Fundamenteel 1.030 Geplaatst 13 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 13 uur geleden 24 minuten geleden zei Hopper: Allereerst is de Heilige Geest geen 'wie'. En ook voor de H.G. geldt het Een. Je kunt de H.G. niet relationeel verstaan. De H.G. is geen persoon die Zich bekend maakt aan jou. Ik wil je attent maken op Mattheüs 12:31 Daarom zeg Ik u: Alle zonde en lastering zal den mensen vergeven worden; maar de lastering tegen den Geest zal den mensen niet vergeven worden. Zwijg liever over de Heilige Geest, want laster zal je niet vergeven worden. Hoe moet ik het Evangelie van Johannes dan Interpreteren en de handelingen van Lukas? Als jij het nu verkeerd uitlegt , zondig dan net jij niet tegen de HG? Johannes 14:26 "Maar de Trooster, de Heilige Geest, die de Vader zenden zal in mijn naam, die zal u alles leren en u in herinnering brengen alles wat Ik u gezegd heb." Johannes 16:13 "Wanneer Hij komt, de Heilige Geest, zal Hij u in alle waarheid leiden; want Hij zal niet uit Zichzelf spreken, maar wat Hij horen zal, zal Hij spreken, en Hij zal u de toekomende dingen verkondigen." Handelingen 5:3-4 "Maar Petrus zei: Ananias, waarom heeft satan uw hart vervuld om de Heilige Geest te bedriegen? ... U hebt niet mensen bedrogen, maar God." Romeinen 8:26-27 "En evenzo helpt ook de Geest onze zwakheden; want wij weten niet wat wij bidden zullen, zoals het behoort. Maar de Geest Zelf bidt voor ons met onuitsprekelijke zuchten." 1 uur geleden zei IKBENANDERS: Hiermee bedoel je wellicht kerken waarin in de dienst de preek een voorname plaats inneemt. Het is goed dat de mens twijfelt, dat geeft aan dat hij de waarheid/zijn waarheid nog niet gevonden heeft; verder zoeken dus. Soms vinden "we" het net wel, maar kiezen "we" comfort. De leugen is vaak makkelijker te verteren. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 840 Geplaatst 11 uur geleden Rapport Share Geplaatst 11 uur geleden 1 uur geleden zei Fundamenteel: Hoe moet ik het Evangelie van Johannes dan Interpreteren en de handelingen van Lukas? Als jij het nu verkeerd uitlegt , zondig dan net jij niet tegen de HG? Johannes 14:26 "Maar de Trooster, de Heilige Geest, die de Vader zenden zal in mijn naam, die zal u alles leren en u in herinnering brengen alles wat Ik u gezegd heb." Johannes 16:13 "Wanneer Hij komt, de Heilige Geest, zal Hij u in alle waarheid leiden; want Hij zal niet uit Zichzelf spreken, maar wat Hij horen zal, zal Hij spreken, en Hij zal u de toekomende dingen verkondigen." Handelingen 5:3-4 "Maar Petrus zei: Ananias, waarom heeft satan uw hart vervuld om de Heilige Geest te bedriegen? ... U hebt niet mensen bedrogen, maar God." De Heilige Geest is inwonend, in 1 Korintiërs 6:19 stelt Paulus de vraag: "Of weet u niet, dat uw lichaam een tempel is van de Heilige Geest, Die in u is en Die u van God hebt, en dat u niet van uzelf bent?". Dit betekent dat de Heilige Geest Zijn woning heeft genomen in de gelovige. Je hoeft de deur dus niet uit voor de Heilige Geest. Je haalt Johannes 14:26 aan, waarin ook staat dat de Trooster, de Heilige Geest u gezonden zal worden. Hoe moeilijk is het dan om te begrijpen dat de Heilige Geest in iedere gelovige inwonend is? Maar als een gelovige meent dat de Heilige Geest uitwonend is (Ik ben hier en de Heilige Geest is daar boven ergens) dan volgt hij niet de Bijbel, maar eigen ideeën omtrent de Heilige Geest. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Fundamenteel 1.030 Geplaatst 9 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 9 uur geleden 1 uur geleden zei Hopper: De Heilige Geest is inwonend, in 1 Korintiërs 6:19 stelt Paulus de vraag: "Of weet u niet, dat uw lichaam een tempel is van de Heilige Geest, Die in u is en Die u van God hebt, en dat u niet van uzelf bent?". Dit betekent dat de Heilige Geest Zijn woning heeft genomen in de gelovige. Je hoeft de deur dus niet uit voor de Heilige Geest. Je haalt Johannes 14:26 aan, waarin ook staat dat de Trooster, de Heilige Geest u gezonden zal worden. Hoe moeilijk is het dan om te begrijpen dat de Heilige Geest in iedere gelovige inwonend is? Maar als een gelovige meent dat de Heilige Geest uitwonend is (Ik ben hier en de Heilige Geest is daar boven ergens) dan volgt hij niet de Bijbel, maar eigen ideeën omtrent de Heilige Geest. En dus is het een persoon. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 840 Geplaatst 8 uur geleden Rapport Share Geplaatst 8 uur geleden 44 minuten geleden zei Fundamenteel: En dus is het een persoon. Geloof wat je wilt, U geschiede naar uw geloof. (Matteüs 9:29) Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Fundamenteel 1.030 Geplaatst 5 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 5 uur geleden 3 uur geleden zei Hopper: Geloof wat je wilt, U geschiede naar uw geloof. (Matteüs 9:29) Dat is niet wat ik wil, maar Zijn wil In het christelijk geloof wordt de **Heilige Geest** doorgaans als een persoon beschouwd, en dit binnen de context van de **Drie-eenheid**, die ook de Vader en de Zoon omvat. Volgens de meeste christelijke tradities is de Heilige Geest een actieve kracht en een volwaardige persoon die samen met de Vader en de Zoon de Goddelijke natuur deelt. ### Persoonlijke Kenmerken De Heilige Geest wordt vaak toegeschreven met persoonlijke eigenschappen zoals: - **Wijsheid**: De Heilige Geest biedt inzicht en leiding. - **Communicatie**: Hij helpt gelovigen om met God te communiceren via gebed. - **Gaven en Vruchten**: De Heilige Geest geeft gaven (zoals wijsheid, kennis, geloof) en vruchten (zoals liefde, vreugde, vrede) aan gelovigen. ### Bijbelse Basis Er zijn verschillende bijbelverzen die de Heilige Geest als een persoon beschouwen. Bijvoorbeeld: - **Johannes 14:26**: De Heilige Geest wordt de "Help" genoemd die de discipelen zal onderwijzen en herinneren aan de leer van Jezus. - **Handelingen 5:3-4**: Hier wordt gezegd dat Ananias de Heilige Geest heeft bedrogen, wat impliceert dat Hij een persoonlijke aanwezigheid is. Deze opvattingen variëren echter tussen verschillende denominaties binnen het christendom. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
IKBENANDERS 2 Geplaatst 4 uur geleden Rapport Share Geplaatst 4 uur geleden (bewerkt) 7 uur geleden zei Hopper: De Heilige Geest is inwonend, in 1 Korintiërs 6:19 stelt Paulus de vraag: "Of weet u niet, dat uw lichaam een tempel is van de Heilige Geest, Die in u is en Die u van God hebt, en dat u niet van uzelf bent?". Dit betekent dat de Heilige Geest Zijn woning heeft genomen in de gelovige. Je hoeft de deur dus niet uit voor de Heilige Geest. Je haalt Johannes 14:26 aan, waarin ook staat dat de Trooster, de Heilige Geest u gezonden zal worden. Hoe moeilijk is het dan om te begrijpen dat de Heilige Geest in iedere gelovige inwonend is? Maar als een gelovige meent dat de Heilige Geest uitwonend is (Ik ben hier en de Heilige Geest is daar boven ergens) dan volgt hij niet de Bijbel, maar eigen ideeën omtrent de Heilige Geest. En waar/hoe ervaar je zelf in je eigen leven dat dit waar is, dat de heilige geest in je woont? Voorbeelden graag. Ik hou van praktisch christendom, geen bijbel-educatie. Zie ook mijn thread over de Heilige Geest. Met bijbelkennis alleen komen we niet in de hemel hè? 3 uur geleden bewerkt door IKBENANDERS Fundamenteel reageerde hierop 1 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 840 Geplaatst 3 uur geleden Rapport Share Geplaatst 3 uur geleden 1 uur geleden zei IKBENANDERS: En waar/hoe ervaar je zelf in je eigen leven dat dit waar is, dat de heilige geest in je woont? Voorbeelden graag. Ik hou van praktisch christendom, geen bijbel-educatie. Zie ook mijn thread over de Heilige Geest. Met bijbelkennis alleen komen we niet in de hemel hè? Dan komen we niet tot elkaar, want ik doe niet aan anekdotische vertellingen. P.S. Ik kom sowieso niet in de hemel. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Fundamenteel 1.030 Geplaatst 3 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 3 uur geleden 8 minuten geleden zei Hopper: Dan komen we niet tot elkaar, want ik doe niet aan anekdotische vertellingen. P.S. Ik kom sowieso niet in de hemel. ergo: "Ik heb geen Heilige Geest in mij en doe zoals ik het zelf wil." 1 uur geleden zei IKBENANDERS: En waar/hoe ervaar je zelf in je eigen leven dat dit waar is, dat de heilige geest in je woont? Voorbeelden graag. Ik hou van praktisch christendom, geen bijbel-educatie. Zie ook mijn thread over de Heilige Geest. Met bijbelkennis alleen komen we niet in de hemel hè? Ik wou net hetzelfde vragen eigenlijk. @Hopperbeweert dat de Heilige Geest iets is dat in ons komt wonen. Het omgekeerde is bezetenheid door een demon. Zelfs demonen hebben een naam. De Heilige Geest is de Trooster Die ons begeleidt naar de waarheid en overtuigt van zonde. Hoe is dit niet persoonlijk ? De HG is wel degelijk een Persoon en wie Hem ontvangt schiet vrucht. De doop is zelfs niets waard zonder de HG. Zo zag ik velen de doop uitvergroten, en de doop hoger dan de HG plaatsen. "Ben jij wel gedoopt?" hoorde ik vaak. Ik wil dan vaak antwoorden "ja met vuur." Maar ik zwijg liever op zulke momenten. Ik ben echter gedoopt met water als baby. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Fundamenteel 1.030 Geplaatst 2 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 2 uur geleden En ja de HG komt in ons wonen. Dat ontken ik niet he. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
IKBENANDERS 2 Geplaatst 2 uur geleden Rapport Share Geplaatst 2 uur geleden Dit gaat niet meer over het thema van de thread. Maar aan de andere kant: er wordt over het onderstaande heen gewalst: Citaat En waar/hoe ervaar je zelf in je eigen leven dat dit waar is, dat de heilige geest in je woont? Voorbeelden graag. Ik hou van praktisch christendom, geen bijbel-educatie. Zie ook mijn thread over de Heilige Geest. Met bijbelkennis alleen komen we niet in de hemel hè? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Fundamenteel 1.030 Geplaatst 2 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 2 uur geleden 1 minuut geleden zei IKBENANDERS: En waar/hoe ervaar je zelf in je eigen leven dat dit waar is, dat de heilige geest in je woont? Voorbeelden graag. Als je je schuldig voelt na zonde, dan weet je dat je prijs hebt Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
IKBENANDERS 2 Geplaatst 2 uur geleden Rapport Share Geplaatst 2 uur geleden (bewerkt) 6 minuten geleden zei Fundamenteel: Als je je schuldig voelt na zonde, dan weet je dat je prijs hebt Dat is het geweten (dat wat geweten is); heeft niets met de Trooster te maken naar mijn mening. 2 uur geleden bewerkt door IKBENANDERS Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Fundamenteel 1.030 Geplaatst 2 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 2 uur geleden En om even terug te komen op het onderwerp. Wij hebben dikwijls een homoseksueel op bezoek. Die jongen is gewoon welkom en eet hier vaak mee. Maar hij moet toch ondergaan dat wij grace geven voor ons eten. haha Ik ga hem niet zeggen dat zijn levensstijl zondig is, maar heet hem gewoon welkom. 1 minuut geleden zei IKBENANDERS: Dat is het geweten (dat wat geweten is). Neen dat is de HG. Want ik zag voor mijn bekering geen zonde in masturberen, nu wel. Als ik dat nu zou doen, weet ik dat iemand meekijkt. Ik heb zelfs een relatie verlaten om in gehoorzaamheid te komen. Maar ik ben nog steeds een zondaar, maar het knaagt steeds meer. Zonder God, de Zoon en de Heilige Geest, was ik me van geen kwaad bewust, he? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
IKBENANDERS 2 Geplaatst 2 uur geleden Rapport Share Geplaatst 2 uur geleden (bewerkt) 5 minuten geleden zei Fundamenteel: En om even terug te komen op het onderwerp. Wij hebben dikwijls een homoseksueel op bezoek. Die jongen is gewoon welkom en eet hier vaak mee. Maar hij moet toch ondergaan dat wij grace geven voor ons eten. haha Klinkt als inclusie (knipoog). Chapeau voor jou. 2 uur geleden bewerkt door IKBENANDERS Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Fundamenteel 1.030 Geplaatst 2 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 2 uur geleden Zojuist zei IKBENANDERS: Klinkt als inclusie (knipoog). Haha, neen want het is niet inclusief in mijn geloof. Die jongen is de bestie van mijn dochter en is best een goede gozer. Ik probeer liever te leiden door voorbeeld dan mensen tegen hun zin te bekeren en weg te jagen. En ja ik faal daarin vaak, maar hey, de aanhouder wint. 🤭 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
IKBENANDERS 2 Geplaatst 2 uur geleden Rapport Share Geplaatst 2 uur geleden (bewerkt) 9 minuten geleden zei Fundamenteel: Haha, neen want het is niet inclusief in mijn geloof. Die jongen is de bestie van mijn dochter en is best een goede gozer. Ik probeer liever te leiden door voorbeeld dan mensen tegen hun zin te bekeren en weg te jagen. En ja ik faal daarin vaak, maar hey, de aanhouder wint. 🤭 Maar je handelt wel zo, en dat vind ik je sieren. En het voorbeeld dat je geeft is in dit geval ‘inclusief’. Je stelt je houding/voorbeeld/gedrag hier boven je ‘op de Bijbel gebaseerde denkwijzen’. Wat mij betreft: gelukkig maar. Voelt heel christelijk. 2 uur geleden bewerkt door IKBENANDERS Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Fundamenteel 1.030 Geplaatst 2 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 2 uur geleden (bewerkt) 29 minuten geleden zei IKBENANDERS: Maar je handelt wel zo, en dat vind ik je sieren. En het voorbeeld dat je geeft is in dit geval ‘inclusief’. Je stelt je houding/voorbeeld/gedrag dus boven je ‘op de Bijbel gebaseerde denkwijzen’. Wat mij betreft: gelukkig maar. Wel vergis u niet, de Bijbel is de absolute authoriteit voor mij. Maar dat is hoe ik dat toepas op mijzelf. Ik ga mensen die dat niet doen NIET opdringen het wel te doen. Ik verwacht wel dat Zijn Kerk diezelfde Bijbel als authoriteit aanvaardt. Het is door de Bijbel op mezelf toe te passen dat ik bewust word een zondaar te zijn. Als ik dus een homoseksueel zou veroordelen nu, ben ik bezig met een splinter die de balk in eigen oog mist. 2 uur geleden bewerkt door Fundamenteel niet opdringen lol Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Fundamenteel 1.030 Geplaatst 1 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 1 uur geleden In mijn vorige bericht leek het alsof ik mensen zou opdringen , terwijl ik bedoelde ze niet op te dringen. Ik had een "niet" te weinig getypt. 😊 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten