Spring naar bijdragen

De brede en/of smalle weg (Bergrede)


Aanbevolen berichten

1 minuut geleden zei Hopper:

Dat heeft met de ravijn des doods niks van doen.  Vraag aan een willekeurig iemand waar dat ravijn is en hij zal je onbegrijpend aankijken.  Het is al een geschenk als te kennen wordt gegeven waar dat ravijn überhaupt is.   De dood als geschenk komt al wereldvreemd voor.  In de ogen van kalenderverslaafden dan.

Ben je al bezig jezelf te versterven? Zoals de meeste verlichte mensen deden, tot ze ermee stopten? Man, je klinkt als een depressief wezen. Slik je AD en dan zie je de dood niet meer als geschenk. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 4,3k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

TTC was inhoudelijker 

Dit is echt enorme flauwekul. Ik zie in mijn omgeving veel mensen die elkaar helpen zonder iets terug te verlangen. Helaas zijn er altijd een paar luidruchtige klootzakken die het verzieken voor de an

Posted Images

1 uur geleden zei TTC:

In de lering van nu-causaliteit dient het proces van oorzakelijkheid volledig gezien te worden in termen van de condities die zich in het hier en nu manifesteren, en direct ervaren worden. Men dient niet naar het verleden of de toekomst te verwijzen, of naar dingen die niet direct ervaren worden.

In het nu (de actualiteit) is geen enkele causaliteit.  Causaliteit is een begrip wat alleen geldig is in tijdruimte.  Causaliteit verwijst per definitie naar verleden of toekomst.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Hopper:

In het nu (de actualiteit) is geen enkele causaliteit.  Causaliteit is een begrip wat alleen geldig is in tijdruimte.  Causaliteit verwijst per definitie naar verleden of toekomst.

Dan zullen ze dat verkeerd begrepen hebben, die naakte apen. 

4 minuten geleden zei Hopper:

Dat heeft met de ravijn des doods niks van doen.  Vraag aan een willekeurig iemand waar dat ravijn is en hij zal je onbegrijpend aankijken.  Het is al een geschenk als te kennen wordt gegeven waar dat ravijn überhaupt is.   De dood als geschenk komt al wereldvreemd voor.  In de ogen van kalenderverslaafden dan.

Naakte apen begrijpen zoiets niet, die hebben het immers over een brug die niet bestaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

In het denken dat de twaalf waarheidsperspectieven in een volkomen samenhang wil samenvatten, is het mogelijk de Christus als de dertiende in het denken te beleven. Vanuit het standpunt van de dertiende kan de werkelijkheid in een grotere volledigheid worden begrepen. Door ook blijvend of tijdelijk een denkgemeenschap te vormen waarin bewust de twaalf waarheidsperspectieven door twaalf mensen worden vertegenwoordigd, kan in een sociale vorm de Christus in het midden van de gemeenschappelijke denkactiviteit werken.

Ik heb die waarheidsperspectieven niet eens bestudeerd.  De Christus is enkelvoudig, dertienvoudig zou me zwaar boven de pet gaan.

2 minuten geleden zei TTC:

 

Naakte apen begrijpen zoiets niet, die hebben het immers over een brug die niet bestaat.

Zoals ik al eerder schreef: wat heb je aan een ravijn als er een brug over heen is?  Dan is het geen ravijn meer maar een abc'tje.  Dan gaat het nergens meer over.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Hopper:

Ik heb die waarheidsperspectieven niet eens bestudeerd.  De Christus is enkelvoudig, dertienvoudig zou me zwaar boven de pet gaan.

Boven je pet, hoe kan zoiets? 

4 minuten geleden zei Hopper:

Zoals ik al eerder schreef: wat heb je aan een ravijn als er een brug over heen is?  Dan is het geen ravijn meer maar een abc'tje.  Dan gaat het nergens meer over.

Het antwoord daarop is onveranderlijk, dan hoef je niet door die ravijn. 

5 minuten geleden zei Hopper:

De Christus is enkelvoudig, dertienvoudig zou me zwaar boven de pet gaan.

Voor een beter begrip, het gaat over 84 waarheidsperspectieven die voor het zelf toegankelijk zijn. Uiteraard enkel vanuit deze gedachtenstelsels, anderen kunnen misschien ongeveer hetzelfde zeggen maar dat vergt even wat zelfonderzoek. Maar vergis je niet, het is niet omdat er 84 staat dat we ze des levens ook allemaal exploreren of te zien krijgen, twee verschillende dingen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

 

Het antwoord daarop is onveranderlijk, dan hoef je niet door die ravijn. 

Zoals Kierkegaard al memoreerde: we hoeven niet ernstig na te denken over de dood, dan zou de ernst er al zijn voor de dood er is.  De ravijn des doods is een vereniging met de dood.  Dan ga je daar weer geen brug over heen bouwen.   We stappen daar ook niet even naar believen in, ons gemoed komt pas ernstig in de toestand van de dood als wij er in slagen deze te realiseren.  De dood is niet-zelf.

Of zoals Jezus al zei: "Laat de doden (zelven) maar de doden (zelven) begraven.  Wat mensen niet lijken willen te zien is dat de leer van Jezus over de dood gaat, Hij is immers zelf aan het kruis gestorven.  Maar als je als 'zekerheid' een wederopstanding denkt, dan schep je louter cognitieve inhoud.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Hopper:

Zoals Kierkegaard al memoreerde: we hoeven niet ernstig na te denken over de dood, dan zou de ernst er al zijn voor de dood er is.  De ravijn des doods is een vereniging met de dood.  Dan ga je daar weer geen brug over heen bouwen.   We stappen daar ook niet even naar believen in, ons gemoed komt pas ernstig in de toestand van de dood als wij er in slagen deze te realiseren.  De dood is niet-zelf. Of zoals Jezus al zei: "Laat de doden (zelven) maar de doden (zelven) begraven.  Wat mensen niet lijken willen te zien is dat de leer van Jezus over de dood gaat, Hij is immers zelf aan het kruis gestorven.  Maar als je als 'zekerheid' een wederopstanding denkt, dan schep je louter cognitieve inhoud.

Het is een beetje als zeggen dat de dyade oneindig getallen baart, alleen maar omdat jij zou kunnen zeggen dat het cognitieve inhoud betreft. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei TTC:

Het is een beetje als zeggen dat de dyade oneindig getallen baart, alleen maar omdat jij zou kunnen zeggen dat het cognitieve inhoud betreft. 

Ik weet niet veel van wiskunde af.   Ik weet wel dat wiskunde cognitieve inhoud is.

28 minuten geleden zei TTC:

 

Voor een beter begrip, het gaat over 84 waarheidsperspectieven die voor het zelf toegankelijk zijn. Uiteraard enkel vanuit deze gedachtenstelsels, anderen kunnen misschien ongeveer hetzelfde zeggen maar dat vergt even wat zelfonderzoek. Maar vergis je niet, het is niet omdat er 84 staat dat we ze des levens ook allemaal exploreren of te zien krijgen, twee verschillende dingen. 

Dat gaat me nog meer boven de pet, 84 waarheidsperspectieven.  Ik kan geen citaat van Jezus vinden die dat aanhaalt.  En Jezus is notabene zelf die enkelvoudige waarheid.  (Ik en de Vader zijn één)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Komt geen wiskunde bij kijken, dat is wat jij ervan maakt. 

Jij hebt het over een dyade die oneindige getallen baart.  Dat impliceert al 'tellen'.  Binnen dat wat één is wordt niet geteld en zijn ook geen getallen aanwezig.  Het begrip één is geen telwoord.  Het is ook geen mentaal begrip.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Dyade_(wiskunde)

Citaat

Een dyade of dyadisch product van twee vectoren uit dezelfde vectorruimte is het tensorproduct dat ontstaat als matrixproduct van de eerste vector opgevat als kolomvector en de tweede vector opgevat als rijvector. Het begrip is ingevoerd door de Amerikaanse natuurkundige Josiah Willard Gibbs. 

Algemeen kan het dyadisch product  van de vectoren  en  gedefinieerd worden door de eisen dat voor elke vector  moet gelden:

en

waarin  het inproduct voorstelt.


De in de inleiding gegeven definitie van dyade voor euclidische vectoren:

kan dan afgeleid worden.

Gooi maar in mijn pet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Hopper:

Jij hebt het over een dyade die oneindige getallen baart.  Dat impliceert al 'tellen'.  Binnen dat wat één is wordt niet geteld en zijn ook geen getallen aanwezig.  Het begrip één is geen telwoord.  Het is ook geen mentaal begrip.

Niks tellen, getallen zijn gewoon symbolen. Vroeger hadden we spijkerschrift, waarvan een aantal om mensen aan een kruis te nagelen misschien? 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben met Katootje naar de botermarkt gegaan
Naar de botermarkt gegaan
Ze kon maken wat ze wou
Ze kon maken wat ze wou
Ze kon maken wat ze wou
Ze kon maken wat ze wou

En ze maakte van boter een dominee
Een dominee pardoes
In de kerk, in de kerk, zei de dominee
In de kerk, in de kerk, zei de dominee
Een domi-dominee, een domi-dominee
En m'n zuster die heet Kee
En m'n zuster die heet Kee
En m'n zuster die heet Kee

En ze maakte van boter een wafelvrouw
Een wafelvrouw pardoes
Kom maar binnen, kom maar binnen, zei de wafelvrouw
Kom maar binnen, kom maar binnen, zei de wafelvrouw
In de kerk, in de kerk, zei de dominee
In de kerk, in de kerk, zei de dominee
Een domi-dominee, een domi-dominee
En m'n zuster die heet Kee
En m'n zuster die heet Kee
En m'n zuster die heet Kee

En ze maakte van boter een toverheks
Een toverheks pardoes
'k Zal je pakken, 'k zal je pakken, zei de toverheks
'k Zal je pakken, 'k zal je pakken, zei de toverheks
Kom maar binnen, kom maar binnen, zei de wafelvrouw
Kom maar binnen, kom maar binnen, zei de wafelvrouw
In de kerk, in de kerk, zei de dominee
In de kerk, in de kerk, zei de dominee
Een domi-dominee, een domi-dominee
En m'n zuster die heet Kee
En m'n zuster die heet Kee
En m'n zuster die heet Kee

En ze maakte van boter een kastelein
Een kastelijn pardoes
Eerst betalen, eerst betalen, zei de kastelein
Eerst betalen, eerst betalen, zei de kastelein
'k Zal je pakken, 'k zal je pakken, zei de toverheks
'k Zal je pakken, 'k zal je pakken, zei de toverheks
Kom maar binnen, kom maar binnen, zei de wafelvrouw
Kom maar binnen, kom maar binnen, zei de wafelvrouw
In de kerk, in de kerk, zei de dominee
In de kerk, in de kerk, zei de dominee
Een domi-dominee, een domi-dominee
En m'n zuster die heet Kee
En m'n zuster die heet Kee
En m'n zuster die heet Kee

En ze maakte van boter een barones
Een barones pardoes
In de suite, in de suite, zei de barones
In de suite, in de suite, zei de barones
Eerst betalen, eerst betalen, zei de kastelein
Eerst betalen, eerst betalen, zei de kastelein
'k Zal je pakken, 'k zal je pakken, zei de toverheks
'k Zal je pakken, 'k zal je pakken, zei de toverheks
Kom maar binnen, kom maar binnen, zei de wafelvrouw
Kom maar binnen, kom maar binnen, zei de wafelvrouw
In de kerk, in de kerk, zei de dominee
In de kerk, in de kerk, zei de dominee
Een domi-dominee, een domi-dominee
En m'n zuster die heet Kee
En m'n zuster die heet Kee
En m'n zuster die heet Kee

En ze maakte van boter een lichtmatroos
Een lichtmatroos pardoes
Mooie benen, mooie benen, zei de lichtmatroos
Mooie benen, mooie benen, zei de lichtmatroos
In de suite, in de suite, zei de barones
In de suite, in de suite, zei de barones
Eerst betalen, eerst betalen, zei de kastelein
Eerst betalen, eerst betalen, zei de kastelein
'k Zal je pakken, 'k zal je pakken, zei de toverheks
'k Zal je pakken, 'k zal je pakken, zei de toverheks
Kom maar binnen, kom maar binnen, zei de wafelvrouw
Kom maar binnen, kom maar binnen, zei de wafelvrouw
In de kerk, in de kerk, zei de dominee
In de kerk, in de kerk, zei de dominee
Een domi-dominee, een domi-dominee
En m'n zuster die heet Kee
En m'n zuster die heet Kee
En m'n zuster die heet Kee

En ze maakte van boter een dikke meid
Een dikke meid pardoes
Lekker zoenen, lekker zoenen, zei de dikke meid
Lekker zoenen, lekker zoenen, zei de dikke meid
Mooie benen, mooie benen, zei de lichtmatroos
Mooie benen, mooie benen, zei de lichtmatroos
In de suite, in de suite, zei de barones
In de suite, in de suite, zei de barones
Eerst betalen, eerst betalen, zei de kastelein
Eerst betalen, eerst betalen, zei de kastelein
'k Zal je pakken, 'k zal je pakken, zei de toverheks
'k Zal je pakken, 'k zal je pakken, zei de toverheks
Kom maar binnen, kom maar binnen, zei de wafelvrouw
Kom maar binnen, kom maar binnen, zei de wafelvrouw
In de kerk, in de kerk, zei de dominee
In de kerk, in de kerk, zei de dominee
Een domi-dominee, een domi-dominee
En m'n zuster die heet Kee
En m'n zuster die heet Kee
En m'n zuster die heet Kee

En ze maakte van boter een ouwe heer
Een ouwe heer pardoes
Heel voorzichtig, heel voorzichtig, zei de ouwe heer
Heel voorzichtig, heel voorzichtig, zei de ouwe heer
Lekker zoenen, lekker zoenen, zei de dikke meid
Lekker zoenen, lekker zoenen, zei de dikke meid
Mooie benen, mooie benen, zei de lichtmatroos
Mooie benen, mooie benen, zei de lichtmatroos
In de suite, in de suite, zei de barones
In de suite, in de suite, zei de barones
Eerst betalen, eerst betalen, zei de kastelein
Eerst betalen, eerst betalen, zei de kastelein
'k Zal je pakken, 'k zal je pakken, zei de toverheks
'k Zal je pakken, 'k zal je pakken, zei de toverheks
Kom maar binnen, kom maar binnen, zei de wafelvrouw
Kom maar binnen, kom maar binnen, zei de wafelvrouw
In de kerk, in de kerk, zei de dominee
In de kerk, in de kerk, zei de dominee
Een domi-dominee, een domi-dominee
En m'n zuster die heet Kee
En m'n zuster die heet Kee
En m'n zuster die heet Kee

Ik ben met Katootje naar de botermarkt gegaan
Naar de botermarkt gegaan
Ze kon maken wat ze wou
Ze kon maken wat ze wou
Ze kon maken wat ze wou
Ze kon maken wat ze wou

Mooie benen, mooie benen, zei de lichtmatroos
Mooie benen, mooie benen, zei de lichtmatroos
Kom maar binnen, kom maar binnen, zei de wafelvrouw
Kom maar binnen, kom maar binnen, zei de wafelvrouw
'k Zal je pakken, 'k zal je pakken, zei de toverheks
'k Zal je pakken, 'k zal je pakken, zei de toverheks
Eerst betalen, eerst betalen, zei de kastelein
Eerst betalen, eerst betalen, zei de kastelein
In de suite, in de suite, zei de barones
In de suite, in de suite, zei de barones
Heel voorzichtig, heel voorzichtig, zei de ouwe heer
Heel voorzichtig, heel voorzichtig, zei de ouwe heer
Lekker zoenen, lekker zoenen, zei de dikke meid
Lekker zoenen, lekker zoenen, zei de dikke meid
In de kerk, in de kerk, zei de dominee
In de kerk, in de kerk, zei de dominee
Een domi-dominee, een domi-dominee
En m'n zuster die heet Kee
En m'n zuster die heet Kee
En m'n zuster die heet Kee

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Hopper:

Gooi maar in mijn pet.

Bij de pythagoreërs (volgelingen van Pythagoras) was de monade het eerste ding dat 'was'. De monade bracht de dyade voort, die de getallen baarde. De nummers kregen punten, die de lijnen voortbrachten. Uit lijnen kwamen tweedimensionale entiteiten voort, die lichamen vormden. Uit de lichamen ontstonden de vier elementen aarde, water, vuur en lucht waaruit de rest van de wereld is opgebouwd. De monade was dus een centraal concept in de pythagorese kosmologie, die ervan uitging dat de wereld - letterlijk - opgebouwd was uit getallen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei TTC:

Bij de pythagoreërs (volgelingen van Pythagoras) was de monade het eerste ding dat 'was'. De monade bracht de dyade voort, die de getallen baarde. De nummers kregen punten, die de lijnen voortbrachten. Uit lijnen kwamen tweedimensionale entiteiten voort, die lichamen vormden. Uit de lichamen ontstonden de vier elementen aarde, water, vuur en lucht waaruit de rest van de wereld is opgebouwd. De monade was dus een centraal concept in de pythagorese kosmologie, die ervan uitging dat de wereld - letterlijk - opgebouwd was uit getallen. 

Maar die leer hang ik helemaal niet aan.  Het fysieke universum is uit een singulariteit voortgekomen en de intelligentie in het universum kan niet uit het fysieke universum zijn voortgekomen.   Intelligentie (God) is daarmee oorzaakloze oorzaak.  Zelfkennis leert mij ook dat 'dat' wat waarneemt het waargenomene nodig heeft en vice versa. (tegenover zich).  Waarmee de Zoon -hoewel eeuwig- toch nog een 'tegenover zich' heeft.

Daarmee staat God ook boven de waarnemer - het waargenomene wat Bewustzijn ook verklaart.   Bewustzijn is een noodzakelijkheid voor het universum zoals wij dat kennen.  God is het eerste wat was, wat is en altijd zal zijn.   Omschrijf ik daarmee 'God' ?  Welnee, dat voert allemaal veel verder.  Allereerst omdat God als totaliteit onkenbaar is en het wegens de onkenbaarheid beter is om Godheid te zeggen.  We kunnen alleen iets zeggen over God op die punten waar God zich te kennen geeft.  Dan kijken we een beetje achter de sluiers.

Overigens kent het taoïsme ook zo'n opbouw als de pythagoreërs.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Hopper:

Maar die leer hang ik helemaal niet aan.  Het fysieke universum is uit een singulariteit voortgekomen en de intelligentie in het universum kan niet uit het fysieke universum zijn voortgekomen.   Intelligentie (God) is daarmee oorzaakloze oorzaak.  Zelfkennis leert mij ook dat 'dat' wat waarneemt het waargenomene nodig heeft en vice versa. (tegenover zich).  Waarmee de Zoon -hoewel eeuwig- toch nog een 'tegenover zich' heeft. Daarmee staat God ook boven de waarnemer - het waargenomene wat Bewustzijn ook verklaart.   Bewustzijn is een noodzakelijkheid voor het universum zoals wij dat kennen.  God is het eerste wat was, wat is en altijd zal zijn.   Omschrijf ik daarmee 'God' ?  Welnee, dat voert allemaal veel verder.  Allereerst omdat God als totaliteit onkenbaar is en het wegens de onkenbaarheid beter is om Godheid te zeggen.  We kunnen alleen iets zeggen over God op die punten waar God zich te kennen geeft.  Dan kijken we een beetje achter de sluiers. Overigens kent het taoïsme ook zo'n opbouw als de pythagoreërs.

Je hoeft niets aan te hangen, jij kan ook getallen op een blad schrijven. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Hopper:

Overigens kent het taoïsme ook zo'n opbouw als de pythagoreërs.

Alsof niets in het Chinees anders zou zijn dan in het Portugees?

28 minuten geleden zei Hopper:

Welnee, dat voert allemaal veel verder.

Ervaring leert dat wanneer een probleem potentieel oplosbaar is, er geen afbreuk wordt gedaan aan de vrijheid van besluitvorming daarover.

Link naar bericht
Deel via andere websites
38 minuten geleden zei Hopper:

Het fysieke universum is uit een singulariteit voortgekomen en de intelligentie in het universum kan niet uit het fysieke universum zijn voortgekomen.

Het rationalisme en het dynamisme zijn tot een hogere synthese gebracht door Johannes de Evangelist, die zich in Efese aansloot bij het denken van Heraclitus en gesteld heeft dat de Logos bij God is, dat de Logos het leven en het licht der mensen is en dat de Logos vlees is geworden bij de doop in de Jordaan. Hierdoor is de mens geworden Logos, of in de terminologie van Rudolf Steiner de Christusimpuls geworden, die aan de ene kant de Heilige Geest brengt en aan de andere kant, vanuit de diepten van de menselijke wil, de wilsactiviteit van de liefde geboren kan laten worden, waarover ook Nietzsche sprak.

Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei TTC:

Het rationalisme en het dynamisme zijn tot een hogere synthese gebracht door Johannes de Evangelist, die zich in Efese aansloot bij het denken van Heraclitus en gesteld heeft dat de Logos bij God is, dat de Logos het leven en het licht der mensen is en dat de Logos vlees is geworden bij de doop in de Jordaan. Hierdoor is de mens geworden Logos, of in de terminologie van Rudolf Steiner de Christusimpuls geworden, die aan de ene kant de Heilige Geest brengt en aan de andere kant, vanuit de diepten van de menselijke wil, de wilsactiviteit van de liefde geboren kan laten worden, waarover ook Nietzsche sprak.

Logos is een zinloos woord als er geen innerlijke betekenis aan gegeven kan worden.  Daarom luistert het Johannes evangelie welke begint bij 1 zeer nauw.  In het Nederlands is dat 'het Woord' genaamd: het is God die zich uit en Zich daarmee naar buiten richt.   Als je zo graag het begrip 'dyade' (tweetal) gebruikt, dan prefereer ik de Logos (het Woord voor christenen).

Waarom?  Omdat het geen tweetal is.   Het Woord is het 'in den beginne': het veronderstelt een gelijkheid aan God en tevens een ondergeschiktheid aan God.  Het drukt een beginsel uit.  En dat beginsel is vlees geworden in de mens Jezus.

Ik beschouw Joh 1 als het belangrijkste onderdeel van de Evangeliën , omdat wij vanuit Joh 1 ook omgekeerd kunnen redeneren.  Het beginsel is de Logos en is vlees geworden.  De aftastende mens kan de omgekeerde weg afleggen, en dat is de (smalle) weg welke Jezus wijst.   Jezus kon het weten als 'beginsel' zijnde.   Als mens was Jezus uiteraard 'wordend'.

We lezen: "In Hetzelve was het Leven, en het Leven was het Licht der mensen."  Hiervoor dienen we te weten wat 'leven' is.  Is dat geweten dan is er geweten dat het het Ene is wat het leven voortbrengt.  Leven is geen getallen maar 'qi'.  Qi is intern vast te stellen wat een Bron veronderstelt.  Die Bron is de 'oer-qi', dat is ongevormde qi.   Dan is er geweten wat er bedoeld wordt met leven wat niet uit een vrouw voortkomt.

De God uit mijn katholieke jeugd was een dode God, deze God is een levende God.  Het einde van alle (kerkelijke) sprookjes en niet in tegenstrijd met de Evangeliën .

Citaat

Ring the bells that still can ring
Forget your perfect offering
There is a crack, a crack in everything
That's how the light gets in

 

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Hopper:

Logos is een zinloos woord als er geen innerlijke betekenis aan gegeven kan worden.  Daarom luistert het Johannes evangelie welke begint bij 1 zeer nauw.  In het Nederlands is dat 'het Woord' genaamd: het is God die zich uit en Zich daarmee naar buiten richt.   Als je zo graag het begrip 'dyade' (tweetal) gebruikt, dan prefereer ik de Logos (het Woord voor christenen). Waarom?  Omdat het geen tweetal is.   Het Woord is het 'in den beginne': het veronderstelt een gelijkheid aan God en tevens een ondergeschiktheid aan God.  Het drukt een beginsel uit.  En dat beginsel is vlees geworden in de mens Jezus. Ik beschouw Joh 1 als het belangrijkste onderdeel van de Evangeliën , omdat wij vanuit Joh 1 ook omgekeerd kunnen redeneren.  Het beginsel is de Logos en is vlees geworden.  De aftastende mens kan de omgekeerde weg afleggen, en dat is de (smalle) weg welke Jezus wijst.   Jezus kon het weten als 'beginsel' zijnde.   Als mens was Jezus uiteraard 'wordend'. We lezen: "In Hetzelve was het Leven, en het Leven was het Licht der mensen."  Hiervoor dienen we te weten wat 'leven' is.  Is dat geweten dan is er geweten dat het het Ene is wat het leven voortbrengt.  Leven is geen getallen maar 'qi'.  Qi is intern vast te stellen wat een Bron veronderstelt.  Die Bron is de 'oer-qi', dat is ongevormde qi.   Dan is er geweten wat er bedoeld wordt met leven wat niet uit een vrouw voortkomt. De God uit mijn katholieke jeugd was een dode God, deze God is een levende God.  Het einde van alle (kerkelijke) sprookjes en niet in tegenstrijd met de Evangeliën .

Logos is een zinloos woord als er geen innerlijke betekenis aan gegeven kan worden. Maar dat is cognitieve inhoud, belachelijk. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

Maar die leer hang ik helemaal niet aan.  Het fysieke universum is uit een singulariteit voortgekomen en de intelligentie in het universum kan niet uit het fysieke universum zijn voortgekomen.   Intelligentie (God) is daarmee oorzaakloze oorzaak.  Zelfkennis leert mij ook dat 'dat' wat waarneemt het waargenomene nodig heeft en vice versa. (tegenover zich).  Waarmee de Zoon -hoewel eeuwig- toch nog een 'tegenover zich' heeft.

Daarmee staat God ook boven de waarnemer - het waargenomene wat Bewustzijn ook verklaart.   Bewustzijn is een noodzakelijkheid voor het universum zoals wij dat kennen.  God is het eerste wat was, wat is en altijd zal zijn.   Omschrijf ik daarmee 'God' ?  Welnee, dat voert allemaal veel verder.  Allereerst omdat God als totaliteit onkenbaar is en het wegens de onkenbaarheid beter is om Godheid te zeggen.  We kunnen alleen iets zeggen over God op die punten waar God zich te kennen geeft.  Dan kijken we een beetje achter de sluiers.

Overigens kent het taoïsme ook zo'n opbouw als de pythagoreërs.

Wat een dom concept.. Waarom KAN intelligentie niet uit het fysieke universum voort zijn gekomen? Weet je wel hoeveel aardse jaar het universum is? En wie weet zijn er nog tig van universa.. Dat er dan per ongeluk intelligentie is ontstaan is ook geen bijzonderheid.. Intelligentie zit overigens in de hersenen, en niet ergens buiten. 

Je bent net een gelovige die God overal bij betrekt, zonder dit goed te kunnen redeneren.. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei TTC:

Logos is een zinloos woord als er geen innerlijke betekenis aan gegeven kan worden. Maar dat is cognitieve inhoud, belachelijk. 

Dat is niet wat ik schreef.  Kennelijk ben je niet op de hoogte van de betekenis van niet-bestaan.  Dat geeft niks, het valt buiten de cognitieve inhoud waarin de mens zichzelf denkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
36 minuten geleden zei Hopper:

Dat is niet wat ik schreef.  Kennelijk ben je niet op de hoogte van de betekenis van niet-bestaan.  Dat geeft niks, het valt buiten de cognitieve inhoud waarin de mens zichzelf denkt.

Ik schrijf dat, ben in de lering geweest bij Hopper. 

36 minuten geleden zei Hopper:

Kennelijk ben je niet op de hoogte van de betekenis van niet-bestaan.

Een smal pad zegt niets over de lengte, daarom dat de brede weg misschien meer soelaas biedt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Als je zo graag het begrip 'dyade' (tweetal) gebruikt, dan prefereer ik de Logos (het Woord voor christenen). Waarom?  Omdat het geen tweetal is.

Dan is hiermee het tweetal ook weg, we schieten op. Gelukkig dat we het niet op dezelfde manier een invulling geven, dat zou te simpel worden. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid