Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

12 uur geleden zei Flawless victory:

@Breuk schrijft dan ook dat Jezus dit alles niet deed als een opstandige zoon maar als de gehoorzame zoon. Hij verliet huis en haard omwille van ons. Ik vind het een magnifieke diepere laag in het verhaal van de verloren zoon. Vooral omdat Jezus het verhaal zelf aanhaalt tegenover zijn criticasters. Zo had ik het eerder nog niet bekeken. De mensen zijn de verloren zoon en Jezus was bereid aan ons gelijk te worden. Twee lagen in het verhaal. Interessant ook dat het een trilogie is. Ik ga e.e.a. even opzoeken in de bijbel en nog eens lezen.

Dat hij huis en haard verliet is duidelijk. Maar "Vader geef mij het deel van uw bezit waarop ik recht heb. " en vervolgens de hele erfenis verkwisten.. klinkt mij niet in de oren als een gehoorzame zoon.  Ook staat er dat die verloren zoon zegt.. "Vader, ik heb gezondigd tegen de hemel en tegen u".   Dat maakt van Jezus dan een zondaar, naar ik begreep was het hele punt nou juist dat Jezus dat niet was.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 69
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik ken inderdaad ook de uitleg van Jezus als de verloren zoon. Hij (en zijn verhaal) gaat naar de heidenen (de evangelisten schrijven ook over die ontwikkeling, die zij al kennen), maar hij wordt

Kom op nou toch.  Je schreef hier zulke goeie dingen, die je toch ook op jezelf kunt toepassen.  (Wat Gij niet wilt dat u geschiedt).         

@Breuk schrijft dan ook dat Jezus dit alles niet deed als een opstandige zoon maar als de gehoorzame zoon. Hij verliet huis en haard omwille van ons. Ik vind het een magnifieke diepere laag in het ver

27 minuten geleden zei HJW2:

Bestaat satan ?

"De beste truc van de duivel is jou ervan te overtuigen dat hij niet bestaat."

Baudelaire

6 uur geleden zei Petra.:
19 uur geleden zei Flawless victory:

@Breuk schrijft dan ook dat Jezus dit alles niet deed als een opstandige zoon maar als de gehoorzame zoon. Hij verliet huis en haard omwille van ons. Ik vind het een magnifieke diepere laag in het verhaal van de verloren zoon. Vooral omdat Jezus het verhaal zelf aanhaalt tegenover zijn criticasters. Zo had ik het eerder nog niet bekeken. De mensen zijn de verloren zoon en Jezus was bereid aan ons gelijk te worden. Twee lagen in het verhaal. Interessant ook dat het een trilogie is. Ik ga e.e.a. even opzoeken in de bijbel en nog eens lezen.

Expand  

Dat hij huis en haard verliet is duidelijk. Maar "Vader geef mij het deel van uw bezit waarop ik recht heb. " en vervolgens de hele erfenis verkwisten.. klinkt mij niet in de oren als een gehoorzame zoon.  Ook staat er dat die verloren zoon zegt.. "Vader, ik heb gezondigd tegen de hemel en tegen u".   Dat maakt van Jezus dan een zondaar, naar ik begreep was het hele punt nou juist dat Jezus dat niet was. 

Jezus is eerder de oudere broer/gehoorzame zoon maar dan de broer/zoon die net zo verheugd is als de Vader, wanneer de verloren zoon/broer terugkeert. Sterker nog; de oudere broer die de verloren zoon/broer terughaalt, ten koste van zichzelf.

bewerkt door Ferry_Tassie
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Petra.:

Dat hij huis en haard verliet is duidelijk. Maar "Vader geef mij het deel van uw bezit waarop ik recht heb. " en vervolgens de hele erfenis verkwisten.. klinkt mij niet in de oren als een gehoorzame zoon.  Ook staat er dat die verloren zoon zegt.. "Vader, ik heb gezondigd tegen de hemel en tegen u".   Dat maakt van Jezus dan een zondaar, naar ik begreep was het hele punt nou juist dat Jezus dat niet was.  

Nee. Dat stukje slaat op de mensheid, niet op Jezus. Het verhaal heeft een diepere laag en dan hoeft niet alles op De Zoon te slaan. De Zoon heeft het geen roof geacht in alles aan ons gelijk te worden gesteld om ons te redden en voor korte tijd ónder de engelen te zijn gesteld. 

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
50 minuten geleden zei Ferry_Tassie:

Tja. Of je bevestigt juist de quote 😄

Zeker. Ik geloof niet in dualiteit. Dat wat wij kwaad noemen is niets anders dan de afwezigheid van het goede. En dat hebben wij een naampje gegeven. In essentie is er allemaal maar goedheid in de range van 0% tot 100%.
Zo geloof ik ook niet in de duivel/satan.

De duivel is een naampje dat wij gegeven hebben in geval van afwezigheid van het goddelijke. In essentie is er alleen het goddelijke in de range van 100% tot 0%.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei HJW2:

Zeker. Ik geloof niet in dualiteit. Dat wat wij kwaad noemen is niets anders dan de afwezigheid van het goede. En dat hebben wij een naampje gegeven. In essentie is er allemaal maar goedheid in de range van 0% tot 100%.
Zo geloof ik ook niet in de duivel/satan.

De duivel is een naampje dat wij gegeven hebben in geval van afwezigheid van het goddelijke. In essentie is er alleen het goddelijke in de range van 100% tot 0%.

Of misschien is de duivel toch gewoon de macht die mensen verleid om het verkeerde te doen. Open je ogen en kijk naar alle misdaad in de wereld. Allemaal slechts afwezigheid van het goede c.q. goddelijke?

Openbaring 12 HSV:

9 En de grote draak werd neergeworpen, namelijk de oude slang, die duivel en satan genoemd wordt, die de hele wereld misleidt. Hij werd neergeworpen op de aarde en zijn engelen werden met hem neergeworpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Ferry_Tassie:

Tja. Of je bevestigt juist de quote 😄

Het is gewoon een domme opmerking/quote.. Je kan voor satan elk mythologisch wezen zetten.. Kaboutertjes, of elfjes of noem maar wat..

Het is misschien wel andersom. De beste truc van de kerk is te beweren dat de duivel bestaat en onzichtbaar is. Zoals Madame Blavatsky al zei "de duivel is de rots waar de kerk op staat". Zonder (geloof in de) duivel zou de kerk niet zijn wat het nu is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Noppert1998:

Het is gewoon een domme opmerking/quote.. Je kan voor satan elk mythologisch wezen zetten.. Kaboutertjes, of elfjes of noem maar wat..

Het is misschien wel andersom. De beste truc van de kerk is te beweren dat de duivel bestaat en onzichtbaar is. Zoals Madame Blavatsky al zei "de duivel is de rots waar de kerk op staat". Zonder (geloof in de) duivel zou de kerk niet zijn wat het nu is.

Johannes 8:

42 Jezus zeide tot hen: Indien God uw Vader was, zoudt gij Mij liefhebben, want Ik ben van God uitgegaan en gekomen; want Ik ben niet van Mijzelf gekomen, maar Hij heeft Mij gezonden.43 Waarom begrijpt gij niet wat Ik zeg? Omdat gij mijn woord niet kunt horen.44 Gij hebt de duivel tot vader en wilt de begeerten van uw vader doen. Die was een mensenmoorder van den beginne en staat niet in de waarheid, want er is in hem geen waarheid. Wanneer hij de leugen spreekt, spreekt hij naar zijn aard, want hij is een leugenaar en de vader der leugen.45 Maar omdat Ik u de waarheid zeg, Mij gelooft gij niet.46 Wie van u overtuigt Mij van zonde? Als Ik waarheid spreek, waarom gelooft gij Mij niet?47 Wie uit God is, hoort de woorden Gods; daarom hoort gij niet, omdat gij uit God niet zijt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Ferry_Tassie:

Johannes 8:

42 Jezus zeide tot hen: Indien God uw Vader was, zoudt gij Mij liefhebben, want Ik ben van God uitgegaan en gekomen; want Ik ben niet van Mijzelf gekomen, maar Hij heeft Mij gezonden.43 Waarom begrijpt gij niet wat Ik zeg? Omdat gij mijn woord niet kunt horen.44 Gij hebt de duivel tot vader en wilt de begeerten van uw vader doen. Die was een mensenmoorder van den beginne en staat niet in de waarheid, want er is in hem geen waarheid. Wanneer hij de leugen spreekt, spreekt hij naar zijn aard, want hij is een leugenaar en de vader der leugen.45 Maar omdat Ik u de waarheid zeg, Mij gelooft gij niet.46 Wie van u overtuigt Mij van zonde? Als Ik waarheid spreek, waarom gelooft gij Mij niet?47 Wie uit God is, hoort de woorden Gods; daarom hoort gij niet, omdat gij uit God niet zijt.

Wat wil je hiermee zeggen? Ik ben me bewust van het feit dat de kijk op de duivel door de eeuwen heen geëvolueerd is. 

Toen Jezus dit "zei" wat satan al geëvolueerd tot een soort antigod. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Ferry_Tassie:

Of misschien is de duivel toch gewoon de macht die mensen verleid om het verkeerde te doen. Open je ogen en kijk naar alle misdaad in de wereld. Allemaal slechts afwezigheid van het goede c.q. goddelijke?

Waarom zou het goddelijke een macht toestaan die mensen verleidt het verkeerde te doen ? Wat voor lol zou daaraan zijn ? Schept God er genoegen in om de mens te verleiden ? Met welk doel ? Met Liefde heeft dat weinig te maken.

Als het goddelijke de Bron is van al het leven, dan ook van het leven van de misdadiger. Veroordeel de zonde, niet de zondaar. 

En ja, dat is een uitdaging. 

Ja, ik geloof dat dat de afwezigheid van het goddelijke is. Dat geeft ook een heel andere oplossingsrichting. Als je gelooft in het kwade, dan zul je geneigd zijn het kwade te bestrijden. Dat levert dus strijd op. Je bent dan bezig met negatieve energie. 

Geloof je dat he de afwezigheid van het goede is, dan is het een kwestie van het weer aanwezig krijgen van het goede/goddelijke. Dat is positief gerichte energie.

Ik volg dan het gezegde: het is beter een licht te ontsteken dan de duisternis te vervloeken.

 

Of de bijbelse gedachte: behandel anderen zoals jezelf behandeld wilt worden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei HJW2:

Waarom zou het goddelijke een macht toestaan die mensen verleidt het verkeerde te doen ?

Opdat de mensen voor het juiste kiezen.

16 minuten geleden zei HJW2:

Als je gelooft in het kwade, dan zul je geneigd zijn het kwade te bestrijden. Dat levert dus strijd op. Je bent dan bezig met negatieve energie. 

Dat hoeft helemaal niet. Romeinen 12:

21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Ferry_Tassie:

Opdat de mensen voor het juiste kiezen.

Dat hoeft helemaal niet. Romeinen 12:

21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Er zijn vast sympathiekere methodes om voor het goede te kiezen dan alle ellende die er nu is.

Al die vrouwenverkrachtingen om mensen voor het goede te laten kiezen ?

Dat kan toch niet waar zijn ?

Het tweede wat je stelt is natuurlijk een mogelijkheid. Ik zie helaas in de praktijk vaak iets anders gebeuren.

Waar kom satan volgens jou vandaan en hoe komt die kennis van het kwaad ? Wie heeft dat geschapen ?

Komt het kwaad bij God vandaan of is daar een andere bron voor ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 16-1-2023 om 09:00 zei Ferry_Tassie:

Jezus is eerder de oudere broer/gehoorzame zoon maar dan de broer/zoon die net zo verheugd is als de Vader, wanneer de verloren zoon/broer terugkeert. Sterker nog; de oudere broer die de verloren zoon/broer terughaalt, ten koste van zichzelf.

Ja, maar dan is het een ander verhaal als hoe het verteld wordt. Volgens mij doet Jezus gewoon niet zelf mee in dit verhaaltje. Dat lijkt mij een stuk logischer dan de strekking van het verhaal aanpassen.  

Het is immers een trilogie.  Volgens mij doet Jezus wel mee in de eerste. Dan is ie de herder die het verloren schaap ophaalt een mee naar huis neemt.  In de tweede is er de vrouw met een verloren muntje, ook daar doet Jezus niet in mee. Zij vindt zelf haar muntje terug, hoeft niet naar huis want ze was al thuis.  En in de derde is er die verloren zoon, die ver weg is, maar zelf de weg terug vindt. 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid