waar we lang hebben gewoond. Ik heb trouwens sterk de indruk dat racisme in Nederland een groter probleem is dan in Zuid-Afrika ooit het geval is geweest, alle Nederlandse zelfvergenoegdheid en superioriteitswaan ten spijt. We hebben ook jaren in Portugal gewoond. Daar is racisme zo goed als onbekend, net zoals het in de voormalige Portugese kolonie Angola onbekend was. De scholen waren gemengd en er werd lustig gemengd gehuwd. Zwart, blank en gemengd komen in bijna alle families uit Angola voor. Ze begrijpen het principe van racisme niet eens goed. Maar daar schijn je meer ontwikkeld voor te moeten zijn zoals wij in Nederland (zei hij sarcastisch). 

Is het niet zo dat jouw ouders nu steeds meer van hun schoondochter gaan houden en dat dit ze helpt om over hun vooroordelen heen te komen? Dat zou toch prachtig zijn? Zo kan God ook dingen ten goede uitwerken, ook in jullie gemeente.  

Fijne informatie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat is niet om van te schrikken, hij heeft het daar over dieren.

Nee, hij heeft het over rassen. Maar als mensen als dieren worden beschouwt heb je natuurlijk gelijk.

 

1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Wat te denken van Maarten Luther in 1543:  ‘Von den Juden und ihren Lügen’ ofwel ‘Over de joden en hun leugens’.

Dat was een enorme miskleun van Luther maar zelfs kritiek op een bepaald volk, in dit geval uit religieuze motieven, is geen racisme, net zoals zijn felle kritiek op het pausdom geen racisme was. Als het gericht zou zijn tegen alle afstammelingen van Sem, dus alle semitische volkeren, dus één van de drie hoofdrassen, zou het racisme zijn geweest want dan zou het iets met een ras te maken hebben gehad. 

1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Er werden slecht 4 miljoen Angolezen als slaaf verhandeld door de Portugezen, maar dat is dan zeker slechts een te verwaarlozen bijkomstigheid?

Dat was voordat Angola een Portugese kolonie werd. Wij Nederlanders hebben trouwens ook behoorlijk huisgehouden in dit opzicht en in ons geval wel onder toezicht en met welwillende toestemming van de Nederlandse regering.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Willempie:

 

Is het niet zo dat jouw ouders nu steeds meer van hun schoondochter gaan houden en dat dit ze helpt om over hun vooroordelen heen te komen? Dat zou toch prachtig zijn? Zo kan God ook dingen ten goede uitwerken, ook in jullie gemeente.  

Mijn ouders waren zeker in het begin van de relatie erg mondig. Uiteindelijk heb ik moeten zeggen dat als ik moet kiezen tussen hen of mijn vrouw, ik voor mijn vrouw zou kiezen. Ze geloofde mij toen niet en als gevolg heb ik ze een maand of twee niet meer gesproken tot ze uiteindelijk hun mening hadden bijgesteld. De relatie tussen mijn vrouw en mijn ouders is op dit moment oké, maar nog steeds niet geweldig. Maar de opmerkingen over haar zijn uiteindelijk wel opgehouden omdat ze zagen dat ze mij er ook mee verloren. Dus tsja... 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Willempie:
4 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat is niet om van te schrikken, hij heeft het daar over dieren.

Nee, hij heeft het over rassen. Maar als mensen als dieren worden beschouwt heb je natuurlijk gelijk.

En dat deed Darwin dan ook, mensen als dieren beschouwen. Je haalt zijn boek aan, bekijk de tekst dan ook zoals hij het bedoelde.

3 uur geleden zei Willempie:
4 uur geleden zei Dat beloof ik:

Wat te denken van Maarten Luther in 1543:  ‘Von den Juden und ihren Lügen’ ofwel ‘Over de joden en hun leugens’.

Dat was een enorme miskleun van Luther maar zelfs kritiek op een bepaald volk, in dit geval uit religieuze motieven, is geen racisme, net zoals zijn felle kritiek op het pausdom geen racisme was. Als het gericht zou zijn tegen alle afstammelingen van Sem, dus alle semitische volkeren, dus één van de drie hoofdrassen, zou het racisme zijn geweest want dan zou het iets met een ras te maken hebben gehad. 

Het gaat hier om kritiek op alle Joden, dat is dus racisme. Dat jij aan racisme een andere betekenis meent te moeten dan die in het Nederlands gebruikelijk is, is jouw probleem.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Racisme is de opvatting of doctrine dat er menselijke rassen te onderscheiden zijn met daaraan gerelateerde verschillen in karaktereigenschappen, fysieke capaciteiten en geestelijke vermogens waarbij het eigen ras superieur zou zijn aan andere rassen. Wanneer voor het ene ras andere maatstaven gelden dan voor het andere, is er sprake van rassendiscriminatie. De term racisme heeft een zeer negatieve lading, want racisme wordt in verband gebracht met o.a. de massamoorden op Joden door de nazi's. De nazi-politiek beschouwde Joden als een ras en met daaraan verbonden uiterlijke kenmerken.

In de oudheid waren vele volkeren etnocentrisch: zij beschouwden andere volkeren - meer op culturele dan op raciale gronden - als barbaren. 

(Bron wiki)

 

De opmerking dat racisme nog niet bestond in de tijd van de Bijbel is dus volledig uit de duim gezogen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Willempie:
4 uur geleden zei Dat beloof ik:

Er werden slecht 4 miljoen Angolezen als slaaf verhandeld door de Portugezen, maar dat is dan zeker slechts een te verwaarlozen bijkomstigheid?

Dat was voordat Angola een Portugese kolonie werd.

Ach zo, de Portugezen verhandelden Angolezen voordat de Portugezen in Angola zaten. Ik geloof dat je het zelf niet helemaal meer kunt volgen is 't niet? 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid