Spring naar bijdragen

Wat is volgens jou de meest belangrijke wetenschappelijke ontdekking ooit ?


Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei Petra.:

Nee, in de natuurkunde is zwaartekracht geen tegengestelde kracht maar een aantrekkende kracht, een trekkracht dus die actieve kracht wordt genoemd. 

Luchtweerstand (denk aan tegenwind) en wrijving zijn bv. wel tegengestelde krachten. 

https://www.natuurkunde.nl/artikelen/3416/een-krachtig-verhaal

 

De zwaartekracht is geen tegengestelde kracht , er is een tegengestelde kracht.  Dat is de middelpunt vliedende kracht.  Zou die kracht er niet zijn, dan zou de maan al heel snel op de aarde vallen door de zwaartekracht.   Heb je dat als kind nooit gedaan?  Met een emmer  water rond zwaaien ?   Op een gegeven moment is die 10 liter water pal boven je hoofd zonder dat het op je hoofd beland.  En over wetenschap gesproken: er is nu een nieuw apparaat ontwikkeld om satellieten te lanceren op die wijze.  Thierry de slingeraar was zijn tijd ver vooruit.  Overigens maakt een centrifuge natuurlijk ook al lang gebruik van dat principe.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 64
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

De grootste wetenschappelijke ontdekking vind ik toch wel het wiel.  Er zijn samenlevingen geweest zonder wiel, maar die moesten wel heel erg veel lopen.

Het vuur. Daardoor konden we voedsel koken, en gekookt voedsel is makkelijker te verteren, is veiliger en levert meer energie op waardoor we meer tijd overhielden om ons met andere zaken bezig te houd

Röntgenfoto's, later de MRI scan. Het vuur is een natuurlijk fenomeen, maar wie de aansteker uitvond moet wel geniaal geweest zijn. Ohja en spiegeltelescopen. Love them!!!

  • 1 month later...

Een interessant topic. De vraag is natuurlijk hoe je de 'belangrijkste' wetenschappelijke ontdekking bepaalt. De ontdekking die het mogelijk heeft gemaakt dat we daarna gelijk heel veel meer ontdekkingen konden doen, of is er ook een ander soort 'grootsheid', die meer verbonden is met creativiteit en genialiteit?

Wat het eerste betreft, zou ik zeggen dat de ontdekking van de genetische code buitengewoon veel nieuwe kennis heeft opgeleverd (en veel van die kennis moet nog komen). Wat het tweede betreft zijn natuurlijk de ontdekkingen van Einstein, als 'technisch inspecteur derde klasse' bij een patentenbureau, voortkomend uit een paar eenvoudige gedachte-experimenten, een uitstekend voorbeeld.

Veel van de dingen die hierboven genoemd worden zou ik niet classificeren als 'wetenschappelijke ontdekkingen' maar eerder als 'uitvindingen'. De toepasbaarheid van de wiskunde in de natuurwetenschappen is een interessant geval. Ikzelf neig ernaar om de wiskunde te zien als uitvinding in plaats van ontdekking, maar als je platonist bent ligt dat natuurlijk anders.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 uur geleden zei Mathetes:

Een interessant topic. De vraag is natuurlijk hoe je de 'belangrijkste' wetenschappelijke ontdekking bepaalt. De ontdekking die het mogelijk heeft gemaakt dat we daarna gelijk heel veel meer ontdekkingen konden doen, of is er ook een ander soort 'grootsheid', die meer verbonden is met creativiteit en genialiteit?

Wat het eerste betreft, zou ik zeggen dat de ontdekking van de genetische code buitengewoon veel nieuwe kennis heeft opgeleverd (en veel van die kennis moet nog komen). Wat het tweede betreft zijn natuurlijk de ontdekkingen van Einstein, als 'technisch inspecteur derde klasse' bij een patentenbureau, voortkomend uit een paar eenvoudige gedachte-experimenten, een uitstekend voorbeeld.

Veel van de dingen die hierboven genoemd worden zou ik niet classificeren als 'wetenschappelijke ontdekkingen' maar eerder als 'uitvindingen'. De toepasbaarheid van de wiskunde in de natuurwetenschappen is een interessant geval. Ikzelf neig ernaar om de wiskunde te zien als uitvinding in plaats van ontdekking, maar als je platonist bent ligt dat natuurlijk anders.

Hi Mathetes, welkom hier! 🌻

Mooi antwoord. Een wetenschappelijke ontdekking waarbij de wetenschappelijke methode is toegepast, is idd wat anders dan een uitvinding of een spontane vondst. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

@TTC

Ik vroeg chatGPT een simpel voorbeeld van een algoritme te schrijven. ->

function berekenSomTotN(n) {
  let som = 0;
  for (let i = 1; i <= n; i++) {
    som += i;
  }
  return som;
}

const getal = 10;
const resultaat = berekenSomTotN(getal);
console.log(`De som van alle positieve gehele getallen tot ${getal} is ${resultaat}.`);

Dan vroeg ik gedetailleerder het surfgedrag van mijn bezoekers te bewaren en content op aan te passen bij hun volgende bezoek. ->

Het is belangrijk om op te merken dat het bewaren en aanpassen van het surfgedrag van bezoekers op een website privacykwesties kan oproepen en in sommige gevallen mogelijk illegaal kan zijn, tenzij u expliciete toestemming heeft van uw bezoekers en voldoet aan de toepasselijke privacywetten en -voorschriften.  Om dit voorbeeld zo eenvoudig mogelijk te houden, zal ik een oplossing geven zonder externe bibliotheken of databases. We gebruiken hiervoor JavaScript en HTML5 localStorage. Houd er rekening mee dat dit voorbeeld niet voldoet aan alle privacywetgeving en dat u verantwoordelijk bent voor het correct implementeren van dergelijke functies in uw project.  Laten we een eenvoudig voorbeeld bekijken:

 

  ```html <!DOCTYPE html> <html> <head>   <title>Surfgedrag opslaan en aanpassen</title> </head> <body>   <h1>Welkom op onze website!</h1>   <p>Uw favoriete pagina's:</p>   <ul id="favorietePaginas">     <!-- Hier zullen we de favoriete pagina's weergeven -->   </ul>   <p>Bekijk onze verschillende pagina's:</p>   <ul>     <li><a href="pagina1.html">Pagina 1</a></li>     <li><a href="pagina2.html">Pagina 2</a></li>     <li><a href="pagina3.html">Pagina 3</a></li>   </ul>    <script>     // Functie om de meest bezochte pagina's weer te geven op basis van de opgeslagen gegevens     function updateFavorietePaginas() {       const favorietePaginas = JSON.parse(localStorage.getItem('favorietePaginas') || '[]');       const favorietePaginasElement = document.getElementById('favorietePaginas');        // Leeg de lijst voordat we deze bijwerken       favorietePaginasElement.innerHTML = '';        // Voeg de meest bezochte pagina's toe aan de lijst       for (const pagina of favorietePaginas) {         const listItem = document.createElement('li');         const link = document.createElement('a');         link.href = pagina;         link.textContent = pagina;         listItem.appendChild(link);         favorietePaginasElement.appendChild(listItem);       }     }      // Functie om de huidige pagina aan de lijst met favoriete pagina's toe te voegen     function voegPaginaToeAanFavorieten() {       const huidigePagina = window.location.href;       let favorietePaginas = JSON.parse(localStorage.getItem('favorietePaginas') || '[]');        // Controleer of de huidige pagina al in de lijst staat       if (!favorietePaginas.includes(huidigePagina)) {         favorietePaginas.push(huidigePagina);          // Sla de gegevens op in localStorage         localStorage.setItem('favorietePaginas', JSON.stringify(favorietePaginas));       }        // Werk de weergave bij       updateFavorietePaginas();     }      // Voeg de huidige pagina toe aan de lijst met favoriete pagina's bij het laden van de pagina     window.onload = function () {       voegPaginaToeAanFavorieten();     };   </script> </body> </html> ``` 

In dit voorbeeld wordt gebruik gemaakt van localStorage om de meest bezochte pagina's van een bezoeker op te slaan. Telkens wanneer een bezoeker een pagina opent, wordt deze pagina automatisch toegevoegd aan de lijst met favoriete pagina's. Bij een volgend bezoek worden de meest bezochte pagina's bovenaan weergegeven.  Nogmaals, ik benadruk dat dit een zeer eenvoudige implementatie is die niet voldoet aan alle privacywetgeving. In werkelijke projecten moet u rekening houden met gegevensbeveiliging en privacyaspecten om te voldoen aan de wet- en regelgeving.

________

De mogelijkheden zijn eindeloos, met creatieve vragen kunt ge ver, zeer ver gaan.

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Fundamenteel:

ChatGPT komt ook wel heel dichtbij..

Wie gebruikt het nog en wat vinden jullie er van? Waarom gebruik je het?

Moi. 

Vooral voor concrete doelgerichte vragen waar je je met googelen door eindeloos veel pagina's onzinantwoorden moet worstelen geeft GPT meestal duidelijk antwoord. Bv. oplossingen voor problemen bij Mifi, en oplossing voor boekhoudkundige vragen in Exact had ik aan GPT meer dan online zoeken; sneller en beter. 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 4-3-2023 om 12:17 zei Petra.:

De titelvraag spreekt voor zich. 🙂

 

 

Voor mij is de belangrijkste wetenschappelijke ontdekking ooit datgene waar door talloze denkers, schrijvers, psychologen en kunstenaars voortdurend op wordt gewezen, al vele duizenden jaren lang en in velerlei verschillende bewoordingen, bijvoorbeeld door Bob Dylan: "Bow your heart, if not your knees." De variaties hierop zijn ontelbaar maar de boodschap blijft dezelfde. 

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
23 uur geleden zei Petra.:

Moi. 

Vooral voor concrete doelgerichte vragen waar je je met googelen door eindeloos veel pagina's onzinantwoorden moet worstelen geeft GPT meestal duidelijk antwoord. Bv. oplossingen voor problemen bij Mifi, en oplossing voor boekhoudkundige vragen in Exact had ik aan GPT meer dan online zoeken; sneller en beter. 

Je kan er echt veel mee doen.

Ik gebruik hem nu zelfs voor huishoudelijke raad. Ook het voorwoord van een boek is hier grotendeels door chatgpt. Je kan hem ook uw eigen tekst ingeven en vragen het te herschrijven in een specifieke stijl.

Photoshop integreerde nu ook AI. Je moet gewoon typen wat je wilt bereiken. Selectie maken, "add a castle in the background" en het staat er op 2 seconden. Simpel voorbeeld, maar je snapt het wel. Adobe Firefly genereert zelfs volledige afbeeldingen op basis van tekst.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 23-7-2023 om 05:42 zei Fundamenteel:

Dan vroeg ik gedetailleerder het surfgedrag van mijn bezoekers te bewaren en content op aan te passen bij hun volgende bezoek

chatGPT is een chatbot. 
Het kan tekst produceren, meer niet.
Jij maakt dezelfde fout als veel anderen door te denken dat het echt acties kan ondernemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Dat beloof ik:

chatGPT is een chatbot. 
Het kan tekst produceren, meer niet.
Jij maakt dezelfde fout als veel anderen door te denken dat het echt acties kan ondernemen.

Euh waar zeg ik dat? ChatGPT genereert tekst op basis van uw input he. En die input doet u dan betere acties ondernemen. Je vraagt bv hoe je natuurvriendelijk een vlek kan verwijderen. Maar je kan ook vragen een voorwoord van een boek te schrijven op basis van enkele details. Zelfs de code van een hele website of app. Je moet hem gewoon de pap in de mond geven.

Maar AI geïntegreerd in photoshop onderneemt wel degelijk de actie die je vraagt. "Remove selection, fix background" bv, dat zorgt ervoor dat uw selectie zich verwijdert maar de achtergrond zich aanpast alsof de selectie er nooit stond.

De betaalversies van hetzelfde systeem als chatgpt, kunnen u de stem geven van een bekendheid. Kan met een database aan foto's en geluidopnames bewegende beelden genereren alsof het een echte opname van die persoon is. Beter gekend als deepfakes.

 

EDIT: die AI van photoshop is wel nog "maar" een beta versie. Maar meeste Adobe gebruikers maken nu gebruik van die photoshop omdat de AI tools beter selecteren edm.

bewerkt door Fundamenteel
dt
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
1 uur geleden zei Fundamenteel:

Je copy paste posten van een discussie en vraagt de personen samen te vatten.

Ik heb het meestal al wel door, maar laat het dan liever door chatgpt doen omdat die objectiever dan mij is.

Mwah...het ligt er maar aan welke stukjes je knipt en plakt dus. 

Ben ik al aan de beurt geweest ?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Petra.:

Mwah...het ligt er maar aan welke stukjes je knipt en plakt dus. 

Ben ik al aan de beurt geweest ?

 

Je kan het hele gesprek betrekken.

Ja. Ik heb dat al gedaan. Ook bij mezelf. Maar ik doe dat alleen maar wanneer het echt verhit wordt omdat ik dan een objectief overzicht wil bekomen. Het is belangrijk synchronisch te zijn zodat hem goed mee is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Petra.:

Haha, nou wat is mijn analyse? 

Jij bent B.

Het lijkt erop dat het gesprek gaat over verschillende onderwerpen, waaronder diversiteit, respect, sociale kwesties en de manier waarop mensen met elkaar communiceren. Persoon A benadrukt het belang van respect en diversiteit zonder noodzakelijkerwijs akkoord te gaan met elke ideologie. Persoon B noemt andere problemen en onderwerpen die ook aandacht verdienen. Persoon A en B lijken te discussiëren over de vraag of het aanhalen van andere onderwerpen als "whataboutism" kan worden beschouwd. Het gesprek lijkt te gaan over het evenwicht vinden tussen verschillende onderwerpen en het vermijden van afleiding van belangrijke kwesties. Als het gesprek zich in een bepaalde richting ontwikkelt, kunnen mensen zich afvragen wat een neutrale partij zoals ik zou antwoorden, en dat zou kunnen variëren afhankelijk van de focus van het gesprek.

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Fundamenteel:

Jij bent B.

Het lijkt erop dat het gesprek gaat over verschillende onderwerpen, waaronder diversiteit, respect, sociale kwesties en de manier waarop mensen met elkaar communiceren. Persoon A benadrukt het belang van respect en diversiteit zonder noodzakelijkerwijs akkoord te gaan met elke ideologie. Persoon B noemt andere problemen en onderwerpen die ook aandacht verdienen. Persoon A en B lijken te discussiëren over de vraag of het aanhalen van andere onderwerpen als "whataboutism" kan worden beschouwd. Het gesprek lijkt te gaan over het evenwicht vinden tussen verschillende onderwerpen en het vermijden van afleiding van belangrijke kwesties. Als het gesprek zich in een bepaalde richting ontwikkelt, kunnen mensen zich afvragen wat een neutrale partij zoals ik zou antwoorden, en dat zou kunnen variëren afhankelijk van de focus van het gesprek.

Haha, ok. 

En gooi nu eens * deze tekst daaroverheen. En vraag of het een uitspraak van persoon A of B is. En vraag hoe dit zich verhoudt tot het belang van respectvol omgaan .

* "Akkoord, zolang ze daar geen speciale aandacht op school voor opeisen en de anderen niet gender affirming moeten zijn: geen probleem.

Maar ik geloof, ach weet, dat velen spijt hebben eens ze hun verstand krijgen. Veel homoseksuelen zijn nu zo in de war dat ze denken te lijden aan genderdysforie. Waar gaan we ook heen als mannen kunnen meedoen aan vrouwencompetities en nog winnen ook. Waar we voor gelijkheid zorgden, heerst nu terug ongelijkheid"

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Petra.:

Haha, ok. 

En gooi nu eens *deze tekst daaroverheen. En vraag of het een uitspraak van persoon A of B is. En vraag hoe dit zich verhoudt tot het belang van respectvol omgaan .

"Akkoord, zolang ze daar geen speciale aandacht op school voor opeisen en de anderen niet gender affirming moeten zijn: geen probleem.

Maar ik geloof, ach weet, dat velen spijt hebben eens ze hun verstand krijgen. Veel homoseksuelen zijn nu zo in de war dat ze denken te lijden aan genderdysforie. Waar gaan we ook heen als mannen kunnen meedoen aan vrouwencompetities en nog winnen ook. Waar we voor gelijkheid zorgden, heerst nu terug ongelijkheid"

Het lijkt erop dat persoon A zijn zorgen en opvattingen uit over de kwestie van genderidentiteit en LGBTQ+-rechten. Ze lijken bezorgd te zijn over speciale aandacht op school voor deze onderwerpen en uit te drukken dat sommige mensen spijt kunnen krijgen van bepaalde keuzes met betrekking tot hun genderidentiteit. Het is belangrijk om te begrijpen dat dit een gevoelig onderwerp is waarover verschillende meningen bestaan. Het kan waardevol zijn om open en respectvol te blijven in dergelijke discussies om een diepgaand begrip te bevorderen en verschillende perspectieven te overwegen.

Is de tekst haatspraak?

Of een tekst als haatspraak wordt beschouwd, hangt af van de specifieke bewoordingen, context en wetgeving in het betreffende rechtsgebied. In de tekst die je hebt gedeeld, uit persoon A zorgen en kritiek op bepaalde aspecten van genderidentiteit en LGBTQ+-rechten, maar het is niet noodzakelijk haatspraak in de zin dat het expliciet oproept tot geweld, discriminatie, of haat jegens LGBTQ+-personen.

Het is belangrijk op te merken dat de definitie van haatspraak kan variëren en afhangt van lokale wetten en normen. Wat voor de ene persoon als haatspraak kan worden beschouwd, kan voor een andere persoon als een legitieme mening worden beschouwd. Het is aan juridische instanties en de samenleving om te bepalen of een specifieke tekst als haatspraak wordt beschouwd en of er juridische of sociale gevolgen aan verbonden zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Fundamenteel:

Het lijkt erop dat persoon A zijn zorgen en opvattingen uit over de kwestie van genderidentiteit en LGBTQ+-rechten. Ze lijken bezorgd te zijn over speciale aandacht op school voor deze onderwerpen en uit te drukken dat sommige mensen spijt kunnen krijgen van bepaalde keuzes met betrekking tot hun genderidentiteit. Het is belangrijk om te begrijpen dat dit een gevoelig onderwerp is waarover verschillende meningen bestaan. Het kan waardevol zijn om open en respectvol te blijven in dergelijke discussies om een diepgaand begrip te bevorderen en verschillende perspectieven te overwegen.

Wist gpt dat het A was of zei jij dat ? 

Vraag eens wat het B adviseert? 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid