Spring naar bijdragen

Gereformeerde kerken willen dialoog met Rome uitbreiden


Aanbevolen berichten

https://www.deroerom.nl/nieuws/2022/08/gereformeerde-kerken-willen-dialoog-met-rome-uitbreiden/

De Evangelisch Gereformeerde Kerken (World Communion of Reformed Churches) willen de dialoog met de katholieke kerk versterken en een permanent kantoor bij het Vaticaan openen. 

De Wereldgemeenschap van Gereformeerde Kerken, gevestigd in Hannover (D) omvat meer dan 230 gereformeerde, presbyteriaanse, uniate, unitaire en Waldensische kerken in meer dan 100 landen. De gereformeerde kerken behoren tot de groep van protestantse kerken. Net als de Lutherse kerken kwamen ze voort uit de Reformatie in de 16e eeuw. De Evangelische Kerk in Oostenrijk is ook lid van de Wereldgemeenschap van Gereformeerde Kerken.
Vanuit Nederland zijn de volgende kerken lid van de World Communion:
Bond van Vrije Evangelische Gemeenten in Nederland
Remonstrantse Broederschap
De Protestantse Kerk in Nederland

H. Lessing, (secretaris-generaal van ‘s werelds grootste protestantse koepelorganisatie) pleitte ook principieel voor meer samenwerking tussen de verschillende christelijke gemeenschappen. “De grote vraag van de oecumene is nog steeds: moeten we wachten tot alle moeilijkste vragen op een gegeven moment zijn opgehelderd? Of zijn er tussentijdse resultaten mogelijk die zo levensvatbaar zijn dat bepaalde vormen van gemeenschappelijk kerkelijk leven en christelijk getuigenis kunnen worden gerealiseerd?”

 

Volgens mij zijn dit kerken met onderling behoorlijk wat verschillen. Mooi dus dat ze gaan proberen om meer samen te werken. 

Wat vinden jullie daarvan ? 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Petra.:

 

 

Volgens mij zijn dit kerken met onderling behoorlijk wat verschillen. Mooi dus dat ze gaan proberen om meer samen te werken. 

Wat vinden jullie daarvan ? 

 

Ik ben niet gelovig, maar zoiets zou mij als gelovige niet blij maken.  Zoals we nu zien staat de Russisch orthodoxe kerk achter de oorlogshandelingen van het Kremlin.   Geen idee hoe groot de ROK in Nederland is, maar voor je het weet ben je gelieerd aan een misdadige organisatie.

Zolang de kerken zich met politiek bemoeien en daarmee ook met de moorden en verkrachtingen welke momenteel gaande zijn, begeef je je op glad ijs.  En ben je er min of meer medeschuldig aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Petra.:

https://www.deroerom.nl/nieuws/2022/08/gereformeerde-kerken-willen-dialoog-met-rome-uitbreiden/

De Evangelisch Gereformeerde Kerken (World Communion of Reformed Churches) willen de dialoog met de katholieke kerk versterken en een permanent kantoor bij het Vaticaan openen. 

De Wereldgemeenschap van Gereformeerde Kerken, gevestigd in Hannover (D) omvat meer dan 230 gereformeerde, presbyteriaanse, uniate, unitaire en Waldensische kerken in meer dan 100 landen. De gereformeerde kerken behoren tot de groep van protestantse kerken. Net als de Lutherse kerken kwamen ze voort uit de Reformatie in de 16e eeuw. De Evangelische Kerk in Oostenrijk is ook lid van de Wereldgemeenschap van Gereformeerde Kerken.
Vanuit Nederland zijn de volgende kerken lid van de World Communion:
Bond van Vrije Evangelische Gemeenten in Nederland
Remonstrantse Broederschap
De Protestantse Kerk in Nederland

H. Lessing, (secretaris-generaal van ‘s werelds grootste protestantse koepelorganisatie) pleitte ook principieel voor meer samenwerking tussen de verschillende christelijke gemeenschappen. “De grote vraag van de oecumene is nog steeds: moeten we wachten tot alle moeilijkste vragen op een gegeven moment zijn opgehelderd? Of zijn er tussentijdse resultaten mogelijk die zo levensvatbaar zijn dat bepaalde vormen van gemeenschappelijk kerkelijk leven en christelijk getuigenis kunnen worden gerealiseerd?”

 

Volgens mij zijn dit kerken met onderling behoorlijk wat verschillen. Mooi dus dat ze gaan proberen om meer samen te werken. 

Wat vinden jullie daarvan ? 

 

Woorden van één kant.
Als er nu een gezamenlijke verklaring was geweest, waarin het Vaticaan het verhaal had bevestigd, met een baanbrekend voorbeeld van overeenstemming op een gebied waar ze eeuwen uit elkaar lagen, tsja, dan heb je wat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 12-8-2022 om 19:16 zei Peter79:

Het is inderdaad mooi, maar wat moet je er verder van zeggen? Dus ja, mooi.

😀 Nou, dat is mooi dan. 

Ik las het ook wel als een inspiratiegedachte; wat gezellig positiviteit zeg maar. 

 

Op 12-8-2022 om 20:27 zei Dat beloof ik:

Woorden van één kant.
Als er nu een gezamenlijke verklaring was geweest, waarin het Vaticaan het verhaal had bevestigd, met een baanbrekend voorbeeld van overeenstemming op een gebied waar ze eeuwen uit elkaar lagen, tsja, dan heb je wat.

Als de paus en immam met een gezamenlijke verklaring kunnen komen.. dan zal het hier toch ook wel ooit ooit ooit een keertje gaan lukken.. denk ik dan maar. 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
36 minuten geleden zei Petra.:

😀 Nou, dat is mooi dan. 

Ik las het ook wel als een inspiratiegedachte; wat gezellig positiviteit zeg maar. 

 

Als de paus en immam met een gezamenlijke verklaring kunnen komen.. dan zal het hier toch ook wel ooit ooit ooit een keertje gaan lukken.. denk ik dan maar. 

Je bedoelt het goed, Petra, maar moet de paus dan gaan instemmen met de imam dat vrouwen niet in het paradijs kunnen komen en dat ze niet mogen bidden als ze hun maandelijkse stonde hebben? Dat pedofilie is toegestaan? Dat mannen meerdere vrouwen mogen hebben maar vrouwen niet meerdere mannen? Dat het toegestaan is te liegen tegen "ongelovigen"? Dat Joden minderwaardige schepsel zijn, vergelijkbaar met varkens? Dat Jezus niet aan het kruis is gestorven voor onze overtredingen? Dat de Bijbel vervalst is? Dat de "ware" religie met grof geweld en doodslag over de hele wereld verspreid dient te worden? En ga zo maar even door. De verschillen tussen het Bijbelse christendom en de islam volgens de Koran zijn niet overbrugbaar. Daarentegen is het natuurlijk wel mogelijk om als mensen met elkaar te leren leven en elkaar in hun waarde te laten, hetgeen hier en daar ook wel gebeurt, bijvoorbeeld in Israël (ja, juist daar!).

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Willempie:

Je bedoelt het goed, Petra, maar moet de paus dan gaan instemmen met de imam dat vrouwen niet in het paradijs kunnen komen en dat ze niet mogen bidden als ze hun maandelijkse stonde hebben? Dat pedofilie is toegestaan? Dat mannen meerdere vrouwen mogen hebben maar vrouwen niet meerdere mannen? Dat het toegestaan is te liegen tegen "ongelovigen"? Dat Joden minderwaardige schepsel zijn, vergelijkbaar met varkens? Dat Jezus niet aan het kruis is gestorven voor onze overtredingen? Dat de Bijbel vervalst is? Dat de "ware" religie met grof geweld en doodslag over de hele wereld verspreid dient te worden? En ga zo maar even door. De verschillen tussen het Bijbelse christendom en de islam volgens de Koran zijn niet overbrugbaar. Daarentegen is het natuurlijk wel mogelijk om als mensen met elkaar te leren leven en elkaar in hun waarde te laten, hetgeen hier en daar ook wel gebeurt, bijvoorbeeld in Israël (ja, juist daar!).

Ik denk dat de paus wel zo verstandig is om niet over pedofilie te beginnen.   Ook denk ik dat hij zo verstandig is om geen andere godsdiensten te belasteren.   Hij herinnert zich vast wel die uitspraak van Jezus: "Wie zonder zonde is werpe de eerste steen".

Huh?  In Israël laten ze elkaar in hun waarde?  Weten de Palestijnen wiens land is afgepikt dat ook?

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Willempie:

Je bedoelt het goed, Petra, maar moet de paus dan gaan instemmen met de imam dat vrouwen niet in het paradijs kunnen komen en dat ze niet mogen bidden als ze hun maandelijkse stonde hebben? 

Als die Paus de tekst van Leviticus 15:19 kent, zal dat geen probleem zijn, want daar staat:

Citaat

 Maar als een vrouw vloeiende zijn zal, zijnde haar vloed van bloed in haar vlees, zo zal zij zeven dagen in haar afzondering zijn; en al wie haar aanroert, zal onrein zijn tot aan den avond.

 

22 minuten geleden zei Willempie:

Dat mannen meerdere vrouwen mogen hebben maar vrouwen niet meerdere mannen?

Ook, dat is volgens de bijbel geen probleem.

22 minuten geleden zei Willempie:

Dat het toegestaan is te liegen tegen "ongelovigen"?

Sterker nog. God regelt dat mensen geloven in een leugen, om ze vervolgens daarvoor te straffen.
(2 Thessalonisenzen 2:11-12) En daarom zal God hun zenden een kracht der dwaling, dat zij de leugen zouden geloven; Opdat zij allen veroordeeld worden, die de waarheid niet geloofd hebben, maar een welbehagen hebben gehad in de ongerechtigheid.

22 minuten geleden zei Willempie:

Dat de "ware" religie met grof geweld en doodslag over de hele wereld verspreid dient te worden?

Geen probleem: (Lukas 19:27)  Doch deze mijn vijanden, die niet hebben gewild, dat ik over hen koning zoude zijn, brengt ze hier, en slaat ze hier voor mij dood.

22 minuten geleden zei Willempie:

De verschillen tussen het Bijbelse christendom en de islam volgens de Koran zijn niet overbrugbaar

Zoals ik net liet zien: integendeel, er zijn niet zoveel verschillen op grond van de boeken.

 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei Hopper:

Huh?  In Israël laten ze elkaar in hun waarde?  Weten de Palestijnen wiens land is afgepikt dat ook?

Een beetje historische kennis is nuttig. De natie die bij uitstek land dat door de V.N. bestemd was voor de Arabieren (Het woord Palestijnen in de huidige betekenis van het woord is in de zestiger jaren uitgevonden door Arafat. Daarvoor waren Palestijnen gewoon inwoners van Palestina en niet alleen Arabieren maar ook Joden.) heeft veroverd of afgepakt is Jordanië. Bovendien wonen er ruim een miljoen Arabieren in Israël die, en daar had ik het over, over het algemeen in vrede met Joden samenleven. Dat zijn Arabieren met de Israëlische nationaliteit en dezelfde rechten als de overige Israëlische staatsburgers. Veel Joden en Arabieren in Israël zijn met elkaar bevriend en leven met elkaar als goede buren, collega's en zelfs familieleden. Daar had ik het dus over.

33 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Als die Paus de tekst van Leviticus 15:19 kent, zal dat geen probleem zijn, want daar staat:

 

Ook, dat is volgens de bijbel geen probleem.

Sterker nog. God regelt dat mensen geloven in een leugen, om ze vervolgens daarvoor te straffen.
(2 Thessalonisenzen 2:11-12) En daarom zal God hun zenden een kracht der dwaling, dat zij de leugen zouden geloven; Opdat zij allen veroordeeld worden, die de waarheid niet geloofd hebben, maar een welbehagen hebben gehad in de ongerechtigheid.

Geen probleem: (Lukas 19:27)  Doch deze mijn vijanden, die niet hebben gewild, dat ik over hen koning zoude zijn, brengt ze hier, en slaat ze hier voor mij dood.

Zoals ik net liet zien: integendeel, er zijn niet zoveel verschillen op grond van de boeken.

 

Iedereen met een beetje gezond verstand kan zien dat Jezus heel andere dingen leerde dan Mohammed. Die leringen zijn met geen mogelijkheid in overeenstemming te brengen.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Willempie:
2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Als die Paus de tekst van Leviticus 15:19 kent, zal dat geen probleem zijn, want daar staat:

 

Ook, dat is volgens de bijbel geen probleem.

Sterker nog. God regelt dat mensen geloven in een leugen, om ze vervolgens daarvoor te straffen.
(2 Thessalonisenzen 2:11-12) En daarom zal God hun zenden een kracht der dwaling, dat zij de leugen zouden geloven; Opdat zij allen veroordeeld worden, die de waarheid niet geloofd hebben, maar een welbehagen hebben gehad in de ongerechtigheid.

Geen probleem: (Lukas 19:27)  Doch deze mijn vijanden, die niet hebben gewild, dat ik over hen koning zoude zijn, brengt ze hier, en slaat ze hier voor mij dood.

Zoals ik net liet zien: integendeel, er zijn niet zoveel verschillen op grond van de boeken.

 

Expand  Expand  

Iedereen met een beetje gezond verstand kan zien dat Jezus heel andere dingen leerde dan Mohammed. Die leringen zijn met geen mogelijkheid in overeenstemming te brengen.

Dart zou kunnen. Ik zou zeggen: weerleg dan inhoudelijk wat ik hierboven heb gesteld. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 12-8-2022 om 07:50 zei Petra.:

https://www.deroerom.nl/nieuws/2022/08/gereformeerde-kerken-willen-dialoog-met-rome-uitbreiden/

De Evangelisch Gereformeerde Kerken (World Communion of Reformed Churches) willen de dialoog met de katholieke kerk versterken en een permanent kantoor bij het Vaticaan openen. 

[...]

Volgens mij zijn dit kerken met onderling behoorlijk wat verschillen. Mooi dus dat ze gaan proberen om meer samen te werken. 

Wat vinden jullie daarvan ? 

 

Mooi toch?
Je hoeft het niet overal met elkaar over eens te zien om toch met elkaar te praten. Volgens mij is het Jezus' idee dat het kwestie is voor wie je je naaste wil zijn. En wanneer gesprek niet meer mogelijk is, dan heb je denk ik echt een probleem. Ook in de politiek is het niet gek om een kantoor te hebben bij anderen. Heeft wellicht nog een wereldoorlog voorkomen.

Verder vind ik dat katholieken protestanten broeders en zusters van elkaar zijn. En dat de overeenkomsten groter zijn dan de verschillen. Beide proberen Jezus te volgen. Ik denk dat a) de stichter zijn volgers oproept één te zijn, dus dat je op z'n minst dan met elkaar moet kunnen praten en b) christendom genoeg uitdagingen heeft en in met name de westerse wereld die verdeeldheid eigenlijk niet kunt permitteren. De hele reformatie had er niet moeten zijn, daar waren Luther en Leo het wel over eens. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 11 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid