Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 173
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dag Fundamenteel, Je hebt zoals je zelf zegt jezelf compleet aan haar uitgeleverd. Dat is zeker geen gezonde zaak. Vooral niet nu je dreigt jezelf te verliezen. In mijn visie is dat in dezen een

Dan draag je zelf een hoofddoek, als je dat zo mooi vindt.. .😂 

Dat moet je doen in nuchtere toestand. Met alcohol ontvlucht je de realiteit, terwijl je gevoelens daarmee niet oplossen en in volle omvang weer voor je staan als je nuchter bent. 

38 minuten geleden zei Piebe:

Ja weet ik.

Waarna volgens het jodendom de hele Rode Zee zeven dagen onrein is en alles wat daarin is.

7 dagen geen huishouden doen, geen pan op het vuur te hoeven zetten. Lekker met een paar 'mede-onreinsters' in 'De Rode Tent', zonder de kids....geen man. Flesje wij– euh water erbij. Dan, na een dag of 7, neem je een duik in zee en droog je op in de zon. Vervolgens koop je 2 duiven die je bij de priester dropt ter vergeving van je "onreine bloeding", terwijl je al weer uitkijkt naar de volgende maand. Tenminste, dat is hoe ik de tekst lees. Maar misschien mis ik meer achtergrondinfo.

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei LynMari:

7 dagen geen huishouden doen, geen pan op het vuur te hoeven zetten. Lekker met een paar 'mede-onreinsters' in 'De Rode Tent', zonder de kids....geen man. Flesje wij– euh water erbij. Dan, na een dag of 7, neem je een duik in zee en droog je op in de zon. Vervolgens koop je 2 duiven die je bij de priester dropt ter vergeving van je "onreine bloeding", terwijl je al weer uitkijkt naar de volgende maand. Tenminste, dat is hoe ik de tekst lees. Maar misschien mis ik meer achtergrondinfo.

😄 Elke maand een hele week niet naar je werk maar met de dames feestvieren (ehhhh... onrein gaan zitten zijn) in de Toffe Tent!   |P

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Petra.:

😄 Elke maand een hele week niet naar je werk maar met de dames feestvieren (ehhhh... onrein gaan zitten zijn) in de Toffe Tent!   |P

P'cies.. Maarre verder-eh...is het natuurlijk echt afzien hè.. Pfew...

(Je moet vooral niet te veel en te vaak roepen dat je het naar je zin hebt met de rest van de "onreinsters gang" want voor je het weet, mag je die flessen "water" zelf gaan halen i.p.v. dat ze bij de tent worden neergezet)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 8-2-2023 om 13:34 zei Fundamenteel:

Waarom zijn christenen gestopt met de hoofddoek dragen?

We zijn niet gestopt. Bij JG is het zo dat wanneer een vrouw voor moet gaan in gebed omdat de man niet kan, of als er geen man is, dan draagt zij een hoofddoek uit respect voor God. Normaal gaat bij JG altijd de man voor in gebed, maar in tijden van oorlog of zo kan het zijn dat er geen man is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei LynMari:

7 dagen geen huishouden doen, geen pan op het vuur te hoeven zetten. Lekker met een paar 'mede-onreinsters' in 'De Rode Tent', zonder de kids....geen man. Flesje wij– euh water erbij. Dan, na een dag of 7, neem je een duik in zee en droog je op in de zon. Vervolgens koop je 2 duiven die je bij de priester dropt ter vergeving van je "onreine bloeding", terwijl je al weer uitkijkt naar de volgende maand. Tenminste, dat is hoe ik de tekst lees. Maar misschien mis ik meer achtergrondinfo.

Maar waarom mis ik deze positieve opstelling omtrent de vrouwonvriendelijke teksten van Paulus? Wat hij opschreef kwam niet uit eens uit zijn eigen koker, maar was veelmeer een samenvatting van hoe het er al aan toeging in de synagoges. De apostel krijgt de schuld van een hele cultuur waar hij slechts onderdeel van was. Ook Jezus was onderdeel van die vrouwonvriendelijke cultuur.

59 minuten geleden zei LynMari:

P'cies.. Maarre verder-eh...is het natuurlijk echt afzien hè.. Pfew...

(Je moet vooral niet te veel en te vaak roepen dat je het naar je zin hebt met de rest van de "onreinsters gang" want voor je het weet, mag je die flessen "water" zelf gaan halen i.p.v. dat ze bij de tent worden neergezet)

Een week lang waren het alleen maar tenten in het joodse kamp. 🤪

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Piebe:

Maar waarom mis ik deze positieve opstelling omtrent de vrouwonvriendelijke teksten van Paulus? Wat hij opschreef kwam niet uit eens uit zijn eigen koker, maar was veelmeer een samenvatting van hoe het er al aan toeging in de synagoges. De apostel krijgt de schuld van een hele cultuur waar hij slechts onderdeel van was. Ook Jezus was onderdeel van die vrouwonvriendelijke cultuur.

Een week lang waren het alleen maar tenten in het joodse kamp. 🤪

Ik zeg niet dat Paulus strikter was (ik noem het in deze context niet vrouwonvriendelijk, voor die tijd was het gewoon) dan anderen uit die tijd. Petrus had immer ook bepaalde ideeën over hoe vrouwen zich moesten gedragen en kleden. Ik houd alleen in het achterhoofd dat Paulus van origine een fanatiek Farizeeër was, dus goed op de hoogte van wat wel of niet mocht volgens de Joodse wet, die bovendien ook nog geconfronteerd werd met volgelingen, waaronder veel ex-heidenen, die hij tot de orde moest roepen omdat ze weer terug dreigden te vallen in hun oude gewoonten. Ik kan me zomaar voorstellen dat ik, met zijn achtergrond, misschien ook wel gedacht zou hebben: 'Hoe krijg ik die ex-bloeddrinkende, afgod-vererende polygamisten 😁 nou weer in het gareel, en dan zo dat ze niet zo opvallen?' Er stond natuurlijk veel op het spel, genoeg Romeinen en "ex-collega's" van hem die op de loer lagen om iedere misstap van hem en de rest van de volgelingen van Jezus te vergelden. Ik denk dat dit alles wel heeft meegewogen in wat hij de mensen bijbracht. 

Over die 7-daagse tentsessies: ik grap en grol graag maar ik besef heel goed dat er vandaag de dag nog vrouwen zijn die volgens deze wetten moeten leven. Ik heb ooit ergens op Reddit eens een verhaal gelezen van een orthodox-Joodse dame, die aan ons, 'gentiles', vertelde wat er van haar werd verwacht tijdens die maandelijkse periode (die bij hen overigens niet 7 maar 14 dagen is)..🙄 Mijn broek zakte er vanaf. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei sjako:

We zijn niet gestopt. Bij JG is het zo dat wanneer een vrouw voor moet gaan in gebed omdat de man niet kan, of als er geen man is, dan draagt zij een hoofddoek uit respect voor God. 

Waarom een hoofddoek Sjako ?  Is dat voor vrouwen die geen haar (meer) hebben ? 

Paulus schrijft dat bidden met onbedekt hoofd ongepast is. En bij 16 dat * haren het hoofd bedekken. 

 

Ik lees dat kaal zijn voor vrouwen een schande is, maar voor mannen niet.  Haha, gelukkig maar hè, het zijn ook meestal mannen die hun haren verliezen en kaal worden. 

 

*  https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/1CO.11/1-Korintiers-11/

 "Oordeelt u zelf: Is het gepast dat een vrouw met onbedekt hoofd tot God bidt? 14 De natuur zelf leert u toch dat lang haar voor een man een schande is, 15 terwijl het een vrouw tot eer strekt? Het haar van de vrouw is haar gegeven om het hoofd te bedekken."

 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei LynMari:

hahaha ik lig hier vlak 🤣

Nee ik heb geen moeite met homo's, transseksuelen, gender fluids (– eh...welke he'je nog meer?). Wat ik wel heel verdrietig vind is dat veel mensen in deze gemeenschap zo in de knoop liggen met zichzelf en hun omgeving, de oorzaak daarvan even buiten beschouwing latend. 

U zegt het zelf "wat heb je nog meer..." En wie denkt u dat die verwarring zaait? Kinderen zijn zo beïnvloedbaar en die minions van de duivel maken daar misbruik van. An sich heb ik ook geen problemen met mensen die anders geaard zijn, maar we kunnen niet ontkennen dat het overgehypet wordt en dat invloed heeft. Voeg daar hormonale verstoringen aan toe en je hebt een agenda van de duivel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei LynMari:

Ik zeg niet dat Paulus strikter was (ik noem het in deze context niet vrouwonvriendelijk, voor die tijd was het gewoon) dan anderen uit die tijd. Petrus had immer ook bepaalde ideeën over hoe vrouwen zich moesten gedragen en kleden. Ik houd alleen in het achterhoofd dat Paulus van origine een fanatiek Farizeeër was, dus goed op de hoogte van wat wel of niet mocht volgens de Joodse wet, die bovendien ook nog geconfronteerd werd met volgelingen, waaronder veel ex-heidenen, die hij tot de orde moest roepen omdat ze weer terug dreigden te vallen in hun oude gewoonten. Ik kan me zomaar voorstellen dat ik, met zijn achtergrond, misschien ook wel gedacht zou hebben: 'Hoe krijg ik die ex-bloeddrinkende, afgod-vererende polygamisten 😁 nou weer in het gareel, en dan zo dat ze niet zo opvallen?' Er stond natuurlijk veel op het spel, genoeg Romeinen en "ex-collega's" van hem die op de loer lagen om iedere misstap van hem en de rest van de volgelingen van Jezus te vergelden. Ik denk dat dit alles wel heeft meegewogen in wat hij de mensen bijbracht. 

Over die 7-daagse tentsessies: ik grap en grol graag maar ik besef heel goed dat er vandaag de dag nog vrouwen zijn die volgens deze wetten moeten leven. Ik heb ooit ergens op Reddit eens een verhaal gelezen van een orthodox-Joodse dame, die aan ons, 'gentiles', vertelde wat er van haar werd verwacht tijdens die maandelijkse periode (die bij hen overigens niet 7 maar 14 dagen is)..🙄 Mijn broek zakte er vanaf. 

Evenals Paulus was ook Jezus een fanatieke farizeeër die als kind alreeds in de tempel vertoefde en kennis van de Schrift opdeed. Hiermee wil ik geen van beide zwartmaken, maar ik denk dat het van belang is dit aan te stippen om bepaalde zaken te kunnen verklaren die ons nu merkwaardig voorkomen.

Nog even terugkomend op het voorbeeld van Jezus en de Kananese vrouw. Stel je voor dat jij als Nederlandse vrouw met iemand in gesprek gaat die de eerste minuten de kaken stijf op elkaar houdt domweg omdat je een vrouw bent en van een andere stam. Dan zou je toch denken 'donder op eigenwijze rot kerel' en doorlopen? Nogmaals, dit is niet om Jezus zwart te maken - al schijnt ie dat wel te zijn geweest - maar om aan te geven dat het jodendom zeer vrouwonvriendelijk is en daar was Jezus als mens onderdeel van. Geboren als jood onder de wet van Mozes. Het jodendom is dan ook als levenswijze indirect ontstaan uit de vloek die door Adam in de wereld is gekomen. Dat er uit een vloek iets goeds kan komen is al een wonder op zich. En ik noem het een levenswijze omdat je niet in God hoeft te geloven om te leven als jood naar de joodse wet.

En ook al was het een andere tijd, het jodendom is niet veranderd en wij moeten toch wel degelijk constateren dat het zeker voor vrouwen een kwalijke levenswijze is, die geen plaatsheeft in een beschaafde westerse wereld. In dat opzicht ben ik met de Zionisten: weg met die rot religie/ levenswijze en hier met de vleespotten! ;)

3 uur geleden zei Petra.:

Waarom een hoofddoek Sjako ?  Is dat voor vrouwen die geen haar (meer) hebben ? 

Paulus schrijft dat bidden met onbedekt hoofd ongepast is. En bij 16 dat * haren het hoofd bedekken. 

 

Ik lees dat kaal zijn voor vrouwen een schande is, maar voor mannen niet.  Haha, gelukkig maar hè, het zijn ook meestal mannen die hun haren verliezen en kaal worden. 

 

*  https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/1CO.11/1-Korintiers-11/

 "Oordeelt u zelf: Is het gepast dat een vrouw met onbedekt hoofd tot God bidt? 14 De natuur zelf leert u toch dat lang haar voor een man een schande is, 15 terwijl het een vrouw tot eer strekt? Het haar van de vrouw is haar gegeven om het hoofd te bedekken."

 

 

Dit geldt alleen tijdens het bidden uiteraard. Het zou wat zijn dat als een vrouw kaal wordt bijvoorbeeld door ziekte en dat die kaalheid dan ook nog eens een schande is. Nee, nu maak je Paulus wel heel zwart! Die arme ellendeling heeft het ook altijd gedaan en hij heeft het zelfs al met de dood mogen bekopen. Maar menigeen zou hem graag opgraven en nog eens stenigen. Waar is het humanisme als het om Paulus gaat? :P

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Petra.:

Paulus schrijft dat bidden met onbedekt hoofd ongepast is. En bij 16 dat * haren het hoofd bedekken. 

1Kor 11:10 zegt het volgende: 10Daarom hoort de vrouw een teken van gezag op haar hoofd te hebben ter wille van de engelen.

En wat is dan dat gezag? 1Kor 11:3 3Maar ik wil dat jullie weten dat de Christus het hoofd is van elke man. En de man is het hoofd van de vrouw en God het hoofd van de Christus.

Dus:

God

Jezus

Man

Vrouw

Dat is de gezagsvolgorde. Niet dat de vrouw minder is dan de man, maar dat is weer een ander verhaal. Dus als een vrouw voorgaat in gebed dan vervult ze eigenlijk iets wat de man toekomt. En omdat tot uiting te brengen moet de vrouw hoofdbedekking dragen als teken van dit gezagsbeginsel.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei sjako:

1Kor 11:10 zegt het volgende: 10Daarom hoort de vrouw een teken van gezag op haar hoofd te hebben ter wille van de engelen.

En wat is dan dat gezag? 1Kor 11:3 3Maar ik wil dat jullie weten dat de Christus het hoofd is van elke man. En de man is het hoofd van de vrouw en God het hoofd van de Christus.

Dus:

God

Jezus

Man

Vrouw

Dat is de gezagsvolgorde. Niet dat de vrouw minder is dan de man, maar dat is weer een ander verhaal. Dus als een vrouw voorgaat in gebed dan vervult ze eigenlijk iets wat de man toekomt. En omdat tot uiting te brengen moet de vrouw hoofdbedekking dragen als teken van dit gezagsbeginsel.

 

Als je het uit de context van het bidden rukt, dan moet een vrouw met kanker maar snel haar hoofd bedekken want haar kaalheid is een schande. Denk je echt dat de apostel zo gemeen was dat te bedoelen? Of kan je zelf niet meer denken?

Hier kan ik nou triest van worden. Een schoolvoorbeeld van de hersenspoeling van een sekte.

bewerkt door Piebe
Link naar bericht
Deel via andere websites
51 minuten geleden zei Fundamenteel:

U zegt het zelf "wat heb je nog meer..." En wie denkt u dat die verwarring zaait? Kinderen zijn zo beïnvloedbaar en die minions van de duivel maken daar misbruik van. An sich heb ik ook geen problemen met mensen die anders geaard zijn, maar we kunnen niet ontkennen dat het overgehypet wordt en dat invloed heeft. Voeg daar hormonale verstoringen aan toe en je hebt een agenda van de duivel.

Ik weet het niet, Fundamenteel. Misschien heb je gelijk. De tijd zal het leren, denk ik zo. Dat we momenteel in een maatschappij leven waarin dingen gehypet worden: zeker. 

Vraagje: denk jij dat de ziel mannelijk/vrouwelijk is? Dus, we zodra sterven en ons lichaam afdoen (en dan later weer terugkomen als de Engelen op hun bazuinen beginnen te blazen enz. – even afhankelijk van wat je daarover gelooft), dat de ziel dan nog steeds mannelijk of vrouwelijk is?

Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei LynMari:

Ik weet het niet, Fundamenteel. Misschien heb je gelijk. De tijd zal het leren, denk ik zo. Dat we momenteel in een maatschappij leven waarin dingen gehypet worden: zeker. 

Vraagje: denk jij dat de ziel mannelijk/vrouwelijk is? Dus, we zodra sterven en ons lichaam afdoen (en dan later weer terugkomen als de Engelen op hun bazuinen beginnen te blazen enz. – even afhankelijk van wat je daarover gelooft), dat de ziel dan nog steeds mannelijk of vrouwelijk is?

Ja ik geloof dat de man mannelijk is en de vrouw vrouwelijk, maar de Heer is heerlijk.

As above, so below.

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei Piebe:

Evenals Paulus was ook Jezus een fanatieke farizeeër die als kind alreeds in de tempel vertoefde en kennis van de Schrift opdeed. Hiermee wil ik geen van beide zwartmaken, maar ik denk dat het van belang is dit aan te stippen om bepaalde zaken te kunnen verklaren die ons nu merkwaardig voorkomen.

Nog even terugkomend op het voorbeeld van Jezus en de Kananese vrouw. Stel je voor dat jij als Nederlandse vrouw met iemand in gesprek gaat die de eerste minuten de kaken stijf op elkaar houdt domweg omdat je een vrouw bent en van een andere stam. Dan zou je toch denken 'donder op eigenwijze rot kerel' en doorlopen? Nogmaals, dit is niet om Jezus zwart te maken - al schijnt ie dat wel te zijn geweest - maar om aan te geven dat het jodendom zeer vrouwonvriendelijk is en daar was Jezus als mens onderdeel van. Geboren als jood onder de wet van Mozes. Het jodendom is dan ook als levenswijze indirect ontstaan uit de vloek die door Adam in de wereld is gekomen. Dat er uit een vloek iets goeds kan komen is al een wonder op zich. En ik noem het een levenswijze omdat je niet in God hoeft te geloven om te leven als jood naar de joodse wet.

Maar waarom namen zoveel Farizeeërs, Sadduceeërs en Schriftgeleerden dan aanstoot aan wat Jezus verkondigde? Juist toch omdat Hij ook geregeld inging tegen veel verboden/geboden uit de Joodse wet? Omgang en eten met heidenen en tollenaars, Zijn apostelen aren laten plukken/eten op sabbat, mensen genezen op de sabbat.. Dat zijn dingen die mij vertellen dat Hij toch ook behoorlijk revolutionair was. De dingen die we over Hem lezen in de Bijbel zijn aangeleverd door de apostelen en dat waren mannen. Toch weten we dat er ook vrouwen waren in zijn binnenste kringen. Maria Salomé en Maria Magdalena bijvoorbeeld. We lezen er verder niet over maar zouden die niet ook nog het een en ander te melden hebben gehad? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Piebe:

Maar waarom mis ik deze positieve opstelling omtrent de vrouwonvriendelijke teksten van Paulus? Wat hij opschreef kwam niet uit eens uit zijn eigen koker, maar was veelmeer een samenvatting van hoe het er al aan toeging in de synagoges. De apostel krijgt de schuld van een hele cultuur waar hij slechts onderdeel van was. Ook Jezus was onderdeel van die vrouwonvriendelijke cultuur.

Een week lang waren het alleen maar tenten in het joodse kamp. 🤪

Waarom zou je dat als vrouwonvriendelijk zien?

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ja ik geloof dat de man mannelijk is en de vrouw vrouwelijk, maar de Heer is heerlijk.

As above, so below.

Oké. Helder. 
Ik geloof..na ja, het is niet echt "geloven" eerder vermoeden dat onze zielen van origine zowel mannelijk als vrouwelijk zijn, alleen dat we ene keer (meer) mannelijk en dan weer (meer) vrouwelijk incarneren hier op aarde, afhankelijk van wat we hier te doen hebben en hoe God (die voor mij ook niet mannelijk of vrouwelijk is) zichzelf wil ervaren/definiëren.

Als ik even denk aan transgenders, dus mensen die voelen dat ze in een verkeerd lichaam zitten en die er daarom alles aan willen doen om hun buitenwereld gelijk te trekken met hoe ze zich van binnen voelen, dan is het enige dat er bij me opkomt: we hebben ons eeuw na eeuw vastgehouden aan bepaalde, conservatieve, opvattingen, 'de scheiding der seksen'. Wat nu als de Werkelijkheid helemaal niet zo gescheiden is en dat dit de eerste stapjes, een soort tussenfase, zijn die worden gezet naar een transformatie op zowel spiritueel niveau als in de materie? 
Dat is natuurlijk snoeihard voor degenen die nu zo'n leven leiden want ik denk nee, ik weet wel zeker dat geen enkele transgender deze levenswandel van tevoren zou hebben gekozen (hoewel...op een ander (ziels)niveau heeft hij of zij dat misschien juist wel gedaan, maar daar ga ik nu even niet verder op in, want ik schrijf altijd al van die epistels 😬).

Ik bedoel te zeggen: God's wegen, God's Plan zijn ondoorgrondelijk, wie weet maakt dit alles, de maatschappij waar we nu in zitten, daar gewoon een onderdeel van uit en ziet Hij dit als een manier, een middel, om de wereld naar het volgende niveau te tillen. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei LynMari:

Maar waarom namen zoveel Farizeeërs, Sadduceeërs en Schriftgeleerden dan aanstoot aan wat Jezus verkondigde? Juist toch omdat Hij ook geregeld inging tegen veel verboden/geboden uit de Joodse wet? Omgang en eten met heidenen en tollenaars, Zijn apostelen aren laten plukken/eten op sabbat, mensen genezen op de sabbat.. Dat zijn dingen die mij vertellen dat Hij toch ook behoorlijk revolutionair was. De dingen die we over Hem lezen in de Bijbel zijn aangeleverd door de apostelen en dat waren mannen. Toch weten we dat er ook vrouwen waren in zijn binnenste kringen. Maria Salomé en Maria Magdalena bijvoorbeeld. We lezen er verder niet over maar zouden die niet ook nog het een en ander te melden hebben gehad? 

Ik durf je te verzekeren dat Jezus nooit iets gedaan dat tegen de wet van Mozes inging (Matth. 5:18) het waren juist de Farizeeërs en Sadduceeërs die er een loopje mee namen zodat er op de Sabbat niet eens meer aren geplukt of een kloppende kies getrokken mocht worden. Terwijl Mozes nooit heeft verboden aren te plukken (dus ook niet op Sabbat) zie Deut. 23:25. Dat de machthebbers een hekel aan Jezus hadden was omdat hij hen te kijk zette en aantoonde dat hij meer kennis van de Schriften had. Maar de grootste hekel hadden ze aan hem omdat hij Christus de Zoon van God was (iets wat hij overigens nooit publiekelijk heeft gezegd, zie Matth. 16:20) en hun geen aards koninkrijk bracht. De hoop van de joden is gevestigd op een aards koninkrijk met een aardse Messias die alle andere volken te vuur en te zwaard zal bestrijden. Dus, Jezus vervulde hun aardse hoop niet en dus moest zijn hoofd rollen.

Maar nooit brak Jezus de wet van Mozes, daar zaten zijn vijanden nou juist de hele tijd op te azen. Aan de vooravond van de kruisiging zie je dan ook dat ze menen eindelijk iets gevonden te hebben waarmee hij Mozes heeft ongedaan gemaakt. Hetgeen gelogen was want Jezus zou nooit met Mozes breken, alleen al niet omdat diens wet hem door de Vader was gegeven. Dat zou zijn alsof Christus een wet brak van zichzelf, geen optie dus. :)

bewerkt door Piebe
Link naar bericht
Deel via andere websites
54 minuten geleden zei LynMari:

Oké. Helder. 
Ik geloof..na ja, het is niet echt "geloven" eerder vermoeden dat onze zielen van origine zowel mannelijk als vrouwelijk zijn, alleen dat we ene keer (meer) mannelijk en dan weer (meer) vrouwelijk incarneren hier op aarde, afhankelijk van wat we hier te doen hebben en hoe God (die voor mij ook niet mannelijk of vrouwelijk is) zichzelf wil ervaren/definiëren.

 

De verloste ziel is kenbaar en is vrouwelijk noch mannelijk.   Maar wellicht dat dolende zielen transgender zijn, dat weet ik allemaal niet.

 

Zielen met een hoofddoekje op lijkt me niet mogelijk (grapje).   Met een serieuze ondertoon.  Wie zich met het geestelijke domein bezig houdt doet niet aan dat malle hoofddoekjes gedoe mee.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Piebe:

Ik durf je te verzekeren dat Jezus nooit iets gedaan dat tegen de wet van Mozes inging (Matth. 5:18) het waren juist de Farizeeërs en Sadduceeërs die er een loopje mee namen zodat er op de Sabbat niet eens meer aren geplukt of een kloppende kies getrokken mocht worden. Terwijl Mozes nooit heeft verboden aren te plukken (dus ook niet op Sabbat) zie Deut. 23:25. Dat de machthebbers een hekel aan Jezus hadden was omdat hij hen te kijk zette en aantoonde dat hij meer kennis van de Schriften had. Maar de grootste hekel hadden ze aan hem omdat hij Christus de Zoon van God was (iets wat hij overigens nooit publiekelijk heeft gezegd, zie Matth. 16:20) en hun geen aards koninkrijk bracht. De hoop van de joden is gevestigd op een aards koninkrijk met een aardse Messias die alle andere volken te vuur en te zwaard zal bestrijden. Dus, Jezus vervulde hun aardse hoop niet en dus moest zijn hoofd rollen.

Maar nooit brak Jezus de wet van Mozes, daar zaten zijn vijanden nou juist de hele tijd op te azen. Aan de vooravond van de kruisiging zie je dan ook dat ze menen eindelijk iets gevonden te hebben waarmee hij Mozes heeft ongedaan gemaakt. Hetgeen gelogen was want Jezus zou nooit met Mozes breken, alleen al niet omdat diens wet hem door de Vader was gegeven. Dat zou zijn alsof Christus een wet brak van zichzelf, geen optie dus. :)

I hear ya. Dat wat Hij zei over dat elke jota, elke tittel in de wet van kracht zou blijven, totdat alles gebeurd zal zijn. Dat impliceert dus dat als je een goed christen wilt zijn, je opvolgt wat er in die jota's en tittels staat, tot dat 'het gebeurd is' (ik neem aan dat hier de wederkomst en Het Laatste Oordeel/Dag des Oordeels mee worden bedoeld?)

Dat geldt dan ook voor de regels omtrent eten, toch? (Deut. 14:1-21). Nu eet ik bijv. geen garnalen of varkensvlees omdat ik er gewoon niet goed tegenkan. Net als de combinatie zuivel en vlees..doe'k maar niet meer 😬 maar da's dan puur omdat er een fysieke beperking is, anders had ik het gerust gegeten, denk ik. En volgens mij nemen (de meeste?) christenen het überhaupt niet zo nauw met de regels omtrent/het gebod van het eten van varkensvlees, shrimpies 🍤, en paling bijvoorbeeld o.b.v. wat er staat in Mat. 15:11: "Niet wat de mond ingaat maakt de mens onrein(...)". Tenminste, da's de conclusie die ik dan trek aan de hand van wat ik heb gezien, gehoord en ook wel gelezen hier op het forum. Maar in hoeverre klopt die beredenering dan, vraag me af, als de Wet van Mozes eigenlijk nog altijd geldt?

1 uur geleden zei Hopper:

De verloste ziel is kenbaar en is vrouwelijk noch mannelijk.   Maar wellicht dat dolende zielen transgender zijn, dat weet ik allemaal niet.

 

Zielen met een hoofddoekje op lijkt me niet mogelijk (grapje).   Met een serieuze ondertoon.  Wie zich met het geestelijke domein bezig houdt doet niet aan dat malle hoofddoekjes gedoe mee.

Jij zegt het eigenlijk beter, Hopper. Ik zie de ziel ook noch mannelijk als vrouwelijk ja. 

Dolende transgender zielen – met een hoofddoekje op..  (ook een grapje). Had ik dat ooit maar geweten, toen we tijdens tussenuren op school gingen glaasje draaien (waarvan ik later echt spijt als haren op mijn hoofd kreeg..)

bewerkt door LynMari
Link naar bericht
Deel via andere websites
46 minuten geleden zei LynMari:

Dolende transgender zielen – met een hoofddoekje op..  (ook een grapje). Had ik dat ooit maar geweten, toen we tijdens tussenuren op school gingen glaasje draaien (waarvan ik later echt spijt als haren op mijn hoofd kreeg..)

Zou je willen vertellen wat er dan mis ging, LynMari?

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei sjako:

1Kor 11:10 zegt het volgende: 10Daarom hoort de vrouw een teken van gezag op haar hoofd te hebben ter wille van de engelen.

En wat is dan dat gezag? 1Kor 11:3 3Maar ik wil dat jullie weten dat de Christus het hoofd is van elke man. En de man is het hoofd van de vrouw en God het hoofd van de Christus.

Dus:

God

Jezus

Man

Vrouw

Dat is de gezagsvolgorde. Niet dat de vrouw minder is dan de man, maar dat is weer een ander verhaal. Dus als een vrouw voorgaat in gebed dan vervult ze eigenlijk iets wat de man toekomt. En omdat tot uiting te brengen moet de vrouw hoofdbedekking dragen als teken van dit gezagsbeginsel.

 

 

Lang haar op je hoofd hebben kun je ook als teken van gezag zien. Je hoeft het niet als rangvolgorde te lezen. 

Nou ja, dat is bij bepaalde manieren van interpreteren zo. Maar de meeste stromingen/kerken lezen dat al lang niet meer zo. 

Helemaal aangezien Paulus bij 13 mannen en vrouwen weer gelijktrekt:  "Want zoals de vrouw uit de man is voortgekomen, zo bestaat de man door de vrouw – en alles is ontstaan uit God"

En we weten ook dat Paulus vrouwen in gezagdragende posities noemde en prees in zijn brieven. Zoals de apostel Junia en Febe de diacones en Priscilla. 

Logisch omdat in genesis vrouw en man beide naar Gods evenbeeld zijn gemaakt en samen de opdracht kregen om voor de aarde te zorgen. Genesis 1;27;  "God schiep de mens als zijn evenbeeld, als evenbeeld van God schiep Hij hem, mannelijk en vrouwelijk schiep Hij de mensen. 28"  Hij zegende hen en zei tegen hen..

 

Er zijn nog wel mensen die de vervloeking na de zondeval niet als een vloek/straf maar ethische norm willen opvatten. Opvallend genoeg gaat die norm dan altijd alleen maar over de vloek voor de vrouw en nooit over de vloek voor de man. Dat mannen dan allemaal elke dag op met dorens en distels begroeide akkers moeten zweten voor hun brood.. is namelijk onderdeel van dezelfde vloek. Doe jij dat dan ook Sjako ? Of pas je de vloek alleen voor vrouwen toe ? 

Je zou je ook kunnen afvragen waarom JG (e.a.) perse een vloek/straf willen blijven toepassen, en dat alleen voor de vrouwen, terwijl we weten dat het oorspronkelijk niet zo geschapen en bedoeld was. 

 

P.S. In dit epistel staat imo goeie uitleg over hoe Paulus vrouwvriendelijker geïnterpreteerd kan worden; 

https://www.gkv.nl/wp-content/uploads/2020/07/Elkaar-van-harte-dienen-commissierapport-man-vrouw-en-ambt.pdf

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei LynMari:

I hear ya. Dat wat Hij zei over dat elke jota, elke tittel in de wet van kracht zou blijven, totdat alles gebeurd zal zijn. Dat impliceert dus dat als je een goed christen wilt zijn, je opvolgt wat er in die jota's en tittels staat, tot dat 'het gebeurd is' (ik neem aan dat hier de wederkomst en Het Laatste Oordeel/Dag des Oordeels mee worden bedoeld?)

Dat geldt dan ook voor de regels omtrent eten, toch? (Deut. 14:1-21). Nu eet ik bijv. geen garnalen of varkensvlees omdat ik er gewoon niet goed tegenkan. Net als de combinatie zuivel en vlees..doe'k maar niet meer 😬 maar da's dan puur omdat er een fysieke beperking is, anders had ik het gerust gegeten, denk ik. En volgens mij nemen (de meeste?) christenen het überhaupt niet zo nauw met de regels omtrent/het gebod van het eten van varkensvlees, shrimpies 🍤, en paling bijvoorbeeld o.b.v. wat er staat in Mat. 15:11: "Niet wat de mond ingaat maakt de mens onrein(...)". Tenminste, da's de conclusie die ik dan trek aan de hand van wat ik heb gezien, gehoord en ook wel gelezen hier op het forum. Maar in hoeverre klopt die beredenering dan, vraag me af, als de Wet van Mozes eigenlijk nog altijd geldt?

Petrus hield zich nog aan de wet van Mozes, ook nadat Christus reeds was opgestaan uit de dood en de heilige geest was uitgestort (Hand. 11:8) waaruit we kunnen concluderen dat de wet (nog) niet geheel vervuld was met de kruisiging. Overigens scheurde wel het voorhangsel van de tempel, wat dus impliceert dat vanaf toen de weg voor iedereen vrij was naar het heilige der heiligen en dat de levitische priesterdienst had afgedaan.

1 uur geleden zei LynMari:

I hear ya. Dat wat Hij zei over dat elke jota, elke tittel in de wet van kracht zou blijven, totdat alles gebeurd zal zijn. Dat impliceert dus dat als je een goed christen wilt zijn, je opvolgt wat er in die jota's en tittels staat, tot dat 'het gebeurd is' (ik neem aan dat hier de wederkomst en Het Laatste Oordeel/Dag des Oordeels mee worden bedoeld?)

Correct!

Of men zich aan de wet van Mozes heeft te houden hangt enerzijds samen met de visie op de wederkomst en of men joods is of niet. Heidenen hoefden zich alleen te onthouden van offer vlees. Daaruit is te concluderen dat de heidenen een voorkeursbehandeling kregen en wij maar denken dat we tweederangs christenen zijn. ;)

bewerkt door Piebe
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Yours:

Zou je willen vertellen wat er dan mis ging, LynMari?

Dat was eind jaren 80', ik zat in de brugklas, toen er door uitval van een leraar ineens een hoop extra tussenuren waren, maar dan weer net te weinig om naar huis te fietsen en weer terug naar school (Ik woonde 12km van school af). Iemand van ons clubje opperde toen om 'voor de gein' te gaan glaasje draaien. Hij had dat wel eens eerder gedaan en 'dat was lachen.' Wist ik veel. We zijn in een bijgebouw op het terrein, dat vrijwel nooit gebruikt werd maar waarvan we wisten dat het wel open was, gaan zitten. Eerst via het handenarbeidlokaal stiekem wit wasco krijt, een zwart A3 vel en een glas gescoord, snel wat neergekrabbeld met dat krijt, en hoppa, we zijn zo in achterin de gang van dat bijgebouw gaan zitten met z'n allen.
Eerst gebeurde er niets, dus iedereen begon een beetje te lachen en flauwe grappen te maken. En toen stelde een meisje ineens de vraag: 'Wanneer gaat mijn stiefvader dood?' (hij mepte haar geregeld de kamer door met een slipper), toen dat glas ineens raar begon te doen en vervolgens ook echt een datum aanwees (15 juni: die datum zal ik echt NOOIT meer vergeten). Je kent dat wel: je kijkt elkaar dan eerst aan van: 'jij doet dat zeker weer', meestal onder begeleiding van de nodige beschuldigingen naar elkaar. Maar toen duidelijk werd dat niemand wat deed, lieten we dat glas abrupt los alsof we door een bij waren gestoken. Mijn hart bonkte toen al in mijn keel, weet ik nog. En vervolgens begonnen de stoelen een meter verderop in de gang, die tegen de muur stonden, uit zichzelf heen en weer te schuiven. Niet hele meters of zo, maar je hoorde die poten over het linoleum schuiven..echt doodeng. Nou ik heb nog net mijn rugzak weten te pakken maar ik ben dat gebouw echt uit GESTORMD, net als de rest van het gezelschap. Alle spullen (vel papier, glas etc) achtergelaten en ik ben dat gebouw nooit meer in geweest. Naderhand heb ik via mijn moeder gehoord dat de stiefvader van dat meisje inderdaad gestorven is, 2 jaar daarna. ik weet alleen niet meer of dat ook op 15 juni is geweest. Ik wilde dat hele voorval alleen maar vergeten. Ik heb in het begin ook flink wat nachtmerries gehad maar gelukkig heb ik er verder geen gezeur meer van gehad.

(Ik bedenk me trouwens nu pas dat het rond die tijd was, dat ik ben gaan leren bidden haha! 😂 Tuthola!)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid