Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Op 15-8-2022 om 21:26 zei Prob:

Het verhaal van de verloren zoon: de vader bepaalt het pad niet, de zoon mag gaan als hij wil. De vader grijpt niet in bij afwezigheid van de zoon. Het is aan de zoon zelf om te bepalen wanneer hij klaar is terug te keren. De vader weet wel dat de zoon een keer terug zal keren. Uit vrije wil. Dus ja, de zoon kan bepalen welk pad hij kan gaan. Dat is pas echte liefde. Echt gelukkig worden we pas bij Thuiskomst. Het is aan ons om te bepalen hoe lang we wegblijven. Maar ooit zal iedereen een keer terugkeren, vroeger of later.

 

Op 19-8-2022 om 17:31 zei Prob:

Ik zie het vooral als het verhaal van de verloren zoon. De mens is vrijwillig vertrokken en wordt niet tegengehouden. Vrije wil. Als de zoon besluit naar Huis te keren (dat kan meerdere tot vele levens duren, maar hoeft niet) dan is bij thuiskomst het leed geleden. De vader zegt niet: je moet eerst nog langs het hellevuur (katholicisme) en ook niet dat de zoon weer terug moet om zaken in te lossen. Thuiskomst is het eindpunt van die reis.

 

De parabel van de verloren zoon behoort tot de favorieten van HJW (Prob).   Ik kende het niet, voor hij het schreef op een ander forum op mijn vraag naar de meest inspirerende bijbelteksten. 

Die verloren zoon ging weer naar huis. Toen hij nog ver weg was, zag zijn vader hem al aankomen, rende naar zijn zoon toe, omhelsde hem en kuste hem teder. 

Die oudste zoon werd kwaad, er werd een gemest kalf geslacht, er was muziek en gedans... en dat allemaal niet voor hem die altijd zo gehoorzaam was geweest maar voor zijn broer die de benen had genomen en zijn erfenis er doorheen gejaagd had. 

Ik begreep die oudste zoon wel. Voor hem een soort stank voor dank gevoel; geen verdiende loon want voor hem nog niet een geitenbokje om met zijn vrienden feest te vieren. En dan zijn zondige broer.. geen straf, geen boze woorden, geen wrok.. maar een dolblije vader met een uitbundig feestelijk welkom thuis. Dat vond ik ook wel opmerkelijk aan dit verhaal; dat het zo enorm uitbundig feestelijk is. Volgens mij gaat dit veel verder dan barmhartig of vriendelijk zijn voor gewone mensen en zondaars: het is Feest.  

 

https://www.jw.org/nl/bibliotheek/boeken/jezus/bediening-ten-oosten-van-jordaan/gelijkenis-verloren-zoon/

"Wie zijn als de oudste zoon? Wie klagen erover dat Jezus barmhartig aandacht heeft voor gewone  mensen en zondaars? De schriftgeleerden en de farizeeën. Hun kritiek op Jezus’ vriendelijke houding tegenover zondaars was de aanleiding voor deze illustratie. Maar de les geldt natuurlijk voor iedereen die er moeite mee heeft dat God barmhartig is."

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 69
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik ken inderdaad ook de uitleg van Jezus als de verloren zoon. Hij (en zijn verhaal) gaat naar de heidenen (de evangelisten schrijven ook over die ontwikkeling, die zij al kennen), maar hij wordt

Kom op nou toch.  Je schreef hier zulke goeie dingen, die je toch ook op jezelf kunt toepassen.  (Wat Gij niet wilt dat u geschiedt).         

@Breuk schrijft dan ook dat Jezus dit alles niet deed als een opstandige zoon maar als de gehoorzame zoon. Hij verliet huis en haard omwille van ons. Ik vind het een magnifieke diepere laag in het ver

Ik vind 'de verloren zoon' ook een van de mooiste verhalen.  Het geeft aan dat vrijwel iedereen een verloren zoon (of dochter) is.   Thuiskomst is idd groot feest, allegorisch zie ik dat grote feest als de spirituele extase welke plaatsheeft bij de thuiskomst.  De Vader is uitbundig omhelst de zoon, kust hem enz.

5 uur geleden zei Petra.:

 

 

 

Ik begreep die oudste zoon wel. Voor hem een soort stank voor dank gevoel; geen verdiende loon want voor hem nog niet een geitenbokje om met zijn vrienden feest te vieren. En dan zijn zondige broer.. geen straf, geen boze woorden, geen wrok.. maar een dolblije vader met een uitbundig feestelijk welkom thuis. Dat vond ik ook wel opmerkelijk aan dit verhaal; dat het zo enorm uitbundig feestelijk is. Volgens mij gaat dit veel verder dan barmhartig of vriendelijk zijn voor gewone mensen en zondaars: het is Feest.  

 

De oudste zoon is jaloers, dat is geen mooie eigenschap.   Verder zie je het goed, het is groot Feest.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Petra.:

 

"Wie zijn als de oudste zoon? Wie klagen erover dat Jezus barmhartig aandacht heeft voor gewone  mensen en zondaars? De schriftgeleerden en de farizeeën. Hun kritiek op Jezus’ vriendelijke houding tegenover zondaars was de aanleiding voor deze illustratie. Maar de les geldt natuurlijk voor iedereen die er moeite mee heeft dat God barmhartig is."

In de oudste zoon zien we ook terug dat hij zijn gemoed nog niet heeft geledigd.   Allerlei gemoedstoestanden doen de mens aan, zoals jaloezie, wrok, afgunst, dat zijn de dwalende zonen in het verhaal.  Schriftgeleerden en Farizeeën vallen daar ook onder, zij denken middels boekenwijsheid in het huis van de Vader te komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 uur geleden zei Hopper:

Ik vind 'de verloren zoon' ook een van de mooiste verhalen.  Het geeft aan dat vrijwel iedereen een verloren zoon (of dochter) is.   Thuiskomst is idd groot feest, allegorisch zie ik dat grote feest als de spirituele extase welke plaatsheeft bij de thuiskomst.  De Vader is uitbundig omhelst de zoon, kust hem enz.

Ja dat viel mij dus ook op; het warme onthaal. Die vader was al dolgelukkig toen ie hem van verre zag aankomen. 

 

18 uur geleden zei Hopper:

De oudste zoon is jaloers, dat is geen mooie eigenschap.   Verder zie je het goed, het is groot Feest.  

Volgens mij gaat het om wat anders dan 'gewone' jaloezie.  Het gaat om het idee dat thuiskomen een groter feest is dan thuisblijven. 

 

Op 18-10-2022 om 23:19 zei Flawless victory:

  We zijn hier al met zo weinig...

Ik denk dat dat er vooral aan ligt wie je tot je 'we' rekent. Of dat nou op een forum is of in je dagelijkse leven. 

Misschien is voor veel mensen -de weg- te smal. Mijn gedachte.. (door dit verhaal) is dat mensen -de weg- smaller kunnen maken dan nodig. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Petra.:

Ja dat viel mij dus ook op; het warme onthaal. Die vader was al dolgelukkig toen ie hem van verre zag aankomen. 

 

 

De Vader wil niks liever dan zichzelf mededelen, het is ook de reden waarom God Goed is.   Alleen wat Goed is geeft zichzelf, daar komen mens en God samen.  Ze geven zichzelf aan elkaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 13-8-2022 om 12:10 zei Prob:

Zelf heb ik een grote wens weer Huiswaarts te keren. Waarom ? Omdat het vertrouwd voelt, omdat het (enigszins zichtbare) Licht aantrekkingskracht heeft, omdat het mijn ware aard is, omdat ik mij op deze aardkloot ontheemd voelt. Zoals jij en Peter79 hier ergens op de site ook neerzetten: we zijn voor iets anders, groters bestemd dan dit leven op deze aarde, Ik ben benieuwd wat de mogelijkheden zijn als je Huiswaarts keert. Welke talenten zal ik tegenkomen ? Ik heb wel wensen en gedachten. Zowel voor anderen als voor mijzelf. Ik wil mijzelf niet verloochenen, ik wil mijzelf ontdekken, herinneren. Op die wijze stap ik, in verschillende snelheden, richting het Licht. Ik ben er (nog) niet, maar probeer vertrouwen te hebben. Een gezegde luidt: een druppel op zich is krachteloos, een druppel in de oceaan heeft de kracht van de oceaan. Ik wil weer onderdeel uitmaken van de oceaan. Daar hoor ik.

Zo zie je dat de één gedreven wordt door zelfverloochening, de ander door de wens juist zichzelf te vinden. De één denkt op zich niets waard te zijn, de ander wil juist zijn waarde vinden.  Denk je dat de eerste zal worden toegelaten tot het Licht en de ander geweigerd ? Zal het God uitmaken om welke reden je huiswaarts keert ? Staat er niet: zoek eerst het Koninkrijk Gods en de rest zal u gegeven worden. Ga eerst naar huis en dan komen de inzichten er vanzelf bij. 

😘

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 27-10-2022 om 13:17 zei Hopper:

.   Alleen wat Goed is geeft zichzelf, daar komen mens en God samen.  Ze geven zichzelf aan elkaar.

Verbinden. 

 

Op 20-8-2022 om 01:56 zei Prob:

Het christendom heeft bij mij niet zozeer een streepje voor, maar ik ben ermee opgegroeid en dan is het dichterbij dan andere godsdiensten. Als ik in het Oosten had gewoond had ik wellicht meer gehad met de verlichte geesten. 
Dat maakt het christendom voor mij echter niet superieur. 
Jezus blijft inspirerend en dan zijn leven, zijn dood zegt mij niets.

Wij zullen ooit ook terugkeren, dat denk ik ook. Het is aan ons om te bepalen hoelang we daar over doen. Weer verbonden met de Bron of anders geformuleerd: herinneren dat we altijd al verbonden waren.

Ja, dat vind ik mooi verwoord.

Ik vind Jezus ook inspirerend.    

 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het verhaal van de verloren zoon is eigenlijk een gelijkenis over de dood en opstanding van Jezus.

'Want deze mijn zoon was dood en is weder levend geworden; en hij was verloren en is gevonden. En zij begonnen vrolijk te zijn.' (Luk. 15:24)

Hoewel het in de gelijkenis vast niet letterlijk bedoeld is dat de zoon gestorven was en weer levend werd, is Jezus wel letterlijk dood geweest en weer levend geworden (Openb. 1:18 en 2:8) en evenals de oudste zoon niet blij was met de terugkomst van zijn broer (Luk 15:28) waren ook de joden toornig (Jezus' broeders naar het vlees, onder Mozes/ het oude verbond) toen ze hoorden dat Jezus was opgestaan uit de dood (Matth. 28:13).

Op 26-10-2022 om 04:51 zei Petra.:

De parabel van de verloren zoon behoort tot de favorieten van HJW (Prob).   Ik kende het niet, voor hij het schreef op een ander forum op mijn vraag naar de meest inspirerende bijbelteksten.

Binnen het protestantisme is het een van de bekendere gelijkenissen maar de uitleg klopt zelden. De hedendaagse protestanten rekken de teksten op tot in het oneindige onder de vlag inspiratie, wat een baken is dat het postmodernisme ook binnen de kerken heeft postgevat. Ik ben niet iemand om te roepen dat vroeger alles beter was, maar bij het protestantisme was dat wel zeer het geval. In de begintijd was dat de beste leer die er bestond.

bewerkt door Piebe
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hermanos2:

Jezus zei: I was sent only to the lost sheep of Israel. Matthew 15:24

De parabel van de verloren zoon past goed in dat thema. 

Ik vind het wat gezocht maar je zou kunnen zeggen dat het wijst naar het restant van Israël dat dood is geweest en weer levend werd (Luk 15:24) door christen te worden. Maar de rest van het jodendom dat Jezus verwerpt, lijkt veelmeer op de oudste uit de gelijkenis die vertoornd was dat zijn broer uit de dood was opgestaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Piebe:

Ik vind het wat gezocht maar je zou kunnen zeggen dat het wijst naar het restant van Israël dat dood is geweest en weer levend werd (Luk 15:24) door christen te worden. Maar de rest van het jodendom dat Jezus verwerpt, lijkt veelmeer op de oudste uit de gelijkenis die vertoornd was dat zijn broer uit de dood was opgestaan.

Ik vind Jezus als verloren zoon vergezocht. Past helemaal niet op zijn bediening. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
59 minuten geleden zei Piebe:

Dan moet je Luk. 15:24 maar niet lezen! ;)

Wees gerust. Die had ik al gelezen vóór plaatsing reactie. Jezus is nooit verloren geweest. Israël was geestelijk dood, verloren. Jezus kwam daarom het ware geloof herstellen. Velen namen hem aan. Men leest vaak dat de joden Jezus afwezen. Je zou zomaar geloven dat ze dat allemaal deden wat natuurlijk niet waar is. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 uur geleden zei Hermanos2:

Wees gerust. Die had ik al gelezen vóór plaatsing reactie. Jezus is nooit verloren geweest. Israël was geestelijk dood, verloren. Jezus kwam daarom het ware geloof herstellen. Velen namen hem aan. Men leest vaak dat de joden Jezus afwezen. Je zou zomaar geloven dat ze dat allemaal deden wat natuurlijk niet waar is. 

Er staat nochtans dat de verloren zoon dood was en weer levend werd. Hoe lees jij?

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei Piebe:

Er staat nochtans dat de verloren zoon dood was en weer levend werd. Hoe lees jij?

Nou, hij was toch niet overleden? Hij was geestelijk volkomen vervreemd, dus dood. Die vergelijking kom ik in de bijbel vaker tegen. Als ik in deze parabel een Jezus figuur moet aanwijzen dan kies ik voor de vaderfiguur die zijn verloren zoon welkom heet en in zijn armen sluit. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 10-11-2022 om 10:28 zei Piebe:

Het verhaal van de verloren zoon is eigenlijk een gelijkenis over de dood en opstanding van Jezus.

'Want deze mijn zoon was dood en is weder levend geworden; en hij was verloren en is gevonden. En zij begonnen vrolijk te zijn.' (Luk. 15:24)

Hoewel het in de gelijkenis vast niet letterlijk bedoeld is dat de zoon gestorven was en weer levend werd, is Jezus wel letterlijk dood geweest en weer levend geworden (Openb. 1:18 en 2:8) en evenals de oudste zoon niet blij was met de terugkomst van zijn broer (Luk 15:28) waren ook de joden toornig (Jezus' broeders naar het vlees, onder Mozes/ het oude verbond) toen ze hoorden dat Jezus was opgestaan uit de dood (Matth. 28:13).

Binnen het protestantisme is het een van de bekendere gelijkenissen maar de uitleg klopt zelden. De hedendaagse protestanten rekken de teksten op tot in het oneindige onder de vlag inspiratie, wat een baken is dat het postmodernisme ook binnen de kerken heeft postgevat. Ik ben niet iemand om te roepen dat vroeger alles beter was, maar bij het protestantisme was dat wel zeer het geval. In de begintijd was dat de beste leer die er bestond.

Mijn onderbouwing is veel beter dan de jouwe. De verloren zoon was verloren en terug gevonden. Dat is nooit van toepassing geweest op Jezus. 

De jongere (verloren) zoon wil zijn erfdeel en verbrast het. In een losbandig leven. Verkwistend. Dat is nooit van toepassing geweest op Jezus. 

Hij gaat varkens hoeden en zegt gezondigd te hebben. Dat is wederom nooit van toepassing geweest op Jezus. 

De vader die hem vergeeft en welkom heet en zelfs vredig spreekt tegen de oudste zoon. Dat is hier de Jezus figuur. 

De jaloezie van de oudste is vergelijkbaar met de jaloezie die de satan gevoeld moet hebben. Voor zijn val. Die extra laag mag je er nog bij nemen. 

Lees ook de context in vers 15:7 in de hemel is meer vreugde over één zondaar die tot inkeer komt. Woorden van Jezus die echt niet over hemzelf gaan. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ken inderdaad ook de uitleg van Jezus als de verloren zoon.

Hij (en zijn verhaal) gaat naar de heidenen (de evangelisten schrijven ook over die ontwikkeling, die zij al kennen), maar hij wordt ook door de heidenen veracht (dood aan het kruis), zoals de jongste zoon die bij de onreine varkens ligt.

Henri Nouwen schrijft dit in zijn beroemde boek ‘Eindelijk thuis’: “Hier komen we op een grote geheimenis: omwille van ons werd Jezus zelf de verloren zoon. Hij verliet het huis van zijn hemelse Vader, kwam in een vreemd land, gaf alles wat hij had weg en keerde via zijn kruisdood terug naar het huis van zijn Vader. Dit alles deed Hij niet als een opstandige maar als de gehoorzame zoon. Hij werd in de wereld gezonden om alle verloren kinderen van God thuis te brengen. Jezus vertelde de gelijkenis van de Vader en de twee zonen aan mensen die Hem bekritiseerden omdat Hij omging met zondaars. Sterker, Hij beleefde zelf de lange en pijnlijke tocht die Hij in de gelijkenis beschrijft.”

Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei Breuk:

Ik ken inderdaad ook de uitleg van Jezus als de verloren zoon.

Hij (en zijn verhaal) gaat naar de heidenen (de evangelisten schrijven ook over die ontwikkeling, die zij al kennen), maar hij wordt ook door de heidenen veracht (dood aan het kruis), zoals de jongste zoon die bij de onreine varkens ligt.

Henri Nouwen schrijft dit in zijn beroemde boek ‘Eindelijk thuis’: “Hier komen we op een grote geheimenis: omwille van ons werd Jezus zelf de verloren zoon. Hij verliet het huis van zijn hemelse Vader, kwam in een vreemd land, gaf alles wat hij had weg en keerde via zijn kruisdood terug naar het huis van zijn Vader. Dit alles deed Hij niet als een opstandige maar als de gehoorzame zoon. Hij werd in de wereld gezonden om alle verloren kinderen van God thuis te brengen. Jezus vertelde de gelijkenis van de Vader en de twee zonen aan mensen die Hem bekritiseerden omdat Hij omging met zondaars. Sterker, Hij beleefde zelf de lange en pijnlijke tocht die Hij in de gelijkenis beschrijft.”

Niemand het verhaal leest komt zelf met deze uitleg. Daarvoor is het veel te ver gezocht. Zou jij er zelf op gekomen zijn? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Piebe:

Er staat nochtans dat de verloren zoon dood was en weer levend werd. Hoe lees jij?

Door de zonde was hij dood, maar door zijn bekering en de vergeving van zijn vader werd hij weer levend. Jezus wil zo aangeven dat we alleen verbonden met God de Vader echt leven. Zonder Hem zijn we dood en verloren.
Elke bekering, elke wedergeboorte door het doopsel is dan ook het samen met Christus sterven en verrijzen, om daarna je leven lang het nieuwe leven steeds meer je eigen te maken.

In de gelijkenis geeft Jezus vrij expliciet aan dat de verloren zoon zijn geld verbrasde en een losbandig leven leidde. En dat hij, toen een hongersnood uitbrak, spijt kreeg van wat hij gedaan had en dáárom terug wilde keren.
Mij lijkt dit met geen mogelijkheid toe te passen op het leven van Jezus Hemzelf, zoals we deze kennen uit het Evangelie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei Robert Frans:

Door de zonde was hij dood, maar door zijn bekering en de vergeving van zijn vader werd hij weer levend. Jezus wil zo aangeven dat we alleen verbonden met God de Vader echt leven. Zonder Hem zijn we dood en verloren.
Elke bekering, elke wedergeboorte door het doopsel is dan ook het samen met Christus sterven en verrijzen, om daarna je leven lang het nieuwe leven steeds meer je eigen te maken.

In de gelijkenis geeft Jezus vrij expliciet aan dat de verloren zoon zijn geld verbrasde en een losbandig leven leidde. En dat hij, toen een hongersnood uitbrak, spijt kreeg van wat hij gedaan had en dáárom terug wilde keren.
Mij lijkt dit met geen mogelijkheid toe te passen op het leven van Jezus Hemzelf, zoals we deze kennen uit het Evangelie.

Ik ben het met je eens. Ook de onmiddellijke en verdere context geeft geen ruimte aan deze verklaring. Beschouw ook de overvloed aan genade die de vader toont aan zijn teruggekeerde zoon. Onvoorstelbaar vanuit menselijk oogpunt. Dat kan alleen Jezus. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
38 minuten geleden zei Hermanos2:

Niemand het verhaal leest komt zelf met deze uitleg. Daarvoor is het veel te ver gezocht. Zou jij er zelf op gekomen zijn? 

Inmiddels weet ik wel dat er verschillenden kanten en lagen aan bijbelverhalen zitten. In bepaalde uitlegtradities is men hier erg op gefocust. In de orthodoxe hoek leest men het liefst alles letterlijk. Ik lees vrijwel niets puur historisch en letterlijk omdat dat het m.i. niet de bedoeling van de schrijvers is. Men wil juist een geloofsverhaal overbrengen. In de joodse traditie is de uitleg van de rabbijnen (zie Misjna, Talmoed, Gemara etc.) ook zeer belangrijk. De schrijvers van het NT zijn ook Joden, dus het niet zo vreemd, dat zij in verhalen ook verschillende betekenissen aanbrengen. 

Neem b.v. Mattheus 18:21-35 Deze mededienstknecht is n.l. ook een beeld van Jezus, die straks wordt gegrepen.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei Breuk:

Inmiddels weet ik wel dat er verschillenden kanten en lagen aan bijbelverhalen zitten. In bepaalde uitlegtradities is men hier erg op gefocust. In de orthodoxe hoek leest men het liefst alles letterlijk. Ik lees vrijwel niets puur historisch en letterlijk omdat dat het m.i. niet de bedoeling van de schrijvers is. Men wil juist een geloofsverhaal overbrengen. In de joodse traditie is de uitleg van de rabbijnen (zie Misjna, Talmoed, Gemara etc.) ook zeer belangrijk. De schrijvers van het NT zijn ook Joden, dus het niet zo vreemd, dat zij in verhalen ook verschillende betekenissen aanbrengen. 

Neem b.v. Mattheus 18:21-35 Deze mededienstknecht is n.l. ook een beeld van Jezus, die straks wordt gegrepen.

 

Hoe wordt Jezus straks gegrepen? 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid